They call me Sir Poopsalot because I poop... a lot
Reg. datum: 15 maart 2007
Nu heb ik hier een enorme berg logic-gate IC liggen maar heb ik niet echt verstand van electronika. Kan ik die dingen gewoon volgens mijn schema achter elkaar solderen, of komen er dingen bij kijken als stroomverlies, zodat ik om de zoveel transistoren moet zorgen voor een verse stroom toevoer?.
Reg. datum: 31 mei 2005
Je transistoren zullen of aan voeding of aan aarde zijn aangesloten, ics aan beide. Daar haalt hij gewoon zijn stroom vandaan. Wat voor een kloksnelheid wil je werken? Wat condensatoren kan handig zijn om de pieken op te vangen.
Reg. datum: 21 oktober 2003
Ik weet niet hoeveel IC's je nodig hebt, maar mss kun je beter met VHDL gaan werken. Dat is een taal, waarmee je hardware (logica) mee kunt beschrijven. Je kunt zelfs een schema tekenen met logische poorten en daaruit VHDL code generen. Deze code kun je in een FPGA zetten (een chip met programeerbare logica). Voordelen zijn de omvang en je kunt geen soldeerfouten maken.
_l_Arjan_l_ wijzigde dit bericht 17-06-2007 17:01 (10%)
Reg. datum: 11 februari 2005
Hmm, op pagina 5 staat wel het eea.quote:flux_w42 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:10:
Ik heb hier ook nog een LCD scherm liggen, zwartwit, maar wel 640 x 400 pixeltjes
't enige jammer is dat er niet veel info over te vinden is. De enige datasheet die ik gevonden heb is deze hier uit de jaren stillekes.
Als ik wat meer tijd (en zin) heb, dan ga ik dat eens in gang proberen krijgen. De backlight heb ik al snel kunnen testen. Die heeft dus 100V ~ nodig hé![]()
100V ~ dat haal je niet zomaar uit het stopcontact of uit een batterijtje, maar als je bij een klein transfotje (230V -> 12V) 12V ~ op de secundaire aansluit, komt er (door de verliezen binnenin) ongeveer 105V weer uit aan de primaire.
De rest heb ik (nog) geen tijd voor.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Als ik trouwens de datasheet van mijn display open, dan zegt acrobat na 4 pagina's Module Update verwijderd oid, dat is matenloos irritant.
idd. Via de datasheet zou het moeten lukken om iets te maken met deze LCD. 't grootste probleem zal de snelheid zijn waarmee de data moet geschreven wordenquote:Gieltjev schreef op zondag 17 juni 2007 @ 17:11:
[...]
Hmm, op pagina 5 staat wel het eea.
Als ik trouwens de datasheet van mijn display open, dan zegt acrobat na 4 pagina's Module Update verwijderd oid, dat is matenloos irritant.
@TRRoads: Die OKI chips zijn de enige die er op zitten, op 2 chips na: TA75902F (= 4 x OPAMP) & 50003ELA. Op de achterzijde van de print (tussen de print en het glas van het LCD dus) zit niets
Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Reg. datum: 30 januari 2006
Heb je wel eeens op opencores gekeken? (http://www.opencores.org)quote:Righard schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:13:
Ik ben nu al een half jaar bezig met het ontwerpen van een eigen processor. Het begon voor de lol om te kijken of ik een chaotic processor kon ontwerpen maar nu is hij op papier klaar is (Ik heb er zelfs al een emulgator en assembler voor geschreven) leek het me leuk om hem in het echt in elkaar te gaan knutselen.
Daar kun je kant en klaren processoren (ala PIC/atmel) beschreven in Verilog/VHDL van daan halen.
Deze kun je simuleren met modelsim van mentor graphics, http://www.mentor.com (kijken of i doet wat jij wilt dat i doet)
Dan kun je beslissen in wat voor een FPGA je je processor wilt bouwen (FPGA= blokkendoos vol met 7400 chipjes, die je kunt programern van af je computer, zie ook hier )
Er zijn verschillende fabrikanten maar voor de hobiest zijn er maar twee die echt interessant zijn: ALTERA en Xilinx
De eerste heeft een goede (gratis) ontwikkel omgeving (ik heb er ervaring mee en ik vind het heerlijk werken, klikerdeklik en je ontwerp zit inelkaar), de laatste heeft ook goede software maar mensen zijn er minder over te spreken dacht ik (ik heb geen ervaring met Xilinx).
Laat maar eens weten als je iets werkends hebt
Reg. datum: 15 maart 2007
Mijn orginele intentie was om een enorme berg van die IC's met zo'n 6 gates per stuk achter elkaar te solderen. Om de door jou goed aangehaalde problemen m.b.t. fouten te voorkomen was ik van plan het om te bouwen uit modules die ik apart kon testen.quote:furby-killer schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:56:
Je wilt met transistoren en wat gates een processor bouwen? Succes met fouten zoeken als ie klaar is
Je transistoren zullen of aan voeding of aan aarde zijn aangesloten, ics aan beide. Daar haalt hij gewoon zijn stroom vandaan. Wat voor een kloksnelheid wil je werken? Wat condensatoren kan handig zijn om de pieken op te vangen.
Het idee van mijn processor is dat hij geen klok snelheid heeft, hij de volgende opdracht uit het geheugen als hij klaar is met het vorige. Dit is een logistieke nachtmerrie maar op papier heb ik het eindelijk voor elkaar, het zou in de praktijk ook moeten werken.
Voor de comunicatie met het geheugen heb ik echter wel een klok nodig, ik ga uitzoeken hoe een condensator me hier bij kan helpen ('k heb wel een klein idee)...Bedankt!
Ik dank je voor de links,quote:surge_me schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:57:
[...]
Heb je wel eeens op opencores gekeken? (http://www.opencores.org)
Daar kun je kant en klaren processoren (ala PIC/atmel) beschreven in Verilog/VHDL van daan halen.
Deze kun je simuleren met modelsim van mentor graphics, http://www.mentor.com (kijken of i doet wat jij wilt dat i doet)
Dan kun je beslissen in wat voor een FPGA je je processor wilt bouwen (FPGA= blokkendoos vol met 7400 chipjes, die je kunt programern van af je computer, zie ook hier )
Er zijn verschillende fabrikanten maar voor de hobiest zijn er maar twee die echt interessant zijn: ALTERA en Xilinx
De eerste heeft een goede (gratis) ontwikkel omgeving (ik heb er ervaring mee en ik vind het heerlijk werken, klikerdeklik en je ontwerp zit inelkaar), de laatste heeft ook goede software maar mensen zijn er minder over te spreken dacht ik (ik heb geen ervaring met Xilinx).
Laat maar eens weten als je iets werkends hebt
Een FPGA lijkt me precies wat ik nodig heb, ik heb er weleens iets van gelezen maar had altijd gedacht dat die dingen miljoenen kosten (Ik weet niet hoe ik hier bij kwam
De computer die ik wilde maken met mijn processor veranderd in mijn gedachte nu van de computer alla de film Pi naar een dood gewone kast die op mijn bureau past
Ik ga er vandaag nog alles over opzoeken, dit klinkt als een erg praktische manier om bij tot voorkort overambitieus plan leven te kunnen geven. Is zal je laten weten als ik wat klaar heb. Bedankt
Edit: foutje
Righard wijzigde dit bericht 17-06-2007 19:50 (20%)
Ik al met ALTERA gewerkt en met Xilinx. ALTERA is OK en redelijk eenvoudig in gebruik. Mijn eerste VHDL kennismaking was met het ALTERA UP2 bordje.quote:surge_me schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:57:

Ik heb wel nog niet echt zware dingen gedaan met ALTERA alleen wat looplichtjes, UART, matrix toetsenbord uitlezen, IO's sturen, ... gewoon de basic digitale elektronica.
Vorige maand heb ik m'n eindwerk gemaakt op een Virtex 2 Pro van Xilinx. Echt ongelofelijk wat je daar mee kan doen.

Ik heb wel alleen nog maar met kant en klare ontwikkel bordjes (zoals bovenstaande) gewerkt. Ik zou dus niet weten hoe je FPGA van ALTERA, Xilinx, Latice of whatever programmeert en wat ze nodig hebben in een gewone self made schakeling. (welke klokk(en)? voedingsspanning(en)?) Heeft daar al iemand ervaring mee? En hoeveel betalen jullie voor een (eenvoudige) FPGA?
flux_w42 wijzigde dit bericht 17-06-2007 20:34 (10%)
Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Alleen is de actie net afgelopen, maar er komt nog een vervolg volgens mij.
Uiteraard moet je wel de signalen en frequentie's juist insturen, zie datasheet van het LCD scherm voor wat deze ondersteunt, als je op verkeerde frequentie's/resolitie's zit dan ga je op een of andere manier moeten omschalen (dat gebeurt met een FPGA en wat buffering).
Hoe je aan je 3 keer 16 bits kleurinformatie komt, dat hangt van je bron af, ADC indien analoge signalen, DVI receiver indien via DVI. Probeer het niet van een videorecorder/TV-signalen ofzo te doen, want dat maakt het nog eens zoveel moeilijker (videorecorder geeft variabele frequentie, moet je hersynchroniseren en variabel gaan bufferen, TV signalen moet je deinterliniëring doen).
@FPGA gebruiken: doorgaans ga je met JTAG programmeren, je moet bij een FPGA wel telkens de voeding is weggevallen opnieuw programmeren, dat voorkom je door ofwel een CPLD te gebruiken (die onthoud intern zijn programmatie), of door een chipje bij je FPGA te zetten die het programma telkens opnieuw inschrijft (zie datasheet van je FPGA voor typenummers van zo'n chipje).
Het kristal dat je bij een FPGA gebruikt maakt niet zoveel uit, handig is om em flink hoog te nemen (60MHz bijvoorbeeld), je schrijft snel een klokdelertje in VHDL.
Het is wel enorm belangerijk om goed synchroon (met de klok dus) te werken, vertrouwen op de looptijden van signalen is miserie zoeken.
Voedingsspanningen kan het zijn dat je met 3,3V toekomt, 2,4V en 1,2V voor I/O en interne voeding komt ook vaak voor. Let bij het maken van een voeding op dat je voldoende piekstroom kan leveren, bij het opstarten/programmeren van een FPGA worden er flinke stromen getrokken.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik ben de laatste tijd ook weer bezig met electronica na een jaar van stilte. Binnenkort komt er een berg onderdeeltjes toe om mijn verzameling terug op peil te zetten, waarna ik weer lekker aan de slag kan met microcontrollers.
Overigens wil ik eens _goed_ met microcontrollers leren werken, en wat meer uit de dingetjes persen. Het is altijd zo zonde om maar een enorm klein deel van een microcontroller te gebruiken imho.
Ook heb ik een 128x128 lcd schermpje besteld, dus ik kan binnekort aan de slag met wat grafisch geplingel
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker
Een job als .NET programmeur? Stuur een DM!
Wat? Taboe?
No offence, maar ik vind die knock-to-open mod vetter
En inderdaad, het is best een simpele oplossing zo met die ARM, maar desalniettemin was het wat proppen: ik heb maar 8KB en daar moet de 6.5K aan display RAM (heb ik nu nog niet nodig, maar voor geavanceerdere effecten wel) plus de 2K aan sample-ruimte in. Dat past inderdaad niet
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller
(Of misschien iets praktischer, gewoon 8k geheugen bijzetten die je ergens uit een oud apparaat haalt)
Reg. datum: 11 februari 2005
Ik denk niet dat dit geld voor een Laptop LCD, deze werkt zowizo met 3.3V LVDS, wat ik van het beeldscherm heb begrepen dat je 3 datalijnen hebt, en 1 clocklijn. En dat je hierover 6/8 bits per kleur moet versturen.quote:
Ik kijk wel wat het beeldscherm voor een effecten geeft als ik met een stukje asm een klokpulsje , en op die ander iets ander leuks verstuur
En dan heb ik nog een touchpad, daarover ga k nog met Synaptics mailen.
Tot zo ver de laptop.
Gieltjev wijzigde dit bericht 18-06-2007 16:25 (62%)
Vind de ground, hang die aan ground, dan hou je nog 6 combo's over.
Die gewoon 1 voor 1 proberen, je kan 'm niet slopen, alles is 0-5v dus.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller
Reg. datum: 22 januari 2004
Ik dacht spontaan hier aan:quote:Sprite_tm schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:47:
Iemand trouwens nog een idee of er ergens makkelijk aan DC-DC-convertertjes te komen is die uit een penlite (dus max 1.2V voor een NiCd) 3.3V kunnen maken? Maxim heeft ze wel, maar die zijn, op samplen na, niet echt makkelijk verkrijgbaar geloof ik...
http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/joule.htm
Door het aantal toertjes te wijzigen en een diode gelijkrichterbrugje + cap erachter te hangen kan je uitkomen op 3.3V. Niet zo elegant als een IC oplossing.
edit: wat alternatieve topologieen: http://www.powerdesigners...cles/DC-DC/converter.shtm
Ik kijk nog even verder naar IC oplossingen ook
edit2: ook texas instruments heeft "Inductorless DC/DC Regulators (Charge Pumps)". Neem maar even een kijkje op hun site. De beschikbaarheid in "normale" shops is me evenwel niet bekend.
mooseman007 wijzigde dit bericht 18-06-2007 17:10 (22%)
http://www.national.com/pf//LM/LM2623.html
Te samplen, maar ook via farnell verkrijgbaar.
jeronimo wijzigde dit bericht 18-06-2007 17:22 (26%)
Just_a_Cow doet F@H bij Schapie
Mjah 1.1v startup voltage, dan moet je goede batterijen...quote:jeronimo2003 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:20:
Dit zal ook wel voldoen:
http://www.national.com/pf//LM/LM2623.html
Te samplen, maar ook via farnell verkrijgbaar.
Ik had eigenlijk een vraagje, ik heb 3 simpele zonne cellen die parallel 1A op 1V en in serie 300 mA op 3.2 V leveren. Mijn doel is om zo snel mogelijk een 3 V accutje op te laden om een 100 mA motortje zo lang mogelijk te laten lopen. Ik heb al wat mogelijke snellaad oplossingen gezien in de elektuur maar die werken allemaal op 12 V. Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen realiseren.
Amd Athlon 64 3500+ @ 4200+ San Diago | 2 GB DDR | EVGA Geforce 7900GS | Specs | Join het DPC Whatpulse team | Dream as if you will live forever, live as if you will die today!
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 58 59 60 61 last
Dit topic is gesloten.
Forum » Tweaking » Elektronica » De EL-kroeg