Gathering of Tweakers

Quicksearch
Missionary to the word of ska

sprite_tm: misschien had je het allang gezien maar de read/busy (R/nB) output van die K9 geheugens is open drain. Niet vergeten er een pull-up aan te hangen dus, heeft mij heel wat tijd gekost omdat ik dat vergeten was.

Acties: [view]

Door: Sprite_tm Moderator EL/CM/TCA
Hum, nee, eigenlijk niet :X Nu je het zegt schiet het me weer te binnen, maar ik had er niet aan gedacht. Op zich ook wel logisch btw; maakt meerdere chips parallel schakelen makkelijker. Nja, hopen dat de LPC2103 net zoals de AVRs softwarematige pull-ups heeft, dan kan ik het hardwarematige probleem softwarematig oplossen :)

MindWipe: Zitten er nog meer ICs op? Als je daar de voedingslijnen van kan opzoeken of gokken (hint: ontstoorcondo's) kan je er misschien direct 3.3V ofzo opzetten.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 15-06-2007 18:01 (20%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

Ok, wtf, echt:

Heb via marktplaats 2 defecte schermen gekocht, zelfde type (Compaq TFT5030).
Beide ander defect (ene heeft kapotte controller, andere barst in de tft)

Intern zijn ze COMPLEET anders...????
- Ander tft (ene heeft een A versie, welke connectors iets anders geplaatst heeft)
- Andere controller (ene is een PW112 andere een PW114)
- Andere hoeveelheid ccfl's (ene 4 andere 6)
- Andere voedingscomponenten
- Ene heeft een losse invertor, andere zit het op hetzelfde bord

Enigste overeenkomsten:
- Zelfde behuizing
- Zelfde connectors extern
- Zelfde typenummer...

WTF is het doel van een typenummer nog als er totaal andere producten uitgegeven worden met hetzelfde typenummer?
Jah ok, andere revisie, maar dat zijn dingen als een andere maat schroef of een andere package voor een chipje, geen compleet andere inhoud.

</afzeiken op compraq modus>

Reg. datum: 04 februari 2003

quote:
Handleiding voor de dragon zit in AVR studio zelf. Nieuwste versie is gratis te downloaden bij Amel.
quote:
- Kan de dragon mijn target van prik voorzien?
Ja, alleen niet zoals bij de STK500 door de ISP connector. Bij de dragon zit een speciale "prik" header, met 3x VCC en 3x GND. De VTG van de ISP conn die kijkt alleen maar naar je VCC voltage, waardoor hij weet op welk voltage hij de MOSI, MISO en SCK moet aansturen.
quote:
- Moet de dragon mijn target van prik voorzien?
Nee, dit is niet nodig, het kan dus wel, alleen via die speciale header. Dacht dat die header iets in de 300mA kon leveren.
quote:
- Moet de bestaande voeding van het target uitgezet worden
Als je hem via de dragon van VCC voorziet wel lijkt me. Het is trouwens zo dat de dragon het niet doet als VTG niet is aangesloten. (opzich wel logisch)
quote:
- Mag dat juist niet?
Je schakeling moet natuurlijk spanning hebben ;)

BJD wijzigde dit bericht 16-06-2007 10:47 (3%)

quote:
BJD schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 10:44:
Handleiding voor de dragon zit in AVR studio zelf.
:| Okee...

Dank je voor alle antwoorden :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl

Even een kort vraagje, ik ben op zoek naar een component wat na een klokpuls willekeurig een 0 of een 1 uitpoept. Hoeft niet precies 50/50 te zijn. Bestaat zoiets en zo ja, hoe heet het? Als ik google zoek naar iets van random number component of iets dergelijks krijg ik allemaal programmeer oplossingen maar daar heb ik niets aan. Ik zoek een component welke dit kan.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Made in NL

quote:
lemming_nl schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:21:
Even een kort vraagje, ik ben op zoek naar een component wat na een klokpuls willekeurig een 0 of een 1 uitpoept. Hoeft niet precies 50/50 te zijn. Bestaat zoiets en zo ja, hoe heet het? Als ik google zoek naar iets van random number component of iets dergelijks krijg ik allemaal programmeer oplossingen maar daar heb ik niets aan. Ik zoek een component welke dit kan.
Waarom pak je niet een kleine microcontroller dan ? Is dat geen optie? Waar heb je het voor nodig dan ?

Kan haast niet geloven dat iemand zo een component zou maken .. :p

Emiel1984 wijzigde dit bericht 16-06-2007 19:26 (6%)

[LTS][MTS][HTS]

quote:
Emiel1984 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:25:
[...]

Waarom pak je niet een kleine microcontroller dan ? Is dat geen optie? Waar heb je het voor nodig dan ?

Kan haast niet geloven dat iemand zo een component zou maken .. :p
Hoeft ook niet per se speciaal daarvoor gemaakt worden maar misschien dat een of ander component daarvoor te misbruiken? Zo heeft een flipflop bij het aanzetten toch een willekeurige waarde maar ik verwacht dat die een duidelijke voorkeur heeft voor een van de 2 waardes. Kleine microcontroller kan maar die moet weer geprogrammeerd worden (het programma in de uc zetten, het programma zelf is het probleem niet zo), dan is een enkel component toch makkelijker.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

jah, nu is het helemaal kapot

quote:
lemming_nl schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:21:
Volgens mij is daar onlangs een topic over geweest. Ik kan het wel niet terugvinden, maar 't was iemand die een random generator nodig had voor een algoritme op een server of zoiets.

edit: Gevonden -> Topic: Hardware RNG in elkaar zetten

Zet achter deze schakeling een datalatch, en je kan een random bit uitlezen na een klokpuls :)
http://willware.net/rng-circuit.gif

flux_w42 wijzigde dit bericht 16-06-2007 19:37 (8%)

Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?

quote:
madwizard schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 19:59:
Vandaag een klein projectje. Soms heb je gewoon geen zin om netjes een printje te ontwerpen met mooie SMD componenten. Tijd voor een dead-bug poject.
Ik heb hetzelfde PLED schermpje liggen, maar bij mij doet íe bijzonder weinig :P
Hoe init het scherm bij jou? net als bij een 'gewoon' LCD door de bovenste rij te vullen met blokjes?
Als ik namelijk alleen de Vss en Vcc aansluit (5 volt) en 3 volt op de brightness adjust zet met een potmetertje zie ik heel even op de 1e rij bij elk blokje de pixel rechtsbovenin oplichten, en that's it.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Specs: Intel 80286 @ 12mhz, 480KB extended memory, 40MB HDD, Hercules Graphics, MS-DOS 4, Windows 2.1 shell

Wat is dat in zijn avatar?

quote:
Ethnocentrix schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:42:
[...]

Ik heb hetzelfde PLED schermpje liggen, maar bij mij doet íe bijzonder weinig :P
Hoe init het scherm bij jou? net als bij een 'gewoon' LCD door de bovenste rij te vullen met blokjes?
Als ik namelijk alleen de Vss en Vcc aansluit (5 volt) en 3 volt op de brightness adjust zet met een potmetertje zie ik heel even op de 1e rij bij elk blokje de pixel rechtsbovenin oplichten, en that's it.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat die pled's niet zo initen als lcd's ;) Voor de rest kan ik je ook weinig helpen, ik heb er zelf ook nog 2 die ik moet aansluiten :P

De eerste ronde is afgelopen, wil je zien wat de deelnemers van de BeP Modding Trophy van een saaie DVD speler gemaakt hebben?

Missionary to the word of ska

Gaat inderdaad gewoon net als alle andere LCD's. Ik heb Peter Fleury's LCD library voor de AVR gebruikt, werkte perfect.

http://sprite.student.utw...o/foto/misc6/mvi_2168.avi
70MHz arms en RGB-display'tjes ftw :P Dit ding samplet dus geluid wat via z'n mike binnenkomt, displayt het en trekt er een FFT van, wat 'ie ook laat zien. Er moet nog wat aan gesleuteld worden, maar hij kan al net doen alsof 'ie Winamp is :P

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

IMHO --->

Goed bezig _/-\o_

Dat je de tijd hebt voor dat soort dingen ;)

Maar wat is nu het doel van het geheel? Ga je een eigen MP3/MP4 speler maken?

Voor zo ver ik kan zien op het filmpje lijkt de responsetijd van het schermpje nog best wel in orde eigenlijk.

TRRoads wijzigde dit bericht 16-06-2007 23:13 (27%)

I'm always thinking one step ahead, like a carpenter - who makes stairs

Mp3-speler maken; been there, done that, got the T-shirt, broke the LCD, got bored and abandoned the project ;P

Dit gaat puur en alleen een laat-gave-effectjes-zien-op-een-Nokia-LCD-om-te-laten-zien-hoe-gaaf-ik-wel-niet-net-kan-doen- *hijg* -alsof-ik-heel-hip-dsp-algoritmes-kan-implementeren-in-een-arm-unit-unit worden :P

IMHO --->

Ohwjah zo'n soort project...

Nou je bent de man hoor ;) (Maar dat wisten we toch al :+)

Wel erg mooi gemaakt, ook zo'n super mooie duct tape behuizing enzo :D

Da's alleen de voeding (3 knoopcellen) en da's alleen omdat ik zo 123 niet een betere manier weet :P Misschien dat ik nog een DC/DC-converter toevoeg zodat ik het geheel van 1 AAA kan draaien, maar dat soort chips zijn zo brak verkrijgbaar... :/

Edit: Er zit ook wel ducktape op het display zelf, maar da's alleen ter afscherming van de controllerchip tegen de flitser van mijn cam en ter afscherming van mijn ogen tegen de ultra-felle backlight-ledjes :P

Sprite_tm wijzigde dit bericht 16-06-2007 23:23 (30%)

IMHO --->

Zou je niet iets leuks met die backlight kunnen doen? Vervangen door SMD RGB ledjes oid? Dat zou het geheel wel afmaken en redelijk uniek maken ook.

Het display is al in kleur :) hoewel dat door mijn huidige kleurgebruik nauwelijks te zien is. Dit filmpje geeft bijvoorbeeld een beter voorbeeld van het display zelf. RGB-leds zouden dus niet echt veel toevoegen imo. Ik ben nog wel van plan om meer gfx toe te voegen, misschien zelfs tot halve 3d-effecten toe.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 16-06-2007 23:33 (13%)

quote:
Ethnocentrix schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:42:
Inmiddels doet 'ie het :D
Het schermpje was gewoon goed, alleen lijkt de lcd library van bascom niet lekker samen te werken met dit scherm. Een testprogramma in C werkte direct goed.

Wel irritant dat PLED's bij het initialiseren geen blokken op het scherm laten zien zoals gewone LCD's dat doen. Ik dacht dat het schermpje stuk was 8)7

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Specs: Intel 80286 @ 12mhz, 480KB extended memory, 40MB HDD, Hercules Graphics, MS-DOS 4, Windows 2.1 shell

IMHO --->

Mijn PLED scherm wat ik gebruik op mijn MCE werkt precies als een normaal LCD scherm en doet z'n init ook 1:1 hetzelfde.

Ik had een idee, een lcd van een laptop aan een pic hangen, alle pinnen enzovoorts opgezocht, ik alles eraanhangen, backlight aan, nu het programmeren nog. Kijk ik nog een keer in de datasheet: Clock 54 Mhz :( dat is dus allemaal voor niets geweest

IMHO --->

Een PIC lijkt me daar inderdaad iets te traag voor, maar het aansturen van die LCD'tjes kan soms nog best lastig zijn, vaak door gebrek aan specs.

quote:
Gieltjev schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:27:
Ik had een idee, een lcd van een laptop aan een pic hangen, alle pinnen enzovoorts opgezocht, ik alles eraanhangen, backlight aan, nu het programmeren nog. Kijk ik nog een keer in de datasheet: Clock 54 Mhz :( dat is dus allemaal voor niets geweest
Zelfde hier. Ik heb een mooie tft uit een oude thinkpad, maar het enige dat ik er waarschijnlijk 'makkelijk' mee zou kunnen is hem aan vafc hangen. Ik zou heel graag willen weten hoe je hem aan d-sub of dvi zou kunnen hangen, maar sprite_tm weet ook dat je daarvoor op de één of andere manier een instelbaar kristal moet hebben dat elke hsynch deelt door [horizontale resolutie] om je pixel clock te krijgen. Grrr...

Ik wil het wel proberen, maar zonder enigszins professionele hulp gaat het me zelf nooit lukken. En PICs zijn te langzaam, en een ARM is snel genoeg maar WTF?! Ik kan net een mosfetje succesvol solderen!

Wat? Taboe?

jah, nu is het helemaal kapot

Ik heb hier ook nog een LCD scherm liggen, zwartwit, maar wel 640 x 400 pixeltjes :)
't enige jammer is dat er niet veel info over te vinden is. De enige datasheet die ik gevonden heb is deze hier uit de jaren stillekes.
Als ik wat meer tijd (en zin) heb, dan ga ik dat eens in gang proberen krijgen. De backlight heb ik al snel kunnen testen. Die heeft dus 100V ~ nodig hé :s

100V ~ dat haal je niet zomaar uit het stopcontact of uit een batterijtje, maar als je bij een klein transfotje (230V -> 12V) 12V ~ op de secundaire aansluit, komt er (door de verliezen binnenin) ongeveer 105V weer uit aan de primaire. :)

De rest heb ik (nog) geen tijd voor.

http://home.scarlet.be/~jm080124/lcd_front_s.jpg

http://home.scarlet.be/~jm080124/lcd_back_s.jpg

http://home.scarlet.be/~jm080124/lcd_detail_s.jpg

flux_w42 wijzigde dit bericht 17-06-2007 16:14 (12%)

Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws