Gathering of Tweakers

Quicksearch
F*CK *FF

@flux_w42: ASM als in assembler, machinetaal?? Brr, heb ik voor het laatst op een microprofessor gedaan (Z80) en vond ik weinig inspirerend. Ik prog liever in iets wat nog een soort van klein beetje leesbaar geheel oplevert.

15k & 15 miles does not make you a biker.
In 2009 verhuis ik naar Singapore!!! Ohja, en ik word ook weer papa in 2009!
Ik ben lopend op de fiets en heen terug,

IMHO --->

quote:
Megamind schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:06:
Ik wil al een tijdje beginnen met AVR, afgezien dat ik niet super veel tijd heb, zit ik een beetje te kijken wat ik moet hebben. Ik heb componenten en een LCD schermpje, maar ik moet dus een programmer en een breedboard hebben om het makkelijk te houden denk ik. Het gare is dat ik alleen een laptop heb, dus alleen USB, ik heb al wat rond gezocht, maar misschien heeft iemand een goede tip?
Op SamenKopen hadden ze nu geloof ik ook een actie om te starten met microcontrollers, alleen ging het daar om PIC en niet om AVR, maar als je toch nog moet beginnen boeit dat natuurlijk niets.

Gevonden:

http://www.samenkopen.net/action_products/852526

Overigens kun je AVR's en PIC's ook prima programmeren in C of BASIC, als je maar de juiste compiler hebt.

TRRoads wijzigde dit bericht 06-06-2007 23:11 (10%)

I'm always thinking one step ahead, like a carpenter - who makes stairs

Acties: [view]

Door: Sprite_tm Moderator EL/CM/TCA
Mja, pics zijn idd best prima ;) Ik kan het ook wel maar ben meestal te l4m3 om een goede uitlichting te verzorgen. Toch maar eens een TL of PL ofzo op een flexibele arm aanschaffen... Verder kan je met de meeste camera's wel OK'e pics nemen, zolang je maar de macrostand gebruikt en het geheel dus goed belicht: mijn ervaring is dat als je macro + flitser doet, het bij veel cams al snel overbelicht word. Verder heb ik zelf nog een vergrootglas (nja, een grote lens uit een filmcamera) liggen: als ik die voor mijn cam houdt kan ik ineens van veel dichterbij nog scherpe pics nemen.

Voorbeeldjes (klik = hoe ze uit de cam kwamen rollen, ja, een aantal pics zijn ondersteboven genomen omdat ik anders handen te kort had)
http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2106.jpg
Macro-stand, met flits

http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2105.jpg
Macrostand zonder flits, zwak halogeenspotje

http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2104.jpg
Macrostand met extra lens ervoor, bijgelicht met Maglite

Alles is gemaakt met de Powershot S50 die ik een jaar ofzo terug tweedehands voor E200 gekocht heb. Is op zich wel een leuke cam, maar dus niet heel duur ofzo, en zeker geen DSLR met macro-glas. Met een TL-balk of overdag moet het trouwens zeker qua kleur nog veel beter kunnen, maar jah, de zon is onder :)

Op zich is het trouwens al heel wat als je het macro-knopje weet te vinden. Ik heb zat topics gezien met 'Mijn apparaat is stuk. [insert pic van een wazige groene blob] Dit is de printplaat, kan iemand zien wat er stuk is?'

En qua AVRs en PICs: Naar mijn persoonlijke mening kan je beter beginnen met AVRs: de krengen kosten bijna niets (E1,50 voor een kleine, maar ze zijn zelfs, net zoals pics btw, in kleine aantallen gratis te samplen), als je een parallele poort hebt is de programmeur een kwestie van 7 onderdelen van een paar cent, en als je daar nog een paar ledjes bijkoopt en een 2-tal penlites pakt als voeding kan je al beginnen. Als programmeertaal heb je assembler, wat imo door de overkill aan registers (32 ipv de ene in PICs) makkelijker werkt, maar je kan ook beginnen met C: de gratis/open compiler gcc is ernaar geport en word zelfs ondersteund door de officieele AVR-IDE, en er zijn genoeg tutorials voor. Ik heb het idee dat dat soort ondersteuning er voor PICs ook wel is, maar vaak veel gefragmenteerder en minder vaak gratis. Maar wat ik al zei: dit allemaal is uit de mond van iemand die zo ongeveer van AVRs proggen een reflex gemaakt heeft ;)

Sprite_tm wijzigde dit bericht 06-06-2007 23:33 (23%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

jah, nu is het helemaal kapot

quote:
Bootstrap schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:07:
@flux_w42: ASM als in assembler, machinetaal?? Brr, heb ik voor het laatst op een microprofessor gedaan (Z80) en vond ik weinig inspirerend. Ik prog liever in iets wat nog een soort van klein beetje leesbaar geheel oplevert.
Bwa dat valt eigenlijk nog mee hoor. Als je je µC goed kent en je gebruikt specifieke functies vind ik het soms zelfs gemakkelijker en directer om in ASM te werken. ASM is meestal sneller, C is daarentegen gemakkelijker om if ( ) .., for( ), ... en andere structuren te maken. De combinatie van de 2, daar zit de meeste kracht in ;)

Een microprofessor?? Grappig :) De drank van de elo-kroeg begint z'n werk te doen :D _/-\o_ _/-\o_

flux_w42 wijzigde dit bericht 06-06-2007 23:35 (12%)

Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?

En ik ben met flux: Zeker op AVRs is assembly best leuk om in te werken: de instructieset is veel orthogonaler en heeft veel meer registers dan bijvoorbeeld de Z80. Verder is het wel erg practisch om timed loops te kunnen maken die precies die timings hebben die jij wilt; van C is het altijd maar de vraag hoeveel instructies je uC over dat ene commando gaat doen. Voor ARMs geld dat trouwens nog erger: die instructieset is zo ziek orthogonaal en heeft zoveel modifiers dat je een asm-routine die je dacht goed geschreven te hebben, vaak door echt flink na te denken nog twee keer zo snel kan maken.

En die microprofessor hoeft trouwens geen typo te zijn: klik.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 06-06-2007 23:39 (11%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

F*CK *FF

Ik was net eens op zoek naar wat (zelfbouw) pic programmers die via USB werken en tijdens die zoektocht kwam ik dit tegen. Is eigenlijk een programmer met ontwikkelbordje erbij voor 65 euro. Tja, niet echt goedkoop maar lijkt erop dat je wel direct aan de gang kunt onder weer eerst een programmer in elkaar te moeten klussen (zo'n ding moet toch lekker degelijk zijn). Zelfbouw USB programmers kwam ik niet tegen trouwens.
quote:
flux_w42 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:28:
[...]
Een microprofessor?? Grappig :) _/-\o_ _/-\o_
Het was serieus bedoeld hoor: Microprofessor ;)

@^ lol, zelfde link, eerste tweede hit op Google!

Bootstrap wijzigde dit bericht 06-06-2007 23:50 (3%)

jah, nu is het helemaal kapot

owla mijn excuses :) ik dacht echt dat het een typfout was.De f ligt trouwens vlak bij de c ... vandaar.

Die Z80, zit die ook niet in oudere gameboys? 'k dacht daar ooit eens iets over in elektuur gelezen te hebben :s

Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
Bootstrap schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:42:
Ik was net eens op zoek naar wat (zelfbouw) pic programmers die via USB werken en tijdens die zoektocht kwam ik dit. Is eigenlijk een programmer met ontwikkelbordje erbij voor 65 euro. Tja, niet echt goedkoop maar lijkt erop dat je wel direct aan de gang kunt onder weer eerst een programmer in elkaar te moeten klussen (zo'n ding moet toch lekker degelijk zijn). Zelfbouw USB programmers kwam ik niet tegen trouwens.

[...]

Het was serieus bedoeld hoor: Microprofessor ;)

@^ lol, zelfde link, eerste tweede hit op Google!
'k zie vanalles, maar geen pic programmer :?

bedoelde je soms deze?

Raven wijzigde dit bericht 06-06-2007 23:51 (6%)

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

IMHO --->

Mjah ik heb zelf niet zoveel ervaring met AVR maar juist weer meer met PIC.

Ik heb nooit de indruk gekregen dat PICjes duur zijn, in ieder geval niet duurder dan AVR ofzo.

Aan de andere kant voel ik mij het meeste thuis op een 8051 systeem, daar heb ik het op geleerd en jaren lang professioneel mee gewerkt. Helaas is het geheel ter ziele voor zo ver ik weet, bijna niemand maakt nog de micocontrollertjes en de Keil omgeving heeft zich nu al een tijdje meer gericht op andere platformen.

Maar op SK is dus die actie, een perfecte start voor iemand die wil beginnen met PICjes. Misschien komt er ook nog wel een actie voor AVR, zou je daar moeten vragen ofzo

(Startboardje en programmer zijn wel goedkoop daar, de programmer is vrij universeel voor alle PICjes dus zeker in de toekomst ook nog bruikbaar).

Edit:

En natuurlijk ook op de Z80 in ASM geprogrammeerd, op de MSX ;)

Het klopt dat die ook in de oude GameBoy zat, het is een geweldige CPU.

TRRoads wijzigde dit bericht 06-06-2007 23:51 (18%)

F*CK *FF

quote:
bartgrefte schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:48:
[...]

'k zie vanalles, maar geen pic programmer :?
Mja, ik had gewoon de link uit de adresbalk gekopieërd zonder er naar te kijken |:( .

Deze dus: http://www.voti.nl/winkel/p/DEV-PICkit2-Starterkit.html

edit:
quote:
TRRoads schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:48: ...Z80 ...

... is een geweldige CPU.
Het is een briljante CPU. Hij is voor het eerst geleverd in 1976 en hij wordt nog steeds gebruikt én geleverd door Zilog. Hij gaat dus al 31 jaar mee en dat is best een hele indrukwekkende prestatie.

Bootstrap wijzigde dit bericht 06-06-2007 23:57 (36%)

quote:
TRRoads schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:48:
Aan de andere kant voel ik mij het meeste thuis op een 8051 systeem, daar heb ik het op geleerd en jaren lang professioneel mee gewerkt. Helaas is het geheel ter ziele voor zo ver ik weet, bijna niemand maakt nog de micocontrollertjes en de Keil omgeving heeft zich nu al een tijdje meer gericht op andere platformen.
Dacht je dat? Moet je eens een gok wagen wat er in yer olde mp3-spelers (ok, da's vaak wel Z80 trouwens), USB-cartreaders en andere USB-shit zit. Dat zijn vaak goedkope Chinese chips, en om de datastromen de goede kanten op te leiden, moet er vaak een processor-core'tje in. Die lui kijken dus wat voor ontwerpen er te krijgen zijn, en ze komen dan heeeel vaak op een 8051 uit, vaak omdat 'ie gewoon gratis in je ASIC te copypeesten is.

IMHO --->

Z80:
Inderdaad het is echt een veelzijdige chip, je kunt er alle kanten mee op. Hij is lekker snel, stevig en goedkoop. _/-\o_

8051:
Inderdaad mooi spul en zal vast nog wel gebruikt worden, maar niet in de richting waarin ik werk ;)

Je ziet inderdaad wel heel vaak dat ze FPGA systemen gebruiken om eea te programmeren, een 8051 CPU'tje en chipjes er omheen bijvoorbeeld als DSP systeem.

TRRoads wijzigde dit bericht 07-06-2007 00:03 (56%)

Missionary to the word of ska

quote:
tweaker1331 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 22:11:
Wat ik wil maken is een soort van moodlight maar dan met een regelkastje en dan met zo'n "ipodwieltje" erin waar je de snelheid van kleurwisseling, de felheid kan regelen en eventueel handmatig van kleur kan veranderen. Dat zijn nogal wat functies om alleen op te bouwen uit 4000 en 74xxx IC'tjes. Dus dit idee zal pas echt realiteit worden als ik meer met AVR/PIC ga werken.
Dit idee had ik ook al een hele tijd, heb al tijden zo'n ipod-wiel chipje liggen (qt510) en ook een ikea mat-glas lamp ervoor. Maar nooit gemaakt. Ik geloof dat die philips living colors ook precies zo werkt.

PIC vs AVR is een eindeloze discussie, zelf werk ik inderdaad altijd met AVR's en ik heb nog nooit iets van een PIC gezien wat me over zou kunnen overhalen. Met name de instructieset vind ik veel logischer en krachtiger.

Voor C zijn AVR's wat geschikter denk ik, de instructieset is ontwikkeld in samenwerking met C mensen en GCC is gratis beschikbaar voor de AVR.
quote:
Bootstrap schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:07:
Het ene assembler is het andere niet. Bovendien kan je er wel enigszins structuur in aanbrengen door constanten te gebruiken en defines voor de registers. Sommige mensen zetten gewoon over hardcoded waardes in en copy-pasten alles in plaats van loops te maken. Je kunt echt vreselijk onleesbare code maken, maar op zich geldt dat wel voor elke taal. Vooral als je geen programmeer ervaring hebt en met assembler begint - waar geen structuur afgedwongen wordt - is dit vaak een probleem.
IMHO --->

LOL, PIC vs AVR.

Beide kanten zeggen hetzelfde:

- Het is waar ik altijd al mee werk
- Die andere is duurder
- Ik heb nog nooit iets gezien waarom ik zou willen overstappen

Het maakt niet zoveel uit welke je gebruikt, ze voldoen allebei altijd wel.

quote:
Sprite_tm schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:25:
Mja, pics zijn idd best prima ;) Ik kan het ook wel maar ben meestal te l4m3 om een goede uitlichting te verzorgen. Toch maar eens een TL of PL ofzo op een flexibele arm aanschaffen... Verder kan je met de meeste camera's wel OK'e pics nemen, zolang je maar de macrostand gebruikt en het geheel dus goed belicht: mijn ervaring is dat als je macro + flitser doet, het bij veel cams al snel overbelicht word. Verder heb ik zelf nog een vergrootglas (nja, een grote lens uit een filmcamera) liggen: als ik die voor mijn cam houdt kan ik ineens van veel dichterbij nog scherpe pics nemen.

Voorbeeldjes (klik = hoe ze uit de cam kwamen rollen, ja, een aantal pics zijn ondersteboven genomen omdat ik anders handen te kort had)
[afbeelding]
Macro-stand, met flits

[afbeelding]
Macrostand zonder flits, zwak halogeenspotje

[afbeelding]
Macrostand met extra lens ervoor, bijgelicht met Maglite

Alles is gemaakt met de Powershot S50 die ik een jaar ofzo terug tweedehands voor E200 gekocht heb. Is op zich wel een leuke cam, maar dus niet heel duur ofzo, en zeker geen DSLR met macro-glas. Met een TL-balk of overdag moet het trouwens zeker qua kleur nog veel beter kunnen, maar jah, de zon is onder :)
Post-it note (of ander stuk papier) over de flitser doen en dan custom white balance instellen (als hij dat heeft). Bij m'n antieke Powershot A60 kan het iig. Enige wat je blijft houden is de schaduw, omdat de flitser dicht op de lens zit.
http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/ftdi.jpg
note: er zit een plakbandje overheen
Voor "productfoto's" is 't niet echt mooi, maar om bijv. het opschrift op een chip te lezen werkt het prima :)

PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker

F*CK *FF

quote:
TRRoads schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 00:01:
Z80:
Inderdaad het is echt een veelzijdige chip, je kunt er alle kanten mee op. Hij is lekker snel, stevig en goedkoop. _/-\o_
Wat je stevig noemt :+

IMHO --->

real_Firefly: Heej, die truuk kende ik nog niet :) Bedankt.

TRRoads: Ik zal het gaan merken. Ik zit als AVR-figuur als developer bij OpenLaserFrag (zie ander topic in EL) terwijl de rest allemaal PICs gebruik. Ik ga mijn code zo schrijven dat porten basically betekent dat je net even wat andere hardware-hooks moet gaan schrijven voor een andere proc en dat er een standaard C-compiler voor moet wezen. We zien wel of de PIC-mensen er dan mee weg komen ;) maar ik verwacht geen problemen.

Ik heb geprobeerd om met PIC's te gaan werken, maar heb nooit de programmer werkend gekregen, bij AVR werkte ie in 1x. Werk eigenlijk alleen met atmels, en ze zijn echt wel goedkoper dan PIC's.

En idd, in c kan je code vaak semi-makkelijk porteren.
Vind het werken in c met de avr ook wel makkelijk, PIN/PORT/DDR registers maken het best handig om met i/o te klooien.

Over foto's maken, dins ik mijn medion digitale cam zo heb gemod dat er een externe ontspanner op zit heb ik 'm gewoon op een statiefje staan en er komen echt scherpe foto's uit.
Voorbeeldje: http://images.sa007.nl/cammod/after.jpg (Note: 1.4MB)

Ik doe zelf ook nog wel eens een spiegeltje voor de flits en dan hier op zolder (witte schuine wanden) fotograveren, heel netjes indirect licht zonder geklooi. kleinere zut heb ik hier een paar ikea buiglampen voor liggen. (zoiezo een aanrader, erg handige dingen)

@real_Firefly:
http://fotos.sa007.nl/atmel_rail/thumb_m5110009.jpg
Dubbel klikbaar

SA007 wijzigde dit bericht 07-06-2007 00:43 (9%)

IMHO --->

quote:
Sprite_tm schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 00:14:
TRRoads: Ik zal het gaan merken. Ik zit als AVR-figuur als developer bij OpenLaserFrag (zie ander topic in EL) terwijl de rest allemaal PICs gebruik. Ik ga mijn code zo schrijven dat porten basically betekent dat je net even wat andere hardware-hooks moet gaan schrijven voor een andere proc en dat er een standaard C-compiler voor moet wezen. We zien wel of de PIC-mensen er dan mee weg komen ;) maar ik verwacht geen problemen.
Is ook niet helemaal eerlijk he? De normale mens VS Sprite_tm ;)

Gelukkig heb ik hier voor mezelf wel nog een stevige supply aan 8051 spul dus dat zit wel goed. Maar misschien toch wel eens leuk om wat met FPGA te gaan spelen zodat ik ook zonder de fysieke hardware ermee verder kan.

Die antieke camara's allemaal :P. Tegenwoordig kan je met een canon Sony digitale camara, de cybershot om precies te zijn (daar heb ik ervaring mee) , hele scherpe foto's maken. Automatische scherpstelling enz. Dus geen geklooi met macrolenzen, flits en witbalanstruukjes. Dat lost de canon zelf wel op :)

EDIT: merk omgewisseld 8)7

tweaker1331 wijzigde dit bericht 07-06-2007 15:21 (6%)

quote:
tweaker1331 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 08:37:
Die antieke camara's allemaal :P. Tegenwoordig kan je met een canon digitale camara, de cybershot om precies te zijn (daar heb ik ervaring mee) , hele scherpe foto's maken. Automatische scherpstelling enz. Dus geen geklooi met macrolenzen, flits en witbalanstruukjes. Dat lost de canon zelf wel op :)
Alles gaat ook vanzelf hoor :? Alleen moet je 'm soms helpen. Als je een stuk papier over de flitser doet (zeker zo'n gele post-it), is de witbalans gewoon verrot, altijd. Macrofoto's zijn met elke camera vrijwel onmogelijk met flits, omdat de flitser te sterk is. Scherpstellen kan je niet eens handmatig doen (ja de functie zit erop, maar je kan totaal niet zien of je foto scherp is of niet).

Beste oplossing is een (mini-)statief, dan kan je gewoon zonder flits macro's schieten. Canon heeft iig een optie om 2 of 10 sec. vertraging in te stellen, zodat je cam niet beweegt als je de knop indrukt. Anders moet je een remote shutter gebruiken, zoals 007 hierboven ;)

Overigens is Cybershot van Sony, dat is de naam die Sony aan elke digitale compactcam geeft (dat is dus niet het typenummer). Bij Canon heet zo'n soort camera Powershot.

PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker

quote:
Bootstrap schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:42:
Zelfbouw USB programmers kwam ik niet tegen trouwens.
Tijd voor een brilletje?

http://www.icd2clone.com (klik op de tekst boven de plaatjes dan kun je het ontwerp downloaden, die Potyo 2, onderste plaatje, werkt voor mij prima werkt samen met MPlab en dus programeert het alle PICs die door MPLAB ondersteund worden)

surge_me wijzigde dit bericht 07-06-2007 11:03 (11%)

quote:
TRRoads schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:10:
[...]

Op SamenKopen hadden ze nu geloof ik ook een actie om te starten met microcontrollers, alleen ging het daar om PIC en niet om AVR, maar als je toch nog moet beginnen boeit dat natuurlijk niets.

Gevonden:

http://www.samenkopen.net/action_products/852526

Overigens kun je AVR's en PIC's ook prima programmeren in C of BASIC, als je maar de juiste compiler hebt.
Klopt, hierdoor is mijn interesse weer een beetje opgekomen, leuke dingetjes, maar ik wil graag een voor gesoldeerde, ik ben meer de programmeer man dan de soldeer man :P En deze zijn geen USB :(

Op samenkopen.nl hebebn ze ook een andere leuke IA staan voor geïnteresseerde:
http://www.samenkopen.net/action/883357
FPGA bordjes, volgens mij kan je daar wel leuke dingen mee doen!

regels zijn regels!

Damn, FPGA's voor E16,15 :9~ Tis zo jammer dat ik er gemiddeld te weinig mee doe: ik grijp voor veel problemen standaard naar een uC omdat ik veel sneller software daarvoor ontwikkeld heb dan dat ik m'n VHDL weer opgehaald heb, alle software geinstalleerd heb, debugging-kabels weer boven water heb, enzovoort. Als ze nou FPGA's met genoeg cellen om een 8-bitter in te stoppen in een DIP-behuizing goedkoop zouden verkopen... maar dat doen ze dan weer niet.

Edit: Damn, ik zit wel te kwijlen over die Rigol 40MHz scope + logic analyzer... 't nadeel is dat de prijs inclusief verzending waarschijnlijk vrolijk over de E700 gaat worden... toch maar es navraag gaan doen naar of en wanneer ik vakantiegeld krijg.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 07-06-2007 14:00 (25%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws