Een boterham-zakje wil wel eens helpen.
Ik vond het altijd zo irritant dat als ik ergens wil gaan filmen dat ik dan de heletijd op de resternde accu duur moet letten aangezien de bij geleverde NP FH60 accu van mijn Sony camcorder het maar 1,5 uur uit houdt. Nu heb ik de NP FH100 accu besteld bij digital street waar hij veel goedkoper is dan in de winkel. Hierdoor kan ik nu 4x zo lang filmen en hoef ik me geen zorgen meer te maken dat de accu leeg raakt 
Ik heb er tevens ook een accu lader bij gekocht zodat de accu's niet meer via de camera geladen hoeven te worden in het dockingstation. Het is wel een merkloos geval geworden omdat de officele laders van Sony belachelijk duur zijn.
What's new:
- Sony NP FH100 accu 3900mAh (de andere is de NP FH60 van 1000mAh)
- Universele accu lader van het merk onbekendo (orginele laders van Sony zijn belachelijk duur).

Ik heb er tevens ook een accu lader bij gekocht zodat de accu's niet meer via de camera geladen hoeven te worden in het dockingstation. Het is wel een merkloos geval geworden omdat de officele laders van Sony belachelijk duur zijn.
What's new:
- Sony NP FH100 accu 3900mAh (de andere is de NP FH60 van 1000mAh)
- Universele accu lader van het merk onbekendo (orginele laders van Sony zijn belachelijk duur).

GTA VI - All aboard the hype train!!
Ik heb zojuist een low light video gemaakt met de SR290. Deze kun je hier downloaden:
Sony DCR SR290 - Low light sample
8mb wmv bestand (right click -> save target as)
Deze opnames zijn dus wel gecompressed naar een 2mbit wmv. Houdt daar rekening mee
Sony DCR SR290 - Low light sample
8mb wmv bestand (right click -> save target as)
Deze opnames zijn dus wel gecompressed naar een 2mbit wmv. Houdt daar rekening mee
Ziet er goed uit!Sir_Hendro schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 03:33:
Ik heb zojuist een low light video gemaakt met de SR290. Deze kun je hier downloaden:
Maar ff offtopic.... dat muziekje.... da's ook van Desperate Housewives (lijkt er iig op)....
Wat is dat precies?
Dat is muziek uit de film 'Blood Diamond'
Ja wie zou dat nou zijn

//edit
Ik heb gisteravond dit nog opgenomen.
Sony SR290, Samson Zoom H4 en 2 Sennheiser Koptelefoons
Ja ik verveelde me
[ Voor 38% gewijzigd door Sir_Hendro op 19-11-2007 14:59 ]
Anoniem: 240910
Hallo,
Een vriendin van mij doet een studie voor de Universiteit van Gent (België).
Hiervoor dient zij beelden te maken met tijdsregistratie (datum - uur).
Haar digitale camera, SONY HDR-SR7E, heeft als optie deze tijdsregistratie. Geen probleem dus...
Maar, bij het overbrengen van de beelden naar de computer slaagt zij er maar niet in deze tijdsregistratie terug te vinden. Met andere woorden: de op computer opgeslagen beelden geven geen datum noch tijd weer. We hebben al enkele keren gezocht hoe we dit probleem konden oplossen doch vonden geen oplossing.
Door te surfen op het internet ontdekte ik deze site/ forum. Blijkbaar zou ik hier terecht kunnen om het probleem op te lossen...?
Kan iemand ons helpen? Bedankt.
Een vriendin van mij doet een studie voor de Universiteit van Gent (België).
Haar digitale camera, SONY HDR-SR7E, heeft als optie deze tijdsregistratie. Geen probleem dus...
Maar, bij het overbrengen van de beelden naar de computer slaagt zij er maar niet in deze tijdsregistratie terug te vinden. Met andere woorden: de op computer opgeslagen beelden geven geen datum noch tijd weer. We hebben al enkele keren gezocht hoe we dit probleem konden oplossen doch vonden geen oplossing.
Door te surfen op het internet ontdekte ik deze site/ forum. Blijkbaar zou ik hier terecht kunnen om het probleem op te lossen...?
Kan iemand ons helpen? Bedankt.
Kijk hier eens. Misschien wat U zoekt?Anoniem: 240910 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 15:51:
Hahaha, jij hebt echt tijd over he ;-)
Sir_Hendro schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 23:46:
[...]
Ja wie zou dat nou zijn
//edit
Ik heb gisteravond dit nog opgenomen.
Sony SR290, Samson Zoom H4 en 2 Sennheiser Koptelefoons
Ja ik verveelde me
i7 2600k 4ghz/mugen 3/corsair ddr3-1600-16gb/asus p8p67 pro/crucial m4/sapphire hd5850 oc/iiyama e2473hds-b1/corsair 500R
Anoniem: 126470
Ik ben helemaal nieuw in de digitale video camera wereld, en ga me zo eerst eens goed inlezen.
De reden dat ik er een aan wil schaffen is dat er vanaf vlg week (ja heb helaas maar 1 week voor research) een trip door indonesie van 6 weken gemaakt wordt, plus het feit dat er als het goed is over 2 maanden een nieuwe lcd/plasma in de huiskamer staat.
Zoals gezegd ga ik me eerst eens inlezen, maar zag net in de dixons folder de Sony DCR-SR 52 voor 549 euro (na 50 euro aftrek via sony) incl accessoire pakket twv 90 euro staan. Is dit een goeie deal?
De reden dat ik er een aan wil schaffen is dat er vanaf vlg week (ja heb helaas maar 1 week voor research) een trip door indonesie van 6 weken gemaakt wordt, plus het feit dat er als het goed is over 2 maanden een nieuwe lcd/plasma in de huiskamer staat.
Zoals gezegd ga ik me eerst eens inlezen, maar zag net in de dixons folder de Sony DCR-SR 52 voor 549 euro (na 50 euro aftrek via sony) incl accessoire pakket twv 90 euro staan. Is dit een goeie deal?
Anoniem: 4629
Of het een goede deal is hangt af van wat je van het ding verwacht en waar jij het meeste gebruik van gaat maken.
Ik ga ermee filmen op vakantie in Indonesie, en ik verwacht dat hij het opneemt, dat ik niet elk uur de batterij op moet laden, en dat het een rag fijn beeld geeft op mijn toekomstige HDTV.Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:38:
Of het een goede deal is hangt af van wat je van het ding verwacht en waar jij het meeste gebruik van gaat maken.
Ik heb 2mnd geleden de SR190 aageschaft voor mijn vakantie naar Nieuw Zeeland.
Het bedieningsgemak van Sony is super, ik heb nooit met een lege accu gestaan (FH60), maar dat komt omdat ik toch niet alles van mn vakantie film, maar alleen de hoogtepunten.
Heb dus geen ervaring met de SR52, maar ik ben echt onwijs tevreden over de 190 en het merk Sony! Maar of jij het een goeie deal is moet je idd voor jezelf bepalen.Ik vond de specs van de SR52 stukken minder dan de 190 ivm het prijsverschil.
Het bedieningsgemak van Sony is super, ik heb nooit met een lege accu gestaan (FH60), maar dat komt omdat ik toch niet alles van mn vakantie film, maar alleen de hoogtepunten.
Heb dus geen ervaring met de SR52, maar ik ben echt onwijs tevreden over de 190 en het merk Sony! Maar of jij het een goeie deal is moet je idd voor jezelf bepalen.Ik vond de specs van de SR52 stukken minder dan de 190 ivm het prijsverschil.
Anoniem: 223770
dan zou ik een HD camera nemen.Anoniem: 126470 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 13:26:
[...]
een rag fijn beeld geeft op mijn toekomstige HDTV.
De canon HV 20 komt goed uit de bus, maar de Sony HDR-HC7 of JVC gz hd 7 zijn ook goede camera's als die boven je budget zijn kun je de JVC GZ HD3 nemen. (en ja, ik ben HDD fan
meer info:
http://www.camcorderinfo.com/ratings.php
en voor niet elk uur opladen is een extra (grote) batterij handig
hey super! thanks. Den kidd dat het een HD gaat worden!
Nu nog beslissen welk opslag medium. Tapes of Hard Drive...
Die Canon HV20 ziet er idd wel erg prima uit!
- EDIT: Over de Sony HC7 zijn ze niet echt enthousiast he?
Ik ga hem nml vooral voor vakantie gebruiken, en was niet van plan al te veel nabewerking te gaan doen. moet gewoon meteen goed zijn (op wat knip en plak werk na dan).
En de HV20 review is ook maar half half positief....
Nu nog beslissen welk opslag medium. Tapes of Hard Drive...
Die Canon HV20 ziet er idd wel erg prima uit!
- EDIT: Over de Sony HC7 zijn ze niet echt enthousiast he?
Ik ga hem nml vooral voor vakantie gebruiken, en was niet van plan al te veel nabewerking te gaan doen. moet gewoon meteen goed zijn (op wat knip en plak werk na dan).
En de HV20 review is ook maar half half positief....
[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 126470 op 06-12-2007 09:26 ]
Een winkel hier in de buurt heeft de Sony DVD106 in de aanbieding staan maar kan op een 3tal filmpjes op Youtube na niet echt reviewmateriaal vinden 
Wat ik vooral belangrijk vind is het kunnen werken onder alle omstandigheden (S'avonds als er spots aanstaan (Weinig licht, maar niet pikdonker), bowling, vakantie, ...).
Kan helaas erg weinig informatie vinden over het presteren van deze camera. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze of een soortgelijke camera? Wellicht kan ik nog beter wat doorsparen voor een camera met betere specs? Bewerken achteraf wil ik meestal wel doen, maar niet extreem (Gewoon knippen / plakken, leuk menuutje, scenes etc).
Wat ik vooral belangrijk vind is het kunnen werken onder alle omstandigheden (S'avonds als er spots aanstaan (Weinig licht, maar niet pikdonker), bowling, vakantie, ...).
Kan helaas erg weinig informatie vinden over het presteren van deze camera. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze of een soortgelijke camera? Wellicht kan ik nog beter wat doorsparen voor een camera met betere specs? Bewerken achteraf wil ik meestal wel doen, maar niet extreem (Gewoon knippen / plakken, leuk menuutje, scenes etc).
Ik heb me net een Jvc GZMG130 Everio gekocht maar het beeld is heel erg wazig, zelfs als ik het instel op de hoogste resolutie.
Nu wil ik hem om gaan ruilen voor eentje met een mini DV, omdat mijn vorige camera dat ook had en er toen vrij tevreden over was. De beeldkwaliteit van deze Jvc is echt waardeloos.
Nu zit ik te denken aan een Panasonic nv gs 230. Deze heeft o.a. een 3CCD en 2,3MP.
Ik hoop wat te horen!
Nu wil ik hem om gaan ruilen voor eentje met een mini DV, omdat mijn vorige camera dat ook had en er toen vrij tevreden over was. De beeldkwaliteit van deze Jvc is echt waardeloos.
Nu zit ik te denken aan een Panasonic nv gs 230. Deze heeft o.a. een 3CCD en 2,3MP.
Ik hoop wat te horen!
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Anoniem: 19701
http://kieskeurig.nl/revi...FDFCBC125727D004EBA6B.htm
daar staat een aantal malen jouw probleem vermeld, kieskeurig is niet de hemel, maar jammer dat je het niet gelezen hebt???/
Ik heb de NV GS300 en over de beeldkwaliteit ben ik zeer tevreden. Zeer helder beeld.
De 230?
http://kieskeurig.nl/revi...E33F6C125726B00340A5B.htm
Wel de goede software kiezen om te capturen, ik zie nog wel verschil bij snelle beelden dat het uitmaakt.
daar staat een aantal malen jouw probleem vermeld, kieskeurig is niet de hemel, maar jammer dat je het niet gelezen hebt???/
Ik heb de NV GS300 en over de beeldkwaliteit ben ik zeer tevreden. Zeer helder beeld.
De 230?
http://kieskeurig.nl/revi...E33F6C125726B00340A5B.htm
Wel de goede software kiezen om te capturen, ik zie nog wel verschil bij snelle beelden dat het uitmaakt.
Ik heb die Panasonic 230 nu een dag in het bezit, gisteren heb ik er een vuurwerk show mee opgenomen.
Wat me opvalt is dat het de ene keer heel scherp en fijn beeld geeft, en de andere keer is het weer wazig..
Ook kan ik niet in de camera instellen hoe ik de kwaliteit wil hebben? Ik heb er verder nog niets aan gedaan, hij stond op focus; auto.
Geluiden die deze camera opneemt zijn wel heel erg goed.:)
Wat me opvalt is dat het de ene keer heel scherp en fijn beeld geeft, en de andere keer is het weer wazig..
Ook kan ik niet in de camera instellen hoe ik de kwaliteit wil hebben? Ik heb er verder nog niets aan gedaan, hij stond op focus; auto.
Geluiden die deze camera opneemt zijn wel heel erg goed.:)
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Ik heb nu ook een Panasonic op het oog. Had eerst de Sony DVD106 op't oog, maar deze valt toch af door het niet ondersteunen van 16:9 en opzich is een HDD camera ook wel handiger qua bewerken etc.
Deze camera springt er voor mij erg uit.. krijgt ook zeer goede punten op sites en ik ben gewoon fan van Panasonic
Ik wil ook bijvoorbeeld vuurwerk opnemen met oud en nieuw, s'avonds in de huiskamer etc etc... veel camera's gaan hier niet echt goed mee om schijnt en ik wil niet hetzelfde als met m'n digitale camera dat het gewoon stikdonker is.
Moeilijke keuze... wat vinden jullie van die Panasonic SDR-H20?
@Deorgere: Je kan hem beter op manuele focus zetten anders gaat hij telkens opnieuw scherpstellen en dat lijkt mij in het geval van vuurwerk niet echt haalbaar.
Deze camera springt er voor mij erg uit.. krijgt ook zeer goede punten op sites en ik ben gewoon fan van Panasonic
Ik wil ook bijvoorbeeld vuurwerk opnemen met oud en nieuw, s'avonds in de huiskamer etc etc... veel camera's gaan hier niet echt goed mee om schijnt en ik wil niet hetzelfde als met m'n digitale camera dat het gewoon stikdonker is.
Moeilijke keuze... wat vinden jullie van die Panasonic SDR-H20?
@Deorgere: Je kan hem beter op manuele focus zetten anders gaat hij telkens opnieuw scherpstellen en dat lijkt mij in het geval van vuurwerk niet echt haalbaar.
Ik heb vanmiddag een JVC GR-D720 gekocht als eerste camcorder. Was in de aanbieding en ik zocht al een tijdje iets om mee te beginnen. Op internet wordt hij beschreven als een leuke camera voor het geld, ik ben benieuwd. Een HD camera was me een iets te heftige investering aangezien ik nog niet precies weet hoeveel ik het nu ga gebruiken
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
De Panasonic NV-GS230 is 4:3 terwijl de Panasonic NV-GS320 16:9 is en optische beeldstabilisatie heeft. Je kan bij beide camera's overigens maar weinig instellen als je hem op 'AUTO' laat staan. Pas als je de camera van deze stand afhaalt worden de handmatige instellingsmogelijkheden zichtbaar in het menu.
Beide camera's zijn dus miniDV-camera's met 3 CCD's en bieden aanzienlijk beter beeld dan de JVC MG130. Die laatste camera is eigenlijk alleen bedoelt voor 'daglicht-gebruik'. Buiten op straat dus en overdags. Onder alle andere omstandigheden is die camera zo goed als onbruikbaar.
Beide camera's zijn dus miniDV-camera's met 3 CCD's en bieden aanzienlijk beter beeld dan de JVC MG130. Die laatste camera is eigenlijk alleen bedoelt voor 'daglicht-gebruik'. Buiten op straat dus en overdags. Onder alle andere omstandigheden is die camera zo goed als onbruikbaar.
Hallo,
Ik weet niet of jullie me kunnen helpen met deze dillema.
Ik heb namelijk na lang zoeken en kijken wat bij me past drie cameras gevonden.
De keuze wordt ook bemoeilijkt door de prijzen.
Ik heb de volgende cameras;
JVC GZ-MG255 voor 449
Sony DCR-SR52 voor 449
Sony DCR-SR72 voor 499
Alvast bedankt.
Ik weet niet of jullie me kunnen helpen met deze dillema.
Ik heb namelijk na lang zoeken en kijken wat bij me past drie cameras gevonden.
De keuze wordt ook bemoeilijkt door de prijzen.
Ik heb de volgende cameras;
JVC GZ-MG255 voor 449
Sony DCR-SR52 voor 449
Sony DCR-SR72 voor 499
Alvast bedankt.
Ik denk niet dat je geholpen gaat worden met zo'n karige post. Vertel minstens even wat je precies met je camera wilt doen en wat je voorkeuren zijn. Vertel ook waarom je juist twijfelt tussen deze apparaten en waarom deze twijfel er is.
Dit is meer een : "Ik kwak mijn vraag hier neer en wacht op antwoord": post.
Dit is meer een : "Ik kwak mijn vraag hier neer en wacht op antwoord": post.
Weet er iemand een waterdichte solid state videocamera? De panasonic SDR-S10 komt in de buurt, maar heb een tijdje terug gehoord van een ander merk dat niet alleen spat- maar ook echt waterdicht was.
Ik bedoel geen "action"/bullet camera, die heb ik al. Zou graag een camcorder achtig model erbij hebben. Dit voor het filmen van actie tijdens het zeilen.
Thanks!
Ik bedoel geen "action"/bullet camera, die heb ik al. Zou graag een camcorder achtig model erbij hebben. Dit voor het filmen van actie tijdens het zeilen.
Thanks!
De Panasonic S10 kan anders aardig wat hebben. Vrienden van me hebben hem meegenomen op surf-vakantie en gewoon mee de zee ingenomen. Dat heeft hele mooie beelden opgeleverd.
Kijk, duiken moet je er niet mee doen, maar verder kan hij veel hebben.
Kijk, duiken moet je er niet mee doen, maar verder kan hij veel hebben.
Ik twijfel behoorlijk tussen de Panasonic GS320 (miniDV) en de Panasonic H250 (HDD).
Waarom deze 2? Voornamelijk vanwege de OIS, 3CCD en de hardwarematige 16:9 opnamemogelijkheid.
De keuze komt dus voornamelijk neer op de keuze tussen miniDV en HDD. Nu ga ik jullie niet vragen die keuze voor me te maken, maar misschien kunnen jullie me wel helpen. Als ik gefilmd heb, wil ik het materiaal op mijn pc zetten, het eventuele overbodige materiaal wissen en de rest op DVD zetten met eventueel een leuk menuutje enzo. Ga ik dan nog het kwaliteitsverschil tussen DV en HDD merken? Immers, ik ga de betere kwaliteit van miniDV toch verminderen doordat ik compressie ga toepassen om het op DVD te krijgen. Of blijft de kwaliteit van de HDD in dat geval ook minder, omdat er dan 2x compressie plaatsvindt?
Dan nog een andere vraag. Ik las in een review van de GS320 op camcorderinfo dat de resolutie bij 16:9 opname lager is dan bij 4:3 (....The gross pixel count of each is 800,000 (540,000 in 16:9 and 640,000 in 4:3).......
Vraag: ga ik dit verschil op TV ook duidelijk zien of is dit verwaarloosbaar?
Waarom deze 2? Voornamelijk vanwege de OIS, 3CCD en de hardwarematige 16:9 opnamemogelijkheid.
De keuze komt dus voornamelijk neer op de keuze tussen miniDV en HDD. Nu ga ik jullie niet vragen die keuze voor me te maken, maar misschien kunnen jullie me wel helpen. Als ik gefilmd heb, wil ik het materiaal op mijn pc zetten, het eventuele overbodige materiaal wissen en de rest op DVD zetten met eventueel een leuk menuutje enzo. Ga ik dan nog het kwaliteitsverschil tussen DV en HDD merken? Immers, ik ga de betere kwaliteit van miniDV toch verminderen doordat ik compressie ga toepassen om het op DVD te krijgen. Of blijft de kwaliteit van de HDD in dat geval ook minder, omdat er dan 2x compressie plaatsvindt?
Dan nog een andere vraag. Ik las in een review van de GS320 op camcorderinfo dat de resolutie bij 16:9 opname lager is dan bij 4:3 (....The gross pixel count of each is 800,000 (540,000 in 16:9 and 640,000 in 4:3).......
Ik heb afgelopen zaterdag ook een camera gekocht. Een canon md110, kostte 165 euro bij redcoon. Geen dure camera, maar het is mijn allereerste camera die ik vast ga houden. Vroeger wilde ik altijd cameraman worden, vraag mij niet waarom.
Ik ben dan ook van plan om alles uit de camera te halen en dan vervolgens in de toekomst te upgraden naar veel duurdere camera's. Ben op dit moment nog student, dus nog geen volledige baan. Dit leek mij een leuke eerste camera om kennis te maken met het maken van filmpjes en het editten er van tot een eind product als dvd.
Ik ben zeer benieuwd naar de kwaliteit.De md110 is een uitgeklede versie van de md150 en md130, die onder andere foto functie hebben.Nu heb ik dit toch niet nodig, anders had ik wel fotocamera genomen.
Ik ben dan ook van plan om alles uit de camera te halen en dan vervolgens in de toekomst te upgraden naar veel duurdere camera's. Ben op dit moment nog student, dus nog geen volledige baan. Dit leek mij een leuke eerste camera om kennis te maken met het maken van filmpjes en het editten er van tot een eind product als dvd.
Ik ben zeer benieuwd naar de kwaliteit.De md110 is een uitgeklede versie van de md150 en md130, die onder andere foto functie hebben.Nu heb ik dit toch niet nodig, anders had ik wel fotocamera genomen.
Je zegt het inderdaad zelf al. Er is een klein verschil doordat er dubbel gecomprimeerd wordt. Of dit acceptabel is ligt is een kwestie van smaak denk ik.kadoendra schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 21:44:Ga ik dan nog het kwaliteitsverschil tussen DV en HDD merken? Immers, ik ga de betere kwaliteit van miniDV toch verminderen doordat ik compressie ga toepassen om het op DVD te krijgen. Of blijft de kwaliteit van de HDD in dat geval ook minder, omdat er dan 2x compressie plaatsvindt?
Camcorderinfo is een amerikaanse site en haalt regelmatig specificaties door elkaar. Ook spreken ze zichzelf vaak tegen in verschillende reviews. Ze zijn allesbehalve een betrouwbare bron.Dan nog een andere vraag. Ik las in een review van de GS320 op camcorderinfo dat de resolutie bij 16:9 opname lager is dan bij 4:3 (....The gross pixel count of each is 800,000 (540,000 in 16:9 and 640,000 in 4:3).......
In dit geval is de GS320 een volledige breedbeeld-camera waarbij de 4:3-verhouding een LAGERE resolutie heeft dan als je in 16:9 filmt (resp. 3x800.000 en 3x1,07 megapixel).
Anoniem: 224397
Wie weet waar de CD verkrijgbaar is welke bij de SR290E camera zit. Ik zit namelijk met het probleem dat mijn CD kwijt is en niet meer is te gebruiken. Ik heb net Sony aan de telefoon gehad en deze wist me te vertellen dat ik een nieuwe kon bestelling tegen 84 Euro. Dit is op zich natuurlijk vreemd daar je deze al eens betaald hebt maarja ..... . Tot vandaag was ik erg tevrede over Sony maar dit vind ik wel een vreemde actie, daar ik nu de CD Burn toets niet kan gebruiken. Op de CD's staan namelijk alle drivers.
Kan iemand van jullie mij helpen?
ik kan je wel helpen want ik moet die cd's nog ergens hebben liggen. Dat wordt dus even een iso maken en versturenAnoniem: 224397 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:27:
Wie weet waar de CD verkrijgbaar is welke bij de SR290E camera zit. Ik zit namelijk met het probleem dat mijn CD kwijt is en niet meer is te gebruiken. Ik heb net Sony aan de telefoon gehad en deze wist me te vertellen dat ik een nieuwe kon bestelling tegen 84 Euro. Dit is op zich natuurlijk vreemd daar je deze al eens betaald hebt maarja ..... . Tot vandaag was ik erg tevrede over Sony maar dit vind ik wel een vreemde actie, daar ik nu de CD Burn toets niet kan gebruiken. Op de CD's staan namelijk alle drivers.
Voeg me maar ff toe op msn:
rmeijer [aapje] hmdlive PUNT com
Hallo,
Ook ik ben op zoek naar een camera, en kwam op deze 3 uit:
- Panasonic nv-gs 320
- Sony sr-290
- Sony sr-190
Dit wordt mijn eerste camera, en wil het gebruiken voor het opnemen van bijvoorbeeld:
- klimsport: binnen en buiten
- keyboard spelen: geluid hoeft hiervoor niet goed te zijn ( doe dit via hd op keyboard)
- natuur filmen
Hiervoor wil ik dus goede low light hebben, omdat ik wel veel film binnen... Ook wil ik een goede fotocamera erin. Waar ik vooral informatie over wil hebben is de 2 sony's: Welke is nou de beste voor mij? Want als ik lees op kieskeurig.nl, dan zie ik dat de sony 190: 2100000 ccd heeft en sony 290:3200000 ccd heeft. Dit lijkt mij nogal een groot verschil. Welke is beter in low light, en welke foto is nou beter, ik las op 1 van deze pagina's hier al wat over, maar zou graag meer willen weten hierover (Foto?) De Filmpjes van Sir Hendro en foto's waren zeer overtuigend, maar toch vind ik de sr-290 erg duur. Daardoor vraag over verschil etc. van sr 190 en sr 290
Ook zou ik graag willen weten, is het verschil met 3 ccd van panasonic groot met de sony 1 ccd? Dit zijn de camera's mijn oog op viel. Dit ook door wat ik hier allemaal lees. Hebben jullie nog een andere tip? Laat het mij weten. Wat ik zowiso er ook in wil hebben is een fototoestel...
Alvast bedankt, Menno
Ook ik ben op zoek naar een camera, en kwam op deze 3 uit:
- Panasonic nv-gs 320
- Sony sr-290
- Sony sr-190
Dit wordt mijn eerste camera, en wil het gebruiken voor het opnemen van bijvoorbeeld:
- klimsport: binnen en buiten
- keyboard spelen: geluid hoeft hiervoor niet goed te zijn ( doe dit via hd op keyboard)
- natuur filmen
Hiervoor wil ik dus goede low light hebben, omdat ik wel veel film binnen... Ook wil ik een goede fotocamera erin. Waar ik vooral informatie over wil hebben is de 2 sony's: Welke is nou de beste voor mij? Want als ik lees op kieskeurig.nl, dan zie ik dat de sony 190: 2100000 ccd heeft en sony 290:3200000 ccd heeft. Dit lijkt mij nogal een groot verschil. Welke is beter in low light, en welke foto is nou beter, ik las op 1 van deze pagina's hier al wat over, maar zou graag meer willen weten hierover (Foto?) De Filmpjes van Sir Hendro en foto's waren zeer overtuigend, maar toch vind ik de sr-290 erg duur. Daardoor vraag over verschil etc. van sr 190 en sr 290
Ook zou ik graag willen weten, is het verschil met 3 ccd van panasonic groot met de sony 1 ccd? Dit zijn de camera's mijn oog op viel. Dit ook door wat ik hier allemaal lees. Hebben jullie nog een andere tip? Laat het mij weten. Wat ik zowiso er ook in wil hebben is een fototoestel...
Alvast bedankt, Menno
SR190 doet het beter in lowlight terwijl de SR290 weer iets betere foto's levert. Tevens heeft de SR290 een optische beeldstabilisatie en de SR190 doet dat softwarematig.
Hartstikke bedankt voor de uitleg. Nu snap ik het verschil
. Dan zal het de sr-190 wel worden.
Nogmaals bedankt,
Gr. Menno
Nogmaals bedankt,
Gr. Menno
Is er iemand die me iets kan melden over de kwaliteit van de flm van de panasonic nv-gs80 in minder licht?
Het lijkt een prima videocamera, maar panasonic wordt over het algemeen toch erg korrelig bij minder licht.
Als het idd minder goed blijkt, dan wordt het denk ik de sony dcr-hc37
thx
Het lijkt een prima videocamera, maar panasonic wordt over het algemeen toch erg korrelig bij minder licht.
Als het idd minder goed blijkt, dan wordt het denk ik de sony dcr-hc37
thx
Nog 1 vraagje voor Sir_Hendro en anderen die de sony sr 290 of 190 hebben.
Heb je zelf de kleuren aangepast naar hoe ze het mooist zijn etc of hoe je dat ook wil noemen?
Of heb je em op automatisch staan of zoiets... Dus zelf de dingen aangepast tot jij het het mooiste vond, of gewoon zo gelaten eigenlijks. En als je het veranderd hebt, is dat moeilijk of...
En 190/200 is hetzelfde toch, behalve dat de ene pal/ntsc is ( voor youtube filmpjes te bekijken...), hetzelfde als 290/300 toch..
Alvast bedankt
Gr. Menno
Heb je zelf de kleuren aangepast naar hoe ze het mooist zijn etc of hoe je dat ook wil noemen?
Of heb je em op automatisch staan of zoiets... Dus zelf de dingen aangepast tot jij het het mooiste vond, of gewoon zo gelaten eigenlijks. En als je het veranderd hebt, is dat moeilijk of...
En 190/200 is hetzelfde toch, behalve dat de ene pal/ntsc is ( voor youtube filmpjes te bekijken...), hetzelfde als 290/300 toch..
Alvast bedankt
Gr. Menno
[ Voor 16% gewijzigd door Sneakyman op 10-01-2008 11:27 ]
De SR190 en de 200 zijn idd dezelfde cam alleen dus pal vs ntsc en dat geldt ook voor de 290/300.Sneakyman schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 11:23:
Nog 1 vraagje voor Sir_Hendro en anderen die de sony sr 290 of 190 hebben.
Alvast bedankt
Gr. Menno
Ik gebruik liever de manual mode omdat je dan betere resultaten krjgt dan bij automatisch. Zo is het handig om voor het film te spelen met exposure tot dat jij het beeld het mooist eruit vind komen. Daarna nog even het wit balans en de focus aanpassen. One push focus is wel handig want dan kan je gewoon op je scherm tikken waar je op wilt focussen. Bij het filmen is het soms handig om dat scherm dan open te laten staan zodat je tijdens het filmen van A naar B kunt focussen.
Wat je ook zal merken is dat de Sony SR290 jou niet zo lief vind als je in het donker gaat filmen. Al het automatische werk maakt de SR290 gestoort waardoor hij hard moet werken om goed beeld af te leveren. Je ziet dan ook dat de beelden minder vloeiend zijn. Dit probleem kun je oplossen door in het donker alles op manual te filmen want dan krijg je wel gewoon weer vloeiende beelden.
Heb vorige week de Sony HDR-HC5 gekocht. Een HD camera op mini DV.
Ik heb gekozen voor mini DV omdat ik altijd op mini DV gefilmd heb en heel veel bandjes heb liggen die ik wel zou willen kunnen afspelen. Verder heb ik gelezen dat de kwaliteit op mini DV beter is dan die op harde schijf.
Een andere overweging is dat wanneer je HD opneemt op harde schijf je de beelden wanneer de HDD vol is moet wegschrijven naar de PC. Dit kost heel veel schijfruimte en als je de film in HD kwaliteit wilt terugzien dan zul je ook een HD-DVD of Blu Ray speler moeten hebben. Om maar te zwijgen over de processorkracht van je PC......
Ik had toevallig nog een mini DV bandje liggen waar ik voor de helft op gefilmd had met mijn vorige camera, een Sony van 1 jaar oud. Ik heb de camera via HDMI aangesloten op mijn LCD en eerst het oude filmmateriaal bekeken waarna de beelden verschenen opgenomen met de HD camera.
Het beeld is echt ongelooflijk. Wat een verschil met de oude camera en vooral: wat een scherpte en kleurechtheid. Die dag dat ik filmde was het grijs en donker buiten. Geen zonlicht. Evengoed haarscherp beeld en daar waar kleur aanwezig was, bijvoorbeeld een kledingstuk, werd dat perfect natuurgetrouw weergegeven. Wat ook opviel was dat de camera totaal geen moeite had met focussen. Ik maakte af en toe express een zwiep van links naar rechts maar de camera bleef constant perfect gefocust. Ook bij het abrubt inzoomen was dit het geval.
Al met al een geweldige aankoop voor slechts 700 euro. en de camera is zeer eenvoudig aan te sluiten via HDMI waardoor je gewoon je mini DV bandjes kunt afspelen en niet alles op DVD te hoeven branden. En je hebt nog HD kwaliteit ook!
Ik heb gekozen voor mini DV omdat ik altijd op mini DV gefilmd heb en heel veel bandjes heb liggen die ik wel zou willen kunnen afspelen. Verder heb ik gelezen dat de kwaliteit op mini DV beter is dan die op harde schijf.
Een andere overweging is dat wanneer je HD opneemt op harde schijf je de beelden wanneer de HDD vol is moet wegschrijven naar de PC. Dit kost heel veel schijfruimte en als je de film in HD kwaliteit wilt terugzien dan zul je ook een HD-DVD of Blu Ray speler moeten hebben. Om maar te zwijgen over de processorkracht van je PC......
Ik had toevallig nog een mini DV bandje liggen waar ik voor de helft op gefilmd had met mijn vorige camera, een Sony van 1 jaar oud. Ik heb de camera via HDMI aangesloten op mijn LCD en eerst het oude filmmateriaal bekeken waarna de beelden verschenen opgenomen met de HD camera.
Het beeld is echt ongelooflijk. Wat een verschil met de oude camera en vooral: wat een scherpte en kleurechtheid. Die dag dat ik filmde was het grijs en donker buiten. Geen zonlicht. Evengoed haarscherp beeld en daar waar kleur aanwezig was, bijvoorbeeld een kledingstuk, werd dat perfect natuurgetrouw weergegeven. Wat ook opviel was dat de camera totaal geen moeite had met focussen. Ik maakte af en toe express een zwiep van links naar rechts maar de camera bleef constant perfect gefocust. Ook bij het abrubt inzoomen was dit het geval.
Al met al een geweldige aankoop voor slechts 700 euro. en de camera is zeer eenvoudig aan te sluiten via HDMI waardoor je gewoon je mini DV bandjes kunt afspelen en niet alles op DVD te hoeven branden. En je hebt nog HD kwaliteit ook!
Tja schijfruimte is gewoon een belangrijk iets voor media. Ik werk graag met media zoals video opnames en daarom heb ik laatst mijn pc al uitgerust met 1TB aan HDD capaciteit, 2GB RAM en een ATi HD2600Pro met HDCP. Ik kan nu tevens nog net aan HD DVD's afspelen op mijn Pentium 4 2.8GHz (northwood). Je moet er gewoon wat voor over hebben om mee te spelen in de HD era.
Je bedoelt HDD era?Sir_Hendro schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:23:
Tja schijfruimte is gewoon een belangrijk iets voor media. Ik werk graag met media zoals video opnames en daarom heb ik laatst mijn pc al uitgerust met 1TB aan HDD capaciteit, 2GB RAM en een ATi HD2600Pro met HDCP. Ik kan nu tevens nog net aan HD DVD's afspelen op mijn Pentium 4 2.8GHz (northwood). Je moet er gewoon wat voor over hebben om mee te spelen in de HD era.
Want HD op mini DV levert volgens alle fora beter beeld op dan op HDD.
Anoniem: 224397
ThanksSir_Hendro schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:20:
[...]
ik kan je wel helpen want ik moet die cd's nog ergens hebben liggen. Dat wordt dus even een iso maken en versturen
Voeg me maar ff toe op msn:
rmeijer [aapje] hmdlive PUNT com
Ik heb je als het goed is gegaan toegevoegd.
Nee ik heb het over High Def era. Gewone video bestand om mee te bewerken zijn al erg groot laat staan opnames in HD want daar mag je toch wel wacht gigjes voor tellen. Het is tevens wel waar dat een opname op een mini dv bandje iets mooier is dan een opname op hdd maar dat komt omdat de bitrate op mini DV constant is op iets van 15mbit ofzo terwijl op een hdd gebruik wordt gemaakt van een variable bitrate zodat er bespaard wordt op schijfruimte. Dat gaat dan uiteraard wel tenkoste van de kwaliteit van de opnames. Gelukkig zijn hdd camcorders tegenwordig erg goed en merk je nog nauwlijk iets van compressie artifacts. 8mbit is namelijk ook niet verkeerdfriander schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:26:
[...]
Je bedoelt HDD era?
Want HD op mini DV levert volgens alle fora beter beeld op dan op HDD.
Ik wilde namelijk een camcorder hebben met goed beeld en snel aan de slag kunnen + erg lang kunnen opnemen zonder een bandje te hoeven wisselen. Een dvd camcorder lijkt mij echt helemaal niks dus kwam ik op hdd uit.
Ik wil in de toekomst nog wel een (semi) pro camera hebben zoals de Sony FX1 of Z1. Deze maken gebruik van DV bandjes en hier mag ook wel een hogere kwaliteit voor aanwezig zijn want we gebruiken nu ook echt serieus spul. Ik zal ook niet snel een opname maken die 1,5 uur lang duurt zonder tussen pauzes dus kan er weer makkelijk een bandje worden gewisseld.
Maar de SR290 is meer voor even hier en daar wat schieten voor de lol of een evenement opnemen voor om later is terug te bekijken maar niet echt voor producties ofzo.
Dat is helder.
Maar het probleem voor mij bleef natuurlijk de tapejes die ik al had liggen. Die wil ik wel altijd kunnen blijven kijken.
Wat doe jij als je harde schijf van je camera vol is? Brand je een DVD op hoogste kwaliteit voor in een HD DVD of Blu Ray speler?
Maar het probleem voor mij bleef natuurlijk de tapejes die ik al had liggen. Die wil ik wel altijd kunnen blijven kijken.
Wat doe jij als je harde schijf van je camera vol is? Brand je een DVD op hoogste kwaliteit voor in een HD DVD of Blu Ray speler?
Aan het einde van een dag waar ik opnames heb gemaakt ga ik thuis de hdd leegpompen naar mijn computer hdd. De langste opname van 1 dag die ik gemaakt heb is 1u10m en deze opname was 4,5GB groot. Aangezien de SR290 een 40GB HDD heeft kan je er op de hoogste kwaliteit zo een 10 uur mee opnemen. Dat is wel erg veel voor slechts 1 dag. De HDD krijg je dus niet snel vol tenzij je graag al je opnames op de camcorder bewaard maar dat vind ik persoonlijk gewoon stom. Ik vind dat je gewoon na het maken van opnames je werk moet overzetten en niet achter laten op de camcorder.friander schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 10:25:
Dat is helder.
Momenteel heb ik nu video opnames van een halfjaar lang op mijn PC staan. Ik film niet iedere dag maar gewoon 1x per week misschien. Het hangt er vanaf of er iets boeiends is. De map met de opnames is momenteel 23GB groot wat dan neer komt op 5u45m aan beelden van het afgelopenjaar.
Het uitwerken (monteren) van de beelden doe ik met Sony Vegas. Daar kan je namelijk echt mooie dingen mee maken en het werkt ook heel erg lekker. Maar ik maak alleen montages van bepaalde evenementen of gewoon een korte film die ik heb bedacht.
Ik ben aan het twijfelen tussen een Sony HDR-SR5 en een JVC GZ-HD3EX.
Ik wil graag filmpjes maken van m'n kind(eren), vakanties en dergelijken (huis tuin en keuken dus).
Bewerken ga ik niet zo heel erg doen denk ik, misschien wat knippen in scene, muziekje er onder en op DVD branden. Harde schijf voor de opnames lijkt mij wel erg handig.
Welke zouden jullie aanraden, of zijn er nog meer modellen die ik moet overwegen?
Ik wil graag filmpjes maken van m'n kind(eren), vakanties en dergelijken (huis tuin en keuken dus).
Bewerken ga ik niet zo heel erg doen denk ik, misschien wat knippen in scene, muziekje er onder en op DVD branden. Harde schijf voor de opnames lijkt mij wel erg handig.
Welke zouden jullie aanraden, of zijn er nog meer modellen die ik moet overwegen?
Persoonlijk vind ik de HD3 meer iets voor mensen die heel serieus met het filmen willen bezig gaan. Niet voor de 'faint-hearted' dus. Veel extra mogelijkheden, maar net iets teveel dingen waar je rekening mee moet houden tijdens het filmen voor iemand die gewoon makkelijke filmpjes wil maken.
Sony's SR5 daarentegen is een camera waar je meteen mee aan de slag kunt, zonder dat je eerst de hele handleiding begrepen hoeft te hebben. Voor jouw bedoelingen zou ik dus gaan voor de SR5.
Sony's SR5 daarentegen is een camera waar je meteen mee aan de slag kunt, zonder dat je eerst de hele handleiding begrepen hoeft te hebben. Voor jouw bedoelingen zou ik dus gaan voor de SR5.
Zelf zet ik de beelden op de computer zodat ik ze kan monteren en brand ik ze wanneer dat nodig is. De HDD van alle HD camcorders is groot genoeg om iedere denkbare vakantie te filmen, dus je hoeft niet bang te zijn dat je ruimte tekort komt.friander schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 10:25:
Kijk dat is duidelijk. Om mee te beginnen de goede camera dus (sony), en dan kan m'n vriendin er misschien ook nog iets mee als ik er niet bij benExploited schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 11:56:
Persoonlijk vind ik de HD3 meer iets voor mensen die heel serieus met het filmen willen bezig gaan. Niet voor de 'faint-hearted' dus. Veel extra mogelijkheden, maar net iets teveel dingen waar je rekening mee moet houden tijdens het filmen voor iemand die gewoon makkelijke filmpjes wil maken.
Bij mijn digitale fotcamera ben ik echter snel overgestapt naar een dslr omdat ik de extra instelling wel prettig vind. Ga ik dit missen als ik de sony koop?
Anoniem: 249083
De Sony Trv-20e waarmee ik jaren heb gefilmd is recentelijk gesneuveld.
Ik heb op dit moment echt niet veel te besteden, wil absoluut aan het sparen gaan voor een goede eigen camera, maar dat kan best een jaartje gaan duren, en ondertussen wil ik toch echt niet zonder zitten.
Daarom ben ik op dit moment op zoek naar een enigszins goede goedkope camera (rond de 200 of 300 euro, als het veel duurder wordt kan ik net zo goed nog even doorsparen).
Het enige wat ik écht noodzakelijk vind is dat het een miniDV-camera is (ik wil mijn oude tapes nog kunnen afspelen), en dat er een DV-in op zit. Een koptelefoon ingang is geen must als het de keuze erg beperkt, maar zou wel prettig zijn!
Verder wil ik voor zover het er uit gehaald kan worden zo'n goed mogelijke beeld en geluidskwaliteit, maar ik verwacht uiteraard geen professionele opnamekwaliteit.
Welke camera is met al deze beperkingen een geschikte keuze?
Moet ik het meer in de richting van Sony, JVC of Canon zoeken om iets degelijks voor een lage prijs te vinden?
Ik heb op dit moment echt niet veel te besteden, wil absoluut aan het sparen gaan voor een goede eigen camera, maar dat kan best een jaartje gaan duren, en ondertussen wil ik toch echt niet zonder zitten.
Daarom ben ik op dit moment op zoek naar een enigszins goede goedkope camera (rond de 200 of 300 euro, als het veel duurder wordt kan ik net zo goed nog even doorsparen).
Het enige wat ik écht noodzakelijk vind is dat het een miniDV-camera is (ik wil mijn oude tapes nog kunnen afspelen), en dat er een DV-in op zit. Een koptelefoon ingang is geen must als het de keuze erg beperkt, maar zou wel prettig zijn!
Verder wil ik voor zover het er uit gehaald kan worden zo'n goed mogelijke beeld en geluidskwaliteit, maar ik verwacht uiteraard geen professionele opnamekwaliteit.
Moet ik het meer in de richting van Sony, JVC of Canon zoeken om iets degelijks voor een lage prijs te vinden?
Ik ben gewoon een familie filmer die voornamelijk filmt op vakantie en op uitjes met het gezin. Daarbij verwacht ik een goed beeld en geluid en groot bedieningsgemak.
Verder is het heel belangrijk dat die niet te groot is anders wordt het al snel een obstakel bij het meenemen (gemerkt bij me huidige camera een sony dvr125, dat ik hem om die reden meestal niet bij me had).
Ook lijkt het me handig als je er (goede) foto;s mee kan nemen zodat ik niet 2 apparaten hoef mee te nemen cq aan hoef te schraffen. Hebben mensen tips naar welke camera ik het beste kan kijken.
Bij voorbaat dank voor jullie bijdrage.
Verder is het heel belangrijk dat die niet te groot is anders wordt het al snel een obstakel bij het meenemen (gemerkt bij me huidige camera een sony dvr125, dat ik hem om die reden meestal niet bij me had).
Ook lijkt het me handig als je er (goede) foto;s mee kan nemen zodat ik niet 2 apparaten hoef mee te nemen cq aan hoef te schraffen. Hebben mensen tips naar welke camera ik het beste kan kijken.
Bij voorbaat dank voor jullie bijdrage.
Anoniem: 249208
Hoi
Ik ben nieuw hier maar heb al een hoop gelezen oa van dit topic.
Wij willen omdat we sinds een jaar een dochter hebben een videocamera kopen. Is toch wel mooi om de goei op te nemen.
Maar ik ben er nog steeds niet uit wat ik wil.
UIT HET TOPIC
Als ik hier veel lees dan wordt veelal geadviseerd een systeem met minidv. Een camera met dvd wordt eigelijk altijd afgeraden. Een systeem met harde schijf zijn nog al wat verschillende meningen.
INFO VAN VERKOPERS IN DE WINKEL
In de winkel krijg ik vaak te horen dat een videocamera met harde schijf het beste is. Qua kwaliteit en qua gemak. Maar aangezien ik meer waarde geef de meningen hier op het topic is het niet makkelijk een keuze maken.
Zelf denk ik wel aan camera met HD. Dit omdat het me makkelijker lijkt.
Met 30 a 40 GB kan je heel wat uurtjes opnemen.
Voordeel van zo'n camera lijkt me;
- minder slijtage omdat er minder bewegende delen zijn
- makkelijk selecteren tussen verschillende opnames
- snellere overdracht naar een pc
- minder camera geluiden tijdes het zomen etc.
- kleinere camera, al maakt het niet veek meer uit met een minidv denk ik.
- geen bandjes wisselen tussendoor.
- rechtstreeks opnemen via een dvd recorder op een dvd.
- Iets minder kwaliteit als opname op minidv. Ik zelf heb dit echter nog niet in de praktijk kunnen waarnemen.
Nadelen;
- duurder dan minidv
- eigenlijk moet je alles op een externe harde schijf zetten omdat ook dvd schijfjes niet het eeuwige
leven hebben. Maar wat wel eigelijk.
Verder lees ik ook dat JVC recorders met een harde schijf opslaan in een raar formaat wat niet zo op een dvd is te zetten. Maar ik ben hier nog niet helemaal uit hoe dat werkt en wat de mogelijkheden zijn.
Ik lees dat als je een camera met minidv hebt, het erg veel werk is om een en ander op een dvd te kunnen zetten. Wel zijn die bandjes een mooie backup gelijk.
Terwijl ik dit tik zit ik weer te denken om een camera met minidv systeem te kopen....hahaha Erg lastig allemaal.
Ik zou wel eens wat meer willen weten over de mogelijkheden om de opnames op dvd te zetten. Zowel in het geval van een systeem met minidv als een systeem met harde schijf. Wie helpt me met mijn keuzen maken...
Alle reaktie zijn welkom.
Gr Arjen.
Ik ben nieuw hier maar heb al een hoop gelezen oa van dit topic.
Wij willen omdat we sinds een jaar een dochter hebben een videocamera kopen. Is toch wel mooi om de goei op te nemen.
Maar ik ben er nog steeds niet uit wat ik wil.
UIT HET TOPIC
Als ik hier veel lees dan wordt veelal geadviseerd een systeem met minidv. Een camera met dvd wordt eigelijk altijd afgeraden. Een systeem met harde schijf zijn nog al wat verschillende meningen.
INFO VAN VERKOPERS IN DE WINKEL
In de winkel krijg ik vaak te horen dat een videocamera met harde schijf het beste is. Qua kwaliteit en qua gemak. Maar aangezien ik meer waarde geef de meningen hier op het topic is het niet makkelijk een keuze maken.
Zelf denk ik wel aan camera met HD. Dit omdat het me makkelijker lijkt.
Met 30 a 40 GB kan je heel wat uurtjes opnemen.
Voordeel van zo'n camera lijkt me;
- minder slijtage omdat er minder bewegende delen zijn
- makkelijk selecteren tussen verschillende opnames
- snellere overdracht naar een pc
- minder camera geluiden tijdes het zomen etc.
- kleinere camera, al maakt het niet veek meer uit met een minidv denk ik.
- geen bandjes wisselen tussendoor.
- rechtstreeks opnemen via een dvd recorder op een dvd.
- Iets minder kwaliteit als opname op minidv. Ik zelf heb dit echter nog niet in de praktijk kunnen waarnemen.
Nadelen;
- duurder dan minidv
- eigenlijk moet je alles op een externe harde schijf zetten omdat ook dvd schijfjes niet het eeuwige
leven hebben. Maar wat wel eigelijk.
Verder lees ik ook dat JVC recorders met een harde schijf opslaan in een raar formaat wat niet zo op een dvd is te zetten. Maar ik ben hier nog niet helemaal uit hoe dat werkt en wat de mogelijkheden zijn.
Ik lees dat als je een camera met minidv hebt, het erg veel werk is om een en ander op een dvd te kunnen zetten. Wel zijn die bandjes een mooie backup gelijk.
Terwijl ik dit tik zit ik weer te denken om een camera met minidv systeem te kopen....hahaha Erg lastig allemaal.
Ik zou wel eens wat meer willen weten over de mogelijkheden om de opnames op dvd te zetten. Zowel in het geval van een systeem met minidv als een systeem met harde schijf. Wie helpt me met mijn keuzen maken...
Alle reaktie zijn welkom.
Gr Arjen.
@arjen6070
Misschien is het handig om een budget op te noemen. Dan zouden wij jou kunnen helpen met het uitzoeken van een geschikte camera. Verder is het verschil in beeld kwaliteit van hedendaagse hdd en mini dv cams vrij klein. MiniDV blijft constant op de hoogste kwaliteit opnemen terwijl hdd varianten zich aanpassen aan de situatie. De max bitrate van een hdd camcorder is iets van 9mbit en die van een miniDV is 15mbit dacht ik.
Misschien is het handig om een budget op te noemen. Dan zouden wij jou kunnen helpen met het uitzoeken van een geschikte camera. Verder is het verschil in beeld kwaliteit van hedendaagse hdd en mini dv cams vrij klein. MiniDV blijft constant op de hoogste kwaliteit opnemen terwijl hdd varianten zich aanpassen aan de situatie. De max bitrate van een hdd camcorder is iets van 9mbit en die van een miniDV is 15mbit dacht ik.
Nou ik heb de panasonic sdr h-20. Mooie camera, lekker compact en werkt ook prima. Nu heb ik al een extra accu gekregen als kado voor de camera, maar wat ik me eigenlijk afvraag: ik heb wat beelden van s'avonds in een zaal en dat is allemaal wel erg donker. Wat ik nu nog niet kan vinden is of ik er ook een lamp op kan aansluiten (gewoon losse lamp die bijvoorbeeld bevestigd zit op de opschroef punt voor statief) of hoe dan ook.
Is dat mogelijk op de panasonic sdr-h20 en hoe gaat dat dan?
Arjen,Anoniem: 249208 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 22:42:
Hoi
Een vaste prijs heb ik nog niet in gedachten. Maar tot 550,- denk ik.
Gr Arjen
ik kan naturlijk alleen mijn persoonljike ervaring geven...
Maar ik heb de Sony SR190 en ben daar uitermate tevreden mee. Mooie kwaliteit films, ook binnenshuis zeer acceptabel. Ik heb er ook foto's mee gemaakt en die doen niet onder voor die van een normale digi cam met dezelfde specificaties. Plus zeer makkelijk in het gebruik, maar ook veel opties om helemaal naar je eigen wensen in te stellen.
Ik vind het een top camera!
Is ook een beetje rond het budget wat jij geeft.
gr Alex
Ik kan hem ook de Sony SR190 zeer aanraden maar ik weet niet of hij makkelijk te krijgen is voor 550,-
Anoniem: 238261
http://www.cameranu.nl/artikel/5919/Sony_DCR-SR190E.htmlSir_Hendro schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 15:32:
Ik kan hem ook de Sony SR190 zeer aanraden maar ik weet niet of hij makkelijk te krijgen is voor 550,-
539 zie ik hier, ben zelf ook op zoek vandaar.
Hoi
Ik denk dat het een minidv systeem moet gaan worden.
Die 500,- was begroot voor een camera met harde schijf.
Voor een minidv systeem denk ik in de prijsklassen van 250-350 euro.
Zelf heb ik al wat camera's gezien maar weet er niet zoveel vanaf;
Canon MD160 =299,-
Panasonic NV-GS60 = 299,-
Panasonic NV-GS80 =299,-
JVC GR-D720 = 169,-
JVC GR-D760 = 189,-
Sony DCR-H37 = 229,-
Er zijn er nog veel meer natuurlijk maar dit is ongeveel de klasse waarin ik een keuze moet maken.
Ik denk dat het een minidv systeem moet gaan worden.
Die 500,- was begroot voor een camera met harde schijf.
Voor een minidv systeem denk ik in de prijsklassen van 250-350 euro.
Zelf heb ik al wat camera's gezien maar weet er niet zoveel vanaf;
Canon MD160 =299,-
Panasonic NV-GS60 = 299,-
Panasonic NV-GS80 =299,-
JVC GR-D720 = 169,-
JVC GR-D760 = 189,-
Sony DCR-H37 = 229,-
Er zijn er nog veel meer natuurlijk maar dit is ongeveel de klasse waarin ik een keuze moet maken.
Beeldkwaliteit vind ik toch wat belangrijker dan het geld. Daarom zou ik minimaal voor een CMOS of 3CCD camera gaan en niet voor eentje met slechts 1CCD. De kwaliteit (voornamelijk qua kleuren) is veel beter bij die camera's. Verder moet je anders even kijken of je veel dingen automatisch of handmatig wilt doen. Sony cam's dpem veel dingen automatisch maar kunnen wel nog handmatig gedaan worden via het touch screen. Persoonlijk doe ik dat liever niet via een touch screen maar het is wel te doen opzich met mijn SR290.
Vandaag een panasonic gs230 gezien. Is volgens mij een mooi en goed ding. Prijs was 399,- maar heb nog niet gekeken of deze elders goedkoper is.
Iemand ervaringen met deze camera?
Iemand ervaringen met deze camera?
Eh editknop....ja ff niet aan gedacht.
Mijn keuze is weer open.
De reden voor mij om niet voor een hardeschijf videorecorder te gaan was het feit dat ik er geen vertouwen in had om alle films in een back up op een externe harde schijf te plaatsen. Gaat dat ding kapot ben je alles kwijt. En de levensduur van normale dvd's is ook niet erg lang wordt gezegd.
Nu kwam ik op internet dvd's tegen van MFSL Gold DVD-r. Die zouden 100 jaar mee gaan. Lijkt me een mooie oplossing.
Dus zit nu weer te denken en kijken naar een videorecorder met harde schijf.
Ik kwam de panasonic SDR-H20 tegen voor prijzen vanaf 300,- tm 535,-.
Lijkt me een aardige camera. Zeker voor een beginner.
Iemand ervaring met deze dvd's en met deze panasonic?
Gr Arjen
Mijn keuze is weer open.
De reden voor mij om niet voor een hardeschijf videorecorder te gaan was het feit dat ik er geen vertouwen in had om alle films in een back up op een externe harde schijf te plaatsen. Gaat dat ding kapot ben je alles kwijt. En de levensduur van normale dvd's is ook niet erg lang wordt gezegd.
Nu kwam ik op internet dvd's tegen van MFSL Gold DVD-r. Die zouden 100 jaar mee gaan. Lijkt me een mooie oplossing.
Gr Arjen
Hoe presteerd een Canon MD110? Deze camera lijkt goede specificaties te hebben en kost nu maar €170. Hoe presteert deze camera t.o.v. de filmfunctie van veel fotocamera's? En kan deze camera dichtbij focussen (macro)? Ik kan er echt helemaal niks over vinden op internet en heb er totaal geen verstand van
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Ik wil mijn eerste camcorder ooit gaan aanschaffen. Ben er uit dat het een harddisk camera moet worden. Gebruik zal waarschijnlijk gevarieerd worden, maar ik vind het belangrijk dat 'ie binnenshuis ook goed presteert. Camera's op mijn shortlist zijn:
JVC GZ-MG255/275/evt. 575
Panasonic SDR-H250
Sony SR190E
Een aantal plussen en minnen van de verschillende camera's die ik gevonden heb en die de keuze nou niet bepaald makkelijk maken:
JVC: veel manual controls, slechte focus, mindere prestatie onder slecht licht, goede dock.
Sony: minder manual controls, betere kwaliteit onder mindere lichtomstandigheden.
Pana: OIS, 3CCD, rare aansluitingen achter batterijvak, mindere prestatie onder slecht licht.
Op basis van mijn plussen en minnen neig ik meer en meer naar de Sony (na eerst JVC als favoriet gehad te hebben), maar wat zijn jullie ideeën over de voors en tegens? Voel je ook vrij om mijn keuze nog moeilijker te maken door mijn short list uit te breiden.
edit: hoe verhouden deze camera's zich op basis van de kwaliteit van de standaard meegeleverde accu?
Panasonic SDR-H250
Sony SR190E
Een aantal plussen en minnen van de verschillende camera's die ik gevonden heb en die de keuze nou niet bepaald makkelijk maken:
JVC: veel manual controls, slechte focus, mindere prestatie onder slecht licht, goede dock.
Sony: minder manual controls, betere kwaliteit onder mindere lichtomstandigheden.
Pana: OIS, 3CCD, rare aansluitingen achter batterijvak, mindere prestatie onder slecht licht.
Op basis van mijn plussen en minnen neig ik meer en meer naar de Sony (na eerst JVC als favoriet gehad te hebben), maar wat zijn jullie ideeën over de voors en tegens? Voel je ook vrij om mijn keuze nog moeilijker te maken door mijn short list uit te breiden.
edit: hoe verhouden deze camera's zich op basis van de kwaliteit van de standaard meegeleverde accu?
[ Voor 5% gewijzigd door rick77 op 20-01-2008 11:48 ]
Je moet ze ook niet meteen op een DVD branden maar op de hdd van je computer bewaren. Je moet de opnames namelijk eerst mooi monteren voordat je ze eventueel weg brand. Ik heb de meeste opnames bewaard op de hdd van mijn computer en daar kijk ik ze ook soms nog is terug. Ik heb slechts enkele opnames maar op een DVD gebrand. Dit komt omdat de meeste beelden gewoon weg niet boeiend genoeg waren om op een DVD te zetten. Ik vind dat je DVD's alleen voor de 'final version' van je montages moet gebruiken en niet als backup spul. Gewoon de hdd van je computer vol pompen met video materiaal. En ja, je moet veel hdd ruimte op je pc hebbenAnoniem: 249208 schreef op zondag 20 januari 2008 @ 08:59:
Eh editknop....ja ff niet aan gedacht.
Mijn keuze is weer open.
Gr Arjen
offtopic:
ik gebruik 2x 500GB voor een totaal van 1TB aan opslagcapaciteit
iemand die hier antwoord op heeft?arjoderoon schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:29:
Nou ik heb de panasonic sdr h-20. Mooie camera, lekker compact en werkt ook prima. Nu heb ik al een extra accu gekregen als kado voor de camera, maar wat ik me eigenlijk afvraag: ik heb wat beelden van s'avonds in een zaal en dat is allemaal wel erg donker. Wat ik nu nog niet kan vinden is of ik er ook een lamp op kan aansluiten (gewoon losse lamp die bijvoorbeeld bevestigd zit op de opschroef punt voor statief) of hoe dan ook.
Nee, er is geen optie voorzien voor een extra lamp helaas. Wat je wel altijd kan doen is een aparte lamp neerzetten / meenemen maar of dat bijdraagt aan het compacte en makkelijke van de camera is een 2de.quote: arjoderooniemand die hier antwoord op heeft?
Je kan wel een aantal instellingen wijzigen zodat het beeld wat beter is in het donker, maar uiteindelijk is het altijd beter om het licht iets feller te zetten in de ruimte zelf waar mogelijk.
Ik wil juist niet alle films op de HD van mijn pc hebben of op een losse HD. Mocht dat ding ooit kapot gaan dan ben je al je films kwijt. Dus na bewerken en een mooie film te hebben gemaakt, lijkt het me handig om die op dvd's te zetten voor de lange termijn opslag.Sir_Hendro schreef op zondag 20 januari 2008 @ 14:06:
[...]
Je moet ze ook niet meteen op een DVD branden maar op de hdd van je computer bewaren. Je moet de opnames namelijk eerst mooi monteren voordat je ze eventueel weg brand. Ik heb de meeste opnames bewaard op de hdd van mijn computer en daar kijk ik ze ook soms nog is terug. Ik heb slechts enkele opnames maar op een DVD gebrand. Dit komt omdat de meeste beelden gewoon weg niet boeiend genoeg waren om op een DVD te zetten. Ik vind dat je DVD's alleen voor de 'final version' van je montages moet gebruiken en niet als backup spul. Gewoon de hdd van je computer vol pompen met video materiaal. En ja, je moet veel hdd ruimte op je pc hebben
offtopic:
Nu had ik altijd begrepen dat dvd's maar een paar jaar mee gaan. Echter vond ik op internet MFSL Gold DVD-r. Die zouden je opslag voor 100 jaar garanderen. Nu zou ik al tevreden zijn met een jaar of 50 hahah.
Dus wie heeft deze of dit soort dvd's ook al gebruikt?
En is dit een goed idee van me?
Gr Arjen
Het blijft altijd belangrijk om belangrijke opnames te backuppen
Ook dvdtjes kunnen sneuvelen
eeh maar dat was toch niet mijn vraag?
ik wil juist een goede backup mogelijkheid.
en denk dat minidv dan toch de beste en veiligste backup is.
ik zou het niet aandurven mijn gehele bestand op een harde schijf te zetten met de mogelijkheid dat de hd kapot gaat en alles weg is!.
ik wil juist een goede backup mogelijkheid.
en denk dat minidv dan toch de beste en veiligste backup is.
ik zou het niet aandurven mijn gehele bestand op een harde schijf te zetten met de mogelijkheid dat de hd kapot gaat en alles weg is!.
Nee ik bedoel dus dubbel. 1 exemplaar hebben is geen backup. Je moet alles 2x in bezit hebben. Dus bijvoorbeeld op 2 verschillende hdd's of 1 op een hdd en de ander op een dvd ect... backup's kunnen stuk gaan daarom moet het mogelijk zijn om van backup nummer 2 de andere weer te herstellen. Tevens moet je de hdd van je camcorder niet als backup bron gebruiken want die moet gewoon zo snel mogelijk weer leeg gemaakt worden zodat je het weer kan gebruiken.
[ Voor 22% gewijzigd door Sir_Hendro op 20-01-2008 22:56 ]
Wat ben ik blij dat ik miniDV gebruik. Een stuk betrouwbaarder dan dvd. Dus 1 versie op pc-hd voor editen e.d., en de backup op miniDV.Sir_Hendro schreef op zondag 20 januari 2008 @ 22:34:
Het blijft altijd belangrijk om belangrijke opnames te backuppenOok dvdtjes kunnen sneuvelen
Je kunt natuurlijk ook je films op twee harde schijven bewaren (of op DVD en HDD). En je zou ook kunnen redeneren dat er bij tapes die je vaak gebruikt kwaliteitsverlies optreed. Het is denk ik meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.jvdmeer schreef op maandag 21 januari 2008 @ 08:13:
[...]
Wat ben ik blij dat ik miniDV gebruik. Een stuk betrouwbaarder dan dvd. Dus 1 versie op pc-hd voor editen e.d., en de backup op miniDV.
Iemand nog advies voor mijn HDD camera keuze?
rick77 schreef op zondag 20 januari 2008 @ 11:33:
Ik wil mijn eerste camcorder ooit gaan aanschaffen. Ben er uit dat het een harddisk camera moet worden. Gebruik zal waarschijnlijk gevarieerd worden, maar ik vind het belangrijk dat 'ie binnenshuis ook goed presteert. Camera's op mijn shortlist zijn:
Panasonic SDR-H250
Sony SR190E
Hoi
Tuurlijk is het mogelijk om meerdere back-ups te maken. Echter gaat dan het gemak van HDD weer een beetje verloren.
Kennelijk zijn minidv bandjes nog steeds de meest betrouwbare en voordelige backup voor de langere termijn.
Ik denk dat voor velen en ook voor mij een financiele questie ook een belangrijk afweginspunt is.
Als startende filmer is het niet wijs om direct veel geld ervoor uit te geven.
Het verschil in aanschafprijs tussen hdd en minidv camera is al snel 150 euro voor een vergelijkbare camera.
Bij minidv moet je dan nog bandjes kopen en af en toe een dvd.
Bij HDD moet je de beschiking hebben over voldoende capaciteit voor backup en second backup en af en toe een dvd.
Blijft een lastige keuze.
Zelf lijkt me het gebruikersgemak van hdd wel mooi maar daar staan een aantal andere positieve punten voor minidv tegenover. (prijs / kwaliteit / backup).
Verder heb ik nog geen ervaring in het op dvd zetten van minidv of het op dvd zetten van hdd fil.
Minidv zal iets meer werk kosten maar ook bij verschillende merken hdd lees is dat de extensie anders is dan voor dvd en dus omgezet moet worden. Wie kan dit kort duidelijk maken in jan boere l..l bewoordingen hahaha.
Momenteel heb ik de canon md160 gespot. Een minidv camera die zeker met de prijs/combinatie er als beste uit komt.
Ook een panasonic SDR-H20 HDD camera gezien voor 35 euries meer.
Tuurlijk is het mogelijk om meerdere back-ups te maken. Echter gaat dan het gemak van HDD weer een beetje verloren.
Kennelijk zijn minidv bandjes nog steeds de meest betrouwbare en voordelige backup voor de langere termijn.
Ik denk dat voor velen en ook voor mij een financiele questie ook een belangrijk afweginspunt is.
Als startende filmer is het niet wijs om direct veel geld ervoor uit te geven.
Het verschil in aanschafprijs tussen hdd en minidv camera is al snel 150 euro voor een vergelijkbare camera.
Bij minidv moet je dan nog bandjes kopen en af en toe een dvd.
Bij HDD moet je de beschiking hebben over voldoende capaciteit voor backup en second backup en af en toe een dvd.
Blijft een lastige keuze.
Zelf lijkt me het gebruikersgemak van hdd wel mooi maar daar staan een aantal andere positieve punten voor minidv tegenover. (prijs / kwaliteit / backup).
Verder heb ik nog geen ervaring in het op dvd zetten van minidv of het op dvd zetten van hdd fil.
Minidv zal iets meer werk kosten maar ook bij verschillende merken hdd lees is dat de extensie anders is dan voor dvd en dus omgezet moet worden. Wie kan dit kort duidelijk maken in jan boere l..l bewoordingen hahaha.
Momenteel heb ik de canon md160 gespot. Een minidv camera die zeker met de prijs/combinatie er als beste uit komt.
Ook een panasonic SDR-H20 HDD camera gezien voor 35 euries meer.
Ik heb toen ook zitten twijfelen tussen de JVC en Sony. Alles op een rijtje gezet enzo.rick77 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:56:
[...]
Iemand nog advies voor mijn HDD camera keuze?
[...]
Heb uiteindelijk voor de SR190e gekozen, oa ivm formaat van de scene's op hard disk (sony gewoon MPEG) en kwaliteit van de films (binnen).
Ben er echt super blij mee; mn vakantie naar Nieuw Zeeland heb ik super kunnen vastleggen, maar dat zei ik ook al eerder; het is maar net waar iedereen behoefte aan heeft en wat je met een camcorder gaat doen. Ik zal hem waarschijnlijk alleen uit de kast trekken bij "bijzonder gelegenheden en vakanties".
Ik heb de Sony inmiddels besteld. Ben ook voornamelijk afgegaan op de 'low-light performance' (die volgens camcorderinfo.com beter is voor Sony's dan JVC's). Voor het formaat filmpjes hoef je het volgens mij niet na te laten om een JVC te kopen. Zoals ik her en der lees kun je met SDcopy (een door een Duitser gemaakt programma) de bestanden makkelijk van je camera afhalen. De bestanden op een JVC zijn gewoon MPEG2, maar met een andere extensie (MOD). Het programma zet die extensie om en zet de '16:9 flag' goed, wat JVC ook standaard verkeerd doet.
Ik ben ook eens aan het rondkijken en de Sony HDR-SR5E lijkt me wel een leuke camera; HD-resolution, 40 gig harddisk, surround mic. Nou kost 't ding in Nederland zo rond de 730 euro. Maar ik wil 'm voornamelijk kopen voor mijn vakantie naar de VS, waar hij zo'n 750 dollar kost (= 518 euro). Dit is dan de HDR-SR5 (zonder E).
Mijn vraag is echter, zitten hier nog nadelen aan? En dan heb ik het niet over garantiegevallen, maar over het beeldformaat. Voor zover ik weet zijn er op HD gebied geen verschillen tussen PAL en NTSC, en bovendien kan elke moderne TV ook NTSC weergeven, mocht ik ooit SD op willen nemen. Maar zie ik iets over het hoofd?
Mijn vraag is echter, zitten hier nog nadelen aan? En dan heb ik het niet over garantiegevallen, maar over het beeldformaat. Voor zover ik weet zijn er op HD gebied geen verschillen tussen PAL en NTSC, en bovendien kan elke moderne TV ook NTSC weergeven, mocht ik ooit SD op willen nemen. Maar zie ik iets over het hoofd?
Groetjes, FaceDown.
De invoerrechten zie je over het hoofd 
Ennuh...er zijn nog steeds verschillen tussen NTSC en PAL - ook in HD. Zo heeft NTSC 60i en PAL50i, maar ook op het gebied van kleur-informatie heeft NTSC (Never The Same Colour) minder informatie-bits. Meer beeldjes per seconde dus met elk minder kleurinformatie geeft gezamelijk dezelfde bitrate.
Ennuh...er zijn nog steeds verschillen tussen NTSC en PAL - ook in HD. Zo heeft NTSC 60i en PAL50i, maar ook op het gebied van kleur-informatie heeft NTSC (Never The Same Colour) minder informatie-bits. Meer beeldjes per seconde dus met elk minder kleurinformatie geeft gezamelijk dezelfde bitrate.
Oh invoerrechten... nooit van gehoord 
Ik lees net dat NTSC / PAL niet bestaat voor HD, maar dat HD-videosignalen inderdaad verschillende framerates kunnen hebben.
Hoe kom ik erachter of de HDR-SR5E nu een andere HD-framerate heeft dan de HDR-SR5? En al is het zo, dan lijkt dit me eenvoudig te converteren?
Wikipedia: Advanced Video Codec High Definition - Wikipedia, the free encyclopedia
Hieruit maak ik niet op dat er een Amerikaans en Europees AVCHD-formaat zou zijn. Als ik het standaard AVCHD formaat op mijn PS3 kan afspelen ben ik allang blij. Ik zal toch nooit in SD op gaan nemen. En het AVCHD kan ik dan altijd nog omzetten in PAL DVD als ik dat wil. Dus volgens mij maakt het dan niet uit of ik een Amerikaans of Europees model heb?
Ik lees net dat NTSC / PAL niet bestaat voor HD, maar dat HD-videosignalen inderdaad verschillende framerates kunnen hebben.
Hoe kom ik erachter of de HDR-SR5E nu een andere HD-framerate heeft dan de HDR-SR5? En al is het zo, dan lijkt dit me eenvoudig te converteren?
Wikipedia: Advanced Video Codec High Definition - Wikipedia, the free encyclopedia
Hieruit maak ik niet op dat er een Amerikaans en Europees AVCHD-formaat zou zijn. Als ik het standaard AVCHD formaat op mijn PS3 kan afspelen ben ik allang blij. Ik zal toch nooit in SD op gaan nemen. En het AVCHD kan ik dan altijd nog omzetten in PAL DVD als ik dat wil. Dus volgens mij maakt het dan niet uit of ik een Amerikaans of Europees model heb?
[ Voor 40% gewijzigd door FaceDown op 22-01-2008 21:20 ]
Groetjes, FaceDown.
Is er hier dan niemand die ervaring heeft met dvd's voor de lange termijn opslag. 'Anoniem: 249208 schreef op zondag 20 januari 2008 @ 18:45:
[...]
Nu had ik altijd begrepen dat dvd's maar een paar jaar mee gaan. Echter vond ik op internet MFSL Gold DVD-r. Die zouden je opslag voor 100 jaar garanderen. Nu zou ik al tevreden zijn met een jaar of 50 hahah.
Als dit namelijk goed werkt het het backuppen van een op harddisk videocamera veel veiliger geworden.
Ik hoor graag als er mensen met ervaringen hier zijn!
Gr Arjen
Je zin klopt niet helemaal dus ik weet niet zeker wat je bedoelt, maar waarom niet een harddisk van 500 gig kopen en daar al je backups op gooien? Zo'n ding kost niks meer en het is een stuk handiger dan 117 DVD's te branden. En bij een harddisk weet je zeker dat over 10 jaar al je gegevens nog intact zijn.Anoniem: 249208 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:24:
[...]
Is er hier dan niemand die ervaring heeft met dvd's voor de lange termijn opslag. '
Als dit namelijk goed werkt het het backuppen van een op harddisk videocamera veel veiliger geworden.
Gr Arjen
Tegen de tijd dat je 'm vol hebt dan zijn er waarschijnlijk harddisks van 5 terabyte voor een paar tientjes, en dan gooi je die 'oude' data daar weer in een keer op.
[ Voor 17% gewijzigd door FaceDown op 23-01-2008 18:58 ]
Groetjes, FaceDown.
Dit topic gezien? Films opslaan tegen de tand des tijds. Llijkt me de perfecte plaats voor je vragen.Anoniem: 249208 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:24:
[...]
Is er hier dan niemand die ervaring heeft met dvd's voor de lange termijn opslag. '
Gr Arjen
Ik heb JVC MG255 aangeschaft als mn eerste digitale videocamera. Ben vooraal afgegaan op 2 megapixel CCD en de prijs.
Als voormalige gebruiker van ouderwetse Hi8 camera ben ik van mening dat we niet echt vooruit zijn gegaan. Ik weet daarom dus ook niet wat voor standaard wordt gezien bijn zn camera, hier waar ik uiterst ontevreden over ben:
- zeer slechte prestaties bij weinig licht
- nightshot onbruikbaar (ik kan zelfs niet begrijpen waarom zo iets in product wordt inbegrepen)
- meegeleverde batterijduur slechts 60 minuten (als je met instellingen aan het spelen bent is de opnametijd nog korter)
- scherpstellen. In slecht belichte omgeving moet je handmatig in en uitzoemen voordat je hem scherp krijgt
- fotofunctie onbruikbaar m.b.t scherpte en flits in slecht belichte omgeving
- kwaliteit in Ultra Fine mode. Kan gewoon niet tippen aan Hi8 opname met Convolution3D filter en +/-7Mbit/s 3 pass CCE encode
- hardeschijf is write-protected. Kan camera niet gebruiken als opslagstation. Bij NTSC versie in tegenstelling is externe folder wel toegankelijk.
Ik wil graag weten of ik niet te veel vraag van zn camera en mogelijk een goed alternatief.
Als voormalige gebruiker van ouderwetse Hi8 camera ben ik van mening dat we niet echt vooruit zijn gegaan. Ik weet daarom dus ook niet wat voor standaard wordt gezien bijn zn camera, hier waar ik uiterst ontevreden over ben:
- zeer slechte prestaties bij weinig licht
- nightshot onbruikbaar (ik kan zelfs niet begrijpen waarom zo iets in product wordt inbegrepen)
- meegeleverde batterijduur slechts 60 minuten (als je met instellingen aan het spelen bent is de opnametijd nog korter)
- scherpstellen. In slecht belichte omgeving moet je handmatig in en uitzoemen voordat je hem scherp krijgt
- fotofunctie onbruikbaar m.b.t scherpte en flits in slecht belichte omgeving
- kwaliteit in Ultra Fine mode. Kan gewoon niet tippen aan Hi8 opname met Convolution3D filter en +/-7Mbit/s 3 pass CCE encode
- hardeschijf is write-protected. Kan camera niet gebruiken als opslagstation. Bij NTSC versie in tegenstelling is externe folder wel toegankelijk.
Ik wil graag weten of ik niet te veel vraag van zn camera en mogelijk een goed alternatief.
Zijn er eigenlijk review sites met GOEDE reviews over camcorders, dus geen amateurs die een camera de grond in boren omdat ze te dom zijn om een video te kunnen converteren? Ik zoek een goede review van de HDR-SR5 van Sony, maar ik kan er eigenlijk geen vinden..
Groetjes, FaceDown.
Anoniem: 4629
http://www.camcorderinfo.com
De 1e hit op google. En die site heb ik al wel eens gebruikt voor heel nette reviews.
De 1e hit op google. En die site heb ik al wel eens gebruikt voor heel nette reviews.
Ja die had ik al gezien, maar geen HDR-SR5 te vinden daar..Anoniem: 4629 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 19:53:
Groetjes, FaceDown.
Ja, ik denk dat je teveel vraagt van die camera in die prijsklasse.t0tum schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 11:53:
Ik heb JVC MG255 aangeschaft als mn eerste digitale videocamera. Ben vooraal afgegaan op 2 megapixel CCD en de prijs.
...
Roep ook eens welke Hi8 camera je dan had.... kunnen we mee-vergelijken.Als voormalige gebruiker van ouderwetse Hi8 camera ben ik van mening dat we niet echt vooruit zijn gegaan. Ik weet daarom dus ook niet wat voor standaard wordt gezien bijn zn camera, hier waar ik uiterst ontevreden over ben:
Komt vaak voor, moet je specifiek naar kijken bij aanschaf. Je komt meestal terecht bij een 3CCD camera.- zeer slechte prestaties bij weinig licht
Maar dat vond ik al bij de camera's van 10 jaar terug... dus wat mij betreft nooit anders geweest- nightshot onbruikbaar (ik kan zelfs niet begrijpen waarom zo iets in product wordt inbegrepen)
Ik blijf erbij dat je een fotocamera moet kopen voor foto's en een camcorder voor video. Elke poging tot combinatie leidt tot compromis in de kwaliteit van één van twee.- fotofunctie onbruikbaar m.b.t scherpte en flits in slecht belichte omgeving
Niet helemaal eerlijk, denk ik. Afhankelijk van hoe je de Hi8 beelden captured op de pc, zal de bronkwaliteit een iets hogere kwaliteit hebben dan de MPG2 stream die er van je nieuwe camera komt. Als je iets vergelijkbaars wilt hebben, zul je toch naar een standaard DV camera moeten.- kwaliteit in Ultra Fine mode. Kan gewoon niet tippen aan Hi8 opname met Convolution3D filter en +/-7Mbit/s 3 pass CCE encode
En voor mij de aanleiding waarom ik gisteren de Canon HV20 heb besteldAnoniem: 4629 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 19:53:
Die AVCHD-in-camcorders blunder doet mij nog altijd wat huiveren om voor een harddisk equivalent aan te schaffen. En camcorderinfo deelt die mening. AVCHD op zich is fantastisch, maar de manier waarop ze, bijna onverwacht zo lijkt het, in camcorders en video-editing opgedrongen werd, heeft geen goede indruk gemaakt.
Mwoh ik heb de Sony HDR-SR5 besteld. Op ik geloof cnet vond ik een wat matige review maar voor de rest alleen maar mensen die enthousiast waren. En het zal allicht beter zijn dan m'n ouwe DCR PC5e hoop ik dan maar.
Ik verwacht 'm morgen, felicitaties welkom
Ik verwacht 'm morgen, felicitaties welkom
Groetjes, FaceDown.
Hoi
Ik kom steeds een stapje verder in mijn keuze.
Ik ga vrijwel zeker voor een HDD videocamera.
Ik had mijn zinnen gezet op een panasonic h20. Prijs circa 330,-
Maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat deze camera ook bij minder licht goede beelden kan geven. Ik bedoel dan filmen in huis.
De Panasonic GS250 (ook een HDD) heeft een 3ccd en zou volgens de verkoper beter presteren bij lowlight situaties t.o.v de H20. De prijs vande GS250 is wel hoger natuurlijk (559,-)
Iemand hier ervaringen mee of andere suggesties?
Gr Arjen
Maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat deze camera ook bij minder licht goede beelden kan geven. Ik bedoel dan filmen in huis.
De Panasonic GS250 (ook een HDD) heeft een 3ccd en zou volgens de verkoper beter presteren bij lowlight situaties t.o.v de H20. De prijs vande GS250 is wel hoger natuurlijk (559,-)
Gr Arjen
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 249208 op 25-01-2008 22:51 ]
- Voorbeeld 1Anoniem: 249208 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:20:
Hoi
De Panasonic GS250 (ook een HDD) heeft een 3ccd en zou volgens de verkoper beter presteren bij lowlight situaties t.o.v de H20.
Gr Arjen
- Voorbeeld 2
- Voorbeeld 3
Alle 3 gemaakt met de SDR-H20. Helaas kan Youtube (nog?) geen 16:9 beeld aan en is de boel wat ingedrukt.
Niet letten op de onderwerpen verder
Sorry maar wat heb je nou aan youtube filmpjes als je een videocamera moet beoordelen? Da's hetzelfde als je een SLR wilt kopen en gaat kijken naar thumbnails op internet. Of een nieuwe auto en de modellen gaat bekijken in de plaatselijke intertoys.
Groetjes, FaceDown.
Youtube kan zeker wel al een goede indruk geven over de resultaten. Ondanks de lage kwaliteit kan je zien hoe goed de kleuren zijn, de scherpte (enigsinds), low light performance ect. Maar het beste is natuurlijk nog steeds de ruwe opnames van de camera zelf.FaceDown schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 23:06:
Sorry maar wat heb je nou aan youtube filmpjes als je een videocamera moet beoordelen? Da's hetzelfde als je een SLR wilt kopen en gaat kijken naar thumbnails op internet. Of een nieuwe auto en de modellen gaat bekijken in de plaatselijke intertoys.
Anoniem: 249083
Anyone?Anoniem: 249083 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:25:
De Sony Trv-20e waarmee ik jaren heb gefilmd is recentelijk gesneuveld.
Ik zou reageren maar dan zou ik hetzelfde zeggen als Sir_Hendro, dus dat is in principe niet nodig danFaceDown schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 23:06:
Hoi
Bedankt voor de reakties en natuurlijk de filmpjes.
Het geeft zeker wel een beetje beeld van de helderheid of kleuren.
Doordat de resolutue klein is is het natuurlijk minder scherp als je het via internet moet bekijken.
Maar een beeld i beter dan helemaal niks.
Maar als ik op kieskeurig kijk is men positief over de h20. Echter wordt er relatief weinig verteld over lowlight situaties.
Het prijsverschil met een duurdere GS250 moet die circa 150 euro verschil wel waard zijn natuurlijk. Volgens de verkoper zou de GS250 het veeeeeeeeeeeeeeel beter doet onder lowlight omstandigheden ivm de 3ccd. Ook de Sony SR52 zou erg goed zijn onder die omstandigheden.
Wat is jullie mening?
Gr Arjen
Bedankt voor de reakties en natuurlijk de filmpjes.
Het geeft zeker wel een beetje beeld van de helderheid of kleuren.
Doordat de resolutue klein is is het natuurlijk minder scherp als je het via internet moet bekijken.
Maar een beeld i beter dan helemaal niks.
Maar als ik op kieskeurig kijk is men positief over de h20. Echter wordt er relatief weinig verteld over lowlight situaties.
Het prijsverschil met een duurdere GS250 moet die circa 150 euro verschil wel waard zijn natuurlijk. Volgens de verkoper zou de GS250 het veeeeeeeeeeeeeeel beter doet onder lowlight omstandigheden ivm de 3ccd. Ook de Sony SR52 zou erg goed zijn onder die omstandigheden.
Wat is jullie mening?
Gr Arjen
[ Voor 198% gewijzigd door Anoniem: 249208 op 26-01-2008 14:47 ]
Ik ben overigens niet zo'n fan van CamcorderInfo. Die mensen spreken zichzelf/elkaar regelmatig in hun recenties tegen. Zo wordt in de ene review de 6.1 megapixel sensor van de Sony HD-camera's bekritiseerd omdat hij minder gevoelig is dan de 4.0 megapixel sensor (wat overigens waar is), terwijl een dag later de HC7 als 'beste koop' wordt aangeprezen (een camera met die 6.1 megapixel sensor). Ook wordt keer op keer AVCHD afgezeken waarbij stilstaande beelden als voorbeeld worden gebruikt, terwijl de videobeelden van camera's met dit formaat de genoemde problemen helemaal niet hebben (om het over het achterhaalde verhaal t.a.v. de software maar niet te beginnen).
Tsja, de ontwikkelingen hebben zich de afgelopen jaren snel opgevolgd en sommige sites houden dat gewoon niet helemaal bij. Camcorder-info artikelen, vooral als ze al enige maanden oud zijn, moeten met een korrreltje zout worden genomen.
Tsja, de ontwikkelingen hebben zich de afgelopen jaren snel opgevolgd en sommige sites houden dat gewoon niet helemaal bij. Camcorder-info artikelen, vooral als ze al enige maanden oud zijn, moeten met een korrreltje zout worden genomen.
Let op:
Let op dat dit geen "welke camera moet ik kopen
" topic is! Wil je goed advies, doe dan eerst je eigen research en kies alvast wat modelen uit, en ga ook even in de winkel kijken hoe ze voelen en eruit zien!
Let op dat dit geen "welke camera moet ik kopen