Op zoek naar een knappe tv fietse ik per ongeluk hier langs en; interresante discussie want de noodzaak en het probleem van archivering van video en foto materiaal begint langzaam bij de grote meerderheid te dagen.
het probleem van volledig digitale opslag als pure data zoals harddisk en data-dvd is de fout redundantie, die is nl NUL.
1 bitje scheef en je bestand doet nix meer.
Gemengde digitale opslag als video-dvd en DV-tape hebben dan al een voordeel; de speler heeft een fout correctie mechanisme welke een redelijke mate van fouten toestaat, je krijgt welliswaar een digitale kreukel in je beeld en meestal een afgrijselijke squeek uit je speakers maar de boel speelt verder wel af en is dan dus ook nog evt te kopieren via een analoge uitgang, dergelijke opslag gedraagt zich dus een beetje zoals een vhs tape; het wordt langzaam aan slechter maar blijft leesbaar.
Als je wilt archiveren is dat dus een belangrijke overweging.
Ik kies voor de volgende strategie wat betreft video opslag: van alles maak ik iig video-dvd's op maximale datarate in CBR mode met pcm geluid, dvd spelers blijven die vorm het langst afspelen als er verlies op het schijfje is, dat betekent welliswaar niet meer dan 60 a 70 minuten video op 1 dvd maar ze kosten weinig en er is zo mee te leven.
Dan bewaar ik altijd mijn originele tapes.
Als derde comprimeer ik al mijn dv-avi's naar avi met de wmv9-VCM codec in cbr mode met 3000 Kbs en MP3 geluid op 256 Kbs.
De wmv-vcm codec is de enigste mogelijkheid om een avi met wmv-compressie te produceren, je hebt dan dus het mooie van een avi met vaste framerate en vaste geluidsinterleaving (belangrijk als je later wilt editten!) en toch die mooie wmv-mpeg4 compressie.
Het datarate verval over de kopieen is dan dus als volgt:
DV-avi= 25 Mbs met mjpeg achtige compressie, nagenoeg "transparant"
DVD-mpeg2= 8 Mbs mpeg2 compressie en ook nagenoeg transparant
AVI-wmv9= 3 Mbs mpeg4 compressie en ook nagenoeg transparant.
De avi met wmv compressie zou uiteraard beter kunnen met H264 compressie maar ik zie dat op dit moment nog niet als een echt volledig uitgekristaliseerde compressietechniek, er word nog steeds een hele hoop aan gesleuteld wat betekent regelmatig updates ophalen om mee te komen en dat is eigenlijk het laatste wat je wilt als archiveer handeling.
Dus nog steeds mpeg4 in eenvoudige vorm en dan wel van microsoft (He bah!) en niet van Divx en consorten want als er iets duidelijk is dan is het wel dat die tak van compressie een doodlopende weg is; een merkafhankelijke techniek van een firma die vermoedelijk zal doodbloeden oder het aankomende h264 geweld.
Xvid zou nog te overwegen zijn maar ontwikkelt zich nagenoeg niet meer en zal dus vermoedelijk ook doodbloeden en dan blijft M$ over; een hele grote firma die, afgaand op het verleden, ondersteuning blijft geven tot aan sint juttemis; asf video die ik heb gemaakt met "Netshow" versie 1.xx en een van de eerste versies mpeg4-V1 codec spelen nog steeds prima onder windows7, das bijna 14 jaar oude video....
drie vrijwel identieke kopieen wat betreft kwaliteit en allen met hun specifieke overlevings mogelijkheid wat betreft het verval der tijd...
Overigens niet vergeten: als je afstapt van dv-avi verlies je daarmee ook mogelijk 2 zaken: Aspect Ratio correctie en je tijdcode.
DV-avi heeft een ingebouwde vlag die aangeeft wat de aspect ratio van het beeld moet zijn: 5:4 (is feitelijk een 1:1 beeld van de ware pixels 720x576), 4:3 of 16:9.
Alleen een video dvd kan die aspect ratio correct overnemen, bij de meesta andere videovormen als wmv,avi verlies je dat.
Je tijdcode verlies je nagenoeg altijd als je afstapt van dv-avi....
[
Voor 17% gewijzigd door
robber57 op 08-12-2009 02:22
]