Het grote digitale video camera topic deel II Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste
Acties:
  • 153.658 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 47 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07 23:54

FaceDown

Storende factor.

Nou ik heb de Sony HDR-SR5 binnen en ik heb 'm effe getest! Tot nu toe echt een geweldig apparaat. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal en de straat hier is niet echt 'videogeniek' maar de kleuren zijn echt mooi en het beeld is erg scherp, afgespeeld op m'n 42" plasma (1024x1080 resolutie).
Over een maand gaan we naar California dus ik verwacht daar wel wat mooie filmpjes te kunnen maken!
Wat me wel meteen opvalt (maar dat was bij m'n oude DCR-PC5e niet anders, dat de wind de microfoon nogal parten speelt. Zou dit te verhelpen zijn door een externe mic erop aan te sluiten?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Topicstarter
Zeer zeker, gewoon eentje kopen met een plopkap en je haalt heel veel windruis weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Hm volgens mij kan ik geen externe mic aansluiten, alleen 2 externe sony mics die ik erop kan zetten maar die schijnen niet beter te zijn dat de ingebouwde (en die is surround). Zou het helpen om een provisorische plopkap te maken? DUs eigenlijk gewoon een stukje 'luchtig' schuim op de mic?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, dat zie ik wel meer mensen doen! Gewoon met een stukje plakband..... Ik geloof er trouwens geen zak van dat de ingebouwde mic even goed zou zijn als een externe accessoire mic. En dat ie niet surround is zou mijn aan mijn aarsch oxideren. Ik heb zelfs beter goed mono dan slecht stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:02
Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 19:26:
Ja, dat zie ik wel meer mensen doen! Gewoon met een stukje plakband..... Ik geloof er trouwens geen zak van dat de ingebouwde mic even goed zou zijn als een externe accessoire mic. En dat ie niet surround is zou mijn aan mijn aarsch oxideren. Ik heb zelfs beter goed mono dan slecht stereo.
Die externe mics van sony die je op die AIS moet plaatsen zijn kwa geluidskwaliteit niet echt erg goed. Ik heb zelf 2 externe mics voor mijn Sony maar ze stellen niet erg veel voor. Ik heb dus deze 2:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/rikmeijer/images/sr290/stuff/002.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/rikmeijer/images/sr290/stuff/003.JPG

Die ene is wel goed om buitenopnames te maken maar de geluidskwaliteit is wel minder mooi als de interne mic. De draadloze bluetooth mic is wel handig voor wat stem opnames maar levert niet echt mooie mono geluidskwaliteit op. Ik gebruik nu een losse audio recorder waar ik XLR mics op aansluit voor de belangrijke opnames.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Precies, en aangezien ik toch geen loopwerk heb (hdd recorder) hoef ik die externe niet te proberen. Ik zal eens een stukje schuim testen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, ik dacht dat Sony goede externe mics maakte, maar dat zal dan wel alleen in het prof segment zo zijn. Helaas van die Sony hotshoe, anders kon je er mooie Sennheiser mics op kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Anoniem: 22659 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 12:08:
Hmm, ik dacht dat Sony goede externe mics maakte, maar dat zal dan wel alleen in het prof segment zo zijn. Helaas van die Sony hotshoe, anders kon je er mooie Sennheiser mics op kwijt!
Of Sony maakt goede interne en externe mics natuurlijk ;) Ik vind zelf de kwaliteit prima, daar hoef ik geen andere voor te hebben.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sando schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:26:
Ben nu een beetje gewend aan de Canon HV20 en man wat is ie klein :P Vanuit school en stage ben ik gewend aan zo'n ding op mijn schouder maar in mijn vrije tijd ben ik niet zo verwend. Gevolg: een hele andere wereld van problemen met stilhouden enzo. Optische beeldstabilisatie is imo echt een must voor het serieuzere low budget filmwerk.

Interlaced filmen is veel mooier en rustiger (vloeiender) om terug te zien op tv, maar de progressive functie (waarbij de HV20 gewoon interlaced opneemt - dat is immers de enige manier om een TS op het tapeje te zetten - maar dan twee velden van één beeldopname waardoor er theoretisch een progressieve frame ontstaat, en in de praktijk meestal ook, tenzij je editing software de fields een fase verschuift) is echt fijn wanneer je zeker weet dat je doelmedium een computer is. Dit is namelijk gewoon zo helder scherpe kwaliteit. Interlaced beelden worden door de meeste editing software vrij bruut omgezet naar progressief, namelijk door de helft van de fields weg te gooien (vette kwaliteitsverlies) of de beelden te blenden (lelijk resultaat). Voor projecten op school gebruik ik altijd een filter van Donald Graft in combinatie met VirtualDub (allebei gratis) wat voor die prijsklasse een erg gaaf resultaat geeft (beter dan dus die meeste editing software, maar wel een tijdrovend klusje). Maar sinds de progressive mode er is kan ik van te voren mijn doelmedium bepalen en dat is fijn.

Nadeel is dat ik DACHT dat de hv20 full hd was (1920x1080) maar het blijkt gewoon 1440x1080, met een aspect ratio van 1.33 (uitgerekt dus). Toch is bijna-HD zo mooi voor iemand die SD gewend is dat ik het voor lief neem.

Hier een klein montagetje van een bankstel in HD (niet-breedbeeld) van Canon HV20 footage:
http://www.megaupload.com/?d=05CFD0FD
(Xvid, 45MB)
Mooie video. Geeft een goede indruk. Aangezien ik mijn portable GS75 voor een 16:9 exemplaar wil vervangen overweeg ik de GS500 Panasonic of HV20 Canon. Het valt me op dat de motion van de HV20 in deze video niet goed is. Verder merk ik dat wanneer je volledig ingezoomd bent de focus echt dramatisch is. Misschien had je de focus op dat moment verkeerd afgesteld staan, maar als dit de auto mode is ziet het er niet goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Iglo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-04 21:37
Ik was op zoek naar een video camera en heb intussen na lang zoeken een keuze gemaakt voor de gs230 (budget is max 420) maar aangezien ik deze camera vooral wil gebruiken voor extreme sports zoals skaten vroeg ik me af of dit een beetje te doen is met dit soort camera. Ik snap dat als ik een high range camera koop dat het dan allemaal beter is maar zijn snelle bewegingen en snelle bewegingen met de camera zelf toch nog enigzins te doen of kan dit soort camera dat echt niet aan (zware schokken in video b.v.)? Het is overigens voor hobby en niet professioneel. Iemand ervaring met het opnemen van sport met deze camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Niet online
Ik nam met mijn GS75 al skate en ski evenementen op. Het ligt aan je eigen camerawerk.
Extra stabilisatie zoals een 2e handvat, monopod of zelfs steadicam kan helpen. Overweeg misschien ook een Wide angle of Fish eye lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249208

Hoi

Ik zoek vooral ook een betaalbare camera voor lowlight situaties zoals binnen in huis filmen.
De jvc gz-mg255 heeft een lens F1.2 wat juist goed zou moeten werken bij lowlight situaties.
Voor de rest lijkt het me ook wel een goede camera. Maar op internet kom ik een hoop klachten tegen m.b.t. *mod. bestanden waarin de jvc opneemt.

Dit schijnt erg lastig te zijn bij het op dvd zetten van de film.

Wie heeft hier ervaringen mee? De camera en de mod bestanden bedoel ik.

Mijn interesse lijstje tot nu toe;
Panasnic h20 (hdd camera) circa 330,-
Panasonic GS320 (mini dv) circa 390,-
Sony Sr52 (hdd camera)
JVC GZ-MG255 (hdd camera) circa 425,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 21:02

Dennahz

Life feels like hell should.

.mod bestanden zijn gewoon MPEG bestanden met een andere extentie. Je kan, met bijgeleverde software, de video's importeren waarbij dit gelijk "omgezet" wordt naar .mpg. (Bij de Panasonic iig).

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar waarom dan zoveel negatieve berichten over de mod bestanden?
En zijn er nog problemen te verwachten met windows vista?

Iemand nog persoonlijk ervaring met deze camera's en dan de kwaliteiten tijdens lowlights situaties.

Gr Arjen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Anoniem: 249208 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 20:06:
Maar waarom dan zoveel negatieve berichten over de mod bestanden?
[..]
Nou naar mijn mening hebben sommige mensen gewoon 0 verstand van computers of ze nemen de tijd niet zich erin te verdiepen. Ze denken wanneer ze een camera kopen en begrijpen hoe deze werkt dat ze ook automatisch de meest prachtige films te monteren. Soms boren ze zelfs de hele camera de grond in, wanneer dit niet blijkt te kloppen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke dat steld me weer wat gerust hahah. Ik kan redelijk met pc's overweg hahaha.

Maar is er ergens een beschrijving te vinden m.b.t. de werkwijze van de mod films van jvc camera en het omzetten voor dvd.

En de camera zelf (MG255) is dat in vergelijking met bijvoorbeeld de Sony Sr52 of Panasonic h20 en h250 een goede investering?

Prijstechnisch is dit zeker een goede camera denk ik

Gr Arjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De MG255 is m.i. de een na beste camera uit jouw rijtje. Persoonlijk vind ik de H250 nog mooier maar deze is dan ook duurder. Let er wel op dat alle genoemde modellen waarschijnlijk in beperkte mate door de leverancier besteld kunnen worden aangezien er in maart nieuwe modellen komen. Twijfel dus niet te lang, aangezien je dan weer van voorafaan kunt beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik heb de JVC MG255. Deze levert MOD-bestanden op. DIt zijn echter gewoon MPEG2 bestanden. Mijn vraag is nu. Hoe maak ik nu van een set van deze bestanden op een eenvoudig (liefst ook hoge kwaliteit) manier een DVD5 van? Google heeft me nog niet kunnen helpen hier.

[ Voor 14% gewijzigd door mmedia op 28-01-2008 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:45:
De MG255 is m.i. de een na beste camera uit jouw rijtje. Persoonlijk vind ik de H250 nog mooier maar deze is dan ook duurder. Let er wel op dat alle genoemde modellen waarschijnlijk in beperkte mate door de leverancier besteld kunnen worden aangezien er in maart nieuwe modellen komen. Twijfel dus niet te lang, aangezien je dan weer van voorafaan kunt beginnen.
De panasonic NV-GS320 is denk ik de minidv versie van de H250 denk ik.
Deze camera is te koop voor circa 390,- en dan heb je volgens mij het beste van mijn rijtje. Niet de meest praktische omdat het geen hdd is maar door minidv heb je wel gelijk goede opslag toch?

Ik ben nog op zoek of deze camera goede resultaten heeft bij lowlight situaties. Iemand ervaring?

Gr Arjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 20:45
Hallo,

Daar was ik weer :P . Ik heb na goed kijken en kijken de Sony dcr-sr190 gekocht. Ik heb hem nog niet getest, maar wil wel alvast bedanken voor alle informatie die hier staat etc. Harstikke bedankt, ben erg blij dat ik dit tegen kwam ;) .

Misschien zal ik later nog wel wat leuks hierop zetten, een video of zo, maar dat weet ik nog niet zeker. Dit is nog maar mijn eerste camera dus zal eerst wel flink moeten oefenen en wennen :)

(edit)

Heb even wat geprobeerd. Ziet er super uit, was al redelijk donker hier, maar toch mooi beeld. Heb power dvd geinstalleerd, daar speelt hij nu wel goed mee af.

Gr. Menno 8)

[ Voor 52% gewijzigd door Sneakyman op 29-01-2008 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 06:44

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Voor mijn werk moet ik een kleine videocamera kopen en ik heb de Panasonic NV-GS320 op het oog. De camera zal altijd gebruikt worden met de video-out aangesloten. Daarom mijn vraag aan de ervarings-deskundigen: Blijft deze camera aan als je hem via de video-out op een TV aansluit en de band niet loopt (geen record)? Is het TV-beeld dan vrij van iconen of indicatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Hallo,

Als ik zo kijk, zijn nieuwe accu's van sony erg duur. Ik heb nu de accu NP-FH60, die bij de camera dcr-sr190e zat. Als ik bijvoorbeeld op vakantie ben, en we gaan op pad bijvoorbeeld, denk ik dat dit iets te weinig is.

Nu mijn vraag:

Ik kwam op meerdere sites de Jupio NP-FH100 tegen. Er staat dat hij ongeveer hetzelfde is dan de sony NP-FH100.
Weet iemand iets van die Jupio accu's (zijn ze goed, werken ze etc.)
Weet iemand ook of deze precies zo lang kan opnemen als de originele ( de uren dus/ mAh ??? heeft er toch ook mee te maken, of...)

Waarom ik dit graag zou willen weten? Simpel: anders koop ik straks die van jupio, maar dan kan ik nog steeds precies hetzelfde tijd ermee filmen

Hoop dat jullie mij beetje kunnen helpen ;)

Gr. Menno 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Sneakyman op 31-01-2008 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gebruik even de zoekfunctie bovenin beeld. Als het goed is staat er in dit topic al info over deze accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Hallo,

Ja, had al gezocht op Jupio, maar daar stond niet alles wat ik zocht. Maar nu had ik op accu gezocht, en daar stond wel meer :) . Ik ga vandaag of zo wel even hier kijken bij een paar winkels die die Jupio accu´s verkopen, om de rest van de info te vinden.

Gr. Menno 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Neem niet de moeite om daarnaar op zoek te gaan. Ik werk zelf in de detailhandel en ik heb geen idee wie de importeur is (en ik ken er veel). Je zult dus moeten zoeken bij webshops met een winkel (die de gangbare paden ontwijken en zelf spullen importeren). In het wildeweg winkels binnen lopen is kansloos.

Edit: je hoeft niet elke keer te groeten aan het einde van je bericht. Zie hiervoor de policy/ FAQ.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 01-02-2008 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Wildeweg winkels binnen lopen doe ik ook niet. Als je naar www.jupio.com/nl/dealers/ gaat, zie je de dealers staan. De 2 die daar staan, voor mijn plaats, ga ik nog even naar kijken. Ik zal ook even de policy/FAQ. lezen. Het zijn zowiso 2 winkels die meer verkopen voor digitale camera, dus is wel moeite waard om even te kijken, heb nog nooit in zo'n winkel hier gekeken. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sneakyman op 01-02-2008 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Sneakyman schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 18:55:
Hallo,

Als ik zo kijk, zijn nieuwe accu's van sony erg duur. Ik heb nu de accu NP-FH60, die bij de camera dcr-sr190e zat. Als ik bijvoorbeeld op vakantie ben, en we gaan op pad bijvoorbeeld, denk ik dat dit iets te weinig is.

Nu mijn vraag:

Ik kwam op meerdere sites de Jupio NP-FH100 tegen. Er staat dat hij ongeveer hetzelfde is dan de sony NP-FH100.
Weet iemand iets van die Jupio accu's (zijn ze goed, werken ze etc.)
Weet iemand ook of deze precies zo lang kan opnemen als de originele ( de uren dus/ mAh ??? heeft er toch ook mee te maken, of...)

Waarom ik dit graag zou willen weten? Simpel: anders koop ik straks die van jupio, maar dan kan ik nog steeds precies hetzelfde tijd ermee filmen

Hoop dat jullie mij beetje kunnen helpen ;)

Gr. Menno 8)
Misschien moet je is bij Digital Street kijken. Zij verkopen de orginele accu's voor een stuk minder geld. Ik heb het ook daar vandaan. Zie mijn eerdere post

Linkje naar de accu op digital street

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zie mijn ondertitel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Sneakyman schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 09:15:
Hallo,

Ja, had al gezocht op Jupio, maar daar stond niet alles wat ik zocht. Maar nu had ik op accu gezocht, en daar stond wel meer :) . Ik ga vandaag of zo wel even hier kijken bij een paar winkels die die Jupio accu´s verkopen, om de rest van de info te vinden.

Gr. Menno 8)
Ik heb op Ebay een batterij besteld. Heb 'm op Ebay USA besteld met extra lader, autolader en verzendkosten voor 30 dollar. Ik heb 'm wel naar een adres daar laten sturen omdat ik daar heen ga over een paar weken. Maar deze namaakbatterijen verkopen ze ook op Ebay Duitsland, alleen wel iets duurder (ong 50 euro incl lader).
Zal nog wel laten weten of het iets is.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Oke,

Ik denk dat ik ook maar zo'n jupio ding ga halen. Op http://www.batteryking.eu/products/accu-video-camera/sony/sony-np-fh100.html kan ik het in Nederland bestellen voor 50 euro ( als het goed is, is dat al inclusief verzendkosten.) Als jullie nog meer informatie hebben of tips, geef maar. Want het duurt nog wel even denk ik voordat ik echt ga bestellen.
109 euro vind ik erg veel namelijk voor een Sony accu.
Heb ook nog ff gekeken op de duitse sites. Daar staan ook wel voor 30 euro, maar denk dat het dan met vervoerkosten nog flink wat duurder wordt. Zal straks nog wel even verder kijken, bedankt voor de tip nog.

[ Voor 17% gewijzigd door Sneakyman op 03-02-2008 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103836

Na veel gelezen te hebben, wil ik een nieuwe camera aanschaffen. Echter wil ik het ding gaan gebruiken voor op de motor (onboard circuit filmpjes). Nu heb ik al een camera met tape, maar met deze kom ik max aan een 320*nogwat resolutie.... Niet echt handig. Voordeel is wel dat de motor flink kan trillen en dus een tape altijd blijft opnemen en niet zal/kan overslaan. De resolutie die ik graag wil hebben moet min 1024*768 zijn.

Echter wat moet ik nu dan wel nemen om een hogere resolutie film op de pc te krijgen zonder dat het ding gaat overslaan etc. Nu twijfel ik dus en weet niet wat ik moet nemen. Mede doordat er bijna nergens iets te lezen is over in hoeverre de camera's bestand zijn tegen trillingen.

Heb mijn oog wel laten vallen op de JVC GZ-HD3EX Iemand die me op weg kan helpen?

alvast bedankt :)

ps. Ik heb nu een Sony DCR-HC96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De HD3 kan sowieso opnemen op een SD kaartje. Het lijkt mij dat die dingen uberhaupt geen last kunnen hebben van trillingen, het is immers solid state.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103836

Anoniem: 22659 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 22:49:
De HD3 kan sowieso opnemen op een SD kaartje. Het lijkt mij dat die dingen uberhaupt geen last kunnen hebben van trillingen, het is immers solid state.
Okay,.... Dus moet de resolutie van 1024*768 haalbaar zijn voor een 25m op 8Gb. Dan nog een kleine vraag. Ik kan voor deze camera nergens groothoeklenzen vinden. Enkel op Ebay, maar dan vanuit HongKong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-07 22:39
FaceDown schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 19:31:
Mwoh ik heb de Sony HDR-SR5 besteld. Op ik geloof cnet vond ik een wat matige review maar voor de rest alleen maar mensen die enthousiast waren. En het zal allicht beter zijn dan m'n ouwe DCR PC5e hoop ik dan maar.

Ik verwacht 'm morgen, felicitaties welkom :P
@ FaceDown

Waar heb jij je camera gekocht? En ben je er ook nog steeds tevreden over?

[ Voor 10% gewijzigd door AutisticPinguin op 13-02-2008 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182672

Ik ben van plan komende week een camera aan te schaffen voor een bruiloft van familie die ik binnenkort heb (en daarna uiteraard voor andere doeleinden). Ik heb al een hele tijd 'research' gedaan naar geschikte camera's en was tot voor kort van plan de JVC MG575 aan te schaffen (mede doordat de MG555, die volgens mij gelijkwaardig is aan de MG575, zo goed is gereviewed op camcorderinfo.com). Nu las ik in dit topic (en ook in een paar 'reviews' op kieskeurig) dat de MG575 toch niet zo'n hele geweldige camera is (de beeldkwaliteit zou tegen vallen). Toen ben ik eens gaan kijken naar andere merken, o.a. Canon en Sony, en kwam ik er achter dat Canon niet voldoet aan mijn 'eisen':
- Opnemen op hardeschijf
- Prijs maximaal 600 euro
- (Draadloze) externe microfoon aansluiting
- Optische beeldstabilisatie

Canon heeft namelijk alleen de HG10, welke HD is, en meer dan 800 euro kost.
Zo kwam ik bij de SR190 van Sony aan, en daarna bij de iets betere SR290 van hetzelfde merk.
Nu heeft Sony sinds kort weer enkele nieuwe modellen, waaronder de DCR-SR75E die in dezelfde prijsklasse zit als de SR290 op dit moment.

Nu denk ik dat de SR290 veel beter is dan de SR75E (ook qua bruto pixels), maar de laatste is natuurlijk wel veel nieuwer (de SR290 is in het voorjaar van 2007 op de markt gekomen). Ook heeft de SR290 een accessoire schoen, voor een eventuele uitbreiding met een microfoon.

Omdat de SR290 geen externe microfoon aansluiting heeft, vroeg ik mij tevens af of er ook een 'accessoire' bestaat, die zo'n aansluiting creeërt op de camera (dat moet volgens mij mogelijk zijn, want er kunnen ook microfoons van sony op aan worden gesloten).
Ook las ik dat Sir_Hendro dezelfde camera heeft en hier al enkele filmpjes heeft gepost (die nu weer offline zijn).
Dus bij deze ook mijn verzoek: zou je deze filmpjes nog een keer online willen zetten?
En nu de hoofdvraag van deze post: wat is jullie commentaar op mijn bevindingen. Kan ik inderdaad beter voor Sony gaan i.p.v. JVC? En is de SR290 beter dan de SR75?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Op verzoek plaats ik ze weer ongeveer een week online:
Bos met eenden en een schildpad.

Kleine hondjes in het bos

Een wandelpad in het bos

Je kan tevens een third party hot shoe adapter kopen waar een 3,5mm jack aansluiting op zit zodat je daar je mics op kunt aansluiten. Ze zijn alleen wel erg lastig te krijgen. Ik zelf gebruik nu een losse audio recorder als ik goede geluidsopnames wil maken.

Hier tevens de mooiste foto die ik ooit heb gemaakt (met de SR290 gemaakt):
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/rikmeijer/images/DSC00206s.JPG]

Deze foto is het orgineel en niet bewerkt met photoshop ofzo. Dit beest zat op de hoes van een spindel met een A4 papiertje eronder. Het lijkt nu net als of hij op het ijs staat met een mooie witte achtergrond door het A4 papiertje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet met opzet zo heb gefotografeerd. Het was gewoon toeval dat het zo mooi uitpakte.

[ Voor 30% gewijzigd door Sir_Hendro op 17-02-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de filmpjes. De foto had ik al eens gezien, erg mooi inderdaad!
Zijn deze filmpjes het 'hoogst haalbare resultaat' van de SR290?
Want qua scherpte vallen ze me nogal tegen, vooral bij beweging.

Ik kwam zonet ook de Sony HDR-SR5E tegen, welke HD is én opneemt op hardeschijf.
Voor 130 euro meer is dat ook een hele mooie camera. Is er iemand die met hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Anoniem: 182672 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 15:41:
Bedankt voor de filmpjes. De foto had ik al eens gezien, erg mooi inderdaad!
Zijn deze filmpjes het 'hoogst haalbare resultaat' van de SR290?
Want qua scherpte vallen ze me nogal tegen, vooral bij beweging.

Ik kwam zonet ook de Sony HDR-SR5E tegen, welke HD is én opneemt op hardeschijf.
Voor 130 euro meer is dat ook een hele mooie camera. Is er iemand die met hier ervaring mee heeft?
Dat onscherpe ligt niet aan de camera maar aan de speler waar je hem in afpseelt. De enige player die hem perfect afspeeld (compleet met deinterlacing) is PowerDVD. Daar zijn de beelden super scherp. Maar in de Windows Media player enzo ziet het er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zien de beelden er inderdaad veel beter uit. Perfecte kwaliteit!
Toch vraag ik me af wat het verschil zal zijn met de SR5, die in HD formaat filmt.
Voor dat relatief kleine bedrag meer heb je dan wel een veel betere camera lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Anoniem: 182672 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 16:41:
Dan zien de beelden er inderdaad veel beter uit. Perfecte kwaliteit!
Toch vraag ik me af wat het verschil zal zijn met de SR5, die in HD formaat filmt.
Voor dat relatief kleine bedrag meer heb je dan wel een veel betere camera lijkt mij.
Volgens mij zijn de SR290 en de SR5 dezelfde cam alleen filmt de SR5 in HD resolutie en maakt hij gebruik van een ander formaat voor de beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De SR5 heeft weer geen optische beeldstabilisatie.
En de SR290 heeft volgens de Sony site bruto 3200 pixels, bij de SR5 is dit 2100.
Toch zal de SR5 denk ik veel betere beelden leveren, waar zit het verschil in dan? Resolutie misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
De SR290 filmt met 720x576 en de SR5 met iets van 1440x900. De beelden van de SR5 zien er daardoor scherper uit. Tevens zal hij ook iets beter in low light situaties werken dan de SR290 omdat hij minder pixels heeft in zijn sensor. Hoe meer pixels op de sensor des te donkerder het beeld wordt omdat er minder licht erdoor kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de informatie, dat van hoe meer pixels, hoe minder licht wist ik niet.
Alleen erg jammer dat de SR5 geen optische beeldstabilisatie heeft, al ben ik wel van plan vaker op statief te filmen.
Wat zeggen jullie: is die 123 euro meer het waard om de de SR5 te kopen ipv de SR290?
Met HD ben je wel voorbereid op de 'toekomst' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

AutisticPinguin schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 16:58:
[...]

@ FaceDown

Waar heb jij je camera gekocht? En ben je er ook nog steeds tevreden over?
Bij Digitalstreet.nl. Op donderdagavond besteld, zaterdagmiddag in huis. Ik ben er tot nu toe heel tevreden over maar ik heb 'm nog niet echt veel gebruikt (alleen wat getest). Over 2 weken zitten we in Californie dus dan zullen we 'm veel gaan gebruiken.
Tot nu toe heb ik gemerkt dat het beeld heel mooi scherp is, en het geluid heel goed (surround werkt verbazingwekkend goed, geluid van achteren, en van voor stereo). Wel last van wind in de mic, maar dat is misschien wel met wat schuim ofzo op te lossen, moet ik nog eens uitproberen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 15:30
Ik heb sinds een paar weken de Panasonic GS320. Bevalt prima. Ik heb alleen een probleem met capturen. Ik zie namelijk op he LCD scherm wel de datum en de tijd die is opgenomen op de DV-tape en ook als ik op tv kijk, maar op de film die ik van de dvtape op de computer heb gezet, zie ik geen datum en tijd.

Ik gebruik Adobe Premier 3.0. Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 14:07
kadoendra schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:54:
Ik heb sinds een paar weken de Panasonic GS320. Bevalt prima. Ik heb alleen een probleem met capturen. Ik zie namelijk op he LCD scherm wel de datum en de tijd die is opgenomen op de DV-tape en ook als ik op tv kijk, maar op de film die ik van de dvtape op de computer heb gezet, zie ik geen datum en tijd.

De tijd/datum kun je door de videocamera in beeld laten zetten bij afspelen op camera of tv, maar wordt niet via firewire -in beeld- doorgegeven. Wel hebben de bestanden als het goed is diezelfde tijd/datum. Maar wellicht dat deze link je verder helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182672 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:34:
Bedankt voor de informatie, dat van hoe meer pixels, hoe minder licht wist ik niet.
Alleen erg jammer dat de SR5 geen optische beeldstabilisatie heeft, al ben ik wel van plan vaker op statief te filmen.
Wat zeggen jullie: is die 123 euro meer het waard om de de SR5 te kopen ipv de SR290?
Met HD ben je wel voorbereid op de 'toekomst' .
Zou iemand nog mijn vraag willen beantwoorden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Anoniem: 182672 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:56:
[...]

Zou iemand nog mijn vraag willen beantwoorden? :)
Volgens mij is dat toch echt iets wat je zelf moet bepalen ;) Wil je graag nog gaan monteren? HD materiaal vreet meer schijfuimte en duurt langer om te verwerken. Het voordeel is dat je wel weer scherper beeld heb.

De keuze voor mij was gewoon dvd kwaliteit omdat je dat makkelijk kan verwerken en op dvd kunt branden zodat je dat op iedere dvd speler kunt gaan kijken. Als je echt HD materiaal wilt gaan bekijken moet je weer een Blu Ray of HD DVD brander hebben (en een speler onder de tv). Niet dat het ik niet graag mijn opnames in HD wil terug zien, in tegen deel zelfs :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sir_Hendro schreef op maandag 18 februari 2008 @ 20:15:
[...]

Volgens mij is dat toch echt iets wat je zelf moet bepalen ;) Wil je graag nog gaan monteren? HD materiaal vreet meer schijfuimte en duurt langer om te verwerken. Het voordeel is dat je wel weer scherper beeld heb.

De keuze voor mij was gewoon dvd kwaliteit omdat je dat makkelijk kan verwerken en op dvd kunt branden zodat je dat op iedere dvd speler kunt gaan kijken. Als je echt HD materiaal wilt gaan bekijken moet je weer een Blu Ray of HD DVD brander hebben (en een speler onder de tv). Niet dat het ik niet graag mijn opnames in HD wil terug zien, in tegen deel zelfs :9
Het is ook aantrekkelijk omdat je voor 123 euro meer wat meer 'voorbereid bent op de toekomst', we hebben op dit moment thuis nog geen hd-tv, en ook geen Blu ray- / HD brander maar misschien later wel, en dan ben je denk ik wel blij dat je destijds een hd camera hebt gekocht.
Ook vermoed ik (weet niet of dit echt zo is) dat als je de HD beelden op een gewone dvd brand, ze nog steeds beter zijn dan de SR290 (ook qua licht enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX
  • Laatst online: 18-02 22:09

ForrestX

a click away from satisfaction

rick77 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:56:
[...]

Je kunt natuurlijk ook je films op twee harde schijven bewaren (of op DVD en HDD). En je zou ook kunnen redeneren dat er bij tapes die je vaak gebruikt kwaliteitsverlies optreed. Het is denk ik meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Iemand nog advies voor mijn HDD camera keuze?

[...]
Rick,

Ik sta min of meer voor dezelfde keuze als jij en be benieuwd of jij nog wat nieuwe reacties hebt gekregen/ welke keuze jij waarom hebt gemaakt...

Thanks..overigens nijg ik naar de JVC MG275 ivm de 40G.

Hoe is overigens de beeldstabilisatie bij de JVC MG275? SChokt die erg? Dat schijnt namelijk nogal een euvel te zijn van digitale stabilisatie...

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1190505.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neut72
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-02-2024
Sir_Hendro schreef op maandag 18 februari 2008 @ 20:15:
Je hebt helemaal geen Blu-Ray brander nodig om HD-materiaal te kunnen branden. Je kan op een NORMALE DVD in een NORMALE DVD-brander gewoon Blu-ray formaat videomateriaal branden. De Nero-versie van enkele maanden geleden geeft je deze mogelijkheid bv. al. Het nadeel van een normale DVD is alleen dat er 'slechts' 4,7GB op past en dat je dus geen urenlange films kwijt kunt, maar voor een gewoon filmpje is dat natuurlijk ook helemaal niet de bedoeling.

Je hebt alleen wél een Blu-ray speler nodig om dat materiaal af te kunnen spelen op je HD-scherm.

Overigens is een HD-DVD speler natuurlijk momenteel een leuke optie op dat gebied. Die worden overal gedumpt aangezien dat formaat afgeschaft wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neut72 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:05:
[...]

Je hebt helemaal geen Blu-Ray brander nodig om HD-materiaal te kunnen branden. Je kan op een NORMALE DVD in een NORMALE DVD-brander gewoon Blu-ray formaat videomateriaal branden. De Nero-versie van enkele maanden geleden geeft je deze mogelijkheid bv. al. Het nadeel van een normale DVD is alleen dat er 'slechts' 4,7GB op past en dat je dus geen urenlange films kwijt kunt, maar voor een gewoon filmpje is dat natuurlijk ook helemaal niet de bedoeling.

Je hebt alleen wél een Blu-ray speler nodig om dat materiaal af te kunnen spelen op je HD-scherm.

Overigens is een HD-DVD speler natuurlijk momenteel een leuke optie op dat gebied. Die worden overal gedumpt aangezien dat formaat afgeschaft wordt.
Kijk dat wist ik dan weer niet, maar dat is wel mooi.
Ik zit echt nog te twijfelen of ik de SR290 neem (niet hd) of bijvoorbeeld de SR5 (hd-ready) of zelfs de canon HG10 (full hd). Aan de ene kant is HD prachtig, en mooi voor later als er een hd tv aanwezig is, maar aan de andere kant is 830 (HG10) of 698 (SR5) toch wel heel veel geld t.o.v. de SR290 (572 euro). Iemand nog commentaar hier op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Misschien is de SR190 ook wel wat voor je. DEze is nog goedkoper en filmt beter in low light dan de SR290. Alleen moet je het dan wel doen met digitale beeldstabilisatie ipv optisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sir_Hendro schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:43:
Misschien is de SR190 ook wel wat voor je. DEze is nog goedkoper en filmt beter in low light dan de SR290. Alleen moet je het dan wel doen met digitale beeldstabilisatie ipv optisch.
Eigenlijk best vreemd dat een duurder model minder goed in low light filmt dan een duurdere.
Of filmt die duurdere dan weer beter bij beter licht? (hier ben ik nog niet echt in thuis).
En die optische beeldstabilisatie lijkt me toch ook veel beter dan elektronisch. Wat ik eigenlijk precies het verschil hiertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Of hi beter filmt in dag licht weet ik niet maar optische beeldstabilisatie is wel nice. De lens beweegt dan namelijk mee op de trillingen waardoor het beeld rustiger wordt om naar te kijken. Bij een digitalebeeldstabilisatie wordt dit softwarematig toegepast en ziet er dus iets minder mooi uit. De beelden worden dan namelijk gewoon als ik het goed heb een aantal pixels verschoven zodat het rustig staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Anoniem: 182672 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:33:
[...]

Kijk dat wist ik dan weer niet, maar dat is wel mooi.
Ik zit echt nog te twijfelen of ik de SR290 neem (niet hd) of bijvoorbeeld de SR5 (hd-ready) of zelfs de canon HG10 (full hd). Aan de ene kant is HD prachtig, en mooi voor later als er een hd tv aanwezig is, maar aan de andere kant is 830 (HG10) of 698 (SR5) toch wel heel veel geld t.o.v. de SR290 (572 euro). Iemand nog commentaar hier op?
Ik heb de SR5 en die 130 euro extra tov een camera als de SR290 vind ik het dik waard, als ik de beelden bekijk. Zoveel scherper dan mijn oude Sony SD camera! Ik vind het persoonlijk zonde om nu nog in SD te investeren als je al weet dat je binnenkort een HD TV koopt (ik heb er nu een). Niet alleen kan je camera straks wellicht wat langer mee, maar ook alles wat je nu opneemt is in SD en dat krijg je never nooit meer naar HD.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FaceDown schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:17:
[...]

Ik heb de SR5 en die 130 euro extra tov een camera als de SR290 vind ik het dik waard, als ik de beelden bekijk. Zoveel scherper dan mijn oude Sony SD camera! Ik vind het persoonlijk zonde om nu nog in SD te investeren als je al weet dat je binnenkort een HD TV koopt (ik heb er nu een). Niet alleen kan je camera straks wellicht wat langer mee, maar ook alles wat je nu opneemt is in SD en dat krijg je never nooit meer naar HD.
En daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zoek de camera uit voor mijn ouders, en die zijn nogal anti-sony (door ervaring met een tv in het verleden, probeer ze dat maar eens uit hun hoofd te praten).
Vandaar dat we vrijwel zeker voor de Canon HG10 gaan (Full HD, OIS, enz.). Ook omdat Canon (volgens mij) gewoon een klasse hoger camera's produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 15:30
martin2005 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:06:
[...]

De tijd/datum kun je door de videocamera in beeld laten zetten bij afspelen op camera of tv, maar wordt niet via firewire -in beeld- doorgegeven. Wel hebben de bestanden als het goed is diezelfde tijd/datum. Maar wellicht dat deze link je verder helpt?
Super! Bedankt voor deze link. Stond zelfs een plugin bij voor premiere elements.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
FaceDown schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:17:
[...]

Ik moet wel toegeven dat als je deze camera voor de komende jaren wilt houden dat je dan idd beter voor de SR5 kunt gaan. Ik heb op dit moment voldoende aan de SR290 en in de toekomst zal hij ook nog wel van pas komen. Alleen bevalt filmen mij zo goed dat ik het groot wil aanpakken en dus een Sony FX1 of Z1 wil aanschaffen over een paar jaar (kost jammer genoeg nogal wat). Dus qua HD komt het dan helemaal goed, maar als ik dat nou niet wilde dan was de SR5 zeker de betere keus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44189

Heeft iemand al ervaringen met de HG10 en waarom is deze goedkoper als de HV20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:57
Anoniem: 44189 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:59:
Misschien even vragen in:
Betaalbare HD Videocameras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44189 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:59:
De HG10 is duurder dan de HV20...
Ik ga morgen ook de HG10 bestellen.

Topicstarter
Neut72 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:05:

Dit is helaas geen optie, aangezien AVCHD een onderdeel is van de Bluray standaard en niet van de HD-DVD standaard.

Overigens is AVCHD ontwikkeld met als gedachte om HD materiaal op een normale DVD te kunnen laten branden.

• ForrestX
  • Laatst online: 18-02 22:09

ForrestX

a click away from satisfaction

ForrestX schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:03:
[...]

Rick,

Ik sta min of meer voor dezelfde keuze als jij en be benieuwd of jij nog wat nieuwe reacties hebt gekregen/ welke keuze jij waarom hebt gemaakt...

Thanks..overigens nijg ik naar de JVC MG275 ivm de 40G.

Hoe is overigens de beeldstabilisatie bij de JVC MG275? SChokt die erg? Dat schijnt namelijk nogal een euvel te zijn van digitale stabilisatie...
niemand die mij opweg kan helpen?

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1190505.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253265

Hoi, Ik heb hetzelfde probleem, zie mijn bericht van vandaag; Sony DCR-SR32E

Heb je inmiddels een oplossing? :*)
kadoendra schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:54:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

http://www.videohelp.com/tools/DVdate
deze tool kan het ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fybz
  • Laatst online: 28-01 16:14
Gisteren nieuw statief voor mn SR290 binnen gekregen: de Sony VCT-60AV

Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/media/49/24026

Wat werkt dat geweldig zeg. De handgreep is tevens een afstandsbediening die je op je cam aansluit zodat je kunt zoomen en foto's maken zonder dat je de camera aan hoeft te raken. Super!

i7 2600k 4ghz/mugen 3/corsair ddr3-1600-16gb/asus p8p67 pro/crucial m4/sapphire hd5850 oc/iiyama e2473hds-b1/corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223001

Zoveel gelezen dat ik het even niet meer snap.
Wat is nu beter:

Afmeting ccd 1/3,9 inch met 1230000 pixels

of

Afmeting ccd 1/6 inch met 1070000 pixels

Alle nieuwe JVC modellen bv GZ MG435 hebben een 1/6 inch met minder megapixels... en de oudere moddellen zoals de GZ MG255 heeft 1/3,9 inch meer pixels? Wat is nu het beste?

Ben opzoek naar een camera van ongeveer 400 a 500 euro met een hardeschijf. Na alle pagina`s van dit forum te hebben gelezen ben ik er nog steeds niet uit gekomen. 3 ccd is vanaf 560 te krijgen maar komt dan een accu tas etc bij zit je nog op 650 en dat vind ik eigenlijk te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-07 15:11
Ik ben op zoek naar een camera die te gebruiken is als videorecorder voor een losse Sony ExView "bulletcam" (ook wel helmcamera genoemd). Dit houdt in dat er een video-in op de camera moet zitten. En het liefste ook nog een LANC ingang om een remote start/stop/aan/uit bediening aan te sluiten. Aangezien nieuwe camera's deze aansluitingen bijna niet meer hebben, behalve de professionele modellen (Sony VX2100 etc), is mijn oog gevallen op een aantal camera's die tweedehands verkrijgbaar zijn tussen de 200 en 400 euro. Hierbij gaat het om een aantal modellen van Sony: DCR PC100E/101E/330E. De 330E heeft 3 megapixels, waarbij er iets meer als 2 MP gebruikt worden voor video. De 100E en 101E hebben 1 megapixels, waarbij er +- 670k pixels gebruikt worden voor video. Ik heb nu een aantal vragen en hoop dat iemand mij kan helpen:

Is het verstandig om een camera van 3 - 7 jaar oud te kopen?

In hoeverre ga ik verschil in kwaliteit merken met opnemen via de bulletcam, aangezien ik dan volgens mij geen gebruik maak van de CCD van de camera?

Zijn er nieuwe, niet al te dure, camera's met de vermelde ingangen te koop die ik over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tip: kijk eerst eens of de HC96 wellicht nog een LANC heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:45
Ik ben ook opzoek naar een andere videocamera.
Eerst heb ik een Sony minidv camera overgekocht van iemand,
maar ik vond het zonde dat deze geen breedbeeld had.
Nu heb ik van de mediamarkt de sony dcr-sr52e thuis gehad.
Leuk ding om te zien.. hardeschijf van 30gb.
Maar het beeld viel me zo enorm tegen. :(

Nu zat ik te denken aan de sony dcr-sr290e.
Dit is er ook 1 met een hardeschijf van 40GB.
Nu vroeg ik me af hoe het zit met high defenition.
Hij blijkt het niet te ondersteunen.

Aantal pixels bruto (K)
3200

Aantal pixels in cameramodus (K)
16:9-modus; 2280/4:3-modus; 1710

Aantal pixels in geheugenmodus (K)
16:9-modus; 2280/4:3-modus; 3040

Nu heb ik gelezen dat high defenition 1920x1080 is.
Dan zou deze toch haast high defenition moeten zijn?.

Ik weet het verder niet meer.. maar deze camera
sprong er bij mij uit vanwege mijn budget.

Ik heb nu nog geen hdtv maar het is misschien toch verstandig om er een btje op voorbereid te zijn.
Kun je het verschil ook zien tussen bijvoorbeeld deze camera en een echte hd camera.. als deze geen high defenition is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het aantal pixels op de sensor zegt niks over het formaat waarin de camera opneemt. De SR290 neemt gewoon op in PAL formaat (720x576), slechts 0.4 mp dus. Er zijn echter legio redenen om een camera te maken met meer pixels, w.o. een fotofunctie op de camera.

Op de site van Sony kun je naar type kijken of de camera HD of SD is. De camera is zeker zeer goed in het opnemen van SD film, veel beter dan de SR52. Wil je HD kijk dan eens naar de SR5/7/8, de JVC HD3/5/6/7, de Canon MG10, de Panasonic SD1/5/9 of de Samsung HVX10/20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:19:
Tip: kijk eerst eens of de HC96 wellicht nog een LANC heeft.
Dat heeft hij inderdaad. Ik kan hem echter niet onder de 400 euro vinden. Wat is ongeveer de levensduur van een miniDV camera, stel dat ik een camera van 4 jaar oud koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Camcorderservice is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het repareren van Sony videocamera's. Zij adviseren om onder de 5 jaar altijd te repareren, tot 10 jaar om eerst te onderzoeken wat er mis is en boven de 10 jaar nooit te repareren. Dit is een uitspraak aan de hand van levensduur/ kosten van reparatie. Ik heb geen idee of deze stelling met de huidige prijsstelling nog stand houdt, maar dat levert je een levensduur van circa 5 jaar op waarbij alles erboven mooi meegenomen is en afhankelijk is van de wijze van gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Ik heb toch maar de tweedehands Sony DCR PC330E aangeschaft. Hij zag er uit alsof hij heel netjes behandeld was en er zaten nog wat extra's bij, zoals een extra accu en een tas en een uv-filter die ook de gehele levensduur van het apparaat gebruikt is. Ook kan hij intervalopnamen maken, wat leuk is om zonsondergangen ofzo te filmen. Ook zat de bon er nog bij en bleek dat er nog bijna een jaar garantie op zit (5 jaar garantie totaal). Trouwens een flinke afschrijving op zo'n camera in 4 jaar tijd. Al met al ben ik er blij mee en gaat de tijd uitwijzen of ik er heel erg veel gebruik van ga maken ;)

[ Voor 16% gewijzigd door kleinelievewolff op 10-03-2008 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik heb gisteren nog even de tuin een beetje zitten filmen met mijn Sony SR290. Hier heb ik dan een korte montage van gemaakt:

Sony SR290 - Birds in the garden
60MB WMV ( Save target as )

De tekst van het liedje past er niet echt bij maar ik vond het melodietje gewoon erg leuk om eronder te zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even twee camera'tjes geleend: De Sony SR55 en de JVC MG435. Ik dacht dat dat wellicht leuk was om eens naast elkaar te zetten. Zodra dat nieuwe topmodel van JVC er is ook die nog eens aan de tand voelen, alsook de nieuwe Panasonic 3 chipper. Vooralsnog de screenshots (onbewerkt & GoT layout proof, alles 100%):

Buiten:
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/andreas.hofland/cam/JVCSONY-outdoor.jpg

Binnen (low light) een detail:
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/andreas.hofland/cam/JVCSONY-indoorflower.jpg

Binnen (low light) deeloverzicht:
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/andreas.hofland/cam/JVCSONY-indoor.jpg

Mijn bevindingen (let even op welk deel subjectief en welk deel objectief is).
Qua handling is alles in het voordeel behalve die rare balk aan de zijkant. Hiervan is de gevoeligheid niet lekker en het werkt tegen natuurlijk. Daarom is de menubediening bij Sony beter. Verder is de bediening van de camera op alle fronten bij JVC beter. De camera voelt robuuster, ligt beter in de hand (mijn handen kunnen beter bij de knoppen), de opname knop is beter bereikbaar (bij Sony is hij veel te klein en ligt verzonken).
De vormgeving van het JVC dock is beter (veel kleiner) en beschikt over een firewire aansluiting (geen kabel).
De JCV is veel kleiner (ik vind de Sony ook erg lelijk), zonder dat dit naar mijn mening de ergonomie aantast.

De JVC lijkt scherper te zijn. Er valt wat meer detail waar te nemen binnen in bijvoorbeeld de bloemen. Buiten (foto 1) lijkt de opname wel overscherpt (zie muur), maar dit is aangenamer dan het softe beeld van de Sony.
De Sony heeft bij weinig licht een lichter beeld. Hierdoor zijn in de schaduw partijen meer details waar te nemen. Dit gaat echter wel gepaard met een hele vervelende blauwe ruis. De JVC heeft een donkerdere opname maar met veel minder ruis, waardoor er meer scherpte in de opname zit. Al met al twee kwaden waar je voor jezelf de minst kwade uit moet kiezen.
Qua kleur is de JVC veel beter. Zowel binnen komen de kleuren beter overeen met de werkelijkheid, alsook buiten. Op foto 1 staan twee bloemen (amaryllissen?) waarvan de rechter in werkelijkheid toch echt paars is (en niet blauw!).

Tot zover mijn mini-review van twee camera's waarvan ik niet heel erg onder de indruk ben. Dit maakt mij direct huiverig voor de instapklasse....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik heb vandaag weer even wat rond gelopen met mijn SR290. De beelden heb ik weer met Vegas gemonteerd maar deze keer ben heb ik wat correctie filters getweaked om zo de best mogelijke beeldkwaliteit uit de opnames te halen. Het resultaat is erg goed gelukt al zeg ik het zelf:

Sony SR290 - Natuur en vervoer
47mb wmv (save target as)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Heb je dat filmpje upsampled? Want ik lees online iig niet dat het een 720p cam is, en je filmpje heeft wel die resolutie. Ik vind het leuk geschoten maar wel wazig. Dat kan aan de upsampling liggen of de compressie, maar in het geval van het 1e: waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Het filmpje is een beetje wazig omdat deze eigenlijk interlaced is maar omgezet heb naar progressive. Dit ziet er beter uit voor o.a. wmv bestanden alleen wordt de resolutie dan wel lager door het blenden van de fields. Verder heb ik snel voor een 720p preset gekozen om de video mee weg te renderen. Het beeld wordt hier niet scherper op maar ook qua bestandsgroote maakt dit eigenlijk niks uit omdat er toch geen 720p aan detail is. Vandaar de 720p preset.

Ik heb nu ook de interlaced MPEG file online gezet. Deze heeft scherper beeld maar vele users geven vaak de melding dat het beeld niet goed wordt afgespeeld. PowerDVD is iig 1 van de weinige programma's die de beelden wel perfect afspeeld.

Sony SR290 - Natuur en vervoer
53mb mpg (save target as)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om even alvast een verschil te laten zien tussen bovengenoemde camera's en een model als de Panasonic SD5 (los van het HD verhaal, maar gewoon pure scherpte, niet alleen extra detail) hier een voorbeeldje van deze camera.

Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/andreas.hofland/cam/sd5_bloem.jpg

De camera heeft zoals te zien is wel last van wat artefacting, maar is zoveel scherper en beter van kleur dan de bovengenoemde Sony en JVC (hoewel ik ook wel begrijp dat HD modellen van deze merken veel beter presteren; het gaat mij er puur om om aan te geven hoe slecht de SD camera's van dit moment zijn). In de opname zelf valt de artefacting overigens nauwelijks op, tenzij je er echt heel erg op gaat letten, dan zie je het, maar nog steeds in veel mindere mate dan nu in een still.

Helaas is de opname met de SDR-S150 mislukt en is het nu te donker om de zelfde scene te herhalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Je mag je mening best wel is laten zien met een fragment ipv een foto. Want van wat ik tot zover heb gezien is dat de goede hd cams en de topline sd cams uit de consumenten series gewoon evengoed beeld leveren, behalve dat hd beelden natuurlijk scherper zijn.
Ik ben momenteel iig aan het sparen voor een Sony HDR-FX1. Dat is pas kwaliteit :9 (de cams die ik helemaal geweldig vind zoals een paar Canons, Panasonics en Sony's kosten allemaal 6000,- of meer maar de FX1 is een prima cam om mee te beginnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn punt is dat er dit jaar bijna geen top-line SD cams meer zijn. De totale top van de markt is verschoven naar HD.

Overigens weet ik niet of je de FX1 nog probeert nieuw te kopen of tweedehands, maar mocht je voor nieuw gaan kijken dan zou ik kijken naar de Canon A1... Scheelt maar een paar honderd euro en die zijn ze allemaal 5x waard.

Edit: ik heb noch de webspace noch de bandbreedte voor het laten zien van videomateriaal. Sterker nog, ik zou graag een website beginnen met divers videomateriaal, maar het probleem zijn de kosten.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 15-03-2008 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Klopt de Canon A1 is ook erg mooi en momenteel zit ik nog een beetje te twijvelen tussen de 2. Beide zijn erg goed en de Canon heeft wel een aantal features die de Sony FX1 niet heeft. Van beide heb ik beelden op me pc, vooral erg veel van de FX1. Het is lastig om tussen de 2 te kiezen want beide geven echt super mooi beeld. Momenteel sta ik iets meer achter de FX1 maar als het zover is zou ik er niet raar van op kijken als ik toch ineens voor de A1 ga.

//edit
De door mij eerder geposte video's zijn volgens mij te donker gemaakt. Ik heb het gevoel dat mijn overlay settings in de nVidia control panel te licht stonden. Ik ga dit is even afstellen want ik heb net even snel een correctie uitgevoerd waardoor de meeste video's beter werden en mijn bewerkte opnames te donker.

[ Voor 26% gewijzigd door Sir_Hendro op 16-03-2008 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bizzarro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 09:30

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

Ik ben van plan om de Sony HDR-SR5 te gaan kopen, maar nu lees ik op http://esupport.sony.com/US/perl/swu-list.pl?mdl=HDRSR5 dat de software niet compatible is met Vista 64 bit, wat ik dus heb...

Is de software van Sony noodzakelijk om de video eraf te halen of kan ik ook met een ander programma (Vegas ofzo?) de video van de camera afhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 18:41

jefjef

learning by doing

Heeft iemand voor mij een work around dat mijn NV-GS320 wel door Vista wordt herkend?
Vista is up to date, heb geprobeerd via USB en firewire. Niets dus. Alleen via USB is het wel zo dat de eerste seconden de cam wordt herkend en daarna wordt de aansluiting verbroken en aangesloten enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 18:41

jefjef

learning by doing

die pagina ken ik dus, en daar staat dat deze camera wel herkend moet worden door Vista 32bits, nou bij mij dus niet en bij meerdere mensen niet. Maar wat ik ook ben achter gekomen is dat bij sommige wel het is gelukt. Alleen hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zoek eens met google, verfijn de opdracht anders eens, je bent inderdaad niet de enige...
oa
http://typethinker.blogsp...onic-nv-gs320-review.html

http://www.google.nl/sear...bility+&btnG=Zoeken&meta=

ook in de groups
http://groups.google.nl/g...gs320+vista++&qt_s=Zoeken
pas zoek aktie aan op ander GS type, het lijkt niet alleen de 320 te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:57
jefjef schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 00:20:
Heeft iemand voor mij een work around dat mijn NV-GS320 wel door Vista wordt herkend?
Vista is up to date, heb geprobeerd via USB en firewire. Niets dus. Alleen via USB is het wel zo dat de eerste seconden de cam wordt herkend en daarna wordt de aansluiting verbroken en aangesloten enz..
Ik weet niet of het een oplossing is, maar ik heb een Canon HV-20 en ik constateer hetzelfde fenomeen. Bij mij was het opgelost, door de camera op foto-stand te zetten en op afspelen te zetten. Zowel in video-mode als in opname-modus, wordt de camera herkend en daarna afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 11:25

M.I.G.

[like an alien]

Ik heb al een hele tijd zitten loeren in dit topic om uiteindelijk een keuze te maken voor een camcorder. Momenteel heb ik thuis een 'normale' breedbeeld televisie. Misschien, ooit in de toekomst gaat deze tv (als hij stuk gaat) vervangen worden door een HD tv.

Nu ben ik er al redelijk uit dat het een Sony HDR-SR5 (of HDR-SR7) gaat worden.

Maar ik ben niet overal zeker van......

Ik ga in mei 9 dagen naar Amerika. Nu dat de dollar laag staat zou een camera wat voordeliger uitvallen. Maar ik weet niet zeker of dit model nu in Amerika anders is dan hier (NTSC vs. PAL). Is dit zo? Zijn deze modellen nu eigenlijk hetzelfde of niet (als je um in de VS zou kopen?)

Ik heb nog geen Blue-Ray DVD speler dus ik kan mijn gemaakte filmpjes nog niet afspelen op de TV op HD formaat. Dat is dus wel SD mogelijk. Maar als je HD opneemt, is het dan veel werk om je filmpjes op SD formaat te maken zodat je gewoon je films op DVD kan afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Zo ik heb eindelijk een complete rig samengesteld. Ik moet alleen nog 1 railtje halen aanstaande dinsdag en dan is hij compleet. Zodra hij af is laat ik er een foto van zien maar ik heb wel al een tekening gemaakt van m'n rig :P

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/rikmeijer/images/new_rig.jpg

Met deze rig kan ik in het donker filmen dankzij de videolamp van 12 lux. De Zoom H4 zorgt voor geluidsopnames van top kwaliteit en beschikt naast zijn ingebouwde stereo mic ook over 2 XLR en Jack poorten zodat diverse microfoons kunnen worden gebruikt. Boven op de camera zit nog een wireless microphone receiver waarmee het geluid van een bluetooth mic kan worden opgenomen. Verder zit er nog een statiefje onder geschroeft voor extra grip zodat ik met 2 handen de camera zeer stil kan houden.

Het bestaat uit:
- Sony DCR SR290
- Sony wireless microphone (bluetooth)
- Samson Zoom H4 stereo recorder
- Hama Magnum led lamp (12 lux)
- Hama mini statief
- 2 Hama railtjes met 2 foto schroeven.
- Sennheiser HD215 Pro

Momenteel heb ik dus 1 railtje tekort dus kan ik momenteel alleen of de Zoom H4 aansluiten of de videolamp maar vanaf dinsdag beide zoals hierboven afgebeeld. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16697

Iemand een idee wat dit kan zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.lagalaxy.nl/images/strepen.jpg

Ben net terug van vakantie en met de optie 'rec. preview' zag het er telkens goed uit en nu dit!
Gaat om een Panasonic NV-GS11

Het lijkt erop dat dit alleen met afspelen gebeurd (of dat het hele bandje defect is) want de eerdere opnamen die verder op het bandje staan laten ook 5 banden zien terwijl dit voorheen niet zo was.

Wellicht een head cleaning tape proberen?

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 16697 op 23-03-2008 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat kun je altijd proberen, maar gezien de regelmaat vrees ik of een kapotte kop of andere kapotte hardware.
Kan ook de input van je pc zijn, als het scherm op de camera wel goed is.... Hoe is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16697

Anoniem: 19701 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:37:
dat kun je altijd proberen, maar gezien de regelmaat vrees ik of een kapotte kop of andere kapotte hardware.
Kan ook de input van je pc zijn, als het scherm op de camera wel goed is.... Hoe is dat?
Helaas is het beeld op het apparaat hetzelfde (lees: slecht)

Denk iig wel dat het 'bandje' in orde is.

Even gegoogled en het is dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.e-repair.co.uk/gifs/data1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waarom bandje ok en wat denk je dat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
M.I.G. schreef op zondag 23 maart 2008 @ 01:00:
Nu ben ik er al redelijk uit dat het een Sony HDR-SR5 (of HDR-SR7) gaat worden.
Ik dacht ook zeker te zijn met die keuze. Afgelopen donderdag belde ik naar de mediamarkt, om te kijken wat het me daar ging kosten icm nog een digitale fotocamera, maar die mevrouw vertelde me dat ze de SR5 niet meer kunnen leveren omdat het een uitlopend model is. Daar is nu de SR10 voor in de plaats gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44189

Heb nu een paar dagen de sanyo sd1000 en wat een mooi ding zeg.
Klein maar fijn. Perfecte beeldkwaliteit en niet zo lomp als bijv de hv20 die je toch echt niet elke keer mee gaat lopen zuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42142

Ben van plan de Panasonic GS330 binnenkort aan te gaan schaffen. Zijn er al mensen met ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 11:25

M.I.G.

[like an alien]

reclamedoos schreef op maandag 24 maart 2008 @ 16:59:
[...]

Ik dacht ook zeker te zijn met die keuze. Afgelopen donderdag belde ik naar de mediamarkt, om te kijken wat het me daar ging kosten icm nog een digitale fotocamera, maar die mevrouw vertelde me dat ze de SR5 niet meer kunnen leveren omdat het een uitlopend model is. Daar is nu de SR10 voor in de plaats gekomen.
Nou dan wordt het de SR10 of SR11. Als ik zo de prijzen bekijk ontlopen ze elkaar niet.

Voor wat betreft het PAL - NTSC verhaal (of het uitmaakt of ik de camera in Amerika koop of in Nederland. Ik heb de gebruiksaanwijzingen zitten bekijken en er is inderdaad ook verschil in PAL en NTSC, volgens mij krijg je hier namelijk dan de SR10E of SR11E modellen.

Ben ik nog steeds benieuwd of het makkelijk is om HD materiaal makkelijk om te zetten is naar een 'normale' DVD om te zetten (met deze camera/sofware van Sony?). Omdat ik nog geen HD televisie heb en alvast dit dan kan kopen.

Dan maar even wachten op een mooie set met tasje, geheugen en statief. Dan is alles zo compleet genoeg.
Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste

Let op:
Let op dat dit geen "welke camera moet ik kopen :? " topic is! Wil je goed advies, doe dan eerst je eigen research en kies alvast wat modelen uit, en ga ook even in de winkel kijken hoe ze voelen en eruit zien!