Omg, ze heeft een sex change ondergaan.

Kortom op Cebit was er officieel niets te melden mbt de DX10 parts van AMD.
Dat is niet helemaal waar. Er is toch vrij veel bekend gemaakt over het aanwezig zijn van de UVD engine binnen elke R6x0 core en de voordelen er van. Maar dat is dan verder ook het enige wat officieel over de DX10 parts is gepresenteerd. Zie alle slides
HIER.
Ik betwijfel of de R600 op korte termijn komt, want anders waren de samples wel uitgeleverd, en anders hadden de fabrikanten al leveringen moeten hebben. Aangezien dit nog steeds niet het geval is, zal het nog zeker een maand duren voordat de kaart in de winkels ligt. Als de geruchten van een 65nm R600 kloppen dan is het of een erg goed bewaard geheim, of het zal nog lang duren voordat de R600 te verkrijgen is.
Ik gok nog steeds op de eerste helft van Mei de officiele launch en goede verkrijgbaarheid met Computex waar alle AIBs hun R600s in volle glorie kunnen showen. En over zo'n kleine twee weken zal AMD de pers eindelijk op de hoogte stellen van wat R600 precies is en hoe die presteert.
Ik geloof niet dat een product dat voor 80nm ontwikkelt is erg snel in 65nm te produceren is en afgezien van het design proces zal een nieuw productieproces ook nog een lange debug periode nodig hebben.
Ik denk niet dat de R600 er op 65nm komt. Tenminste niet de R600 die we als eerste te zien krijgen. Ik denk dat iemand iets verkeerd heeft begrepen.
Wat je zegt, schreef ik
hier ook al. De stap van 90nm naar 80nm is gemakkelijk omdat dit gewoon een optische die-shrink is. nVidia kan bijvoorbeeld simpelweg gebruik maken van het 80nm HS proces voor haar G80. Maar een chip die voor het 80nm (of 90nm) proces is ontworpen, zet je niet zo maar even om naar een compleet andere proces node (dus 65nm)... tenzij er een chip is die al vanaf het begin is ontworpen voor dit proces.
Het voordeel van AMD's productie faciliteiten is dat ze enorm veel ervaring hebben met 65nm op het gebied van CPU's, wellicht een voordeel op concurrent nvidia. Echter weet ik niet of dit zomaar toe te passen is op de GPU's.
Het is zeker niet zo maar toe te passen op GPUs. ATI's GPUs zijn ontworpen op de processen van TSMC die werken met Low-K en X-Architecture. Dat zijn TSMC specifieke toepassingen. AMD werkt op het 65nm proces met SOI wat voor CPUs is geoptimaliseerd. En er komen vaak ook veel problemen bij kijken. Zie bv ook nVidia die een uitstapje maakte naar IBM voor de NV40. Dit werkte ook niet naar behoren (men had hogere kloksnelheden verwacht) en voor opvolgers ging men snel weer terug naar TSMC.
En de R600 wordt ook niet in Dresden gemaakt, maar bij UMC en TSMC, hoe is hun ervaring met 65nm?
TSMC heeft al een jaar ervaring met het 65nm proces, maar vooral met kleinere chips. En de RV610 en RV630 schijnen goed te gedijen op het 65nm proces, net zoals nVidia nieuwste chip met eDRAM. Bij UMC had eind zomer 2006 al 11 producten hun tape-out bereikt op het 65nm proces. Vanaf die tijd is de productiecapaciteit op het 65nm proces bij UMC als maar opgevoerd. (Info van de sites van TSMC en UMC).
Dan ook de vraag waarom? Als het waar is dan verbruikt de R600 teveel stroom op 80nm en wordt deze te warm zodat koeling niet goed mogelijk is, iets dat volgens de geruchten en opgedoken foto's wel lijkt te kloppen. En dit is dus zo serieus dat AMD misschien niet eens overweegt om een 80nm R600 op de markt te brengen. 65nm heeft wel een groot kost, hitte en snelheids voordeel, maar ik betwijfel of het snel te implementeren is.
Tja, zoals ik al zei, het kan zijn dat ze al vanaf het begin rekening hebben gehouden met een mogelijk tegenwerkend productieproces en ook al vanaf het begin een 65nm versie van de R600 hadden ontworpen. Na de laatste tapeout A13, is er eigenlijk weinig meer gehoord over de R600 behalve wat 'nep' berichten. En dat was al in het derde kwartaal van 2006. In die tussentijd is er vast nog wel het een en ander gebeurd.
Maar gelukkig horen we nu van veel mensen dat ze de R600 gezien hebben en dat-ie veel kleiner en compacter is dan de OEM versie van 12".
Ik zag CJ al ergens posten over beschikbaarheid in Juni, ik heb hier niets van gehoord, maar als 65nm blijkt te kloppen dan is juni erg optimistisch. Maar dan ook, het kan ook een goed bewaard geheim zijn dat AMD al maanden geleden begonnen is met 65nm maar dan las je niet last minute een press event af.
Juni komt rechtstreeks van AMD zelf en wel van Vijay Sharma (wel in de gare vertaling):
Q: And for us will people of the press, when be you he visible?
A: He will be presented at the press at the end of April/during May at the time of an official presentation under NDA. The date and the exact place of this event are not defined yet, but that will not be in Amsterdam.
Q: And for the public?
A: The public will see with blow on of R600 everywhere in Computex which will take place in June since it will be launched during May.
Bron:
http://www.xtremesystems....p?p=2071080&postcount=134
Dus tenzij AMD stiekem een 65nm versie van R600 had ontwikkeld, denk ik dat het nog steeds de 80nm versie is die we te zien krijgen in Mei.
Als ik naar de 3d marks van de X1550 kijk en naar de prijs dan zal dit een een succes worden voor AMD.
Maar dat is gewoon een gerenamede X1300. Typisch budget succes weer en daar deed AMD het toch eigenlijk al best wel goed?
Heb je verder nog iets gehoord en gezien over RV610 en RV630? Want die waren daar toch wel duidelijk te zien.
Als het waar is dan is het nog steeds de 80nm versie en niet de 65nm versie. Maar elke site zegt wel weer wat anders de laatste paar dagen. En sommige sites spreken zichzelf gewoon na een paar dagen weer tegen.
Als R600 gewoon op 80nm gemaakt blijkt te zijn dan slaat bv ook de FP van Tweakers weer een flater door het nieuws van The Inq voor heilige waarheid aan te nemen, terwijl hier in dit topicwaarschuwing nog een waarschuwing over The Inq staat.

Alleen jammer dat de mensen die alleen de frontpage lezen, het nieuws ook als heilige waarheid nemen.
Overigens zullen binnenkort ook de ATI GDC Techpapers online komen. Je kan ze dan hier downloaden:
http://ati.amd.com/developer/techpapers.html
Er staan nu nog wat oudere, maar die zijn zeker niet minder interessant om te lezen zoals deze:
http://ati.amd.com/develo...05_FX_Physics_ATI_2nd.ppt
http://ati.amd.com/develo...mes_for_Windows_Vista.pdf
http://ati.amd.com/develo..._Graphics_Performance.pdf
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.