Gathering of Tweakers

Quicksearch
Hmmja wij willen het appartement erg graag hebben, en verwachten geen problemen met de hypotheek, dus van onze kant willen ontbinden is geen sprake.
De vraag is alleen wat we van hun kant kunnen verwachten mochten ze niet akkoord gaan met een verlenging, dus mogen zij van hun kant ook de boel ontbinden? (stel er heeft zich in de tussentijd via onofficiele weg iemand gemeld die een hoger bod wil doen, dan kan ik me voorstellen dat ze liever voor de andere koper gaan).

"The only thing we can decide is what we want to do with the time that has been given to us."

Als jij je aan de afspraken houdt, kunnen zij niet ontbinden. Anders in principe wel; hij kan dan ook nog 10% van je eisen.

Maar als jij weet dat je die hypotheek kan krijgen, kan je toch gewoon die termijn gelijk houden? Of denk je dat je geen financiering krijgt?
Zolang je maar zorgt dat je die bankgarantie op tijd rond hebt, is er niets aan de hand. Dat je die andere deadline niet haalt, is toch niet zo'n ramp? Je kan dan alleen niet meer boetevrij onder je contract uit; maar die kans is sowieso al klein.

MrSleeves wijzigde dit bericht 21-03-2007 11:38 (5%)

Dat was het probleem dus, dat we door de verwerkingstijd van de Postbank de gestelde termijn van de bankgarantie (de 10% dus) waarschijnlijk niet gaan halen, en gaan overschrijden met een paar dagen.

"The only thing we can decide is what we want to do with the time that has been given to us."

Postbank of tussenpersoon lastig gaan vallen dat er werk van gemaakt moet worden. Bij ons heeft de Hypotheker ook wel z'n best moeten doen om het te halen.
Sweet...
Reg. datum: 07 november 2001

Vandaag voor een oriëntatiegesprek geweest bij de Rabobank, en zonder enige vorm van onderhandelen 150k gekregen, wat maar een rekenvoorbeeld was tegen 5% rente, 1 ton spaar, 50k aflossingsvrij, als alleenverdiener. Uiteraard zal ik, indien ik een huis op het oog heb, echt onderhandelen over de kosten en de rente, maar als oriëntatiegesprek is dit toch al best aardig?

Wat me opvalt in de premieopbouw is een enorme post "levensverzekering": 130 euro per maand voor een uitkering van 1 ton als ik besluit te gaan hemelen. Het lijkt me dat daar een serieuze besparing op mogelijk is?

WoW:
Main:Irby - lvl70 dwarf hunter.
"Main alt":Hygea - lvl70 dwarf priest.

Die 5% is neem ik aan 20 jaar vast? Volgens de actuele rentestanden in ieder geval wel.
Maar het kan goedkoper..
quote:
I.R. Butcher schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 17:54:
Wat me opvalt in de premieopbouw is een enorme post "levensverzekering": 130 euro per maand voor een uitkering van 1 ton als ik besluit te gaan hemelen. Het lijkt me dat daar een serieuze besparing op mogelijk is?
Die 130 euro/maand is de premie die je nodig hebt om in 30 jaar die 100K op te kunnen bouwen bij 5% rente. Overlijdensrisicoverzekering mag niet meer kosten dan een paar tientjes voor een uitkering van 100K bij overlijden.

sverzijl wijzigde dit bericht 21-03-2007 18:33 (7%)

Kuru Kuru Kururin

quote:
I.R. Butcher schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 17:54:
Vandaag voor een oriëntatiegesprek geweest bij de Rabobank, en zonder enige vorm van onderhandelen 150k gekregen, wat maar een rekenvoorbeeld was tegen 5% rente, 1 ton spaar, 50k aflossingsvrij, als alleenverdiener. Uiteraard zal ik, indien ik een huis op het oog heb, echt onderhandelen over de kosten en de rente, maar als oriëntatiegesprek is dit toch al best aardig?

Complimentje dat je een orienterend gesprek aan bent gegaan terwijl je nog geen huis op het oog hebt. Het maakt echt zoveel duidelijk; en om je tenminste te laten zien hoeveel je kunt lenen en wat de mogelijkheden zijn.

Aanrader is toch wel de Postbank; komen lekker bij je thuis; kost je hooguit een middagje of avondje van je tijd en 2 bakken koffie voor de adviseur.

Die 5% rente zoals al eerder vermeldt is niet te vergelijken wanneer je de rentevastperiode niet vernoemd. voor 30 jaar vast is het redelijk te noemen; voor 1 jaar vast belachelijk hoog.

Ga je er alleen wonen? Heb je dan een hoge levensverzekering nodig? Ik woon met m'n vriendin en zeker als er nog kinderen komen (in de toekomst) dan vind ik dat wel belangrijk. Maar als je er alleen woont, is dat dan ook zo belangrijk? (Wel iets misschien, want je wil je nabestaanden niet op kosten jagen.)

De Postbank is leuk; bij ons stond hij binnen een kwartier buiten. We confronteerden hem met de offertes die we al binnen hadden; hij kon er bij geen enkele onder; vooral omdat hij alleen met Postbankrentes bezig was.
Kuru Kuru Kururin

quote:
MrSleeves schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 19:58:
De Postbank is leuk; bij ons stond hij binnen een kwartier buiten. We confronteerden hem met de offertes die we al binnen hadden; hij kon er bij geen enkele onder; vooral omdat hij alleen met Postbankrentes bezig was.
De Postbank is 1x oriënterend langsgekomen toen ik net samenwoonde (met mijn studerende vriendin) en besproken wat er mogelijk was op alleen mijn salaris. Erg informatief en veel opgedaan in de hypotheekwereld :)

2e keer kwam een collega langs van de Postbank ongeveer 1,5jaar later. 's avonds zou de makelaar bij ons op visite komen om ons nieuwbouwhuis te bespreken; en dan is het wel handig om te weten wat de mogelijkheden en vooral ook onmogelijkheden zijn. Hij vroeg of we nog bij andere hypotheekaanbieders gingen kijken en hebben dit bevestigend beantwoord.

In de tussentijd bij een hoop andere aanbieders geweest; een tegenvoorstel gedaan (telefonisch) hij is daarop nog langsgekomen om het nieuwe voorstel te promoten. Uiteindelijk nooit meer iets van die kerel vernomen.

Zeer geschikt om informatie op te doen; wat minder geschikt om hypotheek daadwerkelijk af te sluiten :) We zitten nu dus ook ergens anders.

Sweet...
Reg. datum: 07 november 2001

Bedankt voor de snelle reacties allemaal, en Richard, bedankt, ik dacht dat het weinig zin had om me rijk te rekenen met allerlei mooie huizen als ik het niet kan financieren :).

De rente stond vast voor 5 jaar. Mijn toekomstplaatje zal zijn: een jaar of 5 in het huis wonen, momenteel alleenstaand en alleenverdiener (23 jaar), dus geen kinderplannen. Ik verwacht in de komende 5 jaar behoorlijk vooruit te gaan qua salaris, en zal tegen die tijd dan ook verder willen kijken. Probleem is echter dat ik niet in een verpauperde achterstands wijk wil gaan wonen in een appartementje van 75k, ook al is het maar voor een paar jaar.

Wat de hypotheekadviseur me vertelde was dat ik het beste een spaar/aflossingsvrije hypotheek kan nemen, alleen is hij in het rekenvoorbeeld uitgegaan van 66% spaar, 34% aflossingsvrij. Ik kan het hem niet kwalijk nemen, het was een oriënterend gesprek zonder dat ik hem een huis kon laten zien waarin ik was geïnteresseerd ;)

Doe ik een korte berekening op de site van centraal beheer (met collectiviteitsregeling) kan ik rond de 160.000 lenen, tegen een rente van 4,45% 5 jaar vast, 50/50 spaar/aflossingsvrij. De nettomaandlasten zijn dan bijna 90 euro lager per maand dan de hypotheek van 150k van de Rabobank, dat vind ik een fors verschil.

Wat de hypotheekadviseur me ook nog kort vertelde, was de mogelijkheid van een generatiehypotheek, waar de ouders garant staan voor 15-30k extra hypotheek (voor bijvoorbeeld een periode van 5 jaar). Mijn ouders hebben al aangegeven dat ze geen enkel probleem hebben met een dergelijke constructie, maar zijn er nog haken en ogen aan een dergelijke hypotheek (anders dan het feit dat ik de lasten wel zelf moet kunnen "dragen", maar als 23 jarige HBO-er moet dat wel lukken). Ik weet het, veel vragen zo op de donderdagochtend ;)

WoW:
Main:Irby - lvl70 dwarf hunter.
"Main alt":Hygea - lvl70 dwarf priest.

Net een hypotheek gesprek gehad 15 jaar vast voor 3,25% mooie deal niet dan? :)

Impulz
Reg. datum: 12 oktober 1999

quote:
xxxMaverick schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:00:
Net een hypotheek gesprek gehad 15 jaar vast voor 3,25% mooie deal niet dan? :)
op zich zeer mooi rentepercentage, bijna te mooi om waar te zijn! wel zal je inleg voor je spaar/beleggingspolis een stuk hoger zijn, kwestie van communicerende vaten. je zou uit moeten rekenen wat je over een periode van 15 jaar totaal netto terug betaald aan rente+inleg, dan weet je pas wie de goedkoopste is.

Monkey see, Monkey do!

Ook bij Luchtkastelenbank NV? ;)
Lijkt me een beetje laag namelijk, aangezien er geen rente momenteel onder de 4% staat. Of je bent zelf medewerker van een bank o.i.d.; dan is het een ander verhaal.

En bij een spaarhypotheek is de rente die je betaalt toch gelijk aan de rente die je krijgt over het gespaarde deel? Zoals Marko al zegt dus.

MrSleeves wijzigde dit bericht 22-03-2007 10:39 (26%)

Impulz

quote:
MrSleeves schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:38:

En bij een spaarhypotheek is de rente die je betaalt toch gelijk aan de rente die je krijgt over het gespaarde deel? Zoals Marko al zegt dus.
jep. daarom zijn spaarhypotheken het populairst bij een hoge rentestand. je doelkapitaal groeit dan veel sneller aan door het hogere rendement op een lagere premie-inleg

Marko wijzigde dit bericht 22-03-2007 10:55 (3%)

Monkey see, Monkey do!

quote:
Marko schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:53:
[...]
jep. daarom zijn spaarhypotheken het populairst bij een hoge rentestand. je doelkapitaal groeit dan veel sneller aan door het hogere rendement op een lagere premie-inleg
En als de rente dus laag staat (zoals nu) en stijgend is, is het weer minder gunstig voor jou... 15 jaar tegen 4% terwijl je bij de bank 10% krijgt op je (normale) spaarrekening (extreem)

Jaspertje wijzigde dit bericht 22-03-2007 11:15 (3%)

Impulz

quote:
Jaspertje schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:15:
[...]
En als de rente dus laag staat (zoals nu) en stijgend is, is het weer minder gunstig voor jou... 15 jaar tegen 4% terwijl je bij de bank 10% krijgt op je (normale) spaarrekening (extreem)
hmz ik heb een internetspaarrekening en die geeft 2,5%. 10% rente waar? :p :p

Monkey see, Monkey do!

quote:
Marko schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:25:
[...]

hmz ik heb een internetspaarrekening en die geeft 2,5%. 10% rente waar? :p :p
Niet nu al natuurlijk (hoewel ik een rente heb van 4% op mijn spaarrekening) Maar, over 3 jaar zal, bij een stijgende hypotheekrente, ook de rente van de spaarrekening stijgen (die blijft altijd achter, maar hij stijgt wel) Dan zal dat zo zijn (zeg bij het einde van een 15 jarige looptijd)
quote:
MrSleeves schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:38:
Ook bij Luchtkastelenbank NV? ;)
Lijkt me een beetje laag namelijk, aangezien er geen rente momenteel onder de 4% staat. Of je bent zelf medewerker van een bank o.i.d.; dan is het een ander verhaal.
hehe, je hebt hem te pakken. Werk zelf bij de bank, tja 1 van de voordeeltjes ;)

Impulz

quote:
xxxMaverick schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:14:
[...]

hehe, je hebt hem te pakken. Werk zelf bij de bank, tja 1 van de voordeeltjes ;)
je weet wel dat je de komende 15 jaar geen loonsverhoging krijgt hè ;)

Monkey see, Monkey do!

quote:
Marko schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:21:
[...]

je weet wel dat je de komende 15 jaar geen loonsverhoging krijgt hè ;)
hehe, is inderdaad een puntje om even na te vragen >:)

Pff en de soap gaat verder, telefoontje van de hypotheker dat mn loonstrookje niet klopt omdat er 'uit kas' op staat, en de postbank vat dat op als dat ik mijn loon handje contantje krijg elke maand |:( Nu viel dat nog wel snel en makkelijk op te lossen door een aanvullende verklaring van mn werkgever.
Mn vriendin heeft een groter probleem, de Postbank komt ineens op de proppen met het feit dat het loon van haar loonstrookje niet klopt met wat het loonadministratiebedrijf op de werkgeversverklaring heeft gezet. (dat bedrag is nl. volgens de postbank minder, ze hebben gewoon loonstrookje x12 gedaan).
Vriendin in de stress, en we weten eigenlijk niet hoe we dit op gaan lossen, morgen gaat ze de loonadministratie bellen... :{ :r :(

Zelf vermoed ik dat dat loonadministratiebedrijf een verklaring ofzo moet maken van hoe dr loon is opgebouwd (want haar baas wist het niet te vertellen aan de postbank over de telefoon, die laat het immers over aan het administratiebedrijf).

We stressen verder... :{

Reg. datum: 03 september 2002

Bedankt voor jullie adviezen en meningen.
Ik heb er nog even over nagedacht en morgen ga ik een bod doen van 208.000 inclusief kachel en gordijnen.
Ben benieuwd!

"For those who believe, no explenation is necessary. For those who do not, none will suffice" - Joe Dunninger

Reg. datum: 21 december 2004

Mijn vriend en ik hebben een leuk huis gezien.
Het staat voor 149.000 te koop.
Het huis is uit 1900 en bijna 20 jaar geleden gerenoveerd. De staat is redelijk tot goed te noemen, tenminste voor zover we kunnen zien.
De keuken is aan vervanging toe (oud, klein en loshangende kastdeurtjes...). De badkamer heeft hier en daar kleine reparaties nodig. Verder moeten er een wat deuren worden vervangen, en zijn twee platte daken (garage + aanbouw) misschien niet meer helemaal goed.
De laminaatvloer die er in ligt is beschadigd en alles moet opnieuw geschilderd worden.

Van de makelaar heb ik een optie gekregen tot aankomende zaterdag. Vrijdag laten we een bouwtechnische keuring doen.

Volgens de makelaar komen deze week andere mensen voor de tweede keer kijken. Het huis staat al ruim een half jaar te koop.

Wat is nu verstandig?
Wachten tot de bouwtechnische keuring en dan een bod uitbrengen?
Nu een bod uitbrengen onder voorbehoud van dat eventuele reparatiekosten volgens de bouwtechnische keuring niet hoger zijn dan een 'X' bedrag?

We willen zelf vanwege de staat van het huis een openingsbod doen van 130.000 euro.

In de buurt zijn geen vergelijkbare huizen verkocht, we kunnen dus niet echt controleren of de vraagprijs reëel is. In dezelfde straat heeft wel een huis te koop gestaan voor hetzelfde bedrag. Dit huis was wel een tussenwoning (het huis waar wij op willen bieden is halfvrijstaand). Maar dat andere huis was wel in betere staat (betere keuken, nettere afwerking) en heeft veel meer grond.

Impulz

quote:
Sleeve schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:43:
Volgens de makelaar komen deze week andere mensen voor de tweede keer kijken. Het huis staat al ruim een half jaar te koop.
denk dat dat een beetje bluf is v/d makelaar. gewoon eerst de keuring afwachten, dan bod doen. jullie zijn al verder dan mensen die voor een 2e keer komen kijken tenslotte. wel erg toevallig dat het een half jaar te koop staat en nu opeens andere mensen voor de 2e keer komen.....

of een bod onder voorbehoud van de uitslag v/d keuring. dus een vrijblijvend bod.

Monkey see, Monkey do!

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws