Bedankt voor de snelle reacties allemaal, en Richard, bedankt, ik dacht dat het weinig zin had om me rijk te rekenen met allerlei mooie huizen als ik het niet kan financieren

.
De rente stond vast voor 5 jaar. Mijn toekomstplaatje zal zijn: een jaar of 5 in het huis wonen, momenteel alleenstaand en alleenverdiener (23 jaar), dus geen kinderplannen. Ik verwacht in de komende 5 jaar behoorlijk vooruit te gaan qua salaris, en zal tegen die tijd dan ook verder willen kijken. Probleem is echter dat ik niet in een verpauperde achterstands wijk wil gaan wonen in een appartementje van 75k, ook al is het maar voor een paar jaar.
Wat de hypotheekadviseur me vertelde was dat ik het beste een spaar/aflossingsvrije hypotheek kan nemen, alleen is hij in het rekenvoorbeeld uitgegaan van 66% spaar, 34% aflossingsvrij. Ik kan het hem niet kwalijk nemen, het was een oriënterend gesprek zonder dat ik hem een huis kon laten zien waarin ik was geïnteresseerd
Doe ik een korte berekening op de site van centraal beheer (met collectiviteitsregeling) kan ik rond de 160.000 lenen, tegen een rente van 4,45% 5 jaar vast, 50/50 spaar/aflossingsvrij. De nettomaandlasten zijn dan bijna 90 euro lager per maand dan de hypotheek van 150k van de Rabobank, dat vind ik een fors verschil.
Wat de hypotheekadviseur me ook nog kort vertelde, was de mogelijkheid van een generatiehypotheek, waar de ouders garant staan voor 15-30k extra hypotheek (voor bijvoorbeeld een periode van 5 jaar). Mijn ouders hebben al aangegeven dat ze geen enkel probleem hebben met een dergelijke constructie, maar zijn er nog haken en ogen aan een dergelijke hypotheek (anders dan het feit dat ik de lasten wel zelf moet kunnen "dragen", maar als 23 jarige HBO-er moet dat wel lukken). Ik weet het, veel vragen zo op de donderdagochtend