Hier een ervaring met een huizenkoper zoals het NIET zou moeten.
In oktober 2003 een nieuwbouw appartement gekocht, begin juli 2004 zou het opgeleverd worden.
Oplevering van mijn appartement zou 's middags plaatsvinden. Bij de oplevering van appartementen 's morgens waren al grote problemen. De aannemer had nog een grote som geld van de projectontwikkelaar tegoed en weigerde de sleutels aan de bewoners te geven. Uiteindelijk na veel bellen tussen aannemer, projectontwikkelaar, notaris en vader van een van de bewoners (die advocaat is) kregen deze bewoners uiteindelijk toch de sleutel.
Tijdens de oplevering waren WC en bad nog niet geinstalleerd, ook gas/licht werkten nog niet. Volgens de regels mag een woning dan niet opgeleverd worden, maar dat wist ik toen nog niet.
Afijn, de projectontwikkelaar wist ook dat er e.e.a. niet klopte en maakte er daarom maar in plaats van een 1e oplevering een vooroplevering van. Aangezien ik allerlei plannen op de korte-termijn agenda had staan (keuken, vloerverwarming, tegels, spuitwerk) had ik voor mijn gevoel geen andere keuze dan de sleutels te accepteren. Achteraf stom natuurlijk, maar goed ...
De maanden na de oplevering gebeurde er weinig tot niets. De algemene ruimten waren nog lang niet klaar, bestrating moest gelegd worden, trappen bekleed en nog veel meer dingen. Ook de punten die genoteerd waren tijdens de vooroplevering werden niet opgeleverd.
Een aantal bewoners, waaronder ik, hadden 5% van de koopsom bij de notaris in depot gezet. Aangezien we ook van eerdere projecten erg slechte ervaringen hadden gehoord over de projectontwikkelaar hebben we de notaris gevraagd om het depot vast te houden. Gelukkig was deze het met ons eens.
Uiteindelijk hebben we in oktober 2004, op een zaterdag, een officiele 1e oplevering. De hoge baas van de projectontwikkelaar, kwam zelf naar ons toe en ging een aantal punten oplossen. We hadden inmiddels via via gehoord dat de projectontwikkelaar bij zoveel bedrijven schulden had dat de onderaannemers geen zaken meer wilden doen.
Inmiddels zijn we 2,5 jaar verder en heeft een 2e oplevering nooit plaatsgevonden .De projectontwikkelaar is half juni 2006 failliet verklaard. De algemene ruimten zijn nog nooit naar tevredenheid opgeleverd, enkel een 1e oplevering heeft plaatsgevonden. Wel zijn na inschakeling van rechtsbijstandverzekering een flink aantal punten alsnog opgepakt.
Ook in de individuele appartementen zijn de openstaande punten opgelost. Echter de projectontwikkelaar is failliet, maar een zusteronderneming van de hoge baas niet. Deze kan en mag echter volgens de wet geeen werkzaamheden meer voor ons uitvoeren.
Vandaar dat we de notaris hebben ingeschakeld. Deze heeft overleg gehad met de curator met nog enigszins goed nieuws: De bedragen in depot worden teruggestort naar de bewoners. Dit betekent dat ik binnenkort als pleister op de wonde 5000 euries terugkrijg. Tot zover.
Een paar tips van mijn kant:
- Koop alleen nieuwbouw met GIW-garantie. (Dat hadden wij dus niet)
- Zorg voor een goede rechtsbijstandverzekering
- Schakel Vereniging Eigen Huis in voor begeleiding tijdens oplevering.