Het blijft roeien met de riemen die we krijgen van KPN..... en dan bedoel ik qua beeldkwaliteit. Ik ben nu al een tijdje bezig om de beeldkwaliteit zo hoog mogelijk te krijgen in de woonkamer. Ik zal mij verhaal eens vertellen.
Ik heb namelijk een 82 CM LCD TV van Philips. Een model van een anderhalf jaar oud ongeveer. Via de kabel analoog met UPC was het beeld matig, digitaal met UPC was het prachtig. UPC vind ik alleen te duur. Dus overgestapt naar KPN. Dat was even schrikken, zelfs de analoge kabel leek beter. Maar goed, dikke vergulde scart kabels er tussen en het beeld werd beter. De beeldinstellingen flink aangepast en dat hielp ook. Ik had bijvoorbeeld "anti-ruis" en "automatisch contrast met sensor" aan staan, dat zorgde voor het "ghosting effect".
Weer wat later heb ik een Topfield PVR aangeschaft, wat direct een veel beter beeld opleverd. Ongelovelijk wat een verschil t.o.v. de Samsung tuners. Eindelijk schakelde het beeld ook automatisch over op het juiste formaat! Het moet niet gekker worden!

Uiteraard heb ik de beeldinstellingen weer wat aangepast op de Topfield PVR. Dat leverde een wat rustiger beeld op.
Mijn LCD TV heeft geen component of HDMI ingang, wel DVI. Nu kwam ik erachter dat de Topfield tuner Component over Scart ondersteunt. Of te wel, de tuner kan component signaal doorgeven via de scart poort. Ideaal! Component heeft beter beeld als normaal scart. Toevallig zat bij mijn tv een kabel componentn naar DVI. Dus vanmiddag heb ik een verloopstekker gekocht voor scart naar component. Nu heb ik dus in feite mijn Topfield PVR aangesloten op mijn DVI ingang van mijn LCD TV. Het beeld lijkt nu veel scherper als voorheen. Ik moet nog even een paar avonden kijken om er echt goed over te oordelen, maar het lijkt zeker een forse verbetering te hebben opgeleverd.
Nu maar hopen dat KPN per 26 maart een hogere bitrate gaat doorgeven. Dan is het feest compleet! Ik vrees echter het ergste....
Moraal van het verhaal;
- De Topfield tuners geven op LCD een veel hogere beeldkwalitei
- De Topfield tuners geven het juiste beeldformaat door (voor breedbeeld tv's)
- Goede dikke vergulde scartkabels leveren hogere beeldkwaliteit
- Een Funke buitenantenne (leverbaar via KPN) levert stabieler en mooier beeld
- De Topfield tuner ondersteunt component, ideaal voor LCD TV's!
Wellicht kunnen jullie iets doen met mijn verhaal, hopelijk helpt het jullie om een beter beeld te krijgen met KPN Digitenne!