Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame energie

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
Oh Canada !!!!

quote:
hjs schreef op maandag 29 januari 2007 @ 15:35:
[...]
Een zonneboiler?
indien ja, waar hebben jullie voor gekozen, en waarom?
Yep, een zonneboiler.
Een combinatie van een Daalderop Combifort 24/50+ en een zonneboilersysteem van HR-Solar met een 100ltr vat. De reden om voor deze installatie te kiezen was enerzijds het vertrouwen dat ik na enkele gesprekken in de installateur had gekregen, de scherpe prijs vergeleken met de offerte die ik van een lokale installateur had ontvangen en daarnaast de uitstraling van het systeem. Ik weet namelijk niet of wij hier zullen wonen totdat de installatie 'op' is, en volgens mij geeft een nette, strak uitziende installatie een stukje meerwaarde en meer vertrouwen bij een gegadigde.
quote:
CanonG1 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 15:10:

Cool! Wel de foto's hier even plaatsen he, ik ben erg benieuwd :)

Meet je ook zelf de opbrengst van je panelen met een losse kWh-meter?
Heh.. wat denk je! Ik heb al extra batterijen in de lader hangen en de 2gig CF kaart zit al in de camera :-) En ja, we hangen er ook een opbrengstmeter tussen, ook bij de zonneboiler trouwens, anders is het toch maar een 'black box' waarvan je niet weet of het werkt.

Misschien dat de hele installatie wat luxer wordt dan strikt noodzakelijk, maar ik weet zeker dat er hier in de buurt over gepraat gaat worden, de hele familie & kennissen kring zit al met smart te wachten op bericht dat ze kunnen komen kijken, dus als ik ook maar 1 iemand aan het denken krijg nadat ze de boel gezien hebben, dan zijn dat die paar extra centen wel waard (en ja, metertjes en gadgets zijn gaaf! (maar laat mijn vrouw dat niet horen...)

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
milker schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:53:
Heh.. wat denk je! Ik heb al extra batterijen in de lader hangen en de 2gig CF kaart zit al in de camera :-) En ja, we hangen er ook een opbrengstmeter tussen, ook bij de zonneboiler trouwens, anders is het toch maar een 'black box' waarvan je niet weet of het werkt.
Super! Vooral die opbrengstmeter van je zonneboiler vind ik cool, volgens mij doen niet heel veel mensen dat omdat het - dacht ik - vrij prijzig is. Maar als wanneer er bij ons een zonneboiler komt neem ik er ook zeker een opbrengstmeter bij.
quote:
Misschien dat de hele installatie wat luxer wordt dan strikt noodzakelijk, maar ik weet zeker dat er hier in de buurt over gepraat gaat worden, de hele familie & kennissen kring zit al met smart te wachten op bericht dat ze kunnen komen kijken, dus als ik ook maar 1 iemand aan het denken krijg nadat ze de boel gezien hebben, dan zijn dat die paar extra centen wel waard
Dat heb ik met mijn zonnestroom-installatie ook... het zet veel mensen aan het denken. Dat werkt naar mijn idee veel beter dan mensen er over vertellen. Zien eten doet eten, zoiets.
quote:
(en ja, metertjes en gadgets zijn gaaf! (maar laat mijn vrouw dat niet horen...)
Hehehe, dat heb ik zelf ook :)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 24 augustus 2006

Zijn er wat gegevens over de opbrengstmeter voor de zonneboiler? (Naam, prijs, systeem...)
Die meter mis ik namelijk nog.
Simpelweg omdat ik er geen kon vinden.
En alleen de draaiuren van de pomp bijhouden kan natuurlijk wel, maar dat is niet genoeg.

Guus Assmann

Oh Canada !!!!

quote:
guus.assmann schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:35:
Zijn er wat gegevens over de opbrengstmeter voor de zonneboiler? (Naam, prijs, systeem...)
...
Dat zal ik even nakijken zogauw de boel staat, ik geloof dat de meter in het systeem geintegreerd is maar dat weet ik morgen zeker.

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

Lomax

Ben zeer benieuwd naar de foto's :+
Oh Canada !!!!

quote:
hjs schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 06:18:
Ben zeer benieuwd naar de foto's :+
Ik ben vannacht nog even aan het knutselen geweest, heb wat draaiend gekregen op mijn site. Daar hou ik vandaag de voortgang bij.

quote:
milker schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 09:40:
[...]

Ik ben vannacht nog even aan het knutselen geweest, heb wat draaiend gekregen op mijn site. Daar hou ik vandaag de voortgang bij.
Hey leuk man dat blog! Het vordert al aardig zie ik.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Oh Canada !!!!

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 11:57:
[...]
Hey leuk man dat blog! Het vordert al aardig zie ik.
Thanks! Ja, het gaat sneller dan ik had gedacht, zelfs met drie man. Het is nu nog wachten op degene die de collector en panelen komt brengen. Mogelijk word de Soladin nageleverd, die was nog niet op voorraad.

Lomax

Schiet op? ik heb vanaf 10:35 al 10x gekeken en niks geen update :+
the beauty of silence
Reg. datum: 18 februari 2003

/edit.....dit gebeuren heeft iets minder met zelf energie besparen te maken, maar dit is mijn visie hoe het energie gebruik landelijk beter aangepakt kan worden.

Als men echt geld wil besparen kan men beter alle geld dat nu in windenergie ed. gestopt word pompen in het verbouwen van woningen >20 jaar. De isolatie is hierin zo slecht dat je kunt blijven stoken.

Ik studeer bouwkunde, en op mijn stage (aannemer) heb ik diverse verbouwingen meegemaakt. Woningen in stadscentra hebben totaal GEEN isolatie. Ik denk dat hier meer energie verloren gaat dan dat er met diverse schone energie bronnen gewonnen kan worden.

In de toekomst zie ik het energie gebeuren eerder verschuiven naar het waterschap. Denk aan krachtcentrales in rivieren en getijde centrales. Windenergie op het land zie ik in verloop van tijd verdwijnen, het stuit op te veel conflicten met omwonende.
Ik woon zelf op een afstand van +- 10 km van de grens. De duitsers en de belgen hebben alle 2 de grenzen vol gebouwd met windmolens, waardoor de nederlanders er vooral nadeel bij hebben kwa uitzicht. Het is geen gezicht als je er vlak naast woont.

Iets waar de regering energie op kan besparen is het meer uitzetten van straatlantaarns. Veel mensen zullen hier iets op zeggen tbv. van veiligheid op de weg. Maar ik denk dat MEER reflectors plaatsen langs de wegnet zo veilig is. (natuurlijk niet alle lampen uit, maar in plaats van om en om, nu 2 op de 3 uit.)

_sepulnation_ wijzigde dit bericht 30-01-2007 12:36 (6%)

Oh Canada !!!!

quote:
hjs schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:26:
Schiet op? ik heb vanaf 10:35 al 10x gekeken en niks geen update :+
Update! :)
Het verhaal is weer aangevuld, ik mag graag een beetje doorvragen over de installatie, daarom even wat meer tijd tussen de updates.
quote:
_sepulnation_ schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:34:
Als men echt geld wil besparen kan men beter alle geld dat nu in windenergie ed. gestopt word pompen in het verbouwen van woningen >20 jaar. De isolatie is hierin zo slecht dat je kunt blijven stoken.

Iets waar de regering energie op kan besparen is het meer uitzetten van straatlantaarns. Veel mensen zullen hier iets op zeggen tbv. van veiligheid op de weg. Maar ik denk dat MEER reflectors plaatsen langs de wegnet zo veilig is. (natuurlijk niet alle lampen uit, maar in plaats van om en om, nu 2 op de 3 uit.)
Wij zijn dus idd bezig onze ruim 30 jaar oude woning op te waarderen. Spouwmuur en vloerisolatie zijn al uitgevoerd, vandaag komt de technische installatie aan de beurt. Vervanging van enkel glas op de bovenverdiepingen en isolatie van het dak gebeuren niet eerder dan dat daar technische noodzaak (vervanging dakleer, rotte kozijnen) toe is, dit om de kosten wat te beperken. Omdat we al voor aankoop v/d woning wisten dat we bovenstaande zaken wilden aanpakken, hebben we hier met het bouwdepot rekening mee gehouden.

Wat betreft je opmerking over de straatverlichting: er is vrij recent een rapport uitgekomen over een proef, op ik geloof een provinciale weg, in Gelderland waarbij gebleken is dat na plaatsing van straatverlichting de weg juist onveiliger werd omdat mensen dachten alles beter te kunnen zien en daardoor minder goed opletten/roekelozer werden. Ik weet zo niet meer waar ik het gelezen heb, maar als je het echt wilt kun je het vast vinden.

Species 5618
Reg. datum: 13 mei 2003

De reden dat straatverlichting soms negatief werkt komt doordat licht de ogen aantrekt. Je hebt dan geen breedte focus meer maar je kijkt gericht naar één punt (bijv. de kruising die ze alleen verlicht hebben en die je over vijf km gaat passeren, in die vijf km zie je minder of niet meer wat naast of achter je gebeurt doordat de ogen worden aangetrokken door het licht).

Soms gedragen mensen zich net als motvlinders :+

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

Reg. datum: 15 juni 2005

Grappig dat men het ook heeft over "Global warming". Dit is helaas, voor een groot deel, een natuurlijk verschijnsel. We doen er alleen met zn allen een schepje bovenop.
Alleen wordt het in de media erg zwart/wit bekeken. Volgens onze wetenschappers, kan het nu even aantonen wie, zorgt onze belasting (geen geld) op het milieu dat er een piekje onstaat. Dit piekje ontstaat dus in de cyclus (+-10.000 jaar?!?) die de aarde hanteert tussen het koudste punt (ijstijd) en het warmste punt. Zie het als een geluidsgolf. laagste punt onder de nul-lijn is de ijstijd vice versa boven de nullijn is dus het meest warme punt. In deze helling zit nu een klein piekje, veroorzaakt door ons energie(mis)gebruik. DUS, hoe je het ook bekijkt, het wordt hoe dan ook warmer. Of we nu zuinig zijn of niet. Dit in combinatie met een zich verschuivende Noord/zuidpool(dit is ook natuurlijk!?!), zorgt voor een spannende tijd. (vernieuwing aarde?, lijkt op rolatie met landbouwgrond zeg maar!) Misschien ligt over 200 jaar de "Sahara" wel ergens in de randstad! Lol. Voor het op een sarcastische manier te zeggen.....jaha! we gaan "bergopwaarts".

Zoek maar eens op trefwoorden. Google is je vriend zeggen ze dan!

Hoe dan ook zuinig blijven omgaan met energie.
Het kost nu eenmaal geld.(we zijn Hollanders he!)

quote:
Ik denk dat beide zaken nodig zijn. Ruimteverwarming is een zeer groot deel van de energieconsumptie van huishoudens (en vast ook bedrijven), goede isolatie zou dat tot (bijna) 0 terug kunnen brengen: www.passiv.de.
quote:
Ik studeer bouwkunde, en op mijn stage (aannemer) heb ik diverse verbouwingen meegemaakt. Woningen in stadscentra hebben totaal GEEN isolatie. Ik denk dat hier meer energie verloren gaat dan dat er met diverse schone energie bronnen gewonnen kan worden.
Dat geldt dan hopelijk toch voor oudere bebouwing? Vrienden van mij huren een nieuwbouwhuis (±6mnd oud) en als je ziet hoe dat huis geïsoleerd is, echt goed! Het lijkt wel een duikboot, zo hermetisch afgesloten is alles. Warmteterugwin-installatie op zolder etc, overal dubbelglas, etc. Ik denk dat zij niet veel aan gas gaan betalen.
quote:
In de toekomst zie ik het energie gebeuren eerder verschuiven naar het waterschap. Denk aan krachtcentrales in rivieren en getijde centrales.
Rivieren leveren gewoon niet genoeg energie op, daarvoor is het hoogteverschil gewoon niet groot genoeg. Getijdecentrales zou kunnen, geen idee hoe toepasbaar dat nu in de praktijk is. Een flinke storm moet dat niet in stukken slaan natuurlijk.
quote:
Windenergie op het land zie ik in verloop van tijd verdwijnen, het stuit op te veel conflicten met omwonende.
Dat hangt wel een beetje van je 'point of view' af. Wacht maar tot een kWh ¤0,75 kost, ik denk dat de weerstand tegen windturbines smelt als sneeuw voor de zon.
quote:
Ik woon zelf op een afstand van +- 10 km van de grens. De duitsers en de belgen hebben alle 2 de grenzen vol gebouwd met windmolens, waardoor de nederlanders er vooral nadeel bij hebben kwa uitzicht. Het is geen gezicht als je er vlak naast woont.
Ik vind het altijd coole apparaten om te zien. Ik heb op vakantie in Duitsland een paar keer onder zo'n ding gestaan (een finke grote, 2 of 5MW of zo) met een flinke bries en je voelt gewoon de power. Verder woon ik in de stad, ik ben dus gewend aan bebouwing om me heen. Ik fiets wel veel, en als ik open terrein fiets vind ik winfturbines ook mooi om te zien, helemaal als ze in een regelmatig patroon (lijn, grid) staan opgesteld. Ik begrijp dat dat een mening is, maar ik begrijp ook donders goed dat mensen die geen windturbine in hun achtertuin willen daar ook geen kerncentrale willen.
quote:
Dat is natuurlijk altijd een afweging tussen veiligheid en energieverbruik. Ik kan me voorstellen dat er in bv. België (best verlichte wegennet ter wereld) flink wat centrales staan te draaien om al dat licht aan de gang te houden. In veel andere landen is er 's nachts overcapaciteit, dat zal in België wel meevallen :)

screw fuel efficiency
Reg. datum: 07 augustus 2001

Vergeet niet dat we hier in BE een 64% van onze elektriciteit met kernenergie opwekken. Zo'n kerncentrale kan je nu eenmaal niet eenvoudig "wat zachter zetten" 's nachts ;)

Maar de verlichting is zeker op autostrades nogal overdadig. Je kan hier gewoon de krant lezen op de autostrade, een zee van licht. Met de helft van het licht zouden we nog steeds ruim voldoende hebben...

Persoonlijk denk ik dat we het de komende 10-20 jaar hier niet zozeer zullen hebben van allerlei alternatieve energiebronnen. Ze vormen een leuke ondersteuning, maar voor de basisvoorziening gok ik op middellange termijn nog steeds op kernenergie. En op lange termijn (> 20j) zullen we hopelijk op grote schaal kernfusie kunnen toepassen...

Milker: het vordert goed als ik de foto's zo zie! Dat is een goed gevulde machinekamer ;). Dat apparaatje daar rechts van de ketel, is dat de opbrengstmeter van de zonneboiler? Wat geeft zo'n meter eigenlijk aan? Iets van 'vermeden gasverbruik' o.i.d.?

Hopelijk verloopt morgen alles naar wens met de zonnestroompanelen, en hopelijk is de omvormer er snel.

Reg. datum: 11 oktober 2001

quote:
In de toekomst zie ik het energie gebeuren eerder verschuiven naar het waterschap. Denk aan krachtcentrales in rivieren en getijde centrales.
quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:16:
Rivieren leveren gewoon niet genoeg energie op, daarvoor is het hoogteverschil gewoon niet groot genoeg. Getijdecentrales zou kunnen, geen idee hoe toepasbaar dat nu in de praktijk is. Een flinke storm moet dat niet in stukken slaan natuurlijk.
Jullie denken in de verkeerde richting.
Denk eens aan blue energy, dus niet mechanisch,
maar chemisch, met als afval produkt: brakwater.

Rond begin van het jaar was hierover nog
een korte reportage op Radio 1 (NL)

Zoek eens op: "blue energy" "osmose" "wetsus" "redstack" "harlingen"

bv: Wiki of Presentatie (pdf)

NoUser wijzigde dit bericht 31-01-2007 02:45 (20%)

it's nice to be important, but it's more important to be nice

Reg. datum: 24 januari 2000

Over het isoleren van ruimten...
Niet alleen isoleren, maar bijvoorbeeld ook de grote huurstichtingen verplichten om de ketels wat sneller te vervangen.
Nu hangt er het goedkoopste van het goedkoopste in en de ketel hier is zo'n 19 jaar oud. ('88)
In het stookhok is het altijd bloedheet en van daar gaat een buis van zo'n 15cm doorsnede rechtstreeks naar buiten.
Onze (oude) buren hebben nog niet eens centrale verwarming, maar een simpel kacheltje in de huiskamer. Wij verliezen dus relatief veel warmte die kant op. (Ze wilden ook geen CV toen de hele straat aangepast werd, omdat ze bang waren dat de huur omhoog ging, dus best kans dat ze hier nog voor zo'n 100 euro/maand wonen. Ze wonen hier al 40 jaar ofzo.)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Reg. datum: 11 oktober 2002

Hier weer even een update voor het online zichtbaar maken van de zonne opbrengst;
Ik heb flink wat meters gemaakt! De seriële verbinding werkt tussen de asusrouter en de soladin, de router is voorzien van allerlei software zodat ik nu grafiekjes kan gaan schrijven. Ik ben nog bezig met het script wat de juiste data klaarzet, maar ik zat me alleen te bedenken welke data allemaal inzichtelijk gemaakt moet worden. Ik kan grafiekjes wegschrijven met vermogen, spanning én stroom, maar het gaat feitelijk toch om het vermogen.
De netspanning, soladinstatus, totale/dag opbrengst, bedrijfstijd etc. wil ik op een statische webpagina kwijt, die dan evt om de zoveel minuten gerefreshed wordt.
Als er nog ideeën zijn, laat maar horen!
Het leuke van RRDtool is dat een database gebouwd wordt, die een jaar terugkijkt. Momenteel draait er een demo op, die de traffic op de router weergeeft.
Zie voor de demo die nu op de router draait; http://mystery.reinieren.net/rrd
Dit gaat er dus nog anders uit zien.

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

Lomax

quote:
milker schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 09:40:
[...]

de PV panelen staan ook op het dak zie ik, mooi hoor ;)
Oh Canada !!!!

quote:
hjs schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 15:59:
[...]

de PV panelen staan ook op het dak zie ik, mooi hoor ;)
Toen de boel op het dak stond ben ik met een vette grijns van oor tot oor :*) gaan koffiedrinken (daarna waaide het ook te hard omveilig het dak op te gaan, dus helemaal mooi!) 8)

Ik word niet gauw kwaad!
Reg. datum: 30 april 2004

quote:
rob haanen schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:49:
Grappig dat men het ook heeft over "Global warming". Dit is helaas, voor een groot deel, een natuurlijk verschijnsel. We doen er alleen met zn allen een schepje bovenop.
Alleen wordt het in de media erg zwart/wit bekeken. Volgens onze wetenschappers, kan het nu even aantonen wie, zorgt onze belasting (geen geld) op het milieu dat er een piekje onstaat. Dit piekje ontstaat dus in de cyclus (+-10.000 jaar?!?) die de aarde hanteert tussen het koudste punt (ijstijd) en het warmste punt. Zie het als een geluidsgolf. laagste punt onder de nul-lijn is de ijstijd vice versa boven de nullijn is dus het meest warme punt. In deze helling zit nu een klein piekje, veroorzaakt door ons energie(mis)gebruik. DUS, hoe je het ook bekijkt, het wordt hoe dan ook warmer. Of we nu zuinig zijn of niet. Dit in combinatie met een zich verschuivende Noord/zuidpool(dit is ook natuurlijk!?!), zorgt voor een spannende tijd. (vernieuwing aarde?, lijkt op rolatie met landbouwgrond zeg maar!) Misschien ligt over 200 jaar de "Sahara" wel ergens in de randstad! Lol. Voor het op een sarcastische manier te zeggen.....jaha! we gaan "bergopwaarts".

Zoek maar eens op trefwoorden. Google is je vriend zeggen ze dan!

Hoe dan ook zuinig blijven omgaan met energie.
Het kost nu eenmaal geld.(we zijn Hollanders he!)
'Oh ja, dit is allemaal een cyclisch verschijnsel'

Even dit uit de wereld helpen:
http://www.allderdice.ca/wp-content/Carbon_Dioxide_400kyr2.png
Aardig piekje in de sinus als je het mij vraagt.

Je moet voor de grap eens kijken naar 'An inconvenient truth' van Al Gore. In de afgelopen 650.000 jaar (7 ijstijden) is de CO2 concentratie niet hoger geweest dan 300 ppm, en nu zitten we er ver boven. Allemaal door het verbranden van fossiele brandstoffen. Jaarlijkse uitstoot CO2 is in de orde van gigatonnen koolstof.

http://cdiac.ornl.gov/trends/emis/graphics/global.total.jpg

Ga me nou niet vertellen dat we dit allemaal alleen voor de portemonnee doen.

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

« '-_-' »

quote:
De stroom die we verbruikten werd nog steeds opgewekt met gas, olie, kolen, kernenergie en weet ik niet wat voor naar spul. In ieder geval spul wat opraakt.
"Kernenergie" raakt voorlopig echt niet op. (doorspoelen naar 00:14:06)
Lomax

Maar de prijs van Uranium is aardig aan het stijgen.
en het kost een hoop energie om het uranium te winnen en te verrijken.
en het bouwen van een kerncentrale kost ook veel geld en energie.
kortom, voordat een kerncentrale meer energie heeft opgewekt dan het heeft gekost om het zover te komen ben je al heel wat jaartjes verder en is het alweer tijd om hem stil te leggen voor groot onderhoud :+
Beth
Reg. datum: 26 januari 2002

Energiebewuster leven, waarom zou ik dat? Je mag het draaien en keren zoveel je wil, maar de planeet is om zeep. Kwestie van tijd (eeuwen) voor het hier onleefbaar is. Zijn er dan mensen die geloven dat je de planneet nog kan redden? Ik iig niet.

De opwarming van de aarde wordt steeds een groter probleem. Logisch, maar zo'n jaar geleden heb ik een documentaire gezien dat de opwarming wel eens een ander effect zou kunnen geven. Van de evenaar tot Europa is er een golfstroom die de warmte van daar meebrengt naar hier. Door de vele ijskappen die in Groenland afsmelten komt er veel zoet water in zee terecht waardoor de snelheid van die golfstroom afgeremd wordt (atm is die al 50% trager dan normaal). Hierdoor zouden we over zo'n 50 jaar al veel strengere winters meemaken. Er is ook onderzoek gedaan naar de ijstijd, en wetenschappers voorspellen ook dat we vroeg of laat (dit gaat over 1000 den jaren) opnieuw een ijstijd krijgen. Er is nl een soort patroon gevonden waardoor ze dat kunnen voorspellen. De opwarming die we nu meemaken kan wel eens het begin van de volgende ijstijd zijn.

We kunnen uiteraard de opwarming bestrijden maar ik geloof niet dat we daar ooit gaan in slagen. Hoe dan ook, moeder natuur blijft ons altijd een stap voor en wanneer het lot van deze planeet (net zoals alles doodgaat, ook de zon ed) gevallen is kan je dat niet meer tegenhouden. De vraag is natuurlijk waar wij - de mens - over x aantal eeuwen zitten. Misschien op Mars (die we dan ook om zeep gaan helpen). Sowieso kunnen we nooit in dit zonnestelsel blijven leven, omdat de zon ook zal sterven (uitdoven). Dat is pas over miljarden jaren, veel kans dat we onszelf tegendan al uitgeroeid hebben.

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: