Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame energie

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 11 oktober 2002

Iemand bekend met de Elro M10 Stroomverbruikmeter?

Hij is nu in de aanbieding bij de Gamma voor 12.95.
kosten in ¤, stroomverbruik in kWh, en tijdregistratie, met aan/uit schakelfunctie.

http://www.gamma.com/elements/P23dgn04-07.jpg

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
MisTraller schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 23:46:
Iemand bekend met de Elro M10 Stroomverbruikmeter?

Hij is nu in de aanbieding bij de Gamma voor 12.95.
kosten in ¤, stroomverbruik in kWh, en tijdregistratie, met aan/uit schakelfunctie.
Hey dat ziet er helemaal niet onaardig uit, zeker voor die prijs. Misschien haal ik er wel eentje. Altijd handig om te hebben liggen voor de uitleen of zo.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
Moet ik nog flink doortrappen met een dual-core & 7900GT :+

Speks:Iks TweeServertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Arenacum!

quote:
Rey Nemaattori schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:00:
Moet ik nog flink doortrappen met een dual-core & 7900GT :+
Sja, ik heb een laptop met een Pentium-M@1,6, dat zal inderdaad flink schelen ja. Dat trekt tijdens gebruik ongeveer 20-40W. Wat zou jouw PC ongeveer verbruiken? 200W of zo? 250-300W incl. randappratuur zoals monitor? Met die Elro-meter van een paar posts hoger zou je dat na kunnen kijken.

Fietsen om mijn laptop aan de praat te houden zou niet eens zo'n straf zijn. Stel je fietst 100W, dan zou je met elke 20 minuten fietsen mijn laptop aan gang kunnen houden. Maar je moet waarschijnlijk 3 uur fietsen om jouw PC voor één uur te laten werken...

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Je kan met die elro m10 niet je huidige stroomverbruik bekijken als ik het goed heb.
Ik dacht ooit te hebben vernomen dat het alleen over de totalen gaat.

Correct me if i'm wrong

Julian81 wijzigde dit bericht 24-01-2007 19:48 (70%)

Hier staan alle handleidingen van Elro: ftp://ftp.elro-nl.com/manuals

Maar ik zie de M10 er niet bij staan....

Ik hoop maar dat het ding ook momenteel verbruik kan meten, anders heb je er IMO niet echt veel aan.

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:40:
Hier staan alle handleidingen van Elro: ftp://ftp.elro-nl.com/manuals

Maar ik zie de M10 er niet bij staan....

Ik hoop maar dat het ding ook momenteel verbruik kan meten, anders heb je er IMO niet echt veel aan.
Ik heb er gewoon eentje gehaald, hij kan van alles;
huidig verbruik in Watt, Ampere, en het huidige voltage. Verder max Voltage en Watt.
Daarnaast alarmen bij een overschrijding van ingestelde waarden.

Totaalmetingen in kWh, prijs, tijdsduur.

Verder heeft het ding een klokje en een aan/uit timer (1 aan/uitschakelmoment, per 24 h)

Wat ik me verder wel afvraag is hoe de meting eruit ziet als de belasting niet zuiver Ohms is. Hij zal wel geen TrueRMS metingen doen...

Klinkt goed. Ik was vandaag te laat uit mijn werk, maar ik ga er morgen ook wel eentje halen denk ik.

Ik ben toch ook net even naar de gamma geweest, nog even nagevraagd hoe het zit met verkeerde waarnemingen: Zodra de batterij leeg raakt (wanneer het nog niet waarneembaar is), gaan de readings verkeerd. Dit heb ik van een gamma werknemer. Mijn verhaal hierboven klopt dus niet.
Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
MisTraller schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:58:
[...]

Ik heb er gewoon eentje gehaald, hij kan van alles;
huidig verbruik in Watt, Ampere, en het huidige voltage. Verder max Voltage en Watt.
Daarnaast alarmen bij een overschrijding van ingestelde waarden.

Totaalmetingen in kWh, prijs, tijdsduur.

Verder heeft het ding een klokje en een aan/uit timer (1 aan/uitschakelmoment, per 24 h)

Wat ik me verder wel afvraag is hoe de meting eruit ziet als de belasting niet zuiver Ohms is. Hij zal wel geen TrueRMS metingen doen...
Ik zou zeggen sluit 'm aan op een TV en kijk of het verbruik zo'n 1,4x hoger ligt dan wat achterop staat.
De cos-phi van een TV is zo rond de 0,67-0,71
Een 55cm TV zit zo rond de 45 - 55 Watt en dus 65 - 80 VA

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Reg. datum: 24 juli 2000

Aangezien de energie uit vuilverbranding door de overheid ook als duurzaam gezien wordt lijkt me dat dat hier ook besproken kan worden?

quote:
grizzlybeer schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:50:
Aangezien de energie uit vuilverbranding door de overheid ook als duurzaam gezien wordt lijkt me dat dat hier ook besproken kan worden?
Tuurlijk, hoewel energie-opwekking uit vuilnis nooit écht duurzaam kan zijn omdat de aanwezigheid van afval niet duurzaam kan zijn. Maar we hebben anno 2007 nu eenmaal een flinke afvalstroom, dan is het geen gek idee om het om te zetten in iet nuttigs.

Reg. datum: 14 november 2003

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:11:
Fietsen om mijn laptop aan de praat te houden zou niet eens zo'n straf zijn. Stel je fietst 100W, dan zou je met elke 20 minuten fietsen mijn laptop aan gang kunnen houden. Maar je moet waarschijnlijk 3 uur fietsen om jouw PC voor één uur te laten werken...
In dat opzicht is de Tacx i-Magic trainer wel een gemiste kans... als een beetje wielrenner de race aangaat heb je gemiddeld zo'n 400 watt, dus dat moet makkelijk kunnen.

Het is toch ook eigenlijk van de zotte dat zoveel fitnessapparaten stroom verbruiken maar geen enkele stroom kan opwekken :z

quote:
benoni schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:21:
[...]

Het is toch ook eigenlijk van de zotte dat zoveel fitnessapparaten stroom verbruiken maar geen enkele stroom kan opwekken :z
Volgens mij zijn sommige fitness apparaten wel self-powered. Hier zie ik ze tegen sluitingstijd ook altijd de treadmills uitzetten terwijl dat met bijvoorbeeld de crosstrainers niet hoeft en ik zie ook nergens een kabel aansluiting.

Leuk topic trouwens. Ik kom met pv systemen helaas niet verder dan wat batterijopladers en zaklampjes (arm studentje :P ) maar vind het erg interessant om hier de ervaringen te lezen.

vbmot wijzigde dit bericht 24-01-2007 22:45 (3%)

With everyone unique, you can't be perfect because I already am.

quote:
vbmot schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:45:
Volgens mij zijn sommige fitness apparaten wel self-powered. Hier zie ik ze tegen sluitingstijd ook altijd de treadmills uitzetten terwijl dat met bijvoorbeeld de crosstrainers niet hoeft en ik zie ook nergens een kabel aansluiting.
Volgens mij zul je een treadmill ook moeilijk om kunnen bouwen naar een apparaat wat elektriciteit produceert, of je moet echt een ronde 'kooi' maken waarin je rent (zoals bv. voor hamsters).

Met bewegingen als fietsen of roeien is dat anders, daar is zelfs vrij eenvoudig energie mee te produceren. De vraag is altijd alleen of het rendabel is, zowel in geld als in energie die het kost om zo'n apparaat om te bouwen.
quote:
Leuk topic trouwens. Ik kom met pv systemen helaas niet verder dan wat batterijopladers en zaklampjes (arm studentje :P ) maar vind het erg interessant om hier de ervaringen te lezen.
Je hoeft niet gelijk in dure PV-panelen te investeren. Besparen levert veel meer op en kost ook veel minder! Koop gewoon een paar spaarlampen etc, en dan ben je al goed bezig.

quote:
vbmot schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:45:
[...]

De betere fitness apparatuur is inderdaad uitgevoerd met een wervelstroomrem. Daardoor kan je ook zo mooi de belasting aanpassen, dat kan allemaal electronisch.
Ik heb ooit eens op een crosstrainer gestaan met slechte accu's, daarmee moest je al lopende de instellingen maken, want zodra je stopte viel de spanning weg. Maw; bewijs geleverd ;)
Op de school waar ik zat waren in elk geval de fietsen en de crosstrainers selfpowered.

Een goed roeiapparaat probeert de belasting te simuleren van echt roeien. Dat lukt beter met een schoepenrad en luchtverplaatsing. Maar ze hebben ook geen spanning nodig, alleen voor wat statistieken een batterijtje...

Mooiste voorbeeld van energiebewust stroomleveren vind ik nog altijd gewoon de fietsdynamo! Ik vind het echt van de zotte dat het steeds vaker batterijverlichting wordt! Een fatsoenlijke dynamo (in de naaf bijvoorbeeld) is zeer bedrijfszeker, en zeker als er dan wel ledverlichting gebruikt zou worden, is een flinke condensator ruim voldoende voor wat standverlichting.

Mistraller wijzigde dit bericht 24-01-2007 23:09 (27%)

zonne-energie voor iedereen

Hier is het lichtbrengende fitness-apparaat van onze woestijnratten:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV1.htm#11dec2004gerbil

:+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Lomax

Ik wist niet dat onze CV ketel zoveel stroom verbruikt, stond gister op zo'n 1300 watt.
Verbruikt een moderne HR ketel ook zoveel? (wij hebben een AWB VR uit 1995 oid)

quote:
zonnigtype schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 01:03:
Hier is het lichtbrengende fitness-apparaat van onze woestijnratten:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV1.htm#11dec2004gerbil

:+
Heb je er ook een echte foto van? Ben wel benieuwd eigenlijk. K'heb dat ook eens geprobeerd met onze gerbils, maar dan kregen ze het molentje niet meer rond...

Hail the scriptsausage!

Weet je, er bestaat een geweldig fitness-apparaat waar je echt alles op kunt doen: lopen, hardlopen, fietsen, roeien...

het heet:

Buiten

en het kost geen energie, je ziet nog eens wat en je komt nog eens ergens! Echt, mensen die fitnessapparaten gebruiken... ga eens naar buiten :-P

Ik vind het wel een goeie van MisTraller om een condensator te gebruiken voor als je stilstaat met de fiets. Ik denk dat ik dat ga bouwen op mn fiets, want ik vind het vreselijk om die batterijen te moeten vervangen (ondanks dat ze een jaar meegaan).

Wat? Taboe?

quote:
ssj3gohan schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:08:
Ik vind het wel een goeie van MisTraller om een condensator te gebruiken voor als je stilstaat met de fiets. Ik denk dat ik dat ga bouwen op mn fiets, want ik vind het vreselijk om die batterijen te moeten vervangen (ondanks dat ze een jaar meegaan).
Het kan tegenwoordig gelukkig ook zonder haperende dynamo, wegrottende prutspieldraadjes in je spatbord en halflege batterijen: Reelight

http://xen03.settembre.nl/tweaks/reelight.jpg

Wel een stukje duurder dan een gemiddeld LED-lamp setje, ik hoop ook dat het gebouwd is om jarenlang mee te gaan. Het is een Deens fietsers-voor-fietsers initiatief, dus ik mag aannemen dat ze op de kwaliteit hebben gelet. Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd.

Spam: als we in tweakersverband de 10-sets box uit de shop bestellen doe ik mee voor 2 :) of 3 :7

Reg. datum: 18 juli 2000

quote:
benoni schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:41:
[...]
Het kan tegenwoordig gelukkig ook zonder haperende dynamo, wegrottende prutspieldraadjes in je spatbord en halflege batterijen: Reelight
quote:
De diodes knipperen op de maat van de rotatie van de fietswielen
Knipperend mag niet. Het licht moet constant zijn. Dat was laatst nog in het nieuws.

quote:
arnob schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:59:
Knipperend mag niet. Het licht moet constant zijn. Dat was laatst nog in het nieuws.
Dat klopt ja, en een gewoon LED-lampje zet ik ook niet op de disco-stand.

Maar een product als dit is een duidelijke verbetering t.o.v. bestaande technieken. Het is volgens de Deense website inmiddels bewezen dat het verkeersdoden scheelt doordat de verlichting altijd betrouwbaar functioneert, bij dag en bij nacht. In die zin voorziet het ruimschoots in de intentie van de wet, maar volgt het niet de letter van de wet.

Zoiets is vaak het geval bij nieuwe technische ontwikkelingen, de wet loopt daarop achter. Ik heb ook al zo'n 10 jaar met een LED-achterlicht gereden terwijl dit nog officieel verboden was. Iedereen die fietstassen op zijn fiets heeft is in overtreding omdat volgens de wet de wielreflectoren niet mogen worden afgedekt. Als je je achterlicht op je fietstas monteert omdat dat beter zichtbaar en meer slijtage- en vandalismebestendig is mag dat ook niet, ook al is het in de praktijk een veiliger oplossing. WFvN's prachtige Versatile velomobiel is wat zijwielreflectie betreft ook zo illegaal als wat ook al zou het hele ding licht geven, om over zijn richtingaanwijzers maar te zwijgen.

Als een agent mij hiervoor wil bekeuren, dan doet hij dat maar. Maar ik vind de veiligheid van mijzelf en medeweggebruikers belangrijker, dus als er (eindelijk) een verlichting is die echt bedrijfszeker is dan vind ik dat beter dan dat ik met wettelijk goedgekeurde rommel zit die me binnen een jaar in de steek laat. Ik heb in mijn leven honderden uren gereden met uiteenlopende fietsverlichtingsystemen (loodgelaccu's, naafdynamo, enz.), en mijn ervaring is: alles gaat stuk, en meestal als je geen tijd hebt om het te repareren. Het meest bedrijfszeker zijn producten die simpel zijn en makkelijk vervangbaar: LED-lampjes, oude thin coax kabels van de zaak, dikke Sanyo dynamo's.

Trouwens, de meeste agenten zijn allang blij als je kunt laten zien dat je serieus op je veiligheid let, en zullen je niet bekeuren als iets niet helemaal volgens de regeltjes is maar op zich wel goed voor elkaar is en redelijk voldoet aan de verwachtingen.

quote:
Weet je, er bestaat een geweldig fitness-apparaat waar je echt alles op kunt doen: lopen, hardlopen, fietsen, roeien...

het heet:

Buiten

en het kost geen energie, je ziet nog eens wat en je komt nog eens ergens! Echt, mensen die fitnessapparaten gebruiken... ga eens naar buiten :-P

Er zijn van die speciale condensators die heel veel lading kunnen opnemen, goldcaps genaamd. Als je daar op googled kom je heel veel soortgelijke topics tegen.

Verder nog even een update omtrent de stroomverbruiksmeter, hij geeft ook de juiste opbrengst van mijn zonnepanelen aan. Het rare is wel dat ie de kluts kwijt is als ik de stekker van de omvormer verwijder, dan staat er nog steeds zo'n 28Watt.

Ook ben ik inmiddels iets verder met mijn asusrouter. Er hangt nu een seriële poort aan, en daar kan ik op lezen en schrijven. Ik ben nog niet zover dat ik de data uit de soladin kan inlezen, maar dat zal nu niet meer zo lang duren hoop ik.

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 22:54:
[...]

Volgens mij zul je een treadmill ook moeilijk om kunnen bouwen naar een apparaat wat elektriciteit produceert, of je moet echt een ronde 'kooi' maken waarin je rent (zoals bv. voor hamsters).
Ja, ik gaf dat juist als voorbeeld om aan te geven dat sommige apparatuur niet uit hoeft en andere wel ;)
quote:
Je hoeft niet gelijk in dure PV-panelen te investeren. Besparen levert veel meer op en kost ook veel minder! Koop gewoon een paar spaarlampen etc, en dan ben je al goed bezig.
Ik gebruik meestal maar één lamp en daar zit een spaarlamp in. Lampen die je maar een paar minuten per dag aan hebt hoeven niet zo nodig vervangen te worden neem ik aan. Gebruikt een spaarlamp nou eigenlijk meer energie als je 'm aanzet? Hoorde dat vroeger altijd over TL buizen maar het kan zijn dat dat inmiddels verbeterd is. Is er 'correct' gebruik van een spaarlamp? Dus bijvoorbeeld als je een paar minuten weg bent is het beter om 'm aan te laten of uit te zetten?
quote:

het heet:

Buiten

offtopic:
's Zomers is dat fijn in je t-shirt en 's winters kun je ook wel fijn lopen (i.e. wandelen) maar ik heb een hekel aan intensief sporten (hardlopen e.d.) in lange broek en dikke jas :) Daarbij, ik heb er weinig zin in om hier in de buurt m'n longen als roetfilter te gaan gebruiken voor alle uitlaatgassen.

vbmot wijzigde dit bericht 25-01-2007 16:17 (51%)

With everyone unique, you can't be perfect because I already am.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: