Klopt, heb de afgelopen dagen al heel veel geleerd over het onderwerp

[...]
Wat beschouw je als 'normale pc', met betrekking tot het operating system? Ga je Windows gebruiken dan worden je opties wel een heel stuk minder natuurlijk.
Wat ik onder een normale pc versta is een pc waarmee ik kan internetten, muziek kan luisteren en video kijken.
[...]
Waarom ga je niet gewoon voor Software RAID5 dan? Fake RAID levert bij parity raid levels, waaronder RAID5, zelden goede prestaties. Je moet alleen wel zeker zijn dat je moederbord ondersteund wordt voor het OS dat je kiest. Voor Windows gaat dat wel lukken, bij Linux, FreeBSD/FreeNAS moet je meer opletten. Ik kon niet zo snel je moederbord terugvinden in FreeBSD lijsten (dmesg).
Probleem alleen is dat ik niet echt een vergelijkbaar moederbord kan vinden voor dezelfde prijs, vooral omdat ik RAID 5 wil draaien en ik dan vast zit icm met XP, en ik geen goed OS kan vinden om dan eventueel RAID 5 te draaien.
[...]
Ik kan het testen maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik weet niet goed of de prestaties wat zullen zijn; VMware is tja.. wel behoorlijk limiterend. Ik heb het gevoel dat je daarmee een 2GHz PC in een 150MHz PC verandert, maar ik kan er helemaal naast zitten! Ik heb zelf geen windows dus zal even zoeken of ik wat kan testen voor je.
Het zat hem dacht ik niet zo zeer in de processor kracht, maar in het geheugen.
[...]
Mag niet lager zijn? Wat is dat nou voor onzin?

De SPD geeft aan wat het geheugen kan, maar de chipset (bij intel omdat die nog een FSB gebruikt) bepaalt op welke latency het geheugen gaat draaien; niet het geheugen zelf! CL2 geheugen zal om die reden dus ook gewoon op CL5 kunnen draaien, als de chipset dat zo nodig wilt. Normaal is het dat het BIOS/chipset naar de SPD kijkt (soort bios van het geheugen) om te kijken wat het geheugen aan kan, en die instellingen gebruikt.
Ik kwam er achter door ervaringen door te lezen van dit moederbord. Veel mensen hebben problemen met het geheugen wat hij accepteert.
1.8 V (only) DDR2 SDRAM DIMMs with gold-plated contacts
Unbuffered, single-sided or double-sided DIMMs with the following restriction:
Double-sided DIMMs with x16 organization are not supported.
8 GB maximum total system memory using DDR2 667 or DDR2 533 DIMMs
4 GB maximum total system memory using DDR2 800 DIMMs;
Minimum total system memory: 512 MB
Non-ECC DIMMs
Serial Presence Detect
DDR2 800, DDR2 667, or DDR2 533 MHz SDRAM DIMMs
DDR2 800 DIMMs with SPD timings of only 5-5-5 or 6-6-6 (tCL-tRCD-tRP)
Bron: Intel[...]
Dat kan, maar wees je bewust dat je dan opnieuw een array moet maken en dus alles moet backuppen!
Klopt, daarom kan ik net zo goed eigenlijk gewoon wachten met een array maken totdat ik wel zo'n controller kan halen.
[...]
Read zou in principe niet of nauwelijks lager mogen zijn dan RAID0. Dus 52MB/s is echt te belachelijk voor woorden. Hm even gekeken en dit is Linux MD RAID5, dus niet fake RAID / driverraid / firmware raid, dus kun je absoluut niet vergelijken met de performance die je in windows gaat halen.
Ja, ik had het achteraf gezien dat dit dus software RAID is. Voor de rest kan ik geen resultaten vinden over RAID op dit bordje.
Kan ik trouwens met Ubuntu (6.10) hetzelfde als Ubuntu Server? Anders kan ik wel weer een poging doen om het te draaien. Ik denk dat ik het sowieso een stuk fijner OS vind als ik het op een wat snellere PC heb draaien (ik had het draaien op een celeren 667 mhz met 256 MB ram).
-edit-
Heb een mooie site gevonden hoe je een RAID array moet maken met Ubuntu.
Link
Dit gaat wel over RAID 0, maar zo te zien is er niet veel verschil in het aanmaken.
Ik ben nu de Ubuntu alternate cd aan het downloaden om dit te proberen onder VMware
[
Voor 3% gewijzigd door
Anoniem: 213964 op 28-03-2007 09:13
]