DIY RAID NAS bouwen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste
Acties:
  • 61.060 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 20:53

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Waar kan je die FreeBSD lijsten met ondersteunde hardware vinden?
Ik heb gister gekeken op de FreeBSD.org site maar kon het zo gauw niet vinden.

Qua mobo's heb ik nu het volgende lijstje:
Asus K8N4-E deluxe, 45 euro + 15 verzendkosten.
Asus K8N4 SE (maar 4 SATA aansluitingen) een euro of 54
MSI K8N Neo3-F, 48 euro.

Als het goed is, is het verschil tussen die 2 asus'en alleen het aantal SATA aansluitingen en de prijs. ;)
Verder neem ik gemakshalve even aan dat ze hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213964

Anoniem: 41852 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:36:
[...]

Dat was wel even wat leeswerk dan. :P
Maar er staat onderhand wel superveel info in dit topic ja!
Klopt, heb de afgelopen dagen al heel veel geleerd over het onderwerp :)
[...]

Wat beschouw je als 'normale pc', met betrekking tot het operating system? Ga je Windows gebruiken dan worden je opties wel een heel stuk minder natuurlijk.
Wat ik onder een normale pc versta is een pc waarmee ik kan internetten, muziek kan luisteren en video kijken.
[...]

Waarom ga je niet gewoon voor Software RAID5 dan? Fake RAID levert bij parity raid levels, waaronder RAID5, zelden goede prestaties. Je moet alleen wel zeker zijn dat je moederbord ondersteund wordt voor het OS dat je kiest. Voor Windows gaat dat wel lukken, bij Linux, FreeBSD/FreeNAS moet je meer opletten. Ik kon niet zo snel je moederbord terugvinden in FreeBSD lijsten (dmesg).
Probleem alleen is dat ik niet echt een vergelijkbaar moederbord kan vinden voor dezelfde prijs, vooral omdat ik RAID 5 wil draaien en ik dan vast zit icm met XP, en ik geen goed OS kan vinden om dan eventueel RAID 5 te draaien.
[...]

Ik kan het testen maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik weet niet goed of de prestaties wat zullen zijn; VMware is tja.. wel behoorlijk limiterend. Ik heb het gevoel dat je daarmee een 2GHz PC in een 150MHz PC verandert, maar ik kan er helemaal naast zitten! Ik heb zelf geen windows dus zal even zoeken of ik wat kan testen voor je.
Het zat hem dacht ik niet zo zeer in de processor kracht, maar in het geheugen.
[...]

Mag niet lager zijn? Wat is dat nou voor onzin? :P
De SPD geeft aan wat het geheugen kan, maar de chipset (bij intel omdat die nog een FSB gebruikt) bepaalt op welke latency het geheugen gaat draaien; niet het geheugen zelf! CL2 geheugen zal om die reden dus ook gewoon op CL5 kunnen draaien, als de chipset dat zo nodig wilt. Normaal is het dat het BIOS/chipset naar de SPD kijkt (soort bios van het geheugen) om te kijken wat het geheugen aan kan, en die instellingen gebruikt.
Ik kwam er achter door ervaringen door te lezen van dit moederbord. Veel mensen hebben problemen met het geheugen wat hij accepteert.

1.8 V (only) DDR2 SDRAM DIMMs with gold-plated contacts
Unbuffered, single-sided or double-sided DIMMs with the following restriction:
Double-sided DIMMs with x16 organization are not supported.
8 GB maximum total system memory using DDR2 667 or DDR2 533 DIMMs
4 GB maximum total system memory using DDR2 800 DIMMs;
Minimum total system memory: 512 MB
Non-ECC DIMMs
Serial Presence Detect
DDR2 800, DDR2 667, or DDR2 533 MHz SDRAM DIMMs
DDR2 800 DIMMs with SPD timings of only 5-5-5 or 6-6-6 (tCL-tRCD-tRP)

Bron: Intel
[...]

Dat kan, maar wees je bewust dat je dan opnieuw een array moet maken en dus alles moet backuppen!
Klopt, daarom kan ik net zo goed eigenlijk gewoon wachten met een array maken totdat ik wel zo'n controller kan halen.
[...]

Read zou in principe niet of nauwelijks lager mogen zijn dan RAID0. Dus 52MB/s is echt te belachelijk voor woorden. Hm even gekeken en dit is Linux MD RAID5, dus niet fake RAID / driverraid / firmware raid, dus kun je absoluut niet vergelijken met de performance die je in windows gaat halen.
Ja, ik had het achteraf gezien dat dit dus software RAID is. Voor de rest kan ik geen resultaten vinden over RAID op dit bordje.

Kan ik trouwens met Ubuntu (6.10) hetzelfde als Ubuntu Server? Anders kan ik wel weer een poging doen om het te draaien. Ik denk dat ik het sowieso een stuk fijner OS vind als ik het op een wat snellere PC heb draaien (ik had het draaien op een celeren 667 mhz met 256 MB ram).

-edit-

Heb een mooie site gevonden hoe je een RAID array moet maken met Ubuntu.
Link
Dit gaat wel over RAID 0, maar zo te zien is er niet veel verschil in het aanmaken.

Ik ben nu de Ubuntu alternate cd aan het downloaden om dit te proberen onder VMware

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 213964 op 28-03-2007 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44
Anoniem: 41852 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:36:
Ik kan het testen maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik weet niet goed of de prestaties wat zullen zijn; VMware is tja.. wel behoorlijk limiterend. Ik heb het gevoel dat je daarmee een 2GHz PC in een 150MHz PC verandert, maar ik kan er helemaal naast zitten! Ik heb zelf geen windows dus zal even zoeken of ik wat kan testen voor je.
Hoewel dit geen brilliante test is, hebben we hier getest met twee ongeveer gelijke pcs, een met Fedora Core en een met Windows met VMware server en Fedora als gast OS. De boot verloor VMware van de echte pc omdat de harde schijf emulatie simpelweg minder snel is dan de directe hardware toegang. Hierna hebben we nog wat testjes gedaan en VMware leverde prima prestaties, zolang het niet zwaar leunde op de harde schijf. Ik had in elk geval niet het idee dat op een 150mhz pc aan het prutsen was. :) Natuurlijk moet je wel zorgen dat beide OSen voldoende geheugen tot hun beschikking hebben dat ze niet overmatig gaan swappen, dan krijg inderdaad een 150mhz pc tot je beschikking helemaal als het gast-os gaan swappen op een geëmuleerde harde schijf. :+

Harde schijf emulatie is gewoon de achilles-hiel van VMware en dat geven ze ook aan bij VMware dat hier een behoorlijke performance hit geeft en dat servers die veel/snelle harde schijf toegang vereisen minder geschikt zijn voor VMware of de virtual server moet directe toegang krijgen tot het opslagmedium.

De gratis VMware Server heeft de mogelijkheid om direct de harde schijf aan te spreken en ik vermoed dat een virtual Freenas server met directe toegang tot de harde schijven weinig zal onderdoen tot een echte Freenas server. Ik kan alleen op dit moment mn server niet vrijmaken voor deze test, maar is erg interessant om te testen.

Er is overigens ook een linux versie beschikbaar van VMware Server.

[ Voor 7% gewijzigd door squaddie op 28-03-2007 11:12 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

squaddie schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:08:
[...]

Hoewel dit geen brilliante test is, hebben we hier getest met twee ongeveer gelijke pcs, een met Fedora Core en een met Windows met VMware server en Fedora als gast OS. De boot verloor VMware van de echte pc omdat de harde schijf emulatie simpelweg minder snel is dan de directe hardware toegang. Hierna hebben we nog wat testjes gedaan en VMware leverde prima prestaties, zolang het niet zwaar leunde op de harde schijf. Ik had in elk geval niet het idee dat op een 150mhz pc aan het prutsen was. :) Natuurlijk moet je wel zorgen dat beide OSen voldoende geheugen tot hun beschikking hebben dat ze niet overmatig gaan swappen, dan krijg inderdaad een 150mhz pc tot je beschikking helemaal als het gast-os gaan swappen op een geëmuleerde harde schijf. :+

Harde schijf emulatie is gewoon de achilles-hiel van VMware en dat geven ze ook aan bij VMware dat hier een behoorlijke performance hit geeft en dat servers die veel/snelle harde schijf toegang vereisen minder geschikt zijn voor VMware of de virtual server moet directe toegang krijgen tot het opslagmedium.

De gratis VMware Server heeft de mogelijkheid om direct de harde schijf aan te spreken en ik vermoed dat een virtual Freenas server met directe toegang tot de harde schijven weinig zal onderdoen tot een echte Freenas server. Ik kan alleen op dit moment mn server niet vrijmaken voor deze test, maar is erg interessant om te testen.

Er is overigens ook een linux versie beschikbaar van VMware Server.
Klinkt heel logisch :)
Ik zit er zelf wel aan te denken om Ubuntu te draaien en dan XP in een VM te doen, zodat ik als het nodig is altijd naar XP kan gaan zonder dat ik mijn NAS functies verlies (als ik maar genoeg geheugen in de machine druk). Maar als wat jij zegt werkt dan zal ik niet twijfelen om FreeNas in een VM te draaien en XP te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 16:29
Ik denk dat ik er inmiddels wel uit ben:
code:
1
2
3
4
5
6
Mobo:      AsRock AliveNF6G-DVI
CPU:       AMD Sempron 64 3200+
RAM:       Corsair ValueSelect 512MB PC4200CL4
PSU:       Enermax 460Watt die ik hier nog heb liggen.
NIC:       Intel Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter PCIe
Schijven:  4x Samsung Spinpoint T166 500GB, geom_raid5

Op naar de 70MB/s raw.

Code ownt tabel

[ Voor 7% gewijzigd door _eXistenZ_ op 28-03-2007 12:08 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852

Coenen schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 08:33:
Waar kan je die FreeBSD lijsten met ondersteunde hardware vinden?
Hier:
FreeBSD 6.2-RELEASE i386 hardware notes
Qua mobo's heb ik nu het volgende lijstje:
Asus K8N4-E deluxe, 45 euro + 15 verzendkosten.
Asus K8N4 SE (maar 4 SATA aansluitingen) een euro of 54
MSI K8N Neo3-F, 48 euro.
Als je K8N4-E deluxe nog kunt krijgen is dat een mooi bordje, gebruik hem zelf ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ubuntu in RAID 5 heb ik inmiddels draaien. Jammer dat ik nu geen goede performance test kan doen met een VM. Maar dan weet ik in ieder geval dat het goed mogelijk is. Als ik dan FreeNas niet goed (qua prestaties) werkend heb op XP dan ga ik maar voor Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213964 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 08:42:
Wat ik onder een normale pc versta is een pc waarmee ik kan internetten, muziek kan luisteren en video kijken.
Dat kun je ook met een BSD/Linux desktop, toch? Daar gaat het een beetje om. Valt dat af dan heeft dat natuurlijk consequenties voor de mogelijkheden die je hebt.
Probleem alleen is dat ik niet echt een vergelijkbaar moederbord kan vinden voor dezelfde prijs, vooral omdat ik RAID 5 wil draaien en ik dan vast zit icm met XP, en ik geen goed OS kan vinden om dan eventueel RAID 5 te draaien.
Maar lieve schat je moederbord/controller hoeft helemaal geen RAID5 ondersteuning te hebben; dat is fake RAID en ga je toch niet gebruiken. Gebruik je FreeBSD bijvoorbeeld dan gebruik je geom_raid5 in plaats daarvan. En de prestaties daarvan zijn een factor 30 tot 50 van dat van fake raid.
Ik kwam er achter door ervaringen door te lezen van dit moederbord. Veel mensen hebben problemen met het geheugen wat hij accepteert.
Mja ik vind het nog steeds vreemd, maar goed voor de zekerheid idd maar beter geheugen wat hij dan voorschrijft.

Houd wel in je achterhoofd dat sommige 'requirements' meer van juridische aard zijn dan van technische aard, waarmee ik bedoel dat bedrijven (zeker zoals Intel) zich graag willen laten indekken door hierna te kunnen verwijzen mocht hun product niet goed (samen)werken.
Kan ik trouwens met Ubuntu (6.10) hetzelfde als Ubuntu Server?
Houd er rekening mee dat Linux geen geom_raid5 heeft, wel md raid5, maar dat presteert wat minder. Verder kan linux ingewikkelder zijn dan FreeBSD omdat het installeren van software bij bijna elke dist wel op een andere manier gaat. Alhoewel sommige linux dists een nette package/source managed installer hebben.
Ik ben nu de Ubuntu alternate cd aan het downloaden om dit te proberen onder VMware
Kun je mooi uittesten welke performance je krijgt met 4x disks in RAID5 ofzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:36:
[...]

Dat kun je ook met een BSD/Linux desktop, toch? Daar gaat het een beetje om. Valt dat af dan heeft dat natuurlijk consequenties voor de mogelijkheden die je hebt.
Klopt, ik zat er ook aan te denken om gewoon FreeBSD te draaien. Alleen toen ik installatie handleidingen door ging lezen leek me Ubuntu toch een stuk makkelijker :')
[...]

Maar lieve schat je moederbord/controller hoeft helemaal geen RAID5 ondersteuning te hebben; dat is fake RAID en ga je toch niet gebruiken. Gebruik je FreeBSD bijvoorbeeld dan gebruik je geom_raid5 in plaats daarvan. En de prestaties daarvan zijn een factor 30 tot 50 van dat van fake raid.
Klopt. Maar als ik XP wil gebruiken moet ik toch ergens RAID5 vandaan halen :P. Maar als ik wel een Linux distro wil draaien is dit inderdaad geen punt meer. Ik zit er alleen nog even mee hoe ik het ga regelen met de videokaart. Een moederbord met socket 775, onboard videokaart, 6 x SATA2 en 1 of 2 PCI express x16 sloten zijn zeldzaam.
[...]

Mja ik vind het nog steeds vreemd, maar goed voor de zekerheid idd maar beter geheugen wat hij dan voorschrijft.

Houd wel in je achterhoofd dat sommige 'requirements' meer van juridische aard zijn dan van technische aard, waarmee ik bedoel dat bedrijven (zeker zoals Intel) zich graag willen laten indekken door hierna te kunnen verwijzen mocht hun product niet goed (samen)werken.
Dit is echt een technisch probleem. Ik heb gelezen van mensen die echt niet iets als hyperx geheugen van kingston kunnen gebruiken. Daarom wil ik eigenlijk dit bord niet gebruiken.
[...]

Houd er rekening mee dat Linux geen geom_raid5 heeft, wel md raid5, maar dat presteert wat minder. Verder kan linux ingewikkelder zijn dan FreeBSD omdat het installeren van software bij bijna elke dist wel op een andere manier gaat. Alhoewel sommige linux dists een nette package/source managed installer hebben.
Ik ben zelf gewend aan Ubuntu en weet er wel redelijk mee om te gaan. FreeBSD zal ik ook is proberen nu ik weet hoe ik een grafische interface tevoorschijn weet te halen.
[...]

Kun je mooi uittesten welke performance je krijgt met 4x disks in RAID5 ofzo. :)
Jammer genoeg zijn het virtueele HD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-03 17:09
Anoniem: 213964 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:50:
[...]

Klopt. Maar als ik XP wil gebruiken moet ik toch ergens RAID5 vandaan halen :P. Maar als ik wel een Linux distro wil draaien is dit inderdaad geen punt meer. Ik zit er alleen nog even mee hoe ik het ga regelen met de videokaart. Een moederbord met socket 775, onboard videokaart, 6 x SATA2 en 1 of 2 PCI express x16 sloten zijn zeldzaam.

[...]
Kijk eens naar de ASUS P5B-VM DO. Is al eerder genoemd in het topic. voldoet aan alles wat je nu noemt en is nog microATX ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46
Anoniem: 213964 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:50:
Klopt. Maar als ik XP wil gebruiken moet ik toch ergens RAID5 vandaan halen :P.
Ook met XP kun je een softwarematige raid-5 draaien: reviews: Hardware en software RAID 5 performance in Windows XP
Je kunt er alleen niet van booten.
Linux met een recente kernel kan overigens ook offlice capacity expansion doen, wat ook wel een voordeel kan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

El Psycho schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:59:
[...]

Kijk eens naar de ASUS P5B-VM DO. Is al eerder genoemd in het topic. voldoet aan alles wat je nu noemt en is nog microATX ook.
Zeker een heel mooi bordje ja :) Hij heeft ook nog is (bijna) dezelfde prijs als de Intel.
Ik weet niet waar ik dit had gelezen, maar ik dacht dat die Asus bordjes niet erg geschikt waren voor een raid controller in de PCI express x16 poort omdat de bios alleen videokaarten daarop accepteert. Nu weet ik niet hoe dat zit met een netwerk kaart (wat ik er in wil zetten), maar het lijkt me hetzelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 10:24

simplemouse

*.*.*.*

_eXistenZ_ schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:07:
Ik denk dat ik er inmiddels wel uit ben:
code:
1
2
3
4
5
6
Mobo:      AsRock AliveNF6G-DVI
CPU:       AMD Sempron 64 3200+
RAM:       Corsair ValueSelect 512MB PC4200CL4
PSU:       Enermax 460Watt die ik hier nog heb liggen.
NIC:       Intel Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter PCIe
Schijven:  4x Samsung Spinpoint T166 500GB, geom_raid5

Op naar de 70MB/s raw.

Code ownt tabel
ik wil niet heel vervelnd zijn maar ik zou niet voor de samsung schijven gaan

ik heb er heel veel uitval gezeik mee gehad (niet die 500GB) maar gewoon samsung
ga voor de hitatchi (IMB gebruikt deze ook) maken alleen wel iets meer geluid dan de samsungs maar ik vind ze beter

is alleen mijn mening he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

simplemouse schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:36:
[...]

ik heb er heel veel uitval gezeik mee gehad (niet die 500GB) maar gewoon samsung
ga voor de hitatchi (IMB gebruikt deze ook) maken alleen wel iets meer geluid dan de samsungs maar ik vind ze beter

Ik heb zelf een 300 GB IDE versie, maar die doet het prima? Qua geluid en prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

simplemouse schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:36:
[...]

Ja wat heeft dat nou voor zin? Jij hebt misschien een handjevol schijven getest, hoe wil je daar nou statistisch verantwoord een advies aan verbinden? Samsung heeft qua RMA statistieken niet veel afwijking van andere merken zoals WD dus wat dat betreft zal het wel meevallen met de verschillende betrouwbaarheid. Samsung T166 is ook een totaal andere schijf dan voorgaande modellen. Samsung wordt geroemd om zijn lage energieverbruik (met name spin-up hetgeen hem zeer geschikt maakt als NAS schijf) en lage geluidsproductie. Tevens leest geen enkele desktopschijf sneller dan deze schijf, ook niet de WD Raptor. Prijs per GB is ook dik in orde. Enige tegenvaller is 3jr garantie ipv 5jr. bij de Seagate 7200.10.

Vriend van me draait 10 van deze schijven, daarvan was er 1 DOA; dat kan gebeuren. Ik zelf zou op dergelijke kleine schaal nooit een conclusie durven trekken. Dan moet je toch echt minimaal 2000 exemplaren getest/vergeleken hebben. En dan nog heb je factoren als badges/series etc. die het beeld kunnen verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 16:29
Maar voor de rest zou de hardware compatible zijn met freeBSD?, _/-\o_ oh groote Queen Of Raid _/-\o_

Grapje ik obey alleen men oma.

/edit

Ben jij dat btw op de foto, die foto lijkt op Britney Spears imho :o

[ Voor 36% gewijzigd door _eXistenZ_ op 28-03-2007 17:50 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Anoniem: 41852 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:28:

Als je K8N4-E deluxe nog kunt krijgen is dat een mooi bordje, gebruik hem zelf ook. :)
Ik weet, daarom ben ik ook nog hard aan het zoek naar dit bordje.
De prijs waar ik hem nu voor kan krijgen vind ik eigenlijk wat hoog, helemaal met die verzendkosten erbij. Voor 60 euro kan je ook een wat nieuwer mobo krijgen, waar je eventueel later nog wat anders mee kan doen. Ik had hem ook nog bij een Mycom gezien, helaas bleken ze hem niet meer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Psycho
Anoniem: 213964 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:25:
[...]

Zeker een heel mooi bordje ja :) Hij heeft ook nog is (bijna) dezelfde prijs als de Intel.
Ik weet niet waar ik dit had gelezen, maar ik dacht dat die Asus bordjes niet erg geschikt waren voor een raid controller in de PCI express x16 poort omdat de bios alleen videokaarten daarop accepteert. Nu weet ik niet hoe dat zit met een netwerk kaart (wat ik er in wil zetten), maar het lijkt me hetzelfde verhaal.
Maar heb je daar echt dat x16 slot voor nodig? hij heeft ook nog een x4 slot, lijkt me toch wel genoeg voor een netwerk kaartje... Verder meen ik (volledig ongefundeerd: ik heb het bordje wel, maar nog geen netwerk tests gedaan) dat de onboard NIC hierop niet eens zo slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

El Psycho schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:15:
[...]

Maar heb je daar echt dat x16 slot voor nodig? hij heeft ook nog een x4 slot, lijkt me toch wel genoeg voor een netwerk kaartje... Verder meen ik (volledig ongefundeerd: ik heb het bordje wel, maar nog geen netwerk tests gedaan) dat de onboard NIC hierop niet eens zo slecht is.
Voor netwerk is PCI-express x1 voldoende, wordt ook af en toe gebruikt voor onboard ethernet. Sommige bordjes gebruiken daar - helaas - de PCI bus voor en dat is toch echt crap.

Voor RAID wil je denk ik wel meer dan PCIe x1, maar PCIe x4 zou toch wel voldoende moeten zijn. Enig probleem is dat PCIe x4 fysiek korter is dan een PCIe x8 kaart; maar als het slot aan de rechterkant 'open' is dan past het fysiek dus wel en draait een x8 kaart op x4 snelheid (dat is 1GB/s in beide richtingen; 2GB/s totaal). Zou voldoende performance moeten zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Psycho
Anoniem: 41852 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:24:
[...]

Voor netwerk is PCI-express x1 voldoende, wordt ook af en toe gebruikt voor onboard ethernet. Sommige bordjes gebruiken daar - helaas - de PCI bus voor en dat is toch echt crap.

Voor RAID wil je denk ik wel meer dan PCIe x1, maar PCIe x4 zou toch wel voldoende moeten zijn. Enig probleem is dat PCIe x4 fysiek korter is dan een PCIe x8 kaart; maar als het slot aan de rechterkant 'open' is dan past het fysiek dus wel en draait een x8 kaart op x4 snelheid (dat is 1GB/s in beide richtingen; 2GB/s totaal). Zou voldoende performance moeten zijn. :)
Ik zal thuis eens kijken of het x4 slot open of dicht is. Zou het bordje nog mooier maken (en ik vind het nu al een schitterend stukje techniek).

Zo: het x4 slot van de p5b VM-DO is open, kan dus gewoon een x8 kaart in dan

[ Voor 5% gewijzigd door El Psycho op 29-03-2007 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Ook ik meld mij hier. Zat al te denken om op termijn een raid5 systeem te maken, maar aangezien ik atm bezig ben data te recoveren van een gecrashte hdd zet ik er een beetje spoed achter...

Ik heb nu sinds een tijdje een Clarkconnect servertje draaien, en daar ben ik erg tevreden over. Als het even kan wil ik dat blijven draaien (maar dan niet meer op de PII-350 die er nu staat :P). Ik heb een Pcchips 848 moederbord gezien, wat me icm een AMD-geode een leuke start leek voor de nieuwe server. Ik heb nog een 80GB HDD, die kan ik gebruiken als OS-disk. Voor de data wil ik dan een software-raid5 array maken op een 4-poorts SATA-controller. Met 4x 300GB schijven heb ik een leuke start volgens mij. Rest nog de vraag welke sata-controller ik dan nodig heb onder clarkconnect, maar volgens mij voldoet elke goedkope wel, aangezien ik toch voor software raid ga.

Ruwe schatting van de prijzen:
• mobo + proc 100
• ram 512mb 40
• 3*300GB HDD (1 heb ik al) 270
• sata controller 70
• behuizing + voeding 50?

In totaal ongeveer 500 euro dus, wat me een mooi bedrag lijkt. De vraag aan de pro's hier: zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

Anoniem: 41852 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 03:44:
Laat nou net vandaag ondersteuning voor RTL8211B PHY zijn toegevoegd aan de rge-patch. :P

http://www.se.hiroshima-u...software/freebsd-nfe.html

Maar let op, een NIC bestaat uit MAC en een PHY. Het kan zijn van je een nVidia MAC hebt met RTL8211B PHY, beide moeten ondersteund worden! In de praktijk zijn met name de PHY's echter het probleem, omdat fabrikanten de specs hiervan zien als bedrijfsgeheim.
Aha, dat gaat de goede kant op, bedankt!

Voordeel van mijn lange aarzelen is wel dat tegen de tijd dat ik een knoop heb doorgehakt de hardware allang ondersteund wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben toch maar voor de hardware-oplossing gegaan. Heb een Adaptec RAID controller gekocht op e-bay. T apparaat werkt op 64-bit/66MHz PCI, en als het goed is backwards compatibel met een regulier PCI slot. De machine waar de boel inkomt is voorzien van Gbit LAN. Is het aan te raden een moederbord met PCI-X aan te schaffen, of is een normaal PCI slot hierbij geen bottleneck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 01:16

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

pci kan 133mb/sec aan? Dus lijkt me ruim voldoende voor een huistuinkeuken raid NAs. :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197093

Ik zit nu ook voor een kennis te kijken naar een snelle NAS oplossing. Eerst gekeken naar de standaard NAS bakkies die kant-en-klaar te koop zijn maar heb toch besloten er een zelf te bouwen dankzij verschillende benchmarks die ik op het web heb gezien.

Specificaties (ongeveer):
- Areca PCI-E x8 controller met 8x SATA ports
- SuperMicro mobo met PCI-E x8 native
- 1GB DDR-400 ECC
- 4x 500GB WD RE's (komt in RAID5)
- Extra schijf voor OS

En dan nog de vraag welk OS/distro het beste te gebruiken is..
Zat te denken aan een lichte Ubuntu install, heb niet zo veel vertrouwen in dingen als Openfiler en FreeNAS. Het gaat hier namelijk vooral om snelheid en zeer grote bestanden (uncompressed video enz)

Nu een kleine vraag: hoe zijn de onboard gbit nics van SuperMicro mobos?
Thuis haal ik op een el-cheapo Asus mobo met Marvell Yukon 300Mbps via FTP onder XP dankzij Gbit LAN en D-Link DLG-4100 (GamerLounge) router..

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 197093 op 04-04-2007 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilde
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:10
Maar even een quote van mezelf voor de duidelijkheid:
tilde schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 03:16:

@ Enlightenment: Als je een kernel voor mij zou willen compilen, zou dat erg fijnzijn d:)b . Maar neem gerust je tijd, ik moet de NAS nog gaan bouwen. (eerst maar eens een ander bord bestellen voor de huidige pc :) ).
Dit is niet meer nodig want de nas setup word toch iets anders. Ga geen moederbord swappen, dit is niet echt prakties.

Ik heb op dit moment alles bij elkaar op de schijven en een netwerkkaart na. Namelijk:

-codegen kast.
-Igreen 430watt voeding
-Asus A8V-VM SE
-Athlon 64 3200+
-512 mb geheugen (2x 256 in dual chanel)
-ide to compactflash adapter met een 64mb flash kaartje
-pci sil3114 sata kaartje als aanvulling op de 2 onboard poorten (had ik nog liggen)

Heb ik nog nodig:
-schijven
-gigabit netwerk kaartje, iemand een idee welke?

Tot zover mijn update ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 01:16

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Snek dat is ongeveer wat ik ook wil ineen steken. Maar ik zou direct voor de 750gb's gaan.
Dan kom je op 5.2tb als alle lanes vol zitten.
Verder zou ik gewoon windows nemen vermits ik geen knoert van Linux ken.

Ik zou ook maar gewoon het goedkoopste mobo met pci-E kopen en een Celeron erop.
De rest onboard, vga, gigalan, enzo...

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44
multipasser schreef op woensdag 04 april 2007 @ 13:48:
Snek dat is ongeveer wat ik ook wil ineen steken. Maar ik zou direct voor de 750gb's gaan.
Dan kom je op 5.2tb als alle lanes vol zitten.

Ik zou ook maar gewoon het goedkoopste mobo met pci-E kopen en een Celeron erop.
750 zijn nog behoorlijk duur per GB, ik zou voor de 500 gaan. De prijzen van voor een 500 ligt rond de 100 euro, de prijs voor 750 ligt ruim op het dubbele. Voor de prijs van 4* 750 kan je ook 8* 500 kopen en dat brengt je totaal bij raid5 op 3,5tb.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 23:21:
Ik ben toch maar voor de hardware-oplossing gegaan. Heb een Adaptec RAID controller gekocht op e-bay. T apparaat werkt op 64-bit/66MHz PCI, en als het goed is backwards compatibel met een regulier PCI slot. De machine waar de boel inkomt is voorzien van Gbit LAN. Is het aan te raden een moederbord met PCI-X aan te schaffen, of is een normaal PCI slot hierbij geen bottleneck?
Via welke bus is die Gbit LAN verbonden? Via een embedded bus, PCI-express bus of gewoon PCI? Indien dat laatste, heb je dus zowel gigabit als storage op dezelfde bus lopen. Dit vermindert niet alleen de throughput maar ook de latency, waardoor je waarschijnlijk niet veel performance zult halen.

Verder, die Adaptec RAID-kaart is dat echt hardware RAID of gewoon fake RAID? Want FreeBSD heeft voor fake (meta)RAID geen RAID5 implementatie, dus dan zou je alsnog 100% software RAID5 moeten gebruiken (hetgeen stukken sneller is overigens).
Anoniem: 197093 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:14:
Ik zit nu ook voor een kennis te kijken naar een snelle NAS oplossing
- 1GB DDR-400 ECC
- Extra schijf voor OS
Wat een zonde van het geld! Allereerst, waarom in godsnaam Areca als het toch over een miezerig gigabit linkje gaat; dat is amper voldoende om een enkele schijf te verzadigen (in de praktijk). Ik zou eerder voor een andere oplossing gaan. Als je toch voor Areca wilt gaan, wees er dan zeker van dat dat op jouw mobo gaat werken, het feit dat het 'past' in het slot is hiervoor geen garantie! Zie de Areca HCL.

Verder vind ik het zonde dat je een extra schijf voor OS gebruikt. Als je nou 100MB kunt opofferen kun je gewoon 1 schijf bootable maken en heb je 1 schijf minder nodig, scheelt ook weer stroomkosten. Al met al kan dit veel goedkoper naar mijn mening. Maar het is maar advies. :)
Zat te denken aan een lichte Ubuntu install, heb niet zo veel vertrouwen in dingen als Openfiler en FreeNAS. Het gaat hier namelijk vooral om snelheid en zeer grote bestanden (uncompressed video enz)
Openfiler ken ik niet zo, maar waarom zou je geen vertrouwen hebben in FreeNAS? Blijft toch echt FreeBSD onder de motorkap, nu kun je natuurlijk ook voor een 'volwaardig' OS gaan als je naast NAS nog andere dingen erop wilt (webserver, mailserver, etc). Ga je voor FreeBSD, kun je een snelle geavanceerde RAID5 implementatie gebruiken met expansion, GNU/Linux is software RAID5 ook redelijk bruikbaar mits je niet te hoge eisen hebt.
Nu een kleine vraag: hoe zijn de onboard gbit nics van SuperMicro mobos?
Ligt aan de chip, zoek die eerst maar op. :)
Beter investeer je je geld in een dual-link Intel Gbit NIC; zodat je 2Gbps kunt gebruiken mbv link aggregation. Wees je bewust dat veel NIC en PHY drivers onder Linux/BSD reverse-engineered zijn en dus in sommige gevallen beroerde performance leveren, terwijl ze in Windows met hun proprietary drivers heel snel zijn. Ook de CPU utilization loopt ver uiteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tilde schreef op woensdag 04 april 2007 @ 13:25:
Dit is niet meer nodig want de nas setup word toch iets anders. Ga geen moederbord swappen, dit is niet echt prakties.
Ah ok, ik was het vergeten. :$
Als ik nog iets aan iemand beloofd had, graag even DM sturen of een mailtje. :)
-codegen kast.
-Igreen 430watt voeding
-Asus A8V-VM SE
-Athlon 64 3200+
-512 mb geheugen (2x 256 in dual chanel)
-ide to compactflash adapter met een 64mb flash kaartje
-pci sil3114 sata kaartje als aanvulling op de 2 onboard poorten (had ik nog liggen)
Ziet er mooi uit. :)
Heb ik nog nodig:
-schijven
-gigabit netwerk kaartje, iemand een idee welke?
Even aannemende dat je mobo PCI-express heeft, zou je natuurlijk voor een mooi Intel kaartje kunnen gaan, liefst met 2 poorten zodat je nu of later een 2Gbps link kunt maken.

Qua schijven lijkt mij Samsung T166 500GB een mooie keus, qua prijs/gigabyte en het feit dat ze heel energiezuinig zijn, wat op meerdere punten helpt: lage energierekening en ruimte met uitbreiden zonder dat je een reusachtige voeding nodig hebt (spinup current).
multipasser schreef op woensdag 04 april 2007 @ 13:48:
Als prijs per gigabyte toch niets meer uitmaakt, zou ik voor de nieuwe 1TB schijven gaan, heb je tenminste nog iets patsfactor. ;)
Geef je wel om prijs per gigabyte, dan zijn 750GB schijven een zeer slechte keus. Niet alleen vanwege de hoge prijs-per-gigabyte van de schijven zelf, maar ook omdat je met minder schijven meer RAID5-overhead hebt; beter 8 kleinere schijven dan houdt je veel meer bruikbare ruimte over en haal je het maximale uit je geld.
Met Windows zijn je mogelijkheden sterk beperkt, performance is onder Windows ook ver te zoeken, services draaien is minder handig/sexy maar je hebt wel het voordeel dat je de computer als workstation kunt gebruiken. Doe je dat echter niet, zie ik absoluut geen reden in om Windows te gebruiken. FreeNAS is in principe even makkelijk zo niet makkelijker op te zetten en haal je meer uit qua performance. Windows kost legaal ook geld en heeft zonder registery-hack ook geen RAID5 mogelijkheid. En zelfs met de hack is dat niet echt een RAID5 array waar je volle zalen mee trekt. ;)
IGP (onboard video) zorgt voor een gecastreerde geheugen-performance dus dat valt niet echt aan te raden, hooguit IGP met dedicated memory maar die zijn zeldzaam. Een PCI-kaartje van 1 euro uit de grabbelbak kan dus voor een enorme performance-boost zorgen. IGP is bedoeld voor extreme low-budget PCs waarbij eigenlijk een Pentium3 nog zou volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 16:16:
[...]

Via welke bus is die Gbit LAN verbonden? Via een embedded bus, PCI-express bus of gewoon PCI? Indien dat laatste, heb je dus zowel gigabit als storage op dezelfde bus lopen. Dit vermindert niet alleen de throughput maar ook de latency, waardoor je waarschijnlijk niet veel performance zult halen.

Verder, die Adaptec RAID-kaart is dat echt hardware RAID of gewoon fake RAID? Want FreeBSD heeft voor fake (meta)RAID geen RAID5 implementatie, dus dan zou je alsnog 100% software RAID5 moeten gebruiken (hetgeen stukken sneller is overigens).
Ik heb nu alleen nog de raid controller gekocht (Adaptec 2610SA). Voor zover ik begrepen heb is 't wel een echte hardware RAID kaart.

Enige wat verder vaststaat is dat er Clarkconnect op komt te draaien. Qua hdd's zat ik te denken aan 4x WD Caviar RE2, 400GB. Kan dan later nog twee er bij kopen, eventueel als hot-spare.

Verder speel ik met de gedachte om een PC-chips 848 moederbord met een Geode proc te kopen, en het OS op een CF-disk te zetten. De machine regelt naast files ook mijn e-mail/calendar. Dat laatste kan imo prima op een trage disk, en CF is dan lekker energiezuinig. De HDD's hoeven dan alleen uit stand-by als ik ze aanspreek voor files, en dat is niet het grootste deel van de dag. Buiten de 'actieve' periode is 't wel fijn als ze maar 4x2 ipv 4x11 watt gebruiken :)

Maargoed, dit is slechts een gedachte, moet eerst maar es zien of ik alles bij elkaar krijg.

Zal iig wel even goed kijken of ik een Gbit aansluiting onboard op een eigen bus ergens kan fixen. Ik ben geen 'speedfreak' ofzo, maar als ik toch nieuw koop vind ik 't wel handig om voor de hand liggende bottlenecks te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Anoniem: 41852 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 16:16:

Beter investeer je je geld in een dual-link Intel Gbit NIC; zodat je 2Gbps kunt gebruiken mbv link aggregation.
Bedoel je hiermee dat je je NAS via 2 GBit aan je netwerk hangt en dat je meer data verstouwen?
Dus dat je via je netwerk met 2 PC's de 1Gbit verbindingen van je NAS moet kunnen voltrekken en dat dat best een performance boost geeft voor je netwerk zeker als er nog meer PC's tegelijk bezig zijn?

Nog een vraagje: 128MB werkgeheugen voor FreeNAS gaat dat werken?
Ik heb nog een reepje 128MB liggen wat ik zou willen gebruiken, ik kan ook 512MB erbij kopen, zo duur is het niet, maar ik wil eigenlijk m'n normale PC upgraden en dan kan ik de 512MB daaruit doorschuiven naar m'n FreeNAS systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:34:
[...]

Ik heb nu alleen nog de raid controller gekocht (Adaptec 2610SA). Voor zover ik begrepen heb is 't wel een echte hardware RAID kaart.
Even voor je op gezocht en dit is inderdaad zo. Adaptec HostRAID = FakeRAID maar Adaptec AdvancedRAID is wel hardware RAID en wordt in FreeBSD supported door de aac driver:
http://www.freebsd.org/cg...npath=FreeBSD+6.2-RELEASE

Trouwens ik weet helemaal niet welk OS je gaat draaien bedenk ik me.
Qua hdd's zat ik te denken aan 4x WD Caviar RE2, 400GB. Kan dan later nog twee er bij kopen, eventueel als hot-spare.
Mocht je energiezuiniger willen zou je de Samsung T166 500GB eens moeten overwegen, zijn lekker stil ook, en goedkoop.
Verder speel ik met de gedachte om een PC-chips 848 moederbord met een Geode proc te kopen, en het OS op een CF-disk te zetten.
Lijkt me leuke setup! Omdat je hardware RAID neemt zal de performance wel oke zijn, maar weet wel dat gigabit LAN enorm veel CPU cycles slurpt! Het kan prima zijn dat je met een Geode dus een gigabit lijntje maar half kunt voltrekken.
Coenen schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:43:
Bedoel je hiermee dat je je NAS via 2 GBit aan je netwerk hangt en dat je meer data verstouwen?
Dus dat je via je netwerk met 2 PC's de 1Gbit verbindingen van je NAS moet kunnen voltrekken en dat dat best een performance boost geeft voor je netwerk zeker als er nog meer PC's tegelijk bezig zijn?
Het betekent grofweg dat je een 2Gbps link hebt ipv 1Gbps en dus b.v. 150MB/s sequential transfer kunt halen. Zie hier voor een uitleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation

Je hebt een geschikte (iets duurdere) NIC nodig, een stevige CPU en wat vrije uurtjes om het zaakje werkend te krijgen en te tunen, maar dan heb je wel een leuke performance. :)
Nog een vraagje: 128MB werkgeheugen voor FreeNAS gaat dat werken?
Ik heb nog een reepje 128MB liggen wat ik zou willen gebruiken, ik kan ook 512MB erbij kopen, zo duur is het niet, maar ik wil eigenlijk m'n normale PC upgraden en dan kan ik de 512MB daaruit doorschuiven naar m'n FreeNAS systeem.
Ligt eraan wat je wilt doen, 128MB is volgens mij het minimum wat FreeNAS nodig heeft, voor simpele striping ofzo zal dat prima werken, maar wil je geom_raid5 gebruiken raad ik echt minimaal 256MB aan en liever iets meer, 512MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 23:30:
[...]

Even voor je op gezocht en dit is inderdaad zo. Adaptec HostRAID = FakeRAID maar Adaptec AdvancedRAID is wel hardware RAID en wordt in FreeBSD supported door de aac driver:
http://www.freebsd.org/cg...npath=FreeBSD+6.2-RELEASE

Trouwens ik weet helemaal niet welk OS je gaat draaien bedenk ik me.

[...]

Mocht je energiezuiniger willen zou je de Samsung T166 500GB eens moeten overwegen, zijn lekker stil ook, en goedkoop.

[...]

Lijkt me leuke setup! Omdat je hardware RAID neemt zal de performance wel oke zijn, maar weet wel dat gigabit LAN enorm veel CPU cycles slurpt! Het kan prima zijn dat je met een Geode dus een gigabit lijntje maar half kunt voltrekken.
OS wordt clarkconnect, gebaseerd op CentOS.

Die 500GB schijven zal ik 's naar kijken, kan precies uit. De kaart heeft vzviw een 2TB limit... 5x500GB in raid5 en nr 6 als hotspare, kan precies dus :D

Als gbit-nic zoek ik wel een kaartje uit wat veel zelf kan :)

I'll keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 197093 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:14:
- 1GB DDR-400 ECC
- Extra schijf voor OS

Zat te denken aan een lichte Ubuntu install, heb niet zo veel vertrouwen in dingen als Openfiler en FreeNAS.
Aardige setup. Lijkt veel op de mijne. Ik gebruik zelf een Areca 1210 controller, met 4 320GB WD's (niet de RE-versie) in RAID5, op een Intel D975XBX moederbord met 3GB RAM. Werkt als een trein onder Windows 2003.

Ik heb ook een tijdje gestoeid om Ubuntu 6.06 werkend te krijgen maar dat bleef problemen geven. Ik wilde ook perse het OS op een aparte schijf en kon dat niet werkend krijgen met Ubuntu. Na lang zoeken bleek het niet aan mijn beperkte Linux-skills te liggen maar aan Ubuntu zelf. Volgens een aantal Ubuntu-forums is het probleem bekend en zou het in de volgende major release (7.0?) opgelost moeten zijn.

Tevens had ik heel lang problemen omdat ik oorspronkelijk met 2GB RAM draaide. De combinatie van mijn moederbord met de Areca controller en die 2GB leidde ertoe dat de Areca niet goed initialiseerde. Da's een obscure bug van de Areca die alleen in combinatie met sommige moederborden optreedt.
Met 1GB of 3GB werkte het wel dus vandaar dat er nu 3GB in zit. Misschien dat dit probleem inmiddels verholpen is want er zijn inmiddels nieuwere BIOS'en van Intel en van Areca uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 17:05
Mja, als je het systeem puur voor thuis-NAS doeleinden gebruikt is een areca - of welke hardwarematige controller dan ook - _zwaar_ overkill zoals Enlightenment al zegt. In een workstation of bijvoorbeeld een DB-server is het wel chill :) Bovendien vind ik het "niet vertrouwen hebben" in FreeNAS een beetje vreemd aangezien ik nooit nare verhalen er over hoor.

Maar ja, als je het geld hebt en je wilt een zekere patsfactor in je bak hebben moet je het vooral doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 21:21
http://www.intel.com/design/servers/storage/ss4000-e/

Iemand hier al eens naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
wel gekeken maar toch maar doorgestuurd naar het nas/san en niet diy topic:P
en de prijs a 550 euro voor het apparaat zonder hdd's zal menig mensen hier ook afschrikken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Quadropluxor schreef op donderdag 05 april 2007 @ 12:42:
Mja, als je het systeem puur voor thuis-NAS doeleinden gebruikt is een areca - of welke hardwarematige controller dan ook - _zwaar_ overkill zoals Enlightenment al zegt. In een workstation of bijvoorbeeld een DB-server is het wel chill :)
Mwa, een Areca is op zich niet zo duur, maar het feit dat je ook een moederbord met PCIe x8 of PCI-X nodig hebt drijft de kosten nogal op. In theorie zou een SLI moederbord met een geschikt BIOS ook moeten werken maar probeer maar eens een goedkoop SLI bord te vinden wat ook nog eens op de HCL van Areca te vinden is. Ze zijn er wel maar veel keus is er niet.
Maar voor mij gaf de goede reputatie en de software support van Areca de doorslag. Ze leveren goede (als ik reviews mag geloven) officiele drivers voor Windows, Linux en FreeBSD, terwijl de meeste soft-RAID kaartjes alleen Windows drivers bieden en, als ze al Linux drivers aanbieden, dan zijn de drivers vaak van slechte kwaliteit.
Voor ik mijn data op een systeem zet wil ik vertrouwen hebben in het product en als ik twijfels heb dan koop ik 't niet. En die Areca is, afgezien van de (nu opgeloste) compatibiliteitsproblemen tussen de Areca en mijn moederbord, gewoon een prima kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Shuriken

Life is all about priorities

Ja, 95% van deze apparaten "underpowered" doordat er een Xscale processor o.i.d. inzit. Voor een Gigabit verbinding is gewoon meer cpu power nodig dan die dingen kunnen leveren. Daarom zoeken veel mensen hun heil in dit topic.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 17:05
downtime schreef op donderdag 05 april 2007 @ 21:51:
[...]

Mwa, een Areca is op zich niet zo duur, maar het feit dat je ook een moederbord met PCIe x8 of PCI-X nodig hebt drijft de kosten nogal op. In theorie zou een SLI moederbord met een geschikt BIOS ook moeten werken maar probeer maar eens een goedkoop SLI bord te vinden wat ook nog eens op de HCL van Areca te vinden is. Ze zijn er wel maar veel keus is er niet.
Maar voor mij gaf de goede reputatie en de software support van Areca de doorslag. Ze leveren goede (als ik reviews mag geloven) officiele drivers voor Windows, Linux en FreeBSD, terwijl de meeste soft-RAID kaartjes alleen Windows drivers bieden en, als ze al Linux drivers aanbieden, dan zijn de drivers vaak van slechte kwaliteit.
Voor ik mijn data op een systeem zet wil ik vertrouwen hebben in het product en als ik twijfels heb dan koop ik 't niet. En die Areca is, afgezien van de (nu opgeloste) compatibiliteitsproblemen tussen de Areca en mijn moederbord, gewoon een prima kaart.
Lol, "een areca op zich niet zo duur" :P Als je bedenkt dat je voor het bedrag van zo'n hardwarematige controller al een complete (softwarematig) NAS van 3x320GB inelkaar kunt schroeven, uitgaande van de goedkoopste controller in de pricewatch van Areca :> maar goed, duur is ook maar subjectief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[zfs-discuss] ZFS committed to the FreeBSD base.
Pawel Jakub Dawidek pjd at FreeBSD.org
Thu Apr 5 19:57:00 PDT 2007

* Previous message: [zfs-discuss] Re: opensolaris, zfs rootfs raidz
* Next message: [zfs-discuss] ZFS committed to the FreeBSD base.
* Messages sorted by: [ date ] [ thread ] [ subject ] [ author ]

Hi.

I'm happy to inform that the ZFS file system is now part of the FreeBSD
operating system. ZFS is available in the HEAD branch and will be
available in FreeBSD 7.0-RELEASE as an experimental feature.

Commit log:

Please welcome ZFS - The last word in file systems.

ZFS file system was ported from OpenSolaris operating system. The code
in under CDDL license.

I'd like to thank all SUN developers that created this great piece of
software.

Supported by: Wheel LTD (http://www.wheel.pl/)
Supported by: The FreeBSD Foundation (http://www.freebsdfoundation.org/)
Supported by: Sentex (http://www.sentex.net/)

Limitations.

Currently ZFS is only compiled as kernel module and is only available
for i386 architecture. Amd64 should be available very soon, the other
archs will come later, as we implement needed atomic operations.

Missing functionality.

- We don't have iSCSI target daemon in the tree, so sharing ZVOLs via
iSCSI is also not supported at this point. This should be fixed in
the future, we may also add support for sharing ZVOLs over ggate.
- There is no support for ACLs and extended attributes.
- There is no support for booting off of ZFS file system.

Other than that, ZFS should be fully-functional.

Enjoy!

--
Pawel Jakub Dawidek http://www.wheel.pl
pjd at FreeBSD.org http://www.FreeBSD.org
FreeBSD committer Am I Evil? Yes, I Am!
I'm so happy right now... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilde
Anoniem: 41852 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 16:29:

Even aannemende dat je mobo PCI-express heeft, zou je natuurlijk voor een mooi Intel kaartje kunnen gaan, liefst met 2 poorten zodat je nu of later een 2Gbps link kunt maken.

Qua schijven lijkt mij Samsung T166 500GB een mooie keus, qua prijs/gigabyte en het feit dat ze heel energiezuinig zijn, wat op meerdere punten helpt: lage energierekening en ruimte met uitbreiden zonder dat je een reusachtige voeding nodig hebt (spinup current).
Ja mobo met pci express. Maarre dual port kaartje zal wel wat kosten vrees ik.
Qua schijven zat ik idd aan samsung te denken. grote weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

El Cid schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 12:13:
(ZFS post van pawel)

I'm so happy right now... :)
ZFS-import was al eerder via Perforce te krijgen hoor. :)
Nu is hij gesubmit naar 7-CURRENT, maar alleen voor i386 en dus nog niet voor AMD64. Zodra 7.0-RELEASE uitkomt (nu zitten we bij 6.2) zal hij worden enabled als experimentele feature. Of dat gelijk betekent dat je ipv UFS nu ZFS moet gaan gebruiken is dus niet "vanzelfsprekend".

Gezien de complexiteit van de software en de mogelijkheid van ingeslopen bugs tijdens het porteringsproces blijf ik ZFS voorlopig alleen gebruiken om mee te spelen. Waren al twee crash bugs waar ik tegen kwam, maar die zijn inmiddels verholpen. Maar zijn het er nog meer? En misschien ook dataloss bugs? Dat is de grote vraag en totdat het uitgebreid getest wordt in allerlei scenario blijft het antwoord daarop nog even afwezig.

Desalniettemin een leuke mijlpaal; als ZFS straks stabiel is zal dat zeker dingen gaan veranderen. :)
tilde schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 16:28:
Ja mobo met pci express. Maarre dual port kaartje zal wel wat kosten vrees ik.
Je zou ook voor twee NICs kunnen gaan met ieder 1 poort en trunking via BSD doen. Ik heb hier nog geen ervaring mee, maar lees je eens in: man ng_one2many. Dat hoeven dus niet perse dezelfde NICs te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerik
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 01:12
mm, gister de hele dag bezig geweest FreeNAS geinstalleerd te krijgen, maar is niet gelukt :(

1) Het opstarten van de bootCD bleef hangen wanneer hij bij mijn SCSI kaart kwam (waiting 5 seconds before...)
2) Na het verwijderen van die kaart, had ik problemen met mijn 3COM netwerkkaart (xl0 watchdog timeout). Kaart in verschillende PCI sloten geprobeerd, zelfde resultaat (= geen netwerkverbinding).
3) De 320 GB schijf werd op mijn P3 - 550 niet goed herkend, waardoor installatie type "OS & Data" niet juist uitgevoerd werd. De P3 heeft nog geen 48 bits LBA, maar wel de nieuwste BIOS. Je zou zeggen dat FreeNAS daar geen problemen mee heeft.

Vanavond openfiler maar eens proberen, hoewel ik liever FreeNAS had gehad...

As long as the answer is right, who cares if the question is wrong?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132168

En de 500 GB Samsung Spinpoint blijft ook verder zakken in prijs. Nu voor net onder de E 112,-:
pricewatch: Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)

Alweer een paar Euro goedkoper dan vorige week, toen ik die van mij kocht ;)

Enfin, nu net even 400 GB aan het synchroniseren voor mijn NAS project. Lekker, zo'n lang weekeinde :P

Edit:

Wat mij net te binnenschiet is trouwens de volgende vraag: hebben jullie ook een UPS en/of overspanningsbeveiliging tussen jullie NAS en stopcontact hangen? Zo ja: nog tips/aanraders op dat gebied? :)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 132168 op 08-04-2007 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilde
Anoniem: 132168 schreef op zondag 08 april 2007 @ 16:59:
En de 500 GB Samsung Spinpoint blijft ook verder zakken in prijs. Nu voor net onder de E 112,-:
pricewatch: Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)
Hmmm, Tilde ziet 3 van deze schijfjes wel zitten :P (Als het vakantie geld een beetje genoeg is mischien 4)

Ben nu een beetje aan het testen met een schijf van 20gig, en ik moet zeggen dat dat freenas erg goed werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:20

Wat mij net te binnenschiet is trouwens de volgende vraag: hebben jullie ook een UPS en/of overspanningsbeveiliging tussen jullie NAS en stopcontact hangen? Zo ja: nog tips/aanraders op dat gebied? :)
Yep, heb een APC RS1000 staan voor mijn NAS op FreeNAS, zit alleen nog te wachten op UPS-ondersteuning in FreeNAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:36

KhaZ

Alfa Romeo

Ik heb een kleine fileserver gebouwd (specs en pics komen later nog wel :*) )..

Maar nu vroeg ik me af hoe jullie de cooling van de CPU doen. Nu zit hier de stock heatsink + fan erop, maar zou 'm liever vervangen door een Zalman exemplaar, zodat er minder herrie is.

Het moederbord dat ik heb is een Asus M2NPV-VM (mAtx dus). Nu zitten de banken met het geheugen relatief dichtbij de CPU. Op de Zalman site staat dat veel heatsinks een radius van 6cm vanuit het midden van de CPU nodig hebben, wat bij mij dan dus aan 1 kant niet past.

Hoe doen jullie dit in een kleine kast, met een mAtx mobo? Alles stock, of een heatsink van het type Zalman etc, zo ja, welke? Ik ben bang dat alle relatief nieuwe heatsinks te groot zijn.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

MadDog11 schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:07:
[...]

Yep, heb een APC RS1000 staan voor mijn NAS op FreeNAS, zit alleen nog te wachten op UPS-ondersteuning in FreeNAS
Ik heb geen idee hoe makkelijk het is om losse applicaties te installeren op FreeNAS, onder FreeBSD heb ik wel eens met apcupsd gespeeld en dat werkte prima. Voor zover ik weet is dat ook als package/port te installeren.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

smerik schreef op zondag 08 april 2007 @ 14:22:
mm, gister de hele dag bezig geweest FreeNAS geinstalleerd te krijgen, maar is niet gelukt :(

1) Het opstarten van de bootCD bleef hangen wanneer hij bij mijn SCSI kaart kwam (waiting 5 seconds before...)
Probeer eens met ACPI uit (in dat bootmenu wat van 10 aftelt). Welke kaart gaat het om?
2) Na het verwijderen van die kaart, had ik problemen met mijn 3COM netwerkkaart (xl0 watchdog timeout). Kaart in verschillende PCI sloten geprobeerd, zelfde resultaat (= geen netwerkverbinding).
Ook eens gehad; bleek aan de bekabeling te liggen. Maar kan ook een driverprobleem zijn.
3) De 320 GB schijf werd op mijn P3 - 550 niet goed herkend, waardoor installatie type "OS & Data" niet juist uitgevoerd werd.
Leg uit? Wat ging niet goed met de installatie? Hoeveel herkende hij dan wel? Heb je logbestanden/ screenshots?
De P3 heeft nog geen 48 bits LBA, maar wel de nieuwste BIOS. Je zou zeggen dat FreeNAS daar geen problemen mee heeft.
Klopt ook al is systeem niet 48-bits LBA dan kan je OS de schijf wel gewoon zien en volledig benutten. Alleen Windows XP RTM (zonder service pack) kan dat niet).
Vanavond openfiler maar eens proberen, hoewel ik liever FreeNAS had gehad...
Geef je het zo snel al op. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik gebruik idd een UPS. Als je voor een UPS gaat is het trouwens handig een Active PFC-voeding te nemen, dan heb je een minder sterke UPS nodig. Met Active PFC (.99 power factor) kun je VA in W omrekenen, dus 400VA gaat tot 400W. Met een gewone voeding (0.65 power factor) is dat: 400VA gaat tot 260W, dan kom je dus tekort.

Aarde lijkt me ook een plus, en overspanningsbeveiliging. Een UPS is het beste, omdat je daarmee niet direct meer aan het energienet zit. Bovendien een veel 'schonere' toevoer van energie. Maar dat ligt aan de UPS, sommige UPS'en hangen je gewoon aan het net en pas als de stroom ophoudt schakelt hij over op batterij. Dus de ene is de andere niet. :)
KhaZ schreef op maandag 09 april 2007 @ 01:57:
Maar nu vroeg ik me af hoe jullie de cooling van de CPU doen. Nu zit hier de stock heatsink + fan erop, maar zou 'm liever vervangen door een Zalman exemplaar, zodat er minder herrie is.
Hm, ik hoor overal dat Zalman zo stil moet zijn, toch vind ik de Zalman "Silent" fans die ik heb een van de meest luidruchtige (behalve mijn 9W 220V fan O+). Kijk eens naar Arctic Cooling, superstil en goede koeling, vooral die Freezer serie is goed. Maar ook de Silencer en Alpine doen het goed, maar koelen iets minder (geen heatpipes). Arctic is tenminste betaalbaar. :)
Hoe doen jullie dit in een kleine kast, met een mAtx mobo? Alles stock, of een heatsink van het type Zalman etc, zo ja, welke? Ik ben bang dat alle relatief nieuwe heatsinks te groot zijn.
Kan, dan heb je een probleempje. Meestal zit daar een heatisnk bij, maar die vind je kennelijk te lawaaiig. Dan heb je twee opties:
- nieuwe heatsink maar desnoods zagen/modden om het fysiek te laten passen
- bestaande heatsink houden maar fan vervangen voor stiller exemplaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:22

fv

-------------------> hiero

Ik vertel dan ook maar eens mijn NAS ervaring :). Goed topic trouwens!

Ik heb nu een NAS (FreeNAS 0.684b) met 3x Seagate 7200.10 500GB ATA100 / 16MB (stripesize: 128KB) dataschijf en draait uitstekend. De dataschijven zijn UFS+SoftUpdates geformateerd.

Ondanks dat FreeNAS (voorlopig) nog steeds 'beta' is werkt het qua data betrouwbaarheid (via geom_raid5) eigenlijk prima.

De ontwikkeling van FreeNAS gaat gestaagd door en hun toekomst traject belooft veel. Qua webinterface is er veel te configureren al werken sommige zaken, op dit moment, nog niet 100%. (o.a AciveDirectory implementatie, spindown van schijven tijdens idle)

FreeNAS draait op een Asrock moederboardje (K7S41) met een 1.6GHz sempron (S462) incl. onboard alles (o.a. ook 100Mbit SIS nic). Hiermee heb ik FTP transfer rates tot ~8.5MB/s. Niet heel veel maar ruim voldoen voor mijn toepasingen. Snelheden via CIFS zijn helaas wat lager en liggen rond de 4MB/s. Het probleem ligt hier bij de implementatie van SAMBA onder freeBSD (geloof ik).

FreeNAS is geinstalleerd op een Kingston 128MB 256MB flashcard die via een adapter is aangesloten op de IDE port, dus alleen de dataschijven zijn mechanisch :>.

[ Voor 0% gewijzigd door fv op 11-04-2007 19:19 . Reden: foutje ]

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fv schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:36:
Snelheden via CIFS zijn helaas wat lager en liggen rond de 4MB/s. Het probleem ligt hier bij de implementatie van SAMBA onder freeBSD (geloof ik).
Hm ik haal 55-60MB/s dus dat moet hoger kunnen? Je zou eens kunnen testen hoe de CPU utilization is tijdens het overkopieren van data via CIFS. Je zou ook via de webinterface de TCP buffers van Samba aan kunnen passen en misschien jumbo frames gebruiken om performance proberen te verbeteren.

Verder leuk om te horen dat alles goed is gegaan, indien mogelijk zou ik het ook leuk een foto te zien van je nieuwe aanwinst in zijn werkomgeving. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Hij heeft "maar" een 100Mbit nic erin zitten, dus zou toch redelijk aan zijn max moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv

fv

Coenen schreef op woensdag 11 april 2007 @ 14:10:
Hij heeft "maar" een 100Mbit nic erin zitten, dus zou toch redelijk aan zijn max moeten zitten.
Dat is inderdaad ook de beperking denk ik, maar Gbit heeft bij mij geen zin aangezien de rest van mijn netwerk ook 100Mbit is. De interne write speed op mijn software raid5 disks is ~40MB/s. (Getest met dd if=/dev/zero of=... etc.). Snelheid is voor mij niet van belang, als ik maar mijn films kan 'streamen' naar mijn MediaCenter :).

Foto (on request :)):

Afbeeldingslocatie: http://digitalvoid.nl/temp/freenas.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door fv op 15-04-2007 18:10 . Reden: aanvulling van foto ]

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fv schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:29:
[...]
De interne write speed op mijn software raid5 disks is ~40MB/s. (Getest met dd if=/dev/zero of=... etc.).
Hm dat is niet veel, alhoewel AMD K7 een veel minder goede memory performance heeft door het gemis aan on-die memory controller.

Toch: heb je wel een blocksize opgegeven? Anders test hij met blokjes van 512 bytes en dan gaat geom_raid5 ze dus allemaal samenvoegen tot full stripe blocks a 500KB. Dat kost wel veel vermogen en zal in de praktijk niet voorkomen door UFS. Dus test eens met:

dd if=/dev/zero of=/dev/raid5/<volume> bs=128k

Dat zou toch echt hoger dan 40MB/s moeten uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv

fv

De stripesize is (standaard) 128K en heb de dd-test uitgevoerd met 128K. Het resultaat was rond de 40 dacht ik.

Ik doe de test later wel opnieuw aangezien ik nu een honderd gieg op deze NAS aan het downloaden ben.

UPDATE:

# dd if=/dev/zero of=/mnt/file1TB/dummy bs=128k count=1000
1000+0 records in
1000+0 records out
131072000 bytes transferred in 2.741784 secs (47805373 bytes/sec)

Het klopt dus toch (45.59MB/s).

[ Voor 33% gewijzigd door fv op 11-04-2007 22:21 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv

fv

@ Enlightenment:

Wat is nu het verschil in aanduiding van de geom_raid5 state tussen COMPLETE CALM en COMPLETE HOT?

Software RAID information and status
Geom name: BigDisk1TB
State: COMPLETE CALM of COMPLETE HOT
Status: Total=3, Online=3
Type: AUTOMATIC
Pending: (wqp 0 // 0)
Stripesize: 131072
MemUse: 0 (msl 0)
Newest: -1
ID: 316273807
Providers:
etc.etc.

Heeft dit iets te maken met SoftUpdates en het wel of niet nog moeten wegschrijven van data naar de disks?

[ Voor 0% gewijzigd door fv op 11-04-2007 23:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fv schreef op woensdag 11 april 2007 @ 23:14:
@ Enlightenment:

Wat is nu het verschil in aanduiding van de geom_raid5 state tussen COMPLETE CALM en COMPLETE HOT?
HOT betekent dat er dirty buffers zijn. Dirty buffers zijn write-requests die zijn ontvangen door geom_raid5, maar nog niet zijn weggeschreven naar de disks. Standaard is er een 10 seconde write-delay (wdt) om requests te verzamelen zodat ze samengevoegd kunnen worden, ten behoeve van performance verbetering. CALM betekent dat alle buffers zijn weggeschreven.

Als er tijdens CALM een reset/crash voordoet is er niets aan de hand, de data op de disks is immers synchroon. Indien er tijdens HOT een reset/crash voordoet dan is die stripe block corrupted. Dat is doorgaans geen probleem omdat een journaling filesystem de laatste log terug zal draaien (rollback) of in geval van UFS met SoftUpdates fsck de metadata en dir/file data gescheiden wordt weggeschreven. Na een crash in HOT state zal geom_raid5 de array rebuilden om de juiste pariteit te kunnen garanderen. Bij CALM status is dit niet nodig. De status wordt in de metadata opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv

fv

Kijk, weer wat geleerd. Duidelijk verhaal! :)

Helaas had ik zo juist een crash van freeNAS :( nadat ik de Harddisk Standby Time had ingesteld op 20 minuten om dit weer eens te testen om de dataschijven minder te belasten en energie zuiniger te draaien. Helaas functioneert dit dus nog niet (goed), want freeNAS crashte met een 'trap 12' error en iets van 'page fault in kernel'. Ik kon alleen nog reseten en de raid5 staat nu te rebuilden. De Harddisk Standby Time staat maar weer op Always On. Het is ook niet voor niets versie 0.684beta.

Hebben meer freeNAS gebruikers dit problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat is een bekend probleem. Een custom kernel kan dat oplossen. Staat op mijn to-do lijstje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkprince1234
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-08-2021
AK47 schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:38:
[...]
'Nooit' is een groot woord. Snel zul je het niet halen, maar ik heb het in ieder geval vaak genoeg gezien :). Het is zeker mogelijk :).
Precies, we hebben op onze LAN's standaard GBit en het gewoon niet vaak, dat is waar. Maar met de juist hardware Areca controller 6x 500GB schijven in RAID5 kom je 'ruim' boven de 100MB p/s. Nooit is inderdaad een groot woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv

fv

Anoniem: 41852 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 00:17:
[...]

....

Als er tijdens CALM een reset/crash voordoet is er niets aan de hand, de data op de disks is immers synchroon. Indien er tijdens HOT een reset/crash voordoet dan is die stripe block corrupted. Dat is doorgaans geen probleem omdat een journaling filesystem de laatste log terug zal draaien (rollback) of in geval van UFS met SoftUpdates fsck de metadata en dir/file data gescheiden wordt weggeschreven. Na een crash in HOT state zal geom_raid5 de array rebuilden om de juiste pariteit te kunnen garanderen. Bij CALM status is dit niet nodig. De status wordt in de metadata opgeslagen.
Soms blijft de raid5 wel eens op HOT staan terwijl er geen write/read activiteit is naar de NAS. Dit lijkt mij een beetje vreemd. Wat nu als ik dan normaal ga rebooten? Wordt de raid5 array dan weer verbroken (en dus weer rebuilden) of blijft de 'HOT informatie' dan behouden tijdens de reboot en zal uiteindelijk weer CALM worden indien het systeem weer draait na de reboot. Andere vraag: mag je ook rebooten tijdens een rebuild? (lijkt mij niet wenselijk, maar zou het kunnen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fv schreef op donderdag 12 april 2007 @ 19:46:
Soms blijft de raid5 wel eens op HOT staan terwijl er geen write/read activiteit is naar de NAS.
Weet je dat zeker? Heb je dat getest met gstat? Als je soft updates gebruikt dan is de standaard write delay dus 30 seconde + 10 seconde van geom_raid5 dus zou je na een write minimaal 40 seconden moeten wachten. Er is niks 'ergs' aan een HOT state trouwens, het is gewoon informatie voor geom_raid5 hoe te handelen als er iets mis gaat zoals een reset of een falende disk.
Dit lijkt mij een beetje vreemd. Wat nu als ik dan normaal ga rebooten? Wordt de raid5 array dan weer verbroken (en dus weer rebuilden) of blijft de 'HOT informatie' dan behouden tijdens de reboot en zal uiteindelijk weer CALM worden indien het systeem weer draait na de reboot.
Hoezo zou hij 'verbroken' worden? Als tijdens een HOT status er een crash/reset voordoet zal hij gaan rebuilden, gedurende deze tijd kun je gewoon naar je array schrijven, ervan lezen, mounten etc. Ga je netjes afsluiten dan zal eerst alle dirty buffers weggeschreven worden, je ziet bij het netjes afsluiten ook nog wat berichtjes van geom_raid5 op de monitor (console).
Andere vraag: mag je ook rebooten tijdens een rebuild? (lijkt mij niet wenselijk, maar zou het kunnen?)
Ja dat kan. Als je netjes reboot zal hij vrolijk verder gaan waar hij gebleven was. *O*
Hooguit verlies je iets van 100 seconden rebuild-werk omdat pas na een interval de 'positie' opgeslagen wordt (op de disks zelf - metainfo).

geom_raid5 doet dus in principe alles automatisch; je hebt er geen omkijken naar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv

fv

Ik weet niet voor 100% zekerheid dat dit ook zo was :>.

Voor de rest alweer een duidelijk antwoord _/-\o_ .

FreeNAS is voor mij mijn eerste intrede in het nix domein, ik heb alleen OS ervaring wat Windows smaken betreft. Heb ook nog een 2003 server draaien met een (software) raid5 configuratie, maar wilde graag FreeNAS gebruiken vanwege de mogelijkheid tot installatie op CF card en de handige web interface/mogelijkheden en... it's free.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Enlightenment, ik heb nog even wat advies nodig.

Ik ben al een tijdje bezig met een Asus K8N4 deluxe mobo, helaas schiet dit niet op en heb ik een ander op het oog:

K8V-XE van Asus
* ATX
* Socket 754
* Bussnelheid: 800MHz HyperTransport
* Chipset: VIA K8T890 + VIA VT8251
* 3x PC2100/2700/3200 (max. 3GB) DDR SDRAM
* 2x IDE Ultra DMA 133
* 6x SATA met RAID
* 1x PCI-e X16
* 2x PCI-e X1
* 3x PCI slot
* 1x S/PDIF digitale geluidsuitgang
* 1x Realtek RTL8201CL-LF 10/100M LAN
* 8x USB2.0

Zie jij problemen met dit mobo en FreeNAS?

Helaas niet zo veel SATA aansluitingen als een K8N4 deluxe maar toch 4 op de VIA VT8251 Southbridge en nog twee via JMB 363 Controller support, 1x External & 1x Internal SATA.
Deze wil ik later gaan gebruiken om Samsung SATA schijven in Raid5 aan te hangen, 4 of 5 stuks.

Helaas ook geen Gbit LAN, opzich ook geen probleem, want m'n netwerk is nu toch maar 100Mb.

Verder heb ik de volgende komponenten op het oog:

* AMD Sempron 64 3000+ 1.8GHz HT 128kB S754 Box
* Cooler Master Powersupply iGreen 430W
* Hitachi 250GB ATA133 8MB, HDT722525DLAT80 (deze gaat samen met een ander die ik al heb in Raid 1, om te beginnen.)
* Kingston 512MB DDR SDRAM PC3200 CL2.5 (of 2 keer 256)
* PCI VGA kaartje uit een oude machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Coenen schreef op zondag 15 april 2007 @ 13:39:
Enlightenment, ik heb nog even wat advies nodig.

Ik ben al een tijdje bezig met een Asus K8N4 deluxe mobo, helaas schiet dit niet op en heb ik een ander op het oog:

K8V-XE van Asus
* ATX
* Socket 754
* Bussnelheid: 800MHz HyperTransport
* Chipset: VIA K8T890 + VIA VT8251
* 3x PC2100/2700/3200 (max. 3GB) DDR SDRAM
* 2x IDE Ultra DMA 133
* 6x SATA met RAID
* 1x PCI-e X16
* 2x PCI-e X1
* 3x PCI slot
* 1x S/PDIF digitale geluidsuitgang
* 1x Realtek RTL8201CL-LF 10/100M LAN
* 8x USB2.0
SATA controllers:
- JMicron 363 controller (PCIe): supported
- VIA VT8251 controller (embedded): supported
Onboard ethernet:
- RTL8201 is een PHY en geen MAC/NIC en ik kon ook geen dmesg (opstart-log) vinden met google, dus mogelijk werkt onboard ethernet niet.

Maar je SATA controllers dus wel en dat is het belangrijkste. :)
Aangezien je PCI-express hebt, raad ik aan dat je een leuk intel netwerkkaartje erbij koopt, zoals Intel Pro/1000 PT PCI-express x1, werkt uitstekend met FreeBSD en weinig CPU gebruik. En dan heb je ook gigabit. Is gigabit niet nodig, kijk dan eerst of de onboard netwerk het doet of pleur er een 2,95 dollar realtek kaartje in. :)
Helaas ook geen Gbit LAN, opzich ook geen probleem, want m'n netwerk is nu toch maar 100Mb.
Ah je zegt het zelf al. Maarja je hebt dus opties genoeg denk ik. :)
Verder heb ik de volgende komponenten op het oog:

* AMD Sempron 64 3000+ 1.8GHz HT 128kB S754 Box
* Cooler Master Powersupply iGreen 430W
* Hitachi 250GB ATA133 8MB, HDT722525DLAT80 (deze gaat samen met een ander die ik al heb in Raid 1, om te beginnen.)
* Kingston 512MB DDR SDRAM PC3200 CL2.5 (of 2 keer 256)
* PCI VGA kaartje uit een oude machine.
Ziet er prima uit, alhoewel ik zelf liever een grotere capaciteit schijven erin zou zetten, maar je hebt al een schijf dus. Je hebt trouwens geen 2x256MB nodig, Socket 754 kent toch geen dual channel DDR dus om die reden hoef je dat niet te doen.

Mocht je geinteresseerd zijn in die Intel NIC, hier kun je hem vinden voor 33 euro:
pricewatch: Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter (1000Mbps, PCI-e 1x)

En nu ga ik weer even genieten van mijn milkshake banaan. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• printerman
  • Laatst online: 16-05 15:45
He he, na veel leeswerk aan het einde van het topic aanbeland. Gelukkig zeer interessant. Na veel zoekwerk ben ik het volgende moederbord tegengekomen: DFI Lanparty UT RDX200 CF-DR (8 x SATA, socket 939). Is dit wat voor de dames en heren zelfbouwers? Zo ja, dan snel naar iComputers, want zij hebben dit bord in de aanbieding voor 49 euro. Ik weet alleen niet of de chipset van ATI goed wordt ondersteund door FreeBSD en FreeNAS, maar misschien kan iemand anders daar meer over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het was even zoeken, en ik heb niet alles kunnen vinden:

Onboard ethernet
Marvell Yukon II MAC+PHY 88E8053 PCI-express is niet standaard supported (ook niet in -CURRENT) maar mogelijk werkt de volgende driver wel:
http://www.marvell.com/dr...Display.do?dId=139&pId=35
Uiteraard geen garantie.
Marvell 88E8001 32-bit PCI kan ik ook niet veel over vinden. Hij lijkt onder sk0 driver te werken maar de manpage zegt alleen dat 88E8000 zou werken. Hij blijft dus een gokje.

Onboard SATA
Silicon Image 3114 is standaard supported
Je onboard SATA connectors is een ander verhaal. Op de ATI/AMD site kan ik het product sowieso niet terug vinden, op de DFI site wordt ook geen melding gegeven dat het hier om IPX450 gaat, en zelfs dat weet ik niet 100% zeker.

Je koopt het bordje natuurlijk voor de storage dus Serial ATA moet werken, als de ATi IPX450 southbridge supported is door FreeBSD, dan kun je dus alle 8 SATA connectoren gebruiken, en ethernet misschien onboard of anders via een kaartje. Maar het probleem is dat in de ata(4) manpage de ATi support maar tot IPX400 gaat, en op het net valt niet veel te vinden over IPX450. Ik durf het dus niet te zeggen. ;(

Wel een mooi bordje, maarja het moet wel werken anders heb je er niet veel aan. :P
Wat je zou kunnen doen, is iemand vinden met dit moederbord, en hem/haar vragen met een livecd (FreeSBIE) te booten en de bootlog (dat heet 'dmesg') op te sturen, dan kun je enigszins oordelen of het gaat werken. Of je neemt de gok natuurlijk. Je kan iig 4 poorten er van gebruiken, en voorlopig een realtek kaartje gebruiken ofzo totdat je onboard ethernet aan de praat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• printerman
  • Laatst online: 16-05 15:45
Enlightenment,
Dank voor je antwoord. Ik heb zelf een MSI RS482 moederbord. Deze heeft een ATI xpress 200 North Bridge en een SB400 South Bridge. Dus, FreeSBIE gedownload, op cd gebrand en mijn pc geboot met deze cd. Helaas ontstaat er een kernel panick en wordt de opstartprocedure afgebroken. Ik denk dat het moeilijk gaat worden om FreeBSD op een ATI bord te laten werken. Jammer, en ik ga weer verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Anoniem: 41852 schreef op zondag 15 april 2007 @ 15:12:
[...]

Ziet er prima uit, alhoewel ik zelf liever een grotere capaciteit schijven erin zou zetten, maar je hebt al een schijf dus. Je hebt trouwens geen 2x256MB nodig, Socket 754 kent toch geen dual channel DDR dus om die reden hoef je dat niet te doen.

En nu ga ik weer even genieten van mijn milkshake banaan. :9~
Dank voor je hulp. :)

Goed om te weten dat Socket 754 geen dual channel ondersteunt, ik dacht dat dat wel standaard was. M'n Socket A machine kan het zelfs.

Heeft iemand dit wel eens geprobeerd met z'n FreeNAS server;
http://www.herger.net/sli...hp?nr=1026&kategorie=slim

[ Voor 9% gewijzigd door Coenen op 16-04-2007 20:40 . Reden: nog een stukkie tekst erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Coenen schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:25:
[...]

Dank voor je hulp. :)

Goed om te weten dat Socket 754 geen dual channel ondersteunt, ik dacht dat dat wel standaard was. M'n Socket A machine kan het zelfs.
Verschil tussen Socket 754 en 939 is vrijwel uitsluitend ondersteuning voor dual channel. :)
Bij SocketA zit de geheugencontroller niet in de processor, dus ligt het aan de northbridge (chipset) of deze dual channel ondersteunt of niet, meestal alleen nForce2 chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Ik heb Gentoo aan de kant gegooid (teveel chaos!) en ben nu bezig met een FreeBSD install. Heb al een basic system en raid1. Heb maar besloten het hele handboek door te werken, dat duurt nog wel een paar daagjes. Ik moet zeggen dat het lekkerder werkt dan gentoo tot nu toe. Ik wil zsm naar ZFS toe, en dan zijn de enige opties wachten op FreeBSD 7.0-release of beginnen met solaris, iets dat ik niet zie zitten.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bugs worden nog aan de lopende band uit ZFS gehaald (zowel Solaris ZFS codebase als BSD-import door Pawel Jakub Dawidek), dus of het verstandig is om nu al over te gaan op ZFS? Als je dat al wilt, raad ik aan om een volledige backup te behouden, in elk geval voor een half jaar totdat ZFS stabiel verklaard is. Zelfs in 7-RELEASE zal ZFS een experimentele feature worden.

Maar ik snap dat je ZFS graag wilt gebruiken. Als je eenmaal aan de verboden vruchten hebt geproefd is de weg terug nog moeilijker. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 18-04-2007 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Enligthenment, ik moet je weer even storen: ik heb vandaag m'n tweedehands K8N4 deluxe binnengekregen. Klopt het dat erop de northbridge geen koellichaam zit?
Toen ik hem uitpakte dacht ik dat ik ie er niet meer opzat, maar als ik nu naar een plaatje op de Asus site kijk lijkt er niks op te zitten en zou er dus niks aan de hand moeten zijn.

Verder zit ik me nu net te bedenken dat ik misschien niet de meest handige processor heb besteld.
Ik heb een AMD Sempron 3000+ (S754, 1.8GHz, 128KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed) besteld.
Ik zit me net te bedenken dat ik beter een 3100+ had kunnen bestellen, deze heeft 256KB cache.
Of gaat dit niks schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Coenen schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:59:
Enligthenment, ik moet je weer even storen: ik heb vandaag m'n tweedehands K8N4 deluxe binnengekregen. Klopt het dat erop de northbridge geen koellichaam zit?
Toen ik hem uitpakte dacht ik dat ik ie er niet meer opzat, maar als ik nu naar een plaatje op de Asus site kijk lijkt er niks op te zitten en zou er dus niks aan de hand moeten zijn.
Hm ja er hoort wel een heatsink op te zitten, maar ik heb het over de Asus K8N4E Deluxe, dat is wat anders dan de K8N4 Deluxe, denk ik?

Dit is de juiste pagina:
http://www.asus.com/produ...4=0&model=454&modelmenu=1

Staat op het plaatje idd geen heatsink, maar bij elk bordje dat ik gezien heb is dat toch echt wel zo. Misschien even vragen waar je het bordje vandaan hebt?
Verder zit ik me nu net te bedenken dat ik misschien niet de meest handige processor heb besteld.
Ik heb een AMD Sempron 3000+ (S754, 1.8GHz, 128KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed) besteld.
Ik zit me net te bedenken dat ik beter een 3100+ had kunnen bestellen, deze heeft 256KB cache.
Of gaat dit niks schelen?
Zal vast wel wat schelen ja, maar vast geen supergroot verschil. Toch ben ik zelf wel benieuwd naar het effect van hoeveelheid cache; ik heb dat zelf nog niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik was gister niet super duidelijk, maar ik heb een K8N4-E Deluxe tweedehands via vraag en aanbod van Tweakers gekocht. Rev1.01. Dus we hebben het over dezelfde.

Afbeeldingslocatie: http://img201.imageshack.us/img201/3751/k8n4mobofc5.jpg

Je kan duidelijk zien dat er geen heatsink op zit en dat er wel pasta zit, dus er heeft ooit een heatsink opgezeten. Toen ik het plaatje op de asus site zag dacht ik eigenlijk dat geen heatsink op hoorde.
Kan jij misschien een foto'tje online zetten waarop de heatsink kan zien?
De verkoper had al aangegeven dat hij de northbridge koeler wel wou vergoeden.
Toen ik gister de foto op de asus site zag dacht ik dat er geen heatsink op hoorde.
Met die foto had ik ook geen poot meer om op te staan.

Helaas zit de zwarte plastic beugel rond de processor voet er ook niet bij, dus ik heb ook een Zalman processor koeler gekocht, anders kan ik nog niks. Ik hoop dat hij die zwarte beugel nog heeft, dan kan ik die koeler terugbrengen (Mycom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De verkoper geeft dus wel toe dat er een heatsink op zat en dat hij die eraf heeft gehaald? Beetje vreemd verhaal enzo, maar idd je kan echt niet zomaar iets zonder heatsink laten draaien. nVidia en ATi laten ook wel productfoto's van videokaarten zonder heatsink zien; puur dat je de chip kunt zien maar je hoeft niet te proberen daarmee te gaan gamen. ;)

Maaruh, plaatjes genoeg op google toch?
http://images.google.nl/i...&btnG=Search+Images&gbv=2

Oftewel:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200505/asusK8NEdlx_d.jpg

Er zijn trouwens meerdere 'modellen' heatsinks op dit bordje, minimaal 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Hij blijft daar een beetje vaag over.
Dan denk ik dat ik hem er zelf op heb gezet, dus dan zal ik met gwerkt hebben.
Hij gaat nog even kijken of hij thuis wat kan vinden, anders wil hij wel voor de koeler betalen.

-Update-
Vandaag begonnen met het opbouwen van m'n NAS systeem.
Het opbouwen ging goed, helaas werd m'n CF naar IDE convertor niet herkend in de bios.
Nadat ik een andere IDE kabel had gepakt werd ie wel herkend.
Dit is een 40 aderige kabel, ipv zo'n kabel die twee keer zoveel aders heeft.

Booten is inmiddels ook gelukt, booten vanaf CDROM wou om de een of andere reden ook niet gelijk. FreeNAS is geinstalleerd. Nu nog even m'n 250GB schijf leegmaken....
Dan kan die erin samen met een nieuwe 250GB schijf in Raid1

Dat leegmaken van die 250GB schijf gaat niet lukken, ik heb er te veel data opstaan.
Ik heb geen ruimte meer op m'n andere schijven.

[ Voor 82% gewijzigd door Coenen op 22-04-2007 15:45 . Reden: nog een stukkie voortgang erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb gisteren ook eindelijk eens de tijd gevonden om wat te experimenteren.

De laatste versie gaf wat problemen met het installeren op mn usb stickje. Nadat ik vanuit de shell een nieuwe filesystem erop gezet had werkte het echter wel.

Tot mijn verbazing word mn netwerk kaart op A8N-VM CSM netjes herkend. Dus eigenlijk werkt alles out of the box.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan aan het eind van de week ook aan de slag. M'n Adaptec 2610SA heeft wat vertraging opgelopen, maar is net binnen gekomen. Woensdag haal ik een PowerEdge 1500SC machine op, met 4x PCI 64bits sloten, en een gigabit-nic onboard 8)

Nu nog een paar HDD's (waarschijnlijk 500GB /stuk), en dan is 't af. 'T is niet echt meer een NAS, aangezien 't apparaat ook mail/web/calendar en downloads gaat regelen, maar ik wordt er best blij van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Coenen schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 08:43:
Ik was gister niet super duidelijk, maar ik heb een K8N4-E Deluxe tweedehands via vraag en aanbod van Tweakers gekocht. Rev1.01. Dus we hebben het over dezelfde.

[afbeelding]

Je kan duidelijk zien dat er geen heatsink op zit en dat er wel pasta zit, dus er heeft ooit een heatsink opgezeten. Toen ik het plaatje op de asus site zag dacht ik eigenlijk dat geen heatsink op hoorde.
Kan jij misschien een foto'tje online zetten waarop de heatsink kan zien?
De verkoper had al aangegeven dat hij de northbridge koeler wel wou vergoeden.
Toen ik gister de foto op de asus site zag dacht ik dat er geen heatsink op hoorde.
Met die foto had ik ook geen poot meer om op te staan.

Helaas zit de zwarte plastic beugel rond de processor voet er ook niet bij, dus ik heb ook een Zalman processor koeler gekocht, anders kan ik nog niks. Ik hoop dat hij die zwarte beugel nog heeft, dan kan ik die koeler terugbrengen (Mycom).
Die heb ik ook (nForce 3 + AGP). Daar hoort zo'n standaart lichtblauwe koeler op (passief dus)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrBarBarian schreef op maandag 23 april 2007 @ 18:50:
[...]

Die heb ik ook (nForce 3 + AGP). Daar hoort zo'n standaart lichtblauwe koeler op (passief dus)
Op alle versies die ik heb gezien, zit een actieve koeler op de chipset. Heb je een foto van die standaard passieve koeler toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/233/233_l.jpg

Maar ik zie nu dat de foto van Coenen een k8n4 is.. waarschijnijnlijk dus een nForce 4. En die zijn idd doorgaans actief gekoeld.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Het is inderdaad een K8N4-E Deluxe.

Ik heb er nu een Zalman Northbridge passieve koeler op zitten. Dat lijkt goed te gaan.
Verder heb ik er twee 12 cm fans in hangen, 1 aan de voorkant bij m'n schijven en 1 aan de achterkant.
Als processorkoeler heb ik een Zalman CNPS7700-Cu.
Hiermee moet ik alles toch lekker koel kunnen houden zonder al te veel herrie.
Ben trouwens wel benieuwd of dat Q-fan gebeuren van Asus nu al een beetje werkt.

Wakeonlan wil nog niet helemaal lukken.
Ik heb in de bios wake on PCI devices enabled, met de wakeonlangui stuur ik het magic packet.
Maar dan gebeurd er weinig. M'n andere PC krijg ik wel gewoon aan vanaf m'n laptop.
Dat is ook een asus mobo met wake on PCI enabled.

Ik heb volgens mij alle mogelijke mobo voedingen aangesloten, de grote connector en een 4 polige.
Verder neem ik aan dat zo'n coolermaster iGreen voeding ook niet het probleem mag zijn.

Nou ja, eerst maar eens m'n data verplaatsen zodat m'n 250GB schijf leeg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:00
Anoniem: 41852 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 14:41:
Goed nieuws voor iedereen die graid5 wilt gaan gebruiken: de offline capacity expansion-functie is klaar en zojuist getest door mij; en het werkt! Je kunt nu dus schijven toevoegen aan je bestaande graid5-array. :)

De expansion is 'offline'; je hebt dus wel een service interruption. Doordat het omzetten van de data lang kan duren (bij mij 3 uur) is wel een tijdje je raid5-volume down. Dat lijkt me geen probleem voor thuisgebruikers; heb je graid5 op je systeemvolume is het wel ingewikkelder en zul je tijdelijk van een andere HDD of pendrive moeten booten om de procedure uit te voeren. Maar al met al een nieuwe stap op weg naar een sexy NAS. 8)
Als ik de handelingen bekijk op het forum van FreeNAS, dan vereist een offline expansion de nodige kennis van FreeBSD, FreeNAS of Linux?. Ik zie (als windows-gebruiker) handelingen voorbij komen, waar ik geen touw aan kan vastknopen, zoals;

"create gnop devices for every disk in device oldraid5 with size, that is <sector size> smaller than DS: "gnop create -s `expr DS - 512` ad2"... " etcetera.

Dan is het toevoegen van een hardeschijf aan je raid5 set in FreeNAS is dus geen kwestie van klik, klik en hup a la Windows. :P Dan zie ik mezelf eerlijk gezegd geen FreeNAS gebruiken, aangezien ik daar veel, tijd in moet investeren.

Het dilemma waar ik mee zit is, dat ik geen onbeperkt budget heb (wie wel). Voor bedrag X koop ik of 8 schijven van 320Gb (alles in een keer), of 4 schijven van 500Gb (later uit te breiden). Maar om later uit te breiden moet je dus wel heel zeker weten dat dat later geen problemen geeft. Aangezien een Areca ook vreselijk duur is, houd je geom_raid5 over. Maar na het lezen van de ingewikkelde tutorial op het FreeNAS forum, twijfel ik hevig of ik dat kan uitvoeren. Dan wordt het waarschijnlijk 8 schijven van 320Gb in een keer, jammer maar helaas. Tenzij die Offline Expansion wel simpel is uit te voeren. Is een offline expansion inmiddels al verwerkt in een sjiek tabblad, of is dat iets voor in de nabije toekomst? Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor 100 euro koop je op ebay een 6port sata-raid controller met expansion mogelijkheid. Ik heb er nu een (nog niet geinstalled though), en plan om hier 3x 500gb in te drukken. Voorlopig genoeg, en goedkoper dan nu 8x320GB kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fornoo schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:21:
Als ik de handelingen bekijk op het forum van FreeNAS, dan vereist een offline expansion de nodige kennis van FreeBSD, FreeNAS of Linux?. Ik zie (als windows-gebruiker) handelingen voorbij komen, waar ik geen touw aan kan vastknopen
Vandaar dat ik een volledig geautomatiseerde graid5 capacity expansion procedure heb geschreven. ;)

Moet hem alleen nog wel goed testen. Maar tot zover ging alles goed, md5-check wijst uit dat files onbeschadigd uit de procedure kwamen. Zodra ik denk dat het betrouwbaar genoeg is zet ik het script online met instructies, mocht je voor die tijd al willen gebruiken even mailtje sturen dan help ik je er wel mee. :)
Het dilemma waar ik mee zit is, dat ik geen onbeperkt budget heb (wie wel). Voor bedrag X koop ik of 8 schijven van 320Gb (alles in een keer), of 4 schijven van 500Gb (later uit te breiden). Maar om later uit te breiden moet je dus wel heel zeker weten dat dat later geen problemen geeft. Aangezien een Areca ook vreselijk duur is, houd je geom_raid5 over. Maar na het lezen van de ingewikkelde tutorial op het FreeNAS forum, twijfel ik hevig of ik dat kan uitvoeren. Dan wordt het waarschijnlijk 8 schijven van 320Gb in een keer, jammer maar helaas. Tenzij die Offline Expansion wel simpel is uit te voeren. Is een offline expansion inmiddels al verwerkt in een sjiek tabblad, of is dat iets voor in de nabije toekomst? Lastig.
Mijn script is geschreven in PHP zodat het in FreeNAS makkelijk geintegreerd kan worden, maar aan integratie in FreeNAS heb ik nog niet gewerkt. Maar je hoeft het niet via FreeNAS te doen. Zet je er een HDD in met FreeBSD of even op een usb stick ofzo dan kun je op die manier expanden en daarna boot je gewoon weer FreeNAS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv

fv

Anoniem: 41852 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 04:57:

Vandaar dat ik een volledig geautomatiseerde graid5 capacity expansion procedure heb geschreven. ;)

Moet hem alleen nog wel goed testen. Maar tot zover ging alles goed, md5-check wijst uit dat files onbeschadigd uit de procedure kwamen. Zodra ik denk dat het betrouwbaar genoeg is zet ik het script online met instructies, mocht je voor die tijd al willen gebruiken even mailtje sturen dan help ik je er wel mee. :)
Oeh, dat klinkt interresant :9~. Enig idee wanneer? Ik kan eventueel wel een test setupje maken om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:00
Anoniem: 74530 in "DIY RAID NAS bouwen"
Anoniem: 41852 schreef op donderdag 26 april 2007 @ 04:57:
[...]

[...]

Mijn script is geschreven in PHP zodat het in FreeNAS makkelijk geintegreerd kan worden, maar aan integratie in FreeNAS heb ik nog niet gewerkt. Maar je hoeft het niet via FreeNAS te doen. Zet je er een HDD in met FreeBSD of even op een usb stick ofzo dan kun je op die manier expanden en daarna boot je gewoon weer FreeNAS. :)
Bedankt Enlightenment, zal het onthouden. Heb de hardware nog niet aangeschaft, maar ga het t.z.t. in ieder geval proberen. Mocht ik er als dummy dan niet uitkomen, kan ik altijd alsnog een RAID-controller kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Even een kleine update van mijn kant. Mijn FreeNAS systeem is up and running. :)

Ik gebruik nu de volgende hardeware:
Mobo: Asus K8N4-E Deluxe, met passieve Zalmann northbridge koeler.
Proc: AMD Sempron 64 3000+ 1.8GHz HT 128kB S754 Box
Geheugen: 512MB
HD's: 2 * 250GB Hitachi IDE, raid 1
FreeNAS staat op een CF van 32MB
2 * 12cm casefan, had ik toch nog liggen.

Het aan de gang krijgen van m'n HD's in software raid wou niet in 1 keer, uiteindelijk een kwestie van RTFM. Nu nog een keer WakeOnLan aan de gang krijgen, dat scheelt weer lopen als ik hem even nodig heb. :P

Wat ik mij nog afvroeg: klopt het dat ik m'n schijven beter aan kan laten staan?
Een tijdje geleden meldde hier iemand dat hij data loss had nadat z'n schijven uit waren gegaan.

Van het weekend druk geweest met het kopieren van m'n data, via Windows een magere 60 Mbps.
Via FTP een goede 93 Mbps. (Heb nog geen gigabit switch). Die 60Mbps was wel m'n desktop PC en die 93 Mbps met m'n laptop, dus eigenlijk een appels en peren vergelijking. Des al niet te plus een behoorlijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Fornoo schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:21:Als ik de handelingen bekijk op het forum van FreeNAS, dan vereist een offline expansion de nodige kennis van FreeBSD, FreeNAS of Linux?. Ik zie (als windows-gebruiker) handelingen voorbij komen, waar ik geen touw aan kan vastknopen, zoals;

"create gnop devices for every disk in device oldraid5 with size, that is <sector size> smaller than DS: "gnop create -s `expr DS - 512` ad2"... " etcetera.

Dan is het toevoegen van een hardeschijf aan je raid5 set in FreeNAS is dus geen kwestie van klik, klik en hup a la Windows. :P Dan zie ik mezelf eerlijk gezegd geen FreeNAS gebruiken, aangezien ik daar veel, tijd in moet investeren.

Mja ik weet niet hoe je zit met tijd enzo, maar FreeBSD leert best makkelijk :)

Binnen een redelijk korte tijd zat ik opeens een nieuwe Kernel te compilen en heel mijn FreeBSD te updaten enzo :*)

Voorlopig mijn favoriete Non-Windows OS'je in ieder geval !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fv schreef op donderdag 26 april 2007 @ 19:01:
[...]

Oeh, dat klinkt interresant :9~. Enig idee wanneer? Ik kan eventueel wel een test setupje maken om het te testen.
Testen zou heel mooi zijn! Ik ga volgende week op vakantie dus ik heb niet veel tijd meer. Maar ik zal m'n best doen. Anders na mn vakantie, eind mei ofzo.
Coenen schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 20:53:
Even een kleine update van mijn kant. Mijn FreeNAS systeem is up and running. :)
Woei =)

Maar je hebt nu 8 SATA en 4 PATA aansluitingen, maar slechts 2 disks? Je gaat later wel uitbreiden?
Wat ik mij nog afvroeg: klopt het dat ik m'n schijven beter aan kan laten staan?
Een tijdje geleden meldde hier iemand dat hij data loss had nadat z'n schijven uit waren gegaan.
Ik gebruik zelf een standby-tijd van 1 uur, na die tijd gaan de schijven standby (spindown). Nadeel is dat je dan 8 seconden moet wachten als je ze weer wilt gebruiken, mja pech.

Als je deze functie wilt gebruiken moet je FreeNAS wel patchen, nu zit er nog een bug in dat FreeNAS een timeout genereert en de betreffende schijf disconnect. En ja dan kun je er niet meer naar schrijven. :)
Van het weekend druk geweest met het kopieren van m'n data, via Windows een magere 60 Mbps.
Via FTP een goede 93 Mbps. (Heb nog geen gigabit switch). Die 60Mbps was wel m'n desktop PC en die 93 Mbps met m'n laptop, dus eigenlijk een appels en peren vergelijking. Des al niet te plus een behoorlijk verschil.
Mja beetje mager. Hoe is de CPU utilization tijdens samba dan van beide machines?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Anoniem: 41852 schreef op zondag 06 mei 2007 @ 18:32:
Maar je hebt nu 8 SATA en 4 PATA aansluitingen, maar slechts 2 disks? Je gaat later wel uitbreiden?
Ik ga en moet binnenkort uitbreiden, de 250GB die ik nu tot m'n beschikking heb is bijna vol.
Waarschijnlijk ga ik voor 4 * 500GB Samsung, dan ik later nog een keer 4 schijven erbij zetten.
Ik gebruik zelf een standby-tijd van 1 uur, na die tijd gaan de schijven standby (spindown). Nadeel is dat je dan 8 seconden moet wachten als je ze weer wilt gebruiken, mja pech.

Als je deze functie wilt gebruiken moet je FreeNAS wel patchen, nu zit er nog een bug in dat FreeNAS een timeout genereert en de betreffende schijf disconnect. En ja dan kun je er niet meer naar schrijven. :)
Ik hoef deze functie niet perse te gebruiken, ik neem aan dat binnenkort wel een update komt van FreeNAS, zodat dit wel goed werkt. Tot die tijd kan ik best zonder.
Mja beetje mager. Hoe is de CPU utilization tijdens samba dan van beide machines?
Ik dacht dat m'n FreeNAS machine iets van 18% CPU had, het was iniedergeval niet hoog.
Ik wil het eigenlijk nog een keer goed testen, met al het mooie weer van de afgelopen week is dat er nog niet van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik heb een:

Intel Woodruff Server bordje S478
Pentium 4 2000MHZ
512MB PC2100
2 * Hitachi 80GB in Mirror onboard
1 * Promise Fasttrack SX4000
1 * 128MB ECC Cache op de SX4000
3 * Hitachi 160GB in Raid 5 op de SX4000

APC Smart-UPS 2200VA

Dit op Windows 2000 Server en draaid nu al een hele tijd als huis server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ylja
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-12-2023
elke vraagjes... Enlightment, jij hebt ook de asus K8N4-E Deluxe right? wel ik krijg geen IP toegewezen via DHCP op dat gigabit kaartje ervan, enkel op een 100mbit kaartje dat ik nog had liggen rondslingeren, vrij lastig wel... En als ik het manueel instel kan hij geen verbinding maken... :(

En vraagje 2, het groot probleem... ik heb 8 x 500gb samsung spinpoints en gebruik het K8N4-E Deluxe mobotje, maar telkens als ik een raid5 bouw in freenas duurt het 6u om hem te builden. Nu dit is normaal dacht ik, maar als ik dan de fileserver reboot is hij altijd critical ineens... Nu heb ik ook eens geprobeerd 2 raid5's gemaakt van 4 schijven om te testen en vrijwel hetzelfde resultaat, ineens critical... Enig idee waar dit kan door komen? Ik gebruik 0.684 maar ook problemen met de 0.68

Bios update? Of een of amper proggie om mijn schijven eens grondig te checken?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:'(
jij hebt ook de asus K8N4-E Deluxe right? wel ik krijg geen IP toegewezen via DHCP op dat gigabit kaartje ervan, enkel op een 100mbit kaartje dat ik nog had liggen rondslingeren, vrij lastig wel... En als ik het manueel instel kan hij geen verbinding maken... :(
nVidia ethernet is reverse engineered, je hebt ws. een moderne versie van FreeBSD nodig om dat te supporten. FreeBSD 7-CURRENT. Een nadeel, maar niet onoverkombaar.

Aangezien het bordje drie ( :9 ) PCI-express x1 sloten heeft, kun je natuurlijk ook makkelijk een Intel PCIe Gbps kaartje kopen, Intel Pro/1000 PT voor 35 euro ofzo, werkt als een zonnetje bij mij. :)
En vraagje 2, het groot probleem... ik heb 8 x 500gb samsung spinpoints en gebruik het K8N4-E Deluxe mobotje, maar telkens als ik een raid5 bouw in freenas duurt het 6u om hem te builden. Nu dit is normaal dacht ik
Aangezien 4 schijven via PCI lopen is de maximum throughput (8/4) * 133MB/s = 266MB/s. Dus het zal sowieso minimaal 8 * 500 * 1000 / 266MB/s = 4,2 uur duren. Aangezien je gaat rebuilden zullen de schijven ook niet altijd sequentieel lezen en schrijven, dus is 6 uur best goed te noemen.
maar als ik dan de fileserver reboot is hij altijd critical ineens... Nu heb ik ook eens geprobeerd 2 raid5's gemaakt van 4 schijven om te testen en vrijwel hetzelfde resultaat, ineens critical... Enig idee waar dit kan door komen? Ik gebruik 0.684 maar ook problemen met de 0.68
Kun je via de tools eens een STATUS en LIST commando output geven, zover als hij goed als (na de rebuild) als na de reboot als hij critical is?
Bios update? Of een of amper proggie om mijn schijven eens grondig te checken?
Mwa hoeft niet aan je schijven te liggen hoor, denk dat het een partitieprobleem is, had iemand al eerder last van. Dus een probleem met FreeNAS zeg maar. Heb je toevallig geupgrade van een versie en begonnen daarne de problemen? Nieuwere FreeNAS maken partities aan ipv op een kale schijf te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 07-05-2007 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
In hoeverre is er ondersteuning voor Hardware Raid ingebouwd in FreeNAS? Ik zit te denken aan Areca of 3Ware maar kan niet echt uit de support of uit de wiki van FreeNAS halen of er out of the box kaarten werken of dat j ze moet toevoegen als losse kernel modules...

Ik ben bezig met een thuissetup voor mijn netwerk.

Huidige config (test setup):
FreeNAS 0.68
Asus Socket A mobotje
3com 3c905B 10/100 NIC
AMD Athlon XP 2000+
512 MB
1 x 80 GB (FreeNAS partitie + NAS partitie)
1 x 40 GB (alleen NAS)

Mogelijk nieuwe config:

FreeNAS 0.684b
Asus A8V-VM-SE
2 x 3com 3c980 10/100 server NIC
AMD Athlon 3000+
512 MB Dual Channel PC3200
Hardware RAID controller (to be defined)
3 x Hitachi 300GB SATA2 disks (in RAID 5)

Gigabit ethernet niet aanwezig dus heeft weinig nut die te gebruiken (budget laat geen wijziging toe in netwerk materiaal).

Tips? Nuttige info?

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46
Waarom dan nog freenas / waarom een losse raid-controller?

Als je en geen gigabit wilt doen en je wilt het maar in een thuisnetwerkje zetten dan kan dit allemaal prima met een softwarematige raid-5 oplossing. (scheelt toch behoorlijk wat geld voor een hardware controller).

Met een hardwarematige raid-5 kun je juist weer elk os gebruiken om genoeg snelheid te halen.
Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.