Er is wel read-only XFS-support voor FreeBSD-CURRENT. Gaat denk ik niet werken in FreeNAS. Maar dat zou je eventueel kunnen gebruiken om XFS te converten naar UFS.Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:36:
FreeNAS ziet er goed uit en is supergemakkelijk te installeren en configureren. Helaas ondersteunt het weer net geen XFS bestandssysteem.. waar ik ongeveer van de bovenstaande 310GB, 200 GB op heb staan.
Een stabiele ZFS-port moet je denk ik aan 2008 denken. ZFS komt op zijn vroegst in FreeBSD 7.0 en zal in het begin 'experimental' zijn van aard. Overigens vind ik het ironisch dat mensen een filesystem kiezen omdat deze extra veiligheid zou bieden maar wel bereid zijn een beta/unstable-versie ervan te gebruiken, waar mogelijk nog desastreuze bugs in zitten. Daarmee doel ik niet noodzakelijkerwijs op jou.Kortom, eigenlijk kan ik gewoon niet wachten totdat FreeBSD gewoon ZFS helemaal goed ondersteunt (liefst niet in de CURRENT versie). Als FreeNAS het dan ook nog snel ondersteunt ben ik echt verkocht, anders ga ik zelf nog wel eens met het een en ander prutsen onder FreeBSD zelf.
Als het je gaat om veiligheid is ZFS op dit moment gewoon nog geen optie, en ook niet in de nabije toekomst. Hooguit op Solaris zelf, maar dan nog. UFS, Ext3 e.d. hebben zichzelf bewezen en kun je dus ook betrouwbaar achten. Wil je nieuwe feature en ga je bleeding edge, moet je daarmee wel beseffen dat je flink inboet op het gebied van veiligheid; je draait in principe beta-software. Met name de complexiteit van ZFS kan veel verborgen obscure bugs tot gevolg hebben. Ik zelf vertrouw mijn data liever toe aan geom_raid5 + UFS + SoftUpdates.
500GB schijfjes van Samsung T166 zijn heel aantrekkelijk. Flink goedkoper dan de concurrentie en laag energieverbruik en hoge sequentiele transfers. Koop je er twee kun je een mirror draaien of (beter nog) een nightly backup. Koop je er drie heb je 1TB opslag met RAID5.Tenslotte ben ik nu wat aan het rondkijken naar wat meer opslagruimte, ook om de omvang van de verschillende harde schijven nu eens recht te trekken.
Die quote gaat over de beschikbaarheid van een RAID-array, voor thuisgebruik niet erg interessant denk ik. Meer voor mission-critical servers die er geen uurtje uit mogen liggen. Dan is RAID6 de enige oplossing.Iemand hier misschien nog gedachten danwel tips over die mij misschien wat kunnen helpen?
RAID5 is potentieel minder veilig dan een mirror, maar een mirror kent ook een extreem hoge overhead van 50% terwijl je die bij RAID5/RAID6 goed binnen de perken kunt houden mits je voldoende schijven hebt. Een 3-disk RAID5 is daarnaast ook sneller dan een 4-disk mirror. Maargoed heb je nou maar 2 of 3 disks, dan ligt een mirror eerder voor de hand. Maar dan vraag ik me af of je uberhaupt wel RAID moet gebruiken.
Zelf zou ik zeggen: ga voor een backup ipv een mirror. Je bent namelijk dezelfde overhead kwijt, maar je hebt wel history. Daarmee bedoel ik: stel je verwijdert perongeluk wat, je hebt een virusaanval of een andere reden zorgt ervoor dat je data weg is, dan heb je altijd die backup nog, waarvan de disk ook nog eens in slaapstand gezet kan worden de grootste tijd wat weer energie bespaart. Het enige nadeel t.o.v. een mirror is dat als een disk uitvalt je tijdelijk niet bij je data kunt, je moet dan de disken omruilen en booten van de backup disk. Voor thuisgebruik is dit meestal geen enkel probleem; zo vaak komt een crash niet voor.