Wat een kleine plaatjes.

Als je grote hebt zet ik ze voor je op mijn 100Megabit server.

@Enlightement, wil je nog eens kijken naar mijn vragen die ik even hierboven heb gesteld? Ik kom zonder hulp op het moment niet verder!
Mja sorry, had al wel op gereageerd, eigenlijk hele reply klaar. Maar ik gebruikte Gran Paradiso (Firefox 3 alpha) en die klapte er na 2GB memoryleak uit en weg was mijn reactie (Firefox2 houdt forms behouden zelfs na een crash). Best wel

dus.
Nieuwe poging:
Enlightenment!!

EINDELIJK ben ik dan begonnen aan de bouw van mijn eigen FreeNAS 0.684b
Wees je wel voorzichtig met een beta! Eerst heel goed testen he.

Ik heb uiteindelijk dus toch een MSI MSI K8N Neo4 Platinum uitvoering weten te krijgen met de X2 3800 proc er op!
Ik zal morgenavond een aantal foto's en specs van de drives plaatsen, ik heb begrepen dat jullie die graag willen zien!
Mooie proc! En ja na al deze pagina's hier is het leuk om te zien hoe iets in de praktijk gebruikt wordt. Ik kwam niet meer bij van het lachen toen ik het servertje van iemand hier zag in het gootsteenkastje met ColorReus ernaast

Q1a:
Het bord heeft 2 netwerkkaarten onboard:
- 1 LAN supports 10/100/1000 Fast Ethernet by Marvell 88E1111 PHY
- 1 LAN supports 10/100/1000 Fast Ethernet by Marvell 88E8053
->Is dat wat? of kan ik beter 2 losse realtek 8139 PCI (niet express) kaarten inzetten?
Marvell gaat wellicht niet lukken met standaard FreeNAS, wel met FreeBSD 7-CURRENT mogelijk. Aangezien je een mooie proc hebt is het misschien wel een goede investering een Intel Pro/1000 PT PCI-Express x1 gigabit kaartje te kopen. Deze werkt prima met FreeBSD/FreeNAS, heeft weinig CPU belasting, goede drivers en PCI-express link.
Q2:
Ik wil een zo hoog mogelijk throughput op mijn gigabit netwerk hebben (en heb een switch die dat ook aan kan!)
->Hoe TRUNK ik de verbindingen in FreeNAS?
Met ng_one2many, zie de manpage (man ng_one2many) voor meer info. Maar ik betwijfel of dat via FreeNAS gaat werken. Misschien dat ik er meer over kan zeggen als ik het daadwerkelijk zelf ga gebruiken.
Ik ben nu al mijn oude schijven 1-voor-1 aan het overzetten richting de FreeNAS doos; ik heb er nu 3x500Gb schijven aan hangen in geomRaid5, maar wil er dus nu extra 500Gb schijven bij zetten die inmiddels "leeg" zijn; @Enlightenment, spreekt eerder terug over een handleiding die ze aan het schrijven is....
->Hoe doe ik dat?
Heb je het over capacity expansion? M.a.w. wil je de data erop behouden? Zo niet, dan maak je gewoon een nieuwe array aan dat is wel zo handig. Ik heb capacity expansion geschreven maar nog onvoldoende getest om op live data uit te voeren, zou vervelend zijn als je toch data kwijtraakt!
Om gewoon een nieuwe array te maken in FreeNAS moet je even kijken of je de geom_raid5 array kunt deleten ofzo, en dan een nieuwe aanmaken. Als dat niet lukt zou je via de tools handmatig kunnen doen:
graid5 remove <volumename> <disk1>
graid5 remove <volumename> <disk2>
graid5 remove <volumename> <disk3>
graid5 remove <volumename> <disk4>
(tot er geen disks meer over zijn)
graid5 destroy <volumename>
graid5 clear <disk1>
graid5 clear <disk2>
graid5 clear <disk3>
graid5 clear <disk4>
En dan een nieuwe array aanmaken.
Q4:
Ik heb ook een aantal 250Gb schijven in een Geomraid5 geschakeld....ik heb dus nu een 500gb-drives RAID5 pool en een 250Gb-drive RIAD5 pool
->Is het verstandig om deze 2 RAID5 pools "virtueel" samen te voegen als een RAID0 pool voor de snelheid, wat zijn dan de evt consequenties?
Waarom voeg je die 250GB schijven niet samen tot 500GB schijven (JBOD, 2x250GB = 1x500GB) en gebruik je die samen met je 500GB schijven? Stel je hebt 4x 250GB en 4x 500GB dan heb je effectief 6x500GB en kun je dus 5x500GB gebruiken voor data (1 parity schijf). JBODs maken doe je met geom_concat ofwel gconcat, verkorte instructie:
gconcat label 500a /dev/ad4a /dev/ad6a
Maakt van twee 250GB schijven (ad4a en ad6a) een virtuele 500GB schijf die /dev/concat/500a wordt. Bij het labelen van geom_raid5 gebruik je dan:
graid5 label volumename ad8a ad10a ad12a ad14a concat/500a concat/500b
Dan heb je effectief 6x500GB (minus 1 parity schijf).

Het kan zijn dat je 'wasting ... bytes' ziet, als dat meer dan een paar MB is komt dat omdat de 250GB schijven een andere grootte hebben dan de helft van de 500GB schijven, scheelt altijd wel iets. Is geen probleem verder.
Superveel succes!
Ik ga wel met vakantie nu voor 2 weken, dus kan je gedurende die tijd niet helpen. Mocht je problemen ondervinden met geom_raid5 kun je ook de auteur emailen: arne_woerner@yahoo.com. Hij is duits maar kan goed engels, voeg zoveel mogelijk output van commando's zoals graid5 status, graid5 list, welke versie van graid5 en je OS (freebsd/freeNAS). Succes iedereen!