Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
EaS schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:19:
Schijnt eind januari op de markt te komen. Zie Hardocp.

Op internet gaan inderdaad veel geruchten dat AMD in Q1 al met de M2 op de markt komt maar de laatst officiele info die ik heb heeft het nog steeds over Q2, MP start in April. Wellicht dat het vooruitgetrokken zal worden vanwege de DDR2 prijzen. Het feit dat er al samples zijn zegt niets, deze zijn er al langer. Wel interessant is dat M2 van top to bottom launched, dus vanaf AthlonFX tot aan Sempron. Mid to high-end zal daarbij erg snel naar M2 over gezet worden. Een paar cijfers van de AMD CPU planning:

Q2:
A64FX-M2 = 0.1% (hudige 939 FX is ook 0.1% dus niet verschieten he :) )
A64X2-M2 = 1% (huidige 939 X2 is 3.7%, en in Q1 zal dit 6.1% zijn)
A64-M2 = 12% (huidige 939 A64 is 27%)
Sempron-M2 = 12% (huidige sepmron 939 = 6% OEM only, en 754 sempron = 55%

Q3:
A64FX-M2 = 0.1% (en dit zal zo blijven...)
A64X2-M2 = 8% (de opmars van DC tov 6.1% in Q1 op 939)
A64-M2 = 19% (tov 11.1% op 939)
Sempron-M2 = 41.5% !!! (meer sempron op M2 tov 12% op 754)

Q4 en 2007 zal ik jullie besparen. Anyway heel duidelijk blijkt dat AMD in Q3 masaal overstapt op M2, dit lijkt mij ook logisch want begin Q2 zal de prijs van DDR2 heel erg gunstig liggen tov DDR. Dat is nu al het geval, echter is er nog een pricegap voor de mainboards en liggen de prijzen voor de kleine dealers nog op hetzelfde niveau. In Q4 is nog 12% van de output op 754 en 3% op 939, de overige 85% is op socket M2 !! De CPU productie planning wijzigt elk kwartaal... maar Q1 2007 zullen zowel socket 754 en 939 uitstreven... en het kan wel eens veel sneller gaan. De markt voor het oude DDR geheugen wordt steeds kleiner, het wordt duurder, moelijker verkrijgbaar, dus wellicht zal AMD haar CPU productie hierop aanpassen.

Ik ben benieuwd naar de performance van AMD + DDR2 en welke impact de latencies op de integrated memory controller zullen hebben.

quote:
Q4 en 2007 zal ik jullie besparen.
Post toch maar :)

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Nentindo Community

Kan iemand mij vertellen of er een driver is voor de Sempron 64 (Win XP) ? Zelfs op de AMD site vind ik er nog steeds niks over. Of ondersteunt de Sempron 64 geen Cool 'n Quiet ?

Waneer zou je eigenlijk de laatste opterons kunnen kopen op het huidige socket 940? Want die gaan geloof ik ook naar een ander toe niet?
'A toy robot...'

Nu ben ik dus wel erg benieuwd naar hoe de M2 presteert vergeleken met een S939, wilde upgraden, maar dat doe ik niet als het al in Januai uitkomt.

Haal ik me mooi M2 systeempje met Dual Core :)

quote:
g00fy schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 10:21:
Kan iemand mij vertellen of er een driver is voor de Sempron 64 (Win XP) ? Zelfs op de AMD site vind ik er nog steeds niks over. Of ondersteunt de Sempron 64 geen Cool 'n Quiet ?
Alle drivers staan gewoon op de AMD site. Je hoeft niet voor alles specifiek Sempron drivers te hebben. Het is gewoon AMD64.
quote:
Aight! schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:01:
Nu ben ik dus wel erg benieuwd naar hoe de M2 presteert vergeleken met een S939, wilde upgraden, maar dat doe ik niet als het al in Januai uitkomt.

Haal ik me mooi M2 systeempje met Dual Core :)
Vergeet het maar. Januari gaat echt niet gebeuren hoor. Wordt op z'n vroegst april.

'A toy robot...'

Ach die 3 maanden wacht ik dan ook maar :P, kan ik mooi sparen voor een nieuwe HDD + gpu :)

Is er eigenlijk al wat bekend over de M2 moederborden van bijvoorbeeld DFI, MSI, Asus, Epox, Gigabyte, etc?

Aight! wijzigde dit bericht 22-10-2005 15:43 (38%)

Hoe zit het eigenlijk met opterons en 1t/2t settings? Heeft het zin om voor een opteron 4 reepjes single rank ram te kopen zodat het geheugen op 1t kan draaien, of heeft dit i.v.m. ECC e.d. geen zin en kan je net zo goed double rank geheugen aanschaffen?

'A toy robot...'

Alleen in Benchmarks merk je het :)

Ach iedere procent die je bij elkaar weet te tweaken is er 1 :)

Btw is er nog geen apart X2 topic? Aangezien hier voor het merendeel over de X2 gepraat word en de sempron's in het niet raken ;)

Mol Schuddebeurs | Castrol | BP | It's more than just oil. It's liquid engineering.

Een appert topic hoeft niet, alle K8/9 cpu's kunnen hier besproken worden :)

Ok :) verder dan met ouwehoeren (op de zinnige manier)
Hebben jullie al iets vernomen van een volgende chipset wat het M2 voetje gaat ondersteunen? Ikke niet

Mol Schuddebeurs | Castrol | BP | It's more than just oil. It's liquid engineering.

quote:
M@rijn schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:52:
Ok :) verder dan met ouwehoeren (op de zinnige manier)
Hebben jullie al iets vernomen van een volgende chipset wat het M2 voetje gaat ondersteunen? Ikke niet

Allemaal, want de geheugencontroller zit in de CPU.

quote:
gladiool schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:46:
Waneer zou je eigenlijk de laatste opterons kunnen kopen op het huidige socket 940? Want die gaan geloof ik ook naar een ander toe niet?
Nog zeker een jaar of langer, want de Opterons maken deel uit van het server programma van AMD dat deze artikelen lang beschikbaar zijn voor upgrades, etc. Ondanks dat er dan geen nieuwere snellere versies uitkomen zullen ze nog wel geproduceerd worden.

The Source wijzigde dit bericht 23-10-2005 18:58 (45%)

quote:
The Source schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:57:
[...]
Nog zeker een jaar of langer, want de Opterons maken deel uit van het server programma van AMD dat deze artikelen lang beschikbaar zijn voor upgrades, etc. Ondanks dat er dan geen nieuwere snellere versies uitkomen zullen ze nog wel geproduceerd worden.
Relaxed. Zijn er eigenlijk schattingen wat de snelste single en dual core opterons op socket 940 zullen zijn, voordat ze naar M2 verhuizen? single's zitten nu op 2,8gz, die snelheid zal zich ook wel een weg vinden naar de dual cores neem ik aan.
AMD gaat deze maand nog een prijsdrop doorvoeren:

Price changes on 24th October::
AMD Sempron™ Processor prices will drop but there will be no changes on the AMD Sempron™ Processor 2500+ & 2600+.
AMD Athlon™ 64 Processors price will drop. This includes AMD Athlon™ 64; AMD Athlon™ 64 X2 but there is no change on the AMD Athlon™ 64 FX price.
Mobile AMD Sempron™ Processor 3000+ (25W or 62W) & above prices will drop.
AMD Turion™ 64 Mobile Technology ML28/MT28 & above prices will drop.

Price changes on 31st October::
AMD Opteron™ Processor UP Models 144 – 939 pin to 150 -939 pin only. All other models will stay the same.

New product availability:
The Dual Core AMD Opteron Processor HE 870 (55W) and HE 270 (55W) will be available from AMD distributors on the 31st October 2005.

Bron

quote:
The Source schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:57:
[...]

Allemaal, want de geheugencontroller zit in de CPU.

Echt waar?? :)
Dat weet ik dat de controller in de CPU zit, echter is de vraag nog hoe zit het met de toekomstige chipsets zit, ik heb nog niets vernomen van een volgende Nforce telg, terwil de M2 toch een pootje meer krijgt.

quote:
M@rijn schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 20:45:
Echt waar?? :)
Dat weet ik dat de controller in de CPU zit, echter is de vraag nog hoe zit het met de toekomstige chipsets zit, ik heb nog niets vernomen van een volgende Nforce telg, terwil de M2 toch een pootje meer krijgt.

De interface tussen chipset en CPU blijft toch hetzelfde (HyperTransport)?
De bestaande chipsets zouden de nieuwe sockets dus gewoon moeten ondersteunen.

One Last Embrace..
Reg. datum: 01 maart 2002

Heeft iemand al een overzicht gevonden met de nieuwe prijzen sinds vandaag? Op de FP en op AMD.com zie ik niets :)

Op naar de HCC-dagen om een X2 te halen :P

PSN: zAo82

quote:
OlafvdSpek schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 11:41:
[...]

De interface tussen chipset en CPU blijft toch hetzelfde (HyperTransport)?
De bestaande chipsets zouden de nieuwe sockets dus gewoon moeten ondersteunen.
Maar dan heb je altijd nog de omschakeling van 939 naar 940 (M2) lijkt mij, of zal enkel het voetje veranderen?

quote:
M@rijn schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:42:
Maar dan heb je altijd nog de omschakeling van 939 naar 940 (M2) lijkt mij, of zal enkel het voetje veranderen?
Ja, het moederbord zal natuurlijk wel aangepast moeten worden. DDR2 heeft meer pins (vooral power gok ik).

Olaf van der Spek wijzigde dit bericht 24-10-2005 14:12 (8%)

quote:
OlafvdSpek schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:11:
[...]

Ja, het moederbord zal natuurlijk wel aangepast moeten worden. DDR2 heeft meer pins (vooral power gok ik).
Power valt wel mee dacht ik, ik heb ergens begrepen dat het zelf zuiniger met stroom om zou moeten gaan dan gewoon DDR.

'A toy robot...'

DDR2 geheugen verbruikt 2,1 en DDR1 2,8 of zoiets was dat geloof ik.

Vraag me wel af hoe ze dat gaan doen met BH-5 en TCCD of TCC5 op DDR 2 modules?
Of bestaat dat niet?

quote:
Aight! schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:18:
DDR2 geheugen verbruikt 2,1 en DDR1 2,8 of zoiets was dat geloof ik.
Dat is spanning, niet vermogen. DDR1 is 2,5 V en DDR2 is 1,8 V. Vermogen daalt inderdaad ook, maar ik vraag me toch af waar al die extra pins (184 -> 240) voor nodig zijn dan.
quote:
Vraag me wel af hoe ze dat gaan doen met BH-5 en TCCD of TCC5 op DDR 2 modules?
Of bestaat dat niet?

Die chips zijn ook op DDR2 bruikbaar denk ik.

Ik hoop dat met DDR2 1 gbyte modules een stuk in prijs dalen. De prijs/capaciteit ratio is maar langzaam omlaag gegaan de laatste jaren.

Olaf van der Spek wijzigde dit bericht 24-10-2005 14:51 (34%)

quote:
zAo schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 13:00:
Heeft iemand al een overzicht gevonden met de nieuwe prijzen sinds vandaag? Op de FP en op AMD.com zie ik niets :)

Op naar de HCC-dagen om een X2 te halen :P

Zo te zien is de X2 4800+ met 100 dollar gedaald: van 900 naar 800 dollar :)
Er zijn ook nieuwe HE modellen geloof ik, en de Turion heeft ook een duik gemaakt: de snelste Turion is meer dan de helft goedkoper dan de snelste P-M.

Hacku wijzigde dit bericht 24-10-2005 14:50 (19%)

quote:
OlafvdSpek schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 14:27:
[...]

Dat is spanning, niet vermogen. DDR1 is 2,5 V en DDR2 is 1,8 V. Vermogen daalt inderdaad ook, maar ik vraag me toch af waar al die extra pins (184 -> 240) voor nodig zijn dan.

Voor de hogere frequentie

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws