Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 02 januari 2001

Kwam nog een interessante link tegen. AMD heeft vandaag een notebook reference platform gepresenteerd, genaamd: 'Yamoto'

Een 'Yamoto' notebook moet meer dan 5 uur meegaan op een volle batterij.

Het getoonde reference platform bestaat uit een dual-core Turion 64 met dual-channel DDR2, een Nvidia chipset, Nvidia graphics in MXM module etc.

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2005/1215/amd01.jpg

Er zijn nog meer chipset makers, ook Ati, SiS en Via worden vermeld.
Aan de wireless LAN afdeling schijnen Airgo, Atheros, Broadcom, Marvell en Realtek mee te doen.

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2005/1215/amd09.jpg

'Yamoto' is gezamenlijk ontwikkeld door AMD, NVIDIA en IBM Japan (volgens de vertaalmachine).

De rest van pics en het verhaal staan hier

EaS wijzigde dit bericht 16-12-2005 01:05 (3%)

quote:
EaS schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 01:05:

Een 'Yamoto' notebook moet meer dan 5 uur meegaan op een volle batterij.
Is dat onder 100% belasting? of bedoelen ze met "5 uur mee gaan" dat hij 5 uur aan kan staan met je scherm uit?

Reg. datum: 02 januari 2001

quote:
killingdjef schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 01:36:
[...]

Is dat onder 100% belasting? of bedoelen ze met "5 uur mee gaan" dat hij 5 uur aan kan staan met je scherm uit?
Het gaat om een volledig functionerend systeem (word hier vermeld), dus met het scherm aan, een 15" WUXGA (1920x1200) scherm in dit geval. En een 6-cell batterij.

Maar die 5+ uren lijken me niet voor een systeem onder 100% belasting.
Ik denk dat ze daarmee bedoelen, hoe lang de batterij meegaat onder "typisch" gebruik. Zoiets als Batterymark "life" run, die bedoelt is om "actual business usage" te simuleren:

"These tests involve leading Windows-based applications, such as Microsoft Office XP, Norton AntiVirus, and WinZip, in a set of scripted activities that drain a notebook's battery in a way that mimics real use."

Bij het huidige turion gebeuren betekent dat meestal ergens rond de 3 uur (zo her en der wat reviews bekijkend).
Conclusie mag zijn dat de performance er op vooruitgaat, samen met de batterijduur.

EaS wijzigde dit bericht 16-12-2005 03:03 (4%)

quote:
Mr. Detonator schreef op woensdag 14 december 2005 @ 21:47:
nvidia heeft idd een wat grotere boost met dual-core....maar het is ook pas de eerste ati driver die hiervoor geoptimaliseerd is...

[offtopic]
zelf heb ik sinds kort ook een dual core....en bij nvidia scheelt het behoorlijk wat

eerst haalde ik in 3dmark 2003 met een 3500+ winchester op 2700mhz met een 6800ultra op 500/1300 zo'n 14.500 3dmarks...

nou haal ik met een dual core opteron 175 @ 2.55gig en vga op 475/1275 zo'n 15.000+ 2dmarks...op 500/1300 zo'n 15.500 3dmarks....met die 3500 zat ik met 2500mhz op zo'n 14.0003dmarks...scheelt dus 1500 pntn in mij geval

in 2005 hetzelfde beeld...eerst 6000 met cpu @ 2700mhz...en nou 6500 met de cpu @ 2500mhz

op hogere reso's zal de winst verhoudingsgewijs idd wat minder zijn.....maar de winst blijft er :)

Sorry dat ik hierzo reply ipv in het ATi topic, leek me hier meer op z'n plaats :)
Maar ik had dus gezien dat je laatst die Opty 175 had gekocht, ik heb zelf inmiddels ook een Opty 175 in bestelling bij Komplett. Ik was wel benieuwd naar je ervaring met deze CPU en tot mijn verbazing las ik dat in het ATi-topic :) Maar goed, heb je al gekeken tot hoe ver je deze CPU kreeg? Volgens mij moet die de 2700MHz wel halen op lucht.
Heb je trouwens een linkie naar je specs zodat ik het één en ander kan vergelijken qua hardware (meeste moet ik zelf nog bestellen btw)?
quote:
MaTr1x schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 14:45:
[...]

Sorry dat ik hierzo reply ipv in het ATi topic, leek me hier meer op z'n plaats :)
Maar ik had dus gezien dat je laatst die Opty 175 had gekocht, ik heb zelf inmiddels ook een Opty 175 in bestelling bij Komplett. Ik was wel benieuwd naar je ervaring met deze CPU en tot mijn verbazing las ik dat in het ATi-topic :) Maar goed, heb je al gekeken tot hoe ver je deze CPU kreeg? Volgens mij moet die de 2700MHz wel halen op lucht.
Heb je trouwens een linkie naar je specs zodat ik het één en ander kan vergelijken qua hardware (meeste moet ik zelf nog bestellen btw)?

heb 'm nog niet zo heel ver gekregen....2.6 gig ongeveer...op die snelheid @ 1.4 volt kan ik benchen zoveel ik wil, alleen bij bepaalde games (bf2) klapt ie terug naar bureaublad na een tijdje spelen...ik heb wel waterkoeling....230x11 heb ik 'm nu draaien op 1.35volt...2.53ghz..hij moet zeker verder kunnen, maar over een tijdje ga ik een nforce4 mobo halen oid, en dan kijk ik wel hoever ik 'm kan krijgen....de temps zijn zo'n 30 graden idle, en 35-36 stressed :)

maar ik heb ook het idee dat 't aan m'n mobo (k8n neo2) zou kunnen liggen icm m'n geheugen...(crucial ballistic 2x1024mb)..

hier draait ie voorlopig 24/7 op: http://members.lycos.nl/weertdebeste/results.JPG

Mr. Detonator wijzigde dit bericht 16-12-2005 16:36 (24%)

quote:
killingdjef schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 01:36:
[...]

5 uur met cool & quit. Dus wanneer de cpu op 800MHz werkt.

http://tweakers.net/ext/f...8fe30bcd5780fe27/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/60404/full.jpg

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

quote:
dreamvoid schreef op donderdag 15 december 2005 @ 12:51:
Er is al een hoop legale content, oa trailers, etc. En als de hele Blu Ray/HD-DVD soap zorgt voor uitstel zou WMV HD DVD (=normale DVD met HD content ipv MPEG-2) best populair kunnen gaan worden. Er zijn nu al een aantal titels op de markt als bv Terminator 2 Extreme Edition, IMAX films, etc. En het ziet ernaar uit dat een aantal kabelaars medio volgend jaar al DVB-C HD-Video over de kabel gaan uitzenden. Natuurlijk kan je dan je Sempron weer upgraden, maar als je dat een paar maanden na aankoop al moet doen is dat ook zonde natuurlijk.

Hoe duur zijn DVB-C decoder kaarten voor in een PC?
Trailers vind ik niet zo interessant, maar misschien moet ik toch maar eens kijken naar een Athlon 64 of Opteron. Dan zit je ook niet vast aan socket 754.

De Turion is die specifiek gemaakt voor de mobiele markt?

Ja.

Precies. Maar ook perfect capabel om in bijvoorbeeld thin clients te werken wegens het lage stroomverbruik :)

Reg. datum: 12 maart 2005

kheb iets vaags:

Ik heb nu zo mijn instellingen staan ( opteron 144)

FSB 290 ( 2610 mhz)
HTT 3 X
Voltage 1,48
DDR ram Divider: 150

dit draait Prime stable, maar ik kan mijn FSB niet naar 300 verhogen want dan restart hij steeds bij de boot, voltage etc veranderen helpt niet. dus ik dacht: processor zit aan zijn top maar wat blijkt: met de multiplier op 8 x en 300 FSB etc doet hij het ook niet:S

Waarschijnlijk ligt de limitatie bij het moederbord.

Reg. datum: 12 maart 2005

tis een DFI lanparty NF 4 Ultra- D..

dat zijn toch OC borden? Bios Flash misschien?

quote:
Mr. Detonator schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 16:06:
[...]

heb 'm nog niet zo heel ver gekregen....2.6 gig ongeveer...op die snelheid @ 1.4 volt kan ik benchen zoveel ik wil, alleen bij bepaalde games (bf2) klapt ie terug naar bureaublad na een tijdje spelen...ik heb wel waterkoeling....230x11 heb ik 'm nu draaien op 1.35volt...2.53ghz..hij moet zeker verder kunnen, maar over een tijdje ga ik een nforce4 mobo halen oid, en dan kijk ik wel hoever ik 'm kan krijgen....de temps zijn zo'n 30 graden idle, en 35-36 stressed :)

maar ik heb ook het idee dat 't aan m'n mobo (k8n neo2) zou kunnen liggen icm m'n geheugen...(crucial ballistic 2x1024mb)..

hier draait ie voorlopig 24/7 op: http://members.lycos.nl/weertdebeste/results.JPG

Temps zijn zeker oke. Ah je hebt een k8n neo2, ik dacht een DFI LP nf4, met je cpu op zo'n mobo kom je zeker wel verder denk ik. Verder zie ik in die screenshot van CPU-Z bij je dat dat programma de Code Name weergeeft als Toledo, moet dat niet Denmark zijn, Toledo is toch alleen de Code Name voor de Athlon64 dual cores?

Even wat anders, volgens mij las ik laatst ergens dat Opty's geen Cool & Quiet hebben, niet dat ik dat zou gebruiken, maar is hier meer over bekend? Heetf iemand misschien een link naar de specifieke verschillen tussen de A64 en de Opty?

BTW mooie SP Hacku, net ff doorgelezen. Een kleine typo: devider moet divider zijn.

Edit: iemand bekend met RightMark CPU Clock Utility (RMClock), want die kwam ik net tegen:
http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml

MaTr1x wijzigde dit bericht 18-12-2005 16:17 (7%)

quote:
MaTr1x schreef op zondag 18 december 2005 @ 16:14:
Even wat anders, volgens mij las ik laatst ergens dat Opty's geen Cool & Quiet hebben, niet dat ik dat zou gebruiken, maar is hier meer over bekend? Heetf iemand misschien een link naar de specifieke verschillen tussen de A64 en de Opty?
Bij de Opterons heet die techniek PowerNow.

Reg. datum: 08 augustus 2001

quote:
OlafvdSpek schreef op zondag 18 december 2005 @ 16:46:
[...]

Bij de Opterons heet die techniek PowerNow.
Opteron 144 (E4) heeft CnQ, heb nog een andere Opteron 244 (s940[CG]) en die heeft alleen Powernow. Dus het ligt maar net aan wat je hebt.

Heeft wat met AH cassieres, en vrouwen met een vriend. Tjah! | Hier spreekt het Gelders Volksleger, de gewapende arm van de beweging Groot Gelderhand, die streeft naar een vrij en onafhankelijk Gelderland...

En CnQ = Powernow :)
quote:
BTW mooie SP Hacku, net ff doorgelezen. Een kleine typo: devider moet divider zijn.
Thx en fixed :)

Hacku wijzigde dit bericht 18-12-2005 21:05 (75%)

quote:
MaTr1x schreef op zondag 18 december 2005 @ 16:14:
[...]

Verder zie ik in die screenshot van CPU-Z bij je dat dat programma de Code Name weergeeft als Toledo, moet dat niet Denmark zijn, Toledo is toch alleen de Code Name voor de Athlon64 dual cores?

toledo = denmark :)

in een server-bord zal er waarschijnlijk wel denmark staan (bios-herkenning), maar het zijn in principe dezelfde cores

toen ik die cpu had ingebouwd, gaf ie in eerste instantie aan ''unknown processor...manchester'' na een biosflash gaf ie ''toledo'' aan, wat volgens mij zo hoort

Mr. Detonator wijzigde dit bericht 18-12-2005 21:20 (16%)

Alanis Rulez! Ik trouwens ook

Ik zie even door het bos de bomen niet meer. Ik ga binnenkort een AMD X2 4400+ Toledo kopen.

Ik heb 3 moederborden van Gigabyte gevonden (ik heb hier gelezen dat die goed zijn), maar welke van de 3 moet ik nou nemen?
Gigabyte GA-K8NS_Ultra nForce S939 [ 2jr ] ¤ 112.00
Gigabyte, AMD Socket 939, DC DDR400, K8NP-SLI ¤ 120,50
Gigabyte K8N Pro-SLI, DualDDR, PCI-E, Soc939 (2jr) ¤ 121.50

Ik zie bij de onderste ineens DualDDR staan :?
Mijn eerste keuze was de K8NP, maar daar past volgens mij deze megacooler van zalman niet op. Toen dus de 1e, maar op de Challengecomputers site zag ik dat de GA-K8NS 5 * PCI en 1 * AGP heeft: oftewel: dat is géén AMD X2 moederbord. Later zag ik die onderste, maar daar staat weer dualDDR bij.

Ik wil er 2 * 1 Gig ram dualchannel inzetten (Dane-Elec DDR PC-3200 - 400 MHz Dual Channel 2048 MB 2 X 1024MB)

Is deze laatste een goede keuze?

Guillome wijzigde dit bericht 18-12-2005 23:52 (7%)

Is Papa van Maaike
Reg. datum: 19 februari 2001

Gigabyte GA-K8NS_Ultra nForce S939 :
Dit is een Nforce 3 bordje, voor zover ik weet werken dual core proc op alle 939 moederborden, dus ook op de Nforce 3.
Hierbij is het voordeel dat het een AGP bord is. dus als je nog een goede graka hebt kan je deze mee nemen naar dit systeem.
Gigabyte, AMD Socket 939, DC DDR400, K8NP-SLI en Gigabyte K8N Pro-SLI, DualDDR, PCI-E, Soc939 (2jr):
Die zijn twee Nfore4SLI borden.
Dit zijn mooie borden als je SLI wilt. Anders zou je ook eens kunnen kijken naar een Nforce 4 Ultra bord bijvoorbeeld GA-K8N Ultra-9.
Dat dual DDR zegt ook niets.
De geheugen controller zit in de proc dus alle 939 proc zijn dual channel DDR 400!
Het is natuurlijk altijd leuk voor de marketing leuk om bij de duredere borden met wat extra termen te gooien. Maar het gaat nergens over.
Is er al iemend die ervaring heeft met een opteron 175 op een asus a8v-deluxe moederbord?
Volgens de asus site ondersteunt de a8v deze processor niet. De moedeborden die dit wel doen zijn allemaal pci-express.
Maaromdat er met de laatste bios - 1017 - geen duidelijkheid bestaat over nieuwe processoren die nu ondersteund zouden worden, wil ik wel zeker weten of het echt niet kan, voordat ik geld ga uitgeven aan een nieuw mobo en grafische kaart.

sorry, ik ben zero negatief

Alanis Rulez! Ik trouwens ook

@Ronny: Dank je voor je superheldere uitleg :D Dan ga ik toch voor de NForce 3 omdat ik mijn 6800LE nog lang niet te slecht vindt. Kan iemand mij vertellen of de AMD X2 4400+ op die NForce 3 werkt?
quote:
bockwurst schreef op maandag 19 december 2005 @ 18:08:
Is er al iemend die ervaring heeft met een opteron 175 op een asus a8v-deluxe moederbord?
Volgens de asus site ondersteunt de a8v deze processor niet. De moedeborden die dit wel doen zijn allemaal pci-express.
Maaromdat er met de laatste bios - 1017 - geen duidelijkheid bestaat over nieuwe processoren die nu ondersteund zouden worden, wil ik wel zeker weten of het echt niet kan, voordat ik geld ga uitgeven aan een nieuw mobo en grafische kaart.

als jouw mobo de amd x2's ondersteund, gaat 't met een opteron ook wel lukken...

mijn mobo ondersteund ''officieel'' ook geen opterons, maar het werkt wel....ik heb een msi-k8n neo2, dus aan nforce3 zal het niet liggen

Mr. Detonator wijzigde dit bericht 19-12-2005 18:49 (14%)

Hyperactieve Systeembeheerder

quote:
Mr. Detonator schreef op maandag 19 december 2005 @ 18:48:
[...]

als jouw mobo de amd x2's ondersteund, gaat 't met een opteron ook wel lukken...
Meestal wel ja, maar het moederbord kan struikelen over de namestring. Dan geeft ie misschien aan Unidentified CPU maar het zou dan wel moeten werken denk ik...

[...]Und efter ze fifz yer, ve vil al be speking German like zey vunted in ze forst plas.
Gallery | Facebook

Ik weet dat de a8v a64x2 ondersteund, maar op de asus site staat de a8v nit bij de moedeborden die de opteron 175 ondersteunen.
De naam die het mobo aan de processor geeft zal me een zogenaamde "bockwurst" zijn.

Maar wat voor nforce3 geldt, hoeft niet voor een via chipset te gelden.

bockwurst wijzigde dit bericht 19-12-2005 19:05 (21%)

sorry, ik ben zero negatief

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws