Hoofdcategorieën
Topicacties

Fotografie feedback topic v2.0

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 28 29 30 31 last

Reageer Nieuw Topic
Vandaag @ kraagjes.nl:
Reg. datum: 18 september 2001

Ik heb zo'n 4 maanden aan topics doorgekeken, maar heb die blijkbaar over het hoofd gezien. Is toegevoegd aan broncode, moet alleen even wachten totdat het FAQ-genereer-scriptje weer online is voordat ik het kan posten :P
87167191
Reg. datum: 13 november 2001

Kan misschien niet ergens in de FAQ worden gezet dat het correct spellen van 'Fotografie' en 'Fotograferen' (en dus niet fotogravie en vooral fotograveren) op prijs wordt gesteld? Damn, zo vaak als mensen dát verkeerd schrijven :o Ik ben echt geen taalpurist, maar dit is zo'n fout waar mijn nekharen van overeind gaan staan :D

Edit: search op 'fotograveren' levert op:
Er zijn ongeveer 68 resultaten, verdeeld over 3 pagina's.

Elwood Blues wijzigde dit bericht 16-09-2005 10:14 (18%)

Vandaag @ kraagjes.nl:

Mja, ik ben het met je eens dat het dom staat als mensen het verkeerd spellen, maar om het in de FAQ op te nemen gaat mij weer wat te ver :P
Styled light
Reg. datum: 08 februari 2002

Eens met Zoefffmans hierboven: er zijn grenzen ;)
Vandaag @ kraagjes.nl:

Google: Resultaten 1 - 10 van circa 29.800 voor fotograveren (0,27 seconden) :X
Styled light
Reg. datum: 08 februari 2002

Ja, want je graveert toch dingen? Dus ook fotograveren! :D :+
87167191
Reg. datum: 13 november 2001

Interessante vorm van nabewerking? ;)

Supercalifragilistic

http://www.vandale.nl/opz...k/?zoekwoord=fotograveren

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. :P

5D | 20-35 | 35/2 | 85/1.8 | 580EX | SB24's | PW's .:. martijnfoto.nl & Flickr

WW
Reg. datum: 05 mei 2003

Wat ik ook nog mis in de FAQ is een uitleg van "1 stop winnen", en "je had het beter 1 stop meer kunnen belichten".

Ik kan me herinneren dat ik ooit best lang gezocht heb voordat ik ergens een uitleg had gevonden wat het betekent, terwijl het eigenlijk zo simpel is. Dus, mijn verzoek is om het toe te voegen aan de FAQ, bij het stukje over belichtingscompensatie bijvoorbeeld.

if (!works){ hammer();}

Mjah, maar als je snapt wat een diafragma doet in combinatie met de uitleg van de F-waarden, dan is de conclusie nogal makkelijk te trekken :)
WW

quote:
neographikal schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:02:
Mjah, maar als je snapt wat een diafragma doet in combinatie met de uitleg van de F-waarden, dan is de conclusie nogal makkelijk te trekken :)

Nouja, dat is het dus niet helemaal.

Directe aanleiding tot deze vraag was omdat er iemand zei dat je met een monopod makkelijk twee tot drie stops kan winnen. Hetzelfde geldt voor discussies over IS en VR, daar kan je ook twee stops mee winnen. Toen ik dat de eerste keer las heb ik een halfuur moeten zoeken voor ik wist wat ermee bedoeld werd.

Terwijl het eenvoudigweg betekent dat je je sluitertijd kan verlengen zonder dat je daardoor onscherpte krijgt. Krijg je bijvoorbeeld zonder IS nog net geen bewegingsonscherpte bij 1/60s? Dan kan je IS inschakelen en één stop langer belichten, dus 1/30s, en nog geen bewegingsonscherpte krijgen. Waarschijnlijk kan je ook nog wel twee stops langer belichten (1/15s) of zelfs drie stops (1/8s) langer belichten zonder dat het onscherp wordt. Hiermee krijg je dan meer vrijheid bij het kiezen van diafragma en ISO-waarden.

Walks at night 2
Reg. datum: 14 mei 2005

Ik weet niet of dit hier hoort maar een typfout is toch een fout in de faq dus ik vermeld het maar even..
quote:
Een camera's gebruikt AA(A) batterijen of speciale accu's.
Staat bij Accu's! Bovenaan dus

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

ir. single malt
Reg. datum: 19 februari 2001

quote:
type·fout (de ~)
1 fout die bij het typen wordt gemaakt => tikfout

:X

Sowieso schrijf je zo!
40D | HF100 | PS3 | 115pk/250Nm

Weer in het zwart...
Reg. datum: 19 mei 2000

quote:
Garyu schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:51:
[...]

Nouja, dat is het dus niet helemaal.

Directe aanleiding tot deze vraag was omdat er iemand zei dat je met een monopod makkelijk twee tot drie stops kan winnen. Hetzelfde geldt voor discussies over IS en VR, daar kan je ook twee stops mee winnen. Toen ik dat de eerste keer las heb ik een halfuur moeten zoeken voor ik wist wat ermee bedoeld werd.

Ik zal het er 's in zetten, gewoon onder het kopje "stop" :) Voor het geval het iemand nog niet duidelijk is, iedere stop is een factor 2 in hoeveelheid licht. Dus een factor 1,4 (wortel 2) in je diafragma waarde of factor 2 in je sluitertijd (of factor 2 in je ISO).

quote:
Terwijl het eenvoudigweg betekent dat je je sluitertijd kan verlengen zonder dat je daardoor onscherpte krijgt. Krijg je bijvoorbeeld zonder IS nog net geen bewegingsonscherpte bij 1/60s? Dan kan je IS inschakelen en één stop langer belichten, dus 1/30s, en nog geen bewegingsonscherpte krijgen. Waarschijnlijk kan je ook nog wel twee stops langer belichten (1/15s) of zelfs drie stops (1/8s) langer belichten zonder dat het onscherp wordt. Hiermee krijg je dan meer vrijheid bij het kiezen van diafragma en ISO-waarden.
Exact. Ik denk dat ik binnenkort maar 's een paar uurtjes voor de FAQ vrij ga maken en er meteen wat gemelde spelfouten uit ga halen, want er is alweer ff een tijdje niet meer aan gewerkt en de todo list groeit alleen maar.

Imitation is the sincerest form of flattery

terrible gibberish
Reg. datum: 22 juli 2003

Door een gesprek op Irc viel het mij nu pas op dat er een limiet van 6 foto's op een testcase staat. Dit vind ik nogal laag, zeker als je het vergelijkt met het limiet van 24 foto's bij een showcase.
Ik kan me weinig series voorstellen die uit maar 6 foto's bestaan, en dan een complete serie vormen. Juist bij een testcase, waar je voor kiest als je niet helemaal tevreden over je foto's bent, en graag commentaar wilt, is het wel zo fijn om commentaar op een gehele serie te krijgen, en niet op 6 met moeite uit gekozen foto's.
Natuurlijk moet het limiet niet te hoog zijn, want dan krijg je teveel foto's, en zullen er minder mensen reageren, maar een limiet van 10-12 lijkt me toch wel goed te doen?
Ook vraag ik me af hoe snel je een serie van minder dan 6 foto's post. Lijkt me eerder dat je een paar bij elkaar horende foto's hebt gemaakt, en niet echt de bedoeling hebt gehad een photoshoot te doen. Die foto's zouden dan, lijkt me, net zo goed in een verzamel topic passen (wat is eigelijk het limiet voor het aantal foto's per post in een verzameltopic?).

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

if (!works){ hammer();}

Voor wat betreft het aantal foto's in zowel de show- als testcase, zou ik neigen naar een aantal van 12-14. Daarboven is het lastig om nog alles uitgebreid te voorzien van commentaar en de zes foto's in de testcase vind ik persoonlijk erg krap :)

Is het overigens niet een idee om Fotografie Policy door de faqgenerator te halen zoals dat bij de andere sticky's ook gebeurd is? :)
Weer in het zwart...

12 Lijkt mij ook wel een prima hoeveelheid, 6 is inderdaad wat krap. Geen idee hoe we ooit tot dat getal zijn gekomen.

En ja, de FG Policy moet ook nog 's door de FAQ generator :)

Grrrrrene wijzigde dit bericht 16-10-2005 19:58 (22%)

Vandaag @ kraagjes.nl:

Ik heb ook geen idee hoe er tot dat aantal gekomen is, want 'toen was ik er nog niet' :P

Maar, ik vind het eigenlijk geen verkeerde aantallen. Testcases zijn over het algemeen toch foto's die nog niet af zijn, of die verbetering nodig hebben. Hoe minder foto's je plaatst, hoe beter het commentaar op de foto's die er staan is - denk ik. Als je een hele serie gaat plaatsen (12, twee keer zo veel dus) word het commentaar al snel algemener, en leer je er minder van. Als de limiet naar 12 verhoogd word, denk ik ook dat men de testcase sneller gaat behandelen als een manier om je foto's even te showen, ondanks dat ze niet echt van goede kwaliteit zijn, en imho is dát niet de bedoeling. Testcases zijn echt bedoeld om van te leren, niet om te showen.

En zoals de naam al zegt, showcases zijn daar wél voor. Wanneer je een mooie serie foto's hebt die echt af is, maak je daar een showcase van. Misschien is 24 foto's inderdaad wat veel, maar je hebt natuurlijk zelf ook in de hand hoeveel je plaatst. Soms heb je een hele beschijvende serie van een vakantie, waarvoor je echt de 24 foto's nodig hebt, maar soms is een showcase van maar 4 foto's veel sprekender.

Als ik naar de buren op DPZ kijk, zie ik dat de limieten voor zowel de test- als showcase in eerste instantie op 10 tot 12 liggen, maar dat het eventueel wel toegestaan is om extra foto's te plaatsen. Een dergelijke regel in een testcasetopic lijkt me bijvoorbeeld wél interessant, bijvoorbeeld als iemand een serie heeft gepost, daar nuttig commentaar op krijgt, en denkt dat het ook zin heeft om nog wat andere foto's met dezelfde strekking te posten.

Maar, in eerste instantie maar 6 foto's in een testcasetopic lijkt me niet verkeerd. Uiteraar sta ik (we) wel open voor argumenten om het wél te doen. Haal me maar over, zou ik zeggen :P
trying to find the balance

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je soms wel eens een serie foto's hebt, waar je graag op de serie als geheel commentaar wil krijgen. Dus wat commentaar per foto apart, maar ook commentaar op hoe de foto's bij elkaar horen. Op zo'n moment is een limiet van meer dan 6 foto's wel prettig.

Dat gesprek op IRC was dus begonnen doordat ik in totaal 9 foto's had, waar ik graag als serie commentaar op wilde hebben. Uiteindelijk heb ik het wel terug kunnen brengen naar 6 foto's, maar toch voelde het niet fijn om te doen.

Opzich heb ik geen moeite met die limiet van 6, maar eventueel kan er een regel toegevoegd worden, dat als je een serie foto's hebt waar je ook als serie commentaar op wilt, dat dan de limiet verhoogd wordt naar iets van 9 á 10. Veel meer is volgens mij ook niet nodig dan.
WW

Mij lijkt ook 10-12 voor testcases en iets van 15 voor een showcase. Een serie blijft een serie, of het nu een test is of niet, toch? En vakantiefoto's moet je ook in kunnen korten, ik vind 24 foto's te veel om ook echt allemaal te kunnen bekijken, beoordelen, mijn mening geven :).

Dunder-Mifflin, Inc.

Wordt er nog door modjes gekeken in het grote Showcase topic? Er staat heel wat meuk die daar helemaal niet thuis hoort, en daar heb ik een week geleden al een topicreport voor aangemaakt, maar er is niks aan gedaan?

Dus of ik ben te kritisch, of de mods zijn een stuk minder kritisch geworden dan voorheen.

Welke zou zijn het zijn? :P

Canon EOS 5D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

terrible gibberish
Reg. datum: 22 juli 2003

quote:
Zoefff schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 22:41:

Als ik naar de buren op DPZ kijk, zie ik dat de limieten voor zowel de test- als showcase in eerste instantie op 10 tot 12 liggen, maar dat het eventueel wel toegestaan is om extra foto's te plaatsen. Een dergelijke regel in een testcasetopic lijkt me bijvoorbeeld wél interessant, bijvoorbeeld als iemand een serie heeft gepost, daar nuttig commentaar op krijgt, en denkt dat het ook zin heeft om nog wat andere foto's met dezelfde strekking te posten.
Dit lijkt mij idd wel een goede oplossing. Dan kan je eerst een aantal foto's plaatsen waar je commentaar op wilt, en als je daar genoeg commentaar op hebt gehad voor je gevoel, nog een aantal pics plaatsen, waar je weer commentaar krijgt. Dan worden mensen die in je topic langs komen niet afgeschikt door een groot aantal foto's in de TS, maar je kan toch op alle foto's waar je commentaar op wilt commentaar krijgen :)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Weer in het zwart...

quote:
Gizz schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:03:
Wordt er nog door modjes gekeken in het grote Showcase topic? Er staat heel wat meuk die daar helemaal niet thuis hoort, en daar heb ik een week geleden al een topicreport voor aangemaakt, maar er is niks aan gedaan?

Dus of ik ben te kritisch, of de mods zijn een stuk minder kritisch geworden dan voorheen.

Welke zou zijn het zijn? :P

Optie 3: helemaal niet gezien :X Serieus :X

Maar ik heb ff gemodbreaked wat ik niet vond passen, en de twijfelgevalletjes laten staan :)

To got or not to got..

in de faq staan een aantal tutorials. De links naar de anchors in deze lijst geeft echter een Parse (let op hoofdletter :P) error

Canon EOS 40D | Canon 580EXII | Canon 17-40 f/4 L | Canon 50 f/1.8 | Tamron 90 f/2.8 macro | Canon 70-200 f/2.8 IS L

Vandaag @ kraagjes.nl:

Fixed :)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 28 29 30 31 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: