Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 143 Laatste
Acties:
  • 863.633 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een klant van mij kwam ook met een offerte aanzetten van MDZ. Zijn inderdaad laag geprijsd maar hoe zit het met de garantie?
In Nederland is de leverancier aansprakelijk bij garantie gevallen. Vaak wordt door de leverancier rechtstreeks of indirect teruggevallen op de fabrieksgarantie maar wat nou als die niet bekend is en je leverancier (door bv faillissement) niet meer aanspreekbaar is? Precies dan sta je met lege handen.
Ik heb MDZ gevraagd naar de fabrikant. Toen werd gezegd dat ze die zelf fabriceren. We hebben er dus sinds kort een heuse nieuwe fabrikant bij in Nederland; MDZ. Of toch niet?
Mijn volgende vraag was uiteraard of ik de TUV en andere certificeringen kon zien. Tja, die zijn onderweg en ik zal daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte worden gesteld.......... als die er zijn.
Maar dan nog, ook als de certificering in orde is, als MDZ niet meer bestaat sta je met lege handen als je garantie wilt claimen. MDZ is een klein bedrijfje wat (officieel) pas sinds juli 2009 bestaat en kan zich dus nooit beroepen op jarenlange ervaring. Dan met OEM gaan werken..... Klinkt leuk die lage prijzen maar het is gewoon afkopen van garantie. Als je dat wilt moet je dat doen.
Voor de panelen is het misschien nog te verantwoorden maar als de omvormer ook van onbekend fabrikaat is en er wordt een MDZ sticker op geplakt..........
Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om ons even te bellen en jezelf voor te stellen, dat geeft maar weer een goed gevoel zullen we maar zeggen.... :?

Wij importeren inderdaad, zoals zoveel bedrijven, spullen uit China en andere landen. Gedeeltelijk doen wij assemblage inderdaad zelf ( Junction box, kit en wat andere zaken ) waar nodig. Maar goed , daar ging het natuurlijk niet om in bovenstaande post.

Met een eigen vermogen van 7 mln. euro zal dat faillissement niet zo snel komen en zijn wij niet zo klein. Voordat je zo iets roept is het verstandig dat je de KVK even checked voor de cijfertjes. Het laat bij mij in ieder geval een behoorlijk verkeerd gevoel achter.

Aangaande de garantie : Er zijn genoeg eigen merken op de markt in allerlei branches met prima kwaliteit die niet onderdoen voor een A merk. Zolang je onze panelen niet getest hebt of gezien is je conclusie wel erg voortvarend...

Daarnaast verkopen we ook panelen van Sharp en laten we iedereen vrije keus. En over keuze gesproken ... wij leveren alle producten standaard op rekening van 30 dagen. Dan kan men zelf zien wat men koopt en krijgt. Als het niet bevalt kan het ook weer binnen 30 dagen retour. Ook hebben we alles op voorraad. Dan hoef je tenminste niet 6 maanden te wachten op een omvormer of paneel.

Kom anders eens langs in de Rijp als je in de buurt bent. Onze showroom word momenteel verbouwd , maar vanaf begin Maart is iedereen welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
glambalk schreef op zondag 14 februari 2010 @ 09:40:
Een klant van mij kwam ook met een offerte aanzetten van MDZ. Zijn inderdaad laag geprijsd maar hoe zit het met de garantie?
Ze zitten niet dusdanig laag dat ik me zorgen ga maken over garantie, heb van een Duitse installateur een offerte liggen van 2,8e /wp compleet en dan met BP panelen, SMA inverter. Bij MDZ zitten ze op 2,7, als prijsvechter moet dat lukken zonder op kwaliteit in te leveren.

Wel een opmerking naar MDZ:
terugverdientijd :
De terugverdientijd bestaat uit de volgende elementen :
· ALL-IN Prijs voor Stroom welke u normaal zou kopen maar nu zelf produceert.
· SDE subsidie voor zonnestroom ( prijspeil 2010 ). Deze subsidie word in maandelijkse termijnen door de overheid aan u uitgekeerd op uw rekening gedurende 15 jaar.
· Heffingskorting. Deze heffingskorting word gezien als voordeel omdat, als u uw Zonnestroom systeem even groot bestelt als uw jaarlijks energieverbruik in KWH, u geen energiebelasting meer betaald, maar toch nog de heffingskorting krijgt.
Om het voorzichtig uit te drukken: misleiding. Heffingskorting krijg je altijd.

Wel top dat er een prijsvechter is in NL. Zijn dit de eerste tekenen van een doorbraak voor PV?

[ Voor 63% gewijzigd door SpiceWorm op 15-02-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heehee in de roip, nou dan kom ik eens langs,
niet zo kiften jongens, das niet goed, daar profiteert alleen de hollander maar van met een breekijzer, bij de meterkast, inclusief achtergesteld krediet, en schreeuwend over de goedkoopste.
we kunnen beter onze energie steken in het verwijderen van de TuV sticker, en een mooie TvT sticker maken.
TVT certified ik zeg je, DEGOEDKOOPSTE !
waah...met marianne weber of v/d ho-even erop met 2 duimen omhoog...
nee, mensen kwaliteit interesseert de hollander helemaal niets, op 1 promille na.

mij interesseert duits of chinees niet meer, en de stickers ook niet.
al mijn duitse kwaliteit is ruk, (aleo/luxor/alfa)
de chinese doen het probleemloos.(xi/rew/gloria)
de alfa solar panelen hebben inmiddels na 3 jaar al alg achter het glas, maar barsten van de stickers en "oh wat ben ik hoogwaardig" uitingen. ze gaan in maart van het dak, weg ermee.
solarnrg kon alleen nog maar erkennen dat het troep was, uit duitsland.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:52
NielsTn schreef op zondag 14 februari 2010 @ 02:46:
[...]

ik vind het bedroevend dat zelfs de richtlijnen inzake ventilatie/binnenklimaat in de verste verte nog niet eens standaard bij een oplevering benaderen door een erkend bouwbedrijf/installatiebedrijf.....
Wat het gaat doen met stookkosten, dat zal de tijd uitwijzen. Maar ga er vanuit dat het gros van mensen geen weet heeft of er (en zo ja hoeveel) verse lucht geventileerd wordt door de ventilatie-systemen in woningen, of zelfs gewoon foutief gedrag vertoond. Vanuit professie en interesse heb ik mijn systeem nu zo goed mogelijk conform de richtlijnen/richtwaarden af laten regelen, geeft ook een stuk rust, true.
Ik ben ook van mening dat je beter iets te veel kan ventileren dan veel te weinig zoals de meeste nieuwbouw woningen. De stookkosten hiervoor vind ik ondergeschikt aangezien ik gezondheid nog belangrijker vind. Gelukkig zie je dat bouwnormcomissies dat inmiddels ook beseffen.
De oude normen schreven alleen voor waaraan de luchtkwaliteit aan moet voldoen. De nieuwe normen die nog in de maak zijn gaan ook de meetmethodes specificeren. (Dit is het moeilijkste van de norm)

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 14-02-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij jullie opbrengstberekening wordt de heffingskorting meegerekend als opbrengst, dat is natuurlijk misleidend. Deze krijg je altijd, of je nu een eigen duurzame electriciteitscentrale hebt of niet.
voor zolang als het nog duurt bestaat de heffingskorting nog,
zeg maar de eerste 1000kwh zijn eigenlijk gratis voor iedereen.
het kan bij 0 verbruik wel zorgen voor een negatieve rekening van -398,20
of bij een rekening van 398 euro = 0
ieder mag voor zich bepalen hoe dit werkt.
ik kan ook zeggen dat mijn solarking panelen "per 2 terugverdient worden per jaar" door de heffingskorting,
zolang deze bestaat, ik heb er 10, dus de tvt is 5 jaar.

ieder zijn ding en uiting, maar hoe gaan we het gros van het volk overteuigen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:31:
Die heffingskorting krijgt iedereen, daar veranderd die pv-plant niets aan. Dat zou net zoiets zijn als je salarisverhoging per 1-1-2010 mee te rekenen in de tvt.
Met de prijs.

[ Voor 20% gewijzigd door SpiceWorm op 14-02-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de prijs, tsja, ik denk dat het meer de all-in werkend op het dak prijs is.
turn key systemen.

zolang de heffingskorting/teruggaaf reb bestaat kan het toch voor een bedrijf aanleiding zijn om de laatste 3 panelen niet te adviseren, om naar 0 te gaan.
het kan dus gewoon wel genoemd worden, dat is geen misleiding.
als bossie het afschaft, kan je die laatste 398 euro gewoon bespaart hebben, (*)
of je besteld wat bij, dat hoort ook bij turn key, adviseren.
(*) nieuw koelkastje, zuinige tv, sluipverbruik

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:34
Ede, zwaarbewolkt en lichte sneeuw
Toch nog 50watt/kwp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Horst, lichte sneeuwval en de zonneboiler draait bij 176watt/m2.
De collectoren zijn bedekt met sneeuw.
Het is nu +0,5gr en dat is voor het eerst weer boven nul sinds 07-02

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:45:
als bossie het afschaft, kan je die laatste 398 euro gewoon bespaart hebben, (*)
Dat kan nu toch ook? Bij een jaarrekening van 0 kwh krijg je idd geld terug. Je betaald dan vastrecht - teruggave energiebelasting, en dat is een negatief bedrag, dus je krijgt geld.
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 13:05:
Horst, lichte sneeuwval en de zonneboiler draait bij 176watt/m2.
Is dat de gemeten zonneinstraling, of is dat de productie van de installatie genormeerd op m2?

Mag je trouwens een 22mm mengventiel gebruiken om vloerverwarming retourwater en zonneboiler water af te mixen op 35c?

[ Voor 34% gewijzigd door SpiceWorm op 14-02-2010 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:42
SpiceWorm schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:23:
[...]

Ze zitten niet dusdanig laag dat ik me zorgen ga maken over garantie, heb van een Duitse installateur een offerte liggen van 2,8e /wp compleet en dan met BP panelen, SMA inverter. Bij MDZ zitten ze op 2,7, als prijsvechter moet dat lukken zonder op kwaliteit in te leveren.

[...]

Om het voorzichtig uit te drukken: misleiding (en jullie weten het ook!!!). Heffingskorting krijg je altijd.

Wel top dat er een prijsvechter is in NL. Zijn dit de eerste tekenen van een doorbraak voor PV?
Dit is natuurlijk misleidend inderdaad.

De prijzen zijn zeker interessant te noemen, zeker als dit inclusief plaatsing is. Er staat op de site:
Alle pakketten zijn inclusief:

* 19 % B.T.W.
* 100 % garantie: niet goed = geld terug
* Productgarantie 5 jr. voor omvormer
* Productgarantie 5 jr. voor zonnepanelen
* Vermogensgarantie 80 % na 25 jaar op zonnepanelen
* Bekabeling (tot 20 meter inbegrepen)
* Installatie, montage en montagemateriaal
* Certificering: TUV + CE + IEC
maar als je even doorklikt in de webwinkel kun je opeens kiezen voor DHZ installatie - Schuin dak of DHZ - platdak, de prijzen zijn dus niet inclusief plaatsen :?

Het zou mooi zijn als dit meteen opgehelderd kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:10:
[...]

Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om ons even te bellen en jezelf voor te stellen, dat geeft maar weer een goed gevoel zullen we maar zeggen.... :?

Wij importeren inderdaad, zoals zoveel bedrijven, spullen uit China en andere landen. Gedeeltelijk doen wij assemblage inderdaad zelf ( Junction box, kit en wat andere zaken ) waar nodig. Maar goed , daar ging het natuurlijk niet om in bovenstaande post.

Met een eigen vermogen van 7 mln. euro zal dat faillissement niet zo snel komen en zijn wij niet zo klein. Voordat je zo iets roept is het verstandig dat je de KVK even checked voor de cijfertjes. Het laat bij mij in ieder geval een behoorlijk verkeerd gevoel achter.

Aangaande de garantie : Er zijn genoeg eigen merken op de markt in allerlei branches met prima kwaliteit die niet onderdoen voor een A merk. Zolang je onze panelen niet getest hebt of gezien is je conclusie wel erg voortvarend...

Daarnaast verkopen we ook panelen van Sharp en laten we iedereen vrije keus. En over keuze gesproken ... wij leveren alle producten standaard op rekening van 30 dagen. Dan kan men zelf zien wat men koopt en krijgt. Als het niet bevalt kan het ook weer binnen 30 dagen retour. Ook hebben we alles op voorraad. Dan hoef je tenminste niet 6 maanden te wachten op een omvormer of paneel.

Kom anders eens langs in de Rijp als je in de buurt bent. Onze showroom word momenteel verbouwd , maar vanaf begin Maart is iedereen welkom.
Een lang verhaal. De garantie voor als MetDeZon om wat voor een reden er niet meer zal zijn is niet geregeld. De klant is uiteindelijk de dupe.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik vraag me af.. Als ik extra groepen bijtrek (voor de PV installatie), moet dit dan altijd via draden door een buis zijn of kun je ook z'n grijze ommantelde kabel gebruiken. Die kan ik namelijk wel via de kruipruimte en een koof naar mijn zolder toe trekken. Het infrezen van leidingen die ik namelijk niet echt zitten, ook buizen op mijn muur vind ik geen optie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zondag 14 februari 2010 @ 14:44:
Is dat de gemeten zoninstraling, of is dat de productie van de installatie genormeerd op m2?

Mag je trouwens een 22mm mengventiel gebruiken om vloerverwarming retourwater en zonneboiler water af te mixen op 35c?
Dat is de gemeten zoninstraling dmv een stralingssensor gemonteerd onder dezelfde hoek als de collectoren aan de collector.

Als de aanvoerleiding hetzelfde is kan het toch geen probleem zijn om er een mengventiel van die diameter tussen te zetten?
Voor de vloerverwarming heb ik geen mengventiel tussen zitten, maar deze gaat er wel binnenkort tussen.
Omdat sinds kort ik de cv-boiler nu rechtstreeks op de vloerverwarming heb zitten met een extra pomp.
Door het mengventiel bij de boiler te zetten neem alleen de ingestelde temperatuur uit de boiler af dus ga je ook zuiniger met de opbrengst om.
In deze tijd van het jaar is het allemaal nog geen probleem, maar komende maand kunnen de temperaturen in de boiler toch al hoger op gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RikTW

Alleen de XSmall / 510 is Doe Het Zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 09:32:
je verwarmd nu je huis tot 20c, en dat kost 8m3 per dag als het 0c is.(8m3=65kwh)
hoeveel warmte valt er terug te winnen ?
warmte stijgt, dus op zolder zuig je ook de lucht af, maar neemt de warmte terug,
en blaast het koud&vochtig de schoorsteen uit...
De enige manier om het niet te gokken is weten wat het ventilatiedebiet is.

Milieucentraal zegt:
#
# Laat een HR wtw-unit plaatsen om de ingeblazen lucht te verwarmen. De balansventilatie hergebruikt dan de warmte van de uitgeblazen lucht en dat bespaart 250 m3 gas per jaar aan stookkosten voor verwarming. In de zomer is dan wel een zogeheten bypass handig. De bypass voorkomt dat aangevoerde koele lucht van buiten wordt voorverwarmd door de warmte die wordt afgevoerd uit huis.

Dus in potentie zo'n 2500 kwh warmte gaat er verloren bij ventilatielucht tijdens het stookseizoen. Als je die warmte onttrekt met een warmtepomp naar zeg 35c met een cop van 6 kost je dat 420 kwh electrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SpiceWorm schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:23:
[...]

[...]

Om het voorzichtig uit te drukken: misleiding (en jullie weten het ook!!!). Heffingskorting krijg je altijd.

Ja, maar dan heb je wel weer BP panelen dus als jou leverancier er tussenuit piept omdat tie toch te veel risico heeft genomen met te lage prijzen kan je altijd nog bij de fabrikant aankloppen. Gaat iets omslachtiger maar je staat niet met lege handen. Dus dit is appels met peren vergelijken. Maar voor hoeveel Wp wil je een offerte hebben van een leverancier uit Nederland. Ik kan ook Sharp met SMA of Mastervolt omvormer, bevestiging en al leveren voor €2,60/Wp..................met garantie.
[...]

Inderdaad met de prijs maar ook met zekerheid dus goed geregelde garantie. Zodra de verhalen de ronde gaan doen dat installaties niet goed werken omdat één paneel uit de serie niet goed werkt en daardoor de gehele array niet functioneert en er geen garantie verhaald kan worden heb je de poppen aan het dansen. Dit is olie op het vuurtje van de mensen die vinden dat energieopwekking centraal dus "betrouwbaar" geregeld moet worden en dat je dat niet aan "niets wetende" burgers over moet laten die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Cyberpope schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:10:
Ik vraag me af.. Als ik extra groepen bijtrek (voor de PV installatie), moet dit dan altijd via draden door een buis zijn of kun je ook z'n grijze ommantelde kabel gebruiken. Die kan ik namelijk wel via de kruipruimte en een koof naar mijn zolder toe trekken. Het infrezen van leidingen die ik namelijk niet echt zitten, ook buizen op mijn muur vind ik geen optie.
Geen probleem zolang het maar gekeurde kabels zijn. Maar vindt je een grijze kabel mooier?

[ Voor 57% gewijzigd door ZonneStroom op 14-02-2010 16:28 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad met de prijs maar ook met zekerheid dus goed geregelde garantie. Zodra de verhalen de ronde gaan doen dat installaties niet goed werken omdat één paneel uit de serie niet goed werkt en daardoor de gehele array niet functioneert en er geen garantie verhaald kan worden heb je de poppen aan het dansen. Dit is olie op het vuurtje van de mensen die vinden dat energieopwekking centraal dus "betrouwbaar" geregeld moet worden en dat je dat niet aan "niets wetende" burgers over moet laten die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Het zal de dag van vandaag wel zijn. Kunnen we wellicht gewoon weer met ons werk aan de gang gaan in plaats van elkaar de les te lezen ? De dagen van het ijzeren gordijn zijn al weer een tijdje achter ons en
@ Nederlands publiek is prima in staat om een keuze te maken wat hij of zij wel of niet wil. Als we de Nederlandse markt op slot moeten gooien en alleen gerenommeerde merken naar binnen mogen kun je beter terecht bij onze oosterburen met je pleidooi en is er geen ruimte voor welk nieuw merk dan ook.

Tis maar een idee ....

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben druk bezig met de sensoren op de Qsolar.
grafische weergave is nog niet helemaal klaar,
een voorproefje kan je vinden op

http://qsolar.tecsun.nl

Als de pagina niet goed laad is de MS2100 erg druk, of
ik heb de verbinding even verbroken omdat ik aan het veranderen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:26:
[...]

Het zal de dag van vandaag wel zijn. Kunnen we wellicht gewoon weer met ons werk aan de gang gaan in plaats van elkaar de les te lezen ? De dagen van het ijzeren gordijn zijn al weer een tijdje achter ons en
@ Nederlands publiek is prima in staat om een keuze te maken wat hij of zij wel of niet wil. Als we de Nederlandse markt op slot moeten gooien en alleen gerenommeerde merken naar binnen mogen kun je beter terecht bij onze oosterburen met je pleidooi.

Tis maar een idee ....
Nee hoor prima als er nog goedkoper panelen komen maar dan wel met echte 100% garantie en niet alleen zolang een private onderneming het nodig acht om te blijven bestaan. Ik zou onmiddelijk panelen in gaan kopen bij groothandels als Technische Unie of andere elektrotechnische groothandels met jarenlange ervaring als die hun naam erop zetten en zo goedkoop aanbieden. Sterker nog ik zou zelfs bij de Gamma gaan kopen als die ze aanbiedt.
Hier op het forum vindt je veel vroege vogels en mensen die zich in de materie verdiepen. Dat is heel ver verwijderd bij de doorsnee burger vandaan. De klant waar ik het over had was erg blij met het inzicht wat ik hem heb verschaft. Nu kan hij een betere keuze maken. Dat inzicht werd hem in die goedkope offerte niet verschaft omdat heel veel mensen ondanks al jaren programmas als Kassa nog steeds niet weten hoe het met garantie is geregeld.
Als je consument bescherming "markt op slot gooien" noemt. Het is maar vanuit welk perspecrtief je het bekijkt.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik heb eens gek gedaan en een Inventum Ecolution WP boiler gekocht.
Het is de CV versie, dus zonder verarmingselement. Deze gaat tot 55 graden en dan hoort er een CV naverwarming achter. Ik ga de thermostaat vervangen voor eentje die tot 62 graden zal verwarmen.
Dan hoop ik met deze WP boiler achter de zonneboiler de CV niet vaak meer nodig te hebben.
Het is voor mijn Remeha Quinta geen probleem om water van 62 graden aan te voeren.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/22ywzq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

glambalk schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:48:
Geen probleem zolang het maar gekeurde kabels zijn. Maar vindt je een grijze kabel mooier?
Die kan, behoudens 1 meter op zolder en op de meterkast, volledig onder de kruipruimte en in een koof.. Dus uit het zicht. Ik kan daar echter geen buizen inleggen, zonder de koof open te breken die gestuct is, wat ik dus niet zie zitten..

Hoeveel watt mag je dan op 1 groep naar de meterkast leggen van je PV installatie? Of te wel is dan 1 groep extra voldoende voor zeg 2500 Watt??

[ Voor 14% gewijzigd door Cyberpope op 14-02-2010 17:53 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Cyberpope schreef op zondag 14 februari 2010 @ 17:52:
[...]

Die kan, behoudens 1 meter op zolder en op de meterkast, volledig onder de kruipruimte en in een koof.. Dus uit het zicht. Ik kan daar echter geen buizen inleggen, zonder de koof open te breken die gestuct is, wat ik dus niet zie zitten..

Hoeveel watt mag je dan op 1 groep naar de meterkast leggen van je PV installatie? Of te wel is dan 1 groep extra voldoende voor zeg 2500 Watt??
Gokje, bij 16 x 230 = 3680 watt klapt de zekering eruit.
Blijf daar onder en je zit goed.
Hoewel je bij dergelijke stromen dubbele bedrading zou kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag 3 jaga tempo radiatoren gekocht voor nog geen kwart van de nieuwprijs, en nog nooit gebruikt...nu nog een hele grote (240 cm) en mijn huis kan op lowH2O :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
[...]

ik kan ook zeggen dat mijn solarking panelen "per 2 terugverdient worden per jaar" door de heffingskorting,
zolang deze bestaat, ik heb er 10, dus de tvt is 5 jaar.

Het "volk" laat zich niet zo simpel overtuigen, kan alleen maar via mond op mond reclame en het volk leren nadenken. (vul zelf in) Gelukkig komen er steeds meer mensen aan boord in de Ark van Noach, misschien moeten we d'r eentje bij gaan bouwen (sloophout genoeg, sorry Spek... ;) )

"Teruggave energiebelasting" ("heffingskorting" wordt niet meer als zodanig gebruikt door Min. Fin.) op kalenderjaarbasis is anno 2010 trouwens 318,62 Euri ex BTW, is 379,16 Euri incl. BTW. Wat je terugkrijgt op je nota hangt af van de in rekening gebrachte boekingsperiode. En dan moet rekening gehouden worden met de volgende bedragen incl. BTW:

2008 236,81 Euro/jaar = 0,6470 Euro/dag (2008: 366 dagen)
2009 379,16 Euro/jaar = 1,0388 Euro/dag (2009: 365 dagen)
2010 379,16 Euro/jaar (niet geïndexeerd, i.t.t. de energiebelasting over kWh en m3, verder als onder 2009)

Aantal dagen van de factuurperiode wat in het ene jaar valt vermenigvuldigen met het gemiddelde dag-bedrag voor dat jaar, en je weet wat je voor het betreffende jaar terug had moeten krijgen. Zelfde doen voor het tweede (of mogelijk zelfs derde) jaar, optellen en je weet het exacte bedrag. Moet identiek zijn als wat op je nota komt te staan (afrondingsverschillen even vergetend). Anders is er iets loos.

@Zonnepanelen.nl
Als we de Nederlandse markt op slot moeten gooien en alleen gerenommeerde merken naar binnen mogen kun je beter terecht bij onze oosterburen met je pleidooi en is er geen ruimte voor welk nieuw merk dan ook.
U weet inmiddels ook wel dat de helft van de nieuw in Duitsland geplaatste modules van buitenlandse (grotendeels Aziatische) afkomst is, dus dat is natuurlijk onzin. En dat er "importbeperkende" maatregelen genomen gaan worden, zoals sommige (beslist en lang niet alle!) partijen wenselijk achten is uitermate - laten we het maar weer eens op zijn Duits zeggen - fragenswürdig. Dat wordt ook door Photon als onhaalbaar geacht. En: het is natuurlijk onzinnig. Al kan ik het vanuit de Duitse industrie beredeneerd beslist "voorstellen". Want zonder die Duitse industrie zaten we hier helemaal niet over zonnestroom te praten (waarschijnlijk)... En: mijn Shell moduultjes - die het overigens beestachtig goed doen - kwamen hoogstwaarschijnlijk uit Gelsenkirchen (nu: Scheuten Solar). Al heb ik jammer genoeg nooit info daarover gekregen... ;)

Overigens fijn dat u van gedachte wilt wisselen met de "scherpe geesten" op dit forum. Zouden meer aanbieders kunnen doen (zoals energiebedrijven die nogal mistig doen over hun pakketten). Lijkt me erg leerzaam.

[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 14-02-2010 19:12 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Cyberpope
Je mag inderdaad gewoon kabel gebruiken, geen enkel probleem.
En houd maar aan dat 2,5mm goed is voor 3500 Watt.
Dikkere draad mag natuurlijk best, maar heeft niet zo heel veel nut.
Of je moet honderd of meer meter lengte hebben.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 21:33

Part

Helemaal niets.....

Hoe berekend http://www.zonnepanelen.nl/complete-systemen.html de terug verdien tijd?

bv het Zonnestroom Systeem ExtraSmall - 510 Watt € 1.499,00
deze zou goed zijn voor +/- 460 KWh per jaar.
Op een systeem van <1000watt piek zit volgens mij geen subsidie.
460KWh x 23cent = 105 euro per jaar.
Volgens de site zou je hem na +/- 4 jaar terug verdienen.
Met mijn berekening kom ik uit op >14 jaar

Zonnestroom Systeem Medium - 1920 Watt € 5.699,00
Deze zou goed zijn voor +/- 1725 KWh per jaar.
Op een systeem van >1000watt piek zit subsidie zodat je totaal € 0,474 per kWh kan vangen.
1725KWh x 47,4cent = 817 euro per jaar.
Volgens de site zou je hem na +/- 4 jaar terug verdienen.
Met mijn berekening kom ik uit op 7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@woodski
Ik heb eens gek gedaan en een Inventum Ecolution WP boiler gekocht.
ik hoor graag je ervaringen, ik heb een optie op een ecolution maat weet het nog niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnigtype
Overigens fijn dat u van gedachte wilt wisselen met de "scherpe geesten" op dit forum. Zouden meer aanbieders kunnen doen (zoals energiebedrijven die nogal mistig doen over hun pakketten). Lijkt me erg leerzaam.
Een goed debat kan nooit kwaad, daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Ik ben echter al een tijdje op GOT en heb daadwerkelijk honderden topics voorbij zien komen ( Usenet Binaries ) bij / over / met de vorige onderneming die ik gehad heb. Dat zijn geen reclame of afzeik topics maar meningen van de abonnees die we destijds hadden en vragen van mensen onder elkaar, net als hier. Uiteraard deden we aankondigingen als we dachten dat dat iets toevoegde ( bijvoorbeeld onderhoudsmeldingen ) maar wij gingen niet in discussie over een mening van iemand, immers daar dient ook respectvol mee om gegaan te worden. Ik vond echter vanochtend dat iemand veel te ver ging omdat het een directe concurrent betrof die met zijn verkeerde been uit bed was gestapt. Het siert niet om andermans producten ongefundeerd en rancuneus af te kraken zonder aanleiding.

Maar goed .... Ik zal mijzelf eens vaker begeven in het publieke debat als de tijd dat toelaat.

Wil je trouwens alstublieft Je zeggen ... anders voel ik me zo oud ;)

Edit : / @ Part

Hieraan wil ik nog toevoegen ... ik wil niet de moderators over mij heen.....
Vragen over producten kunnen toch echt beter per e-mail naar info@metdezon.nl.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:03

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Solar King heeft vandaag mijn nieuwe panelen afgeleverd (1665 Wp). _/-\o_

Nu van de week even tijd vinden om ze op het dak te leggen. Ben benieuwd hoeveel ze op gaan leveren in de regio met de meeste zonneuren van het land. :D

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:25:
@RikTW

Alleen de XSmall / 510 is Doe Het Zelf.
Bedankt, ik had er inderdaad maar 1tje even bekeken ;)
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:21:
[...]

Edit : / @ Part

We zijn hier allemaal (uitzonderingen daargelaten) behoorlijk geïnteresseerd in terugverdientijd, dus in algemene zin zou je kunnen aangeven hoe je uit komt op 4 jaar? Als is het maar om de eerder besproken WAF te verhogen.
Ik denk niet dat mods hier moeilijk over zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Zonnepanelen.nl kun je misschien commentaar geven op mijn berekening.
Ik wil nog proberen om met de subsidie van 2010 mee liften als ik nog niet te laat ben.
Maar dan wil ik wel eerst ongeveer weten wat de terugverdientijd is.

edit:
Het hoeft natuurlijk niet voor 1 specifiek product alleen laten zien hoe de berekening gedaan word is voldoende.

[ Voor 21% gewijzigd door Part op 14-02-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omdat het een directe concurrent betrof
de echte concurrenten voor jullie beide heten energieker-besseling-mo-techniek-kaptein-kodi
samenwerken is een beter idee, anders ga je ten onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Part

Voor de Xsmall ( 510 ) is er geen SDE. De SDE is pas vanaf 1001 Watt Piek. De TVT is daarmee afhankelijk van de subsidie's die je krijgt van de gemeente. Een aantal voorbeelden :

• Gemeente Amsterdam www.zonopjedak.nl = subisidie op zonnestroom is overtekend
• Gemeente Apeldoorn (€800,- en maximaal €1508,-)
• Gemeente Bloemendaal (€3,- per Wattpiek)
• Gemeente Castricum (Totale subsidiepot €10.000,-): €750,- per installatietechniek
• Gemeente Deurne (€0,55 per Wattpiek)
• Gemeente Eindhoven (diverse subsidies)
• Gemeente Gemert-Bakel (€250,-, €500,- of €750,-)
• Gemeente Gilze en Rijen (€250 per paneel)
• Gemeente Goes: (€1,- per Wattpiek met een max. van €1000 subsidie)
• Gemeente Gornichem
• Gemeente Haarlemmermeer: tot € 1500. beschikbaar februari 2010
• Gemeente Hardenberg (voordelige duurzaamheidslening om investering te financieren)
• Gemeente Hoorn (€1,- per Wattpiek)
• Gemeente Hellendoorn (2008): (€750,- set zonnepanelen)
• Gemeente Hoorn: (€1,- per Wattpiek)
• Gemeente IJsselstein: (€1,- per Wattpiek)
• Gemeente Leudal: (€750 per pv-systeem)
• Gemeente Muiden: (€1,- per Wattpiek)
• Gemeente Naarden: (€2,50 per Wattpiek)
• Gemeente Noord-Beveland: (max. €700,-)
• Gemeente Nijmegen
• Gemeente Olst (jaar 2008): (€1000,- per m2).
• Gemeente Overbetuwe (€2,- per Wattpiekmet een max. van €1600,-)
• Gemeente Steenwijkerland: (€2,50 per Wattpiek)
• Gemeente Tytsjerksteradiel (€300.-)
• Gemeente Veldhoven (€250,-)
• Gemeente Venlo (2006): (€2,50 per Wattpiek)
• Gemeente Waterland (€1,- per Wattpiek met een max. van €1650,-)
• Gemeente Zaanstad (€2,50 per Wattpiek)

In Bloemendaal kan de set dus gratis op het dak , Overbetuwe heeft 2 euro per watt piek , waarmee de TVT al op 3 tot 4 jaar zit , etc. etc.... al met al afhankelijk van hoeveel subsidie je krijgt van de gemeente.

Voor de Medium 1920 > http://www.zonnepanelen.n...teem-small-1920-watt.html

@RikTW ... op jouw verantwoording ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:48:
@ Part

Voor de Xsmall ( 510 ) is er geen SDE. De SDE is pas vanaf 1001 Watt Piek. De TVT is daarmee afhankelijk van de subsidie's die je krijgt van de gemeente. Een aantal voorbeelden :

• Gemeente Castricum (Totale subsidiepot €10.000,-): €750,- per installatietechniek
• Gemeente Gornichem
• Gemeente Hardenberg (voordelige duurzaamheidslening om investering te financieren)
• Gemeente Nijmegen

In Bloemendaal kan de set dus gratis op het dak , Overbetuwe heeft 2 euro per watt piek , waarmee de TVT al op 3 tot 4 jaar zit , etc. etc.... al met al afhankelijk van hoeveel subsidie je krijgt van de gemeente.

Vergeet dat maar "gratis je dak op" bij de gemeente alkmaar zou je ook 1500,- subsidie krijgen....maar achteraf bleek dus dat je complete systeem van 600 Wp wel 3000,- moest kosten anders krijg je maar de helft....en ondertussen staat wel bij alle "verkopers"dat je 1500,- subsidie krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Gemeente alkmaar 2,5 euro/wp (2010 1 eur/wp) (in 2009 alleen als je je liet naaien *)
inclusief bergen egmond schoorl heiloo en de rijp.
• Gemeente zwaagdijk 1 eur/wp

/edit * oeps uiteraard staat hete snoekie al hierboven

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:55:
• Gemeente alkmaar 2,5 euro/wp (2010 1 eur/wp) (in 2009 alleen als je je liet naaien *)

Haha...nooit leuk dat blijkt dat je achteraf genaait bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW

Is goed ;)

Alleen in het overzicht in je linkje (voor "Medium 1920") staat dus die heffingskorting, die je ook al krijgt zonder zonnepanelen. Dit is gewoon echt misleidend. Het kan natuurlijk best zijn dat er mensen zijn die er in trappen, maar ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Helaas zit mijn gemeente er niet bij €2,50 per wp zou wel heel mooi zijn. ;)
Ook nog even op de site van mijn gemeente gekeken maar helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
@ Part

Voor de Xsmall ( 510 ) is er geen SDE. De SDE is pas vanaf 1001 Watt Piek.
Excuse me: vanaf 1.000 Wp. Artikel 8 lid 1 sub a van "de regeling" (Staatscourant nr. 962/25 januari 2010, slechts 58 pagina's dun...):
"...groter dan of gelijk aan 1,0 kWp en kleiner dan of gelijk aan 15 kWp."
Vervolgens:
De TVT is daarmee afhankelijk van de subsidie's die je krijgt van de gemeente. Een aantal voorbeelden :

...

...

In Bloemendaal kan de set dus gratis op het dak
Wat mij betreft, en daar kunt u (sorry, iets te goeie opvoeding genoten hier... :+ ) natuurlijk niets aan doen: zwaar gestoord. Zeker in het geval van die gemeente waar het gemiddelde inkomen 58 procent boven het landelijke gemiddelde lag, en de inwoners daar gewoon uit de dagelijkse "activa" een dakvullend systeem kunnen aanschaffen zonder daar de belastingbetalers (SDE) en/of andere inwoners (gemeente subsidies) mee "lastig te vallen".
... Overbetuwe heeft 2 euro per watt piek , waarmee de TVT al op 3 tot 4 jaar zit , etc. etc.... al met al afhankelijk van hoeveel subsidie je krijgt van de gemeente.
Zoals al vaker door mij gesteld: allemaal leuk en aardig al die (tijdelijke) gemeente- en provinciale acties, maar ze verwoesten een gezonde nationale marktontwikkeling en drijven de prijzen bij "menig leverancier" (sommigen niet) op.

Resulterende dumpprijzen ("all-in, met xxx subsidie") voor door slechts een select groepje gelukkigen aangeschafte zonnestroom systemen zijn geen goede reclame voor een product wat nu nog enigzins "aan de prijs" is. Zelfs als het hoogwaardig doch goedkoop gemaakt spul uit het verre China is...

(nagekomen):
Gemeente Castricum (Totale subsidiepot €10.000,-): €750,- per installatietechniek
Dat bedoel ik nou: totaal onzinnig gepruts in de marge en de onderdanen blij maken met een dooie mus. De paar gelukkigen zullen wel breeduit in de gemeentelijke pers uitgemeten worden???? En dan??? Brinkhorstiaanse Vanderhoeven Leegte totdat de volgende paar euri-ruggen klaargezet mogen worden en met veel poeha worden aangekondigd??

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 14-02-2010 21:31 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In het blad van de vereniging eigenhuis stonde nog een artikel over een co2 meter.
Ik zit daar nog aan te denken, ook vanwege m'n kachel.

http://www.co2-meter.com/CO2-meter/AKTIV%202010.html

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-02-2010 21:34 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Part schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:33:
Zonnepanelen.nl kun je misschien commentaar geven op mijn berekening.
Ik wil nog proberen om met de subsidie van 2010 mee liften als ik nog niet te laat ben.
Maar dan wil ik wel eerst ongeveer weten wat de terugverdientijd is.
Voor 2010 kun je nog niet te laat zijn.. die moet nog ingediend worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
In plaats van een schrijfstijl over je onderneming waar ik moeite mee heb zou ik liever iets inhoudelijk zien.
We zitten hier om over panelen te lullen en is is interesse in wat je verkoopt.
Dus ipv te vertellen hoeveel geld je hebt zie ik persoonlijk liever wat technische gegevens.
Veel meer dan "eigen merk" en oem product kon ik zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

guus.assmann schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:07:
@Cyberpope
Je mag inderdaad gewoon kabel gebruiken, geen enkel probleem.
En houd maar aan dat 2,5mm goed is voor 3500 Watt.
Dikkere draad mag natuurlijk best, maar heeft niet zo heel veel nut.
Of je moet honderd of meer meter lengte hebben.
Gewoon grijze buitenkabel is prima en goedkoop. Heb ik zelf ook toegepast. Geen gedoe met buizen.
Als je voor 3500 Watt zou gaan dan zou 2,5mm wel kunnen maar is het toch beter om een beetje meer geld te investeren in 4mm kabels of een 5 aderige 2,5mm waarbij je de fase en nul 2 draden parallel gebruikt.(wordt dan 5mm) Dat scheelt gewoon verlies. Kabels kunnen namelijk warm worden mocht er uren achter elkaar een flinke stroom doorheen lopen op een lange zonnige dag en dat is toch zonde.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:56
JanJeen schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:25:
[...]

Ik vraag mij af of dat klopt, corrigeer me als ik het mis heb.
Stel de inkomende lucht is 0°C en de uitgaande lucht 20°C. Stel je vermengt die luchtstromen, dan kom je op een rendement van 100%, en zal de lucht temperatuur 10°C worden. (bij gelijk volume en luchtvochtigheid)
Je vermengt de luchtstromen niet, dus is het rendement niet 100%, met een lagere temperatuur voor de inkomende lucht tot resultaat.

Het lijkt mij dat een lucht-lucht warmtepomp zelfs warmere lucht produceren kan dan je woning uitgaat, waardoor je de CV minder/niet laat werken. Dit natuurlijk wel met een (beperkt) elektriciteitsverbruik.
de tempt van de instromende lucht kan dan wel warmer zijn, maar alleen als er meer lucht de ruimte verlaat dan dat er in gaat. dat is natuurlijk niet mogelijk.. je zou onderdruk in de woning krijgen, of je moet de koude lucht bijmengen of er op vertrouwen dat je woning vol tochgaten zit en je daar dus last van krijgt.

een lucht - lucht warmtepomp kan natuurlijk wel van relatief koude buitenlucht relatief warmere lucht je huis in blazen, maar gebruikt dan een veel groter volume buitenlucht.
een lucht-lucht warmtepomp is dus niet hetzelfde als een ventilatieunit met warmte terugwinning.of je zou kunnen zeggen dat de cop van de vetilatieunit maximaal 1 kan zijn, of maximaal een rendement van 100% heeft, je moet alleen de benodigde stroom voor de ventilatormotor er af trekken, of alleen het stukje dat je niet als opwarming van de motor kunt terugwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
NielsTn schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:58:
[...]

de 300m3 per uur wordt alleen behaald bij MAX. setting.
door het afregelen wordt per ruimte naar rato geventileerd tussen de (minimale) 75m3 totale capaciteit en 300 m3 totale capaciteit.

Feit blijft dat de mechanische ventilatie zoals deze was geplaatst NOOIT in staat is geweest om uberhaupt een goed geventileerde woning te realiseren.

Enne.. jij gaat zeker ook pas met de auto naar de garage op moment dat je motorblok vastgelopen is, ipv preventief en periodiek onderhoud te laten uitvoeren?
obver dit hele "gedoe" de ventilatoevoud die ik gaf is die die in het bouwbesluit wordt genoemd. dat is natuurlijk een beetje raar omdat situaties altijd verschillen, maar je moet toch een minimum kunnen vastleggen.

wat je nu gedaan hebt met het inregelen, is de norm die wettelijk is vastgesteld proberen te halen. en dta is op een haar na gelukt.
maar zoals ik eerder vroeg, waarom heb ej het gedaan. blijkbaar niet omdat het binnenklimaat niet voldeed aan jou situatie, dus voor jous situatie zou een ventilatievoud minder dan 3 ook volstaan, waardoor je nu dus teveel ventileert ( teveel ventileren kan natuurlijk niet, maar het kan wel meer geld en warmte kosten dan nodig)

dat auomatiseren zou in veel nederlandse huizen zonder WTW alleen kunnen door de afzuigventielen afzonderlijk te kunnen regelen, en de pomp "traploos" te kunnen beidenen, afhankelijk van de gemeten waardes.
hoe duur sensoren zijn doet er niet toe als je kijkt naar de mogelijkheden. conclusie naast de mogelijkheden zal zijn dat het in de praktijk erg duur zal zijn om achteraf toe te passen. ook als je het vantevoren bedenkt kost het veel leidingwerk, dure sensoren etc, terwijl het probleem van warmteverlies ook dmv WTW op te lossen is, hetgeen een stuk goedkoper is. de ventilatievraag is meestal wel zelf vast te stellen. electronischregelbare ventielen kom je bijvoorbeeld ook niet vel tegen en zou weer leiden tot bedrade ventielen etc. wat ook niet echt een vooruitgang betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Tjonge, dat is gewoon gestoord.
Theoretisch zou je met een goedkoop setje KingSun panelen niet alleen gratis hebben maar nog geld bij krijgen.
JopieE schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:29:
Solar King heeft vandaag mijn nieuwe panelen afgeleverd (1665 Wp). _/-\o_

Nu van de week even tijd vinden om ze op het dak te leggen. Ben benieuwd hoeveel ze op gaan leveren in de regio met de meeste zonneuren van het land. :D
Veel plezier ermee en niet vergeten aan te melden op http://sonnenertrag.eu/?lang=nl
Kunnen ik en anderen ook meegenieten van de mooie opbrengsten. :9

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Van de Bloemendaalse website voor regeling 2009:
Alleen maatregelen die vóór 31 december 2009 zijn geplaatst kunnen nog in aanmerking komen voor deze regeling. (budget op 14-01-2010 nog € 4.000,-). U dient dit wel z.s.m. aan te vragen. Het budget voor maatrelen die geplaatst zijn na 31-12-2009 is al op. De gemeente is van plan in 2010 weer duurzame energie-subsidie bij de provincie aanvragen. Dit is echter nu nog niet beschikbaar.
In het beleidsdocument daar stond (voor 2009 regeling) nog 2,50 Euro/Wp vermeld (nog steeds bezopen veel).

Geld kwam van de provincie Noord-Holland. Was 10% aandeelhouder in NUON, dus dat kon waarschijnlijk wel uit na de toegezegde verkoop aan Vattenfall...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:35:
[...]

de echte concurrenten voor jullie beide heten energieker-besseling-mo-techniek-kaptein-kodi
samenwerken is een beter idee, anders ga je ten onder.
Ach zolang zij ook met dezelfde merken werken is er niets aan de hand. Ik neem gewoon genoegen met een kleinere winstmarge. Zij hebben gewoon ongewoon hoge winsten gemaakt toen er kennelijk geen concurrentie was.

.........................met zijn verkeerde been uit bed was gestapt.
Ik was anders erg blij het onderwerp van de garantie eens uitgebreid aan de kaak te kunnen stellen hier. Als je het over duurzaamheid hebt dan hoort daar het kunnen verhalen van schade door productiefouten of maandagochtend spullen zeker bij. Garantie heet dat. Wat heb je nou aan je in serie geplaatste panelen als één cel het niet doet of als je omvormer niet meer werkt. Ga je zeker je terugverdientijd niet halen.
De echte merken hebben allemaal "extended warranty" mogelijkheden waarbij tot 20 jaar garantie kan worden gekocht. Een goede service en tegelijkertijd het beste bewijs dat garantie gewoon zijn prijs heeft.
Omdat ik als klein bedrijf alleen met merkartikelen werk kan ik heel eerlijk tegen mijn klanten zeggen dat als mijn bedrijf er niet meer is ze, weliswaar met wat meer moeite, bij de fabrikant terecht kunnen. Voor producten die een lifecycle van 25 jaar hebben is dat toch niet zo raar. Bij OEM kan je hoog of laag springen ook al zou je ooit kunnen achterhalen waar jou panelen vandaan komen, je hebt geen poot om op te staan.
Niet goed geld terug garantie is geen productgarantie. Dat zijn verkooppraatjes. Das niet erg zolang maar niet geprobeerd wordt dit als productgarantie te verkopen.
Eigenlijk zou het weleens een mooi onderwerp voor Kassa of Radar kunnen zijn.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:29
Speksteenkachel schreef op zondag 14 februari 2010 @ 21:33:
In het blad van de vereniging eigenhuis stonde nog een artikel over een co2 meter.
Ik zit daar nog aan te denken, ook vanwege m'n kachel.

http://www.co2-meter.com/CO2-meter/AKTIV%202010.html
Ik heb onlangs de Voltcraft CO-10 van Conrad gekocht.
De specificaties zijn vrijwel gelijk aan de door jouw gelinkte. Hij mist de ledjes. Is wel een stuk goedkoper.
Ik gebruik hem wel om de mechanische ventilatie te sturen.
Wij hebben een gasoven. Als die aan staat zonder dat je voldoende ventileert vliegt de CO2 waarde omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 10:16
Bij conrad moet je klikken op de 'Directe product link' rechts.
Dan krijg je deze link, die wel werkt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
@ Part

...lijst gemeenten en subsidies ...

Vriend, allereerst is de wijze waarop je heffingskorting meeneemt in de berekening gewoonweg misleiding. En dan ga je dus nog een keer het schip in door te stellen dat de terugverdientijd 4 jaar is, wat feitelijk maar voor een paar gemeentes geldt. Schandalig.

[ Voor 45% gewijzigd door Joba op 15-02-2010 10:01 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:27
@ Part

• Gemeente Gornichem
• Gemeente Nijmegen

Je vergeet de gemeentes aangesloten bij de Vlagheide subsidie;

Als je zo'n lange lijst geeft kan je beter volledig zijn ;)

De gemeenten behorend bij het Stadsgewest ’s-Hertogenbosch, te weten de gemeenten Boxtel,
Haaren, Maasdriel, Schijndel, ’s-Hertogenbosch, St. Michielsgestel, Vught en Heusden evenals de
contractgemeenten betrokken bij de stortplaats Vlagheide te Schijndel, te weten de gemeenten St.
Oedenrode, Veghel, Bernheze en Maasdonk.

Overigens is de pot bijna leeg voor een aantal gemeenten.
Verder is ook Uden een gemeente die subsidie geeft. Voor PV: €2,- Wp met een max van 800 Wp.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op maandag 15 februari 2010 @ 00:06:

Veel plezier ermee en niet vergeten aan te melden op http://sonnenertrag.eu/?lang=nl
Kunnen ik en anderen ook meegenieten van de mooie opbrengsten. :9
Als ik aanneem dat je het over de zelfde Jopie hebt, die staat al in Sonnenertrag. Alleen moet hij nog even wat achterstallige maanddata invoeren voor zijn eerste setjes. Hij was waarschijnlijk druk bezig om zijn nieuwe heftige uitbreiding voor te bereiden?

Gefeliciteerd Jopie! Dat wordt extra veel appeltaarten bakken op zonnestroom... :9

http://www.lagemeterstandenloterij.nl/

Zouden zonnestroom invoeders met terugdraaiend Ferraris telwerkje ook mee mogen doen? (in particular huurders die geen contract hebben met Eneco...) >:)

Humor uit de in-box (ik dacht eerst dat het om een aanbieding voor zonnepanelen ging... 8)7 ):
Goedemorgen Van Hongkong
Neem contact met mij op voor meer informatie met betrekking tot de overdracht van
$ 24,500,000.000 voor je. dit geld toebehoort eerste van een klant die gestorven
en had geen naaste familie in zijn rekening-opening pakket. te bereiken in de andere
Zal ik nodig uw volledige naam en het telefoonnummer dat u kunt bereiken.
Het belangrijkste is, een bevestiging van aanvaarding door u, nadat ik
Het zal de volledige details van deze transactie
Antwoord via deze e-mail alleen: xxx.hk
Groeten.
Inmiddels de trashbin weer van wat lekkers voorzien...

[ Voor 40% gewijzigd door zonnigtype op 15-02-2010 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Heeft iemand hier wat aan een Caleffi mengventiel (40 tot 70 graden C)
Kan handig zijn achter de zonneboiler zodat het water niet te heet uit de kraan komt.

Afbeeldingslocatie: http://www.caleffi.nl/Resources/cale_immagini/520_th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:44
Over garantie gesproken....

Ik kreeg gisteren een bericht van Zonnigtype over m'n Isofoton I100/12 panelen die ik op Marktplaats heb gekocht. Deze hebben last van delaminatie verschijnselen. In elk geval 2 van de 5 panelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/isofoton-500wp-oost/isofoton3.jpg

Ik heb Isofoton al gemailed en al een complete handleiding + procedure teruggekregen. Foto's maken van de kapotte panelen en serienummer en die terugsturen.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort garantieregelingen/ De I100/12 panelen worden niet meer gemaakt door Isofoton. Gesteld deze panelen komen in aanmerkingen voor vervanging/garantie. Hoe wordt dit dan geregeld?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:20

Punkrocker

Mostly harmless

zonnigtype schreef op maandag 15 februari 2010 @ 10:43:

[...]

Inmiddels de trashbin weer van wat lekkers voorzien...
Moet je op in gaan. Je lacht je rot! 8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Joba schreef op maandag 15 februari 2010 @ 09:56:
[...]
Vriend, allereerst is de wijze waarop je heffingskorting meeneemt in de berekening gewoonweg misleiding. En dan ga je dus nog een keer het schip in door te stellen dat de terugverdientijd 4 jaar is, wat feitelijk maar voor een paar gemeentes geldt. Schandalig.
Adverteren met een hele korte TVT werkt, en dat doet MDZ heel goed. Ik heb inmiddels al 5 man (lees: potientiele klanten) duidelijk moeten maken hoe MDZ die TVT berekend, maar het kwartje viel niet meteen moet ik zeggen, totdat:

Een van deze mensen wil zijn koelkast en vriezer vervangen en kwam daarmee op een besparing van rond de 400-500kWh op jaarbasis uit. Kosten liggen rond de €1500. Ik heb voor de leuk zijn TVT berekend en heb daarin de teruggave energiebelasting meegenomen >:) >:) waardoor hij zijn koelkast en vriezer in een jaar of 4-5 terugverdient.

Hij snapte hier helemaal niets van, want wat heeft een teruggave van de energiebelasting nu te maken met de aankoop van een koelkast en vriezer??

Het kwartje viel een heel stuk later moet ik zeggen _/-\o_ _/-\o_

En nu is hij een beetje 'pissed' en begint met onderstaande dingen te slingeren van de RCC:

8. Misleidende reclame.
8.1 Bij de beoordeling of reclame misleidend is moet mede worden gelet op al haar kenmerken en omstandigheden, de feitelijke context, de beperkingen van het communicatiemedium en het publiek waarvoor zij is bestemd.
8.2 Misleidend is elke reclame die gepaard gaat met onjuiste informatie of voor de gemiddelde consument onduidelijk of dubbelzinnig is ten aanzien van bijvoorbeeld een of meer van de onder a t/m g genoemde elementen, en de gemiddelde consument ertoe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen:
  1. het bestaan of de aard van het product;
  2. de voornaamste kenmerken van het product, zoals beschikbaarheid, voordelen, risico’s, uitvoering, samenstelling, accessoires, klantenservice en klachtenbehandeling, procédé en datum van fabricage of verrichting, levering, geschiktheid voor het gebruik, gebruiksmogelijkheden, hoeveelheid, specificatie, geografische of commerciële oorsprong, van het gebruik te verwachten resultaten, of de resultaten en wezenlijke kenmerken van op het product verrichte tests of controles;
  3. de reikwijdte van de verplichtingen van de adverteerder, de motieven voor de reclame en de aard van het verkoopproces, een verklaring of een symbool in verband met directe of indirecte sponsoring of erkenning van
    de adverteerder of het product;
  4. de prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel;
  5. de noodzaak van een dienst, onderdeel, vervanging of reparatie;
  6. de hoedanigheid, kenmerken en rechten van de adverteerder of zijn tussenpersoon, zoals zijn identiteit, vermogen, kwalificaties, status, erkenning, affiliatie, connecties, industriële, commerciële of intellectuele
    eigendomsrechten of zijn prijzen, bekroningen en onderscheidingen;
  7. de wettelijke rechten van de consument, inclusief het recht op vervanging of terugbetaling, of de risico’s die hij eventueel loopt.

Ach ja, ieder zijn hobby :D

Ondertussen is hij nog steeds wel geinteresseerd in zonnepanelen (net als de anderen), maar blijkt de TVT voor heel veel mensen verdomd belangrijk te zijn, waarbij een TVT van een jaar of 5 zeer acceptabel is en een TVT van 10jr twijfelachtig / lastig...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:44
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:55:

Gemeente Hilversum: € 1 per Wp zonnestroom (en een paar aardige subsidies voor isolatie e.d.)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Is dit nu een verkapte DMZ-stop-eens-met-liegen opmerking, of bedoel je nu dat je met zulke onwaarheden weg moet kunnen komen omdat het 'voor de goede zaak" is?

[ Voor 83% gewijzigd door SpiceWorm op 15-02-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
volgens mij is het begrip "on topic" hier nog best wel ruim te noemen, maar laten we zaken niet in het persoonlijke trekken, of oneindig herhalen.

dus als ieder dan ook op zulke negatieve "persoonlijke" berichten blijft reageren wordt de sfeer er hier niet vriendelijker op. even slikken en maar niet op reageren is dan beter dan vol in de tegeaanval lijkt mij.

commentaar op het businessmodel of reclamepraktijken van concurenten bekritiseren is al iets dat niet zoveel te maken heeft met dit topic, maar het is wel een belangrijk punt voor mensen die hier lezen. maar laten we dan focussen op hoe het wel moet, zodat men zelf kan beoordelen of een website of concurent of oid de boel wel of niet zit te belazeren. verder vind ik dat je van een consument die zich alleen druk maakt om TVT en laagste prijs, ook de verantwoordelijkheid geven om zelf goed te weten hoe je een TVT berekent of controleert, en dat hij zelf zich ervan bewust is dat een lagere prijs ook wel eens ten koste kan gaan van kwaliteit, service of garantie. ook al hoeft dat natuurlijk niet altijd zo te zijn.

dit topic gaat op elke bladzijde wel in op de materie "hoe worden de burgers genaaid door .... (vul zelf in)" en een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SpiceWorm schreef op maandag 15 februari 2010 @ 13:28:
[...]

Is dit nu een verkapte DMZ-stop-eens-met-liegen opmerking, of bedoel je nu dat je met zulke onwaarheden weg moet kunnen komen omdat het 'voor de goede zaak" is?
Wat dat laatste betreft m.i. beslist niet. Want eens zal de wal het schip keren. Ik voorkom liever reputatieschade voor de sector. Die heeft het in dit land al moeilijk genoeg. Daar kunnen we dit soort "curiosa" in tvt berekeningen bij missen als kiespijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een ophef....

Ik heb onze juristen nogmaals geraadpleegd.
Ik heb het begrip heffingkorting er even bij gezocht. Uit de vetgedrukte tekst blijkt dat de ratio van het belastingsysteem is dat iedereen een minimale energiebehoefte heeft, welke minimale behoefte niet wordt belast en wordt gecompenseerd op de energiefactuur. Als het zo is dat deze heffingskorting ook terug wordt betaald door de energieleverancier als de factuur € 0,00 is, dan zou je kunnen stellen dat dit een voordeel is omdat er feitelijk geen minimale energiebehoefte is, waardoor gesteld zou kunnen worden dat je, uitgaande van voornoemde ratio van belastingheffing, geen recht op heffingskorting zou moeten hebben, maar dit desalniettemin terug krijgt.
Aldus de juristen.
Een van deze mensen wil zijn koelkast en vriezer vervangen en kwam daarmee op een besparing van rond de 400-500kWh op jaarbasis uit. Kosten liggen rond de €1500. Ik heb voor de leuk zijn TVT berekend en heb daarin de teruggave energiebelasting meegenomen waardoor hij zijn koelkast en vriezer in een jaar of 4-5 terugverdient.

Hij snapte hier helemaal niets van, want wat heeft een teruggave van de energiebelasting nu te maken met de aankoop van een koelkast en vriezer??
Of het nou direct gerelateerd is aan is niet relevant. Het feit is dat als je je configuratie veranderd op die manier dat je dan geld terug krijgt , iets wat je normaal gesproken niet krijgt omdat het een compensatie is voor betaalde belasting en iets is wat je dus niet zou moeten krijgen maar te maken heeft met de kromme regelgeving in Nederland.

Maar goed .... als het zoveel stof doet opwaaien zal ik Zonnigtype hierin volgen. De tekst is aangepast naar : Deze heffingskorting kan worden gezien als voordeel omdat..... Het is dan aan de consument zelf
om uit te zoeken hoe hij of zij hier tegenover staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-08 16:03

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

SolarKing schreef op zondag 14 februari 2010 @ 23:45:
[...]
Gewoon grijze buitenkabel is prima en goedkoop. Heb ik zelf ook toegepast. Geen gedoe met buizen.
Als je voor 3500 Watt zou gaan dan zou 2,5mm wel kunnen maar is het toch beter om een beetje meer geld te investeren in 4mm kabels of een 5 aderige 2,5mm waarbij je de fase en nul 2 draden parallel gebruikt.(wordt dan 5mm) Dat scheelt gewoon verlies. Kabels kunnen namelijk warm worden mocht er uren achter elkaar een flinke stroom doorheen lopen op een lange zonnige dag en dat is toch zonde.
YMVK 3x2,5mm2 mag je zelfs afzekeren met 25A, mits de kabel vrij ligt (dus niet in een PVC-buis).

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:25:
Wat een ophef....

[...]

Of het nou direct gerelateerd is aan is niet relevant. Het feit is dat als je je configuratie veranderd op die manier dat je dan geld terug krijgt , iets wat je normaal gesproken niet krijgt omdat het een compensatie is voor betaalde belasting en iets is wat je dus niet zou moeten krijgen maar te maken heeft met de kromme regelgeving in Nederland.
[...]
Nee, je verandert je configuratie, maar daardoor krijg je niet ineens geld terug.
Als jij een paar-honderd euro van de belastig terug krijgt en je zet de verwarming een graadje lager, heeft de verwarming lager zetten toch niet voor gezorgd dat je dat een paar-100 euro + de vermeden stookkosten oplevert?

Die zaken hebben gewoon niets met elkaar te maken.
Iedereen (met en energie-aansluiting) krijgt heffingskorting terug ongeacht je verbruik. Dat je het niet merkt wanneer je meer verbruikt dan die heffingskorting, komt omdat het al verrekend wordt. Wanneer je minder verbruikt, is het niet ineens zo dat je "extra" geld krijgt.

Kortom, ik zou die juristen maar eens even een verse bak koffie voorzetten, want volgens mij lagen ze nog te slapen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 13:53
Even een dosis humor er bij gooien:

(laten) installeren van een zonneboiler vergt wel wat basiskennis. Zoals het effect van lichte slagschaduw op je collector :+

klik

[ Voor 27% gewijzigd door NielsTn op 15-02-2010 14:40 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
NielsTn schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:40:
Even een dosis humor er bij gooien:

(laten) installeren van een zonneboiler vergt wel wat basiskennis. Zoals het effect van lichte slagschaduw op je collector :+

klik
Van een installateur gehoord:

He die zonneboiler he, die kan toch op de vloerverwarming?
Ja
En dan verbruik je minder gas
Ja
Hoe kan het dan dat ik 1000 m3 meer heb verstookt?
Euuhhh

Wat is het geval: hij had de zonneboiler zonder enige vorm van regeling aangesloten in het vloerverwarmingscirquit!!

:o
Wat een ophef....

Ik snap er niets van. Missschien dat de naam heffingskorting misleidend (he daar komt de ccc? :P) is, maar de praktijk is dat je altijd je heffingskorting terug krijgt, of je nu 0 10 of 10000 kwh netto afneemt.

[ Voor 21% gewijzigd door SpiceWorm op 15-02-2010 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
jja schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:27:
[...]

YMVK 3x2,5mm2 mag je zelfs afzekeren met 25A, mits de kabel vrij ligt (dus niet in een PVC-buis).
hoe zit het dan verder met die dubbele aansluiting, waar hij het over had, met 2 aders aan de plus en 2 aan de min, van een 5 aderige kabel. mag dat wel?

ik hoorde laatst van iemand dat je voor 25 ampere wel 6mm2 nodig had, maar dat is dus niet eens nodig? een gewone gamma kabel ( 5 of 3 aderig, 2,5 mm2) voldoet al voor een 25 ampere zekering, waarmee je dan tot 230*25= 5750 watt mag aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jja schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:27:
[...]
Dit is een veiligheids issue.
Ik heb een jaartje terug eens uitgerekend wat een 3x4mm2 (euro per meter kabel) meer kost t.o.v. 3x2,5mm2 en dat uitgezet tegen de te verwachten verliezen (% per meter kabel).
Dat vermenigvuldigen met de te verwachten opbrengsten en energieprijs, en wat bleek: de dikkere kabel verdient zich al in ca 5 jaar terug! Toen was voor mij (met m'n 3500Wp) de keus snel duidelijk.
Maar ik kan me ook voorstellen wat een installateur doet: die moet iets nu zo goedkoop mogelijk en goed opleveren, dus is 3x2,5mm2 dik voldoende.
Als je overigens nauwkeurig de Uac kunt monitoren en ziet dat de spanning meefluctueert met de snelle afwisseling van wolken&zon, dan weet je dat je verliezen hebt in de AC-leidingen.

Als ik in mijn digitale archieven duik moet ik dat xls-je nog wel op kunnen snorren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 15:12:
[...]

Dat vermenigvuldigen met de te verwachten opbrengsten en energieprijs, en wat bleek: de dikkere kabel verdient zich al in ca 5 jaar terug! Toen was voor mij (met m'n 3500Wp) de keus snel duidelijk.
Ik heb in Sunny Design dat rekensommetje wel eens gemaakt, maar het verschil was in de orde grote van enkele kWh per jaar. Je moet niet vergeten dat je lang niet altijd het maximale vermogen haalt.

Edit: Nog even nagekeken: 2873 kWh/jaar bij 2.5 mm2, 2875 kWh/jaar bij 4 mm2., 2876 kWh/jaar bij 6 mm2.
Dit bij kabellengte van 10 m. Bij 20 m. is het verschil tussen 2.5 en 4 mm2 4kWh per jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door deejeebv op 15-02-2010 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Wat een ophef....

[...]

Aldus de juristen.

[...]

Maar goed .... als het zoveel stof doet opwaaien zal ik Zonnigtype hierin volgen. De tekst is aangepast naar : Deze heffingskorting kan worden gezien als voordeel omdat..... Het is dan aan de consument zelf
Dank voor de aanpassing, maar ik blijf erbij dat het niets met zonnestroom opwekken heeft te maken, en dat het ook absoluut niet thuis hoort in elke willekeurige aanbieding van elektra opwekkende apparatuur omdat het niets met die teruggavepost van doen heeft. En het kan en mag ook beslist nooit in "wervende advertenties" van energie "aanbieders" worden gebruikt. Ik vind de verklaring hierboven typisch juridisch recht proberen te praten wat per definitie krom is, want de teruggavepost heeft niets met zonnepanelen te maken.

Dus mag soortgelijke taal ook niet in een advertentie van atoomstroompuntnl
Eveneens ongewenst in een reclameblok van bruinkolenstroomlekkergoedkooppuntde
Ook niet in een gelikte advertentie van gasterraohwateenmooiefossielgestooktetoverketelpuntcom
Zelfs niet op windstroomzelfproducerenwatzijnwegroenpunteu
Noch op gezwelligmetzijnallenduurzaamopwekkeneninternverrekenenpuntorg.

Want alle klanten van al die leveranciers, corporaties, en al die zelfopwekkers of anderszins, hebben allemaal "recht" op die teruggave energiebelasting, of ze nu 9.999 kWh/jaar verbruiken, of "dankzij de aanschaf van een leuke batterij zonnepanelen" een restpostje van 100 kWh hebben staan, of zelfs negatief salderen voor zover dat intact wordt gelaten. Een teruggave post bovendien, die ook nog eens NIET alleen voor elektra is, maar die is "bedoeld" om de "gestegen kosten voor elektra en gas" enigzins te verzachten (wat een opmerking over die teruggavepost op een PV module aanbieder site al helemaal tot een zeer groot vraagteken maakt). Maar die "post" wordt uitsluitend op de elektranota "geboekt" omdat niet iedereen aan het gas ligt in Nederland, maar wel iedereen elektra heeft. En ook de leverancier van elektra of gas heeft helemaal niets te maken met die teruggavepost, maar die moeten ze blind doorboeken, anders zwaait er wat...

Die teruggave energiebelasting post is ontworpen in een tijd toen nog vrijwel niemand (een serieuze set) zonnepanelen had. En met dat laatste dus echt niets heeft te maken, en er ook niets mee te maken zal mogen hebben. Ook in "die tijd" waren er al zeer zuinig levende Nederlanders die ver onder dat "vermeende" minimum aan verbruik zaten.

Ik en diverse andere lieden met mij op dit forum en elders krijgen al vele jaren netto veel geld terug op de elektra post. Zie hier voor een voorbeeld van een giro afschrift over een factuurperiode van slechts 4 maanden in 2005 bij mijn oude provider Echte Energie waarbij ik over de elektra nota (apart gefactureerd) een bedrag terugkreeg van 61,63 Euro (en ook nog eens een opwekvergoeding uitgekeerd kreeg op hetzelfde giro afschrift...). Heb je gewoon recht op, op dat bedrag, en de hierboven aangehaalde "minimale energiebehoefte" slaat nergens meer op, omdat die vermeende "behoefte" anno het Jaar des Heeren 2010 absurd verschillend is.

Of dat "kromme" regelgeving is laat ik verder in het midden. Het is gewoon wet, en niemand kan zich daar aan onttrekken. Energie regelgeving barst van de "merkwaardigheden", en dat zal nog vele jaren zo blijven.

Van Postbus 51 site:
Als u in een jaar minder energiebelasting betaalt dan het bedrag van de belastingvermindering, krijgt u toch de volledige belastingvermindering. Dit geldt ook als u groene stroom gebruikt.
Idem:
Belastingvermindering energiebelasting
Een deel van uw energieverbruik is onbelast. Dat deel is de basisbehoefte: de hoeveelheid gas en elektriciteit die elk huishouden minimaal nodig heeft. Meer informatie over dit onbelaste deel vindt u via ‘Hoe hoog is de belastingvermindering op energiebelasting?’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Wat een ophef....

[...]

Aldus de juristen.

[...]

Je kunt je verschuilen achter dit (excusez le mot) geneuzel, maar het is volstrekt helder dat het plaatsen van zonnepanelen geen enkele relatie heeft met het teruggestort krijgen van de heffingskorting (stel dat je heel erg je best doet en zonder panelen 0 kWh verbruikt, dan krijg je precies hetzelfde bedrag).

Je zou je ook kunnen afvragen of het voor jou wenselijk is dat mensen die metdezon googelen op een pagina uitkomen waar herhaaldelijk over misleiding wordt gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals en dan stop ik er echt mee

De Ratio van het belastingsysteem is dat iedereen een minimale energiebehoefte heeft, welke minimale behoefte niet wordt belast en wordt gecompenseerd op de energiefactuur.

Als jij die behoefte niet hebt omdat je een zonnestroom systeem installeert wat je complete verbruik afdekt wordt je nog wel steeds gecompenseerd. Onterecht , dat wel , maar toch is het zo. Je betaald geen EB meer , maar je krijgt het wel terug op je factuur. Het zelfde zou zijn dat je Loonbelasting terugkrijgt maar niet betaald. Dat kan in weze ook niet. Iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben maar het is wel een feit.

Het voorbeeld dat dit met een vriezer kan is niet valide omdat je met een vriezer geen energie terugleverd.
Je moet dit dus doen met een systeem ( zon of wind ) waardoor de gesaldeerde meterstand op 0 komt. Vandaar dat de link met zonnestroom , maar het kan net zo goed met windenergie o.i.d.

Of de laatste alinea laat ik mij niet uit. Het kan ook zo zijn dat mensen waarderen dat er eens een ander geluid komt uit die stoffige sector met (excusez le mot) g****wollen sokken geneuzel ;) . Nagenoeg alle reacties die wij krijgen zijn dat onze website er goed uitziet en helder is in de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:35:

De Ratio van het belastingsysteem is dat iedereen een minimale energiebehoefte heeft, welke minimale behoefte niet wordt belast en wordt gecompenseerd op de energiefactuur.

Als jij die behoefte niet hebt omdat je een zonnestroom systeem installeert wat je complete verbruik afdekt wordt je nog wel steeds gecompenseerd. Onterecht , dat wel , maar toch is het zo. Je betaald geen EB meer , maar je krijgt het wel terug op je factuur. Het zelfde zou zijn dat je Loonbelasting terugkrijgt maar niet betaald. Dat kan in weze ook niet. Iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben maar het is wel een feit.
Maar het heeft niets met terugverdientijd te maken.
Ook belasting kun je terugkrijgen zonder dat je betaald. Als mijn vrouw stopt met werken kan zij haar heffingskorting terugkrijgen. Als mijn vrouw stopt met werken verdien ik dus mijn zonnepanelen eerder terug.
Onzin natuurlijk, net als die heffingskorting meerekenen voor de terugverdientijd.

[ Voor 4% gewijzigd door deejeebv op 15-02-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Of de laatste alinea laat ik mij niet uit. Het kan ook zo zijn dat mensen waarderen dat er eens een ander geluid komt uit die stoffige sector met (excusez le mot) g****wollen sokken geneuzel ;) . Nagenoeg alle reacties die wij krijgen zijn dat onze website er goed uitziet en helder is in de informatie.
Dat klopt.. Maar om heffingskorting mee te nemen in een TVT berekening is onzinnig. Omdat ik dat bedrag altijd krijg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Qsolar is nu helemaal in bedrijf, het tweaken kan beginnen :)

Vanmiddag tijdens het vullen en doorspoelen van de collector scheen de zon.
Daarna ook nog even.
totale opbrengst vandaag 5kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Sorry, het is kul en het blijft kul. Dat heeft niks met geiteharenwollensokken te maken (de mijne zitten nog prima, lekker warm, energiebelasting-vrij (8> ).

Mijn (veronderstelde) "minimale energiebehoefte" is compleet anders als de (veronderstelde) "minimale behoefte" van een willekeurig ander Nederlander. Iedereen achter een standaard verbruiks-aansluiting krijgt exact hetzelfde terug, ongeacht zijn/haar verbruik. De rest is echt polderkolder en heeft niets met terugverdienen te maken! En het heeft ook niks met "de rest van de website" te maken. Daar gaat deze fundamentele discussie niet over. Het gaat over de compleet onbestaanbare relatie tussen het terugkrijgen van energiebelasting en een berekening van vermeende terugverdientijden van zonnestroom systemen. Totdat een "rechter" bepaalt dat die relatie er wel zou zijn en diverse lieden alhier dus "formeel in het ongelijk worden gesteld", is en blijft het quatsch.

Sprokkie: gefeliciteerd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Energie behoefte neemt niet af als je zelf produceerd. Wel je afhankelijkheid van inkopen van energie.
Heffingskorting vergelijken met loonbelasting terug krijgen???? Je krijgt het inderdaad alleen terug als je het al hebt betaald. Dat is nou in essentie het verschil. De heffingskorting krijg je altijd terug.
En dat is helemaal niet als compensatie voor minimale energie behoefte maar om te gemoed te komen in alle niet variabele kosten die je zowiezo moet betalen ook al neem je 0 kWh af; capaciteits tarief, vastrecht en zo nog een paar.

Dat een website helder is wil nog niet zeggen dat hetgeen er staat juist is. Helder onjuist, is dat nou net niet waar het hier om ging?

[ Voor 8% gewijzigd door ZonneStroom op 15-02-2010 17:02 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:44
Cyberpope schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:48:
[...]

Dat klopt.. Maar om heffingskorting mee te nemen in een TVT berekening is onzinnig. Omdat ik dat bedrag altijd krijg..
Eens, anders gezegd, de teruggave E.B. is geen variabele in de TVT berekening.Als ik 1000kWh verbruik krijg je het geld terug. Verbruik je 0kWh krijg je het ook terug. Het is niet dat bij 1000kWh het bedrag anders is als bij 0kWh.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op maandag 15 februari 2010 @ 17:00:
[...]

Eens, anders gezegd, de teruggave E.B. is geen variabele in de TVT berekening.Als ik 1000kWh verbruik krijg je het geld terug. Verbruik je 0kWh krijg je het ook terug. Het is niet dat bij 1000kWh het bedrag anders is als bij 0kWh.
Teruggave energiebelasting kun je ook zien als de zoveelste vastrecht post. "Toevallig" een negatieve post.

Alle "vaste kostenposten" die iedereen betaalt (of ontvangt) ONGEACHT het feit dat u zonnepanelen of microWKK bezit, ONGEACHT het feit dat u nul of 5.000 kWh restverbruik per jaar heeft, dienen altijd buiten alle tvt berekeningen te worden gehouden.

Ik herinner me nog levendig dat een goede collega ooit meetdienst in de tvt berekening meenam. En zo kennen we d'r nog wel een paar. Kolder natuurlijk.

Het enige wat "meegenomen" zou mogen worden zou zijn meerkosten die gemaakt worden bij specifieke vastrechten zoals dat bezopen capaciteitstarief, wat veel hoger uitpakt als je buiten het 3x 25 Ampère traject gaat vallen. Maar dat is dus een "extra last" a.g.v. het willen laten aanleggen van een zeer forse PV-installatie. Beyond the scope van het gros van de forumbezoekers alhier (al zou het natuurlijk beslist wenselijk zijn dat "we" zulke systemen economisch verantwoord zouden kunnen gaan opzetten...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:02

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Zo, mijn 72KWp zonnepark is bijna klaar.
Het is uiteindelijk een mix van grond en dak constructie geworden.

Specs:

- 314x JC Solar 230Wp
- 6x SMA SMC11000-TL
- 2x SMA SB3000-TL

Het heeft inmiddels reeds 700kWh geproduceerd.

De grondconstructie was tricky want het terrein is niet wat je noemt vlak en heeft nog eens een helling erbovenop. Het geheel is in elkaar gezet met grondvijzen en stalen buizen.

De kanten moeten wel nog worden afgeslepen.

Enkele foto's:

Afbeeldingslocatie: http://mrd.dommel.be/spe1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://mrd.dommel.be/spe2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://mrd.dommel.be/spe3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Met betrekking tot de kabel en het gebruik van 2 keer 2 aders is wel een belangrijke beperking te vermelden.
Officieel dient het doorsnee oppervlak van de aardkabel ook hetzelfde te zijn als dat van de andere adres.
Dit is echter alleen belangrijk als er ook energie wordt afgenomen op die groep.
En bij een zwaardere zekeringwaarde is dat ook van belang.
Zorg er dus voor dat het heel duidelijk vermeld is. (In de groepenkast etc)
Of nog beter, geef gewoon een beetje meer geld uit en neem een 3 x 4mm kabel.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
DatraxZ schreef op maandag 15 februari 2010 @ 17:28:

Specs:

- 314x JC Solar 230Wp
- 6x SMA SMC11000-TL
- 2x SMA SB3000-TL

Het heeft inmiddels reeds 700kWh geproduceerd.

De grondconstructie was tricky want het terrein is niet wat je noemt vlak en heeft nog eens een helling erbovenop. Het geheel is in elkaar gezet met grondvijzen en stalen buizen.

De kanten moeten wel nog worden afgeslepen.

Enkele foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
*** Slik ***

Je gaat me toch niet vertellen dat dit geweldigs in Nederland is gerealiseerd???

Zo ja, kom ik langs met de Biohummerd... :9~ :9~ :9~

Aha, ik heb je gegevens net gezien. Gent/Vlaanderen. Ik dacht het al... Kom toch misschien een keertje langs met de fiets, gefeliciteerd met het fraais!

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 15-02-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wow, dat is een mooi stukje om zonnestroom te oogsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:22
DatraxZ schreef op maandag 15 februari 2010 @ 17:28:
[knip]
Mag ik weten waar het staat? Heb je een site met meer info?
Iig: Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
jeroenikke schreef op maandag 15 februari 2010 @ 17:40:
[...]

Mag ik weten waar het staat? Heb je een site met meer info?
Iig: Nice!
Ja ja, jij ziet de Sunny boys hangen en wil die even komen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Woodski schreef op maandag 15 februari 2010 @ 18:10:
[...]

Ja ja, jij ziet de Sunny boys hangen en wil die even komen lenen.
Foei Woodski. Kijken mag ook in België. Is al leuk genoeg. Zeker dit project. Prachtig.

Doet me meteen aan die frase in de SDE regeling denken (artikel 8 lid 1 sub b):
"... groter dan 15 kWp en kleiner dan of gelijk aan 100 kWp, welke zijn geplaatst op of tegen een gebouw als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, van de Woningwet."
Ik ben normaal gesproken een vredelievend menneke, maar als je dat soort teksten leest, en dan zo'n prachtproject voorbij ziet komen wat in ons achterlijke land niet eens gerealiseerd mag worden (lees: feitelijk economisch onmogelijk wordt gemaakt omdat het niet onder SDE "mag" vallen), beginnen mijn vingers pas goed te jeuken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 22-02-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met verbazing volg ik de discussie met zonnepanelen.nl,
ik heb de heffingskorting ook gebruikt om tot 0 te komen in eurootjes op jaarbasis.
het mag gewoon een doel zijn, ik heb dat besloten, en het heeft voor mij gewerkt.
misleiding vind ik een nissan quasqai die van daken kan springen in de reclame,
ruitschoon van de autodealer bij een beurt elke maal in je auto en ga maar door,
the opel insight what can it do ? gewoon een stukkie rijden....
het is niet het meest innovatieve stukje techniek sinds 1968.

wees consequent en assertief, dus eerst tegen je huidige leverancier, je bent daar klant.
dit is echt te makkelijk, het is een startende ondernemer in duurzame middelen,
al staat zijn hele site vol met vage onzin, kijk dan ook eens op nuon.nl/zonnepanelen,
daar staat pas echt leipe shit.
eneco doet geen moer aan wind energie, essent niet, en maak maar af.
je bent daar klant en niet bij zonnepanelen.nl
go figure, get a clue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dre schreef op maandag 15 februari 2010 @ 18:45:
Wat houdt trouwens "piekvermogen" in bij de SDE subsidie. 3500Wp aan zonnepanelen op een 3000Wp inverter is dat 3500Wp (@ 2975 kWh subsidie)?
Bij EZ en Agentschap NL snappen ze nog steeds niet dat "Wp" niet voor "piekvermogen" staat, maar het onder STANDAARD testcondities (1.000 Watt/m2, 25 graden celtemperatuur en AM spectrum 1,5) vastgestelde nominale DC vermogen van het zonnepaneel is. Ze blijven het maar kwaken, ze snappen niks van zonnestroom. Het betreft dus het eenmalig geflashte (!!!) DC vermogen, heeft niks met omvormer output (AC) vermogen te maken. Nog met het onder specifieke omstandigheden haalbare maximale "piekvermogen" wat uit het zonnepaneel komt of wat er uiteindelijk AC zijdig op het net aan vermogen wordt gezet. In sommige gevallen veel hoger dan het nominale Wp vermogen van de PV array. Maar: meestal kortdurend.

Er wordt dan ook nog eens belachelijk gemaximeerd met 850 kWh per kWp opgesteld nominaal vermogen per jaar.

Dus: bij een installatie van 3 kilowattpiek nominaal STC vermogen van de modules rekenen ze met 3 x 850 = maximaal 2.550 kWh die per jaar wordt gesubsidieerd. Ook al produceer je daadwerkelijk veel meer.

Bij een installatie van 3,5 kWp nominaal STC vermogen van de modules rekenen ze met 3,5 x 850 = maximaal 2.975 kWh per jaar.

Idem: gehele traject 7,5 tot en met 15 kWp in SDE 2010: maximaal 7,5 x 850 = 6.375 kWh. Geen kWh meer, wat natuurlijk waanzin is.

De saldering staat hier compleet buiten en is verder niet gelimiteerd (voor kleinverbruikers), behalve dan dat momenteel nog steeds de max. 3.000 kWh/jaar geldt voor de saldering (waarbij er nog een loophole in zit omdat de beleidsregel van de NMa die daar over gaat nooit is herroepen of herzien). En het al sinds 2006 "in de bedoeling ligt" dat het wettelijk 5.000 kWh/jaar wordt. Wat nog steeds as we speak niet is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 19:23:
met verbazing volg ik de discussie met zonnepanelen.nl,
ik heb de heffingskorting ook gebruikt om tot 0 te komen in eurootjes op jaarbasis.
het mag gewoon een doel zijn, ik heb dat besloten, en het heeft voor mij gewerkt.
Gaat de discussie niet over. Het gaat erom dat het hele verhaal rond de teruggave energiebelasting totaal niets met de terugverdientijdberekening van zonnepanelen heeft te maken en daar dan ook niet als "factor" in thuis hoort. Dat melden diverse lieden hier dat het niet pluis is.
wees consequent en assertief, dus eerst tegen je huidige leverancier, je bent daar klant.
Heb ik al gedaan. 38 Euro onterecht geïncasseerde vastrechten teruggehaald, vorig jaar nog meer ("men is hardleers") ...
dit is echt te makkelijk, het is een startende ondernemer in duurzame middelen,
Prima, niks mis mee, er is al het e.e.a. gewisseld. Maar met de teruggave post werd een fenomenale uitglijder gemaakt, en daar werd de leverancier op aangesproken. Soort van opvoedkundige wisselwerking. Hoeven we verder niet uit te komen, het is duidelijk dat de meningen daarover verschillen. Maar over het hoe en waarom en de argumenten die daar bij komen kijken (van weerskanten) dient (ook) dit forum naar mijn onbescheiden mening.
al staat zijn hele site vol met vage onzin, kijk dan ook eens op nuon.nl/zonnepanelen,
daar staat pas echt leipe shit.
Heb ik ook al gefileerd, al twee jaar geleden... En zal ik weer doen als ik dat opportuun acht (kan wel bezig blijven, maar ergens is een grens).
eneco doet geen moer aan wind energie,
Oeps. Over uitglijders gesproken... (effe geduld, bij mij laadde de pagina traag, zal wel een winddipje zijn geweest... >:) )
essent niet, en maak maar af.
De uitglijders worden iets groter...

(windturbines worden veel te duur uit MEP betaald en zijn verpatst aan bruinkolenboer RWE, ook de windturbines die Essent NL in Duitsland had draaien...)
je bent daar klant en niet bij zonnepanelen.nl
Neu. Ben klant bij een kleine "groene" die ook (serieuze) fouten maakt...

... en wat niet is kan nog komen, verder geen problemen met MDZ, mits (nog) betere, heldere, en niet voor verwarring zorgende info ...
go figure, get a clue.
Hmmm. I'm figuring. Getting a clue: zonnigtype is gelukkig ook niet zonder fouten, like everybody else... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:02

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Bedankt voor de leuke reacties.

Het leuke aan dit project is dat we het volledig zelf hebben gedaan. Er is geen installateur aan te pas gekomen. Enkel de elektrische aansluitingen hebben we laten uitvoeren. Het kostenplaatje was hierdoor heel interessant :)

Momenteel moet ik nog de monitoring aansluiten, de load balance kabels tussen de omvormers (om grote vermogenverschillen tussen de fases te voorkomen) en het esthetische gedeelte nog wat optimaliseren.

Het heeft heel wat zweet en tranen gekost om aan die omvormers te geraken, afgelopen september. Naast dit project hebben we samen met een ander bedrijf nog een installatie zelf geplaatst van 1400 panelen.
Helaas heb ik daar nog geen foto's van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 13:53
zonnigtype schreef op maandag 15 februari 2010 @ 19:46:
[...]

De uitglijders worden iets groter...

(windturbines worden veel te duur uit MEP betaald en zijn verpatst aan bruinkolenboer RWE, ook de windturbines die Essent NL in Duitsland had draaien...)

Hmmm. I'm figuring. Getting a clue: zonnigtype is gelukkig ook niet zonder fouten, like everybody else... ;)
saillant detail : Essent is toch opgekocht/opgeslokt door RWE, dus hypotetisch gesproken is het park niet meer des Essents ;) :+
Dat zuchtje wind wat daar dan nog staat vergaat in het niets met de bruinkool/nuke centrales van RWE :)
toch?

Voordeel van het instant houden van de merknaam is aandeel op de NL-markt, en natuurlijk het 'overstappen' van klanten tusesn Essent en RWE (zelfde bedrijf....).....
oh, en natuurlijk slapende klanten die tegen kern-energie zijn en vastroesten aan de vertrouwde leverancier....

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 15-02-2010 20:15 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

DatraxZ schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:05:
Bedankt voor de leuke reacties.

Het leuke aan dit project is dat we het volledig zelf hebben gedaan. Er is geen installateur aan te pas gekomen. Enkel de elektrische aansluitingen hebben we laten uitvoeren. Het kostenplaatje was hierdoor heel interessant :)

Momenteel moet ik nog de monitoring aansluiten, de load balance kabels tussen de omvormers (om grote vermogenverschillen tussen de fases te voorkomen) en het esthetische gedeelte nog wat optimaliseren.

Het heeft heel wat zweet en tranen gekost om aan die omvormers te geraken, afgelopen september. Naast dit project hebben we samen met een ander bedrijf nog een installatie zelf geplaatst van 1400 panelen.
Helaas heb ik daar nog geen foto's van.
Heb je het dan ook zonder subsidie gedaan? Ik heb namelijk begrepen dat in Belgie alleen door installateurs gerealiseerde installaties in aanmerking komen voor de subsidie.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nah gaat zonnig type op mijn post reageren, das nou de laatste.....
anyway, ik had laatst iemand op dit forum aan de lijn, en die vertelde dat de dollar - euro verhouding snel verslechtert. verder niet veel aandacht aan besteed.
bestel ik vandaag een nieuwe batterij voor mijn sony vaiotje, (in $) moet ik ineens 66$ meer afrekenen,
<kwartje valt> <made in sjanghai>
volgens mij gaan vrijwel alle non-eu panelen in $, dit kan betekenen dat de prijzen weer omhoog kunnen gaan.
iemand daar iets zinnigs over te melden ? het zou een momentum kunnen zijn de komende 3 maanden.
who knows ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:34:
nah gaat zonnig type op mijn post reageren, das nou de laatste.....
Volgens mij was ik de eerste...

Ik heb op dit vlak nu eenmaal "een kritische instelling" aangeleerd. Maar dat kun jij wel hebben volgens mij... ;)
anyway, ik had laatst iemand op dit forum aan de lijn, en die vertelde dat de dollar - euro verhouding snel verslechtert. verder niet veel aandacht aan besteed.
bestel ik vandaag een nieuwe batterij voor mijn sony vaiotje, (in $) moet ik ineens 66$ meer afrekenen,
<kwartje valt> <made in sjanghai>
volgens mij gaan vrijwel alle non-eu panelen in $, dit kan betekenen dat de prijzen weer omhoog kunnen gaan.
iemand daar iets zinnigs over te melden ? het zou een momentum kunnen zijn de komende 3 maanden.
who knows ?
Who knows? Alles is mogelijk in zonnestroomland. Ook wederom [tijdelijk] stijgende moduleprijzen. Alleen gaat dat "nogal" wat partijen een rood waas voor de ogen geven (zeker als de extra 15-25% degressie in BRD er door wordt geramd, dan kun je gaan lachen in een markt die er eventjes 3-4 Gieg in een jaartje bij plaatste... ;( ).

Nog weinig indicatie, overigens, bij de beroemde Solarbuzz prijsgrafiek, dat de curve weer de verkeerde kant om gaat buigen. Maar, resultaten behaald in het (recente) verleden ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicenemo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 22:44
Ik zie hier een Discusssie tussen zonnepanelen.nl versus anderen. De eerste geeft mij het gevoel van een prijsvechter/handelaar die vandaag in zonnepanelen doet via een bv en morgen via een andere bv in superluchtbedden ofzo. De andere "aanbieders" hier lijken me hobbyisten met een uit de hand gelopen hobby of kleine installateurs. Right?
Even voor de goede orde ik ben consument en heb bij geen van beide een belang. Ik bekijk het uit inhoudelijke interesse voor mezelf een voor een lokaal wijkinitiatief ter plaatsing van zonnepanelen(www.zonnehoven.nl).

Wat ik me door deze discussie ben gaan afvragen is wat de garantie waard is?

Die OEM fabrikant opsporen is een lastige. Voor sommige merkfabrikanten zoals Sharp en Kyocera is er nog het belang van een goede naam. Ze leveren ook tv's/printers. Voor andere leveranciers is nog maar de vraag of ze over een paar jaar juridisch nog bestaan.

Wanneer is mdz of de hobby leverancier juridisch verantwoordelijk?

Wat als het garantiekanaal via de fabrikant voor consument of lokale leverancier via de zijderoute loopt?

Wat als er zoveel claims komen dat de lokale leverancier een financieel probleem krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:21:
[...]

Heb je het dan ook zonder subsidie gedaan? Ik heb namelijk begrepen dat in Belgie alleen door installateurs gerealiseerde installaties in aanmerking komen voor de subsidie.
Neen. Bijvoorbeeld VREG legt geen verplichtingen op aan installateurs, behalve dat ze "geregistreerd staan als aannemer" via een commissie vallend onder Ministerie van Financiën...

http://www.vreg.be/nl/zon...s/00_algemeen/00_info.asp

Alleen moet de KEURING van de installatie door onafhankelijke certificeerders worden gedaan. De AREI keuring, die vooraf moet gaan aan een groenestroom certificaten keuring (maar op dezelfde dag kan worden uitgevoerd, heeft verder niets met installatiebevoegdheid te maken).

http://www.vreg.be/nl/zon...s/01_aanvraag/03_AREI.asp

Let trouwens ook op de installatie eisen in Vlaanderen. Geen enkele parallel met het gepruts in NL (over innovatie/hoog rendement gesproken...):

http://www.vreg.be/nl/zon...gemeen/01_voorwaarden.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-08 16:03

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

engelbertus schreef op maandag 15 februari 2010 @ 15:09:
[...]

hoe zit het dan verder met die dubbele aansluiting, waar hij het over had, met 2 aders aan de plus en 2 aan de min, van een 5 aderige kabel. mag dat wel?
Ik neem aan dat je het over de aansluiting van de AC-zijde hebt en dan praat je over fase en nulleiding.
Dubbel aansluiten kan wel en volgens mij ben je niet verplicht om de aarde ook dubbel uit te voeren (gebeurt ook niet bij een el. kookplaat op twee groepen), maar het is al lang geleden dat ik in de NEN1010 gekeken heb...
Koop gewoon YMVK 3x2,5m2 de extra kosten van een grotere diameter wegen m.i. niet op tegen de besparing.
ik hoorde laatst van iemand dat je voor 25 ampere wel 6mm2 nodig had, maar dat is dus niet eens nodig? een gewone gamma kabel ( 5 of 3 aderig, 2,5 mm2) voldoet al voor een 25 ampere zekering, waarmee je dan tot 230*25= 5750 watt mag aansluiten?
Heeft te maken met warmteontwikkeling, een kabel kan de warmte beter afvoeren dan VD draden in een PVC-buis, daarom moet de diameter van VD draden groter worden zodat de weerstand en warmteontwikkeling kleiner is.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
nicenemo schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:29:
Ik zie hier een Discusssie tussen zonnepanelen.nl versus anderen. De eerste geeft mij het gevoel van een prijsvechter/handelaar die vandaag in zonnepanelen doet via een bv en morgen via een andere bv in superluchtbedden ofzo. De andere "aanbieders" hier lijken me hobbyisten met een uit de hand gelopen hobby of kleine installateurs. Right?
Nee, in mijn geval niet. Ik ben consument
Even voor de goede orde ik ben consument en heb bij geen van beide een belang. Ik bekijk het uit inhoudelijke interesse voor mezelf een voor een lokaal wijkinitiatief ter plaatsing van zonnepanelen(www.zonnehoven.nl).

Wat ik me door deze discussie ben gaan afvragen is wat de garantie waard is?

Die OEM fabrikant opsporen is een lastige. Voor sommige merkfabrikanten zoals Sharp en Kyocera is er nog het belang van een goede naam. Ze leveren ook tv's/printers. Voor andere leveranciers is nog maar de vraag of ze over een paar jaar juridisch nog bestaan.

Wanneer is mdz of de hobby leverancier juridisch verantwoordelijk?

Wat als het garantiekanaal via de fabrikant voor consument of lokale leverancier via de zijderoute loopt?

Wat als er zoveel claims komen dat de lokale leverancier een financieel probleem krijgt?
Ik ben niet zozeer gevallen over de garantie (alhoewel Glambalk volgens mij een punt heeft!) alswel over de misleidende tekst(en) op zijn website.
Voor mij als consument is een beetje stevige concurrentie alleen maar goed natuurlijk, dus ik juich een prijsvechter op de markt alleen maar toe. Alleen moet het wel eerlijk gaan.
Pagina: 1 ... 43 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.