Ghandi schreef op maandag 10 januari 2005 @ 23:14:
[...]
Allen,
Wat er aan de hand is, is me vooral onduidelijk. Op de AMSIX heb ik 300Mbit speling; op NLIX ongeveer 400 Mbit; op de ring 400 Mbit en ik zie geen errors oplopen/ontstaan.
Dat de NLIX problemen heeft is ons ondertussen bekend en 'het' wordt woensdag gefixed. Dat de NLIX problemen heeft is vooral onze schuld, dus wees er trots op. 600 Mbit hebben ze in de piek van ons gehad;)
Open peering is op een lagere prio gezet voor het DSL netwerk en de colocatie, dus ook daar zou de hinder minimaal moeten zijn.
Volgensmij is de bandbreedte ook niet echt het probleem; iedereen (Met uitzondering van enkele mensen met lokale problemen) haalt op elk moment de maximale snelheid. Dit is wat er wel gebeurd:
- In de rustige uren is de ping stabiel en laag, maar wel zo'n 1% packetloss in mijn geval.
- In de drukke uren blijft de doorvoersnelheid goed
- In de drukke uren stijgt de ping zo'n 10 ms in mijn geval; Packetloss loopt soms iets op tot zo'n 5%
Ping testjes heb ik gedaan naar Tweakers.net, Trueserver netwerk.
Een wilde gok van mij: Ergens krijgt een router het (te?) druk tijdens avonduren. Laat daarbij af en toe een steekje vallen, en dat resulteerd in packetloss. De doorvoersnelheid en ping requests door deze router wordt nouwlijks beinvloed, behalve dat 5 van de 100 packets gedropped worden blijkbaar.
Wat mischien een manier is om erachter te komen wat dit veroorzaakt, is simpelweg een traceroute aflopen. Vanaf de corerouters een voor een de verschillende uplinks afpingen. Dan de router een stapje dichterbij pakken, de bbned-01 (?). Hiervan naar de corerouter pingen. Weer een stap verder, vanaf de adsl gateway(s?) naar de bbned-01 pingen.
Uiteraard moet hiervoor (op een rustig tijdstip) de priority voor ping requests tijdelijk iets opgehoogd worden op de routers. Zelfs op 5 am heb ik nog last van 1% packetloss, de veroorzaker daarvan moet op deze manier toch wel te achterhalen zijn verwacht ik.
Of het op een druk tijdstip ook te doen is weet ik niet: Ik kan niet goed inschatten wat voor gevolgen het heeft als de priority voor het afhndelen van ping requests verhoogd wordt...
anyway, het is een ideetje, ik weet niet of het uitvoerbaar is