The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.
http://www.precisionmanuals.com/html/downloads.htmTux schreef op zondag 30 januari 2005 @ 18:13:
Hoe kan je in de FMC eigenlijk goed je fuel plannen. De enige manier waarop het werkt volgens mij is om de PERF INIT enzo door te lopen, totdat je een V1,VR,V2 hebt en dan bij PROG te kijken hoeveel je overhoudt op je eindbestemming en dan bij fuel&payload de overbodige fuel eruit mikken.
Het nadeel daarvan is dat je daarna weer die PERF INIT pagina's door moet omdat je Vspeeds natuurlijk omlaag gaan enzo.
Is er niet een betere manier?
Ja kijk ik bedoelde die Metzinger meneer eigelijkAnoniem: 111246 schreef op zondag 30 januari 2005 @ 17:59:
[...]
Ga ff opzoek naar die van Timothy M. Metzinger.
i.c.m. de manuals van PMDG zelf kom je daarmee al een heel eind.
Je zult em echt nog niet na 1x doorlezen onder de knie hebben. Maar doe de tutorials die in die manual staan een paar keer en dan leer je 't echt wel. Ik prog zo'n ding nu lekker aan de hand van de checklist in. Gaat prima!
Heeft me wel een goeie week en veel oefenen enzo gekost.
Ik denk niet dat je een Nederlandse versie zult vinden, gezien alles voor de boeing's in 't eggie ook in 't engels is. (voor zover ik weet dan).
Zit je alleen nog met het gegeven dat de force feedback implementatie in FS op zijn zachts gezegd Kilo Uniform Tangos is :-)Gilly schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 22:00:
[...]
Een goede yoke bestaat er niet. Mannen van CH maken leuk spul, echter zonder forcefeed back iets wat al jaren standaard zou moeten zijn lijkt mij. Ik denk zeker dat je FFB moeten hebben in fs, daar je al totaal geen beleving van gevoel of wat ook hebt als je op je bureau stoel zit.
Voor weinig geld al helemaal niet, de afzetmarkt is klein dus de prijzen altijd gezellig hoog.
Ik had eerst een force feedback joystick en ben overgestapt op de CH products yoke en ik mis FFB absoluut niet.
Ben alleen ook niet dol op de CHproducts.....zit nu te denken aan de 737 control column van www.vdbroeck.net
Daar hebben we FS Force voor.dnoize schreef op maandag 31 januari 2005 @ 22:13:
[...]
Zit je alleen nog met het gegeven dat de force feedback implementatie in FS op zijn zachts gezegd Kilo Uniform Tangos is :-)
Download de charts van de airports ....CreativeMind schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:13:
Als je de FMC wil instellen, moet je soms wat sids/stars invoeren, maar heeft iemand een goede site ofzo waar ik kan zien welke ik moet nemen ofzo. thnx
Anoniem: 37518
Uiteraard, je vliegt immers ook niet met de default 737.
In de Metzinger Tutorial wordt ook gesproken over FSBuild, euhm kan ik dat dan ook gebruiken voor deze toepassing.
Leuke toestel, moet nog veel leren, maar beleef er zeker lol aan.. er moet wat meer gewerkt worden dan bijv. bij de PMDG 737. Navadata e.d. werkt nog niet optimaal, maar wordt aan gewerkt.....

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME
Ik las dat 2.9.2 voor EHAM 'dynamische runway toewijzing' heeft. Wat houdt dat ongeveer in?Anoniem: 37518 schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:54:
Voor de mensen die het gebruiken; er is weer een update (v2.92) van NL2000. Ik ben in eerste instantie best tevreden met het pakket. Ik heb op EHAM in spotview, vol met ai, ongeveer 13fps. Dat is wel eens anders geweest met NL2000
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Anoniem: 121157
Ik denk dat er runway-combinaties worden gebruikt a.d.h.v. de windrichtingmekkieboek schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 23:26:
[...]
Ik las dat 2.9.2 voor EHAM 'dynamische runway toewijzing' heeft. Wat houdt dat ongeveer in?
Anoniem: 19973
Dat zou wel fijn zijn.Anoniem: 121157 schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 15:30:
[...]
Ik denk dat er runway-combinaties worden gebruikt a.d.h.v. de windrichting
Hopelijk is dat ook uit dat pakket te slopen, want de rest van dat pakket zit ik niet op te wachten.
Ik heb een afcad gedownload welke alleen rw 27 en 36r gebruikt om te landen en 36c en 24 gebruikt voor take-off. Werkt goed, zelf nog een beetje de cargo ge-edit, maar krijg daar nu alleen nog soms gewone pax kisten, maar het begint ergens op te lijkenAnoniem: 19973 schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 16:55:
[...]
Dat zou wel fijn zijn.
Hopelijk is dat ook uit dat pakket te slopen, want de rest van dat pakket zit ik niet op te wachten.
Anoniem: 111246
Klinkt interessant, maar landingen op 6 en 18C & 18R komen dus niet voor?Anoniem: 37518 schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 17:16:
[...]
Ik heb een afcad gedownload welke alleen rw 27 en 36r gebruikt om te landen en 36c en 24 gebruikt voor take-off. Werkt goed, zelf nog een beetje de cargo ge-edit, maar krijg daar nu alleen nog soms gewone pax kisten, maar het begint ergens op te lijken
Net als take-off van 9 en 18L?
Is een real EHAM banen gebruik eigenlijk wel te maken?
Real is inderdaad niet te maken in FS9, maar ik heb nog geen gekke dingen meegemaakt nu.. behalve dan dat ik 5x ils06 en 6x ils27 in mijn FMC heb staan...Anoniem: 111246 schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 19:32:
[...]
Klinkt interessant, maar landingen op 6 en 18C & 18R komen dus niet voor?
Net als take-off van 9 en 18L?
Is een real EHAM banen gebruik eigenlijk wel te maken?
Ik zou nog maar even opnieuw je sidstars installeren. 5x ILS06 of 6x ILS27 kopt niet.Anoniem: 37518 schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:25:
[...]
behalve dan dat ik 5x ils06 en 6x ils27 in mijn FMC heb staan...
Wat wel kan is iets in de trend van:
ILS06
NDB06
RNW06
Waarom eigenlijk niet? Ligt dat aan de enige van FS?
En is er dan geen 3rd party tool ofzo te intergregen waarmee het wel kan?
Hoe zit dat eigenlijk met X-plane? Hier las ik 't e.a. over een paar posts terug.
Anoniem: 83314
klopt, eigenlijk mogen we al blij zijn met AFCAD's die heel veel dingen qua AI op airports kunnen regelen. Crossing runways brengen de runway operations ook al iets dichter bij RL, perfect is het echter nog niet. Hopelijk komen er wat verbeteringen op dit vlak in de nieuwe versie van FS ...Anoniem: 19973 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 11:10:
Jammer om te lezen dat een real life situatie niet mogelijk is.
Waarom eigenlijk niet? Ligt dat aan de enige van FS?
En is er dan geen 3rd party tool ofzo te intergregen waarmee het wel kan?
Anoniem: 83328
met de meegeleverde "feature panel" moet je even FS2004 NAVAID en afcad aanvinken. De FP staat in C:\Program Files\Microsoft Games\Flight Simulator 9\Addon Scenery\nl2000_V2_91\feature_panelMartijnA3 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 11:42:
Na de installatie van NL2000 start ik op Enschede achter het hek als ik de active runway kies. Als ik een andere baan kies, kom ik er ook naast te staan. Heb al bij de FAQ van NL2000 gekeken, maar kon 't niet vinden.
en vink gelijk even "NL2000 Altitude" aan op het tabblad misc, anders staan de AI vliegtuigen half in de grond
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 03-02-2005 12:23 ]
Crossing runways?Anoniem: 83314 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 11:18:
[...]
klopt, eigenlijk mogen we al blij zijn met AFCAD's die heel veel dingen qua AI op airports kunnen regelen. Crossing runways brengen de runway operations ook al iets dichter bij RL, perfect is het echter nog niet. Hopelijk komen er wat verbeteringen op dit vlak in de nieuwe versie van FS ...
Ik heb nog nooit de optie gehad om te vragen of ik een runway over mag steken.
Bijv. als ik taxi naar 36L. AI ook nog nooit horen vragen.
Of is dit iets anders wat dan wat je bedoeld?
Ik heb FS9. Vlieg met een standaard 737 (met repaint)
IK sta aan het begin van de runway en geef gas. Doe meestal gewoon FULL (F4).
Ding begint te rollen en bij ong 60 a 70kts draait ie zo naar erchts het gras op.
Kortom ik hou em niet recht op de baan! probeerde wat met pijltjes toetsen te doen maar dan gaat ie alleen maar scheef hangen..
Wat doe ik fout?
ik hoor het wel..
Blender....
Staat de autopilot per ongeluk aan? Gaat geloof ik vanzelf als je een nieuwe vlucht aanmaakt.Andre21 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:55:
Ok ik ga een hele n00b vraag stellen maar goed.
Ding begint te rollen en bij ong 60 a 70kts draait ie zo naar erchts het gras op.
Kortom ik hou em niet recht op de baan! probeerde wat met pijltjes toetsen te doen maar dan gaat ie alleen maar scheef hangen..
Wat doe ik fout?
ik hoor het wel..
Houd er ook rekening mee dat als je met de pijltjes vliegt de "stick" blijft hangen. als je 2x pijltje links indrukt moet je daarna 2x pijltje rechts indrukken om weer in het midden uit te komen.
Waarschijnlijk staat er gewoon een dot wind die je van de baan blaast. Druk eens op NUM-5 als numlock uit staat, dan zouden alle ailerons weer recht moeten komen te staan. Anders met je rudder bijsturen als je scheef gaat (staat paar posts terug nog stukje over)Andre21 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:55:
Ok ik ga een hele n00b vraag stellen maar goed.
Wat doe ik fout?
ik hoor het wel..
Nou het is ELKE keer als ik take-off doe. Meet met de pijltjes (numlock uit, nummerieke gedeelte) gebeurt er niets.. Ik heb wel FD en Auto throttle aanstaan. Maar dat mag toch niet uitmaken?Megamind schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 14:43:
[...]
Waarschijnlijk staat er gewoon een dot wind die je van de baan blaast. Druk eens op NUM-5 als numlock uit staat, dan zouden alle ailerons weer recht moeten komen te staan. Anders met je rudder bijsturen als je scheef gaat (staat paar posts terug nog stukje over)
Zijn die pijltjes toetsen standaard de rudder? Of moet ik die nog instellen ergens?
Blender....
Dus eigenlijk de langste ter wereld?
Vostochny is iig een hele grote (5km ofzo). Of het de allergrootste is weet ik niet.Anoniem: 111246 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 19:38:
Wat is eigenlijk de langste runway die je kunt gebruiken in FS?
Dus eigenlijk de langste ter wereld?
Damn, die is echt lang ja! Kun je lekker lang snelheid maken op de baan.Anoniem: 83328 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 19:47:
[...]
Vostochny is iig een hele grote (5km ofzo). Of het de allergrootste is weet ik niet.
Goed breed ook.
Klopt! Ulyanovsk-Vostochny International Airport (Russia) is 16,404ft, ruim 4 kilometer. En dan heb je natuurlijk ook nog runways zoals bijvoorbeeld op Edwards AFB (39,097ft), maar deze zijn of niet (volledig) verhard en/of niet in commercieel gebruik. (bron: airliners.net)Anoniem: 83328 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 19:47:
[...]Vostochny is iig een hele grote (5km ofzo). Of het de allergrootste is weet ik niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 83314 op 03-02-2005 21:45 ]
En misschien wel leuker om te testen, SLLP ook 4 km aan runway, maar dan ook nog eens op een hoogte van 13000ft gelegen.
(Door de ijle lucht mogen bv de brakes daar niet tot nauwelijks gebruikt worden, omdat ze domweg niet genoeg koeling krijgen.)
De cessna 172 heb ik inmiddels redelijk onder controle alhoewel ik nog erg aan het zigzaggen ben voordat ik een beetje recht voor de runway vlieg
De NL scenery addon is wel erg veel mooier dan de standaard scenery zeg, alle bordjes en paaltjes staan er keurig, en slechts een drop van ~10 fps (van 30 naar 20) dus dat is nog goed te spelen
Hebben de pros hier nog tips om mijn vliegkunsten enigzins te verbeteren behalve: oefenen oefenen oefenen oefenen?
Edit: heej, bericht 737 in dit topic
[ Voor 5% gewijzigd door Nvidiot op 04-02-2005 04:06 ]
What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)
Heel erg bedank! Dat had ik inmiddels ook uitgevonden. Het gaat nu een stuk beter!jeehaa schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 16:55:
rudder zit ergens anders. dat is Num 0 en num enter, met als center knop Num 5. ik weet wel zeker dat het door de wind komt en tegen sturen met ailerons werkt niet op de grond. daar ga je alleen maar van kantelen
VOlgende vraag: Is er ergens een uitleg ofzo beschikbaar hoe je het beste een visual approach kan doen?
Ik vloog namelijk op St Maarten. (prinses juliana) en dat is dus visual... Nou ik kwam dus voor geen meter uit daar.. ILS landingen kan ik inmiddels wel..
Blender....
Ik zou zeggen, doe's creatiefCreativeMind schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 23:53:
Weet iemand hiervan de airport codes zeg maar zoals EHAM ik wil die lange banen is testen met mijn fully loaded tupolevje
heel subtiel sturen, ik heb de gevoeligheid van m'n gamepad (met 2 analoge pookjes) iets lager gezet, dat verminderd het zigzaggen een beetje.Nvidiot schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 03:57:
Woei, sinds dinsdag ben ik ook aan het vliegenEerst met het toetsenbord en vrij snel maar een Logitech Wingman Force 3D gekocht, dat vliegt een STUK prettiger
De cessna 172 heb ik inmiddels redelijk onder controle alhoewel ik nog erg aan het zigzaggen ben voordat ik een beetje recht voor de runway vlieg
De NL scenery addon is wel erg veel mooier dan de standaard scenery zeg, alle bordjes en paaltjes staan er keurig, en slechts een drop van ~10 fps (van 30 naar 20) dus dat is nog goed te spelen
Hebben de pros hier nog tips om mijn vliegkunsten enigzins te verbeteren behalve: oefenen oefenen oefenen oefenen?
offtopic:
Edit: heej, bericht 737 in dit topic
Probeer ook eens met de Mooney te vliegen, die is imo leuker, daar heb je ook echt een stukje runway voor nodig. Die cessna kan je met een beetje oefenen bij wijze van spreken op een helidek landen
De approach @ St Maarten is natuurlijk niet standaard visual. Het is een VOR/DME approach. Je bent pas cleared for a visual als de ATC je daar toestemming voor geeftAndre21 schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 10:23:
[...]
Heel erg bedank! Dat had ik inmiddels ook uitgevonden. Het gaat nu een stuk beter!
VOlgende vraag: Is er ergens een uitleg ofzo beschikbaar hoe je het beste een visual approach kan doen?
Ik vloog namelijk op St Maarten. (prinses juliana) en dat is dus visual... Nou ik kwam dus voor geen meter uit daar.. ILS landingen kan ik inmiddels wel..
Maar probeer eens bij de landing deze chart te gebruiken om iigv recht op het PJM baken aan te vliegen.

[ Voor 85% gewijzigd door DutchCommando op 04-02-2005 13:43 ]
Thanxxx.DutchCommando schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 13:37:
Een zeer handige site voor creativemind e.a.: http://www.worldaerodata.com
[...]
De approach @ St Maarten is natuurlijk niet standaard visual. Het is een VOR/DME approach. Je bent pas cleared for a visual als de ATC je daar toestemming voor geeft.
Maar probeer eens bij de landing deze chart te gebruiken om iigv recht op het PJM baken aan te vliegen.
[afbeelding]
Wat trouwens raar was. Ik kreeg in eerste instantie van de ATC een visual 09 circle to land 27 approach.
Toen ik een beetje rond zat te kijken merkte ik dat alle ander AI ook 27 approach kregen. Om vervolgens op final dwars door die berg aan te komen zetten. Beetje krom lijkt me..
Andere AFCAD misschien?
Blender....
Die Mooney is best leuk om mee te vliegen, alleen landen is 'n ander verhaal... met 100 knots aankomen halverwege de runway in Rotterdam is een tikje te laat om op tijd te stoppenAnoniem: 83328 schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 12:31:
[...]
heel subtiel sturen, ik heb de gevoeligheid van m'n gamepad (met 2 analoge pookjes) iets lager gezet, dat verminderd het zigzaggen een beetje.
Probeer ook eens met de Mooney te vliegen, die is imo leuker, daar heb je ook echt een stukje runway voor nodig. Die cessna kan je met een beetje oefenen bij wijze van spreken op een helidek landen
What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)
Hey bedankt voor deze site, en DC ook bedankt voor die site, ik kwam via ratteltje ook op een site worldairlinecodes.com ofzoiets dergelijks maar bedankt nogmaals.Anoniem: 83314 schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 10:23:
[...]
Ik zou zeggen, doe's creatiefJe kan in FS namelijk gewoon zoeken op plaatsnaam of airportnaam! Nu heb ik FS even niet open staan, maar googlen met de zoekterm 'Vostochny ICAO' levert al deze pagina op: http://www.azworldairport...com/airports/p2365uly.htm
100 knopen lijkt me een beetje te snel. De stallspeed vd mooney is 60 ofzo. Of trap ik nu een open deur in? In ieder geval is de truuk om zigzaggen te voorkomen kleine correcties te maken en dan even geduld te hebben. En je snelheid zo laag mogelijk te houden. Dan heb je ook meer tijd om te corrigeren. Of trap ik nu weer een open deur in?Nvidiot schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 14:34:
[...]
Die Mooney is best leuk om mee te vliegen, alleen landen is 'n ander verhaal... met 100 knots aankomen halverwege de runway in Rotterdam is een tikje te laat om op tijd te stoppen
Ook niet in slew mode?CreativeMind schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 01:05:
ik zal je 1 ding zeggen, vlieg nooit de standaard helicopters in FS met je T-Bord dit is serieus zoals iemand al in dit topic zei Kilo Uniform Tango.
[ Voor 6% gewijzigd door mekkieboek op 05-02-2005 01:48 ]
[ Voor 84% gewijzigd door T-mo-T op 05-02-2005 09:08 ]
EHRD - LOWS Salzburg

Het stuur lijkt wel een crosfiets stuurtjeGilly schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 10:13:
Zonder files naar de wintersport.
EHRD - LOWS Salzburg
ZekerCreativeMind schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 11:14:
[...]
Het stuur lijkt wel een crosfiets stuurtjeheeft dit vliegtuig in het echt ook zo'n stuur?
En ik zal het je nog sterker vertellen: zoek eens een foto van een concorde flightdeck en verbaas jezelf
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Anoniem: 91858
Embraer gebruikt in meerdere vliegtuigen van hun deze soort besturing.
http://www.airliners.net/...%20QRFP&photo_nr=1&size=L
Anoniem: 84869

Anoniem: 84869
De ERJ heeft geen A/T. Maargoed, dat merk je vast wel als je hem echt in flightsim gevlogen hebtAnoniem: 84869 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 23:22:
Nee maar het gaat niet alleen om die handvaten, maar ook hoe de kist vliegt. Kijk, een Airbus heeft een joystick (of je een F16 vliegt), dat vind ik veel erger dat dit. De hele vliegervaring van de kist is gewoon prachtig; tis weer heel anders dan een Boeing 737. Zo moest ik de autothrottle goed in de gaten houden, want een overspeed was zo bereikt. Maar goed, als ik de ERJ beter leer kennen zal ik er meer van begrijpen.
[ Voor 11% gewijzigd door DutchCommando op 05-02-2005 23:45 ]
Doe geen moeite die in de gaten te houdenAnoniem: 84869 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 23:22:
Zo moest ik de autothrottle goed in de gaten houden, want een overspeed was zo bereikt. Maar goed, als ik de ERJ beter leer kennen zal ik er meer van begrijpen.
Het is best een leuke kist, redelijk uitgebreid nagebouwd.
Typisch, ikzelf vind dit juist een uiterst moderne manier om een vliegtuig te besturen, ben juist blij dat Airbus die weg in is geslagen (nu ik erover nadenk, wat is er nu precies "erg" aan eigenlijkAnoniem: 84869 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 23:22:
Kijk, een Airbus heeft een joystick (of je een F16 vliegt), dat vind ik veel erger dat dit.
Trouwens, hier een vroege foto van een A310 om de sidestick te testen, erg cool om zo'n modern stukje vlieggerei in zo'n oude kist te zien

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 83314 op 06-02-2005 00:10 ]
Heb je weleens gevlogen dan, zelf achter de controls bedoel ik dan ?Anoniem: 83328 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 00:19:
't lijkt mij nogal gevoelloos vliegen, alsof je een sim aan het spelen bent. Maar aan de andere kant, de sturen in de boeings zijn eigenlijk ook joysticks, dat lijkt me nog vreemder vliegen. Ik neem aan dat er in die sturen een soort force feedback inzit, anders is 't helemaal waardeloos.
Kan me voorstellen, maar dan ook niet meer dan dat, dat je het vlieggevoel niet via je yoke en of stick door krijgt. Meer door de krachten die op je lichaam uitgeoefend worden etc.
http://www.airbus.com/pdf/customer/fast20/p2to9.pdfAnoniem: 83328 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 00:19:
't lijkt mij nogal gevoelloos vliegen, alsof je een sim aan het spelen bent. Maar aan de andere kant, de sturen in de boeings zijn eigenlijk ook joysticks, dat lijkt me nog vreemder vliegen. Ik neem aan dat er in die sturen een soort force feedback inzit, anders is 't helemaal waardeloos.
Page 5
Vliegtuigen met forcefeed back zal je niet tegenkomen. Het doel van FFB bij onze joysticks is juist iets van de "trillingen" die je als persoon in een vliegtuig voelt door tegen (via de hand). De enige artificiële trillingen die je zal tegenkomen in een Boeing is de zogenaamde stickshaker (als stall waarschuwingsmechanisme). Of deze stickshaker functie in Airbussen geimplenteerd is weet ik niet. Dit omdat deze al anti-stall protectie hebben.Anoniem: 83328 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 00:19:
ik bedoelde niet echt de ffb die in een consumenten stuurtje zit, maar gewoon een vorm van "tegenwerking"DutchCommando schreef op zondag 06 februari 2005 @ 00:57:
[...]
Vliegtuigen met forcefeed back zal je niet tegenkomen. Het doel van FFB bij onze joysticks is juist iets van de "trillingen" die je als persoon in een vliegtuig voelt door tegen (via de hand). De enige artificiële trillingen die je zal tegenkomen in een Boeing is de zogenaamde stickshaker (als stall waarschuwingsmechanisme). Of deze stickshaker functie in Airbussen geimplenteerd is weet ik niet. Dit omdat deze al anti-stall protectie hebben.
Ik heb nog nooit achter de controls gezeten van een vliegend vliegtuig, het lijkt me een hele leuke ervaring maar ik denk niet dat ik zo'n opleiding rond krijg met m'n studiefinanciering
Een Boeing 777 heeft een force-feedback systeen, en heeft dat ook nodig omdat Boeing, eigenwijs zoals ze zijn, toch voor een yoke gekozen heeft in een FBW kist. Ik geloof dat dit trouwens ook voor de nieuwe ERJ-170, -190, en ook voor de toekomstige 7E7 geldt. Een yoke of iets dergelijks in een toestel dat in beginsel door computers bestuurd wordt (een F16 valt hier ook onder) is echt onzin.Vliegtuigen met forcefeed back zal je niet tegenkomen.
Een Airbus heeft ook geen stickshaker, omdat je hem onder normale omstandigheden helemaal niet kunt overtrekken of overspeeden. Hij heeft alleen een aurale waarschuwing (een bitchin' Betty
In zekere zin heeft trouwens ieder high-performance toestel met conventionele controls een mechanisch force-feedback systeem aan boord dat gebruik maakt van de airdata. Anders zouden dat soort kisten onbestuurbaar worden vanwege het grote snelheidsverloop tussen de verschillende fasen van de vlucht.
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Wat is het verschil tussen "KLM1234, (cleared) direct FIX" en "KLM1234, (resume) own navigation to FIX"?
En wanneer Schiphol Ground / Tower tegen een toestel bij V3 zegt "KLM1234, taxi to stand D49, cross 18C at W3" mag dat toestel dan bij W3 zonder verdere communicatie 18C/36C kruisen, of moet er eerst verdere toestemming gegeven / gevraagd worden voordat hij 18C/36C mag kruisen?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
De 7E7 heet overigens tegenwoordig 787.
[ Voor 10% gewijzigd door Joni op 06-02-2005 10:36 ]
Hier klopt echt geen hout van ! Er zijn inmiddels tig planes (zie post van Tsuru) die gebruik maken van force feedback zij het natuurlijk in een iets andere vorm dan onze stickiesDutchCommando schreef op zondag 06 februari 2005 @ 00:57:
[...]
Vliegtuigen met forcefeed back zal je niet tegenkomen. Het doel van FFB bij onze joysticks is juist iets van de "trillingen" die je als persoon in een vliegtuig voelt door tegen (via de hand). De enige artificiële trillingen die je zal tegenkomen in een Boeing is de zogenaamde stickshaker (als stall waarschuwingsmechanisme). Of deze stickshaker functie in Airbussen geimplenteerd is weet ik niet. Dit omdat deze al anti-stall protectie hebben.
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Voor 100 a 200 euro koop je een proefles in een Cessna bv vanaf Lelystad. Mag je ook zelf taxieen, sturen, stijgen en dalen (throttle/trimwiel), hoewel meestal niet tijdens takeoff of landing. Krijg je meer forcefeedback dan je lief isAnoniem: 83328 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 01:29:
Ik heb nog nooit achter de controls gezeten van een vliegend vliegtuig, het lijkt me een hele leuke ervaring maar ik denk niet dat ik zo'n opleiding rond krijg met m'n studiefinanciering
[ Voor 2% gewijzigd door mekkieboek op 06-02-2005 11:47 . Reden: stijgen en dalen uiteraard met throttle ]
Wat kost dat vanaf EHAM?mekkieboek schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:43:
[...]
Voor 100 a 200 euro koop je een proefles in een Cessna bv vanaf Lelystad. Mag je ook zelf taxieen, sturen, stijgen en dalen (throttle/trimwiel), hoewel meestal niet tijdens takeoff of landing. Krijg je meer forcefeedback dan je lief is, zeker als er een beetje wind staat. Is een aanrader. (dan koop je toch gewoon wat minder studieboeken
).
Of hebben ze dat daar niet?
Lijkt mij namelijk wel gaaf om ff langs een 747 te taxien of over EHAM heen te vliegen.
Kan wel (is in dit forum over gepost een tijdje terug). Zal wel wat duurder zijn vw hogere landingsgeld op Schiphol. Ik denk dat dit alleen vanaf de general aviation plek gebeurt bij baan 22 dus de kans om weg te worden geblazen door een taxiende 747 zal niet zo groot zijnAnoniem: 111246 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:55:
Wat kost dat vanaf EHAM?
Lijkt mij namelijk wel gaaf om ff langs een 747 te taxien of over EHAM heen te vliegen.
Maar een rondje om de toren over de heavy's aan de gate is meestal wel mogelijk en ook leuk.
Ik heb het hier over onze type FFB eh, weet niet over welke FFB jij het nu weer hebt. Maar aangezien dit een sim topic is lijkt me het duidelijk waar ik het over hebt.Wilde schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:11:
[...]
Hier klopt echt geen hout van ! Er zijn inmiddels tig planes (zie post van Tsuru) die gebruik maken van force feedback zij het natuurlijk in een iets andere vorm dan onze stickies
Jij wil dus zeggen dat een "FFB" plane on touchdown nog ff extra (naast de echte "schokken") de stick gaat zitten shaken? Ye, right.
Anoniem: 90144
Het kan wel wat jij wil. Uurtarief ik dacht iets van €90, maar het landingsgeld is vreselijk hoog. Omdat de PH-EAM van de vliegclub op Schiphol is hoefde ik maar €75 te betalen. De Touch & Go kregen we gratis van Schiphol Tower, anders moet je daar ook vast nog voor betalen. De landing op 22 mocht ik zelf doen (in het kader van een wetenschappelijk onderzoek nl. Zoek de verschillen tussen FS2004 en Real LifeAnoniem: 111246 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:55:
[...]
Wat kost dat vanaf EHAM?
Zo, heb ik je nu lekker gemaakt?
Bedoel je daarmee dat ze in eerder genoemde vliegtuigen een actief systeem hebben ingebouwd die krachten en of reacties in de vorm van beweging terug brengen naar de hand van de piloot?Wilde schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:11:
[...]
Hier klopt echt geen hout van ! Er zijn inmiddels tig planes (zie post van Tsuru) die gebruik maken van force feedback zij het natuurlijk in een iets andere vorm dan onze stickies
200 euro aan totale kosten op EHAM (exclusief vliegtijd dus)Anoniem: 111246 schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:55:
[...]
Wat kost dat vanaf EHAM?
Ben ook een paar keer met iemand meegevlogen naar EHAM. Het is echt fantastisch. Meestal is er wel een rondje om de toren mogelijk. Maar verwacht niet dat je tussen de heavy's kunt taxieen. En als je de kans wilt vergroten moet je niet in de peak gaan vertrekken/aankomen.
EHRD is trouwens ook erg leuk. Is ook erg duur als je niet bij de vliegclub zit (verplichte afhandeling bij KLM Jetcenter)
[ Voor 40% gewijzigd door Floppie op 06-02-2005 21:53 ]
Daar heeft hij inderdaad gelijk in. Alle moderne grote vliegtuigen zijn op zijn minst hydraulisch gestuurd en hebben een apart systeem om feedback terug te geven aan de vlieger. Zou dit niet gebeuren dan trek je met gemak zo de kist in 2-en omdat je niet kan aanvoelen in welke mate de aerodynamische krachten op het vliegtuig werken.Gilly schreef op zondag 06 februari 2005 @ 21:04:
[...]
Bedoel je daarmee dat ze in eerder genoemde vliegtuigen een actief systeem hebben ingebouwd die krachten en of reacties in de vorm van beweging terug brengen naar de hand van de piloot?
Ik moet beter lezen, denk dat je dit al lang wist en op iets anders doelt
[ Voor 8% gewijzigd door bennierex op 06-02-2005 22:05 ]
Direct naar een of andere FIX wil zeggen dat je vanaf je huidige punt meteen in een rechte lijn naar die FIX mag vliegen. Je zet die FIX dus bovenaan in je FMC een gaan.Joni schreef op zondag 06 februari 2005 @ 10:33:
Ik heb een paar vraagjes over ATC instructies:
Wat is het verschil tussen "KLM1234, (cleared) direct FIX" en "KLM1234, (resume) own navigation to FIX"?
En wanneer Schiphol Ground / Tower tegen een toestel bij V3 zegt "KLM1234, taxi to stand D49, cross 18C at W3" mag dat toestel dan bij W3 zonder verdere communicatie 18C/36C kruisen, of moet er eerst verdere toestemming gegeven / gevraagd worden voordat hij 18C/36C mag kruisen?
Resume own navigation, betekent gewoon vanaf nu je gefilede vluchtplan volgen. Resume own navigation to FIX klinkt mij nogal vreemd in de oren.
Als je de instructie krijgt "KLM1234, taxi to stand D49, cross 18C at W3" mag je inderdaad zomaar die runway crossen (hij zal hoogstwaarschijnlijk niet active zijn).
Voor de zekerheid kun je het natuurlijk altijd nog even melden als je bij de 18C in de buurt komt, maar het hoeft niet.
In principe is het zelfs zo, dat als er helemaal niks over crossings wordt gezegd, dat je automatisch alle banen die je tegenkomt mag crossen. In de praktijk zal dit volgens mij niet echt vaak voorkomen.
Resume own navigation to Dubai/At your descretion to Dubai: Je mag zelf weten (zelf navigeren, own navigation) naar Dubai fietsen. Of je dit nu via een Noordpool-1KiloXray route doet of via je schoonmoeders kantoor in Canada, dat maakt niet uit. Je bent bij deze echter niet 100% zeker dat je vrij van conflicten kan fietsen, ofterwijl separatie tussen twee fietsers kan teweinig worden. Een beetje ATC zal natuurlijk bijtijds, liefst nog voor impact, jou bij vectoren.
Natuurlijk geld bovenstaand verhaal uitsluitend voor IFR vluchten.
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Deze heb ik nu al een tijdje (ongeveer 2 maanden) en sinds dien is het forum van de captain sim site offline. Weet iemand waar ik een tutorial kan vinden van de autopiloot. Voor al het instellen van de stijg / daal snelheden lukt me totaal niet.
[off-topic]Hmmmm chicken vindaloo kicks ass!!![/off-topic]
Ik zou eens de IVAP tool proberen van IVAO... Er is hier altijd veel commotie over hoe onprofessioneel ze zijn op IVAO, maar het valt echt wel mee en door de nieuwe NL staff is er duidelijker meer professionaliteit gekomenmekkieboek schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 20:54:
Iemand al SB3 prerelease geprobeerd. Kan ik nu ook online zonder teveel gedoe?
no offence voor vatsim flyers natuurlijk
Hij is nog niet ge(pre)releasedmekkieboek schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 20:54:
Iemand al SB3 prerelease geprobeerd. Kan ik nu ook online zonder teveel gedoe?
Alleen betatesters hebben beschikking tot Squawkbox 3 RC1
Hmm... dat klopt idd. Lezen is best moeilijkrellehenk schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 22:53:
[...]
Hij is nog niet ge(pre)released
Alleen betatesters hebben beschikking tot Squawkbox 3 RC1
Over ivao, ik heb wel eens met de ivac client meegekeken als observer. De Ivac software werkt best mooi hoewel ik eigenlijk nooit zover ben gekomen dat ik kon mee luisteren zoals bij atcbox b.v.. Ik ook heb geen idee of de controllers goed zijn of niet (zou ik denk ik ook niet hebben als ik wel mee zou kunnen luisteren). En inmiddels is mijn account gedeactivate due to inactivity... Overigens heb ik met de atcbox streams (van EHAM) de grootste moeite om er iets van te verstaan.
[ Voor 48% gewijzigd door mekkieboek op 09-02-2005 00:13 ]
Ja dat is wel logisch enigzins, in een vliegtuig en een ATCer die gebruiken echte radios waar storingen en interferentie op kan komen, en ruis. Op de PC gebruiken we gewoon een microfoon en koptelefoon, en als je naar een nederlandse ATC luisterd dan moet je even wennen maar als je goed je termen kent dan weet je precies wat ze zeggen..mekkieboek schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 23:56:
[...]
Hmm... dat klopt idd. Lezen is best moeilijk
Over ivao, ik heb wel eens met de ivac client meegekeken als observer. De Ivac software werkt best mooi hoewel ik eigenlijk nooit zover ben gekomen dat ik kon mee luisteren zoals bij atcbox b.v.. Ik ook heb geen idee of de controllers goed zijn of niet (zou ik denk ik ook niet hebben als ik wel mee zou kunnen luisteren). En inmiddels is mijn account gedeactivate due to inactivity... Overigens heb ik met de atcbox streams (van EHAM) de grootste moeite om er iets van te verstaan.
Je kan simpel gewoon meeluisteren op TeamSpeak, en dan verbinden naar een server.
Ik heb nl een Wingman Extreme Digital aangesloten op mijn gameport, maar ik heb ook een USB Thrustmaster FFB stuurtje + pedalen.
Kan ik op de een of andere manier de pedalen van het stuurtje als rudder axis gebruiken?
Dat is absoluut mogelijk. Ik meen zo uit mijn hoofd dat via FSUIPC een stuk of 8 joysticks te gebruiken zijn.MartijnA3 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:23:
Weet iemand of het mogelijk is om binnen FS2004 2 joysticks te gebruiken?
Ik heb nl een Wingman Extreme Digital aangesloten op mijn gameport, maar ik heb ook een USB Thrustmaster FFB stuurtje + pedalen.
Kan ik op de een of andere manier de pedalen van het stuurtje als rudder axis gebruiken?
Had het al geprobeerd, maar ik kreeg de melding dat de as al in gebruik was. Dacht dat het om de as van de Wingman ging, maar dat was dus niet zo.DutchCommando schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:56:
Ik denk dat dat wel mogelijk is ja. Gewoon de "joystick assignment" zo instellen. Ik zou zeggen: probeer het.
Ik heb de pedalen nu werkend als rudder, maar als ik de x-as van mijn Wingmannu gebruik, gaat mijn stuurtje ook heen en weer.

Edit: Gewoon Force Feedback uitzetten in FS2004 en het stuurtje stopt met draaien. Damn, dit vliegt echt veel fijner nu !
[ Voor 11% gewijzigd door MartijnA3 op 09-02-2005 20:04 ]
Anoniem: 90144
Morgen schriftelijke overhoring
Honderden pagina's theorie voor de liefhebbers
Klopt, maar ik heb vernomen, dat het slimmer is om deze niet te installeren, omdat je dan alle windshifts van vroeger weer terug hebtAnoniem: 37518 schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 13:23:
Voor de mensen die gebruik maken van ActiveSky 2004... er is een nieuwe update (built 174) beschikbaar op http://www.hifisim.com/downloads.htm

Om eens een andere kist te vliegen met een fmc en alles erop en aan. Ik heb het eerder gedaan met de posky 757 maar weet niet meer hoe het ging. Hij vloog destijds prima. Ik maak me niet zo heel druk om het feit dat het panel niet met het echte panel overeenkomt.DutchCommando schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 14:31:
Waarom zou je een 737NG panel in een 757 in willen bouwen?
Dit topic is gesloten.