Heb mn DOD charts binnen (op 4 na), een super korte review DOD vs Jeppesen.
Wat me meteen opvalt is dat het papier dikker is dan die van Jeppesen. Iets dunner dan dat van een normale autowegkaart. Minder scheurbaar dus als die van Jeppesen, maar ik vind juist die van Jeppesen makkelijker in de omgang. Als je de kaart bijvoorbeeld open hebt en je wilt je onder je kaart ff iets schrijven o.i.d. dan kun je bij de Jeppesen, door zn dunheid, even snel een hoekje wegschuiven. Met de DOD kaarten kun je ze beter helemaal oppakken. De Jeppesen kun je wat makkelijker dubbelslaan dan de DOD charts. Aan de andere kant, als je dat ding 20x in 2 minuten open en dicht vouwt dan wil de Jeppesen nogal scheur gevoelig zijn, daar waar de vouwrandjes zijn.
De kaarten zelf, DOD vind ik zelf wat overzichtelijker, maar bij de Jeppesen kaart is de geografie velen malen beter. (op de DOD charts zit je te pleuris te zoeken waar land en zee is) Minpuntje van de DOD kaarten is dat de exacte lokatie van fixes en vooral navigatie bakens beduidend slechter leesbaarder zijn dan die van Jeppesen. DOD gebruikt kleinere lettertypes dan Jeppesen. VOR bakens (DOD) vind ik wat minder opvallen doordat de bijbehorende tekst niet zo snel naar voren komt. (het vakje met de freq, naam en lokatie is een stuk kleiner)
Dan de prijs, voor kaarten van DOD betaal je €3,40 per stuk en voor Jeppesen betaal je €8,95 per kaart. (LHS prijzen Incl) Voor de helft van de prijs van Jeppesen heb je ook Europa compleet maar dan met DOD charts. Je kan dus voor hetzelfde geld meer kaarten van DOD halen, en dus meer dan alleen Europa. Kwalitatief zijn de DOD beter door hun papierdikte. Qua gebruiksgemak en het daadwerkelijk gebruiken vind ik, ondanks dat in het algemeen de Jeppesen iets minder overzichtelijk is, de Jeppesen beter. Of je dat de prijs waard vind hangt van je eisen af. Wil je stevige kaarten voor een super goede prijs dan zijn de kaarten van DOD prima geschikt voor je. Voor betere aflezing en meer gebruiksgemak ben je het beste af bij Jeppesen.
Hoe dan ook, met beide kaarten kun je je positie bepalen en je route aflezen. Ontevreden zul je waarschijnlijk niet zijn met 1 van deze 2 kaarten. Speelt geld een rol, kies dan voor DoD.
EDIT:
Oeh mooie kist

Departure plaatje is supermooi!
[
Voor 3% gewijzigd door
ND863 op 12-01-2005 15:36
]