Omdat volgens de firstpost dit een discussietopic is en er prima vergeleken kan worden met de concurrenten mits er niet geflamed wordt. Zolang het dus op een normale manier gebeurt, lijkt me het helemaal geen punt om nVidia te vergelijken met anderen.
Uit de topicregels:
Natuurlijk is het normaal dat er vergeleken wordt met de concurrenten, maar doe dat dan zonder geflame en probeer ontopic te blijven om te voorkomen dat dit topic gesloten wordt. De nieuws- en discussiewaarde is het belangrijkste in dit topic
Dus ik zie het probleem niet.
Boushh schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 03:10:
[...]
Dat is niet waar. Als we Tomshardware gebruiken als leidraad voor de introducties dan zien we het volgende:
.... *knip* ....
De 9800 was de refresh van ATi, daar is als je naar de feitelijke releases kijkt zo klaar als een klontje.
Dat de R300 gepaperlaunched werd in Juli (18 om precies te zijn) daar heb je gelijk in. De leverbaarheid kwam echter pas op gang in Augustus. Maar ik heb nergens gezegd dat de FX al voor Maart 2002 gepland stond (heb gezegd zomer 2002).
Voor zover ik weet zou er geen refresh van de GF4 meer moeten uit komen, alhoewel je de FX eigenlijk wel als refresh zou kunnen beschouwen met z'n 4x2 architectuur. De GF4 was eigenlijk al een refresh van de GF3, net zoals de GF3Ti-serie een refresh was van de gewone GF3 (terwijl er hier niets aan veranderd werd). Zelfde architectuur, alleen flink getweaked voor meer power en niet te vergeten de 'wonderdrivers'.
Ik heb even wat dingen opgezocht en de NV30 stond gepland voor een "Fall Release", precies 6 maanden na de launch van de GF4 op 10 Februari 2004. Dat zou dus paperlaunch in Augustus/September zijn geweest met leverbaarheid in November.
Zie o.a.
http://www.beyond3d.com/previews/nvidia/gffxu/
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1656
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1678 (artikel uit Aug 2002 getiteld: NV30 where are you?)
Dit feestje werd echter om verschillende redenen verstoord:
- problemen met het 0,13u proces
- R300 die opeens toch heel erg goed bleek te zijn
Na de R300 launch bleek dat de NV30 te kort schoot op verschillende gebieden. nVidia had geen rekening gehouden met het feit dat de concurrent niet stil had gezeten... De bandbreedte was kleiner, door het gebruik van een 128-bit memory interface, waardoor men de oplossing zocht in sneller (en op dat moment veel duurder) GDDR2 geheugen. Verder probeerde men de core op z'n max te zetten (500 Mhz). Samen met het hooggeklokte geheugen werd de kaart superheet waardoor er een dualslot cooler op moest worden geplaatst die tot overmaat van ramp een enorm kabaal maakte.
Tapeout van NV30 had al in April/Mei 2002 moeten plaatsvinden, maar die vond pas plaats in Augustus 2002 toen R300 al richting de winkels ging. Dit hadden ze zelf voorspeld, maar dit werd later bijgesteld naar November 2002. In November kwam toen echter alleen maar de paperlaunch.
In de tijd van uitstel, dus van Augustus - Februari 2003, heeft nVidia met man en macht gewerkt aan de NV35. In Maart 2003 lanceerde ATi haar R350 (9800-serie) en kon nVidia de core hoog genoeg klokken om mee te kunnen met de concurrent.
Wat tijdschema's betreft hebben ATi en nVidia vaak dicht op elkaar gezet. Zo was al lang bekend dat NV35 in het voorjaar van 2003 uit zou komen, maar omdat NV30 pas begin 2003 leverbaar was, leek dit vreemd. Maar NV35 zat dus wel op schema (Mei 2003), alleen NV30 was de vreemde eend in de bijt met een dubbele vertraging.
De basis was echter NV30 en daardoor heeft NV35 ook de minder goede eigenschappen (zoals pure DX9 prestaties) overgenomen. In NV38 werd in October 2003 nog wel het een en ander gefixed, maar ook hier geldt weer dat de basis niet al te best was.
Ten tijde van de launch van R300 heeft nVidia waarschijnlijk ook haar NV40 roadmap helemaal aangepast. NV40 zou namelijk gebaseerd zijn op FX technologie en meer richting unified shaders gaan. Dit werd door David Kirk een aantal keren aangegeven. Maar later draaide hij 180 graden om en zei dat unified niet de toekomst had, maar dat men moest gaan voor parallelisme (net zoals R300-R420).
nVidia wijkt hier nu dus flink af van haar eigen strategie door de refresh over te slaan. Maar goed, beide fabrikanten wijken nu af van hun eigen schema. Zowel ATi als nVidia hebben gezegd dat ze om de 18 maanden een nieuwe generatie zouden uitbrengen met daartussen in 2 refreshes (na 6 en 12 maanden). nVidia lijkt dit te veranderen in: om de 24 maanden generatiesprong + 1 refresh na 12 maanden. En ATi brengt geen tweede refresh uit van de R4x0 serie.
Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, dan hoor ik dat graag. Shader Model 4.0 geeft hints naar een Unified Shader model. Dus wat dat betreft is dit een grote stap voorwaarts vanaf SM3.0. De stap SM2.0 -> SM3.0 is een stuk kleiner dan de stap SM3.0 -> SM4.0. Wat betreft performance is dat denk ik afhankelijk van de applicatie zelf. Maar wel is het zo dat, doordat men richting unified gaat, met elke extra shader zowel de performance van pixel shading als vertex shading omhoog gaat (want elke shader heeft dezelfde syntax en feature set).
In de huidige situatie met NV40 en R420 heb je dus 16 pixelshaders en 6 vertexshaders. In de unified situatie zouden alle shaders zowel pixel als vertex bewerkingen kunnen uitvoeren. Dus krijg je in pixelshader intensieve applicaties opeens toegang tot 22 pixelshaders, terwijl in vertex-intensieve applicaties opeens de pixelshaders ook vertexbewerkingen kunnen uitvoeren. Tel dan maar uit je winst.
Leuk artikel over DX Next en SM4:
http://www.beyond3d.com/articles/directxnext/
[
Voor 8% gewijzigd door
CJ op 21-12-2004 19:25
]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.