Ik beschik binnenkort over een nogal grote case. Heerlijk, want ik heb inmiddels 6 harde schijven. Dat zullen er niet minder worden, eerder meer. Omdat ik steeds meer waarde ben gaan hechten aan stilte, heb ik wat geinvesteerd in geluidsdempende matten. Hierdoor wordt de noodzaak tot betere cooling + airflow wel wat groter. Nu wil ik jullie vragen even mee te denken.
Het betreft de volgende kast, de Chieftec CA-01B-B-SL. Hier even een afbeelding waarbij je een goede indruk krijgt van de indeling.
Ik wil de bovenste 120mm out benutten voor de bevestiging van een radiator+stille fan. Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Black Ice Pro of Black Ice Extreme. Het is de bedoeling dat de cpu (3200+) en northbridge (a7n8x) watergekoeld worden. Mijn voorkeur gaan uit naar de Frigus blokjes. Vrij goedkoop en prima resultaten. De videokaart wordt momenteel prima gekoeld met een Zalman dual heatpipe. Qua pomp/reservoir zat ik aan de Alphacool AGB-Eheim 1000 pomp te denken. Alle onderdelen beschikken over 1/4 schroefverbindingen, waar dan 10mm Tygon slangen op komen te hangen. Op deze manier heb ik een vrij betaalbare watercooling die het geheel redelijk stil zou moeten houden.
Mijn vragen:
- Radiator? Pro of Extreme? Verschilt niet heel erg veel in prijs, maar ik vraag me af of het in de prestaties goed te merken is.
- Pomp? Kan ik de pomp+reservoir op de bodem van de kast neerzetten. Ik las dat het reservoir zo hoog mogelijk moet, maar dit komt me nogal slecht uit.
- Verder nog opmerkingen? Shoot!
Even voor de info. De prestaties boeien me niet enorm (het moet niet onderdoen voor stille luchtkoeling natuurlijk). Het gaat vooral om stilte. Ik weet dat ik lagere temps behaal als de radiator koel met koude lucht van buiten de case, maar hier ligt mijn prioriteit niet.