Ik heb de legale DVD voor 50+€ gehaald, de bronze package.
Op m’n [url=”http://www.damn.be/specs.php”]systeem[/url] draaide het gelijk 2 tieten op 1600x1200, 2xAA, 8xAF, en alle detail groot open. Ik heb denk ik geen enkele frame gezien lager dan 45...
Ik heb het dus gisteren uitgespeeld, en hier zijn m’n bevingingen:
Please denk eraan dat dit m’n persooblijke mening is, en dat jullie het er niet mee eens hoeven te zijn
*** spoilers ahead ***
Half Life 2 is zijn geld gewoon niet waard, en wel om de volgende redenen:
Verhaal
Het verhaal, een van de sterkste punten van het eerst deeltje. Welnu, in het 2de deeltje vind ik het echt ondermaats. Op verschillende fora heb ik al de meest uiteenlopende theorieën gelezen, maar echt concrete informatie zit er toch niet in HL2. Wat doe ik in City 17, vanwaar kom ik, wat moet ik doen? Wie is die Breen, hoe komt hij aan de macht? Waarom zijn die vortigons vandaag m’n allies? Hoe past de G-man in dit plaatje? Veel vragen die niet voldoende beantwoord worden. Ok, met wat fantasie kan je er zelf wel een verhaaltje aan breien, maar moet ik daarvoor 60€ neertellen? Dan verzin ik m’n eigen verhaal wel ...
En wat wordt er nu eigelijk op het einde uitgelegd? Ik heb naar de eindsequentie gekeken, en toen die afgelopen is, had ik het gedacht waarom heb ik het nu eigelijk gespeeld? Je moet te veel van het verhaal zelf verzinnen, waardoor je nooit het “echte” verhaal te weten komt. Misschien in deel 3 ofzo?
Ik blijf toch serieus op m’n honger zitten...
Steam
Ik kan me ook niet inbeelden dat Steam iemand blij maakt. Eerste puntje dat ik van geen enkel programma kan uitstaan is dat het actief blijft nadat ik het heb afgesloten , dus ook niet van Steam. En een tweede puntje van ergernis is dat er een lege Dword value ‘Steam’ achterblijft in je HKCU\run als je uitvinkt dat Steam niet mee moet opstarten. Bah, dat is onvergeeflijk! Iemand anders zal dit niet zo erg vinden, maar mijn systeem start op in 25 seconden, heeft 11 services actief bij het booten, en sluit af in 3 seconden. En dat is niet dankzij allerlei programma’s die allerlei rotzooi in de registry achterlaten.
Ikzelf heb nu geen problemen gehad om Steam te installeren, Half Life 2 te installeren of om Half Life 2 te valideren (unlocking game files...), maar als ik dat zo lees zijn er wel veel anderen die dat probleem hadden.
Voertuigen
Tegenwoordig is een game zonder voertuigen blijkbaar niet meer hip. Maar in Half Life 2 zijn de voortuigen hun doel wat voorbij geschoten denk ik. Ik persoonlijk – en ik ben geen occasionele gamer – had die hovercraft niet onmiddellijk gevonden, en daardoor had ik een heel stuk te voet afgelegd. Ook over dat radioactief water, en dus zat ik op het einde vast met 2 healthpoints, en kon dus ook niet meer terug
Nu kan je zeggen dat dat mijn eigen fout is, maar ... in een lineair spel moet dan maar voldoende aangeven wat je nodig hebt om verder te geraken, en niet toelaten dat de speler een paar levels verderop geraakt zonder dat ‘ding’. Die levels met de voertuigen waren ongelooflijk saai, en veel te repetitief. Rijden rijden, stoppen, doorgang zoeken, schieten, rijden rijden .... Voor zo’n gehypt game had ik toch wel meer verwacht.
Bugs
Ik heb geen last gehad van bugs... één keer wou die stomme barney niet verderlopen om een deur te openen, maar ik heb ‘m wat verder geduwd, en toen had ie het wel door. Voor een game waar 6 jaar over nagedacht is, mag dat toch niet gebeuren? Als ik zo even blader door andere forums, zie ik wel veel mensen die last hebben van vervelende crashes, of stotterend geluid ... gelukkig heb ik daar geen last van gehad. Wel een paar textures gezien die niet oplichtten als je er met je zaklamp op scheen.
Teammates en A.I.
In de city levels krijg je ondersteuning van teammates. What a pain in the ass! Op grote open stukken valt het nog goed mee, maar binnen in de gebouwen is het toch wel godgeklaag. Ik heb geen 10 seconden kunnen rondlopen zonder dat er zo’n teammate voor m’n voeten liep. Sorry Gordon, let me get out of your way en Reload Gordon! ben ik nu wel beugehoord.
Als je ze dan wegstuurde naar een plekje, en je liep zelf de tegenovergestelde richting uit, dan kwamen ze toch nog achter je aan ook!
Ik heb ook niet het gevoel gehad dat ik die levels niet kon voltooien zonder die teammates.
Geavanceerde A.I. ? Waar? Die A.I. van je teammates is om bij te huilen, en die van de combine deed niet veel anders dan raak schieten. Ik had toch minstens wat tactisch inzicht verwacht als ze er zo’n ophef over maken…
Graphics
De Source enginge is wel een krachtige motor, maar soms had ik toch wel het 13 in een dozijn gevoel … ik vergelijk niet graag, maar naar Doom3 heb ik echt met open mond zitten staren naar sommige levels (bijvoorbeeld Hell) … Hier had ik eerder zo iets van ‘is het dat?’ Ik heb schrik als je de source engine weglaat uit HL2 dat er een zéér ordinaire shooter overschiet. Maar dat is misschien ook wel te zeggen van Doom3.
Dialogen
Ronduit slecht. Als een karakter iets aan het vertellen is, is het niet normaal dat ie 5 of zelfs 10 seconden niets meer zegt, een paar keer debiel rond z’n as draait, en dan verdergaat met z’n verhaal. Ook de dialogen tussen 2 verschillende karakters waren some héél slecht uitgewerkt. Lipsinc, wauw, dat had Doom3 ook al. Facial expressions, ik zie niet echt de toegevoegde waarde in een Action game ….
En zo kan ik nog wel even doorgaan …
Voor mij is de eindconslusie duidelijk, HL2 kon z’n eigen hype niet waarmaken, en is zeker z’n 50+€ niet waard. Dat Valve zo zat te kappen op Doom3 is volledig onterecht, ik heb me 100 keer meer geamuseerd met Doom3 dan met Half Life 2.
iPhone 12 Pro 128GB MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)