Viewsonic VP912s is binnen Na 6 uur reizen dan eindelijk. Ging allemaal goed in de trein, elke keer zat de doos klem tussen de stoelen, dus meejatten konden ze hem zoieso niet

Zal een uitgebreide
user review proberen te schrijven, omdat ik me erger aan het tekort aan (user)reviews en aan posts in dit topic waarbij je toch weer met vragen blijft zitten en nòg minder geduld krijgt. Ik ben voor deze TFT gegaan, op basis van de Sony HP94 die een ander paneel gebruikt, tuut tuut! Deze zag ik staan bij Dynabyte. Door de kleurweergave was ik meteen verkocht. Gezien de Viewsonic hetzelfde paneel en dezelfde glare laag gebruikt, maar ongeveer 100 euro goedkoper is, was de keuze simpel. De VP912s is momenteel nog zeer slecht verkrijgbaar, maar enkele postorderbedrijven hebben hem al op voorraad: Micro-mail.nl bijvoorbeeld. Hier heb ik hem afgehaald, prima postorder bedrijf, vriendelijk personeel. Ze hadden ter plekke nog even gechecked of er een DVI kabel bij zat. Ze vertelden er meteen bij dat de inkoopprijs van zo'n kabel slechts een paar euro is. In sommige winkels wordt je dus afgezet. Goe, zal het puntsgewijs proberen te bespreken:
-
Dode pixels : één. Linksonder geeft 1 pixel constant een groene kleur. Deze is opvallend bij donkere oppervlakken. In windows bij internet+tekstverwerken+mailen etc. is hij praktisch onzichtbaar. Zal micro-mail hier nog over mailen, als ik hem niet kan inruilen, pech. Heb er nu (na 2 uur) eigenlijk al bijna geen last meer van, alles went.
-
Opvallendheden : De monitor is in hoogte verstelbaar wat de ergonomie ten goede komt. De bovenkant van het paneel kun je nu echt op ooghoogte instellen. Ook kun je het paneel 90 graden kantelen, handig voor office gebruik. De Viewsonic VP912 wordt standaard geleverd met een DVI kabel en met een
'zero dead pixel policy'. De meeste fabrikanten bieden deze garantie niet. Deze zero dead pixel garantie kun je er soms via de winkel bijkopen voor 25 tot 90 euro. Dat geld bespaar je nu. Let wel: een pixel is wat anders dan een subpixel. De zero dead pixel policy heeft alleen betrekking op volledig dode pixels (die dus altijd wit of altijd zwart weergeven). Feit is echter, dat juist SUBpixels vaak kapot zijn. Hierdoor blijft een pixel bijvoorbeeld altijd rood of groen weergeven. Hier ben je altijd slechts heel beperkt tegen beschermd, vaak moet je 5 kapotte subpixels op je scherm hebben wil je hem kunnen retourneren (zie de verschillende classes in de ISO-13406-2 standaard). De enige winkel die een 'zero SUBpixel garantie' aanbiedt is pcvergelijk.nl. Nu over naar het paneel van de VP912s.
- De
kleur-interpolatie van dit 18bit scherm is met 1 woord geweldig. Het lijkt in principe alsof je naar een 24bit panel kijkt. Ik heb enkele windows achtergronden genomen met heel veel blauwe lucht die van donker naar lichtblauw overloopt. Met m'n 15" CRT ernaast kan ik bij beide monitoren de overgangen niet zien terwijl de 15" CRT 16.7 miljoen kleuren kan weergeven.Daarna enkele digital blasphemy achtergronden geprobeerd waar een groot oppervlak van geel in donkerrood in paars overliep, zelfde effect: De VP912s kleurweergave deed niet onder voor m'n 15" CRT.
-
Lichtopbrengst : Zeer hoog, moet naar beneden gesteld worden. Brightness staat nu op 50%
-
Contrast : Hoog genoeg om de grijze balkjes in Windows wit te maken, moest ook ver omlaag. Staat nu op 50% en het contrast is volgens de specs 450:1. Ik snap niet waarom je nog een hoger contrast zou willen, je moet het nu al veel lager zetten.
-
Kijkhoek : Ok. Het scherm verkleurt een beetje (meer geel accent) als je erg ver vanaf de zijkant kijkt maar alles blijft leesbaar en zichtbaar, het contrast veranderd niet veel bij inkijk van de zijkant, eerder de wit-balans. Als je er recht voor zit hoef je geen moeite te doen de juiste kijkhoek de vinden, die is groot genoeg.
-
Reflectie : Hoewel dit scherm gebruik maakt van de nieuwe glare laag (die de Sony HP94 ook gebruikt) reflecteert het beeld nog steeds duidelijk minder dan een CRT (zie eerste foto). Van reflectie heb ik zoieso geen last, gezien ik niet met m'n rug naar het raam zit. Ook in een goed verlichte (TL balk aan het plafond) ruimte vertoont de glare laag geen zichtbare reflectie. Als je de VP912 goed plaatst heb je nergens last van.
-
Scherpte : Uiteraard optimaal. DVI + 60Hz; scherper kan niet.
-
Ghosting : Net Quake1, Worms3D en UT2004 getest. Gehaktbal heeft gelijk, ghosting is zichtbaar. Wel op die manier dat bij snel bewegen het scherm aan detail mist, van nagloei is vrijwel geen sprake in spellen en films. Deze valt echter meer op als je vensters in windows verschuift. Ghosting is zichtbaar, maar niet opvallend. Ik denk dat deze vorm van ghosting bij alle TFT's een 'probleem' zal blijven. Wil je hier ècht vanaf zijn dan zul je volgens mij moeten wachten op OLED panelen. Wat me WEL stoort is dat alles minder vloeiend lijkt te draaien terwijl m'n 15" CRT ook op 60Hz stond en ik momenteel meer dan 60FPS haal @ 1280x1024. Ik dacht dat dit wel verholpen was na 2 jaar, maar blijkbaar is dit ook een TFT kenmerk. 60Hz gamen op de 15" CRT was 'vloeiend', maar dit gevoel heb ik op geen enkele TFT gehad.
-
Zwart reproductie : TFT-zwart noem ik het maar. Neem een zwarte windows achtergrond en vergelijk het zwart als de TFT uitstaat met het zwart als de TFT aanstaat. Een duidelijk verschil, maar dit is bij alle TFT's die ik gezien heb zo. Het zwart is in ieder geval een stuk zwarter dan het zwart-blauw-paars dat de 15" Dell van m'n broer weergeeft. Hier geldt hetzelfde, wachten op OLED panels is noodzakelijk voor perfect zwart, want OLED panelen maken geen gebruik van een backlight.
-
Backlight leakage : Bij een zwart scherm is een klein beetje lekkage zichtbaar in de bovenste rand. Nemen we echter een andere kleur dan zwart of spelen spellen, films etc. dan is lekkage onzichtbaar.
-
Foto's (Let wel: als je er zelf achter zit voelt hij 2x zo groot als op de foto's)
Edit: Net de
PivotPro software geinstalleerd en kan je vertellen, dit is geweldig
1. Werken met Word is nog nooit zo lui geweest, je kunt precies 1 A4'tje op 1 scherm zien, scrollen is verleven tijd, pageup en pagedown is weer terug (alledrie de foto's klikken voor meer detail)
2. De VP912s is vanaf nu de ideale GoT TFT
3. Ook leuk voor dat ene windows achtergrondje dat je altijd al wilde gebruiken maar in portret mode was genomen (of die msn list die nu eindelijk volledig op het scherm past):
Voor mensen die bijna nooit gamen of films kijken kan deze pivot functie een uitkomst zijn. Ook voor gamers en andere freakerij, gezien je met de bijgevoegde software in 2 muisklikjes je scherm kunt kantelen.
- Al met al een prima TFT met als opvallendste kenmerk de zeer goede kleurenreproductie voor een 18bit TFT. De nadelen van dit scherm zijn typische TFT symptomen. Een heilige TFT is er niet en zal er ook niet komen, sommige nadelen van TFT's zijn niet te ontnemen. Hiervoor moet men wachten op OLED's. Voor 540 euro krijg je met de Viewsonic VP912 echter wel de full package, alles wat je van een goede TFT kunt verwachten; DVI kabel standaard meegeleverd, zero dead pixel garantie van de fabrikant zelf, kantelbaar en in hoogte verstelbaar, weinig ghosting, grote kijkhoek en een goede kleurweergave.
[
Voor 199% gewijzigd door
Yokozuna op 13-01-2005 20:34
]