Zoals zovelen, volg ook ik dit topic al geruime tijd (ruim een maand) erg anoniem. Ik heb heel veel gehad aan al de kenners die hier hun berichten al hebben geplaatst, bedankt hiervoor. De specs en dergelijke kan ik zelf wel bij elkaar zoeken, het zijn de gebruikerservaringen die je daadwerkelijk op weg helpen. Maargoed, de drie meest besproken schermen worden door niemand afgekraakt, dus neem van mij aan: stel je geen super-de-luxe eisen dan zijn alledrie de schermen perfect voor je en is het enige obstakel je budget (en wellicht voorkeur voor design).
Ikzelf wachtte al een hele tijd op de
Benq FP937s+. Dit leek mij gewoon een erg leuk scherm, maar natuurlijk wilde ik dat eerst bevestigd zien van de pioniers hier, de mensen die het scherm als eersten in huis hadden.
Nou, ik heb hem vanmiddag dus ook opgehaald en kan alleen beamen wat door elke gebruiker wordt gezegd: superscherm:
- Heerlijk scherp, met DVI. Ik gebruik echter niet de door de 'kenners' aangeraden 60hz, maar 70hz. Gewoon omdat ik (
persoonlijk dus) vind dat dat fijner is voor mijn ogen. Qua scherpte maakt het niets uit, 60hz of 70hz. Ga je hoger, dan zie je duidelijk verschil (wordt waziger, en dat willen we allemaal niet

).
- De kleuren zijn gewoon erg mooi. Maarja, hierin ben ik niet echt objectief omdat ik dus tot vanmiddag aan toe gebruik maakte van een 17" CRT, productiejaar .. (hmz zul je zien, heb je het eens nodig kun je het niet terug vinden, maar in ieder geval een jaartje of 3-4 oud). Maar alles kan beter, dat wil ik best geloven. Maar alles heeft zo ook zijn prijs

. Wil je echt megaschermen, ga dan eens op de
site van apple kijken. Maarja, op die schermen moet je weer niet proberen te gamen, en dat is juist net waar dit topic over gaat!
- De
ghosting! Erg belangrijk in dit topic, althans: zo lijkt het. Ik vond het eerst ook erg belangrijk, maar nu ik dus zelf het zaakje in real life heb gekeken, kan ik concluderen dat dit (bij de populairste schermen in de laatste 20 pagina's van dit topic) totaal geen issue meer is. Je ziet gewoon geen ghosting.
Wat je wél ziet, en daarin ga ik voor de volle 100% mee met 'Gehaktbal', 'Yokozuna' en 'YmmiT'.
Bij snelle bewegingen wordt alles een soort van 'blurry'.. Althans, ik denk alles, maar als ik zit te gamen (UT2004 de hele avond gedaan) let ik alleen op het blauwe poppetje waar een flinke laserstraal doorheen moet

. Het blauwe poppetje wordt gewoon wazig, al is dit totaal geen belemmering om het poppetje ook daadwerkelijk aan de laser te rijgen. Van de eerste 5 potjes die ik speelde, direct na installatie van de TFT, won ik er 3 (maar dit kan ook aan de tegenstanders liggen natuurlijk

).
Naar mijn mening is dit, door Yokozuna reeds gedoopte, 'snelle-TFT-Ghosting' de wazigheid die je krijgt door de responsetijd. In mijn geval '8'ms (zo verkoopt Benq het iig, ze moeten deze schermen ook maar eens door dat apparaat halen wat ze bij PCM eind vorig jaar eens hebben ingezet op een hele berg 17" TFT's --> wellicht dat de, duurdere, Viewsonic en Sony dan alsnog sneller uit de bus komen dan de BenQ 8ms).
- Kijkhoek. Nou, de kijkhoek... Dat is de enige klacht die ik gehoord heb (vooral van Onlinegamer, die zelfs 3 van deze schermen bezit

).. Ik kan dit totaal niet ontdekken? De kleurtjes worden wel anders, idd een beetje gelig (alsof er een beetje urine is opgedroogd), maar alles blijft perfect leesbaar. Sterker nog, ik zit dit nu vanaf de zijkant van de TFT te tiepen. Bij een film (DVD in mijn geval) zie ik alles aan alle kanten van het scherm perfect, zonder enige kleurvervorming.. Maarja, wie kijkt er nu een film, zittend haaks op het scherm? Zo zit je toch ook niet voor de TV? En al helemaal niet voor een bioscoopscherm (ik las dat, wanneer je je monitor voor hometheater ging gebruiken, de kijkhoek een issue werd).. Dit is dus erg overdreven als je het mij vraagt. 'The Boiler Room' blijft gewoon puur genieten, langs alle kanten van het scherm.
Eerlijkheidshalve dien ik te zeggen dat de kijkhoek voor mij minder belangrijk is, omdat ik films wel op de tv kijk vanuit de bank (altijd leuker dan vanuit je bureaustoel) en ik bij tekstverwerking/gaming/enz recht voor het scherm zit (waarom koop je anders een TFT, voor de ruimte toch, zodat hij recht voor je neus kan staan)!?
- Contrast/Brightness: in het begin van mijn queeste was dit een erg belangrijk punt.. Het belang van dit punt werd mij echter al enigszins duidelijk gemaakt door ‘Yokozuna’: zo belangrijk is het dus allemaal niet meer (wederom bij de populairste schermen van dit topic)… Ik zit hier nu voor een scherm die megahoge contrasten en een erg felle brightness aan kan. Het probleem is, dat ík die waarden niet aan kan, en beide dus flink omlaag heb geschroeft (naar respectievelijk 38 en 43), en nog steeds schroef ik ze nu af en toe wat naar beneden bij, omdat het wit van dit forum flink op me gaat inwerken (op een negatieve manier).
- Ik wilde nog wat foto’s toevoegen, maar aangezien nu iedereen wel weet hoe het design is van deze monitor in de praktijk, leek mij dat overbodig. Willen jullie toch nog genieten van mijn heerlijke ‘Liv Tyler’ achtergrond, dan moeten jullie maar even zelf googlen

. Enige nadeel is, dat ik niet echt 1280x1024 formaten kan vinden, waardoor ze nu nogal een lang gezicht krijgt..
En nu is het grootste nadeel van de TFT gevallen: de
resolutie. Niemand snapt het, en ook ik niet… Alles verandert in breedbeeld, laptops krijgen breedbeeldschermen, maar wat gebeurt er met de TFT’s, die toch het toekomstbeeld gaan bepalen van de bureau’s?? Die worden, relatief, smaller!? Wie mij dit kan uitleggen, op zo’n manier dat ik het volledig snap, is de held!
- Pixels… Nog zo’n TFT-probleem.. Aangezien ik mijn monitor heb gehaald bij
Atharo Computers, in Helmond (dichtste bij, hun leverancier had ze op voorraad én bijna de goedkoopste: 420 euro) en zij geen pixelgaranties verkopen (deden ze dit wel, dan had ik dat alsnog niet gedaan, één zwart puntje is mijn geen 90 euro waard) was het even de billen samenknijpen. Maar, daar waar ik pech had bij mijn laptop (één dode subpixel) heb ik met deze TFT geluk, totaal niks noppes nada (afkloppen, die krengen verschijnen wel vaker na een paar dagen). Geluk dus.
Conclusie
De BenQ is, evenals de Iiyama en de Viewsonic een heerlijk scherm, met een super prijs/kwaliteit verhouding (ja, ik ga geen typenamen meer noemen, want daar krijg ik ook een slappe leuter van onderhand). Maar wil je echt ‘betaalbare’ creme de la creme, kies dan de Viewsonic of beter nog, die Sony die hier af en toe voorbij komt. Ik heb mijn keuze laten vallen op de BenQ en heb hier geen spijt van. Sterker nog, ik denk dat niemand spijt krijgt van de overstap, zeker niet als je al een oudere monitor gewend bent. Zit je met een zéér goede, redelijk nieuwe, CRT dan zou ik niet overstappen op TFT (gezien het blurry effect bij games). Maarja, voor zo’n CRT betaal je tegenwoordig al bijna net zoveel als voor een kwalitatief goede TFT, plus zo’n CRT domineert je hele bureau, wat voor de student (zoals ik) erg onhandig is.
[
Voor 4% gewijzigd door
dikke_tinus op 14-01-2005 23:57
]