19" TFT scherm Iiyama E485S-B

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papichulo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 20:55
Ik ben sinds een zestal maanden in het bezit van een Iiyama 19" TFT scherm E481S-B.
En ik ben daar zeer tevreden mee, vooral als't aankomt om FPS games spelen. Deze monitor heeft zeker geen last van ghosting en dit met een reactietijd van 25 ms.
Na een bezoekje van een kennis vorige week, die het scherm zeer waardeerde. Moest ik er zo een bestellen voor die kennis. Zo gezegd zo gedaan. Maar nu heeft Iiyama een nieuw model uit, namelijk de E485S. Dus ik bestel het laatste nieuw model.
Als ik deze ga halen in de winkel en thuis ga testen, slaagt deze dan ook geweldig tegen i.v.m.
games te spelen. In de winkel vertellen ze mij dat de nieuwe een lagere reactietijd heeft (20 ms).
Maar hoe kan dat? :? Het nieuw model heeft minder reactietijd dan het vorig model en toch meer ghosting. Kwalitatief is voor de rest de monitor zo goed als hetzelfde dan het vorig model.
Heeft Iiyama bespaard op de kwaliteit? Of moet ik een ander type Iiyama scherm vergelijken met het vorig model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Reactie snelheid is eigenlijk nooit het zelfde en verschilt vaak per merk en model. Daarom kun je ook het beste vaak een scherm van te voren testen of reacties van andere horen en dan kopen. Bij de 481s was het algemeen bekend dat die redelijk tot goed presteerd in games. Op welke aansluiting test je trouwens :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papichulo
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar als je al in het bezit bent van een toch goed scherm en je koopt dan de opvolger van dit type dan verwacht je toch wel dat deze minstens evenwaardig is.
Foei van Iiyama.
In sommige winkels is het niet mogelijk om producten te testen.
Mijn eigen scherm werkt op VGA aansluiting en daar heb ik de andere ook mee gestest.
Volgens de specificaties van beide schermen geven ze toch de reactietijd aan. En degene met de minste reactietijd die heeft meer ghosting. We spreken in dit geval over hetzelfde merk.
Vind ik toch wel raar. :|
Daar wil ik wel het fijne van weten.
_MaLa_ schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 18:46:
Reactie snelheid is eigenlijk nooit het zelfde en verschilt vaak per merk en model. Daarom kun je ook het beste vaak een scherm van te voren testen of reacties van andere horen en dan kopen. Bij de 481s was het algemeen bekend dat die redelijk tot goed presteerd in games. Op welke aansluiting test je trouwens :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 17:50
Ik meen:

E481S > IPS scherm
E485S > MVA scherm

Er zit een ander type scherm in, dat kan het verschil veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Jah die lcd's die in die iiyama schermen zitten komen van verschillende fabrikanten zoals philips etc etc, maar je ziet ook vaak in die reviews dat je bv 10ms schermen hebt en b.v 25ms en dan de 25ms beter presteerd met games etc.. Dus ligt echt aan het lcd scherm wat er in zit. Je kan wel proberen om het scherm op dvi aan te sluiten maybe minder ghosting en betere weergave van kleuren.

van iiyama site:

Wat is het verschil tussen TN, IPS en MVA LCD technieken?
Dit zijn de drie basis technieken die gebruikt worden bij LCD monitoren. Hieronder een overzicht van de eigenschappen: TN: Deze techniek wordt vooral toegepast bij 15" en 17" LCD monitoren. De inkijkhoek bij de TN techniek wordt bepaald door de gebruikte film op de voorzijde van het panel. IPS: De IPS techniek wordt vooral toegepast bij de grotere LCD monitoren. De IPS techniek garandeert een zeer hoge inkijkhoek van 170 graden zowel horizontaal als verticaal. De reactiesnelheid is voldoende voor alledaagse werkzaamheden. MVA: Deze techniek kenmerkt zich door zijn snelle reactietijd en grote inkijkhoek zonder gebruik te maken van een speciale film.

[ Voor 43% gewijzigd door _MaLa_ op 28-12-2004 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papichulo
Nou ik denk volgens de zeer aanvaardbare uitleg van _MaLa_.
is het net omgekeerd. Of niet? E481S > MVA scherm
E485S > IPS scherm
En een verschil zit er zeker in.
Maar financieel zijn de ISP schermen goedkoper dan de MVA schermen.
Is de ghosting nu bepalend op de reactietijd of niet?
The Source schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 20:13:
Ik meen:

E481S > IPS scherm
E485S > MVA scherm

Er zit een ander type scherm in, dat kan het verschil veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:34

Rick2001

9950X delidded en direct die

De E481S heeft een Philips/LG S-IPS paneel wat naar mijn mening nog altijd het beste compromis is wat betreft snelheid/kleurechtheid en kijkhoek.

De nieuwere E485S heeft een SMVA paneel met een 'theoretische' snelheid van 20ms.

Zelf heb ik ook alweer een geruime tijd de E481S-B en ga deze voorlopig niet omruilen voor een andere monitor.

Ghosting is absoluut niet waarneembaar. Kijkhoeken zijn absoluut perfect, 176 graden horizontaal en ook 176 graden verticaal. Theoretisch is het 25ms maar deze 25ms zijn gemeten bij alle kleurwissels incl. zwart/wit/zwart.
Enige kleine minpuntje is de wat lagerer contrastratio is vergelijking met een MVA paneel namelijk maximaal 400:1. Overigens betekend dit absoluut niet dat dit scherm niet felgenoeg is want dat is het wel degelijk.
Ander minpuntje is dat zwart natuurlijk niet geheel zwart is maar nog een beetje grijzig uitziet. (Wel beter dan bij een TN paneel, maar net niet zo goed als bij een MVA paneel.)
Verder zijn de kleuren absoluut gelijkwaardig aan de 'zogenaamd betere' MVA panelen.
Ik heb al tig monitoren getest en ben nog steeds van mening dat bij de 19" TFT monitoren de iiyama e481s serie op de 1e plaats komt. Alleen schrikt vele mensen nog steeds die 25ms af wat echt niet nodig is hoor.
Ook is direct het verschil merkbaar dat je een echt 24bit paneel hebt in vergelijking met de TN panelen.

Zelf heb ik de e485 ook al mogen testen en kan alleen maar oordelen dat deze echt een achteruitgang is tov. de e481. Let dus niet alleen op de contrast ratio's en responsetijden want dat is alleen maar subjectief gezien op papier leuk.

S-IPS panelen zijn overigens niet echt goedkoper dan MVA panelen. Momenteel zijn er meer monitoren met MVA panelen die algemeen gezien echt goedkoper zijn dan de S-IPS panelen maar de prijsverschillen zijn echt marginaal te noemen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papichulo
Dus Iiyama brengt een nieuw model uit en is uiteindelijk minder van beeld als het ouder model.
Dit vindt ik zwak van Iiyama. De prijzen van de TFT schermen dalen hoor ik vertellen. Maar dit gaat dan toch ten koste van de kwaliteit. En eigenlijk dalen de prijzen niet maar wel de kwaliteit. Bedankt in ieder geval voor de reacties _/-\o_
Rick2001 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 23:14:
De E481S heeft een Philips/LG S-IPS paneel wat naar mijn mening nog altijd het beste compromis is wat betreft snelheid/kleurechtheid en kijkhoek.

De nieuwere E485S heeft een SMVA paneel met een 'theoretische' snelheid van 20ms.

Zelf heb ik ook alweer een geruime tijd de E481S-B en ga deze voorlopig niet omruilen voor een andere monitor.

Ghosting is absoluut niet waarneembaar. Kijkhoeken zijn absoluut perfect, 176 graden horizontaal en ook 176 graden verticaal. Theoretisch is het 25ms maar deze 25ms zijn gemeten bij alle kleurwissels incl. zwart/wit/zwart.
Enige kleine minpuntje is de wat lagerer contrastratio is vergelijking met een MVA paneel namelijk maximaal 400:1. Overigens betekend dit absoluut niet dat dit scherm niet felgenoeg is want dat is het wel degelijk.
Ander minpuntje is dat zwart natuurlijk niet geheel zwart is maar nog een beetje grijzig uitziet. (Wel beter dan bij een TN paneel, maar net niet zo goed als bij een MVA paneel.)
Verder zijn de kleuren absoluut gelijkwaardig aan de 'zogenaamd betere' MVA panelen.
Ik heb al tig monitoren getest en ben nog steeds van mening dat bij de 19" TFT monitoren de iiyama e481s serie op de 1e plaats komt. Alleen schrikt vele mensen nog steeds die 25ms af wat echt niet nodig is hoor.
Ook is direct het verschil merkbaar dat je een echt 24bit paneel hebt in vergelijking met de TN panelen.

Zelf heb ik de e485 ook al mogen testen en kan alleen maar oordelen dat deze echt een achteruitgang is tov. de e481. Let dus niet alleen op de contrast ratio's en responsetijden want dat is alleen maar subjectief gezien op papier leuk.

S-IPS panelen zijn overigens niet echt goedkoper dan MVA panelen. Momenteel zijn er meer monitoren met MVA panelen die algemeen gezien echt goedkoper zijn dan de S-IPS panelen maar de prijsverschillen zijn echt marginaal te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Laatst online: 17-09 16:34

Rick2001

9950X delidded en direct die

De mensen willen steeds minder geld uitgeven waardoor de kwaliteit natuurlijk moet lijden.

Vergelijk maar eens de prijs van de E481 en de E485......... Dan moet er toch een lichtje gaan branden of niet ? ;)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee ik heb net de e485s gehaalt en hij bevalt uitstekend :P
Ik heb alleen bij cs 1.6 een lichte vorm van ghosting.
Verder heb ik het getest met doom 3, max payne 2 , harry potter 3 en cs source en dat ziet er perfect uit >:)
Mijn conclusie prijs kwaliteit een dikke voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05 15:55
maar je ziet ook vaak in die reviews dat je bv 10ms schermen hebt en b.v 25ms en dan de 25ms beter presteerd met games etc..
Met andere woorden, men moet zich niet blindstaren op dat getalletje :) Zelf zien of conclusie trekken uit meerdere reviews/meerdere ervaringen.

Hier nog een hele reeks aan ervaringen met de 481:
http://www.kieskeurig.nl/...FEC39C1256DDC003968DE.htm

[ Voor 23% gewijzigd door Yokozuna op 29-12-2004 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehaktbal
  • Laatst online: 06-09 10:40
wel apart ik ben nu wel even geintresseerd in dit ding :)
Maar Toms Hardwareguide geeft aan dat dit scherm niet goed is voor games en een irritante 'afterglow' / nagloeiing heeft bij snellere spellen......?

Hij is een slagje goedkoper als de VX912 van Viewsonic....
Ik ben wel gehecht aan kleurechtheid, tmoet wel lekker kleurrijk beeld geven. Maar een fatsoenlijk scherm van die klasse moet ook wel in staat zijn om lekker mee te gamen :)
Wat is aan te raden?

Meer geld lappen (wat ik niet erg vind, zolang het maar nuttig is) voor de viewsonic, waar een DVI kabel bij zit.
of 50 euro besparen op de iiyama (waar geloo ik geen dvi kabel bij zit :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik ben wel gehecht aan kleurechtheid, tmoet wel lekker kleurrijk beeld geven. Maar een fatsoenlijk scherm van die klasse moet ook wel in staat zijn om lekker mee te gamen
Ja, dat kan helaas nog niet met TFT's. Tis of een snel 6 bit panel, of een tragere en (vaak) mooiere 8bit. Daarom zit ik ook nog te twijfelen tussen een IIyama 481 of een Benq/Viewsonic 6bit TFT (die pas over 2 weken uitkomen).

Google geeft de laatste tijd trouwens echt slechte zoekresultaten als je op 'vul product in review' zoekt. De hele tijd cnet en lowest price sites, waar natuurlijk geen hond zijn ervaringen post (en terecht), vreselijk ergerend.

[ Voor 48% gewijzigd door Yokozuna op 29-12-2004 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papichulo
Volgens de reviews is de Viewsonic ook een zeer goede scherm. En inderdaad je moet ze zelf kunnen testen.
Maar in het geval van de E481 kan ik je wel vertellen dat voor games te spelen een zeer aan te raden scherm is. :*) Heb zelf de kans gehad om de E485 te testen en ik moet zeggen het sloeg echt tegen. En vooral met games.
Yokozuna schreef op woensdag 29 december 2004 @ 19:04:
[...]

Ja, dat kan helaas nog niet met TFT's. Tis of een snel 6 bit panel, of een tragere en (vaak) mooiere 8bit. Daarom zit ik ook nog te twijfelen tussen een IIyama 481 of een Benq/Viewsonic 6bit TFT (die pas over 2 weken uitkomen).

Google geeft de laatste tijd trouwens echt slechte zoekresultaten als je op 'vul product in review' zoekt. De hele tijd cnet en lowest price sites, waar natuurlijk geen hond zijn ervaringen post (en terecht), vreselijk ergerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papichulo
Is dit je eerste TFT scherm? Probeer half-life 2 eens te spelen?
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 13:28:
Okee ik heb net de e485s gehaalt en hij bevalt uitstekend :P
Ik heb alleen bij cs 1.6 een lichte vorm van ghosting.
Verder heb ik het getest met doom 3, max payne 2 , harry potter 3 en cs source en dat ziet er perfect uit >:)
Mijn conclusie prijs kwaliteit een dikke voldoende :)

• Gehaktbal
papichulo schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:51:
Volgens de reviews is de Viewsonic ook een zeer goede scherm. En inderdaad je moet ze zelf kunnen testen.
Maar in het geval van de E481 kan ik je wel vertellen dat voor games te spelen een zeer aan te raden scherm is. :*) Heb zelf de kans gehad om de E485 te testen en ik moet zeggen het sloeg echt tegen. En vooral met games.

[...]
Hoe kieskeurig en modus ala mierenneuking (excuse me for the word :P) ben jij als het aankomt op ghosting? :)
Ik ben daar nogal erg...nouja, strikt in...! :)
Op een of andere manier ben ik bang mijn geld weg te gooien als ik voor de 481 zou gaan (deze heeft namelijk betere kleurstelling dan de viewsonic mag ik aanemen vanwege het IPS panel...)

Ik wil niet met hinderlijk afterglow zitten..
welke spellen speel je er eigenlijk op? The sims enzo zal wel gaan, race en schietspellen??? Hoe gaan die? :)

• papichulo
ik speel momenteel het spel half-life2 en geen last van ghosting. ;)
En daar ben ik zeer strikt in wat betreft ghosting.
Gehaktbal schreef op donderdag 30 december 2004 @ 01:37:
[...]

Hoe kieskeurig en modus ala mierenneuking (excuse me for the word :P) ben jij als het aankomt op ghosting? :)
Ik ben daar nogal erg...nouja, strikt in...! :)
Op een of andere manier ben ik bang mijn geld weg te gooien als ik voor de 481 zou gaan (deze heeft namelijk betere kleurstelling dan de viewsonic mag ik aanemen vanwege het IPS panel...)

Ik wil niet met hinderlijk afterglow zitten..
welke spellen speel je er eigenlijk op? The sims enzo zal wel gaan, race en schietspellen??? Hoe gaan die? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 16:34

Deddiekoel

Gadget nerd

Ik ben een paar jaar terug over gestapt op consoles voor gaming dus prestaties tijdens games is niet echt een prioriteit. Maar ik wil wel een grotere monitor dan mijn huidige 17" CRT.
Is de E485S voor niet games gebruik wel aan te raden? Of ben ik beter af met de 17" E435S?

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Geef eens 1 reden waarom je de 485 zou kopen en niet een andere TFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehaktbal
blijft moeilijk in dit geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Ik zit ook met dat probleem. Maar heb er wel goed over nagedacht.
Kwa prijs/prestatie is die E481S-B wel een toppertje. Als ik binnekort weer geld mag ontvangen.
Ga ik eens dit mooie scherm kopen. De prijs zelf is gewoon al fantastisch. :9 :9~

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papichulo
Dit scherm de E485S is zeker aan te raden voor niet gamers. Als je dan toch hoger dan 17" wil gaan is deze zeker OK. Een andere aanrader is de BenQ FP931 en is wel geschikt voor games.
De laatstgenoemde is ook goedkoper in prijs.
Ik heb beide kunnen testen en prijs/kwaliteit beviel mij de BenQ het beste.
Deddiekoel schreef op zondag 30 januari 2005 @ 13:03:
Ik ben een paar jaar terug over gestapt op consoles voor gaming dus prestaties tijdens games is niet echt een prioriteit. Maar ik wil wel een grotere monitor dan mijn huidige 17" CRT.
Is de E485S voor niet games gebruik wel aan te raden? Of ben ik beter af met de 17" E435S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Hmmm, maar welk scherm is nu beter? De 481 of de 485? Als ik hier lees dan moet ik gewoon voor de 481 gaan, maar op pepier is de 485 sterker.

Daarnaast iemand ervaring met HP monitoren? Heb er nl. een in Duitsland zien staan (17") en de kwaliteit ervan viel heel erg op (in positieve zin). Uiteraard weet ik het type niet meer maar voor 455 euro (www.hpdirect.nl) komt het 19" model (HP Pavilion f1904) mijn kant op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Koele DieDie, post je ervaringen dan even in [rml][ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Deel 2[/rml]

Hier kun je op letten:
# reactietijd en ghosting
# helderheid
# contrast
# aantal kleuren (18 - 24 bits) (16,2 -16,7 miljoen kleuren)
# kijkhoek (horizontaal & verticaal)
# backlight
# design
# prijs
# kleuren-interpolatie bij 18bit panels
# 'interpolatie van niet-native resoluties
# backlight lekkage
# zwart weergave
# instellingsmogelijkheden van de TFT (kantelbaar, in hoogte verstelbaar)

[ Voor 140% gewijzigd door Yokozuna op 03-02-2005 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papichulo
De 481 is zeker veeel beter dan de 485.
Heb ze allebei op gosting kunnen testen. De 481 steekt er ver boven.
De 485 is gewoon een nieuw model met minder kwaliteit.

Met HP schermen heb ik geen ervaring.
Deddiekoel schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 10:45:
Hmmm, maar welk scherm is nu beter? De 481 of de 485? Als ik hier lees dan moet ik gewoon voor de 481 gaan, maar op pepier is de 485 sterker.

Daarnaast iemand ervaring met HP monitoren? Heb er nl. een in Duitsland zien staan (17") en de kwaliteit ervan viel heel erg op (in positieve zin). Uiteraard weet ik het type niet meer maar voor 455 euro (www.hpdirect.nl) komt het 19" model (HP Pavilion f1904) mijn kant op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik heb gehoord dat de 485 een MVA paneel en de 481 een IPS paneel gebruikt. MVA panelen zijn over het algemeen belabberd voor spellen, IPS panelen zijn wat dat betreft een veel betere keus. Bij IPS panelen geeft de responsetijd ook echt de gemiddelde responsetijd aan, in tegenstelling tot die van de andere soorten panelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yokozuna op 04-02-2005 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Wat is er dan beter aan MVA panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Paar euro goedkoper te produceren dan IPS panelen, iets betere kleuren? Ask Miccc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*schop*
Maar ik zie op de site van iiyama, dat de contrastverhouding van de 485 800:1 is en de 481 400:1 is.
Is dit verschil ook echt merkbaar ???
Pagina: 1