sjek schreef op 25 september 2004 @ 01:51:
[...]
Je mist me punt een beetje denk ik, vond dat je vergelijking nogal scheef en gebruikte dit als een voorbeeld.
Sli word toch ook aardig duidelijk aangegeven in dat geval en zal vrij nadrukkelijk in de handleiding staan of op de doos.....en zo kunnen we heen en weer blijven gaan

SLI is inderdaad vrij duidelijk. Twee kaartjes in je PCIe sloten prikken, connectortje er tussen. SLI even aanvinken in de drivers... en huppakee...
Het ging mij er meer om dat (volgens mij) SLI nog ver buiten het bereik zit van jan modaal in de mainstream.
Mensen kopen op dit moment toch geen SLI set up aangezien je dan beter een high-end kaart kan kopen die waarschijnlijk ook nog eens sneller is dan een SLI setup van 2 6600GTs.
Daarnaast zijn er weinig SLI ondersteunende moederborden. En tegen de tijd dat die er in overvloed zijn, zijn we weer een half jaartje (of misschien zelfs wel meer) verder. Dan is het hopen dat de 6600GT enorm in prijs gedaald is, anders was je een half jaar geleden nog beter uitgeweest om even door te sparen voor een 6800Ultra. Maar voor die tijd betaal je nog vrij veel voor 2x een 6600GT, en is dus een single high-end goedkoper.
Tel daar dan nog een paar maanden bij op en je hebt al een nieuwe mainstream kaart, die waarschijnlijk dubbel zo goed presteert voor de prijs van maar 1 kaartje... En die dan ook nog eens meer features en snufjes ondersteunt ook, en waarschijnlijk ook nog eens geen duur mobo vereist en een zware PSU.
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat je ook nog eens exact dezelfde 6600GT moet hebben. Dus van hetzelfde merk en hetzelfde type, aangezien SLI niet werkt met twee kaarten van verschillende merken. En we zien nu al dat bij veel merken de kaarten elkaar om de haverklap afwisselen. Tel daarbij op dat er ook nog eens kleine verschillen kunnen zijn in bv bios of een andere revisie, waardoor de hele SLI setup verklooit kan worden tenzij er geflashed wordt of misschien zelfs helemaal niet werkt... Het is tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk als toen 3DFx met SLI kwam.
En wat te denken van (zoals ik al eerder aanhaalde) het enorme stroomverbruik? Ben benieuwd of je het met 2 kaarten nog zonder externe voeding kunt doen. PCIe levert meer power dan AGP, maar ook genoeg voor 2? En de mainstream markt moet je dus ook nog eens weg wijs maken in de wereld van de PSU's...
Tegen de tijd dat je twee kaarten, een duur SLI ondersteunend moederbord, een een high end powersupply hebt, was je waarschijnlijk beter uit geweest met een spliksplinternieuw high-end kaart.
Nee, dan is een oplossing als Video Array van Alienware heeft bedacht, volgens mij, langer houdbaar. Ik zeg niet dat SLI geen leuk idee is zonder animo, want er zijn vast mensen die wel veel geld over hebben voor zo'n setup, maar volgens mij (dus persoonlijke mening) is de mainstream daar niet aan toe. In de high-end zitten de enthusiasts die veel geld over hebben voor hun setup, maar zelfs voor velen van hen is 1 GF6800U al een enorme uitgave.
Maar goed, misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind. Ik ben daarom ook benieuwd wat Project Reveille gaat brengen met de Dual X800XT.

[Voor 3% gewijzigd door CJ op 25-09-2004 03:11]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.