[Bose] Alle harde feiten op een rijtje!

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:
  • 79.709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 21:43

Nik

Hmmm, zijn er meer mensen die hun speaker uit elkaar durven te draaien? Ik wilde vandaag (de enige vrije dag die ik nog heb) eens even mijn Sony boxen uit elkaar schroeven, maar helaas, ik kan ze nergens open krijgen (zitten vastgelijmd?). Misschien dat er wat meer mensen eens naar hun boxen kunnen kijken, om te kunnen vergelijkem met Bose. Anyway, ik vind Bose niet slecht klinken, maar de prijs/kwaliteit verhouding is meestal wel wat, tja, vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:13
Ik ben al zo'n 20 jaar muziekverslaafd en heb al vele speakers en sets versleten. Hierdoor heb ik een redelijke ervaring in het beluisteren en vergelijken van speakers.

Over Bose zelf:
Natuurlijk zijn de speakers te duur voor wat je krijgt! In dit opzicht is Bose gewoon slecht bezig, maar dat is al vele malen eerder gezegd...
Vandaar dat ik het enkel over de speakers heb.

Mijn ervaringen:

De 301/305: Klinken best lekker als je 'gewoon' muziek wilt draaien en kunnen behoorlijk wat hebben.

De 401 en 501: Te veel bas! Verder gaat het wel, zeker als je een grote kamer hebt.
Een ander groot nadeel van deze speakers is de conustweeter waardoor de speaker een ronduit slecht afstraalpatroon heeft.

De 901: In combinatie met de bijgeleverde equalizer klinken ze erg prettig, zeker als je de speakers de ruimte kunt geven.
Haal het niet in je hoofd om die equalizer niet te gebruiken! Dan degraderen deze speakers tot 'schreeuwlelijkerds" met te veel midhoog.

De 802 heb ik vele malen in kroegen, disco's ed. gehoord.
Klinken erg gedetailleerd bij 'gewone' volumes, je mist wel een beetje het hoog boven 10 Khz. De bas is dan behoorlijk aanwezig, erg lekker bij reggae en dance/disco...
Bij teveel vermogen gaan ze 'schreeuwen', teveel midhoog dus.
Dit hebben alle breedbandspeakers tot op zekere hoogte, dit is een beperking van het 'breedband' principe en niet specifiek van deze speaker. (iemand in dit topic zei hetzelfde over het te hard zetten van een hoofdtelefoon, dat klopt! In een hoofdtelefoon zitten ook breedbandspeakertjes)

De Acoustimass melkpakjes: Ik vind dit bagger! Maar sloop de melkpakjes, en zet de speakertjes in een MDF kastje van 10x10x10 cm, en dan klinkt het ineens stukken beter! Ook deze gaan 'schreeuwen' bij hoge volumes.
De baskast is wel erg gevoelig voor plaatsing! Ik ben een keer uren bezig geweest voor het ding lekker klonk.

Verder is dit materiaal niks voor audiofielen (ook eerder gezegd) maar de 301/305 en de 901 zijn voor 'gewone' muziekliefhebbers nog het beste wat Bose op de markt heeft gebracht.

@ Proller: Ik haal alle speakers wel uit elkaar! Vooral als er geen garantie meer op zit.
Even 'n paar polypropyleen condensatoren ipv. dat standaard spul en het klinkt al stukken beter! En even controleren of alles in fase zit, je moest eens weten bij hoeveel speakers een of meerdere onderdelen uit fase staan! :+

offtopic:
De speakers die ik al jaren gebruik: De Philips 9710 breedbander in een TQWT. (tapered quarter wave tube) Ook bekend als Voight-pipe. Erg gedetailleerd geluid! En ja: deze gaan ook 'schreeuwen' bij hoog volume. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Richub op 29-08-2004 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
Uhm het is anders wel volstrekt normaal dat sommige speakers in een meerweg systeem "uit fase" staan. Het filter veroorzaakt fasedraaiing, en dit wordt gecompenseerd door een van de drivers "uit fase" te zetten. Als je dat zomaar omdraait, krijg je gaten in de frequentiekarakteristiek rond de overnamegebieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Euhm, ja, daar moet ik me wel bij aansluiten: Die 201/301 speakers klinken niet slecht en zijn ook niet zo heel duur :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Laatst online: 20:13
subsonik schreef op 29 augustus 2004 @ 16:11:
Uhm het is anders wel volstrekt normaal dat sommige speakers in een meerweg systeem "uit fase" staan. Het filter veroorzaakt fasedraaiing, en dit wordt gecompenseerd door een van de drivers "uit fase" te zetten. Als je dat zomaar omdraait, krijg je gaten in de frequentiekarakteristiek rond de overnamegebieden!
Klopt! Maar dan heb je het over 'betere' speakers!
Wat ik bedoelde is dat in veel budgetspeakers een van de tweeters uit fase staat.
Bij de assemblage van deze goedkope speakers wordt hier nauwelijks op gelet!

Ook staan een of meerdere condensatoren vaak verkeerd om, bij gewone dipoolcondensatoren scheelt dit wel degelijk. polypropyleen codensatoren hebben hier geen last van.

[ Voor 3% gewijzigd door Richub op 29-08-2004 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Grrrrrene schreef op 29 augustus 2004 @ 16:16:
Euhm, ja, daar moet ik me wel bij aansluiten: Die 201/301 speakers klinken niet slecht en zijn ook niet zo heel duur :)
De huidige 201 en 301 zijn trouwens wel minder mooi dan de vorige modellen. 301 serie II is de mooiste 301 denk ik. De "III" (die ik zeker twee jaar gehad heb ;)), was ook best leuk, maar die heb ik destijds ingeruild voor een B&W DM602 en dat was me een partij detaillering wat ik ineens wel had, een veel rustiger laag, kortom een veel betere speaker :). En dan was de 301 nog wel een van de betere speakers van Bose :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 22:46
Vroeger had ik ook speakers van Bose maar dan van een soort submerk, namelijk Sonic Art. Deze speakers zijn tot nu toe toch de lekkerste die ik heb gehad (heb nu Canton).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

proller schreef op 29 augustus 2004 @ 15:59:
Hmmm, zijn er meer mensen die hun speaker uit elkaar durven te draaien?
Ik zal morgen m'n Sony SS-LAC305ED uit elkaar halen en foto's posten. Design speakers dus in ongeveer hetzelfde marktsegment als de Bose.

Over Sony speakers komt zo ongeveer net zoveel gerant op GoT voorbij als Bose dus jullie zullen vast beniewd zijn. :p

Het zou leuk zijn als jullie ook wat speakers onleed posten dan kan er wel het één en ander vergeleken worden. Denk ook aan pc speakers. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 29-08-2004 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsja, ik heb geen defecte speakers, dus ik vind het wat zonde. 'k Heb hier 2 prima Pioneer CS-X2 speakers staan, 2 weg ding van 20-25 jaar oud ofzo. Klinken prima, maar zelfs het frontje kan er niet af, dus ik kan er weinig van showen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik zal nog eens twee Pioneer CS-701 opengooien. Ook gewoon spaanplaat, en cone tweets.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 18:36
Barry_Loef: smijt liever eens een paar luidsprekers open van een goed merk (B&W / KEF / Dynaudio /....) die evenveels kosten / gekost hebben als dat Bose setje ;)

Kunnen we pas vergelijken ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
Helaas, die heb ik niet ;) .

Als ik kan aantonen dat mijn Pioneer setje beter is dan die Bose set: dan is er wel heel veel mis bij Bose :) .

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

Wij hebben een set DCM Timeframes (TFV-8.0) staan, maar bij één ervan doet de midrange het niet meer...
Wij hadden een tijdje terug 2 kleine katten, en we verdenken die ervan dat die door de br poort aan de achterkant naar binnen zijn gekropen, en het een en ander aan kabeltjes hebben losgemaakt.. :(

Binnenkort ff open leggen, en ff kijken of we daar foto's van kunnen maken.
DCM is toch wel redelijk high end?
(iig wel ongeveer dezelfde prijs als een bose set geloof ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
Als je kat er nog eens in kruipt: versterker aan--->bass op max--->volume op max--->miauw!! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113409

Barry_Loef schreef op 30 augustus 2004 @ 11:58:
Als je kat er nog eens in kruipt: versterker aan--->bass op max--->volume op max--->miauw!! :Y)
Dan zie je wel ineens allerlei kleine nageltjes uit je conussen komen ai :| dat beest slaat op hol.

Misschien hebben ze tegen wat connectoren lopen sassen, ook niet erg goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Anoniem: 50944 schreef op 29 augustus 2004 @ 17:15:
[...]
Het zou leuk zijn als jullie ook wat speakers onleed posten dan kan er wel het één en ander vergeleken worden. Denk ook aan pc speakers. :)
Wil gerust mijn Creative setje ( van een dikke 30 €) wel eens uiteen halen. Ik kan gerust nu al vertellen dat er op het eerste zicht weinig verschil is met de Bose.. :/

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107110

ik wil ook best mijn oude celestion diton 100 weer is uit elkaar halen en pics maken is dat gewenst dan?
want dan word dit een vergelijk de ingewande van je speakers topic toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Anoniem: 107110 schreef op 30 augustus 2004 @ 15:41:
ik wil ook best mijn oude celestion diton 100 weer is uit elkaar halen en pics maken is dat gewenst dan?
want dan word dit een vergelijk de ingewande van je speakers topic toch :?
Laat die maar mooi ineen, Celestion's zijn te mooi om uiteen te halen ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Even uit verveling Creative setje uit elkaar gehaald. En zoals je ziet..
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~swinneke/creative/creative%20001.jpg
De sattelietjes, driver is niet veel kleiner als die in de Bose, of mijn Sony.
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~swinneke/creative/creative%20002.jpg
Zelfs goedkope Creative setjes hebben dempingmateriaal.
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~swinneke/creative/creative%20003.jpg
Nog steeds gemaakt door Cambridge Soundworks, blijkbaar.
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~swinneke/creative/creative%20004.jpg
Sattelietjes..
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~swinneke/creative/creative%20005.jpg
.. weer eens.
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~swinneke/creative/creative%20006.jpg
De subwoofer. Standaard pcset subwoofertje, lijkt me.
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~swinneke/creative/creative%20007.jpg
Betere foto ging niet, subwoofer hing maar met een klein draadje vast. Dat is dus een deel van de filter/versterker.
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~swinneke/creative/creative%20008.jpg
En de magneet, ziet er toch nog redelijk stevig uit voor zo een waffertje.

Buiten de subwoofer op het eerste zicht weinig verschil met Bose & Sony hé. Volgens mij kan je vanuit deze ontledingen weinig zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LOL :+
http://home.pi.be/~swinneke/creative/creative%20003.jpg
Nu weten we gelijk van welk merk bose z'n units koopt.. O-)

Ik heb trouwens ook nog een stel budget sony zuilen.
Kunnen we bose vergelijken met hun prijsklasse en geluidskwaliteitklasse..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-04 13:23

E-Rick

I love it :7

Het lijkt mij dat dat woofertje kleiner is, maar wel een veeel grotere Xmax heeft dan die van bose :)

Choose life - Shapeways shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

En waar dacht je dat precies aan te kunnen zien?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Ik heb wat reply's getrashed over de upgrade van React. Info daarover kan gevonden worden in MED. Upgrade van React naar 1.9.3 op maandag 30-8

Ontopic graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12-2024
DinoBe schreef op 30 augustus 2004 @ 11:19:
Barry_Loef: smijt liever eens een paar luidsprekers open van een goed merk (B&W / KEF / Dynaudio /....) die evenveels kosten / gekost hebben als dat Bose setje ;)

Kunnen we pas vergelijken ;) >:)
Kefs van tegenwoordig krijg je echt niet open.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Uit de Bose FAQ:
Newbie: Does anyone have any opinions about Bose speakers?
Five Responses: There are better speakers for the money including brands X, Y, and Z.
Bose Defender: But Bose speakers offer superior design. They're the most popular speaker in the world, and for good reason.
Ten Responses: Popularity does not equal quality. (Many long detailed rebuttals to the Bose defender. Tone tends to be slightly hostile since they've done this several times before. Some are very hostile --- "Bose sucks!!!")
Bose Defender: No. You're all wrong.
Fifteen Responses: What?! (Many more long posts explaining again why they are right)
Bose Defender: (not in response to anything in particular) But Bose is a large corporation with excellent customer service. Other smaller companies may fail, leaving you without service.
Twenty Responses: Good service for a poor quality product? So what? (Many more detailed responses about the problems they perceive with Bose, plus more "Bose sucks!!!" posts)
Bose Defender: Bose is a very popular speaker. More people buy Bose speakers than any other speaker, and Bose has very high customer satisfaction rates.
Twenty-five Responses: Agggh!! We just explained that quality does not equal popularity. Can't you read? Are you an IDIOT?
Bose Defender: No. I'm not the idiot, you're all idiots. This newsgroup is populated by a small clique of crazy "audiophile" types who spend hundreds of dollars for cable that doesn't even make a difference.
Newbie: (forgot about the newbie didn't you!) (in a weak voice) I want my mommy.
toon volledige bericht

[ Voor 4% gewijzigd door Tyrian op 30-08-2004 20:15 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Die 901 heb ik een paar jaar terug bij een kennis van me gehoord, aangesloten op een Sherwood versterker en cd speler. We hadden daar dezelfde discussie als in dit topic en hij gaf aan het wel te willen uitproberen. Godallemachtig wat hebben we toen gelachen zeg! Ik wist dat die 901's volledig afhankelijk zijn van de equalizer die erbij zit (al een schande op zich natuurlijk) en dat deze de laagweergave ontzettend "boost" omdat de kleine drivertjes totaal geen sublaag kunnen weergeven.

Kweenie of iemand de bij audiofielen behoorlijk geliefde Telarc "time warp" test-cd kent? Staat een nummer op van Strauss in een heel bizarre versie "also sprach Zarathustra" met kerkorgeltje op fors volume (25Hz) en een volledig, erg dynamisch opgenomen symphonie orkest. Dit stuk duurt slechts 1,48 minuten en stond niet eens overdreven hard... Na dit nummer deed GEENEEN driver in geen van beide speakers het meer. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de equalizer het laag zou temperen en dat er dus geen schade op zou treden, gewoon het nummer te horen zonder de bass tonen dus maar dat was denk ik iets te geavanceerd over Bose en hun electronica gedacht: Het was echt net alsof we 1,48 minuut naar een stervend, schor en verkouden expresso-apparaat stonden te luisteren, schitterend gewoon!

Kennis heeft meteen daarna een paar mooie Dynaudio's gekocht en is daar nog steeds dolgelukkig mee. De Bose's (topmodel welteverstaan) heeft ie bij het grofvuil gezet, in mijn optiek een verstandige keuze waar meer Bose bezitters eens over mogen nadenken. 8)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Anoniem: 63710 schreef op 26 augustus 2004 @ 20:24:

Omdat deze volgens bose niet zo snel kapot gaan. Wie een beetje verstand heeft van profesionele audio en de reparatie ervan, heeft wel eens te maken gehad met uitgebrande tweeters en woofers, maar zelden met midrange speakers die de geest hebben gegeven.
Ja, maar dat komt omdat het meestal drieweg systemen zijn. Bij bepaalde failure modes (te hard open draaien met teveel bas met een te zware versterker, en je versterker laten clippen respectievelijk) blaas je de laagste tonen driver respectievelijk de hoogste tonen driver op. Als je een midrange driver hebt dan krijg je die niet stuk met clippen, want hij filtert mechanisch die hoge tonen er al uit, en je krijgt hem niet stuk door met bastonen de Xmax te overschrijden want die probeert ie ook niet eens weer te geven. Enige manier om een midrange driver stuk te krijgen is pure oververhitting van de voicecoil, en dat kost een *lange* overbelasting, niet alleen ff per ongeluk een inschakelpiek ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:05

voodooless

Sound is no voodoo!

He GreenGras, die kennis van jou, ben je dat niet toevallig zelf :+ :P

Sorry, ik moest ff >:)

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 30-08-2004 21:42 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jasper Janssen schreef op 30 augustus 2004 @ 21:30:
[...]

Ja, maar dat komt omdat het meestal drieweg systemen zijn. Bij bepaalde failure modes (te hard open draaien met teveel bas met een te zware versterker, en je versterker laten clippen respectievelijk) blaas je de laagste tonen driver respectievelijk de hoogste tonen driver op. Als je een midrange driver hebt dan krijg je die niet stuk met clippen, want hij filtert mechanisch die hoge tonen er al uit, en je krijgt hem niet stuk door met bastonen de Xmax te overschrijden want die probeert ie ook niet eens weer te geven. Enige manier om een midrange driver stuk te krijgen is pure oververhitting van de voicecoil, en dat kost een *lange* overbelasting, niet alleen ff per ongeluk een inschakelpiek ofzo.
Klopt helemaal :)
Dat je een woofer of een tweeter zwakker is dan een midrange is gewoon onzin.
Heeft idd alles te maken met het freq. bereik dat ie toegedient krijgt.
Bovendien als je een midrange met bassen gaat voeden blaas je hem eerder op dan een echte woofer (over het algemeen), omdat ie er simpel niet op berekend/ontworpen is. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
basic :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ach, 1x bose gehoord, bij me (rijke :P ) oom, die heeft zich ook gewoon zo'n setje aan laten smeren, en verder niet geluisterd OID. Want hij is niet zo moeilijk. ik wel. En ik had dus ook echt niet zo'n bose set gekozen boven mijn eigen set. me marantz sr4300 met infinity reference 41 vind ik toch _echt_ mooier klinken als zijn set, met een wapperend en te hoog afgefilterde sub. T enige wat ik wel wil ruilen van zijn HT was de grote TFT aan de muur met mijn 21" crt ;)
Maarjah ieder zijn smaak, dat iemand B&O koopt kan ik overigens wel begrijpen, het staat gewoon mooi in een moderne huiskamer. Dus voor de mensen die wat minder audiofiel zijn maar meer interieur-o-fiel, is het denk ik een mooi merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

dirk38 schreef op 28 augustus 2004 @ 10:51:
Ik heb nog een paar Bose 301 boekenplank speakers van 17 jaar oud, en die klinken nog prima. deslijds kwamen deze speakers goed uit verschillende tests,
de ophang rubbers van de speakers zijn ook nogsteeds gaaf.
Deze had ik dus ook en dacht altijd een prima geluid te hebben maar toen ik deze omwisselde voor mijn huidige ST installatie moest ik toch wel lachen .
Om een voorbeeld te geven toen mijn nieuwe installatie geplaatst was stond ook mijn oude setje nog te draaien en bij het nummer kalverliefde van robert long waarbij de akoestische gitaar zo mooi klinkt {op mijn nieuwe set althans} leek het bij de bose 301 wel of de akoestische gitaar was ingeruild voor een oude basgitaar.
Het vervelende met het menselijk oor is dat het zich aanpast met het steeds verder achteruitgaande geluid .Op het laatst zit je naar een sudderende gehaktbal te luisteren zonder het in de gaten te hebben.
Ik heb geen hekel aan bose ,ik vind over het algemeen de bose 802 een verademing om naar te luisteren in uitgaansgelegenheden zolang ze niet te hard staan uiteraard.
Zeker in vergelijking met sommige andere audioapparatuur wat je aan kan treffen
Die melkpakken shit is gewoon brak maar dat behoeft geen uitleg meer denk ik.
Dit is gewoon gemaakt voor vrouwen die wel skyradio maar geen speakers in huis willen hebben.
Overigens heb ik tijdens mijn aanschaf van mijn speakers wel geleerd dat er geen speakers zijn die alle muzieksoorten perfect weergeven .
Allemaal hebben ze wel een gebied waar ze of zwakker of sterker zijn en zeker voor iemand die veelzijdig is wat muzieksoort betreft [alleen house en hip hop pruim ik niet] is het niet makkelijk om speakers te kiezen .

offtopic b&w is het geworden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Ik heb hier een setje 3weg basreflex speakers van Sony staan uit.. nou, moet zo rond 93 geweest zijn, die zaten toen bij een model midiset dat er toen bij de (voorganger van) Megapool aan het uitgaan was, voor 1100 gulden. 'k zal binnenkort eens de units losschroeven en wat foto's maken. Ze zijn opgetrokken uit 12 mm spaanplaat overigens, dus niet wat je noemt geweldige construktie. Zelfde als die Bose dus.

En als straks mijn Eltaxen (Universe setje 5.0, ook cheapo crap maar dan kost het ook niks ;) ) binnenzijn zal ik ze ook eens openmaken. De zuilen daarvan zijn volgens mij opgetrokken uit 18 mil MDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klik hier eens...
En, hoe reageren wij (de meeste) hierop;Afbeeldingslocatie: http://diversif.free.fr/chartegraphique/smiley/fuck2.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Anoniem: 111211 schreef op 31 augustus 2004 @ 09:06:
Klik hier eens...
En, hoe reageren wij (de meeste) hierop;[afbeelding]
De stakker die dat ding heeft gekocht! B) B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 22:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Haeg schreef op 31 augustus 2004 @ 00:25:
Overigens heb ik tijdens mijn aanschaf van mijn speakers wel geleerd dat er geen speakers zijn die alle muzieksoorten perfect weergeven .
Da's onzin. Goeie speakers, en die zijn er best, zijn neutraal. Ze geven het geluid weer zoals het opgenomen is, en dan maakt het dus niet uit wat voor soort muziek het is. Het is gewoon een kwestie van smaak, want veel mensen willen bij dance/trance alleen maar beuken en bij andere muziek willen ze dat de tweeters hun oren zoveel mogelijk martelen. Sja... dat heeft weinig met serieuze audio te maken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113409

Anoniem: 107284 schreef op 31 augustus 2004 @ 09:24:
[...]

De stakker die dat ding heeft gekocht! B) B)
Hey man dat is mijn advertentie :+

Ik koop wel een stel kleine eltax voor die 50 euro bij conrad 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43

mvz

muziek verslaafde

het lettertype waarmee bose op de speakers staat, is hetzelfde als supertech ;x

nee maar oom van me heeft ook zo'n bose set. maar toch ben ik contenter met mijn 2 magnat motion 880 front speakers. zit gewoon meer warmte/zware tonen in de muziek

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:43
Jasper Janssen schreef op 31 augustus 2004 @ 04:05:
Ik heb hier een setje 3weg basreflex speakers van Sony staan uit.. nou, moet zo rond 93 geweest zijn, die zaten toen bij een model midiset dat er toen bij de (voorganger van) Megapool aan het uitgaan was, voor 1100 gulden. 'k zal binnenkort eens de units losschroeven en wat foto's maken. Ze zijn opgetrokken uit 12 mm spaanplaat overigens, dus niet wat je noemt geweldige construktie. Zelfde als die Bose dus.

En als straks mijn Eltaxen (Universe setje 5.0, ook cheapo crap maar dan kost het ook niks ;) ) binnenzijn zal ik ze ook eens openmaken. De zuilen daarvan zijn volgens mij opgetrokken uit 18 mil MDF.
Ja dat is ook troep maar het verschil is dat het daarbij ook gewoon duidelijk is: geen pretenties, lage prijs, ziet er vaak ook nog goedkoop uit. Dan verwacht je ook niks anders.

Bose is gewoon duur en er wordt een soort exclusiviteit aan gegeven door aparte displays/demoruimtes in winkels en van die "wij zijn de beste" zwam verhalen. Maar ondertussen is het nog steeds troep. Dat strookt niet.

Het is gewoon frustrerend dat je als bedrijf slechte spullen kan maken en die gewoon massaal verkoopt. Dat het kennelijk niet noodzakelijk is dat je spullen ook echt goed zijn.
De hele installatiemarkt wordt overheerst door Bose terwijl er veel betere produkten op de markt staan. Ook hier op GoT hoor je nog regelmatig mensen over Bose beginnen dat ze gehoord hebben dat dat goede spullen zijn en in deze draad zijn er mensen die Bose professioneel gebruiken en dan daarover praten alsof het topspul is. Mijn god, die gasten weten wel hoe je meuk aan de man moet brengen zeg, pffff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op 31 augustus 2004 @ 15:34:
[...]
Ja dat is ook troep maar het verschil is dat het daarbij ook gewoon duidelijk is: geen pretenties, lage prijs, ziet er vaak ook nog goedkoop uit. Dan verwacht je ook niks anders.

Bose is gewoon duur en er wordt een soort exclusiviteit aan gegeven door aparte displays/demoruimtes in winkels en van die "wij zijn de beste" zwam verhalen. Maar ondertussen is het nog steeds troep. Dat strookt niet.

Het is gewoon frustrerend dat je als bedrijf slechte spullen kan maken en die gewoon massaal verkoopt. Dat het kennelijk niet noodzakelijk is dat je spullen ook echt goed zijn.
De hele installatiemarkt wordt overheerst door Bose terwijl er veel betere produkten op de markt staan. Ook hier op GoT hoor je nog regelmatig mensen over Bose beginnen dat ze gehoord hebben dat dat goede spullen zijn en in deze draad zijn er mensen die Bose professioneel gebruiken en dan daarover praten alsof het topspul is. Mijn god, die gasten weten wel hoe je meuk aan de man moet brengen zeg, pffff.
Yup, en dat lukt ze wel zo goed dat ze maar een leuk gebouwtje van de winst hebben gekocht..;
Afbeeldingslocatie: http://www.bose.it/images/corpcenter.jpg
Kom je binnen staan er 2 laptops met winISD, en een magazijn vol cambridge-soundworks units :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111287

JvS schreef op 28 augustus 2004 @ 21:17:
[...]
Een groot verschil, in die huiskamers staan alle merken elkaar te beconcurreren. Bose dealers mogen geen bose speakers bij de andere speakers zetten, die moeten in een aparte door bose ontworpen bose kamer / wand geplaatst worden, waar je ze alleen met andere bose speakers kan vergelijken.

Het feit dat bose speakers niet in een wand opgenomen mogen worden zegt al iets. Daarnaast mogen de verkopers niet zelf beslissen voor welke prijs de speakers verkocht worden, dat wordt allemaal centraal door bose geregeld, dat is volgens mij zelfs illegaal.
Ik werk bij een Expert winkel, en ook wij hebben daar het Bose Partner 2000 Plan. Complete achterlijke constructie, waar dealers graag mee akkoord gaan.

Tuurlijk is het leuk als je voor je baas spullen verkoopt met een hoge winstmarge (Bose, maar ook de andere speakermerken 36 tot 40%, soms nog iets meer). TV`s verkopen we tegen 20%, vind ik ook een redelijke marge, maar waarom moeten die speakers dan zo duur verkocht worden?

Het leuke is echter als je samen met een klant een set samenstelt, en dan juist door de marge op de speakers een mooie setprijs kunt maken. Klant blij (mooie korting), winkeltje & baas blij. Bij BOSE mag dat officieel dus niet. Terwijl dat GVD bij wet verboden is. Als ik het voor het zeggen had - heb ik niet- opgeflikkert met die zooi. Maar ja, d`r zijn zoveel klanten die je kunt vertellen dat ze beter wat grotere speakers kunnen nemen, voor meestal minder geld, en dan toch per sé BOSE willen. Prima dan, ik heb `t meegedeeld dus geen schuldgevoel meer bij mij. En petje af voor de marketing van BOSE.

De arrogante houding, dat je als winkel blij mag zijn dat je BOSE màg verkopen staat mij echter totaal niet aan. Een winkel zou zijn eigen marges moeten bepalen. Verticale prijsbinding is verboden, waar blijft de NMA?

Maar misschien is die hoge prijs wel goed: hoe duurder, hoe minder mensen `t kopen. Ik zal ook eens kijken of ik dat Partner2000-contract te pakken kan krijgen, kan iedereen `t zelf lezen. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 20:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik zou nu mn 26 jaar oude Philips 22AH492 teakhouten Bassreflex speakers wel eens willen vergelijken met een stel bose-dingen. HiFi Speakers uit 1978 naast een stel plastic melkpakjes op steroïden...

Ik heb trouwens nog ergens een foto van een opengemaakte ITT Synton S4-50 tweeweg drukkamerluidspreker uit de jaren '70. iemand interesse of is dit te antiek?

[ Voor 5% gewijzigd door mentalmadnizz op 31-08-2004 17:29 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 21:14

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

graag, speakers zijn altijd boeiend!

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Afbeeldingslocatie: http://www.SkyCache.com/img/ITTsyntondrukkamerspeakeropen.jpg
Dit zal vast geen high-end speaker geweest zijn (wel hifi volgens DIN45000). er zat een sticker achterop met f185,- erop.

Voor de duidelijkheid; dit is dus een ITT Synton S4-50. 30watt DIN vermogen/50watt muziekvermogen, en een "Praktische Betriebsleitung" van 3.12watt.
frequentiebereik van 45-20000hz, en deze foto is genomen nadat er twee dikke matrassen aan dempingsmateriaal uit kwam. (hele kast zat vol demping, van voor tot achter).

Ik heb er helaas maar 1 van, die ander is spoorloos. ik heb m samen met een lullig philips boxje en een gigantische Philips 948 Stereo Music Centre van een stel nonnen gekregen. Jammer, want ik vind m best wel lekker klinken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Dat is nou eenmaal hoe het er toen aan toeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Exirion schreef op 31 augustus 2004 @ 09:25:
[...]

Da's onzin. Goeie speakers, en die zijn er best, zijn neutraal. Ze geven het geluid weer zoals het opgenomen is, en dan maakt het dus niet uit wat voor soort muziek het is. Het is gewoon een kwestie van smaak, want veel mensen willen bij dance/trance alleen maar beuken en bij andere muziek willen ze dat de tweeters hun oren zoveel mogelijk martelen. Sja... dat heeft weinig met serieuze audio te maken :)
Dat is geen onzin ,iedere winkel waar ze echte audio apparatuur verkopen zal je dat vertellen.
Ik heb tijdens mijn zoektocht naar de juiste speakers voor mijn huiskamer {zelfs dat maakt uit} zeker een twintigtal luidsprekers in mijn woning beluisterd.
Wat zijn dan goede speakers volgens jou want als jij zegt dat ze er zijn kun je vast twee verschillende merken en typen opnoemen.
Als je ze dan gevonden hebt moet je ze dan eens naast elkaar zetten wedden dat je een hemelsbreed verschil hoort tussen beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ik zou trouwens graag nog wat speakers open willen maken, maar de dingen van het homecinema center beneden zitten dichtgelijmd (panasonic), en mijn oude panasonic speakers zitten op onbekende manier in elkaar. Mn Philips 22AH492 zitten met van de grote nietjes dichtgenageld, en nog een setje sony's beneden zitten dichtgespijkerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
Haeg schreef op 31 augustus 2004 @ 21:15:
[...]

Dat is geen onzin ,iedere winkel waar ze echte audio apparatuur verkopen zal je dat vertellen.
Ik heb tijdens mijn zoektocht naar de juiste speakers voor mijn huiskamer {zelfs dat maakt uit} zeker een twintigtal luidsprekers in mijn woning beluisterd.
Wat zijn dan goede speakers volgens jou want als jij zegt dat ze er zijn kun je vast twee verschillende merken en typen opnoemen.
Als je ze dan gevonden hebt moet je ze dan eens naast elkaar zetten wedden dat je een hemelsbreed verschil hoort tussen beide.
Opzich heeft Exirion wel een beetje gelijk, goede speakers klinken neutraal! De vraag is dan wel: wat zijn dan goede speakers? Vergelijk het met patat, hoe smaakt patat? Niemand kan dat zo 1-2-3 vertellen, omdat ieder frietje anders in de pan ligt, en omdat iedere zak patat ''anders'' gemaakt is. Welk patatje heeft nou de échte patatsmaak? En hoe smaakt échte patat eigenlijk? Ik bedoel dus te zeggen: welke speaker klinkt nou het neutraalst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94711

TomSwinnen schreef op 26 augustus 2004 @ 23:27:
[...]

Kijk, zo een reacties maken van zo een topic als dit dus een domme Bose flamewar.
Wie wilt er Bose op zijn speakers hebben? Véél mensen, dat mag je van mij aannemen. Bose heeft een naam, en die naam staat (toevallig!) op hun producten.

En dan zit je weer verkeerd, iedere iets of wat muziekliefhebber luistert naar wat hij goed vindt klinken.. is dat een Bose, leuk voor hem, het speelt zijn muziek af op de manier die hij leuk vind, dus hij kan er verder van genieten.
Iedere iets of wat hifi-fanaat of hi-ender zal automatisch niets positiefs mogen zeggen over Bose, of hij wordt aanzien voor een freak.

Bezint eer je iets zegt.
Eindelijk eens een reactie die slaat op elke audiofiel / muziek liefhebber.
Maar zodra je een luister test uit gaat voeren of gaat testen met een toon generator. Zal je tot de ontdekking komen dat er dus dingen missen.
En daar door dus niet naar werkelijkheid weer gegeven worden.
o.a. door de freq. range van de bose speakers (Waar we het in dit geval over hebben. Want er zijn zeker meerdere speakers met de zelfde eigenschappen)

En dan zal een JBL, B&W, Mission, Klipsch of noem ook maar op misschien wel beter klinken voor de persoon die er naar luistert. Maar dit hangt ook nog heel erg af van de klank eigenschappen van de versterker en de toonregeling.
Iets wat je wel degelijk hoort als je een ander type versterker op de zelfde speakers aan sluit.

Rest er nog 1 vraag die niemand ooit zal kunnen beantwoorden wat is "neutraal" geluid? Want elke zaal/kamer/ruimte klinkt anders. Maar ook elke positionering van de speakers kan anders klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

subsonik schreef op 28 augustus 2004 @ 15:37:
[...]
Hebben jullie soms ook het gevoel dat je de enige op de wereld bent met enig verstand van geluid? In café's, discotheken en op grote openlucht-evenementen vind ik de klank in 90% van de gevallen absoluut ruk. Zelfs zeer basic dingen als bas of treble die 20dB te hard staan, waardoor de bijbehorende woofers of tweeters totaal over hun nek gaan en staan te vervormen dat het geen naam meer heeft... geen van m'n vrienden schijnt er zelfs maar iets van te merken.
Ja inderdaad...... Naar mijn idee word er maar veel met apparatuur gespeeld en niet gewerkt. Ook word er teveel rotzooi gekocht / gebruikt / misbruikt en noem t maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Anoniem: 94711 schreef op 01 september 2004 @ 00:38:
[...]

Ja inderdaad...... Naar mijn idee word er maar veel met apparatuur gespeeld en niet gewerkt. Ook word er teveel rotzooi gekocht / gebruikt / misbruikt en noem t maar op.
Noem eens concrete voorbeelden, het liefst van situaties waarin je wel goed geluid verwachtte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 01-05 18:19

JT

VETAK y0

Leuk voorbeeld. Ik sta in een tent. Muziek klinkt kut, maar niet vervormd. Later klinkt de muziek wel vervormd en kut. Ik kijk op de amps, clipping lampjes staan steeds te knipperen. Later wordt (na een uur ofzo) het volume net ff iets zachter gezet, muziek klinkt weer gewoon kut zonder vervorming en lichtjes zijn uit. En zo blijft zich dat herhalen 8)7

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:33
Goed voor alle duidelijkheid vroeger zou ik voor bose zijn gegaan (wist ik veel), nu weet ik wel beter (lees: er zijn luidsprekers die geluid met veel meer detail en diepgang weergeven).
Wat me wel steeds opvalt als ik pretparken bezoek, is dat er overal bose luidsprekers worden toegepast. En qua geluid in attracties en bosrijke omgevingen (Efteling), maar ook open pleinen (Disneyland Parijs _/-\o_ ) klinken ze vrij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Tja het waarom staat al minstens 4x in dit topic maar nu een 5e en hopelijk laatste maal (ik vind het persoonlijk wel welletjes eigenlijk met dit topic echt nuttige discussies komen er niet uit voort) Bose is niet per definitie slecht, bose is gewoon superduur.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
ROFL, dat ding staat hier ook

3x raden hoe die het huis is binnen geslopen :)

..... nee, dat is het niet, nee, dit gezinnetje hier heeft geen last van hun oortjes

nee, dat is het ook niet ....

Mijn moeder vond het zo mooi weggewerkt :*) ... melkpakje hier, melkpakje daar ..... ennuh, de subwoofer onder de bank })

opgeruimt staat netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sub onder de bank :X Ik zeg niks :X

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ach, op m'n werk verkopen we ook Bose en fuck die dealerprijzen, als er een klant geïnteresseerd is, verkopen we doodleuk met korting. Wij bepalen de prijs en niet Bose. En dan nog: Hoe willen ze dat controleren?

Maar inderdaad, wie dat "sub onder de bank" bedacht heeft moeten ze afschieten. Iedere keer weer: man en vrouw in de winkel. Man luistert naar hoe de set klinkt, vrouw bedenkt vast waar ze de sub weg kan moffelen :X "Kan die ook in de kast?" Nou, dat past wel, maar of het mooi klinkt? 8)7

Ik word zo moe van die Bose regel dat je niks met de prijs mag doen :r

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 01-09-2004 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Haeg schreef op 31 augustus 2004 @ 21:15:
Je reageert op iets wat ik helemaal niet gezegd heb. Er wordt gesteld dat speakers bij bepaalde soorten muziek horen. Wat jij zegt slaat ergens anders op: elke speaker heeft een klankkleur die past bij bepaalde kamerakoestieken. Met andere woorden: elke speaker klinkt niet overal even goed.

Dan blijft mijn mening nogsteeds overeind: een speaker die neutraal klinkt kan alle soorten muziek even goed weergeven. Het is een heel slechte zaak als een speaker voor een bepaald soort muziek bedoeld is, want dan is er een duidelijke kleuring.

En als een serieuze audiozaak jou durft te vertellen dat speaker voor klassiek of rock geschikt zijn, dan zijn het amateurs. Of de speakers deugen in ieder geval niet ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Laatst online: 25-02 14:34
austin_77 schreef op 01 september 2004 @ 00:55:
Goed voor alle duidelijkheid vroeger zou ik voor bose zijn gegaan (wist ik veel), nu weet ik wel beter (lees: er zijn luidsprekers die geluid met veel meer detail en diepgang weergeven).
Idem. Die melkpakjes vond ik destijds ook state-of-the-art, alhouwel ik nooit echt overtuigd was met te te horen bij een oom. :)

Sinds ik tijd op GoT kom, weet ik nu ook wel beter. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:31

BHQ

Leuk topic :)
Ik vind zelf de marktstrategie van Bose heel erg kut. Vaste dealerprijzen e.d, kloot op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Yapser schreef op 01 september 2004 @ 12:39:
Ik vind zelf de marktstrategie van Bose heel erg kut. Vaste dealerprijzen e.d, kloot op.
Voor zover ik weet doet Apple dat ook, en B&O werkt alleen met gespecialiseerde dealers. Opzich is dat niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op 01 september 2004 @ 00:42:
[...]
Noem eens concrete voorbeelden, het liefst van situaties waarin je wel goed geluid verwachtte?
In dj cafe waar ze vaak contests geven wat dus eigenlijk berust op de kwaliteiten.
werd er juist erg slecht op dat soort dingen gelet.

Discotheken, cafe's en feesten waar vaak maar wat aan gerommeld word.

Eigenlijk vind ik dat dat op heel veel plekken gebeurt waar maar een beetje muziek gemaakt word op wat voor manier dan ook.

Een radio studio waar gewoon niet de juiste apparatuur aanwezig is.

noem maar op heb al een hele boel dingen meegemaakt waarvan ik denk :S|:( 8)7

of wat denk je van een normale oude l*llen kroeg waar ze amper muziek draaien waar dan wel weer goeie apparatuur hangt waar menig discotheekje of feest cafe van kan dromen.

Let om je heen maar eens op bijna overal waar met muziek gewerkt word kom je de raarste dingen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Anoniem: 94711 schreef op 01 september 2004 @ 20:12:
[...]

In dj cafe waar ze vaak contests geven wat dus eigenlijk berust op de kwaliteiten.
werd er juist erg slecht op dat soort dingen gelet.

Discotheken, cafe's en feesten waar vaak maar wat aan gerommeld word.

Eigenlijk vind ik dat dat op heel veel plekken gebeurt waar maar een beetje muziek gemaakt word op wat voor manier dan ook.

Een radio studio waar gewoon niet de juiste apparatuur aanwezig is.

noem maar op heb al een hele boel dingen meegemaakt waarvan ik denk :S|:( 8)7

of wat denk je van een normale oude l*llen kroeg waar ze amper muziek draaien waar dan wel weer goeie apparatuur hangt waar menig discotheekje of feest cafe van kan dromen.

Let om je heen maar eens op bijna overal waar met muziek gewerkt word kom je de raarste dingen tegen.
toon volledige bericht
In Cafe's is het meestal de eigenaar die dan ook het geluid er een beetje bijprutst, liefst zo goedkoop mogelijk. Dat het hard gaat heeft gewoon prioriteit.
Discotheken een beetje hetzelfde. Als je er de lichttechniek ziet weet je dat je ook niet veel hoeft te verwachten van het geluid: de helft kapot en de andere helft supergoedkope rommel uit de Conrad gids. Op zijn best hangen er een paar Mac 300's, maar dat is ook speelgoed. Aan het geluid zal meestal iets meer geld besteed zijn, maar het staat er meestal op standje veel te hard.
Op bruiloften en braderijen en dat soort werk staat meestal de lokale PA boer met zijn rommel, Bose is daar zeker geen uitzondering. Hier worden meestal slechte spullen gecombineerd met slechte muziek :P.

Plekken waar je wel goed geluid kan verwachten zijn de wat grotere acts in het clubcircuit of de grote podia (HMH, Ahoy) of grote festivals. Bij het kleinere werk moet je geluk hebben.
En verder in het theater natuurlijk. Daar is het budget, de tijd en de technici om het echt goed te doen. Daar wordt het ook niet geaccepteerd als het niet goed is.

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 01-09-2004 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:57
In de lokale discotheek hier is zowel licht en geluid prima in orde gelukkig :) Hele tent hangt vol met Mac500's, een of andere laser, en 't geheel wordt bediend met'n Martin Maxxyz, en nog 2 andere tafels waarvan ik't merk ff kwijt ben :X Best leuk spul :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is zeker niet overal zo er zijn genoeg mensen die wel snappen hoe t werkt. En die ook leuke spullen hebben staan dankzij hun goede leverancier.
Er zijn duidelijk mensen die het verschil wel snappen.
Maar ook genoeg mensen die zich technicus noemen en die naam niet eens waard zijn omdat ze gewoon niet eens weten waar ze op moeten letten.

Helaas komt die laatste veel te vaak voor en vandaar mijn reactie omdat ik ook weet hoe het wel kan. Jammer genoeg noemt iedereen die wel eens een mengpaneel heeft aangeraakt zich ook gelijk technicus of wat dan ook terwijl dat helemaal niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Ik ben in de vakantie in de Disco van Gigi D'Agostino (L'Altro Mundo) geweest en daar hadden ze het beste geluid wat ik tot nu toe ben tegen gekomen in een disco. Ik bedoel hiermee dus wel een echt 'disco-geluid', dus niet audiofiel ofzo.

Maar dat klonk echt machtig daar... enorme bass zonder te vervormen.

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Exirion schreef op 01 september 2004 @ 09:08:
[...]

Je reageert op iets wat ik helemaal niet gezegd heb. Er wordt gesteld dat speakers bij bepaalde soorten muziek horen. Wat jij zegt slaat ergens anders op: elke speaker heeft een klankkleur die past bij bepaalde kamerakoestieken. Met andere woorden: elke speaker klinkt niet overal even goed.

Dan blijft mijn mening nogsteeds overeind: een speaker die neutraal klinkt kan alle soorten muziek even goed weergeven. Het is een heel slechte zaak als een speaker voor een bepaald soort muziek bedoeld is, want dan is er een duidelijke kleuring.

En als een serieuze audiozaak jou durft te vertellen dat speaker voor klassiek of rock geschikt zijn, dan zijn het amateurs. Of de speakers deugen in ieder geval niet ;)
Een neutrale speaker zonder kleuring maar wel in die kamer en niet in die ,dat kan dus volgens jou?
En kon je al een neutrale speaker bedenken of ben je nog naarstig op zoek? ;)

• Cheese_man
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

hehe....alle pagina's doorgelezen!! Blijft interessant dat Bose. Vroeger...inderdaad toen de melkpakken net nieuw waren, was ik ook verliefd. 2000 gulden toen. Enige tijd is bij mij thuis overwogen deze aan te schaffen...tot de B&W standard Ovals (heette ze geloof ik) voor 800 gulden werden gedemonstreerd in dezelfde ruimte!!!

Uiteindelijk zijn het redelijk voordelinge standaard 3weg Technics boxen geworden, maar het verliefd worden op en het vallen voor verkoop blabla en marketing was wel aanwezig.

Die 802's hadden ze bij drive in disco's begin jaren 90 op mijn middelbare school....wel met Subwoofer kast trouwens....klonk toen best goed. Waarschijnlijk omdat ze niet vol open hoefde om de aula te vullen. Dacht trouwens dat dat systeem als volgt uitgeleverd moest worden....1xsub kast met twee 802's MET Equalizer....en dat was dan alleen voor links. Voor rechts zou dat setje herhaald moeten worden voor een optimale klank. Wil niet weten hoe duur dat zou zijn!

Ik vind het eigenlijk wel schokkend te lezen dat men 1000 euro vroeg voor een systeem zoals op de foto's van de TS. Ook in die tijd moet er voor dat geld beter te krijgen zijn geweest.

Een kennis van me heeft een tweetal Driades staan van ongeveer 1000 euro bij elkaar...en man...dat klinkt zoveel beter dat je er bang van wordt.

Better sound through research zeggen ze bij Bose. En dat klopt!!! Het is technisch best knap dat ze goed geluid weten te krijgen uit te kleine conusjes/drivers door electronica (met die 901 als beste voorbeeld)...daar zal best research in zijn gedaan.

"Helaas" moet ik het voorlopig nog doen met mijn oude Technics SB-102 speakers uit 1976 (waren toen volgens mijn ouders ongeveer 400 gulden voor de set). Moet echt een keer op zoek naar nette boekenplankspeakers voor max 500-1000 euro de set....

reserveringshouder Tesla Model 3

• JT

JT

VETAK y0

Haeg schreef op 01 september 2004 @ 23:32:
[...]
Goede studiomonitors zoals de Tannoy Reveal zijn neutraal.

Ecodan warmtepomp

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Haeg schreef op 01 september 2004 @ 23:32:
Een neutrale speaker zonder kleuring maar wel in die kamer en niet in die ,dat kan dus volgens jou?
Elke speaker heeft kleuring, daar kun je niet omheen. Maar je kunt wel een kleuring zoeken die goed bij jouw kamerakoestiek past en die combinatie kan een neutrale weergave opleveren. Je weet zelf ook wel dat het overgrote deel van de speakers te hard of niet-strak laag weergeeft. Zelf dure systemen zijn vaak op het (naar mijn mening) inferieure bass-reflex systeem gebaseerd. Bovendien gaat er in het midden/hoog vaak veel fout vanwege een grillige frequentiecurve van de middentoner (indien die er is) en de tweeter. Tel daar nog bij op dat je bij meerdere speakers meer fasefouten krijgt, vandaar dat ik ook de voorkeur geef aan een goed 2-weg systeem, liefst een closed box, transmission line of DA-line.
Nou nee, ik ben al heel lang voorzien :) Zelf heb ik 2-weg DA-line speakers staan met Peerless high-end units erin. Ontwerp en bouw van m'n vader, net als de klasse-A mosfet bak die eraan hangt. En ik kan je zeggen dat het inderdaad hele neutrale weergevers zijn. Bass is enorm strak en verder is het hele geluid goed in verhouding. De tweeters zijn zijden dometweeters en ze klinken ook inderdaad zijdezacht ;)

Over een paar maanden komt er uitbreiding in de vorm van 2 grote 3-weg closed-box speakers met wederom Peerless high-end units en 3 klasse-A mosfet versterkers per kast. Volledig actief dus :9

Oh, en ik luister ook erg regelmatig naar een AKG studio reference hoofdtelefoon die enorm veel in studio's gebruikt wordt, en ja... inderdaad omdat ie zo neutraal klinkt. Geen keiharde bass, geen keihard hoog, maar gewoon evenwichtig geluid dat elke soort muziek kan weergeven. Een goeie opname linkt super en een slechte opname klinkt slecht. Zo hoort het wmb :)

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-04 10:55

BTB

Exirion schreef op 01 september 2004 @ 12:54:
[...]

Voor zover ik weet doet Apple dat ook, en B&O werkt alleen met gespecialiseerde dealers. Opzich is dat niet zo erg.
Niet zo erg? Ben je nou helemaal! Het is zelfs bij wet verboden. De importeur/fabrikant/distributeur mag absoluut niet eisen van dealers dat ze altijd de adviesprijs rekenen, dan gaan ze nat.

Bram Bouwens

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
kweet het, kweet het,

sinds we een nieuwe 5.1 set hebben, staat de sub mooi in de hoek, geeft 10x betere accoustiek, maartoch, weet je waar die nu staat :*) ? Dan lach je je helemaal ziek ...... onder het bed van m'n ouders, als geluids installatietje voor de slaap kamer ... ene melkpakje op het ene nachtkastje, andere op het andere nachtkastje
/me LinuX-TUX zit er nog steeds over na te denken om dat ding eens op de wekker aan te sluiten ofzo }) ....

[ Voor 1% gewijzigd door LinuX-TUX op 02-09-2004 15:51 . Reden: TyPo ]

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
hahaha, als ik dit zo lees, dan waren(en zijn nog steeds) mijn gedachten over bose wel goed, het is het geld niet waard, eigenlijk zou ik wel is een vergelijking willen maken tussen zo'n accoustimas, of een ander bose systeem en mijn systeem bestaande uit de Celestion Ditton 15-XR icm Sansui AU-X301 wired by Monster, maar helaas beschik ik zelf niet over bose's :( ,

Ho wacht...het is helaas, omdat ik dan niet kan vergelijken, ik wil ze ABSOLUUT niet zelf hebben :r ,

mocht er nog iemand zijn in omgeving almere, dan zou ik graag willen uitnodigen, of als je geen zin hebt om te komen, kom ik wel naar jouw toe :P

edit: zolang het maar in het weekend is :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dr Pro op 02-09-2004 17:06 ]

Dr Pro schreef op 02 september 2004 @ 17:02:
hahaha, als ik dit zo lees, dan waren(en zijn nog steeds) mijn gedachten over bose wel goed, het is het geld niet waard, eigenlijk zou ik wel is een vergelijking willen maken tussen zo'n accoustimas, of een ander bose systeem en mijn systeem bestaande uit de Celestion Ditton 15-XR icm Sansui AU-X301 wired by Monster, maar helaas beschik ik zelf niet over bose's :( ,

Ho wacht...het is helaas, omdat ik dan niet kan vergelijken, ik wil ze ABSOLUUT niet zelf hebben :r ,

mocht er nog iemand zijn in omgeving almere, dan zou ik graag willen uitnodigen, of als je geen zin hebt om te komen, kom ik wel naar jouw toe :P

edit: zolang het maar in het weekend is :)
Misschien ooit eens een luisterdag organiseren? :)

• Barry
Dat zou ik wel willen doen! Dan neem ik mijn Bose Accoustimass3 set mee, en een set van vergelijkbare prijs. En wie o wie, durft zijn kostbare Creative Inspire set mee te nemen voor een vergelijkenis? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

* Kaj. sleept z'n Z-640 set wel mee dan; net zulke kwaliteit, maar je weet tenminste dat je niet al te hoog in moet zetten met die dingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Kaj. schreef op 03 september 2004 @ 10:23:
* Kaj. sleept z'n Z-640 set wel mee dan; net zulke kwaliteit, maar je weet tenminste dat je niet al te hoog in moet zetten met die dingen. ;)
Ik heb hetzelfde setje, en voor 69 euro ben ik toch erg content met zo'n niet-pretentieus systeempje voor een beetje herrie bij de PC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Smaak verschilt, valt daar over twisten ? Nee, simpel. Iedereen kan wel roepen, Bose is bagger, maar baseert men dat op een paar filters ? Of een paar speakertjes die er "goedkoop" uitzien ?

Voor mij is het altijd nog zo geweest, speakers kies je uit naar aanleiding van je interieur en de geluidskwaliteit. Het maakt mij persoonlijk weinig uit wat men erin stopt, als het er maar uit komt.

Persoonlijk ben ik wel een Bose liefhebber. Hun design en geluidskwaliteit vind ik goed. Heb ervaring met Acoustimass, Bose 901 6de serie en de 802's. Met name de 901's vind ik top. 9 kleine drivers kunnen zo een bas produren ? En het zijn zeker niet de slechtste bassen, vervormd niet op hoge input en zijn niet stuk te krijgen, kunnen namelijk pieken aan van 4000watt.

Draaiende op een Yamaha, 2 maal 400 watt, versterker in een 50 vierkante oppervlakte staan ze hun mannetje. Voorheen ook gedraaid met een drive in show met een grote 802 opstelling en kreeg alleen maar complimenten over de geluidskwliteit, tot 1500 man grote zalen.

De vroegere JBL's, met name de "glijbanen" konden makkelijk de Bose uit markt drukken, maar tegenwoordig zijn er geen goeie compacte systemen meer zoals Bose dat levert. En daar zit nu net het succes van Bose in, compactheid met een goeie geluidsweergave. Set er voor mij maar eens een andere set naast die hetzelfde produceert als Bose, ongeacht wat er in mag zitten !

Met name de 802 serie vond ik erg handig. Pakken wat je nodig heb voor een feest, en thuis laten wat je niet nodig had.

Maar goed, smaak verschilt, zo ook de budgetten. Mijn 901's hangen nu bij een vriend van me en ze zijn niet stuk te krijgen en klinken nog even mooi als dag 1. Set ik daar nu wat anders naast ter vergelijk, dan zijn er weinige die er in de buurt komen. En voormezelf kom ik regelmatig in aanraking met de nieuwste speakers, luister veel bij RAF in de kamers, en dan is de spoeling gauw dun.

Maar goed, ik ben er blij mee, en daar gaat het om.

De topic doet Bose geen recht aan, maar Bose kenners weten wel beter, net zoals Schumacher, die ook steeds nr. 1 blijft door de ontwikkeling van Ferrari ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weppe
  • Niet online
Het zal altijd blijven, mensen die een hekel hebben aan Bose, en mensen die er liefhebber van zijn!

Persoonlijk heb ik hele goede ervaringen met Bose 802. De kwaliteit is niet geweldig, maar het volume wat uit zo'n klein kastje komt is werkelijk ongeloofelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 50893 schreef op 03 september 2004 @ 11:09:
Smaak verschilt, valt daar over twisten ? Nee, simpel. Iedereen kan wel roepen, Bose is bagger, maar baseert men dat op een paar filters ? Of een paar speakertjes die er "goedkoop" uitzien ?
Nee, het wordt gebasseerd op genoeg feiten (en dan heb ik het niet over de topicstart) en gebasseerd op iemand die ZEER veel verstand van zaken heeft in de PA wereld (Jag). Overigens is het gewoon zo dat je met 13cm woofertjes niet veel lucht kan verplaatsen. En luchtverplaatsing is geluid. Voor veel bas heb je luchtverplaatsing nodig. Lijkt me duidelijk dan.
Voor mij is het altijd nog zo geweest, speakers kies je uit naar aanleiding van je interieur en de geluidskwaliteit. Het maakt mij persoonlijk weinig uit wat men erin stopt, als het er maar uit komt.
Ik kies naar geluidskwaliteit en een eerlijke vergelijking met andere speakers uit dezelfde prijsklasse.
Persoonlijk ben ik wel een Bose liefhebber. Hun design en geluidskwaliteit vind ik goed. Heb ervaring met Acoustimass, Bose 901 6de serie en de 802's. Met name de 901's vind ik top. 9 kleine drivers kunnen zo een bas produren ? En het zijn zeker niet de slechtste bassen,
Maar er is beter te krijgen voor de prijs.
vervormd niet op hoge input en zijn niet stuk te krijgen, kunnen namelijk pieken aan van 4000watt.
Vervormt misschien niet, maar helemaal de 802 wordt achterlijk schel en scherp. En die 4000watt, geloof je het zelf ? 8)7 Ik daag je uit om het er is op te zetten, ook al is het maar een piek. Vergeet mij met m'n videocamera niet uit te nodigen >:) Daarnaast gaat het niet om pieken maar om continu vermogen, continu SPL en max spl.
Draaiende op een Yamaha, 2 maal 400 watt, versterker in een 50 vierkante oppervlakte staan ze hun mannetje. Voorheen ook gedraaid met een drive in show met een grote 802 opstelling en kreeg alleen maar complimenten over de geluidskwliteit, tot 1500 man grote zalen.
Zal ik je wat vertellen ? Meeste mensen geven niks om geluidskwaliteit en de meesten merken het geen eens als het vervormt B) Dus wat feestvolk zegt hecht ik eerlijk gezegd niet zoveel waarde aan :P
De vroegere JBL's, met name de "glijbanen" konden makkelijk de Bose uit markt drukken, maar tegenwoordig zijn er geen goeie compacte systemen meer zoals Bose dat levert.
NOFI, maar met PA vind ik afmetingen TOTAAL NIET van belang. Alsof je een feestje voor 2000 man gaat houden op 20x20 meter :P
En daar zit nu net het succes van Bose in, compactheid met een goeie geluidsweergave. Set er voor mij maar eens een andere set naast die hetzelfde produceert als Bose, ongeacht wat er in mag zitten !
Vraag maar of Jag zijn EAWs ernaast wil zetten. Waar heb jij je set mee vergeleken dat je zulke uitspraken durft te doen ?
Met name de 802 serie vond ik erg handig. Pakken wat je nodig heb voor een feest, en thuis laten wat je niet nodig had.
Het ging toch om de geluidskwaliteit :?
Maar goed, smaak verschilt, zo ook de budgetten. Mijn 901's hangen nu bij een vriend van me en ze zijn niet stuk te krijgen en klinken nog even mooi als dag 1. Set ik daar nu wat anders naast ter vergelijk, dan zijn er weinige die er in de buurt komen. En voormezelf kom ik regelmatig in aanraking met de nieuwste speakers, luister veel bij RAF in de kamers, en dan is de spoeling gauw dun.
Ja, waar de Bose speakers niet naast de andere speakers staan ? Lekker eerlijk :o Blindtest gedaan ? Want nofi, jij bent duidelijk bevooroordeeld IMHO :P
Maar goed, ik ben er blij mee, en daar gaat het om. En over de 901:
GreenGras schreef op 30 augustus 2004 @ 20:57:
Die 901 heb ik een paar jaar terug bij een kennis van me gehoord, aangesloten op een Sherwood versterker en cd speler. We hadden daar dezelfde discussie als in dit topic en hij gaf aan het wel te willen uitproberen. Godallemachtig wat hebben we toen gelachen zeg! Ik wist dat die 901's volledig afhankelijk zijn van de equalizer die erbij zit (al een schande op zich natuurlijk) en dat deze de laagweergave ontzettend "boost" omdat de kleine drivertjes totaal geen sublaag kunnen weergeven.

Kweenie of iemand de bij audiofielen behoorlijk geliefde Telarc "time warp" test-cd kent? Staat een nummer op van Strauss in een heel bizarre versie "also sprach Zarathustra" met kerkorgeltje op fors volume (25Hz) en een volledig, erg dynamisch opgenomen symphonie orkest. Dit stuk duurt slechts 1,48 minuten en stond niet eens overdreven hard... Na dit nummer deed GEENEEN driver in geen van beide speakers het meer. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de equalizer het laag zou temperen en dat er dus geen schade op zou treden, gewoon het nummer te horen zonder de bass tonen dus maar dat was denk ik iets te geavanceerd over Bose en hun electronica gedacht: Het was echt net alsof we 1,48 minuut naar een stervend, schor en verkouden expresso-apparaat stonden te luisteren, schitterend gewoon!

Kennis heeft meteen daarna een paar mooie Dynaudio's gekocht en is daar nog steeds dolgelukkig mee. De Bose's (topmodel welteverstaan) heeft ie bij het grofvuil gezet, in mijn optiek een verstandige keuze waar meer Bose bezitters eens over mogen nadenken. 8)
toon volledige bericht
:P
De topic doet Bose geen recht aan, maar Bose kenners weten wel beter, net zoals Schumacher, die ook steeds nr. 1 blijft door de ontwikkeling van Ferrari ;)
Leuke vergelijking: V-Power is namelijk niks beter dan Euro 98, sterker nog, V-Power is geen eens octaan 98 maar 97 of 95 :o Wat de link is: V-Power is gemaaklt me Ferrari :P

[ Voor 20% gewijzigd door JT op 03-09-2004 11:30 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Hier staat een review van de Bose 301 in het blad Stereoplay. Deze maken gegedegen tests van hifi.
http://www.stereoplay.de/...hp/188/stp1003bose301.pdf

Hij komt er niet goed vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 50893 schreef op 03 september 2004 @ 11:09:

Persoonlijk ben ik wel een Bose liefhebber. Hun design en geluidskwaliteit vind ik goed. Heb ervaring met Acoustimass, Bose 901 6de serie en de 802's. Met name de 901's vind ik top. 9 kleine drivers kunnen zo een bas produren ? En het zijn zeker niet de slechtste bassen, vervormd niet op hoge input en zijn niet stuk te krijgen, kunnen namelijk pieken aan van 4000watt.

De vroegere JBL's, met name de "glijbanen" konden makkelijk de Bose uit markt drukken, maar tegenwoordig zijn er geen goeie compacte systemen meer zoals Bose dat levert. En daar zit nu net het succes van Bose in, compactheid met een goeie geluidsweergave. Set er voor mij maar eens een andere set naast die hetzelfde produceert als Bose, ongeacht wat er in mag zitten !

Maar goed, ik ben er blij mee, en daar gaat het om.

toon volledige bericht
1. Je bent een grappenmaker die lekker probeert te stoken
2. Je meent het serieus en bent niet voor reden vatbaar.

Ik hoop 1 maar ben bang dat het 2 is :P

Blijkbaar is je gehoor voor audio dusdanig krom dat je de sound van Bose kunt waarderen. Ik ken meer van die mensen hoor: als de bass maar keihard (dat het pure resonantie is maakt ze niet uit) is en het hoog lekker fel, dan is het goed. En als ie dan ook nog 'veel Watts heeft' en lekker hard kan dan is het een 'goeie box'!! Sja, wie Bose nogsteeds koning vindt na bijvoorbeeld Dynaudio ofzo gehoord te hebben, die is niet goed wijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik wou het niet zo neerzetten maar ben het best wel met Exirion eens :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Judaz schreef op 03 september 2004 @ 11:28:
Hier staat een review van de Bose 301 in het blad Stereoplay. Deze maken gegedegen tests van hifi.
http://www.stereoplay.de/...hp/188/stp1003bose301.pdf

Hij komt er niet goed vanaf.
Stereoplay en gedegen tests? Ik heb ze eens een mail gestuurd over de manier waarop ze digitale coax kabels getest hadden. Het was een uitgebreide mail met veel technische uitleg over waarom hun tests belachelijk ware. Als antwoord kreeg ik een mail zonder enige technische onderbouwing van hun standpunt. Weerspreken konden ze mij echter niet... Als je beter gaat lezen dan merk je dat het een stel over het paard getilde gasten zijn die bijna alles goed vinden wat duur is :P (om het maar even heel extreem uit te drukken).

Op zich dan opmerkelijk dan ze Bose toch niet goed vinden ;) Blijkbaar hebben ze toch nog enig verstand :) Het was in ieder geval de eerste en laatste keer dat ik het tijdschrift heb gekocht, al hoewel... die review geeft weer hoop :+

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 03-09-2004 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
ik wil ook wel naar zo'n luisterdag komen, woont er iemand alleen?? :P

ik woon nog bij mijn ouders :+ en ik denk niet dat zei dat zo waarderen, als er 10 installaties binnen staan :X , ze vinden het al erg genoeg als ik mijn installatie 'iets' harder zet. maar als iemand zo'n luister/vergelijk dag wilt 'openen' wil ik best komen :) , post het dan iig wel in deze topic ;)

ik ga even bookmarken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

deepspace schreef op 03 september 2004 @ 12:18:
[...]
Stereoplay en gedegen tests? Ik heb ze eens een mail gestuurd over de manier waarop ze digitale coax kabels getest hadden.
knip
Beetje off topic, maar kabels kun je toch niet zoveel aan testen? Zo lang je maar een beetje normale lengte en dikte hebt, is het verschil in kwaliteit toch nauwelijks te meten, laat staan te horen. Het is allemaal laag frequent signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 16:30

lier

MikroTik nerd

Hierbij mijn ervaringen met Bose:

Bose 301 type 1:

Heerlijke speaker die ik 1 keer per jaar gebruik voor ons tuinfeest. Soms worden ze ook uitgeleend voor feestjes... Even voor de duidelijkheid, ik gebruik ze dus echt 1 maal per jaar.

Bose 901 type 3:

Vol trots aangeschaft en vergeleken met mijn Vifa Filigran zelfbouw speakers. Wat een ronduit belachelijke luidspreker ! Waar staat alles ? Hoe groot is een piano. Daar staat wel een indrukwekkende dynamiek tegenover (Braziliaanse drumband wordt redelijk waarheidsgetrouw weergegeven).

Bose Accoustimass 5 type 1:

Altijd met veel plezier bij mijn oom naar geluisterd.

Bose Accoustimass 5 type 2:

Tijdens oppassen iets meer in kunnen verdiepen. Ronduit lachwekkend, wat doet die bass nou weer !?

Al met al zeker de moeite waard voor vele mensen (maar wellicht ook alternatieven voor.)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Judaz schreef op 03 september 2004 @ 13:52:
Beetje off topic, maar kabels kun je toch niet zoveel aan testen? Zo lang je maar een beetje normale lengte en dikte hebt, is het verschil in kwaliteit toch nauwelijks te meten, laat staan te horen. Het is allemaal laag frequent signaal.
Let wel, het ging om DIGITALE Coax! Dus de electrische eigenschappen zijn nog minder van belang dan bij een analoge kabel ;) . Maar goed. Ze hebben heel wat metingen verricht. Met die metingen kun je idd vaststellen dat een kabel beter is dan een andere, zegt echter niet dat dat ook hoorbaar is ;) Waarschijnlijk zouden die goede kabels beter tot hun recht komen als analoge interlink :) . Maar goed, ik geloof niet in slechte digitale kabels, in ieder geval niet als je een goede DAC hebt, en voor DD en DTS maakt het al helemaal niets uit, en daar voor gebruik je die kabels toch meestal. Want zeg nu zelf, als je een high-end CD-speler hebt met een geweldige DAC, ga je die echt niet met SPDIF op je amp aansluiten. En als je al een externe DAC hebt, dan doet ie toch wel op zijn minst aan reclocking, anders heb je naar mijn mening voor niets zoveel geld uitgegeven :P (los van het feit dan iedere goede DAC wel een kleine buffer heeft, om bv oversampling en shit te doen, zodoende weinig jitter)

Maar goed, back on topic.. voor Bose maak dat toch allemaal niet uit :+

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 03-09-2004 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
Die test van de Bose 301 in Stereoplay is wel lollig. Ik heb even de meetcurve uitvergroot voor de duidelijkheid...

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/got/grafiek_bose301.png

Veel woorden ga ik er niet aan vuil maken.... maar m'n 25 EUR dure 13cm Mivoc midwoofer heeft én een veel vlakker frequentieverloop, én geeft meer bas, én geeft meer hoge tonen. En dat is dan 1 driver, geen woofer/tweeter combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

subsonik schreef op 03 september 2004 @ 15:56:
Die test van de Bose 301 in Stereoplay is wel lollig. Ik heb even de meetcurve uitvergroot voor de duidelijkheid...

[afbeelding]

Veel woorden ga ik er niet aan vuil maken.... maar m'n 25 EUR dure 13cm Mivoc midwoofer heeft én een veel vlakker frequentieverloop, én geeft meer bas, én geeft meer hoge tonen. En dat is dan 1 driver, geen woofer/tweeter combinatie.
Ik denk dat het Bose concept vrij simpel is:

1. maak een zo goedkoop mogelijk boodschappenlijstje van componenten.
2. pruts iets in elkaar om met kleine woofertjes zoveel mogelijk 'boom boom' te produceren (sommige mensen noemen het bass).
3. zuig wat leuke specs uit je duim
4. doe alsof je iets heel bijzonders ontworpen en gebouwd hebt.
5. geef in electronicazaken aan potentiele klanten een mooie catalogus weg waarin indrukwekkende foto's van 'laboratoria' en 'ontwikkelafdelingen' staan. vertel erbij dat je speakers aan de allerhoogste eisen voldoen en dat ze blabla-certified zijn, en dat vertel dat je als Bose klant de eer hebt om voor slechts $$$$$ zo'n topprodukt in huis te halen.

Zoiets? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 03-09-2004 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
offtopic:
[quote]Judaz schreef op 03 september 2004 @ 13:52:
[...]

Beetje off topic, maar kabels kun je toch niet zoveel aan testen? Zo lang je maar een beetje normale lengte en dikte hebt, is het verschil in kwaliteit toch nauwelijks te meten, laat staan te horen. Het is allemaal laag frequent signaal.[/quote]

Let wel, digitale coax. Die pakt de 3 MHz mee (of net niet op 44.1), en is dus geen laagfrequent signaal. Eerder vergelijkbaar met videokabels die (component op de andere 2 van 3) 2 MHz en (RGB of component luma of composiet) 6 MHz tikken. Is ook niet zo gek, want SPDIF is d'r gewoon op gemaakt om over courante tulp videokabeltjes te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
Dr Pro schreef op 03 september 2004 @ 13:23:
ik wil ook wel naar zo'n luisterdag komen, woont er iemand alleen?? :P

ik woon nog bij mijn ouders :+ en ik denk niet dat zei dat zo waarderen, als er 10 installaties binnen staan :X , ze vinden het al erg genoeg als ik mijn installatie 'iets' harder zet. maar als iemand zo'n luister/vergelijk dag wilt 'openen' wil ik best komen :) , post het dan iig wel in deze topic ;)

ik ga even bookmarken :P
Als we Bose setjes gaan testen; kan het zelfs in een bejaardentehuis >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 13:50

Sick Nick

Drop the top!

Barry_Loef schreef op 03 september 2004 @ 16:43:
[...]

Als we Bose setjes gaan testen; kan het zelfs in een bejaardentehuis >:)
Dat kan zelfs nog wel in een gangkast, gewoon die "bass module's" stapelen en die melkpakjes bovenop gooien >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 18:36
Veel objectiefs komt er hier toch niet uit, dus zal ik maar even aanvullen met volgende standpunt:

Ik ben van mening dat veel mensen die zo'n duur B*se (als audioliefhebber kan het niet over mijn lippen krijgen :p) gewoon niet willen toegeven dat ze zich hebben laten vangen door de marketingblabla van Bose. Bovendien hebben ze er heel veel geld voor betaald en tegen alle beterweten in blijven ze vasthouden dat het toch fantastisch klinkt. Ook al hebben ze (soms) al andere dingen gehoord die veel beter klinken.

Voor mij is B*se gewoon 1 grote marketingstunt. Goedkope drivertjes, goedkope componenten, brakke behuizingen, goedkope aansluitingen, overgoten met een heel goed sausje van reclame en veel nietszeggende technische blabla.

Ik ben er ook zeker van dat die auditoriums met b*se setjes zodanig gebouwd zijn dat die setjes op hun best klinken. Meestal is de muziek die er dan gespeeld wordt speciaal gekozen. Maw heel "eenvoudige" muziek, bombastische kerkorgels en uiterst complexe dynamische klassieke muziek zal je er niet horen.

Voor zij die zich laten vangen heel jammer, voor zij die er zo vast van overtuigd zijn, mij niet gelaten...

* DinoBe schuift nog een cdtje in zijn Arcam - Rotel - B&W installatie

ignorance is bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
maar wordt zo'n luisterdag nouw nog georganiseerd?? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 02-05 16:38

Tijntje

Hello?!

DinoBe schreef op 03 september 2004 @ 17:16:
Veel objectiefs komt er hier toch niet uit, dus zal ik maar even aanvullen met volgende standpunt:

Ik ben van mening dat veel mensen die zo'n duur B*se (als audioliefhebber kan het niet over mijn lippen krijgen :p) gewoon niet willen toegeven dat ze zich hebben laten vangen door de marketingblabla van Bose. Bovendien hebben ze er heel veel geld voor betaald en tegen alle beterweten in blijven ze vasthouden dat het toch fantastisch klinkt. Ook al hebben ze (soms) al andere dingen gehoord die veel beter klinken.

Voor mij is B*se gewoon 1 grote marketingstunt. Goedkope drivertjes, goedkope componenten, brakke behuizingen, goedkope aansluitingen, overgoten met een heel goed sausje van reclame en veel nietszeggende technische blabla.

Ik ben er ook zeker van dat die auditoriums met b*se setjes zodanig gebouwd zijn dat die setjes op hun best klinken. Meestal is de muziek die er dan gespeeld wordt speciaal gekozen. Maw heel "eenvoudige" muziek, bombastische kerkorgels en uiterst complexe dynamische klassieke muziek zal je er niet horen.

Voor zij die zich laten vangen heel jammer, voor zij die er zo vast van overtuigd zijn, mij niet gelaten...

* Tijntje schuift nog een cdtje in zijn Arcam - Rotel - B&W installatie

ignorance is bliss
toon volledige bericht
Exact het zelfde geld voor B&O.
Ook veel te duur voor wat je krijgt.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
voor B&O ja, maar hij heeft het over B&W }:O

edit: en b&o klinkt nog wel, in tegenstelling tot (de meeste) bose's :r

[ Voor 63% gewijzigd door Dr Pro op 03-09-2004 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 02-05 16:38

Tijntje

Hello?!

Dr Pro schreef op 03 september 2004 @ 19:16:
voor B&O ja, maar hij heeft het over B&W }:O

edit: en b&o klinkt nog wel, in tegenstelling tot (de meeste) bose's :r
Weet ik, Ik had het ook niet over zijn speakers.

Bij een vriend van mij hebben ze een complete B&O set staan. ik geloof bij elkaar iets van 10.000 euro.

Persoonlijk vind ik het geweldig k*t klinken (voor dat geld tenminste)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dat mensen B&O kopen kan ik nog wel begrijpen. Die geven nog redelijk geluid en de objectief meetbare eigenschappen zijn denk ik ook wel redelijk. Je betaalt wel teveel voor het geluid wat je krijgt, maar het klinkt gewoon zeer zeker acceptabel en je betaalt voor het design. Bijzonder design ook wel (wat ik zelf niet mooi vind maar das een kwestie van smaak), Bose heeft geen bijzonder design. Matig geluid, slechter dan B&O en de meetbare eigenschappen zijn ronduit waardeloos. Das het verschil tussen B*s* en B&O imho.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12-2024
Kaj. schreef op 03 september 2004 @ 10:23:
De mijne is een beetje aan het afsterven :'(
Verder weet ik nog iets waar bose wel leuk in klinkt:

Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/bn647098/pics/alfa-gt-red-cop-2004.jpg
Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste

Let op:
~[html]~[html]~[norml]~[/norml]~[/html]~[/html]