RonnieB82 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 22:34:
[...]
sorry, evenementen is wat te breed geformuleerd. ik bedoel dan meer de (buiten) sportevenemten, over grote stukken terrein. Waar dan alleen maar achtergrond muziek nodig is, en er omgeroepen moet kunnen worden.
Er worden dan ook vaak een hoop kastjes neergezet (elke 25-50 meter een 802), zodat de speakers niet hard hoeven, maar er wel een groot bereik word gehaald.
en daarvoor zijn ze uitstekend! (wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat er geen ander geschikt spul is, er is genoeg, maar de 802's zijn voor dit werk erg geschikt)
Een paar kleine full range kastjes wegzetten langs een veld kan met elk merk wel. Het is niet alsof dat beter gaat met 802's. Het is ook niet alsof die kasten kleiner zijn dan de concurrentie gezien hoeveel geluid eruit komt.
Tunboy schreef op zondag 01 februari 2009 @ 01:18:In Brussel is ook ergens een grote zaal (mogelijk het Paleis voor Schone Kunsten) waar klassieke concerten gegeven worden, en ook hier staan twee joekels van Bose-speakers op het podium. Hoe komt dat? Zijn deze dan wel goed? Of was ook dat een foute aankoop?
Klassiek is meestal akoestisch. En als orkesten toch versterkt worden (bijv buitenlocaties of niet symphonie orkesten met crossover met popmuziek), dan gebeurt dat met hele mooie nette PA's, niet met twee grote (Bose) kasten.
Er zijn een heleboel merken die echt hele mooie speaker systemen maken: L-acoustics, Adamson, D&B, Meyer sound, ElectroVoice, EAW, Renkus Heinz, Sound Projects, Axys, Nexo en echt nog veel meer. Allemaal merken waar goed mee te werken is en die systemen maken waar goed over nagedacht is. En waar ook heel veel ontwikkeling bij is geweest met steeds betere directivity control (ook voor sublaag!!) met bijbehorende software en hardware. Zelfs met electronische exact te manipuleren afstraling! En goed klinkend, veel output en niet kapot te krijgen.
L-Acoustics V-dosc line array: pioneers met de line array techniek. Nog steeds erg goed systeem wat erg veel gebruikt wordt.
En dan heb je Bose die nog steeds dezelfde conventionele kasten maakt helemaal volgepropt met dezelfde full range drivers en veel te kleine woofers in de "subs". En die beweert dat je met per muziekant een geluidspaal op het podium beter geluid haalt dan met bovengenoemde systemen. Sja, het steekt er gewoon een beetje schril bij af

.
Stapeltje Bose 802's. Met ja, een hoop full range drivers dus

Lager? Die kasten kosten gemiddeld om en nabij de €10.000,- per stuk. En daar hangen er dan ongeveer 6 tot 20 van per kant (afhankelijk van locatie en systeem), met soms heel veel extra array's nog. En dan heb ik het nog niet over de amp racks en alle dsp's (en subs).
Het ziet er misschien lomp uit en gaat ook lomp hard en de locatie bepaalt het best haalbare resultaat, maar goedkoop is het niet en er is ook wel over nagedacht doorgaans

.
Funktion one is wel een ok merk, wordt vooral voor dance events gebruikt. Exclusief vooral in de zin van dat je het niet heel veel ziet. Valt wel op met die paarse kleur

. Goed uitgevoerde "ouderwetse" techniek (alles hoorngeladen), sommige techs zweren erbij. Het hangt/staat nu in een club hier in Utrecht (net als de distributeur als ik me niet vergis): ik moet zeggen, voor het eerst goed geluid daar.
Conventionele array met paars hout van Funktion one, je moet ervan houden