![]() | |||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | Doom: 10 december 1993 was de dag dat de wereld kennis maakte met Doom. En nu, na meer dan 10 jaar, zal er een nieuwe Doom game komen: Doom 3 Links: • Officiële Doom 3 site • ID software (ontwikkelaar) • Activision (uitgever) • ua-corp.com – site met nu alleen nog maar een counter erop. Mijn gok is dat hier in de toekomst data op komt te staan die je moet/kunt gebruiken met Doom 3. Game informatie: • Vijanden • Wapens • Items Community sites: • Doom 3 HeadQuarters • Doom3center.com • Doom3zone • NewDoom.com • DoomIIIfiles.com • Doomworld.com • Planetdoom.com • Doom3portal.com • Doomgate.com Interviews: • 22 juli 2004 - Gamespot.com: Doom 3 Q&A Todd Hollenshead and Tim Willets • 22 juli 2004 - Gamespy.com: id Software talks DOOM 3 and beyond (PC) • 22 juli 2004 - Ign.com: DOOM 3 Interview • 16 juli 2004 - Doom 3 multiplayer informatie. • 23 september 2003 - Doom 3: ID spreekt en met screens. • 2003 - ID software activate 2003 interview • 17 augustus 2003 - A Chat With id's Tim Willits • 17 augustus 2003 - Quakecon 2003: It's Interview Time With Id Software • 16 augustus 2003 - A Conversation With John Carmack • 16 augustus 2003 - Tim Willits and Todd Hollenshead of id Software • 30 april 2003 - Voices from the Past • 10 maart 2003 - Q&A: id Software's Todd Hollenshead and Tim Willits • 21 augustus 2002 - Talkin' DOOM with id Software • 2002 - GameSpot DOOM 3 Q&A with Lead designer Tim Willits • 23 mei 2002 - Q & A with John Carmack • 28 mei 2001 - A Chat With id Software - Part III • 27 mei 2001 - A Chat With id Software - Part II • 26 mei 2001 - A Chat With id Software - Part I • 22 februari 2001 - Jim Dosé Interview • 20 februari 2001 - Fred Nilsson Interview Benchmarks: • 20 juli 2004 - Nvidia 6800 Ultra en GT, ATI X800XT-PE en Pro, Nvidia 5950 Ultra en ATI 9800Pro • 29 juli 2004 - meer informatie over de kwaliteit van Doom 3 in verschillende 'quality' modes. .PLAN updates Sommige mensen van ID software houden een .plan update bij. Soms wel leuk en interessant om het te lezen. De laatste .plan vind je HIER. Daar kun je vervolgens rechts in een tabel makkelijk klikken op andere .plan updates van de mensen die bij ID software werken. Links naar oude GoT topics: • Doom3: The Legacy • [PC]Doom III Deel 2 • Doom III deel 3 Releasedate: 3 augustus 2004 | ![]() | |||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | Screenshots: Voor de mensen die mij inmiddels kennen van de ‘startposts’ zullen weten dat ik liever zo weinig mogelijk screens in een startpost doe om de snelheid er een beetje in te houden • Doomworld.com • Planetdoom.com • Ign.com Video’s: • Doomworld.com – pagina met een aardig aantal video’s. • Planetdoom.com – pagina met video’s. Demo: Er is nu nog geen demo beschikbaar. Er zal wel een demo komen maar die zal niet beschikbaar zijn voordat Doom 3 officieel released is. De ‘roddels’ zijn dat het een paar dagen na de official release beschikbaar zal komen. Patches: Spel is nog niet eens uit maar heb alvast maar ruimte gereserveerd om toekomstige patches hier neer te planten Gratis stuff: Wallpapers: • http://www.doom3.com/images/desktops/desktop_1_lg.jpg • http://www.doom3.com/images/desktops/desktop_2_lg.jpg • http://www.doom3.com/images/desktops/desktop_3_lg.jpg • http://www.bfmaps.nl/~lighteye/doom3/wallpaper1.jpg • http://www.bfmaps.nl/~lighteye/doom3/wallpaper2.jpg 21 seconden intro song: • Doom3.com | ![]() | |||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | Ik heb volgens het artikel van HardOCP de feiten op een rij gezet: Algemene zaken waar je rekening mee moet houden: • Windows 98 wordt niet ondersteunt! • Vergeet de alpha versie ! • Heat-Haze is een DirectX 9 feature en daarom alleen beschikbaar op DirectX 9 kaarten. Dit zal automatisch ingeschakeld worden als Doom 3 een DirectX 9 kaart vind. • Het is belangrijk dat je AF en AA e.d. op ‘door programma laten beheren’ zet (Application Preference). Je kunt in Doom 3 zelf deze opties beheren. • In het artikel wordt aanbevolen om, als je meer grafische pracht wilt, je resolutie te verhogen in plaats van aan de FA of AA opties te zitten. • Quote uit een interview: Also, tell people to defrag their hard drive before they install ! Eisen waar minimaal aan moet worden voldaan: • DirectX 9.0 compatible 3D kaart met 64MB RAM • Microsoft Windows 2000 of XP • Pentium 4 1.5 GHz of Athlon XP 1500+ • 384 MB RAM • 8x CD-ROM • 2.2 GB harde schijf ruimte • Breedband verbinding voor multiplayer (modem/ISDN zal niet gaan) Videokaarten die ondersteund worden: • ATI: Radeon 8500, 9000, 9200, 9500, 9600, 9700, 9800 • NVIDIA: GeForce 3, GeForce 4MX, GeForce 4 Titanium, GeForce FX, GeForce 6 De quality modes: Doom 3 kent vier quality modes: low, medium, high, ultra high. Als je meer wilt weten wat deze modes doen zou je de HardOCP artikel kunnen lezen of deze .PLAN update. Kort samengevat is de low quality mode voor 64 MB videokaarten, de medium voor 128 MB videokaarten, de high voor 256 MB videokaarten en de ultra high voor 512 MB videokaarten. Uitleg over DirectX 9 compatible: Bij de minimale eisen staat "DirectX 9.0 compatible 3D kaart". Dit betekend dat je een 3D kaart nodig hebt die DirectX 9 aankan. Dit kan net zo goed een DirectX 7 of 8 3D kaart zijn, zolang het dus maar ondersteuning heeft om ook DirectX 9 te kunnen draaien. Doom 3 zal speciale DirectX 9 features ondersteunen die alleen op volledig DirectX 9 kaarten kunnen draaien. Eén van deze features is de zogenaamde Heat-Haze (Heat-Haze is opstijgende warme lucht, goed te zien bij Formule 1 bijvoorbeeld). Omdat deze Heat-Haze alleen kan werken met een DirectX 9 kaart kun je deze feature dus niet zien op DirectX 7 of 8 kaarten. | ![]() | |||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | Releasedate: Nog maar een keer: 3 augustus 2004 Komt Doom 3 alleen op de PC uit? Nee. Doom 3 zal ook verschijnen op de Xbox en het is bevestigd dat Doom 3 ook zal uitkomen op de MAC en Linux platformen. Wat voor renderer gebruikt Doom 3? OpenGL Ondersteund Doom 3 multiplayer? Ja tot maximaal 4 spelers. Verder komt er een Tournament Mode, Team Deathmatch, Free For All en Last Man Standing. Hoeveel uur speeltijd bevat het singleplayer gedeelte? Onduidelijk. Enige wat bekend is dat Carmack heeft gezegd dat je het in 1 weekend kunt uitspelen als je een ervaren gamer bent. 20 uren valt ook veel te lezen. Zullen er nog ‘goodies’ geleverd worden bij de verkoop van Doom 3? Ja, alleen bij de special edition dacht ik. Het zal in ieder geval een ‘TIN Demon Mini Figure’ bevatten (Voorbeeld). Waar kan ik Doom 3 kopen? Ik denk sowieso wel alle gamewinkels en diverse andere zaken die ook cd’s verkopen. Op vergelijk.nl zou je kunnen zoeken naar online winkels die Doom 3 verkopen. Mod support? Uiteraard. Kort gezegd zal ID zoveel mogelijk tools releasen die ze zelf ook hebben gebruikt EN ze leveren de source van de bestaande maps erbij zodat je daarvan kunt leren, want dat is de beste manier volgens hun Verder zullen ze ook tutorials maken. En dit alles zal zo spoedig mogelijk released worden maar ze werken ook nog aan een demo en andere dingen die zij belangrijker achten. CD/DVD en hoeveel? Doom 3 komt alleen op CD uit met in totaal 3 schijfjes. DVD versie zit er niet in dus. | ![]() | |||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
![]() | Waarom een ‘regeltjes’ gedeelte? Klinkt misschien een beetje kinderachtig ‘regeltjes’ maar hopelijk heb ik dan nu even de aandacht. We weten ook dat regels er zijn om overtreden te worden maar misschien zit er nog iets tussen hé dat wist ik niet De bedoeling van dit gedeelte is om je een snel overzicht te geven over wat je wel en niet kunt/mag posten op GoT zonder dat je direct zelf moet gaan zoeken naar andere faq’s bijvoorbeeld. Verder is het om het topic schoon te houden van bijvoorbeeld ‘warez-talk’ of flames of irritant grote screenshots enz. enz. Wat is nou warez? Kort samengevat verstaat men onder warez elke file (zoals audio, video, een screenshot of whatever) waar een copyright op zit die zonder toestemming van de auteur gedeeld wordt op het internet. Doom 3 zal naar mijn mening een aardig populair spel gaan worden en zeker als het terecht komt in de ‘warez-scene’ zullen er veel mensen zijn die Doom 3 illegaal zullen gaan downloaden. Een discussie of dit wel kan is niet op zijn plaats in dit topic. Verder interesseert het niemand of jij Doom 3 al gedownload hebt en al helemaal niet met welke snelheid je aan het downloaden bent. Enige relevante links die je zou kunnen lezen om te voorkomen dat je iets doet wat men hier liever niet heeft: • Als het niet mag, haal het dan maar weg • Algemene policy • SGD faq Reviews: Ik heb met Terr erover gehad en hij vind het goed dat er screenshots geplaatst worden van ingescande artikelen. MAAR het is NIET goed als de tekst er ook bij op staat. Een link geven mag ook niet en ‘subtiel hinten’ nog minder. Dit om de boel nog eens duidelijk aan te geven. Spoilers: Sommige mensen willen bijvoorbeeld nog niet precies weten hoe het verhaal gaat van het singleplayer gedeelte. Of ze willen niet weten wat je precies moet doen om een level uit te spelen. Mocht je denken dat je post een spoiler bevat dan kun je overwegen een stukje code te plaatsen zodat het niet direct leesbaar wordt. code:
Voorbeeld (hou je muis ingedrukt op het zwarte om het te selecteren):
Screenshots posten: Uit de algemene FAQ van GoT: code:
Deze tag werkt wel maar heeft niet echt effect omdat ik toch eigenlijk vind dat je moet resizen (met paint software) om kB’s te besparen voor de modemmers en langzame servers bijvoorbeeld. Er zijn nog 2 andere manieren welke ik persoonlijk liever zie: 1. Je resized je plaatje met je favoriete painttool naar een maximum breedte van 600 pixels. code:
2. Je doet hetzelfde als bij 1 maar je geeft dan ook nog een url mee naar het grote plaatje (krijg je dus twee plaatjes) dan krijg je de volgende code: code:
Let op de volgende zaken voordat je besluit een screenshot te posten: • Zorg dat je aan een maximum breedte van 600 pixels houdt. • Probeer alleen mooie acties te posten. Bijvoorbeeld als je bug/glitch ziet of op een rare manier d00d gaat oid, ‘panorama’ (mooie) screens zijn ook goed, moet je er wel op letten dat je een beetje mooie kwaliteit hebt. Het moet iig ‘bijzonder’ zijn anders is het alleen maar vervelend voor andere mensen die het topic lezen om alles in te laden. • Een (thumbnail) screen van 600 pixels hoeft maximaal maar 100 a 150 kB te wezen in filesize (en dat is nog vrij groot). Zorg dat je de filesize in de gaten houdt. HELP!!!!11!! ik heb een probleem met het spel: Dit topic is niet bedoeld om je problemen op te lossen. SPV bestaat om problemen met je spellen op te lossen om de boel overzichtelijk te houden. LET OP! Vaak zijn het problemen die al vaak zijn voorgekomen. • Neem de startpost van dit Doom 3 topic door. • Eventueel een startpost van een vorig Doom 3 topic. • Google.com en de GoT search zijn je beste vrienden. Kun je jouw probleem met oplossing nog steeds niet vinden op GoT dan zou je kunnen overwegen een SPV topic te openen. Wees er dan wel zeker van dat je de stickies leest van SPV om er zeker van te zijn dat je een goede en duidelijke topicstart maakt zodat jouw probleem snel opgelost kan worden. Lees dit voor je een topic opent/een reply post! Een klein vraagje tussendoor als in ‘hoe kan ik mijn fps zien’ kan best omdat het vrij ‘klein’ van aard is en snel op te lossen. Let wel op dat een vraag zoals hoe kan ik mijn fps zien irritatie opbrengt omdat dit vaak gevraagd wordt en ook in de FAQ te vinden is bijvoorbeeld. Als jij laat zien dat je ergens moeite voor hebt genomen (als in startpost/faq lezen, juiste info posten enz.) dan is men meestal ook sneller bereid je te helpen Dit voorbeeldje staat dan nog wel niet in de faq maar ik hoop dat de gedachte erachter duidelijk is | ![]() | |||||||||
![]() |
• Hacku - voor de tip van de specs uit PC Gamer en ook voor de community sites.
• H-52 - voor interviews van 22 juli 2004
• BlowFish - voor artikel van HardOCP (29 juli)
Nogmaals: Lees het ‘regeltjes’ gedeelte door. Zet de zogenaamde spoilers s.v.p. in zwarte tables. LET OOK OP DE WAREZ ! Jij als poster kan het voor iedereen verpesten doordat dit topic bijvoorbeeld op slot kan gaan omdat er teveel ‘illegale activiteiten’ in plaats vinden. Ook zou het topic gesloten kunnen worden omdat de 'sfeer' verpest wordt door bijvoorbeeld spoilers te plaatsen zonder 'spoilertag' waar mensen dan weer in een flamewar op reageren.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 26235 op 01-08-2004 16:46 ]