Daar ben ik het dus niet mee eens. Het is allebij AA. Wat verschilt is de methode. De ene methode maakt edges minder 'jaggy' door gehele blending pixels toe te voegen, terwijl de andere subpixels hiervoor gebruikt.Hielko schreef op donderdag 18 november 2004 @ 20:22:
[...]
Dat is dus geen AA, maar gewoon subpixel fontrendering, klein detail.Verschil is dat je AA gewoon op elk type scherm kan gebruiken (CRT of LCD), maar dat subpixel fontrendering alleen helpt bij een LCD.
Ik snap wel dat je erover van mening kunt verschillen: gebruik je nu de subpixel rendering om de resolutie van het font te vergroten of voor de AA. Volgens mij in deze context het laatste, maar jij kunt daar natuurlijk anders over denken
Wat cleartype precies doet weet ik niet uit mijn hoofd. In een MSDN magazine van 2002 stond er eens een artikel over. Voor zover ik me kan herinneren was het wel degelijk een AA algortime en in zijn geheel niet een methode om de font rasterer 'gewoon' een hogere resolutie voor te spiegelen.
Subpixel rendering heeft inderdaad alleen zin op een LCD, omdat je daar de pixels afzonderlijk aanstuurt.
Op een CRT zou het technisch ook kunnen werken, daar die net zo goed aparte rode, blauwe en groene elementen hebben, waar afzonderlijk op gemikt wordt door de kanonnen maar in de praktijk kan dat niet (je zegt namelijk tegen de CRT "trek een lijntje voor deze eenheid van tijd met deze R, G en B waarden).