Ervaringen met 20-inch TFT-schermen en groter (deel 2)

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 3.000 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
Aangezien het vorige deel (Ervaringen met 16ms 1600x1200 20-inch TFT-schermen) aardig vol begon te raken bij deze een nieuw en vers topic om te babbelen over flink geschapen TFT-schermen. Hoewel het eerste topic oorspronkelijk ging over 20,1-inch schermen kwamen ook al snel grotere schermen aan bod (21,3-inch en 23,0-inch) dus daarom heb ik bij deze de topic titel enigzins aangepast :).

Allereerst een paar handige linkjes voor mensen die geintereseerd zijn in >20"-schermen:

Reviews van Tweakers.net
  • Iiyama ProLite E511S 20,1" LCD review
  • Driemaal 21,3-inch: Iiyama, Eizo en Samsung LCD's getest
  • Het neusje van de zalm onder de loep: vier 23" LCD's getest

Externe reviews
  • AnandTech test Samsung SyncMaster 213T
  • Viewsonic VP201B 16ms TFT-schermreview
  • Dell UItraSharp 2001FP 20,1" TFT-monitor review

Overige
  • Prad.de: Duitstalige site met info over LCD's
  • Bericht over nieuwe generatie Apple Cinema Displays

Als laatste nog even een lekkermakertje, het 30-inch scherm van Apple:

• Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    Nog uit het vorige topic, over de Samsung 213T:
    Zou je dit nader kunnen toelichten? Is het niet alleen zo dat de pixels wat 'groter' zijn? Ghosting is voor mij geen onoverkomelijk probleem, aangezien mijn andere TFT daar geen last van heeft.
    Nope, dat wordt veroorzaakt door een hogere responstijd. De 20"-schermen hebben een resonstijd van 16ms terwijl de Samsung 213T een responstijd heeft van 25ms. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de responstijd kan verschillen bij verschillende kleurovergangen en dergelijke.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• raps
    • Registratie: April 2003
    • Laatst online: 22-06 10:38
    Hielko schreef op 20 juli 2004 @ 22:12:
    Nog uit het vorige topic, over de Samsung 213T:

[...]

Nope, dat wordt veroorzaakt door een hogere responstijd. De 20"-schermen hebben een resonstijd van 16ms terwijl de Samsung 213T een responstijd heeft van 25ms. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de responstijd kan verschillen bij verschillende kleurovergangen en dergelijke.
    Uhm, dat is niet echt wat ik bedoelde... Je zei dat je de Samsung 213T beter vond op alle vlakken (behalve gamen dan). Zou je dat nog nader kunnen toelichten?

Het gamen is namelijk niet het voornaamste criterium.

BVD!

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    De reden dat ik de samsung niet beter vind op het vlak van gaming wordt dus veroorzaakt door de responstijd. Hierdoor is het scherm minder geschikt om snelbewegende beelden weer te geven dan de 16ms schermen. Bij de andere toepassingsgebieden is weinig sprake van echt snelbewegende beelden en is de hogere responstijd van de 213T imo geen minpunt.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• raps
    8)7

Het gaat dus niet om het gamen...

Waarom is deze beter dan de 20" schermen op de andere vlakken? Is dit het groter beeldoppervlak?

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    Oh, klein communicatieprobleempje :p

De reden dat de Samsung 213T mijn voorkeur geniet boven de 20" schermen bij de andere toepassingsgebieden is natuurlijk deels te danken aan het groter formaat ('t is toch wel relaxt), maar daarnaast ook aan een betere kleurenreproductie en contrastratio. Ook was de backlight van de Samsung 213T die ik in handen had beter (egaler) dan die van 't 20" scherm dat ik heb gezien, maar dit is iets dat exemplarisch kan verschillen.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Abbadon
    • Registratie: Februari 2000
    • Laatst online: 10-07 18:08
    Hier een review van Samsungs nieuwe 24" widescreen :P

http://www.gamepc.com/lab...ontent.asp?id=243t&page=1

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
    • Registratie: Februari 2003
    • Laatst online: 07-07 20:09
    Zelf ben ik de trotste bezitter van een Iiyama h540s (21.3) :)

Eerst heb ik altijd een iiyama hm903dt gehad, maar deze vind ik toch een stuk beter...

vooral de helderheid en contrast.....ook speel ik er spellen op, ondanks dat ie ''maar'' 20ms is.....

battlefield enzo gaat allemaal prima..

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Detonator op 21-07-2004 12:21 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Appelsap
    • Registratie: Oktober 2003
    • Niet online
    Goed dat er een nieuwe thread is geopend, waarvoor dank, Hielko. Ik heb nog even de oude thread doorgespit, en hier een overzichtje van de reviews en de tot nu toe besproken monitoren gemaakt (indien geen behoefte aan, dan mag deze post weggemod :X ).

Andere reviews:
    Toms hardware vergelijkt de Eizo L885 en de Philips 200P4
    Tomshardware vergelijkt de Dell 2001FP en de Iiyama E511 (en andere kleinere TFT's)
    Cnet bespreekt de Eizo Flexscan L885
    Trustedreviews bespreekt de NEX 2080UX+
    Neoseeker bespreekt de Samsung 213T
    Extremetech bespreekt de HP F2304
    PCMagazine bespreekt de HP F2304
    Designtechnica bespreekt de HP L2335
    Designtechnica beschrijft de BenQ FP231W
    Extremetech bespreekt de BenQ FP231W

--------------------- 20" ----------------------

Afbeeldingslocatie: http://www.pricewatch.info/dpimage/images/17352.jpg
    Iiyama E511S

Afbeeldingslocatie: http://i.i.com.com/cnwk.1d/sc/30710312-2-300-overview-1.gif
    Eizo L885

Afbeeldingslocatie: http://snogard.de/jpg/wh/big/mon23tftph2301_wh_big.jpg
    Philips 200P4

Afbeeldingslocatie: http://graphics.tomshardware.com/display/20040609/images/dell.jpg
    Dell FP2001

Afbeeldingslocatie: http://www.lge.com/down/model/eng/IL/IL20/LB200A/prod/L2010P-p180.jpg
    LG 2010P

Afbeeldingslocatie: http://www.viewsonic.com/images/products/VP201s_175x175.jpg
    Viewsonic VP201S

Afbeeldingslocatie: http://www.necmitsubishi.com/images/B/J/LCD2080ux+_left_big.jpg
    NEC 2080UX+

Afbeeldingslocatie: http://www.acer.nl/acereuro/wr-resource/913757454/upload/E0Entity3/1/Acer_AL2021_Normal.jpg
    Acer 2021

Afbeeldingslocatie: http://h18004.www1.hp.com/products/monitors/tft/images/l2035.jpg
    HP2035

--------------------- 21" ----------------------

Afbeeldingslocatie: http://www.samsung.com/nl/products/monitor/lcdmonitors/images/213t_m.jpg
    Samsung syncmaster 213T

Afbeeldingslocatie: http://www.shopgenie.co.uk/photosProduits/810/ME0000397810_1.jpg
    Iiyama H540S

--------------------- 23" ----------------------

Afbeeldingslocatie: http://reviews.designtechnica.com/images/reviews/1695/20040621_2145451.gif
    HP L2335

Afbeeldingslocatie: http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/7/0,1311,sz=1&i=74023,00.jpg
    HP F2304

Afbeeldingslocatie: http://www.gizmodo.com/archives/images/benq_fp231w.jpg
    BenQ FP231W

Afbeeldingslocatie: http://www.press.ce.philips.com/upload/images/kl_230W5_Product_2.jpg
    Philips 230W5

Afbeeldingslocatie: http://www.lge.com/down/model/eng/IL/IL23/L2323AL/prod/L2320A-p350.jpg
    LG 2320A

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/displays/images/indexcompdisplay06282004-02.jpg
    Apple Cinema Display 23"

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100495

Het Samsung scherm maakt gebruik van een TFT/PVA panel. Het zou eigenlijk interessant zijn om beide panels eens te vergelijken... hoewel, meer dan 2000€ voor een scherm is echt een zot bedrag!

Verder staat er in de specificaties op de site van Samsung dat het scherm een response time heeft 30 sec en geen 25. (voor zover dit echt verschil gaat uitmaken natuurlijk)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Anoniem: 665

Hier nog een lange draad over de HP2335:

klik!

Staat heel wat informatie in, ook wat over de Benq.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 665 op 23-07-2004 15:34 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Luiaard
    • Registratie: Januari 2001
    • Laatst online: 04-04 19:20
    Mijn HP L2335 is vandaag bezorgd _/-\o_
    Als ik thuis kom van mijn werk zal ik hem eens uitgebreid bekijken en uittesten.

Import van EVs

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Appelsap
    • Niet online
    Gefeliciteerd. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• raps
    Luiaard schreef op 23 juli 2004 @ 14:31:
    Mijn HP L2335 is vandaag bezorgd _/-\o_
    Als ik thuis kom van mijn werk zal ik hem eens uitgebreid bekijken en uittesten.
    Kun je ook laten weten hoe hinderlijk het geluid is dat deze produceert?

@..Appelsap:
    Hoe vordert het met je bestelling?

Ik neig nu steeds meer naar een 23". Lijkt me toch een stuk fijner. :9~ Zijn er winkels die een HP of BenQ 23" scherm hebben staan in de showroom (grote keten, anders regio Midden-Brabant). Ik heb ze nog niet in real-life gezien.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Appelsap
    • Niet online
    Mijn bestelling is nog steeds in bestelling, dwz, zal waarschijnlijk eind van de komende week aan de leveranciers uitgeleverd worden, en dan ergens volgende week aan de retailers... Dan ben ik op vakantie.

Ik heb geen winkels kunnen ontdekken in NL waar een 23" te bezichtigen is.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    Stond niet in het vorige topic oid dat dat kon bij PC vergelijk?

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Appelsap
    • Niet online
    Die hebben twee keer een kijkdag georganiseerd, maar die hebben geen winkel oid.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Tijgert
    • Registratie: December 2001
    • Laatst online: 03:44

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Waarom heeft nou nooit iemand het over de Sony 23" SDM-P232W?

Ik heb hem hier en ik wil ook eens lezen wat anderen er van denken.. damnit :7

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Cansu
    • Registratie: November 2000
    • Laatst online: 30-05 21:10

Cansu

Cirus the Virus

Tijgert schreef op 24 juli 2004 @ 15:44:
    Waarom heeft nou nooit iemand het over de Sony 23" SDM-P232W?

Ik heb hem hier en ik wil ook eens lezen wat anderen er van denken.. damnit :7
    Waarom vertel jij er dan niets over? Jij hebt hem immers al en ervaring mee! Wij zijn anders zeer geinteresseerd! :)

Viva la Netherlands!

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Woops, waarom kom ik daar zelf niet op.. DOH! 8)7

Ok, here goes: Mijn Sony 23" reviewtje

Als eerste moet gezegd worden dat ik wat schrok van de factory specs.
    Een responstijd van 40ms... damn.. 40? Zijn TFT schermen OOIT wel eens 40ms geweest sinds DSTN?

Gelukkig worden factory specs ook wel eens de verkeerde kant op overdreven, dan kan men er ook geen rechten aan ontlenen.
    Hierin werd ik gesterkt door een review van dit apparaat waaruit met duidelijke test (Pixperan etc.) naar voren kwam dat de responstijd niet meer is dan 25ms.

Zelf haal ik helft van de keren de tiktest met Pixperan op snelheid 10, maar dan wel altijd dat ik die ene foute letter eerst toch voor die andere (goede) aanzag.
    Met de vlaggentest kwam ik zelf onder de 25ms terecht, maar misschien doe ik het niet helemaal goed (then again, how hard can it be).

Ghosting is niet merkbaar en als je wel al iets ziet dan is het net als in real life (draai je hoofd maar eens snel, dan heb je pas echt ghosting :7 ).
    Het beeld is perfect, kleuren perfect, niks op aan te merken en ik heb van andere reviews (o.a. die van BenQ) een beetje afgekeken hoe ik van alles nou goed kan beoordelen.

De viewing angle is ongeloofelijk en wordt NIET beperkt door het scherm, maar door de bezel die op gegeven moment voor het scherm uitsteekt (enkele mm maar, net als bij alle andere schermen). Dus zeer dicht tegen de 180 graden en waarschijnlijk meer dan de 176 graden van andere top schermen.

Hoe weet ik dat zeker? Omdat de helderheid en kleurechtheid over de volle angle hetzelfde blijft, niks verloop naar meer blauw of groen, alles kleurecht.

Het scherm is top, de prijs niet.
    Ik kon er voor een relatief prikkie aankomen met een inkoopactie, maar voor een rug in euri's minder dan de winkelprijs heb je een BenQ die in mijn ogen niet vele onder doet voor de Sony (hoewel 16ms natuurlijk wel sweet is)

Ik zou graag een een BenQ 23" van dichtbij willen zien, maar aangezien die er nergens staat als showmodel zit dat er even niet in.

Wellicht een BenQ eigenaar die mijn Sony wil overtreffen? })

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55401

Tijgert schreef op 24 juli 2004 @ 18:38:

....

Ghosting is niet merkbaar en als je wel al iets ziet dan is het net als in real life (draai je hoofd maar eens snel, dan heb je pas echt ghosting :7 ).
    Het beeld is perfect, kleuren perfect, niks op aan te merken en ik heb van andere reviews (o.a. die van BenQ) een beetje afgekeken hoe ik van alles nou goed kan beoordelen.

...
    Ik heb de showmodel gezien in staffhorst utrecht. Het is wel een mooi scherm :9~ , maar de ghosting is echt duidelijker te zien bij de sony in vergelijking met de iiyama mva-panel @25 ms van mijn broer.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Mijn scherm is gemaakt in april dit jaar. Wellicht is het proces ondertussen verbeterd?
    Hier merk ik niet veel van het ghosting.

Maar het is een reden waarom ik juist een 16ms scherm in actie wil zien...

Dus.. iemand met een BenQ 23" in Amsterdam?

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    Tijgert schreef op 24 juli 2004 @ 19:15:
    Dus.. iemand met een BenQ 23" in Amsterdam?
    De 23" BenQ wordt pas over een week ofzo uitgeleverd aan de winkels, dus kans is klein dat iemand hem heeft gok ik zo ;)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Dus des te meer tijd voor de mensen om in de rij te gaan staan en mij uit te nodigen :7

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50278

ik ben me ook aan het oriënteren op 20" tft, nu wil ik de HP2035 gaan halen maar hoe kan ik er achter komen of er niet over 1 of 2 weken een nieuw (beter) lcd panel uitkomt?

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Dat weet je nooit. Die 23" van BenQ zou al in maart uitkomen. als je nu dus nog niks gehoord hebt van een nieuw model hoef je hem voorlopig al helemaal niet te verwachten...

Worst case scenario: een dag na je aankoop is er iets tig keer beters, dan verkoop je hem maar met wat verlies... is altijd nog beter dan eeuwig wachten op iets beters want dat gaat eeuwig door.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    Anoniem: 50278 schreef op 24 juli 2004 @ 23:32:
    ik ben me ook aan het oriënteren op 20" tft, nu wil ik de HP2035 gaan halen maar hoe kan ik er achter komen of er niet over 1 of 2 weken een nieuw (beter) lcd panel uitkomt?
    De kans dat over 1 a 2 week een nieuw scherm verkrijgbaar zal zijn is verwaarloosbaar klein. Voordat een nieuw scherm in de winkels ligt worden meestal de volgende stappen doorlopen:

1. De fabrikant van panels kondigt het panel aan
    2. De fabrikant van het scherm kondigt een nieuw scherm aan
    3. De schermen worden geleverd aan de winkels.

Over het algemeen duurt dit complete traject gemakkelijk enkele maanden.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Appelsap
    • Niet online
    Tijgert schreef op 24 juli 2004 @ 19:15:Dus.. iemand met een BenQ 23" in Amsterdam?
    Ik woon maar een half uurtje van A'dam vandaan, dus dat valt vast wel te regelen. Alleen... Die BenQ is er nog niet. En het kan misschien ook nog wel even duren. :O

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Hehe, als ik het goed begrijp ben ik dus een van de weinigen met een heus 23" scherm hier... mmm.... :-)

Anyway, het lijkt me leuk het eens te vergelijken...

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
    • Registratie: Maart 2003
    • Laatst online: 05-07 11:57

Gerco-M

mijn tornado res.

He, vergeet mij niet, ik heb 2 HP L2335 schermen staan !
    Waarvan beeldkwaliteit perfect is, beter dan ik had durven dromen van een TFT ! Aangezien het mijn eerste TFT is. Alleen ze maken heel ietsiepietsie geluid, wat ik hoor omdat mijn PC fanvrij en HD geluids geisoleerd is. Dus ik hou de BenQs effe in de gaten, die schijnen wel absoluut stil te zijn.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

In de Sony zit ook een fan, maar die komt niet uit boven mijn waterkoeling.
    "Maakt je waterkoeling lawaai?", ja, de fan's voor de radiator wel ja.

2x 23" damn... DA'S nog eens breed! ;)

Oh, bij de weg: Far Cry op 1920x1200 en dat met 23 inchen tegelijk is hemels!

[ Voor 24% gewijzigd door Tijgert op 25-07-2004 03:22 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Als je het geld hebt om je een sony te veroorloven zou ik eerder gaan voor de samsung 240T ;)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    Oh, bij de weg: Far Cry op 1920x1200 en dat met 23 inchen tegelijk is hemels!
    Ja, alleen jammer dat de verhoudingen niet meer kloppen bij Farcry wanneer je breedbeeld gebruikt en het spel zo zwaar is dat je het in een lage resolutie moet spelen. Desondanks blijft het erg gaaf, i know :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Luiaard
    • Registratie: Januari 2001
    • Laatst online: 04-04 19:20
    raps schreef op 23 juli 2004 @ 21:57:
    [...]
    Kun je ook laten weten hoe hinderlijk het geluid is dat deze produceert?
    Ik heb de mijne dus van PC-vergelijk, het pixelperfect demomodel dat op de site stond van €1599. Aangezien ik er geen foute pixels aan kan ontdekken was dit geen loze kreet. Het scherm is echt een flinke stap in grootte na mijn 19"crt. In het dagelijks gebruik werkt het perfect, HD demo's zijn helemaal een genot. Ik heb het scherm met DVI aangesloten op mijn 9800SE@pro. Ik moet nog wat spellen installeren maar een eerste test met ET ging al heel lekker (@1600x1200). Als je een helemaal zwart scherm hebt is dat de enige keer dat je de oneven backlight waar kunt nemen, bij alle andere kleuren en dagelijks gebruik is hier weinig van te merken. Geluid; ik hoor hem niet, ymmv. Ik heb een redelijk luide luchtgekoelde pc, maar ik vermoed dat je een behoorlijk stille pc moet hebben om hier last van te hebben of bv. in een studio-omgeving zoals iemand in deel 1 beschreef. Ik leg net mijn oor op de kast en dan hoor ik inderdaad een kleine zoem (geen 50Hz brom, maar hogere frequentie).

Al met al ben ik er zeer tevreden van, dit scherm is momenteel de best betaalbare 23 incher, maar het is toch echt de high-end van de TFT's. Aangezien andere merken vaak hetzelfde panel gebruiken denk ik niet dat die zoveel beter zullen zijn en dan nog ben ik gewoon heel tevreden met dit scherm voor deze prijs.

Import van EVs

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Barracuda
    • Registratie: Augustus 2000
    • Laatst online: 05-05-2023
    Afbeeldingslocatie: http://i18.ebayimg.com/02/i/01/23/ef/e9_1.JPG
    Dell FP2001

heb in januari dit scherm voor een collega van mij besteld... geweldig beeld,
    jammer genoeg kan ik niets zeggen over de response aangezien hij aan een IBM RS6000 met AIX hangt :)

verder wel mooi dat die ook gelijk composite video & S-Video in heeft,
    hang je video recorder eraan en je hebt gelijk ook een mooie TV

voor een review; http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1918&p=2
    daar geven ze trouwens aan dat het een 16ms response time heeft

ook handig dat er gelijk een USB hub in zit, helaas wordt deze geleverd zonder de AC-Adapter :(

PS.
    de in hoogte verstelbaare voet & letter/landscape mode (niet hardware) zijn ook heel handig

[ Voor 10% gewijzigd door Barracuda op 25-07-2004 13:01 ]

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

1. Als je ergens een Samsung 240T weet voor 1400 euri, tell me!

2. Als Far Cry de resolutie 1920x1200 ondersteunt en ik draai hem daarop op mijn breedbeeld, dan kloppen de verhoudingen perfect!
    Heb jij al eens Far Cry op een 23" breedbeeld gespeeld dan? Lijkt me niet, anders had je dit geweten. Je had dan ook geweten dat Far Cry andere, lagere breedbeeld resoluties ondersteunt voor mensen met mindere kaarten.

3. Geen 3 deze keer :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

In Far Cry kloppen de verhoudingen misschien wel maar je krijgt niet 'meer' beeld zoals in andere spellen. Je verliest namelijk iets in het verticale gebied van het scherm. Andere spellen zoals Unreal Tournament 2004 doen dit beter, hier krijg je dus op een breedbeeld resolutie méér rechts en links te zien.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ja, dat heeft C&C:Generals ook, verticale beperking. Alleen bij C&C:G is het omdat de resolutie standaard niet wordt ondersteunt en ik de .ini heb gehacked.
    Wel slordig van Far Cry, maar wees blij dat het werkt op breedbeeld.

Maar met Far Cry is dat eigenlijk helemaal niet erg, het verminderde vertikale beeld werkt eerder alsof je een beetje aan het inzoomen bent en dat heb je harder nodig dan gras van dichtbij bekijken.

Either way, het beeld is ongeloofelijk en dat is het belangrijkst.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Appelsap
    • Niet online
    Anoniem: 665 schreef op 25 juli 2004 @ 15:27:
    In Far Cry kloppen de verhoudingen misschien wel maar je krijgt niet 'meer' beeld zoals in andere spellen. Je verliest namelijk iets in het verticale gebied van het scherm. Andere spellen zoals Unreal Tournament 2004 doen dit beter, hier krijg je dus op een breedbeeld resolutie méér rechts en links te zien.
    CS doet hetzelfde als Far Cry. Jammer, maar wel terecht, anders zou je in multiplayer mode een voordeel hebben, want een grotere FOV (field of view).

[ Voor 3% gewijzigd door Appelsap op 26-07-2004 11:28 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• dreester
    • Registratie: Januari 2004
    • Niet online
    hier kun je een review vinden over o.a. de HP 2035

http://tech-report.com/reviews/2004q1/lcds/index.x?pg=1

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15218

..Appelsap schreef op 25 juli 2004 @ 17:46:
    [...]

CS doet hetzelfde als Far Cry. Jammer, maar wel terecht, anders zou je in multiplayer mode een voordeel hebben, want een grotere FOV (field of view).
    fov kan je toch vergroten met een console command....

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Hoe dan? (overbodige vraag als je het meteen verteld had...)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Tijgert schreef op 25 juli 2004 @ 15:04:
    1. Als je ergens een Samsung 240T weet voor 1400 euri, tell me!
    Dan heb je de Sony 1000€ goedkoper betaald dan de laagste prijs van in de prijswatch. Hoe heb je dat gedaan?? --> lijkt me interessant om te weten.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ja dat vond ik ook... http://www.inkoopacties.net/ia/f9qj1ptw

Helaas pindakaas, ik had de laatste.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• stefans
    • Laatst online: 03-07 20:27
    Ben op zoek naar winkels die de HP L2035 verkopen inclusief pixelgarantie voor het hele scherm?? Heb PC-Vergelijk al bezocht maar vroeg mij af of er niet meer winkels zijn die ook deze pixelgarantie erbij verkopen??

[ Voor 11% gewijzigd door stefans op 30-07-2004 00:45 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• GrittyKitty
    • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

ik neem het aan dat mensen die deze grote schermen koop die willen gebruiken voor gamen e.a.
    Wat ik me afvraag is: ben ook van plan om 20" te kopen waar kleur echtheid goed is (net als CRT schermen) zit te denken tussen Iiyama, Eizo & Lacie (PhotonVision).

Iemand in de DTP brach die met 1 of meerdere schermen ervaring heeft?

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• raps
    GrittyKitty schreef op 30 juli 2004 @ 00:57:
    ik neem het aan dat mensen die deze grote schermen koop die willen gebruiken voor gamen e.a.
    Wat ik me afvraag is: ben ook van plan om 20" te kopen waar kleur echtheid goed is (net als CRT schermen) zit te denken tussen Iiyama, Eizo & Lacie (PhotonVision).

Iemand in de DTP brach die met 1 of meerdere schermen ervaring heeft?
    Zie de Frontpage:
    nieuws: Acht 20-21" lcd-schermen met elkaar vergeleken
    Daarin worden deze schermen ook besproken.

De Samsung SyncMaster 213T wint het qua kleurechtheid.

[ Voor 7% gewijzigd door raps op 30-07-2004 10:07 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• stefans
    Nog een klein vraagje omtrent de HP L2035:

klopt het dat de "analoge kabel" al aan het scherm zit (nieuw uit doos). Vond dit zelf raar om te horen van iemand die dit scherm al gekocht had.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    raps schreef op 30 juli 2004 @ 10:06:
    [...]

Zie de Frontpage:
    nieuws: Acht 20-21" lcd-schermen met elkaar vergeleken
    Daarin worden deze schermen ook besproken.

De Samsung SyncMaster 213T wint het qua kleurechtheid.
    Alleen in die review wordt Eizo en Lacie niet meegenomen... Ik heb zelf alleen ervaring met de 21,3" Eizo, maar qua kleurenechtheid is die iig beter dan de Samsung 213T.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    stefans schreef op 30 juli 2004 @ 13:47:
    Nog een klein vraagje omtrent de HP L2035:

klopt het dat de "analoge kabel" al aan het scherm zit (nieuw uit doos). Vond dit zelf raar om te horen van iemand die dit scherm al gekocht had.
    Ik heb zelf geen ervaring met de L2035, maar ik vermoed dat iemand het scherm al gebruikt heeft als er een analoge kabel is aangesloten. Bij alle andere schermen die ik heb gezien wordt die altijd gewoon los meegeleverd in een pastic zakje.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
    • Registratie: Maart 2003
    • Laatst online: 05-07 11:57

Gerco-M

mijn tornado res.

ehh nee dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, HP levert het scherm met de analoge kabel al aangesloten, is wat vreemd maar wel waar. Ik heb 3 HP L2335 dozen geopend en ze hadden het al allemaal en het is volgens mij ook al vaker langsgekomen in dit topic. Voor de 2035 en 2335.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• stefans
    Ja vond dit ook heel raar. Op de site van Xoldes staat nog steeds dat de verwachte leverdatum 4 augustus is en zullen ze misschien dit scherm al van te voren hebben getest in de winkel (aangezien er 4 lelijke groen oplichtende sub-pixels in het scherm zitten) wat natuurlijk niet zo mooi is :(

Zie nu pas dat er ook nog een pagina 3 is. In iedergeval wel raar dat ze dat doen dan

[ Voor 14% gewijzigd door stefans op 31-07-2004 00:22 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115173

Bij LASystems in België staat de L2335 voor 1141.90€ te koop 8)7
    Het 20" model kost slechts 771.47€.

http://www.lasystems.be/m...b366754ab83e26cc79088a461

Is dit te mooi om waar te zijn? Zou het soms kunnen dat die winkel tft's opgekocht heeft aan dumpingprijzen met pixel fouten (of andere gebreken) en deze dan zo doorverkopen? Ik heb er begin dit jaar mijn canon printer gekocht en de winkel leek mij toch ok te zijn.
    Heb het mij dan ook niet kunnen laten en er mij 1 besteld. Nu maar hopen dat alles goed verloopt.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    Ben benieuwd of je hem ook voor dat bedrag gaat krijgen. Klinkt eigenlijk 2 good 2 be true, maar je weet het nooit.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• dreester
    • Niet online
    dat is idd wel goedkoop, houd ons op de hoogte!

ik ben van plan een viewsonic vp201s te halen, maar dat wil ik niet doen zonder pixelgarantie. nou staan er in de pricewatch een paar winkels maar ik kan op hun websites niets vinden over pixelgaranties. ook heb ik bij kieskeurig.nl gekeken, ook bij die winkels kan ik niet uitvinden of daar een pixelgarantie kan worden bijgekocht.

http://www.kieskeurig.nl/...8C9F5C1256E79005745E2.htm

heeft iemand enig idee of er bij deze winkels nou wel of geen pixelgarantie kan worden bijgekocht. of weet iemand of dit scherm bij andere winkels te koop is die niet in de pricewatch staan aangegeven

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Bah, de prijs is terug aangepast. Nu hopen dat ze mijn bestelling aan de vorige prijs laten. Ik denk van niet, alhoewel ik wel een bevestigingsmail heb ontvangen met die goedkope prijs. Zou ik ze kunnen dwingen met die mail om mij het scherm voor die prijs te verkopen? Mijn account is er blijkbaar wel al gedelete. Hmm, die hebben zeker voor iets schrik.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    Denk het niet. Bij een klein prijsverschil kan het wel, maar indien je redelijkerwijs kan vermoeden dat de prijs niet correct is heb je pech.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Heb zonet mailtje terug gekregen met annulatie van de bestelling. Damn, was dus inderdaad te mooi om waar te zijn. Zal nog efkes moeten verder sparen dan.

Is er al enig idee wanneer samsung een nieuw tft scherm (>20") zal uitbrengen? Ik hoop een vervanger van de 213T maar met een beter response. 8)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• stefans
    Zit hier nu dus met een HP L2035 met 4 groene pixels (geloof dat je bij 5 een ander zou krijgen :( ) maar merk nu ook dat het scherm af en toe eens tikt (is moeilijk om uit te leggen) maar hoor het nu voor het eerst omdat ik meestal wel redelijk hard de muziek heb aanstaan. Zou dit als reden kunnen dienen dat je het scherm terugstuurt en zodoende een ander scherm in ontvangst zou kunnen nemen?

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• dreester
    • Niet online
    stefans schreef op 03 augustus 2004 @ 21:57:
    Zit hier nu dus met een HP L2035 met 4 groene pixels (geloof dat je bij 5 een ander zou krijgen :( ) maar merk nu ook dat het scherm af en toe eens tikt (is moeilijk om uit te leggen) maar hoor het nu voor het eerst omdat ik meestal wel redelijk hard de muziek heb aanstaan. Zou dit als reden kunnen dienen dat je het scherm terugstuurt en zodoende een ander scherm in ontvangst zou kunnen nemen?
    ik denk van niet...ze zullen dan zeggen: ja dan zijn je speakers niet goed afgeschermt oid. ik zelf ben niet altijd even eerlijk geweest als het gaat om het omruilen van een scherm met dode pixels. zelf heb ik nooit als primaire reden dode pixels aangehaald om zo een ander te krijgen. heb wel altijd gekregen wat ik wilde. O-)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Ik heb gemerkt dat de 23" van HP blijkbaar 2 'soorten' heeft nl P9615A#ABB en P9615W#ABB. Wat is het verschil hier tussen? Ik hoop dat de ene niet de 25ms versie is (als er zo 1 bestaat). Dit omdat ze in de winkel, waar ik eventueel zou bestellen, de 'W' versie in voorraad hebben.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
    • Registratie: November 2001
    • Laatst online: 10-07 13:29

ajhaverkamp

gewoon Arjan

W = wit?

Edit:
    Models:
    Business Desktop Channel P9615A#xxx
    Workstation Volume Channel P9615W#xxx
    Workstation Value Channel P9615X#xxx

Volgens het HP Produkct Bulletin http://h18000.www1.hp.com.../11868_div/11868_div.HTML
    D'r zijn dus 3 modellen, en ze zijn allemaal grijs/zwart. En als ik bij een leverancier kijk, kost de A net zoveel als de W. Verschil? Geen idee.

[ Voor 97% gewijzigd door ajhaverkamp op 04-08-2004 11:31 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de info ajhaverkamp.
    Dus dan kan ik net zo goed de W-versie bestellen.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• stefans
    Digitizers schreef op 03 augustus 2004 @ 23:11:
    [...]

ik denk van niet...ze zullen dan zeggen: ja dan zijn je speakers niet goed afgeschermt oid. ik zelf ben niet altijd even eerlijk geweest als het gaat om het omruilen van een scherm met dode pixels. zelf heb ik nooit als primaire reden dode pixels aangehaald om zo een ander te krijgen. heb wel altijd gekregen wat ik wilde. O-)
    Speakers staan er niet naast en heb hem beneden op een stevige tafel staan, zal het eens op gaan nemen met een microfoontje. Ben wel benieuwt of er nog meer mensen zijn met hetzelfde "getik"??

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Halo_Master
    • Registratie: Mei 2000
    • Laatst online: 02-12-2024

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Digitizers schreef op 02 augustus 2004 @ 21:32:
    dat is idd wel goedkoop, houd ons op de hoogte!

ik ben van plan een viewsonic vp201s te halen, maar dat wil ik niet doen zonder pixelgarantie. nou staan er in de pricewatch een paar winkels maar ik kan op hun websites niets vinden over pixelgaranties. ook heb ik bij kieskeurig.nl gekeken, ook bij die winkels kan ik niet uitvinden of daar een pixelgarantie kan worden bijgekocht.

http://www.kieskeurig.nl/...8C9F5C1256E79005745E2.htm

heeft iemand enig idee of er bij deze winkels nou wel of geen pixelgarantie kan worden bijgekocht. of weet iemand of dit scherm bij andere winkels te koop is die niet in de pricewatch staan aangegeven
    Op HD-nl, kan je dodepixelgarantie bestellen op zo een viewsonic, kost je wel 70 euro extra. OP de website staat dit niet duidelijk aangegeven, maar neem maar even contact met ze op, helpen zij je verder.

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• dreester
    • Niet online
    Halo_Master schreef op 04 augustus 2004 @ 18:00:
    [...]

Op HD-nl, kan je dodepixelgarantie bestellen op zo een viewsonic, kost je wel 70 euro extra. OP de website staat dit niet duidelijk aangegeven, maar neem maar even contact met ze op, helpen zij je verder.
    dank! ik woon gelukkig in amsterdam dus ik zal een keer bij ze langskomen. 75 euro extra vind ik op zich niet duur omdat we toch praten over een 20" scherm.

nu nog op geld wachten :Y)

• Appelsap
    • Niet online
    ajhaverkamp schreef op 04 augustus 2004 @ 11:22:
    Business Desktop Channel P9615A#xxx
    Workstation Volume Channel P9615W#xxx
    Workstation Value Channel P9615X#xxx

D'r zijn dus 3 modellen (...)
    Er is maar 1 model, ze zijn allemaal precies hetzelfde. Er zijn drie verkoopkanalen, vandaar de verschillende code en soms ook afwijkende prijs. Koop dus de goedkoopste, want je krijgt exact dezelfde monitor.

offtopic:
    Ben weer terug van vakantie, en mijn BenQ zou volgens PCVergelijk deze week binnenkomen... Ik zal wel ns bellen vandaag.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Appelsap
    • Niet online
    Mijn BenQ FP231W is vandaag bezorgd. Maar helaas, ik moest echt weg, dus was niet thuis. Maandag kan ik em ophalen bij het distributiekantoor. Ik ben benieuwd.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    Zo, dat heeft een flinke tijd geduurd zeg voordat je hem hebt gekregen.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Pantalaimon
    • Registratie: Mei 2004
    • Laatst online: 23-06 06:20

Pantalaimon

Daemon.

Vraagje: Ik zit er ook aan te denken om een 21" of groter TFT aan te schaffen. M'n oog is nu gevallen op de BenQ FP2091. Deze monitor moet gebruikt worden voor allerlei multimedia doeleinden, vooral (dvd) films kijken/bewerken, muziek, gamen (respons tijd van 16ms, dus dat zit wel goed denk ik), maar ook veel foto bewerking.

Nou is voor mij voor dat laatste de kleur-echtheid erg belangrijk, en m'n ervaring is dat over het algemeen de TFT/LCD schermen daarin niet erg betrouwbaar zijn en daarom ook een stuk minder geschikt voor fotobewerking. Dit in ieder geval tot een paar jaartjes terug. Ook een andere TFT van net een jaar oud (Sony X51) is niet kleur-echt te noemen (oa veel te verzadigd).

Hoe is dat met de besproken 20"+ schermen hier besproken? (En in het bijzonder dan de BenQ FP2091)?

Think of me long enough to make a memory

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Appelsap
    • Niet online
    Hielko schreef op 13 augustus 2004 @ 19:27:
    Zo, dat heeft een flinke tijd geduurd zeg voordat je hem hebt gekregen.
    Ja, dat wel. Maar goed, ik ben in de tussentijd ook nog op vakantie geweest, dus ik heb er weinig last van gehad. Ik had zelfs aangegeven dat ze em niet tijdens mijn vakantie hoefden op te sturen.

Heb jij nou nog iets gekocht? Je bent tenslotte de starter van de originele thread, en het ging er dacht ik om dat jij zoekende was.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Appelsap
    • Niet online
    Pantalaimon schreef op 14 augustus 2004 @ 10:37:
    Vraagje: Ik zit er ook aan te denken om een 21" of groter TFT aan te schaffen. M'n oog is nu gevallen op de BenQ FP2091. (...)
    Nou is voor mij voor dat laatste de kleur-echtheid erg belangrijk (...)
    Hoe is dat met de besproken 20"+ schermen hier besproken? (En in het bijzonder dan de BenQ FP2091)?
    Bij mijn weten zit er in de FP2091 hetzelfde panel als in alle andere 20.1" 16ms schermen - zie het overzichtje in mijn post eerder in deze thread. Dus kijk naar de reviews van die schermen, voorzover het over de beeldkwaliteit gaat. Wel kan de scaling naar lagere resoluties anders zijn, en de kwaliteit van het beeld bij gebruik van een analoge input, want niet alle schermen zullen dezelfde hardware driver hebben voor het panel.

Voor wat betreft kleurechtheid: kijk ns naar de reviews van Tomshardware. Die neemt altijd een goed overzicht van de kleurechtheid mee, gemeten met een spectograaf. Zie bijvoorbeeld deze review, met daarin een uitleg van de spectograaf metingen, en hoe je de grafieken moet lezen.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Appelsap
    • Niet online
    Awel, gistermiddag heb ik de BenQ FP231W opgehaald. Een review volgt, maar ik heb er even nog geen tijd voor.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• kingnbajam
    • Laatst online: 20-09-2022
    Ik heb een iets algemenere vraag over TFT-schermen van 19-inch en groter.

Stel je hebt een 19/20-inch TFT scherm en je wil daar ook op gamen..... als zo'n scherm aan native resolutie van 1600x1200 heeft, dan lijkt het mij niet echt 'future proof' voor je systeem, aangezien je de allernieuwste games moeilijker zult kunnen draaien op je systeem.

Wat is de consensus hierover? Want volgens mij moet je dan veel sneller dan normaal upgraden, omdat je niet je resolutie kunt verlagen zodat de games toch speelbaar blijven. Tenminste, ik heb begrepen dat het beeld veel minder mooi wordt als je lager gaat dan de native resolutie.

Ik twijfel om deze reden over de aanschaf van een mooie TFT, als onderdeel van een nieuwe pc die ik zal samenstellen.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• dreester
    • Niet online
    kingnbajam schreef op 17 augustus 2004 @ 12:32:

Stel je hebt een 19/20-inch TFT scherm en je wil daar ook op gamen..... als zo'n scherm aan native resolutie van 1600x1200 heeft, dan lijkt het mij niet echt 'future proof' voor je systeem, aangezien je de allernieuwste games moeilijker zult kunnen draaien op je systeem.

Wat is de consensus hierover? Want volgens mij moet je dan veel sneller dan normaal upgraden, omdat je niet je resolutie kunt verlagen zodat de games toch speelbaar blijven. Tenminste, ik heb begrepen dat het beeld veel minder mooi wordt als je lager gaat dan de native resolutie.

Ik twijfel om deze reden over de aanschaf van een mooie TFT, als onderdeel van een nieuwe pc die ik zal samenstellen.
    volgens mij valt dat reuze mee. op de viewsonic vp201 kun je wel op lagere resoluties spelen zonder al te veel kwaliteitsverlies.

http://www.gamepc.com/lab...1b&page=1&cookie%5Ftest=1

maar is het niet min of meer afhankelijk van je videokaart of je nou spellen op 1600x1200 kunt spelen? ik neem aan dat de spellen die er nu zijn of aan gaan komen die resolutie toch wel ondersteunen.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• delorean7
    • Laatst online: 10-07 17:02

delorean7

Let's take the Aston toni

Je slaat de spijker op zijn kop wat mij betreft. Van oudsher ligt voor mij de ondergrens voor spellen op 1024, lager vond ik altijd te lelijk en groter een beetje onzin. Maar sinds 1-2 jaar ligt dat iets anders, TFT's kunnen inmiddels goed spellen aan en je wilt dan eigenlijk op native resolutie spelen.
    Mijn mening is dat ik op 1280 nog langer voorruit kan met een videokaart, zeg dat je een jaar lang met de op-een-na beste video kaart gegarandeert mee kan op die resolutie. Daarna kan je dan terugvallen op 1024, 'zo' lelijk is het nou ook weer niet om buiten de native resolutie van je panel te gaan zitten - alhoewel veel afhankelijk is van het merk/type scherm.

Mijn huidige Ti4400 speelt na 3 jaar nog steeds ground control II op 1280 zonder noemenswaardige problemen. Ok, Farcry lukt zeker niet op die resolutie en doom 3 als nieuwe generatie is helemaal uit den boze.
    Punt is dat als ik binnenkort overga naar een 6800 GT of een in prestatie gelijke kaart (6600 high end?) ik de komende 1, misschien 2 jaar hoop te kunnen gamen op 1280.

Daarom ligt de grootte van mijn TFT vast op maximaal 19". Het is uberhaupt te belachelijk voor woorden als je erover nadenkt - videokaarten van over de 400 euro aanschaffen om een jaar lang 'mee te kunnen'. Vergelijk dat eens met een console! (zei de grote console hater) Maar goed het is nou eenmaal een hobby zullen we maar zeggen.

Het is dus jammer dat er geen goede snelle 19"ers zijn. E481S valt af in directe vergelijking met zijn 17" en 20" broertjes. De 193P van samsung kan je op prad.de bewonderen in een filmpje van quake 3 - NOT a pretty sight! En de nieuwe 12 ms Phillips is hier ook al afgekraakt voor zijn ghosting - wellicht biedt een DVI uitgang later deze zomer uitkomst op dat scherm. Bottom line voor mij op dit moment: 17" is te klein - 19" is niet goed - 20" te duur, maar belangrijker te hoge 'maintenance'.

Wellicht compleet offtopic allemaal, maar wel hoe ik erover denk ;)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• estorino
    • Registratie: Maart 2000
    • Laatst online: 14-06 19:44
    ...

Het is dus jammer dat er geen goede snelle 19"ers zijn. E481S valt af in directe vergelijking met zijn 17" en 20" broertjes. De 193P van samsung kan je op prad.de bewonderen in een filmpje van quake 3 - NOT a pretty sight! En de nieuwe 12 ms Phillips is hier ook al afgekraakt voor zijn ghosting - wellicht biedt een DVI uitgang later deze zomer uitkomst op dat scherm. Bottom line voor mij op dit moment: 17" is te klein - 19" is niet goed - 20" te duur, maar belangrijker te hoge 'maintenance'.

Wellicht compleet offtopic allemaal, maar wel hoe ik erover denk ;)
    Naar mijn (overigens geheel subjectieve) mening zijn er wel degelijk goede snelle 19"ers. Ik heb sinds kort een LG 1910B (via DVI). Ik was op zoek naar een snelle, grote monitor met DVI en USB hub en deze had alles. Ik was sceptisch over de snelheid, maar met MyCom's 8 dagen niet goed geld terug heb ik het toch gedaan. Conclusie: Ik ben er zeer over te spreken, ik speel regelmatig CS (1.5 op 1280x960 en 1.6 op 1280x1024) en speel nu ook Doom 3 en ik zie echt 0 ghosting. Dit is uiteraard per persoon verschillend denk ik dan, maar goed...
    Ook strategie games (veel scrollen) en films bevallen goed.
    Wat mij betreft is 19" dus ideaal, 1280x1024 zodat de letters niet te klein worden en vooral niet te duur! (mijne was 499,-)

[ Voor 4% gewijzigd door estorino op 17-08-2004 13:27 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• delorean7
    • Laatst online: 10-07 17:02

delorean7

Let's take the Aston toni

GoldieLox schreef op 17 augustus 2004 @ 13:27:
    [...]

Naar mijn (overigens geheel subjectieve) mening zijn er wel degelijk goede snelle 19"ers. Ik heb sinds kort een LG 1910B (via DVI). Ik was op zoek naar een snelle, grote monitor met DVI en USB hub en deze had alles. Ik was sceptisch over de snelheid, maar met MyCom's 8 dagen niet goed geld terug heb ik het toch gedaan. Conclusie: Ik ben er zeer over te spreken, ik speel regelmatig CS (1.5 op 1280x960 en 1.6 op 1280x1024) en speel nu ook Doom 3 en ik zie echt 0 ghosting. Dit is uiteraard per persoon verschillend denk ik dan, maar goed...
    Ook strategie games (veel scrollen) en films bevallen goed.
    Wat mij betreft is 19" dus ideaal, 1280x1024 zodat de letters niet te klein worden en vooral niet te duur! (mijne was 499,-)
    Het is inderdaad een nogal subjectieve aangelegenheid, deze schermen geven geen ghosting meer in de zin van lange slieren door je scherm. Daar zijn we goddank vanaf.
    Wat ik kan terugvinden over jou scherm is dat het nagenoeg de E481S van Iiyama is, beiden hebben een IPS scherm met 25 ms respons.

Op die duitse site over TFT's prad.de kan je een aantal testen terugvinden op het forum tussen de 2 genoemde schermen van LG en Iiyama. Men is grotendeels tevreden maar neemt duidelijke onscherpheden weer bij (bepaalde) spellen. De LG vinden ze overwegend mooier en twee maal wordt de Iiyama aangehaald als iets helderder, maar zwakker in de donkere kleuren.

Ik stond op het punt een E481S (19") te kopen, totdat ik een verkoper sprak (kan je nagaan) die veel gamede. Hij vertelde me zelf de E431S (17") te hebben aangeschaft (TN+Film 16 ms) omdat hij de 19" niet acceptabel genoeg vond. Helaas heb ik zelf die 19" niet gezien in actie, maar ik ben geneigd nog even te wachten met een 19" panel en te blijven bij mijn mooie 17"er.

Maar ben blij dat je tevreden bent!

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• raps
    In deze (subjectieve) discussie heb ik een andere mening. Ik heb een 17" TFT en daarop draai ik in games verschillende resoltuties: 1280x1024 & 1024x768. Ik zie eigenlijk geen verschil.
    Daarnaast lijkt het mij dat er wel een tooltje is om de native resolutie te draaien en op het scherm dan 'zwarte balken' om de game heen te zetten.

Ik zie het 'native draaien van games' niet als een beperkende factor voor het aanschaffen van een grote TFT.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• kingnbajam
    toch interessant deze discussie. Blijkbaar was ik niet de enige die twijfelde om bepaalde redenen. :)

Ik denk dat ik net als delorean7 nog even wacht op een ultieme 19-inch TFT :7

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Appelsap
    • Niet online
    Ok, hier dan mijn review van de FP231W. De specs hoef ik niet te bespreken, die kun je vinden op de website van BenQ zelf.

Het scherm zit verpakt in een kartonnen doos die behoorlijk groot overkomt.
    Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/appelsap/FP231W0001.JPG
    Op de doos zitten twee stickers met een foto van de monitor en het typenummer erop, en wat specs. Ook zit er een sticker op met meer specifieke informatie over de monitor, die overeenkomt met de gegevens op de achterkant van het scherm. Zo staat ook de fabricagedatum op de doos.
    Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/appelsap/FP231W0002.JPG
    In de doos zit bovenin een boekje met hoe de boel aangesloten moet worden, maar dat is zo simpel dat het ook makkelijk zonder dat boekje lukt. Verder een CD met kleurprofielen en handleiding erop, een klein garantieboekje, en de nodige kabels:
    - 1 x D-Sub
    - 1 x DVI-D
    - 1 x USB
    - 1 x netsnoer naar voeding
    - 1 x voeding met snoer naar monitor
    Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/appelsap/FP231W0004.JPG
    Na het eruithalen van de bovenstenste laag piepschuim komt de monitorstandaard tevoorschijn.
    Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/appelsap/FP231W0005.JPG
    En daaronder zit het scherm.
    Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/appelsap/FP231W0006.JPG
    De boel zit in beschermende zakken, en ligt goed stevig in het piepschuim. Alles bij elkaar komt het makkelijk uit de doos.

De voet kan eenvoudig in het scherm worden geschoven en vastgeklikt. Er zit een knop onder de voet waarmee het bevestigingsmechanisme weer kan worden opengezet en de voet er eenvoudig weer afgehaald in één beweging.
    Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/appelsap/FP231W0010.JPG
    Het scherm gaat soepel op en neer, alleen in de laagste stand klikt het vast. Om het dan weer vrij te krijgen moet aan de achterkant van de voet een vergelijkbare knop ingedrukt worden. Het indrukken van deze knop en het gelijktijdig omhoog schuiven van het scherm vergt, zeker vanaf een bureaustoel, wel enige oefening. Het scherm kan gemakkelijk heen en weer worden gedraaid, maar net voldoende stug om niet bij elk stootje te gaan zwaaien. Het kantelen gaat soepel, en de monitor blijft goed in de gekozen stand staan.

De voet lijkt van voren gezien breed, maar daarmee staat de monitor wel erg stevig. Ook is de voet niet diep, en komt niet ver naar voren, zodat er veel ruimte op het bureau overblijft. In vergelijking met de 19" CRT die er stond, die nam bijne drie keer zoveel ruimte in op het bureau in de diepte. Omdat de 23" veel breder is gaat die vergelijking natuurlijk niet op...
    Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/appelsap/FP231W0017.JPG
    De kabels kunnen gemakkelijk aan de achterkant worden aangesloten. Er zit een kabelklem aan de achterkant van de voet om de kabels netjes via de klem weg te laten lopen. Wanneer de monitor dicht bij de rand van het bureau staat vallen de kabels mooi achter het bureau weg.

Wat het eerste opvalt aan deze monitor is de grootte: dit ding is GROOT. Eigenlijk is 'groot' nog niet het goede woord voor dit scherm; het is echt enorm. Ik bedoel daarmee het scherm. De monitor is amper groter dan het scherm, maar daardoor lijkt het scherm misschien wel nog groter dan het is. Daar kwam bij mij ook de eerste twijfel naar boven. Man, wat is dit groot.
    Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/appelsap/FP231W0018.JPG
    Het tweede dat opvalt is het design. Zeker iets om aan te wennen. Het ziet er niet uit als een gewone monitor, maar meer als moderne kunst, met een groot zwart vlak. Dat enorme zwarte vlak lijkt wel al het licht uit de kamer te zuigen, maar dat komt ook omdat het zo groot is. Fraai is de bezel, die bijzonder dun is, er stevig uitziet en alleen versierd is met een power-led rechtsonder en het logo van BenQ linksonder. Dat glimt mooi.
    Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/appelsap/FP231W0028.JPG
    De knoppen zitten aan de zijkant, en daarmee niet in het zicht. Dat is mooi, en wat mij betreft een goede keuze, maar wel even lastig en wennen bij het instellen van het scherm. Het even snel aanpassen van de helderheid als het heel licht of juist heel donker is in de kamer vergt oefening. De eerste paar keer zul je nog de monitor naar je toe moeten draaien om te zien welk knopje nou welke is, want op de tast lukt dat niet meteen.

Dan maar snel de monitor aan zetten. Er verschijnt een vriendelijk blauw scherm met de letter BenQ erop.
    Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/appelsap/FP231W0019.JPG
    Een prettig welkom. Wel valt meteen op dat de verlichting niet helemaal egaal is, maar in de hoeken lijkt het scherm wat doffer. Nadere inspectie laat zien dat dit niet zozeer aan de verlichting van het scherm ligt, want die is - zeker gezien de grootte van het scherm - prima te noemen, ook in de hoeken. Het is meer een effect van de grootte van het scherm. De kijkhoek is goed, veel beter dan die van een TN+film scherm (mijn Iiyama 431S), waarbij je bij een kleine hoek al meteen kleurverschuiving en helderheidsverlies ziet. Bij de BenQ is de kijkhoek goed, tot ongeveer 45 graden zie ik weinig tot geen verschil, daarna langzaam aan. Ook bij een afwijking naar boven of onder is het verschil in helderheid erg klein, en in kleur bijna afwezig, in tegenstelling tot de Iiyama, waar je bij een kleine kanteling al veel helderheidsverschil en kleurverschuiving ziet.
    Van lekkage van de lampen achter het paneel aan de randen of in de hoeken is geen sprake.

Maar, zoals gezegd, het is marginaal aanwezig, en omdat het scherm zo groot is, wel zichtbaar is de hoeken. De kijkhoek is dan net zo groot dat een verschil zichtbaar wordt. Op de foto hierboven is het verschil erg overdreven.

(Ik zal nog proberen wat betere foto's te maken van het scherm als dat aan staat, want deze zijn bewogen - dus onscherp - en van te dichtbij genomen, dus vervormd.)
    Bij het aanzetten van het scherm verdwijnt de super-diepzwarte kleur en komt er een hele lichte gloed tevoorschijn. Zoals bij alle TFT's is zwart nooit zo zwart als op een CRT, en dat is ook bij deze monitor het geval. Wat opvalt als het beeld verschijnt is de helderheid. Het scherm is licht, bijzonder licht. De monitor staat vanuit de fabriek op een hele hoge helderheid (90%), wat na korte tijd enige hoofdpijn geeft omdat het gewoonweg veel te licht is. Ook de kleuren zijn niet helemaal lekker, een tikje te rood. Na het instellen van de helderheid (15%), het contrast en de kleuren is het scherm rustig en de kleur goed. Wit is wit, de kleuren zijn mooi en helder, en het contrast is - voor een TFT scherm - goed te noemen. De volgende foto doet het scherm geen recht, want het contrast is veel beter dan op deze foto.
    Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/appelsap/FP231W0022.JPG
    Het scherm heb ik aangesloten op DVI op mijn Ti4200. En voila, meteen beeld, zonder enig probleem. Bij het opstarten wordt alles automatisch op volle schermbreedte gescaled, en ook daarna, wat er een tikje wazig uitziet. Het instellen van de beeldeigenschappen op 1920x1200 is probleemloos, en werkt bij de GeForce op DVI prima, ook op 60Hz. De monitor wordt door windows zelfs herkend, wat opvallend is voor een monitor die maar net op de markt is.

En dan de pixel-test. Eerste indruk was goed. Bij zorgvuldige controle van het hele scherm blijkt dat dit paneel geen dode of hot-pixels heeft. Klasse!

Voor werk is dit scherm ideaal. Door de grootte van het scherm kunnen er twee A4 pagina's naast elkaar worden weergegeven op ware grootte. Het open hebben liggen van heel veel vensters is geen probleem, al zul je die schermen die je tegelijkertijd wil zien zelf naar een open plekje moeten slepen. Maar daar is wel plaats genoeg voor.

Voor huis-, tuin- en keukengebruik is dit scherm duidelijk teveel van het goede. Het gebruiken van de volle schermbreedte voor één venster is niet praktisch, omdat het gewoonweg te breed is. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: dit scherm is GROOT. Waar het scherm wel erg goed voor is, is video kijken. Ik heb de s-video aansluiting nog niet geprobeerd, maar films draaien op de computer laten zien dat dit scherm dat prima aankan. Het zou een fraaie breedbeeld TV kunnen zijn.

En voor spellen spelen, is dit scherm gewoon goed. Het reageert prima, ik kon er geen 'ghosting' op waarnemen. Far Cry, Halo en Counter Strike spelen prima op dit scherm. Wat ik op mijn Iiyama TFT (431s), die ook 16ms zou moeten zijn, nog net aan oude beelden kon zien bij snel heen en weer draaien, is op de BenQ niet aanwezig. Ik kan me niet voorstellen dat een snellere reactietijd van een TFT paneel nog winst oplevert.
    Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/appelsap/FP231W0027.JPG
    De monitor kan het beeld extrapoleren en uitvullen tot de volle grootte, wat er redelijk uitzag. Maar het scherm komt eigenlijk pas echt tot zijn recht in de eigen resolutie. Far Cry ziet er op 1920x1200 verbluffend uit. Bij CS ging het nog goed, maar mijn Ti4200 trekt Far Cry in die resolutie, ook met magere beeldkwaliteitsinstellingen in het spel, te slecht om het te spelen. De framerate zakt, en het beeld wordt dan meteen schokkerig. Dat was bij CS, ook bij lagere resoluties, wel zichtbaar, al was het daar minder. Bij het uitvullen van het beeld op lagere resoluties was dit effect duidelijker merkbaar dan bij 1:1 scaling. Ik vermoed dat dit ook weer samenhangt met de grootte van het scherm.
    Een snelle vergelijking met de scaling van de monitor en die van de grafische kaart leverde weinig verschil op.

Tot slot het geluid. De monitor is stil. De powerbrick maakt geen geluid. Als je je oor aan de achterkant tegen de monitor aanlegt, hoor je aan de linkerkant, waar de powercable zit aangesloten, een zachte zoem. 30 cm vanaf het scherm is die al niet meer hoorbaar, en aan de voorkant van het scherm helemaal niet te horen. Daarmee is de monitor ongeveer even stil als mijn oude CRT, en veel stiller dan mijn PC, die zachtjes ruist en op 1 meter afstand wel hoorbaar is.

Conclusie: dit scherm is groot, erg groot. Om op te werken lekker groot, maar voor gewoon gebruik misschien wel te groot. Het scherm is ook mooi. De antireflectie coating die erop zit is wel meer zichtbaar dan op andere schermen, maar voor mij niet storend. Je moet niet met je neus twintig cm van het scherm gaan zitten, maar daarvoor is het ook te groot.

Verder is mij duidelijk dat om hierop games te spelen en die tot hun recht te laten komen een megasnelle grafische kaart nodig is. Als het spel maar voldoende beelden maakt, ziet dat er op dit scherm zeker goed uit, en is het ook prima speelbaar.

[ Voor 200% gewijzigd door Appelsap op 28-08-2004 09:53 ]

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• kingnbajam
    klassa review!!! _/-\o_ Erg bedankt bedankt voor je moeite en tijd bro, het geeft een zeer goed beeld van je ervaring met het scherm.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• raps
    Goeie review, bedankt!

Je zegt dat de kleuren na het aanpassen van de instellingen 'goed' zijn. Kun je dit nader beschrijven? Naderen ze de kleurechtheid van de CRT, of is daar nog wel merkbaar verschil?

Kun je ook eens een foto van verder weg maken (met bureau, keyboard, etc..), zodat we echt een idee krijgen van de afmetingen?

Zeer goeie post in ieder geval!

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• DDX
    • Registratie: April 2001
    • Laatst online: 07:16

DDX

Halo_Master schreef op 04 augustus 2004 @ 18:00:
    [...]

viewsonic kan ik niet vinden op hd.nl maar kijk je bij samsung :
    De prijs voor deze garantie is afhankelijk van schermgrootte. Voor Samsung monitoren geldt de beperking dat alleen de 1e monitor wordt vervangen. Voor vervolgmonitoren van Samsung moet weer een nieuwe garantie worden afgesloten.
    dus je krijgt 1e monitor met 2 defecte pixels
    dus stuur je die terug
    en dan eentje met 4 defecte pixels
    maar dan heb je geen garantie meer ? |:(

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de review Appelsap!

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken om een 23" aan te schaffen, maar twijfel nog wat over de grootte. Zoals je ook enkele keren opmerkt vraag ik mij ook af of een 23" niet té is. Veel hangt natuurlijk wel af voor wat je het gebruikt, maar aangezien dit in mijn geval enkel voor niet profesionele doeleinden is is dit misschien toch een beetje overkill en is een 20" misschien wel voldoende. Alleen spijtig dat het 16ms 20" panel toch nog iets te veel gebreken vertoond.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    Mooie review appelsientjesap :).

Trouwens over het formaat. Ik heb zelf ook een tijd achter 23" schermen gewerkt en ik vind het gewoon perfect. Ook als je alleen maar simpele dingen doet zoals surfen op internet, werken en ms word etc is het erg fijn zo'n groot scherm. Je kan bijv een IE venster en een MS Word venster naast elkaar open zetten en dat is als je iets moet tikken toch vaak erg handig. Ook vind ik het ideaal dat je genoeg ruimte hebt voor dingen zoals Trillan, winamp etc. Daarnaast is zo'n breedbeeld verhouding natuurlijk echt ideaal voor het kijken van films.

Enige nadeel is natuurlijk de prijs, maar als je ruim genoeg in de cash zit zou ik het gewoon doen. Maarja, prioriteiten en meningen verschillen natuurlijk van persoon tot persoon :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• dreester
    • Niet online
    DDX schreef op 18 augustus 2004 @ 14:06:
    [...]

viewsonic kan ik niet vinden op hd.nl maar kijk je bij samsung :

[...]

dus je krijgt 1e monitor met 2 defecte pixels
    dus stuur je die terug
    en dan eentje met 4 defecte pixels
    maar dan heb je geen garantie meer ? |:(
    viewsonic vp201 @ hd.nl

http://www.hd.nl/search_r...=&keyword=viewsonic+vp201

ik meen te herinneren dat de pixelgarantie bij hd.nl iets anders was. volgens mij stond er eerst iets van dat de monitor van te voren gecontroleerd zou worden door hd.nl op dode pixels. wellicht dat ie verandert is maar ik kan het mis hebben hoor!

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Abbadon
    • Laatst online: 10-07 18:08
    Ik vind deze er ook wel überüber uitzien:

Afbeeldingslocatie: http://productimages.sony-europe.com/im-sdmp232w.jpg

Sony SDM-P232W. Alleen kan ik er zo ff geen review van vinden. Of is dit al een wat ouder scherm? (stond nog niet in het lijstje ergens bovenaan in 't topic)

Alleen zijn deze 23" jongens toch erg aan de prijs hoor, zeker als je 't vergelijkt met een dual opstelling (voor hetzelfde geld is dual 20" mogelijk).

Nice review trouwens appelsap, m'n hebberigheidshormonen begonnen al op te spelen :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    Als ik me niet vergis is dat al een aardig oud scherm.

• Tijgert

Tijgert

Ik denk dat je je vergist.
    Het scherm bestond al eerder dan de BenQ, maar is daardoor niet meteen 'oud', hooguit 'ouder'.

Het is een prachtscherm, ik heb hem hier staan.
    In tegenstelling tot wat ik las in de bovenstaande BenQ review is het beeld van de Sony helemaal egaal verlicht, niet geheel onbelangrijk.

De responstijd vanuit de fabrieks gegevens is 40 ms en dat is niet correct, het is niet meer dan 25ms en volgens mij zelfs minder (Pixperan liegt niet).
    Dit lijkt veel vergeleken met de 16ms van BenQ, maar je ziet het niet of amper.

Maar idd, een erg mooi scherm en door zijn prijs redelijk exclusief :)

• Hielko
    In de computerwereld is alles dat ouder is dan een jaar toch wel oud ;)

Maar het "probleem" bij het BenQ-scherm is niet de verlichting, maar de kijkhoeken. Als je dicht op het scherm zit maken je ogen een grote hoek met de pixels aan de buitenkant wat resulteert in een kleine kleurenverschuiving. Kan me niet voorstellen dat de Sony daar geen last van heeft aangezien de kijkhoek van het BenQ-scherm best goed is met 176 graden :).

• Tijgert

Tijgert

Laat mij dan maar zitten met mijn oude antieke 23" widescreen, dan offer ik mezelf wel op, sloeber die ik ben :P

Ik heb even een minuutje of wat heen en weer ge-panned en gezoomed voor mijn Sony, maar er is voor mijn gevoel (gezicht) geen kleurverschil hoor.
    Wellicht dat het er iets minder licht uitziet in de ene onderhoek als ik met mijn snufferd vlak boven de andere bovenhoek hang en zo, maar zelfs dat is niet merkbaar.

Sony heeft een kijkhoek die even groot is als de bezel dikte. Daarmee bedoel ik dat als ik net langs het randje van de bezel kijk het scherm nog goed zichtbaar is (leesbaar is anders, lees jij eens een stuk text op 176+ graden).
    Wat de hoek is... Dunno.. in ieder geval maximaal 8)

Ik wou deze Sony eerst zelfs verkopen en een 16ms BenQ tyerug kopen (16ms klonk gewoon beter), maar na al mijn testjes op mijn Sony en commentaar die ik lees op de BenQ blijf ik lekker deze houden.

BenQ is ongetwijfeld absolute top, ik zou hem direct kopen want hij doet en is alles wat ik wil.. maarja, heb al een Sony voor een prikkie :)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• dreester
    • Niet online
    appelsap! ik heb je review half gelezen en je hebt hem en inmiddels weg gehaald. hoe gaat het gamen op die benQ. ghosting oid?? misschien stond het wel in je review maar dan ik heb het gemist :(

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Jrz
    • Registratie: Mei 2000
    • Laatst online: 07:32

Jrz

––––––––––––

Appelsap, kan jij aub die background van je naar me mailen?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Zag hem ook op een ander forum.
    Appelsaps review op Arstechnica

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Mickman
    • Registratie: Juni 2001
    • Laatst online: 07-02 06:22

je bent niet alleen.

Dat is voor mij ook het punt. Ik ga nu een nieuwe pc kopen (nieuwe proc, nieuwe videokaart e.d.). Nu kun je alles nog wel in native resolutie spelen, maar over 2 jaar kan je pc het niet meer aan. Je zal dan dus moeten gamen in een resolutie lager dan de native resolutie van je TFT-monitor.

Ik heb bij de block ook nog even laten zien wat ik bedoelde. Ik had daar de Windows desktop van een 17" (1280x1024) op een resolutie van 800x600 laten zetten. Het beeld werd toen al wat onscherper.

Vrees voor vele gamers die zich willen storten in de wondere wereld van TFT-gamen???

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• Hielko
    Niet voor mij. 800x600 op een CRT is toch ook gewoon onscherper dan 1280x960 op een CRT? True, bij een LCD neemt de scherpte relatief gezien meer af, maar zo beroerd is het niet. Tenminste, dat vind ik bij de schermen die ik tot nu toe gezien heb. Prima mee te gamen, ook op lagere resoluties.

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• dreester
    • Niet online
    ..Appelsap schreef op 14 augustus 2004 @ 23:10:
    [...]

Bij mijn weten zit er in de FP2091 hetzelfde panel als in alle andere 20.1" 16ms schermen - zie het overzichtje in mijn post eerder in deze thread. Dus kijk naar de reviews van die schermen, voorzover het over de beeldkwaliteit gaat. Wel kan de scaling naar lagere resoluties anders zijn, en de kwaliteit van het beeld bij gebruik van een analoge input, want niet alle schermen zullen dezelfde hardware driver hebben voor het panel.

Voor wat betreft kleurechtheid: kijk ns naar de reviews van Tomshardware. Die neemt altijd een goed overzicht van de kleurechtheid mee, gemeten met een spectograaf. Zie bijvoorbeeld deze review, met daarin een uitleg van de spectograaf metingen, en hoe je de grafieken moet lezen.
    op hardforum.com staat er een interessant topic over 20" monitoren, met name de viewsonic vp201, de dell 2001fp en de vergelijking tussen die 2 komen aan bod.

http://www.hardforum.com/...php?t=780004&page=1&pp=20

wat mij vooral opvalt is dit:
    Originally Posted by ehZn
    I think the Viewsonic and the Dell actually use the same base panel?

Yeah, that has been talked about here on the forums and on many other forums. Except the other day in a forum, someone posted that LG/Phillips makes the panel for the VP201 and that BenQ makes the 2001FP's panel. Your post reminded me of that, so I thought would do some digging and so far here is what I have come up with so far.

Anandtech reports in their review that the Dell 2001FP uses an lcd panel made by LG/Phillips model# LM201U04.
    Here is a link to the Anandtech page that says the 2001FP uses an LG LM201U04 Panel.(a little below half way down page)--> http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1918&p=2
    HOWEVER, I went to Dell's site and searched forever and finally found some interesting information. DELL says that BenQ does in fact make the 2001FP. It even gives BenQ's address. Below is a link to the page that shows it.(the BenQ info. is under the "FCC Declaration of Conformity" section in the document) http://support.dell.com/support/edo...fp/en/tco99.htm

I also haven't found any information verifying who makes the panel in the VP201B, but everyone has believed the VP201B to have an LG lcd. I think I am going to email Anandtech and ask them how they came up with LG as the manufacturer of the 2001FP's lcd panel. It's just interesting that the user on the forum posted that "BenQ makes the lcd in the Dell", and then I find that BenQ info. at Dell's site. Does anyone know if BenQ and LG work together? I thought they were rivals, but I may be wrong. Anyway, I was bored and this got my interest. If I find any more info, I will post it.
    ik ben erg benieuwd of het waar is dat benq het panel van de dell 2001fp heeft geproduceert, eerlijk gezegd lijkt het mij erg raar omdat ik niet eerder een tft scherm heb gezien met een benq panel.ik twijfel of ik een benq fp2091 of een viewsonic vp201s moet aanschaffen. MAAR! als zou blijken dat het panel van de benq fp2091 identiek zou zijn aan dat van de dell 2001fp dan weet ik genoeg, dan ga ik voor de viewsonic. ik kan vooralsnog geen review vinden over de benq fp2091. ik ben met name benieuwd naar de kleuren van de benq. iemand ervaring met de benq?

Acties:
    • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89691

ARGH##$%%%, mijn Iiyama ES511 is zojuist overleden. Ik snap er niets van..............

Acties:
    • 0 Henk 'm!

• blackd
    • Registratie: Februari 2001
    • Niet online
    Digitizers schreef op 25 augustus 2004 @ 14:30:
    wat mij vooral opvalt is dit:

ik ben erg benieuwd of het waar is dat benq het panel van de dell 2001fp heeft geproduceert, eerlijk gezegd lijkt het mij erg raar omdat ik niet eerder een tft scherm heb gezien met een benq panel.ik twijfel of ik een benq fp2091 of een viewsonic vp201s moet aanschaffen. MAAR! als zou blijken dat het panel van de benq fp2091 identiek zou zijn aan dat van de dell 2001fp dan weet ik genoeg, dan ga ik voor de viewsonic. ik kan vooralsnog geen review vinden over de benq fp2091. ik ben met name benieuwd naar de kleuren van de benq. iemand ervaring met de benq?
    Heb je dit gezien:
    Confusing issue for certain. BenQ is the manufacturer of the complete display for Dell. However, the actual LCD panel is the same LG Philips 20.1" LM201U04 S-IPS panel in both the 2001FP and VP201 as ehZn posted. BenQ is an assembler, not a panel mfg.

knipperdieknip

[ Voor 4% gewijzigd door blackd op 27-08-2004 23:18 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.