blackd schreef op 19 oktober 2004 @ 17:28:
[...]
Ik begrijp nu dat je die met een converter via VGA kan aansluiten, alleen ik dacht dat deze nogal prijzig waren, multi pupose vga box voor ~ 50 tot 60 euro (
klik,
klik,
klik). Nu is dat niets vergeleken met een Apple scherm

dus dat valt me wel mee. Ik zag ook producten van 200 tot 300 dollar.
Ja en nee. Je hebt ook nog zoiets als een 15Khz RGB ingang. Dat is feitelijk een VGA ingang voor signalen met een lagere frequentie. -Die- zouden schermen voor de europese markt moeten ondersteunen. Sinds een jaar of 15 is dat namelijk de standaard voor hoge kwaliteits signalen in Europa. In den beginne was het wel eens anders maar zeker de laatste 8 jaar accepteerd elke europese TV een 15Khz RGB signaal via SCART.
Fabrikanten voor europese DVD spelers spelen hier dan ook op in door RGB Scart de default connectie methode te maken. Voor consoles, satelite boxes, en DVB tuners in het algemeen voor Europa geldt het zelfde.
Dit signaal hoeft dus niet perse geconverteerd te worden naar VGA. De converters waarna je linkt mikken vooral op de amerikaanse markt, daar geen van allen 15Khz RGB (via SCART) accepteerd. RGB -> VGA is een redelijk simpele scan conversion (veel simpelder als composite, svideo of YCbCr (yuv) naar VGA).
Helaas heeft Amerika de RGB standaard nooit naar de huiskamer gebracht (in de Amerikaanse arcade industrie was het wel -de- standaard). Om de een of andere reden negeren alle fabrikanten van 'computer apparatuur' de europese markt kwa RGB. Dat betekent dat zowel TV out kaarten als LCD monitors helaas nooit de 15Khz RGB aansluiting bieden, terwijl de TV varianten van dezelfde schermen van dezelfde fabrikanten dat vaak wel bieden.
In Amerika was svideo lange tijd de beste connectie methode en daarom vind je dat nog steeds veel terug. Behalve voor een SVHS recorder is svideo een onzinnige standaard die in Europa nooit gebruikt zou hoeven te worden. Extra verwarrend is dan dat de Amerikanen sinds nog niets eens zo lang het concurerende YCbCr signaal gebruiken, ook wel YUV of component genoemt. Dit is practisch even goed als RGB (in theorie -iets- slechter), maar vervelend voor Europianen. Het is een extra standaard die eigenlijk nix toevoegd.
(Bovendien kan je 't dan nog steeds niet op een Apple scherm aansluiten, die heeft alleen DVI

)
Inderdaad, tevens biedt Apple geen enkele 'laag frequente' video ingang, en dat is een minpunt.
Ik heb zelf geen xbox, die was slechts als voorbeeld. De DVD speler hier heeft echter naast scart ook een svideo aansluiting, en dat is zonder converter gewoon aan te sluiten.
RGB via SCART zou ook gewoon zonder converter aan te sluiten moeten zijn. RGB is niet ontworpen met als enige doel om makkelijk naar VGA geconverteerd te worden.
SCART is overigens alleen een stekkertje, dat zegt weinig over de daadwerkelijke soort signalen.