Ervaringen met 20-inch TFT-schermen en groter (deel 2)

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 3.001 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:59
Ja, maar bij dat soort testen; (relatief) snel bewegende beelden zijn voor het menselijke oog altijd een beetje wazig. Als ik dezelfde test doet bij een CRT zal ik ook niet de letters enzo scherp zien als ik het scherm heen en weer sleep.

Wat ik trouwens veel storender vind dan ghosting is de 60hz resfreshrate van het scherm. Ghosting kan ik niet echt zien, maar bij bewegingen in horizontale richting zie je altijd streaking vanwege de lage refreshrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Verschuif dit venstertje constant van rechtsboven naar linksonder en weer terug
Het valt mij nog veel meer op als ik dat venster rondjes draai met een diameter van ongeveer 5 centimeter. Zeker rond dat kleurenbalkje zie ik dan heeeel duidelijk een halve centimeter 'nagloei'. Maar goed, da's op mijn laptop met een voor mij onbekend panel erin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109556

Heb het pas op een IIyama ES481 gedaan, heel duidelijk! :)
Iig, de muis "lijkt" na te gloeien. Je ziet de muis als het ware dubbel, net of je pc te veel gezopen heeft. Figuurlijk dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Ja, maar bij dat soort testen; (relatief) snel bewegende beelden zijn voor het menselijke oog altijd een beetje wazig.
Ook als ik een beweging op gemiddelde snelheid van helemaal links onder naar helemaal rechtsboven maakt merk ik duidelijk nagloei (er zit een duidelijke 'staart' achter het balkje met kleuren) en wazigheid die op een CRT nog steeds vele malen lager is, m'n oude 15" CRT staat nu naast m'n VP912s. Zó onderontwikkeld is ons oog niet.

Ik heb trouwens zelf een TFT, dus ben geen TFT hater, zoals het lijkt. In spellen valt de nagloei gelukkig nauwelijks/niet op en de detailvermindering is daar ook heel gering.

[ Voor 50% gewijzigd door Yokozuna op 16-01-2005 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Database freak schreef op zondag 16 januari 2005 @ 22:37:
Ook de helderheid en scherpte van de 30" zag er stukken beter uit dan de 23".
Ik heb de 20 inch ACD wel gezien, zag er niet slecht uit maar kon mij evenals de 23 inch HP (LG/Philips) niet overtuigen. De ACD heb ik wel in 23 inch gezien, maar dat was de vorige generatie met brede witte rand. Goed om te lezen dat de 30 inch een stuk beter is.
Het Cinema 30" schijnt van een betere kwaliteit te zijn dan de 23" (welke de veel gebruikte 23" LG-Philips OEM scherm is).
Welk panel gebruikt Apple dan voor dit scherm? Ik zou geen ander panel weten met dezelfde specs.
Als ik op m' n oude monitor (Iiyama 510) de tekst grote op 0.25 instel, door een resolutie van 1600x1200 te kiezen, wordt alles erg klein.
Dot pitch zegt mij weinig, alleen 'wel eens van gehoord'. Ik heb een 19 inch Iiyama VM Pro 450, en draai deze op 1600x1200 met de standaard lettergrootte instelling van Windows. Dit is voor mij prima leesbaar. Neem aan dat tekst op 2560x1600 ook goed leesbaar is, als ik mijn huidige configuratie gewend ben?
De hoop op Samsung heb ik verder opgegeven, vorige week nogmaals 2 emails gestuurd en wederom geen enkele reactie terug. De LTM240M1 zal nog lang op zich laten wachten en dan nog zal Samsung deze nieuwe monitor ver boven de huidige prijs van de 243T willen verkopen, ten einde de voorraad 243T's nog verkoopbaar te houden. De 243T doet nu 1700 euro dus ik denk dat het nieuwe 24" 16ms Samsung rond de 2000euro gaat kosten, slechts 800 euro minder dan de ACD.
Ik heb opzich geen haast, wil binnen nu en een half jaar wel zeker een ander scherm. Ik ben wel bang dat ik spijt ga krijgen, 800 euro extra is nog te overzien. Wat wel jammer is, is dat je een andere videokaart nodig hebt (weer 350 euro voor een V9999 GE..).

Heb je ook gekeken naar de kleurechtheid? Grafisch ontwerpen is één van de dingen die ik op de monitor doe, dus het is voor mij iets wat best belangrijk is. Ik hoor over de (duurdere) Samsung's veel goede verhalen over de kleurechtheid, en neem aan dat de 30 inch ACD, gezien de doelgroep, niet ervoor onderdoet.

Anyway, houd ons (iig mij ;)) op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-07 13:18

epo

Yokozuna schreef op zondag 16 januari 2005 @ 22:59:
[...]

Ook als ik een beweging op gemiddelde snelheid van helemaal links onder naar helemaal rechtsboven maakt merk ik duidelijk nagloei (er zit een duidelijke 'staart' achter het balkje met kleuren) en wazigheid die op een CRT nog steeds vele malen lager is, m'n oude 15" CRT staat nu naast m'n VP912s. Zó onderontwikkeld is ons oog niet.

Ik heb trouwens zelf een TFT, dus ben geen TFT hater, zoals het lijkt. In spellen valt de nagloei gelukkig nauwelijks/niet op en de detailvermindering is daar ook heel gering.
Ik heb hier een Iiyama 431(TFT) en daarnaast een Iiyama 454 (CRT). Ik prefereer toch echt de eerste, veel scherper, kleuren zijn mooier etc. Alleen is zwart niet 100% zwart... Persoonlijk boeit het mij niet, de andere voordelen laten mij dat ene puntje vergeten! Ook een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeuren.
Wat heb jij eigenlijk voor type TFT ?
Ik heb een 19 inch Iiyama VM Pro 450, en draai deze op 1600x1200 met de standaard lettergrootte instelling van Windows.
Lol, die letters zijn echt klein, en de kwaliteit is om te huilen met dat type scherm in Windows. Games prima, maar desktop in die reso.....

[ Voor 25% gewijzigd door epo op 16-01-2005 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

epo schreef op zondag 16 januari 2005 @ 23:36:
[...]

Lol, die letters zijn echt klein, en de kwaliteit is om te huilen met dat type scherm in Windows. Games prima, maar desktop in die reso.....
Dat vind iedereen maar ik vind het dikke prima zo, goed leesbaar hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:59
Doe je ook grafisch ontwerp op die reso met dat scherm :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 01:02
Tom schreef op zondag 16 januari 2005 @ 23:27:
Welk panel gebruikt Apple dan voor dit scherm? Ik zou geen ander panel weten met dezelfde specs.
Apple gebruikt de LG-Philips, al wordt er wel gesuggereerd dat ze of een betere keus van dit scherm krijgen of betere electronica hebben omdat de kleurechtheid van het scherm beter is dan bv de HP L2335.
Dot pitch zegt mij weinig, alleen 'wel eens van gehoord'. Ik heb een 19 inch Iiyama VM Pro 450, en draai deze op 1600x1200 met de standaard lettergrootte instelling van Windows. Dit is voor mij prima leesbaar. Neem aan dat tekst op 2560x1600 ook goed leesbaar is, als ik mijn huidige configuratie gewend ben?
Ik vind 1600x1200 op een 20.1" (erg) klein. Als je 1600x1200 op 19" o.k. vindt (dit is een dotpitch van 0.24) ga je er qua grote alleen maar op vooruit. Ter voorbeeld: de meeste gebruikers vinden een dotpitch van 0.30 redelijk; zie de vele n00bs die hun nieuwe 17" gelijk op 1024x786 zetten omdat ze het anders te klein vinden ipv dan gelijk een 15" of 19" te kopen.
Wat wel jammer is, is dat je een andere videokaart nodig hebt (weer 350 euro voor een V9999 GE..).
Ik heb toch een snellere video-kaart nodig, daarnaast kan je je oude altijd verkopen voor een goede prijs. Om 1920x1200@60hz mbv single link aan te kunnen sturen moet je DVI output zowiezo al een perfect output signaal hebben (165mhz), iets wat de standaard nVidia 6800 output niet heeft (haalt 141mhz ipv 165mhz; zie Tomshardware z'n DVI output singnaal tests). Het is zowiezo de vraag of om te gamen op native resoluties of hoge resoluties je niet gelijk een 6800Ultra moet hebben; de V9999U.
Heb je ook gekeken naar de kleurechtheid? Grafisch ontwerpen is één van de dingen die ik op de monitor doe, dus het is voor mij iets wat best belangrijk is. Ik hoor over de (duurdere) Samsung's veel goede verhalen over de kleurechtheid, en neem aan dat de 30 inch ACD, gezien de doelgroep, niet ervoor onderdoet.
Ik heb geen verstand van kleurechtheid maar de kleuren zagen er een stuk levendiger uit dan op de 23". De 30ACD is hier natuurlijk specifiek voor gemaakt, nl voor de grafische ontwerpers markt. Apple heeft nooit gedacht dat dit ding door pc-hobbiesten zou worden gekocht. Grafische ontwerpers zijn de primaire doelgroep bij ontwerp van dit scherm geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Database freak schreef op zondag 16 januari 2005 @ 23:49:
[...]

Apple gebruikt de LG-Philips, al wordt er wel gesuggereerd dat ze of een betere keus van dit scherm krijgen of betere electronica hebben omdat de kleurechtheid van het scherm beter is dan bv de HP L2335.
Vreemd, want ik vind hier geen 30 inch scherm terug. Alleen het 20 en 23 inch panel.
Ik vind 1600x1200 op een 20.1" (erg) klein. Als je 1600x1200 op 19" o.k. vindt (dit is een dotpitch van 0.24) ga je er qua grote alleen maar op vooruit. Ter voorbeeld: de meeste gebruikers vinden een dotpitch van 0.30 redelijk; zie de vele n00bs die hun nieuwe 17" gelijk op 1024x786 zetten omdat ze het anders te klein vinden ipv dan gelijk een 15" of 19" te kopen.
Okay, is heel persoonlijk maar ik ben niet anders gewend. Draai al jaren op een hoge resolutie en nog nooit last gehad van slechte leesbaarheid. Is maar net wat je gewend bent dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
epo schreef op zondag 16 januari 2005 @ 23:36:
Ik heb hier een Iiyama 431(TFT) en daarnaast een Iiyama 454 (CRT). Ik prefereer toch echt de eerste, veel scherper, kleuren zijn mooier etc. Alleen is zwart niet 100% zwart... Persoonlijk boeit het mij niet, de andere voordelen laten mij dat ene puntje vergeten! Ook een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeuren.
Wat heb jij eigenlijk voor type TFT ?
Viewsonic VP912s 19" TFT. De 431 en 481 series zijn hele goede series voor het geld ja. TFT's zijn uiteraard scherper met DVI+60/70Hz instelling, gewoon native resolutie, altijd perfect scherp, hoe dichtbij je ook bij je TFT komt. Het contrast van TFT's is ook hoger en de lichtopbrengst vaak ook, dat is ook helemaal het punt niet. We zullen wat ghosting en refreshrate met OLED panelen wèl een grote stap voorwaards maken daarin, ook bij 21" groottes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 01:02
Tom schreef op maandag 17 januari 2005 @ 00:02:
Vreemd, want ik vind hier geen 30 inch scherm terug. Alleen het 20 en 23 inch panel.
Dat kan kloppen want dit scherm wordt enkel, waarschijnlijk zelfs in opdracht van Apple, door LG-Philips gemaakt. Apple zal wel een exclusief contract met LG-Philips hebben afgesloten waardoor het scherm niet publiekelijk op een LG-Philips site wordt aangeprezen.
Okay, is heel persoonlijk maar ik ben niet anders gewend. Draai al jaren op een hoge resolutie en nog nooit last gehad van slechte leesbaarheid. Is maar net wat je gewend bent dus.
Klopt. Vandaar dat je goed naar je eigen instelling mbt je nieuwe monitor moet kijken. Als je in de buurt woont van een grote stad waar een Apple center zit, zou ik eens bellen of ze hem ter demo in de showroom hebben.

Als je huidige monitor 1600x1200 doet, wat is dan je winst om E2000 neer te leggen om naar 1920x1200 (=+20%) te gaan? Ook kwa kleurechtheid zal een TFT geen grote verbetering laten zien tov een redelijke CRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tijd voor een deel 3 alweer :)
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.