Ik heb aleen tijdje m'n Dell 2001FP, en ik moet zeggen dat al m'n verwachtingen ingelost zijn, en dat het scherm nog beter is dan dat ik had gehoopt ...
Op m'n gallery vind je wat foto's:
http://gallery.damn.be/2001FP
Besteld via de telefoon bij Dell, en betaald via VISA (maandelijkse aflossingen van ongeveer 100€ ...) totale kostprijs was 818€, en 5 dagen nadat ik 'm besteld had werd hij geleverd ...
Specs
* LG/Philips 20.1" panel
* UXGA native
* 24bit kleuren
* 4 aansluitingen (VGA, DVI, Cinch, SVHS)
* kantelbaar links rechts, boven onder
* roteerbaar (voor DTP)
* USB hub
* behuizing in 2 soorten grijs (lichter en zéér donker bijna zwart)
Installatie
Ik had de schrik van m'n leven toen ik de kartonnen doos binnenkreeg, blijkbaar zat de monitor niet volledig stevig vast in die doos. Maar geen probleem, er was geen zichtbare schade, en alle onderdelen waren erbij ... (zelfs een apart doosje met een 2de stroomkabel bij?!?)
De installatie van het TFT panel op de voet kon m'n neefje van 2 jaar ook gedaan hebben, poepsimpel ...
Er plakt een plastieke beschermplaat over het TFT panel, vastgemaakt met 2 streepjes plakband, die het geheel redelijk stevig op z'n plaats houden... Ze waren moeilijk te verwijderen, maar er zijn toch geen resten op de monitor achtergebleven ...
Het gewicht is echt een fractie van wat m'n 21" monster weegde, maar toch geeft het een algemene indruk van kwaliteit, vooral de steun, die bijna van massief ijzer/staal/weet-ik-het is ...
Eerste indruk
De behuizing van de monitor is van uitzonderlijke kwaliteit, en staat zéér stijlvol op eendert welke bureau. De afwerking van de aansluitingen vanachter, en de bedieningsknoppen vooraan is werkelijk fantastisch.
Even die 21" CRT uit de weg ruimen, en dan m'n 2001FP via DVI aansluiten op m'n 6800GT (volledige pc specs hier:
http://www.damn.be/specs.php ), en ik dacht dat we vertrokken waren ...
Maar de schrik sloeg me om het hart, het beeld was verre van scherp, en hoewel ik 32bits kleuren ingesteld had, waren er toch lelijke kleurschakeringen te zien. De ergste schrik had ik toen ik een Xvid (en DVD) full screen afspeelde met alle mogelijke players: trillend beeld, een soort van artifacts over het hele scherm (ongeveer zoals een 50Hz TV aansturen op 60Hz) .... ik dacht dat ik met een defect model te maken had ...
Maar ... na herinstallatie van de 66.93 Forceware driver, en de driver van de 2001FP meegeleverd op CD, waren al deze problemen van de baan ...
'diepere' Indruk
Wat een kwaliteit van beeld! Ik stuur de monitor aan via DVI op 1600x1200, en dit is werkelijk het beste beeld dat ik ooit gezien heb. Véél beter dan alle CRT's die ik al gehad heb, en met grote voorsprong op alle TFT's van vrienden die ik al gezien heb ...
Het is haarscherp, je kan je gewoon niet voorstellen hoe scherp dat dat beeld is. Je zou bijna kunnen denken dat het pijn begint te doen omdat het zo ongelooflijk scherp is. Alles wat op je beeld getoverd wordt, ziet er werkelijk 100% zo uit als de maker het bedoeld had qua scherpte...
Als je héél dichtbij het scherm zit (bijvoorbeeld op zo'n 10 à 15 cm afstand) dan zie je een soort raster tussen de pixels, maar eens je op een normale afstand er vanaf zit, merk je dit niet meer op.
Via het OSD menu kan je de kleuren regelen, per kleur kan je de helderheid aanpassen, of je kan kiezen tussen enkele voortgeprogrammeerde modi (ik weet de exacte mogelijkheden niet meer vanbuiten, 'vivid' enzo, je kent dat wel) Als ik hier de helderst mogelijke instelling geef, krijg ik bijna pijn aan m'n ogen als ik naar een witte achtergrond kijk ... dus kwa lichtsterkte is het meer dan ok.
De kleuren zijn fantastisch (na intallatie van alle drivers ...) Deze 2001FP heeft een 24bit panel, en dat merk je wel als je er een TFT scherm met 16bit panel naastzet. Mijn beeldinstellingen staan op 32bitkleuren, en hoewel het scherm dus maar 24bit kan weergeven, merk ik nergens iets van storende kleurschakkeringen, niet in DVD's, niet in Xvid's niet in games ...(die ik steeds met 32bit aanstuur)
En van de 1920000 pixels op dit LG Philips panel, is er geen ééntje kapot, zelfs geen subpixel, perfect

De kijkhoek is ook ongelooflijk goed, ik had gedacht dat je niet met meer dan 2 man voor het scherm kon zitten, maar zelfs op een kijkhoek van 60° (geschatte waarde) is het allemaal nog 100% te zien (kleuren zijn nog goed bedoel ik). Ook de lichtsterkte is zeer goed. Wel zie je een beetje de backlight erdoor schijnen als je op een volledig zwart scherm kijkt, maar het is verre van storend. Misschien is dit het enige minpuntje voor mensen die daar belang aan hechten ...
Het OSD menu heeft geen 1000 en 1 mogelijkheden (te meer omdat alles automatisch geregeld wordt als je DVI gebruikt) maar is zeer intuitief in gebruik ... niks op aan te merken.
Prestaties
Ik heb alle games die ik veel speel getest met deze monitor, en welke intellingen ik ook gebruik - gaande van andere resoluties, kleurdiepte, Vsync aan/uit, kwaliteit van beeld etc etc - bij normaal spelen - single player of multiplayer - ik merk 0,0 ghosting of tearing op ... nul niks komma nothing

Ik heb geprobeerd: Quake 3, Painkiller BOOH, HL2 / HL2DM, Homeworld 2, Colin Mcrae 2004/2005, NFSU2, .... Alle games worden verschrikkelijk goed weergegeven.
Een zéér leuke extra is dat ik zelfs m'n Playstation2 op dit scherm kan aansluiten, daarin is de kwaliteit op fullscreen wel wat minder gedetailleerd, maar dat ligt niet aan het scherm, maar aan de PS2, die eigelijk voor TV gemaakt is, waar je dus 2 tot 3 maal zo ver van af zit. Maar desalniettemin. Er zijn namelijk 4 aansluitingen op dit scherm, gewone "oude" VGA, DVI, coax (zo'n gele stekkertje - of noemt dat cinch?) en SVHS ... ge-wel-dig

Zelfs PiP (picture in picture) is een mogelijkheid! (even een externe TV tuner kopen, en je kan TV kijken

)
Eindconclusie
[b]Als we over TVT schermen van 20" spreken, is er eigelijk maar 1 scherm dat kwa kwaliteit, uitzicht en prestaties de moeite waard is om over te spreken, en dat is deze 2001FP![b]
Iedereen die nog twijfelt ... als je nog vragen hebt, stel maar, ik zal proberen ze te antwoorden.
pluspunten
- pure kwaliteit
- gevoel van kwaliteit en degelijkheid is zéér sterk aanwezig
- aansluitingen
minpunten
- prijs (anders had ik er al 2 gekocht)
- backlight schijnt minimaal door bij zwarte achtergrond
[
Voor 200% gewijzigd door
Shaidar op 23-12-2004 15:51
]