hij is zonder statief genomen, dat moet ik nog kopen zodra ik een beetje geld hebVerwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 17:53:
idd! holy crap op een stok! Statief mag ik aannemen? hmm.. werkt waarscheinlijk ook mee dat ze allemaal op stilstaande objecten zitten.. ik werd helemaal gestoord van de wind vandaag! + 't ontbreken van een statief kan frustie zijn, anywee, Superfoto's, mad props dat je 't met een a80 hebt geflikt
thx dat wilde ik horen. Ik heb een Nikon CP4300 gebruikt Dit zou toch wel een degeleke camera moeten zijn. Ik heb idd ook in photoshop de kleuren wat veranderd door de levels aan te passen. In photoshop zagen ze er mooi uit, en toen ik ze opsloeg en op de pc bekeek vielen ze allemaal nogal bleek uitSjonKanon schreef op 15 augustus 2004 @ 21:15:
[...]
Dan kan je het krijgen ook
Als eerste is het fijn als je je camera erbij vermeld, zoniet in de post, dan wel in de sig. Dat maakt het commentaar wat makkelijker. Mocht je dit met een Canon 10D hebben geschoten dan is het regelrechte bagger, is het echter een prehistorische digicam uit 1998 oid dan zijn ze nog best aardig
Dit brengt mij namelijk op het volgende punt, dat jouw foto's niet bijster scherp zijn en niet zulke mooie kleuren hebben. Het zou dus een stuk verheldering opleveren als je je camera erbij vermeld. Vooral die eerste paar van die vlinder lijken wel of ze niet op macro-stand geschoten zijn. Kies verder gewoon wat van je mooiste foto's uit om hier te plaatsen, want je had er best een paar weg kunnen laten. Op sommige foto's valt de vlinder weg tegen de achtergrond en bij 1 foto zit er een spriet precies voor de vlinder. Dit zou een leuk effect kunnen geven, alleen is dat hier niet het geval. Probeer iig je foto's scherp te krijgen (of koop een betere camera) en dan zou je eventueel ook je kleuren wat kunnen opkrikken in photoshop als dit het beste is wat je camera levert. Ga gewoon heel veel proberen en post dan de foto's die jij denkt dat echt de moeite waard zijn.
bedankt voor de commentaar , ik ga er proberen op te letten
Wat vind je van deze fotos?
LittleWan schreef op 11 augustus 2004 @ 11:36:
hier nog een paar van de afgelopen weken van mij. C&C please
Deze zijn geschoten met een Nikon CP4300
[afbeelding]
beetje jammer van de schaduwen
[afbeelding]
klein viooltje
[afbeelding]
kleine soort zonnebloem
[afbeelding]
vind ik leuk, net of hij zweeft
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Verwijderd
Even een vraagje, ik zie hier extreem haarscherpe macro's.. met wat voor sluitertijd flikken jullie dat? ik ben bezig met een Oly c-8080, maar 19 van de 20 macro's zien er niet uit, hier een die nog redelijk gelukt is, maar ik weet dat er veel veel meer uit deze cam te halen is, hoe krijg ik mijn foto's minder bewogen? wat voor diafragma en sluitertijd instellingen raden jullie me aan? ik hou hem redelijk goed stil, probleem kan misschien ook zijn dat de objecten zelf bewegen door de wind..
Hier een voorbeeldje van een die wel redelijk gelukt is.. losse hand, en bewegende plant:
Hier een voorbeeldje van een die wel redelijk gelukt is.. losse hand, en bewegende plant:

Zo, ik ben vanmiddag in de tuin ook maar eens eventjes gaan spelen met mijn spul (zie zig) om wat macro fototjes te maken. Ze zijn gemaakt met de Sigma 70-300mm Apo Macro Super II lens, deze heeft namelijk in het 200-300mm bereik een macro functie. Verder heb ik een statief gebruikt, helaas was er niet zoveel zon zodat ik niet echt hoge sluitertijden kon gebruiken
En door de wind en het bewegen van die beesten zelf zijn ze dus niet zo scherp als ik gehoopt had... 

#5,6 en 10 zijn gecropped (niet 100%) de rest niet. Wel een beetje met photoshop gespeelt, maar bijna alleen maar een licht unsharp maskje (erg sterk, vind ik niet mooi). Behalve #2 die heeft ook nog auto-levels, ik vond het alleen bij die mooi, de rest zouden ook zo geworden zijn met auto-levels...
Ohja ik had in RAW geschoten (voor het eerst) en heb nog een beetje zitten spelen met whitebalance, contrast, tone en sharpness. Maar daar moet ik nog maar eens wat vaker mee expiremteren
Commentaar op de foto's is ERG welkom, ik kan denk ik nog flink wat leren van jullie als ik sommige foto's hier zie!

#5,6 en 10 zijn gecropped (niet 100%) de rest niet. Wel een beetje met photoshop gespeelt, maar bijna alleen maar een licht unsharp maskje (erg sterk, vind ik niet mooi). Behalve #2 die heeft ook nog auto-levels, ik vond het alleen bij die mooi, de rest zouden ook zo geworden zijn met auto-levels...
Ohja ik had in RAW geschoten (voor het eerst) en heb nog een beetje zitten spelen met whitebalance, contrast, tone en sharpness. Maar daar moet ik nog maar eens wat vaker mee expiremteren
Commentaar op de foto's is ERG welkom, ik kan denk ik nog flink wat leren van jullie als ik sommige foto's hier zie!
Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop
vandaag genomen, twas bewolkt en waaide wel een beetje.
Hoop dat dit al beter is. Ze zijn onbewerkt en geschoten met een Nikon CP4300

C&C please !

C&C please !
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Mijn steentje in dit forum:

(1 full)
Tv:1/500, Av:3.2, Metering Mode:Evaluative, ISO Speed:50, Focal Length:7.8mm
White Balance:Daylight, AF Mode:Single AF, AF Range Mode:Macro

(2 full)
Tv:1/8, Av:2.8, Metering Mode:Evaluative, ISO Speed:Auto, Focal Length:7.8mm
White Balance:Auto, AF Mode:Single AF, AF Range Mode:Macro
Camera: Canon PowerShot A80
(1 full)
Tv:1/500, Av:3.2, Metering Mode:Evaluative, ISO Speed:50, Focal Length:7.8mm
White Balance:Daylight, AF Mode:Single AF, AF Range Mode:Macro
(2 full)
Tv:1/8, Av:2.8, Metering Mode:Evaluative, ISO Speed:Auto, Focal Length:7.8mm
White Balance:Auto, AF Mode:Single AF, AF Range Mode:Macro
Camera: Canon PowerShot A80
Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn
Kijk die zijn al veeeel beter! Wat nog mooier zou zijn bij die laatste 2 vlinders, is om de Aperture (diafragma) wat lager te zetten. Dus een hoger F getal. Dit zorgt ervoor dat ook de vleugels helemaal scherp worden (als je het goed doetLittleWan schreef op 16 augustus 2004 @ 19:41:
vandaag genomen, twas bewolkt en waaide wel een beetje.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
C&C please !
Voorwerpen die bewegen door de wind zijn niet bevoordelijk nee. Laat je sluitertijd gewoon op automatisch staan, die doet zijn werk goed en daar heb je toch geen tijd voor als je achter de bijen aan rentVerwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 16:21:
Even een vraagje, ik zie hier extreem haarscherpe macro's.. met wat voor sluitertijd flikken jullie dat? ik ben bezig met een Oly c-8080, maar 19 van de 20 macro's zien er niet uit, hier een die nog redelijk gelukt is, maar ik weet dat er veel veel meer uit deze cam te halen is, hoe krijg ik mijn foto's minder bewogen? wat voor diafragma en sluitertijd instellingen raden jullie me aan? ik hou hem redelijk goed stil, probleem kan misschien ook zijn dat de objecten zelf bewegen door de wind..
[ Voor 42% gewijzigd door SjonKanon op 17-08-2004 00:49 ]
Canon Powershot A75 - Soligor 52mm Lens Adapter - Marumi Circular Polarizing Filter 52mm
die foto's hier lijken wel allemaal vividcolours
zo genomen of bijgewerkt >?
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Ik heb ze zo geschoten, enkel wat gecropped
wat bedoel je btw met vividcolours
wat bedoel je btw met vividcolours
Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn
de term vivid ken ik van divx en dvd speelprogs, daarmee worden alle kleuren wat feller gemaakt (vind het altijd een beetje 'te').
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Vivid (colors) is een stand op veel camera's. Hierdoor worden de kleuren levendiger (vivid = levendig). Ik schiet zelf altijd op vivid (behalve als ik zwart wit doe natuurlijk
).
[ Voor 3% gewijzigd door SjonKanon op 17-08-2004 12:13 ]
Canon Powershot A75 - Soligor 52mm Lens Adapter - Marumi Circular Polarizing Filter 52mm
Verwijderd
Sjonkanon: Bedankt! ik zal me d'r in verdiepen, en zowieso een statief aanschaffen binnenkort zal ook veel helpen denk ik.. btw, hoe korter de sluitertijd hoe beter neem ik aan? diaframa voluit.. al wat geprobeerd, maar ben nog steeds niet echt tevreden...
Anywee, ze worden wel beter naarmate ik meer oefen, hier nog twee van vanmiddag.

Anywee, ze worden wel beter naarmate ik meer oefen, hier nog twee van vanmiddag.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 20:43 ]
Nooit gedacht dat ik in dit topic zou replyen, aangezien de Macro modus op mijn Canon Powershot A40 (Het oudje dus..
) van erbarmelijke kwaliteit is.
Maar overlaatst heb ik toch nog 2 aardige macroshots kunnen maken. Eentje in Schotland en eentje vandaag.

Maar overlaatst heb ik toch nog 2 aardige macroshots kunnen maken. Eentje in Schotland en eentje vandaag.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
het is zowieso een spinne web...Cherub schreef op 15 augustus 2004 @ 19:24:
[...]
[afbeelding]
Whow, zit daar nou écht een kat, of is dat spinneweb?
maar wat je ziet in het wit, was eerst een nep vogeltje
das verweerd door regen en zon
wel goed opgelet!
Begin dan maar vast met enters tussen je foto's te zettenDeorgere schreef op 20 augustus 2004 @ 14:40:
Ben een beginner..
een van mijn eerste macrofoto's doe dit nog niet zo lang en ben trots op deze foto.
camera used Canon EOS 300D
Lens Sigma 70-300 macro super.
Macro standje. resized naar 600pix

Full Size (3mb)
http://www.datacrash.net/downloads/temp/spiderman.jpg

Full Size (3mb)
Sorry maar op full-size ruist ie aardig en is ie ook niet erg scherp. Met een beetje meer inzet had ie 100% mooier gekund met die camera.mutsje schreef op 21 augustus 2004 @ 00:32:
een van mijn eerste macrofoto's doe dit nog niet zo lang en ben trots op deze foto.
[afbeelding]
Full Size (3mb)
komt omdat ik geen statief gebruikt heb en ik fotograveer nog maar een week... leuk om gelijk te flamen

Je moet wel een beetje tegen kritiek kunnen hoor!
Hij heeft namelijk 100% gelijk, ik wou dat ik die camera had
De ruis komt denk ik niet doordat je geen statief hebt gebruikt, nog maar ff rommelen met de instellingen, daar leer je veel van!!!
Hij heeft namelijk 100% gelijk, ik wou dat ik die camera had
De ruis komt denk ik niet doordat je geen statief hebt gebruikt, nog maar ff rommelen met de instellingen, daar leer je veel van!!!
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
geef dan gewoon tips hoe het beter kan... ik heb namelijk geen zonnekap gebruikt ja klinkt dom maar zal wel beginnersfout zijn. Ook ben ik nog niet zo'n held met instellingen maar dat komt vanzelf. Positieve input is beter imho..
misschien dat dit al iets beter is? http://www.datacrash.net/...emp/macro_foto_flower.jpg nee weer geen zonnekap dom dom dom
misschien dat dit al iets beter is? http://www.datacrash.net/...emp/macro_foto_flower.jpg nee weer geen zonnekap dom dom dom
[ Voor 25% gewijzigd door mutsje op 21-08-2004 12:17 ]
Ok weer even wat geprobeert met me'n nieuwe Dimage Z1 van Minolta :):

comments welcome.

comments welcome.
[ Voor 8% gewijzigd door Kimberly op 21-08-2004 19:56 ]
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Verwijderd

gewoon met een simpele point & shoot geschoten, achtergrond een beetje geblurred; en voila
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 20:12 ]
Dat komt omdat hij op ISO-800 staat. Ruis heeft niks met een statief te maken.mutsje schreef op 21 augustus 2004 @ 11:52:
komt omdat ik geen statief gebruikt heb en ik fotograveer nog maar een week... leuk om gelijk te flamen
This footer is intentionally left blank
kijk hier leer ik weer van dank
zal er voortaan op letten. moet het allemaal nog leren. hier weer een nieuwe.

Hulp gevraagd:
Voor een project zoek ik een goede scherpe foto van film / dia ( meerdere aan elkaar). Om daar later eigen foto’s in te plaatsen. Zie voorbeeldje, echter deze is gemaakt van een foto negatief-scan. Ik mis hierbij de bijbehorende tekens en tekst / cijfers die er altijd opstaan. In mijn directe omgeving heeft niemand dia’s, dus een gokje om het hier te vragen.
Voor een project zoek ik een goede scherpe foto van film / dia ( meerdere aan elkaar). Om daar later eigen foto’s in te plaatsen. Zie voorbeeldje, echter deze is gemaakt van een foto negatief-scan. Ik mis hierbij de bijbehorende tekens en tekst / cijfers die er altijd opstaan. In mijn directe omgeving heeft niemand dia’s, dus een gokje om het hier te vragen.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
dat moet veel dichter bij kunnen met een 300mm/makro lensArjan B schreef op 21 augustus 2004 @ 22:50:
Met m'n nieuwe Sigma 70-300 APO super macro II wat macro testjes gedaan:
]]
Deze heb ik vorig weekend gemaakt.
Canon EOS 300D, EF50 f/2.5 Compact macro.
1/2500 - f/2.5 - ISO400

Op het origineel zijn de facetten van de ogen zelfs te zien, helaas is dat in de crop niet terug te vinden ...
Canon EOS 300D, EF50 f/2.5 Compact macro.
1/2500 - f/2.5 - ISO400
Op het origineel zijn de facetten van de ogen zelfs te zien, helaas is dat in de crop niet terug te vinden ...
[ Voor 41% gewijzigd door mjl op 22-08-2004 23:13 ]
-------
Verwijderd
Ik zal morgen even wat proberen voor je, ik heb iig genoeg dia's in huis (mn ouders - prehistorisch..) je hoort morgenavond wel van me.Montana schreef op 21 augustus 2004 @ 22:39:
Hulp gevraagd:
[afbeelding]
Welke heb je gekocht de goedkope (hardere kleuren meer blauw effect) of de duurdere die het beter corigeert. Ik heb namelijk afgelopen vrijdag deze lens ook gekocht (bevalt 100%) en ik heb de goedkope variant gekocht.Arjan B schreef op 21 augustus 2004 @ 22:50:
Met m'n nieuwe Sigma 70-300 APO super macro II wat macro testjes gedaan:
Hoewel het niet heel goed te zien is op deze grote vind ik deze foto al zo 10x beter dan die met die spinmutsje schreef op 21 augustus 2004 @ 22:33:
kijk hier leer ik weer van dankzal er voortaan op letten. moet het allemaal nog leren. hier weer een nieuwe.
[afbeelding]
Sorry als ik misschien wat hard overkwam maar ik vond hem gewoon niet mooi die eerste van je
Alvast bedankt voor de moeiteVerwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 00:59:
[...]
Ik zal morgen even wat proberen voor je, ik heb iig genoeg dia's in huis (mn ouders - prehistorisch..) je hoort morgenavond wel van me.
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Hij heeft het over de APO versie, dat is dus de duurdere variant. Jij hebt het dan denk ik over de DL.mutsje schreef op 22 augustus 2004 @ 09:25:
[...]
Welke heb je gekocht de goedkope (hardere kleuren meer blauw effect) of de duurdere die het beter corigeert. Ik heb namelijk afgelopen vrijdag deze lens ook gekocht (bevalt 100%) en ik heb de goedkope variant gekocht.
kloptJasper schreef op 22 augustus 2004 @ 12:44:
[...]
Hij heeft het over de APO versie, dat is dus de duurdere variant. Jij hebt het dan denk ik over de DL.
Loeibaar.nl
Deze foto heb ik net gemaakt aan onze vijver; een libelle op een uitgebloeide iris.
De foto is zonder statief genomen, en ik heb ook ff digitaal moeten zoomen met m'n Canon A80.

De foto is enkel geresized.
De foto is zonder statief genomen, en ik heb ook ff digitaal moeten zoomen met m'n Canon A80.

De foto is enkel geresized.
https://fgheysels.github.io/
Hier mijn eerste post in dit topic. Ben echt een beginner qua fotografie dus verwacht er niet te vele van.
Deze foto's komen van de wieden, een natuurgebied vlakbij Vollenhove.
Ze zijn gemaakt met een Canon PowerShot A310 met macrostand en iso 100.
Ook zonder statief.
Hulp en tips zijn altijd welkom.

Deze foto's komen van de wieden, een natuurgebied vlakbij Vollenhove.
Ze zijn gemaakt met een Canon PowerShot A310 met macrostand en iso 100.
Ook zonder statief.
Hulp en tips zijn altijd welkom.

Spijtig dat je hebt moeten Digitaal zoomen, maakt direct kwaliteitsverlies.Was anders veel mooiere foto geweest denk ik.
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Mja, idd. Ik had misschien beter maximaal optisch gezoomed, en de foto dan naderhand gecropped.TomSwinnen schreef op 22 augustus 2004 @ 19:40:
[...]
Spijtig dat je hebt moeten Digitaal zoomen, maakt direct kwaliteitsverlies.Was anders veel mooiere foto geweest denk ik.
https://fgheysels.github.io/
Vandaag genomen onderweg van noordwijk terug naar leiden. kwam leuk bloemetje tegen. Ik vond het enorm moeilijk om goed op scherp te stellen iemand tips hiervoor?
600pix versie
full size versie
http://www.datacrash.net/downloads/temp/IMG_0594.jpg
600pix versie

full size versie
http://www.datacrash.net/downloads/temp/IMG_0594.jpg

Prachtige foto's Montana.
De bloem vind ik het mooist. Die had direct mijn aandacht.
De spin zou mooier geweest zijn vanuit een andere hoek, denk ik.
De bloem vind ik het mooist. Die had direct mijn aandacht.
De spin zou mooier geweest zijn vanuit een andere hoek, denk ik.
Hmm, hoe mooi de bloem ook is, de kleuren "springen" niet echt uit als Rood/Geel. Het is eerder een mooi geheel, als een pure rood/geel foto.Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 23:03:
Prachtige Bloem Ron, complimenten.
BTW, al aan de Rood/Geel contest gedacht?
[ Voor 3% gewijzigd door TomSwinnen op 22-08-2004 23:06 ]
Verwijderd
Creepy foto's die laatste twee.FiestaG schreef op 23 augustus 2004 @ 10:58:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Met de Minolta Z1...
http://youtube.com/c/Mikesgameworld | Blizzard addict | Gamer pur sang
wow, laat maar weer eens zien dat echte kwaliteit niet van de Cam komt, maar die gast erachterVerwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 19:04:
[afbeelding]
gewoon met een simpele point & shoot geschoten, achtergrond een beetje geblurred; en voila
Met welke instellingen? Kheb dezelfde camera, maar zulke foto's kan ik niet maken.FiestaG schreef op 23 augustus 2004 @ 10:58:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Met de Minolta Z1...
Wij hebben een huisje in frankrijk en in de woonkamer stond ineens deze rups dus maar direct wat foto's van gemaakt. (kwaliteit is zwaar achteruit gegaan door compressie)
link naar groter 648 kb
link naar groter 648 kb

[ Voor 26% gewijzigd door Micha op 23-08-2004 18:11 ]
Verwijderd
Mooi plaatje micdis. Achtergrond past ook goed, bewust of lag ze daar al?micdis schreef op 23 augustus 2004 @ 17:55:
Wij hebben een huisje in frankrijk en in de woonkamer stond ineens deze rups dus maar direct wat foto's van gemaakt. (kwaliteit is zwaar achteruit gegaan door compressie)
[afbeelding]
Niet zoomen, als je op het macro knopje klikt zet die hem automatisch op Super macro.. zodra je gaat zomen haalt die hem er weer af.Deorgere schreef op 23 augustus 2004 @ 17:49:
[...]
Met welke instellingen? Kheb dezelfde camera, maar zulke foto's kan ik niet maken.Als ik iets te ver in zoom, dan is het aleen nog maar wazig.
op de super macro stand kan je tot 4cm dichtbij komen...
uiteraard is een beetje photoshoppen nodig bij de Z1
Hmm ik ben nog een beetje aan het oefenen met macro's enzo...
Gister was deze jongen bij ons in de tuin gecrashed... dus ik pak m'n G5 er wel ff bij (geen geweldige macro camera... maar toch).
Het DOF effect vond ik wel apart...
*klik voor full* (ja, hij mist een half pootje.)

Volgens mij toch best redelijk voor een G5, uit de losse pols
Hoe krijg ik alleen mooiere kleuren? Ik dnek overdag schieten in plaats van in de schemer
Gister was deze jongen bij ons in de tuin gecrashed... dus ik pak m'n G5 er wel ff bij (geen geweldige macro camera... maar toch).

Hoe krijg ik alleen mooiere kleuren? Ik dnek overdag schieten in plaats van in de schemer
[ Voor 5% gewijzigd door ReCreator op 23-08-2004 21:20 ]
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
Verwijderd
Wel wat onscherp maar het is wel goed voor een Trust ding
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 23:28 ]
Alleen jammer van de ruis op de foto. En een kleiner diafragma had geen geen kwaad gekund voor de scherpte van de foto.ReCreator schreef op 23 augustus 2004 @ 21:18:
Hmm ik ben nog een beetje aan het oefenen met macro's enzo...
[afbeelding]
Sinds een paar dagen heb ik een Ixus 430. Mijn eerste fototoestel
. In de tuin zit een hele grote kruisspin die uitstekend geschikt is voor het uitproberen van de macrofunctie.
Gaarne commentaar op dit exemplaar:
NB: De foto is met flits gemaakt, zonder flits werd de sluitertijd dusdanig lang dat het nogal moeilijk werd de camera stil genoeg te houden. Ik moet erbij zeggen dat ik deze foto om zeven uur 's avonds heb gemaakt. Bij flink daglicht zullen de resultaten misschien beter zijn.

Origineel: hier
Een onverwacht resultaat toen ik probeerde de spin vanaf de andere kant te fotograferen. Het beest zit nogal dicht op de schutting, dus ik hield mijn camera erachter zonder zelf de zoeker te kunnen zien. Ik had er niets van verwacht, maar het resultaat verraste me eigenlijk nog wel op plezierige wijze :-)

Gaarne commentaar op dit exemplaar:
NB: De foto is met flits gemaakt, zonder flits werd de sluitertijd dusdanig lang dat het nogal moeilijk werd de camera stil genoeg te houden. Ik moet erbij zeggen dat ik deze foto om zeven uur 's avonds heb gemaakt. Bij flink daglicht zullen de resultaten misschien beter zijn.

Een onverwacht resultaat toen ik probeerde de spin vanaf de andere kant te fotograferen. Het beest zit nogal dicht op de schutting, dus ik hield mijn camera erachter zonder zelf de zoeker te kunnen zien. Ik had er niets van verwacht, maar het resultaat verraste me eigenlijk nog wel op plezierige wijze :-)

Jammer dat het kopje onscherp is. Het deel wat nu scherp is is niet echt interessant om scherp te hebben. (denk dat hs bij vleugels scherp isMasterJR schreef op 24 augustus 2004 @ 15:22:
[afbeelding]
Groot
Geschoten met een Kodak DX4330 in Oostenrijk.
Kwam nog een aardige foto tegen:

Vanachter een waterval

Vanachter een waterval
[ Voor 6% gewijzigd door Keida op 25-08-2004 12:39 ]
Nog een 2 macro's die ik op vakantie in frankrijk heb gemaaktallebei onbewerkt
Beetje jammer is dat bij de sprinkraan er een beetje ruis op de achtergrond is.
Grote versie

(hij leefde nog wel)
Kopje koffie
Grote versie
Grote versie

(hij leefde nog wel)
Kopje koffie
Grote versie

[ Voor 67% gewijzigd door Micha op 25-08-2004 15:14 ]
Verwijderd
Ik ben echt Pre-beginner met foto's maken
maar ik vind deze wel goed gelukt.
Gemaakt in frankrijk met een canon powershot S50
(geresized)

Het lichtje links boven is trouwens de maan
Gemaakt in frankrijk met een canon powershot S50
(geresized)

Het lichtje links boven is trouwens de maan
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 20:44 ]
Bij die eerste is de ruis niet zo storend.. is ook nog wel weg te halen met bv neatimage.micdis schreef op 25 augustus 2004 @ 15:07:
Nog een 2 macro's die ik op vakantie in frankrijk heb gemaaktallebei onbewerkt
Grote versie
[afbeelding]
(hij leefde nog wel)
Kopje koffie
Grote versie
[afbeelding]
Ik stoor me echter meer aan de grote overbelichte plek op z'n rug.
toch aardig plaatje verder
Verwijderd
Ben aan het oefenen met mijn macro-stand (canon A70). Deze vind ik tot nog toe de beste ... all comments welcome !!!
1

2

3

4

5

6

7

8
1

2
3
4
5

6
7

8

Hier mijn probeersel.

Commentaar altijd welkom, aangezien ik als amateur ervan wil leren.

Nummer je foto's ff, dat is makkelijker met commentsVerwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 09:59:
Ben aan het oefenen met mijn macro-stand (canon A70). Deze vind ik tot nog toe de beste ... all comments welcome !!!
Nr. 3, 5 en 7 vind ik de mooiste. De rest vind ik niet super, maar wel aardig uitgevoerd.
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Omdat hierboven geschreven wordt dat de Canon Powershot G5 niet zo'n goede macro camera is, hier eentje die ik geschoten heb met een G5 + converter + 250D macrolens:

Had iets meer scherptediepte moeten hebben zodat de voelsprieten scherp waren. Maar goed, vlinders willen meestal niet blijven zitten met de kop naar je toe.

Had iets meer scherptediepte moeten hebben zodat de voelsprieten scherp waren. Maar goed, vlinders willen meestal niet blijven zitten met de kop naar je toe.
Vind deze allemaal eigenlijk onscherp. Let je goed op bij de camera dat je tot uiterste gaat maar niet verder. (je kan het makkelijkst steeds dichterbij gaan tot oranje lampje gaat knipperen en dan iets achteruit en dan net zo lang kleine stukjes achte ruit tot dat lampje gewoon oranje is . (bij elk stukje achteriut natturlijk weer scherpstellen.Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 09:59:
1
[afbeelding]
2
[afbeelding]
4
[afbeelding]
6
[afbeelding]
7
[afbeelding]
Deze bijvoorbeeld is ook met A70 gemaakt:

(had hem ook al op blz. 9 gepost)
[ Voor 8% gewijzigd door Micha op 26-08-2004 11:35 ]
Gister ff in de tuin bij m'n oma rondgelopen, dit is het resultaat:

Feedback plz!!!

Feedback plz!!!
Verwijderd
[quote]micdis schreef op 26 augustus 2004 @ 11:33:
[...]
Vind deze allemaal eigenlijk onscherp. Let je goed op bij de camera dat je tot uiterste gaat maar niet verder. (je kan het makkelijkst steeds dichterbij gaan tot oranje lampje gaat knipperen en dan iets achteruit en dan net zo lang kleine stukjes achte ruit tot dat lampje gewoon oranje is . (bij elk stukje achteriut natturlijk weer scherpstellen.
quote]
Onscherp ? Naar mijn "gevoel" niet, maar 't blijft oefenen natuurlijk hé. Deze zijn allemaal gemaakt met manual focus, wat jij beschrijft met dat oranje lampje is als je automatisch scherp stelt niet? Werkt dat bij jou nog als je maar op 5cm van je onderwerp zit?
[...]
Vind deze allemaal eigenlijk onscherp. Let je goed op bij de camera dat je tot uiterste gaat maar niet verder. (je kan het makkelijkst steeds dichterbij gaan tot oranje lampje gaat knipperen en dan iets achteruit en dan net zo lang kleine stukjes achte ruit tot dat lampje gewoon oranje is . (bij elk stukje achteriut natturlijk weer scherpstellen.
quote]
Onscherp ? Naar mijn "gevoel" niet, maar 't blijft oefenen natuurlijk hé. Deze zijn allemaal gemaakt met manual focus, wat jij beschrijft met dat oranje lampje is als je automatisch scherp stelt niet? Werkt dat bij jou nog als je maar op 5cm van je onderwerp zit?
Verwijderd
Nice thomas! Bij 1 vind ik de foto het mooist, maar bij 2 het onderwerp, ik vind het alle 4 hele gafe plaatjes voor een A80 tho! knap werk!
ok.semicon schreef op 26 augustus 2004 @ 10:19:
Hier mijn probeersel.
[afbeelding]
Veel te weinig scherptediepte. Dat houdt in dat zo'n beetje alleen het punt waar op gefocused is, scherp is. De rest (dus naar achter toe) is onscherp.
Je belichting is niet echt gelijkmatig. Er zitten veel schaduwen in. Zorg dus voor een betere lichtbron.
Daarmee lost je gelijk het probleem van de scherptediepte op. Als je voor meer licht zorgt, kan je camera met een kleiner diafragma opening werken. Dat levert weer meer scherptediepte op.
Electronica is altijd leuk om macro's van te maken, maar zorg wel dat je object een beetje schoon is. Macro-fotografie houdt in dat je gelijk elke stofje, vlekje en onregelmatigheidje (lekker woord) ziet.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Hey
Ik heb mij een Canon powershot A85 aangeschaft en zou hem maandag of dinsdag moeten hebben.
Ik ben vooral verzot op van die mooie macro plaatjes. Ik zie hierboven het groene blad met die waterdruppeltjes. Als ik zoiets zou kunnen behalen zou ik echt wel dolgelukkig zijn.
Ik ben echter wel nog newbie in dit en heb daarom de FAQ gelezen voor zover ik hem begrijp.
Zover ik al versta is het het best met zo klein mogelijke ISO te schieten en op een statiefje met timerfunctie te werken voor het beste resultaat. Zijn er nog dingen waar ik op letten moet. Alvast bedankt!!
Ik heb mij een Canon powershot A85 aangeschaft en zou hem maandag of dinsdag moeten hebben.
Ik ben vooral verzot op van die mooie macro plaatjes. Ik zie hierboven het groene blad met die waterdruppeltjes. Als ik zoiets zou kunnen behalen zou ik echt wel dolgelukkig zijn.
Ik ben echter wel nog newbie in dit en heb daarom de FAQ gelezen voor zover ik hem begrijp.
Zover ik al versta is het het best met zo klein mogelijke ISO te schieten en op een statiefje met timerfunctie te werken voor het beste resultaat. Zijn er nog dingen waar ik op letten moet. Alvast bedankt!!
Ja, bv niet inzoomen in de macrofunctie tenzij je een voorzetlens koopt.
Niet elke foto hier posten, maar schiet er eens maar een hele batterij en post er dan max 1 of 2 en vraag om wat er beter zou kunnen.
Zorg voor een niet storende achtergrond.
Zorg voor goed licht, ander gaat er ruis in je foto komen.
Niet elke foto hier posten, maar schiet er eens maar een hele batterij en post er dan max 1 of 2 en vraag om wat er beter zou kunnen.
thxVerwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 11:49:
Nice thomas! Bij 1 vind ik de foto het mooist, maar bij 2 het onderwerp, ik vind het alle 4 hele gafe plaatjes voor een A80 tho! knap werk!
Ik ga denkik maar eens sparen voor een statief en een macro lens.
Ja deze is op auto gemaakt gewoon met macro functie tot 5 cmVerwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 11:46:
[...]
Onscherp ? Naar mijn "gevoel" niet, maar 't blijft oefenen natuurlijk hé. Deze zijn allemaal gemaakt met manual focus, wat jij beschrijft met dat oranje lampje is als je ..
hier een aantal foto's van mij.

Deze foto's zijn gemaakt met een Canon Powershot A75 in de Macro functie.
commentaar is welkom.

commentaar is welkom.
Verwijderd
Ze zijn onscherpGrumpyGamerDad schreef op 27 augustus 2004 @ 14:02:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
commentaar is welkom.
ik vind de tweede foto niet onscherp die andere twee wel ja.
Maar ja ik ben er nog mee aan het expirimenteren.
Maar ja ik ben er nog mee aan het expirimenteren.
Hier nog een macro foto van iets doms
[img]http://gradweb.kahosl.be/studenten/charley.schaubroeck/IMG_1295_edited.jpg[\img]
[img]http://gradweb.kahosl.be/studenten/charley.schaubroeck/IMG_1295_edited.jpg[\img]
MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3
lux schreef op 27 augustus 2004 @ 15:28:
Hier nog een macro foto van iets doms![]()
[img]http://gradweb.kahosl.be/studenten/charley.schaubroeck/img_1295_edited.jpg[\img]
MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3
grrrr
offtopic:
^^je hebt een edit knop...dat weet je?
^^je hebt een edit knop...dat weet je?
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
1)

2)

3)
2)
3)
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
ja weet ik maar werkt precies niet zo goed af en toe
Verwijderd
Neus van een knuffelhond.

Knopje van mijn horloge.

Knopje van mijn horloge.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 21:07 ]
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 14:54:
Ik heb ook een paar macrootjes. Ze zijn klikbaar naar orgineel.
[1] De Bloem.
[afbeelding]
[2] De Vetplant.
[afbeelding]
[3] De Spin.
[afbeelding]
[4] De Rode Bloem
[afbeelding]
Heb net een camera gekocht, een Minolta Dimage Z10, Auto-mode.
offtopic:
Wat heb je voor die camera betaald? Ik heb hem namelijk ook net als 2e camera vanwege de zoomlens.
Wat heb je voor die camera betaald? Ik heb hem namelijk ook net als 2e camera vanwege de zoomlens.
Even een paar tips die voor jou maar ook voor anderen gelden.
let op je achtergrond, bijvoorbeeld bij je eerste foto zie ik een soort spuitfles.
Een mooie egale achtergrond geeft een veel mooier effect.
Probeer je scherptediepte niet te groot te houden.
Zoals die spin, daarbij zie je de achtergrond mooi uit bijna alleen kleuren bestaan (weinig vormen dus).
En als je dan iets anders dan een schutting neemt als achtergrond ziet je foto er erg mooi uit.
Deze geld alleen voor jou en andere mensen met zelfde cam:
Als je echt intresse hebt in het maken van macro's dan is deze cam niet echt geschikt.
Ik zeg niet dat je een andere cam moet kopen, maar je hebt ook de mogelijkheid om macro en supermacro voorzetlensjes te kopen voor de cam.
Kijk ook op www.raynox.com.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Als je even terug leest zie je het volgende staan:GrumpyGamerDad schreef op 27 augustus 2004 @ 14:02:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
commentaar is welkom.
Ik denk dat je dat eerst maar eens moet opvolgen eer je weer foto's plaatst, want (no offence) je foto's zijn gewoon bar slecht. Iedereen moet het leren maar probeer eerst eens zelf voor je hier meteen je eerste 3 macrotjes post.ajhaverkamp schreef op 26 augustus 2004 @ 13:09:
Ja, bv niet inzoomen in de macrofunctie tenzij je een voorzetlens koopt.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Dit topic is gesloten.