Mini review
Eerste impressie
Deze dingen wegen lood. Superbouw, als je ze tegen een tank gooit dan is de tank ws kapot

Ze wegen 11kg per stuk en zijn nog geen eens 40cm hoog. De behuizingen zijn superdood, hoe hard je ook speelt, je voelt het zo goed als niet aan de behuizing. Afwerking is ook zeer strak. Bij de tweeter zie je dat de tweeter niet precies in het midden is geplaatst, maar dat is iets wat me in het begin geen eens opviel totdat zimbab me er op wees. De binding posts zitten lekker ruim uit elkaar en zijn zeer goed te bereiken. Er zit ook echt houtfineer op.
Het geluid
Apparatuur:
• Marantz PM-78 op klasse A 2x20w
• Philips DVD625
• M-Audio Co3 DAC
Ik heb die speakers getest met een test cd van m'n pa die speciaal is gemaakt om de goede opnames. Ook heb ik er ff een trance cdtje in gesodemietert

Ik moet er bij zeggen dat ik niet veel speakers heb gehoord in dezelfde klasse.
Het eerste wat opvalt is het detail. Je hoort ALLES. De aanslag op de gitaren of een piano bijvoorbeeld. Diepe bas trekt de speaker makkelijk en het wordt volledig weergegeven, het is zeer gecontroleerd. De baspartij staat er, duidelijk, zeer strak en gedefinieerd maar zeker niet overheersend en geintegreerd. Stemmen zijn zeer duidelijk en heel ruimtelijk en transparant. Je hoort de stem, niet de speaker.
Met dit soort speakers wordt heel duidelijk dat je helemaal geen surround nodig hebt voor muziek. 2 goede speakers, een goede opname en een goede amp is alles. Het is echt leuk, want als je je ogen sluit dan is niet echt goed te horen waar de speakers staan. Wel waar de instrumenten en stemmen zijn. Geluid komt dan wel niet direct van achteren, maar dat gebeurd in het echt ook niet. De plaatsing is echt super en de ruimtelijkheid ook.
Het hoog is aan de heldere kant. Ik heb er niet zo een problemen mee want het zal nooit en te nimmer een scherp randje vertonen. Met een voorwaarde: de juiste amp. Ik heb al mensen gehoord waarbij dit wel het geval is, het lijkt een kwestie te zijn van de juiste amp nemen.
Het midden is ook zeer gedetailleerd. Het zijn echt analytische speakers. Het midden is ook zeer natuurgetrouw. Stemmen zijn superhelder, duidelijk en buiten de speaker dus in het midden. Het midden is zeer gecontroleerd en nooit agressief.
Het geheel klinkt goed geintegreerd, het is 1 geheel. De dynamiek is erg goed en daarom zijn deze speakers goed bruikbaar voor home cinema. De soundstage en 3-dimensionaliteit is zeer groot bij deze speakers. De speaker kan echt flink klappen uitdelen als je wilt en je kan echt wel hard spelen met deze dingen. Het onderscheidend vermogen is ook erg goed. Alles is gescheiden. Met kerkorgel muziek hoor je elke aanslag en je kan elke pijp los herkennen. Snelle muziek houden ze ook goed bij met hetzelfde resultaat: alles blijft te herkennen zonder dat het een grote modderige massa wordt. Hoe hard je deze speaker ook zet, alles blijft gecontroleerd en niet aggresief.
Conclusie lijkt me duidelijk. Ik vind het echt superspeakers. De strakheid van de bas, de controle, dynamiek, het onderscheidend vermogen en de rust in het geluid is zo fijn om naar te luisteren. Er zijn slechts 2 kleine nadelen: het zijn speakers die vermogen VRETEn voordat je er alles uitkrijgt, voor lichte versterkers zijn ze moeilijk aan te sturen. En de poort zit van achter, wat betekent dat ze gevoelig zijn voor plaatsing.
Super ! Ultra strak, je zou zeggen dat het een gesloten systeem is. Maar hij gaat ook heel diep. 40hz is geen probleem. Met films haal je met een sub het optimale, maar dit is een van de weinige boekenplankspeakers die ik ken die z'n mannetje goed staat (ook op hogere volumes) bij films ! Die dingen kunnen klappen uitdelen, echt achterlijk.
Rossen doen ze ook wel als je er om vraagt

zimbab schreef op 08 juli 2004 @ 21:28:
Edit:
toch even in de miereneukmodus: de afwerking rond de tweeter had net iets netter gekund als ik het goed zie, maar dat doet voor de rest niet zoveel ter zake.
Heb is gekeken, bij iedere speaker zat hij hetzelfde. Het was me geen eens opgevallen tot jij het zei
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning