Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 22:11:
@Litoki:
hoe gaat het subdividen in max zelf dan? Of is de zbrush displacement map zo sterk dat hij automagisch de goede vorm maakt van het lowpoly model ?
En het uvw-mappen, gaat dat ook automagisch in zbrush ? Of moet dat toch nog gedaan worden in max?
Welkom bij de cursus Zbrush - deel 2
Subdividen in max zelf hoeft dan idd. niet meer, de displacement map zorgt ervoor dat je low-poly modeltje zo gedisplaced wordt, dat 't die high-poly versie wordt. Maarrrrrr, volgens sommige tutorials/manuals/guides, kan je je low-poly ding wel meshsmoothen in max, omdat dat ik sommige gevallen beter zou zijn. En daar weet ik ff niet van waarom precies. Te weinig mee geprobeerd nog om te zeggen welke van de 2 beter werkt

. Ik meshsmooth - hyperNURB(C4D) de boel altijd nog, en dat werkt erg goed. Je model komt dan weer in de buurt van je gedetailleerde ZBrush model, met uitzondering van je details, die je dan displaced dus.
UVW-mappen kan op een aantal manieren:
- In max, zoals je 't gewend bent. .OBJ (formaat dat max kan exporteren met plugin, en enige formaat dat ZBrush kan lezen), ondersteund UVW-coördinaten. Je hoeft dan dus niks te unwrappen in Zbrush zelf
- In Zbrush; GUV-Tiles: group-uv tiles, elke poly z'n eigen coördinaten op een vierkantje, hier kan je dus helemaal NIKS meer mee in Photoshop (behalve wat algemene dingen, texturen gaat niet, het ziet eruit als een mozaïek). Maar texturen kan ook in Zbrush, dus dat maakt niks uit.
Óf AUV-tiles, waarbij Zbrush kijkt naar de grootte per poly en aan de hand daarvan de grootte van de UVW-coördinaten bepaald. Ook hier is 't ff kijken welke beter is. GUV staat erom bekend seamless textures te maken...
Óf standaard dingen in ZBrush als cilindrical en spherical, maar die heeft niemand ooit aangeraakt volgens mij, vanwege overlaps.
- Na Zbrush in max. Niet vaak geprobeerd, maar met bijvoorbeeld Bodypaint of Deeppaint, zou je achteraf nog UVW's kunnen unwrappen in een ander pakket. Lijkt me niet echt handig, maar 't zou kunnen (als je Bodypaint gek bent ofzo

).
@Schuey;

voor je geduld, ik kan me niet eens lang op 1 model of 1 pakket concentreren, wil constant wisselen, respect
[
Voor 4% gewijzigd door
LiToKi op 01-06-2004 22:44
]