[OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 2.349 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Topicstarter
>>> Neem je morale verplichting :) en vul jouw OC in op de Athlon64 OC-DB!!<<<

Van te voren: aan iedereen die nieuw is, lees de openings post eerst!! Lees daarna de thread, deel 1, 2, 3 en 4! Het is belangrijk dat de thread schoon en informatief blijft, daarom vraag ik jullie medewerking. Bedankt!

_/-\o_ _/-\o_ Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~albersr/amd64platform_breed.jpg _/-\o_ _/-\o_

Hoe begon deze thread:
November 2003:
Sinds een aantal maandjes zijn de Athlon64 3200+ processors uit. In verschillende reviews kwam men niet verder dan een 200mhz oc van 2000 naar 2200mhz.

Ik heb nu sinds de HCC (2003) dagen eindelijk mijn langverwachte Athlon64 systeem en ik moet zeggen heerlijk :)

Graag wou ik hier alle OC resultaten van alle tweakers bij elkaar hebben.

Mijn hardware:
AMD Athlon64 3200+
Asus K8V Deluxe
2x 512ddr pc3200 Kingston

Mijn Athlon64 draaid op standaard 1,5v.
Hij draaid nu stabiel op een snelheid van 2300mhz wat hem bij mijn schatting zou moeten raten op een Athlon64 3500+

Frequency is 230mhz met een multiplyer van 10.

Op moment van typen zou de processor 28 graden moeten zijn,
na 1,5 uur full load testen met 3d mark 2001 was de max 38graden.
(deze informatie klopt op dit moment niet meer, ik heb het voltage verhoogt met 0.2v naar +-1.7v voor meer stabiliteit, idle / load is nu 35 / 51 graden.)

Het systeem is stabiel tot nu toe en geen rare verschijnselen gehad.

Hoe gaat het met de Athlon64 systemen van anders tweakers?
Daar gaat het om in deze thread, niet alleen over OC'en echter, maar algemene informatie over de Athlon64 is hier ook te vinden.

Waarom deze thread:
Deze thread is er in eerste instantie op gericht om informatie te geven over de Athlon64, K8 processor op het socket754 platform. In 2004 zal deze overgaan op socket939 en als deze thread het zo lang overleefd ben ik ook zeker van plan met die migratie mee te gaan.

Naast het opgeven van de OC resultaten van alle tweakers hebben we ook een menselijker doel :) het bieden van informatie rondom de Athlon64. Aan de hand van alles wat voorbij komt in de thread (ja echt, ik probeer alles te lezen :)) pas ik deze first post constant aan, het is dan ook een dynamische (wat klinkt dat geil ;)) first post die ik zoveel mogelijk up te date zal houden.

update: Omdat er ook andere topics zijn, en deze topic ontopic gehouden moet worden (heerlijk taalgebruik :P ) houden we het hier toch op de OC resultaten en alles omtrend daarheen. Enigzins kun je wat aanschaf adviezen vragen als je de best mogelijk OC resultaten wilt halen.

Voordat jij je in de diepe groeven van deze thread begeeft lees eerst eens even over de thread heen en kijk of je antwoorden hier al misschien beantwoord zijn. Voor fouten die je tegenkomt vraag ik je contact met me op te nemen via of de email of deze thread.

Mocht jouw antwoord niet beantwoord worden door deze zeer beantwoordende first post: stel je vraag dan zonder aarzeling en we zullen er alles aan doen je te helpen. Geef op wat je aan vooronderzoek eventueel gedaan hebt en wees compleet in het verschaffen van informatie!
Bij een goede vraag win je misschien zelfs de prijs om de informatie die vrijkomt aan de hand van jouw vraag op te worden genomen in de first post. Veel plezier!

Inhoud:
-Hoe begon deze thread:
-Waarom deze thread:
-Inhoud:
-Delen:
-Hoe de OC resultaten te geven:
-Modellen Athlon64 (K8 / Hammer series):
-Algemene informatie:
-Welk model pak ik dan?
-Core steppings en OC waardes:
-0.13micron cores:
-Ik heb nu een AthlonXP cpu, en wil graag updaten, wat heb ik nodig?:
-Socket754 en 939 platform:
-Beschikbare chipsets, verschillen:
-FSB vergissingen:
-Weetjes:
-Beveiliging update midden 2004:
-Software algemeen:
-Software benchmarks:
-Drivers en software:
-Interessante links:
-Disclaimer en bedankwoord:

Delen:
Deel 1: [rml][ OC] AMD Athlon64 OC resultaten[/rml]
Deel 2: [rml][ OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 2[/rml]
Deel 3: [rml][ OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 3[/rml]
Deel 4: [rml][ OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 4 (huidig)[/rml]

Hoe de OC resultaten te geven:
Om de temps zo objectief mogelijk te maken stel ik voor dat we allemaal Motherboard monitor gebruiken (met dank aan ReemF).
Versie 5.3.6.0 op dit moment.
Link: http://mbm.livewiredev.com/download.html
(kijk zelf even of je mobo wordt ondersteund.. de K8V Deluxe van Asus wordt iig in versie 5.3.6.0 ondersteund.)

Als mogelijk ook even de bios temps melden om eventuele verschillen die door windows verzorgd worden uit te kunnen sluiten. Meld ook even welke bios versie je gebruikt.

Dus om het allemaal op een rijtje te zetten (als je iets niet weet, gooi het dan niet uit de lijst maar zet erachter dat je het niet weet, om zo een consistente en duidelijke layout te houden!):

-Model Athlon64
-Eventueel stepping
-L2 Cache
-Default clockspeed
-OC clockspeed
-Multiplier
-Frequence
-Voltage
-Idle temp (motherboardmonitor)
-Full load temp (motherboardmonitor)
-Temp direct na restart als je een tijdje op full load heb gedraaid vanuit de bios.
-Bios versie
-Athlon64 driver versie
-Windows versie (Service pack X)
-Moederbord merk en type
-Geheugen merk en type
-Geheugen voltage
-Geheugen latencie
-Welke koeling (cpu koeling EN case koeling)
-Extra informatie is welkom :)

Als je wat hulp wilt bij het opvragen van deze gegevens is CPU-Z aan te bevelen
(vroeger heette dit programma WinCpuID): http://www.cpuid.com/cpuz.php

B) [[ Voer je gegevens ook in op de site: http://www.athlon64ocdb.tk/ ]] B)

(Over het ontstaan van deze site die speciaal voor deze thread (en meer) is ontwikkeld kun je alles lezen in vooral deel 1 en 2.)

Tot nu toe was het heerlijk duidelijk in het Athlon64 land :+
Echter nu komen er allerlei berichten om de hoek van andere modellen die geintroduceerd worden. Hieronder een lijst van modelen die er zijn of binnenkort (zouden) moeten verschijnen.
Je zult jezelf misschien gaan afvragen waarom er 2x een 3000+ in de lijst voorkomt. Het verschil zit hem in de clock snelheid en in de cache. Het is tot op heden niet duidelijk wat AMD hiermee wil gaan doen. Het is best te verwachten dat AMD verschillen cpu eenzelfde rating gaat meegeven, dit hebben ze namelijk al eerder gedaan bij de 2800+(AthlonXP).
update: Dit is inmiddels dus duidelijk, 3000+ met 1024cache is de mobile versie, 512cache is de desktop versie.

Het mag duidelijk zijn dat alle OC resultaten van alles Athlon64 modellen welkom zijn.

Modellen Athlon64 (K8 / Hammer series):

AMD Athlon64 Desktop modellen:

AMD Athlon64 3400+, desktop versie, socket754, single channel
Officieel uitgebrachtMultiplierBios frequenceClockVoltageCore naam
Ja, 6 januari 20041120011*200=2200MHz1,5vClawHammer
L1 Cache InstructionsL1 Cache DatasL2 CacheCoreDie sizeTransistors
64KB

AMD Athlon64 3200+, desktop versie, socket754, single channel
Ja1020010*200=2000MHz1,5vClawHammer
64KB

AMD Athlon64 3200+, desktop versie, socket754, single channel
Ja1120011*200=2200MHz1,5vNewCastle
64KB

AMD Athlon64 3000+, desktop versie, socket754, single channel
Ja1020010*200=2000MHz1,5vNewCastle / ClawHammer
64KB

AMD Athlon64 2800+, desktop versie, socket754, single channel
Ja, stille introductie op 30mrt2004101809*200=1800MHz1,5v?
64KB

Algemene informatie:
Alle Athlon64 modellen werken tot nu toe samen met socket754. Ook zijn alle modellen tot nu toe singel channel ddr ondersteunend waarbij de maximale snelheid op ddr400 (pc3200) geheugen ligt.
Aangezien de geheugen controller van de Athlon64 tot nu toe nogal 'pickie' is moet je een beetje uitkijken met welk geheugen je koopt. Op sites als die van Kingston staan lijsten die compatible zijn met bepaalde moederborden. En ook op de site van moederborden kan je vaak lijsten vinden bij type moederborden, welk geheugen door het merk is getest.
Over het algemeen kan je het beste een goed merk kopen als Kingston/Corsair/enz. op een snelheid van ddr400 of hoger. De Athlon64 heeft relatief meer baat bij lage latencies dan ander processors omdat dit een kracht van de Athlon64 is. Echter een flinke hoge clock snelheid van het geheugen is nog steeds beter. Probeer een combinatie te vinden tussen zo laag mogelijke latencies wat de Athlon64 op prijs kan stellen, en ook een hoge clock snelheid bij een OC. Beste van beide kanten.

Nogmaals vergeet niet te kijken of je lijst op de compatibilty lijst staat voor zo weinig mogelijk risico.

Echter moet ik eerlijk bekennen mijn Kingston geheugen staat niet op de compatibility lijst, en werkt perfect, zelfs op cas2.0 (was vergeten te kijken).

Alle Athlon64 modellen ondersteunen een HyperTransport link van maximaal 800mhz en 16bits. Volgende generatie Athlon64 modellen zullen waarschijnlijk HyperTransport links van 1000mhz gaan ondersteunen. Niet alle moederborden tot nu toe maken hier optimaal gebruik van. Zo zijn de nForce3 chipset nog maar maximaal aan te sturen met een HyperTransport link van 600mhz, dit heeft echter geen schrikbare gevolgen. De volgende chip van nVidia zal wel gewoon 800mhz HyperTransport ondersteunen en daarmee zijn bij mijn weten alle chip ondersteunend voor 800mhz geworden.

Een algemene tip als je je Athlon64 koopt, koop een boxed processor. De koeler die erbij zit is goed, en je krijgt veel betere garantie voorwaarden. Ja natuurlijk heb je minimaal 2 jaar recht op garantie, maar ga het maar eens zien te regelen als je winkel moeilijk doet. Dus ik raad aan een boxed versie te kopen. Eventueel daarna nog een extra / betere koeler hoewel nogmaals de boxed koeler mij totaal niet tegen valt tot nu toe... hoewel zo'n Zalman ook wel heel erg stijl staat dus wie weet 8)
Daarbij moet ik wel opmerken dat bij een boxed processor niet van te voren te zien is welke stepping je koopt. Dit kan eventueel bekeken worden bij OEM processors.

Welk model pak ik dan?
Natuurlijk hangt dit allemaal af van jouw budget. Met de komst van de Athlon64 3400+ zijn er weer een aantal dingen veranderd, zo schiet AMD zijn FX-51 bijna dood wat hun huidige top high-end model is. De FX-53 kan natuurlijk meer tegenstand bieden maar die is nog niet geintroduceerd (officieel). Naast al deze leukigheid zijn er ook verschuivingen te zien in de Athlon64 reeks.
Door de introductie van de 3400+ is het duidelijk dat de 3200+ in prijs daalt en een stuk aantrekkelijker word om te kopen. De 3000+ zal eventueel nog iets kunnen zakken, maar dit zal niet veel meer zijn wat echter ook niet nodig is aangezien deze al een zeer hoog en goed prijs/prestatie verhouding had. Om het budget aandeel nog groter te maken komt AMD ook op de proppen met een 2800+ die nog goedkoper is dan de 3000+, daar natuurlijk wel wat minder performance voor.

Waar er een verschil zit tussen de 3000+(512KB) en de 3200+(1024KB) in het L2 cache, zit het bij de 3200+ en de 3400+ enkel nog in de clocksnelheid. De steppings zouden hetzelfde zijn en beide processoren zijn dan ook uit hetzelfde hout gesneden. Dit is niet te zeggen over de 3000+, deze heeft een andere core in sommige gevallen. Er zijn verschillende meningen over of de 3000+ nu een ClawHammer, NewCastle heeft of uitgebracht wordt op beide cores.

De verschillen tussen de 3000+ en de 3200+ vielen redelijk mee waardoor de 3000+ een hele krachtige processor was voor een zeer schappelijk prijs, dat val hier goed te zien.

De 2800+ heeft net als de 3000+ 512KB L2 cache meegekregen van AMD. Echter om toch een verschil te maken tegenover de 3000+ draaid hij 200MHz langzamer op een welgenoemde 1.8GHz. Met de 2800+ heb je waarschijnlijk ook een erg snelle processor in handen die 64bits mogelijkheden heeft en over mee zal kunnen komen. Zoek jij naar een zo goedkoop mogelijk 64bits systeem, en wil je ook een fatsoenlijke performance voor je geld hebben dan is de 2800+ op dit moment ook een uitstekende keuze.
De 3400+ maakt het gaatje naar de FX-51 weer een klein stukje dichter en zit hem in een aantal gevallen kort in de nek, en gaat er zelfs een enkele keer overheen.

Tussen de 3000+ en 3200+ zit weinig verschil in benchmarks en reviews. Wie weet kan het wel een opmerkelijk verschil maken in aplicaties die cache afhankelijk zijn, op toekomstige 64bits applicaties, hoewel het logisch klinkt valt dit nu niet te zeggen.
Deze link geeft je een heel goed beeld van de zeer krachtige performance van de 3000+ voor een mooi prijsje, het is gewoon een echte aanrader.
Nu de 3200+ wat gedaald is in prijs is deze ook sneller te bereiken voor de tweakers onder ons met een iets minder ruime portemonee. Ben je een echte cijfer freak en bulk je toch van genoeg geld dan kan je of, je teveel aan geld op mijn rekening over maken :Y) of voor de 3400+ gaan die op dit moment ultieme prestaties bied die vaak in de buurt komen van de FX-51, en in een enkel geval er dus zelfs overheen kan gaan!

Heb je dan nog teveel geld over dan moeten we je zelfs doorverwijzen naar de Athlon64-FX series. Hier is echter in deze thread geen informatie over te vinden.

Core steppings en OC waardes:
Ik begin ermee te zeggen dat een bepaalde stepping, of wat voor cpu dan ook nooit een garantie heeft op een bepaald OC percentage wat je zou kunnen halen. Ga dus nooit ergens van uit, OC'en is nu eenmaal een klein gokje met risico's! Zie disclaimer onderaan deze first post.

Nu genoeg voorbereidende praat en op naar de core steppings:

We zijn begonnen om alle core/week/code steppings hier in een tabel te noteren. Al snel werd duidelijk dat dit een gigantische lijst zou worden en het niet menselijk zou zijn om dit bij te houden. Daarom is er begonnen met de ontwikkeling van een site die speciaal gemaakt is om:
-core/week/stepping code, en kleur en codenaam in te voeren.
-alle ingevoerde combinaties van core/week/stepping, kleur en codenaam op te vragen.
-OC resultaten in te voeren.
-OC resultaten op te vragen.
-OC resultaten aan te passen.

De site is op dit moment online en heeft tot nu toe de mogelijkheid om combinaties in te voeren en op te vragen. Daarnaast is het sinds 18 feb 2004 mogelijk om je OC resultaten in te voeren, en sinds 27 feb 2004 kan je statistieken inzien. Later zullen er meer mogelijkheden komen om OC's te bekijken, en om jouw OC weer aan te passen via een inlog. Vul je persoonlijke gegevens dus zorgvuldig in !

De site: http://www.websamba.com/athlon64/index.asp

Als je fouten/bugs/ideen van jezelf tegenkomt meld ze dan AUB !!!

Stepping, core, week, waar gaat dit over !?
Snap jij niet zoveel van de codes ?? Klik dan hier voor een als het goed is verhelderend plaatje.

0.13micron cores:
Alle huidige K8 processors (en dus ook de Athlon64) zijn geproduceerd op het ,13nm procede. In 2004, ik verwacht rond Q2 / Q3 zal AMD beginnen met de levering van ,09 processors.
Intel wil hier al eerder mee beginnen met de Prescott core en we zien inmiddels langzaam maar zeker dat de Prescott core op de markt zijn plaats aan het innemen is na enkele keren uitgesteld te zijn.
AMD schijnt echter ook enige problemen te ondervinden met warmte ontwikkelen bij processors met ,09nm processors.
De ,09nm cpu's zullen allemaal op socket 939 gebasseerd worden, en de specifikaties zullen waarschijnlijk van de moederborden gaan eisen dat de cpu's rond de 100Watt kunnen gaan trekken.
Die is echter een maximum en zal zeker in het begin naar mijn inzien bij lange na niet gehaald worden, en de extreme problemen die Intel heeft verwacht ik niet te zien bij AMD.

Ik heb nu een AthlonXP cpu, en wil graag updaten, wat heb ik nodig?:
Dat is mooi, en de Athlon64 zou een goede keuze voor je zijn :Y)
Wat je minimaal bij de update nodig hebt is een:
-Athlon64, socket754 (in de toekomst socket939)
-Als je op volle snelheid gebruik wilt maken van memory controller DDR400 geheugen, aanbevolen wordt DDR400 en sneller geheugen met een lage latency, en eentje die aangeven staat op de compatibiliteit lijst van je moederbord maker. Het VIA K8T800 chipset heeft een 'probleem': als je meer dan 2 modules gebruikt schroeft de snelheid automatisch terug naar DDR333 en geeft een negatieve performance hit! Voor zover bekend is dit alleen bij de VIA k8t800 chipset. Om het zelf zeker te weten sla de gebruiksaanwijzing van je (nog te kopen) moederbord er op na !!
Dit zal waarschijnlijk bij toekomstige processors niet meer het geval zijn. Als het nietmeer op socket 754 komt, is het zeer zeker te verwachten dat het dual channel platform op socket 939 geen problemen moet hebben met meer dan 2 dimms.
-Een moederbord dat het socket754 platform ondersteund, denk aan Asus K8V Deluxe, MSI K8T Neo, Shuttle, Gigabyte, enz.

AthlonXP draaid op socketA en die is ook wel bekend als socket462. Je kan dus geen Athlon64 op je huidige socketA/AthlonXP/Athlon moederbord prikken!

Wil je dit toch? Leg de Athlon64 op je huidige moederbord, pak een hamer (vandaar de codenaam Hammer voor de K8 series }) ), sla hem erin, verlies je garantie en post je vindingen hier :) Als je het werkend krijgt heb je een krachtige mod in handen :) (AT YOUR OWN RISK :Y) )

Socket754 en 939 platform:
AMD heeft inmiddels al in 2003 besloten dat alle Athlon64 processors een dual channel memory controller krijgen. Dit betekend dat het socket754 platform niet meer zal voldoen omdat er nu eenmaal niet genoeg pinnen aanwezig zijn om de verbindingen te geven. Ergens in 2004 zal de Athlon64 dan ook migreren naar socket939. Voor socket754 zullen zeker nog tot 3700+ processoren gemaakt worden.
Er word verwacht dat er nog 2 nieuwe modellen voor het socket754 platform zullen komen dit jaar na de laatst geintroduceerde 3400+/1mb cpu, deze betreffen een tweede 3400+ dit keer met 512kb L2 maar 200mhz meer clocksnelheid (namelijk 2,4) en een 3700+ die ook mag genieten van 2,4GHz en daarboven op nog eens de volle 1MB aan L2 cache mee krijgt. (24mrt2004: persoonlijk twijfel ik of de 3400+ (2,4GHz/512kb L2 cache er ooit gaat komen)

Wat opvalt is dat alle nieuwe 939 cpu's maar 512kb aan L2 cache meekrijgen. AMD verwacht schijnbaar dat de 128bits (dual channel) geheugen interface genoeg snelheids winst op zal leveren om dit gemis te compenseren. Als bepaalde mensen nog baat hebben bij 1MB L2 cache zou de socket754 dus helemaal geen slechte keus zijn, omdat er anders alleen nog een alternatief overblijft in de Athlon64 FX cpu's die wel 1MB L2 cache zal blijven gebruiken. De Athlon64 FX serie is echter ook opmerkelijk duurder.
Hoe het allemaal precies zal verlopen is natuurlijk nog even afwachten, op deze link kun je zelf het een en ander nog nalezen.

Op bovenstaand bericht is inmiddels weer een update verschenen en wel een vrij vreugdelijk al zeg ik het zelf, de Athlon64 4000+ zou van Q4 2004 naar Q3 2004 verschoven zijn. Dit zou betekenen dat AMD minder moeite heeft met het implementeren van het nieuwe productie proces (90nm) dan verwacht. Naast dit bericht zou tevens naast de hiervoor waarschijnlijk hoogste 754cpu 3700+, ook de 4000+ nog op het socket754 platform uitgebracht moeten worden. Dit brengt toch nog wat interessante upgrade mogelijkheden voor ogen voor huidige Athlon64 gebruikers (uiteraard ook met het oog op goede OC mogelijkheden :Y)). Lees hier alles nog even op je gemakje door als het je nog niet duidelijk is.

We gaan nog even verder op het socket 939 platform, de snelle vervanger van socket 754, waar steeds meer informatie over vrijkomt. Zoals bekend is het plan om deze thread mee te laten gaan met de overgang van socket754 naar 939 aangezien het in beide gevallen Athlon64 cpu's blijven.
Hier kan je in de wat interessant leesvoer vinden en hieronder gaan we zelf verder op socket 939.

Hoe verder we het jaar 2004 ingaan, hoe dichter bij socket 939 komt. De vraag van vele tweakers die erover nadenken om een Athlon64 systeem aan te schaffen is dan ook: "is het waard om op socket939 te wachten?" Niemand kan je zeggen of het voor jouw waard is om op socket939 te wachten. Met een 3200+ en 3400+ op socket754 heb je dan wel single channel maar wel 1024mb l2 cache. De verschillen met 512kb l2 cache die de dual channel socket 939 processoren gaan krijgen zijn in de meeste gevallen niet groot. Maar de verschillen zouden wel groter kunnen worden wanneer software in 64bits geoptimaliseerd gaat worden. Dit is dus in het voordeel van socket754.
Een quote van Abraxas van Tweakers.net: "Het voordeel van 1 MB cache lijkt me vooral aanwezig wanneer je 64 bit gaat draaien; pointers worden 2 keer zo groot, en int's en float's zullen in een aantal gevallen ook in 64 bit gehandled worden (ik kan me voorstellen dat developers in een 64 bit versie van hun software 64 bit ints en floats, en misschien wel 128 bit doubles, zouden gebruiken)."
Bron: vijfde reactie in deze niewspost.
Echter tegen de tijd dat er veel software is op 64bits die ook nog eens geoptimaliseerd is zit socket939 waarschijnlijk al op veel hoger clocksnelheden dan de max van socket754 wat waarschijnlijk een rating zal worden van 3700+. Met een socket 939 krijg je dus hogere clocksnelheden tot je beschikking, dual channel en meer upgrade mogelijkheden voor de toekomst (al valt te bezien of je daar gebruik van gaat maken.. meestal wordt het moederbord toch wel vervangen). Socket939 lijkt na dit verhaal misschien wel de beste keuze. Maarja... je wilt wat.. en je wilt het snel. Hoe lang moet je nog op die 185 extra pinnetjes gaan wachten. De echte release datum van die AMD gaat aanhouden is inmiddels bekend geworden in de vorm van 25 mei 2004, dit kan je hier zien. Doordat in dit bericht gesproken wordt over socket939 moederborden die beschikbaar komen in mei 2004 wordt de datum van 25 mei 2004 die hierboven genoemd is alleen verstevigd omdat het vrij logisch is dat rond dezelfde tijd ook de processoren beschikbaar komen. Of tegelijktijdig Athlon64 en Athlon64-FX modellen geintroduceerd zullen worden is nog even afwachten.

Voor degene die beter weten wat ze willen en wel voor dual channel willen gaan, maar de 512kb l2 cache totaal niet aanstaan is er het Athlon64-FX platform. Dit is dan wel een stuk duurder, maar je kan je voorstellen dat als je een wat langzamer model neemt uit die socket939 reeks dat je toch over 1024kb l2 cache en dual channel kunt beschikken als je dat belangrijk vind.

Na dat je dit gelezen hebt is het te hopen dat je je keuze beter kunt maken, of misschien is je twijfel alleen maar vergroot. Wel iedereen praat af en toe over het socket754 platform of het inmiddels (25 maart 2004) al dood is. Dit is nog lang niet zo. Sterker nog, het wordt verwacht dat als de socket939 processoren hun intrede doen er nog een hele tijd meer socket754 processoren verscheept zullen worden dan hun socket939 rivalen. Dit gaat zelfs zo ver dat het niet onwaarschijnlijk is dat pas in Q1 van 2005 socket939 de overhand zullen gaan nemen als het neerkomt op
verscheep cijfers. Lees het hier zelf nog eens door.

Beschikbare chipsets, verschillen:
Op dit moment zijn er 5 chipset beschikbaar die op de desktop moederborden worden gebruikt, dat zijn respectievelijk de volgende merken/types:
-ALi M1687- / M1689-single-chip,
-nVidia nForce3 150-,
-nVidia nForce3 250-,
-SiS 755-,
-VIA K8T800-chipset,
-VIA K8T800 Pro-chipset,
-AMD 8185-chipset. (word vooral gebruikt in workstation en serveroplossingen)

Zoals waarschijnlijk bekend is, is de invloed op de performance van de chipsets bij de Athlon64 (K8 series) stukken kleiner dan vorige en andere pc platformen. Dit komt omdat de memory controller op de processor zit gebouwd. Dit neemt niet weg dat de verschillende chipsets nog wel enige verschillen bezitten qua hardware en dit uit zich in (kleine) verschillen in performance.

De nForce3 150 chipset is de enige die nog maar een HT snelheid van 600MHz ondersteund en daardoor in de meeste test net ietsje langzamer is dan de alternatieven. Daarnaast is de nForce 150 chipset wel de enige die een elegante oplossing heeft van 1 chip, waar de alternatieven nog altijd een north- en south-bridge hebben.

(update, 28 maart 2004) De nForce3 250 is de opvolger van z'n broertje hierboven, en beschikt niet over een HT snelheid van 600MHz, niet 800MHz, maar is direct doorgestoomd naar 1000MHz! Daarnaast is er nieuwe functionaliteit ingebouwd zoals SATA connectoren en nog meer. Dit bordje heeft ook weer als vanouds een PCI/AGP lock dus voor de OC'ers zal het waarschijnlijk een van de beste bouwstenen van de te kopen moederborden worden in de komende tijd.

Uit deze test van hardware zone blijkt dat de langzamere HT van de nForce3 weinig invloed heeft, maar in andere testen met moederborden blijkt toch de snelheids voorkeur iets vaker naar het VIA platform te gaan.

Het blijkt dat ALi een licentie heeft genomen op de AMD 8185-chipset en heeft dan ook een grote gelijkenis tussen de AMD en de ALi M1687. Het enige grote verschil tussen de oplossingen is dat ALi gekozen heeft voor een 8-bit HT op 200MHz tussen de north- en south-bridge. Door deze oplossing heeft ALi de breedste pijplijn oplossing beschikbaar en deze werkt dan ook op een 1,6Gbp/s.

De nForce3 150 daarentegen heeft een kleinere bandbreedte beschikbaar en heeft hiervoor een andere oplossing moeten vinden. Via StreamThru (based on HT) zorgt nVidia ervoor dat er bepaalde randapparatuur die aangesloten is op een niveau kan worden vastgehouden. Hierdoor kunnen bepaalde gegevensstromen (zoals video beelden) zonder onderbreking worden doorgesluisd.
Binnenkort zal nVidia de nForce3 250 lanceren en deze bied een ruimere bandbreedte en daarnaast ook extra features als S-ATA en Gigabit ethernet.

Verder is er nog de SiS 755. Deze chipset is o.a. gebaseerd op de aloude SiS 964-southbridge en gebruikt daarnaast een HyperStreaming als interface tussen chipset en randapparatuur. Het voordeel hiervan is een lagere latencie en toch een grote toegangssnelheid tot randapparatuur. Het nadeel is een incompabiliteit met SiS's eigen MuTIOL-interface welke gebruikt wordt als interface tussen north- en southbridge. Vandaar dat SiS de 755-chipset eigenlijk meer als gesloten HyperStreaming-systeem ziet dan als een normale chipset.

Zoals resultaten misschien niet zouden doen denken heeft de VIA oplossing de kleinste bandbreedte beschikbaar tussen north- en south-bridge. Het betreft hier een 533Mbps/V-link, deze heeft echter wel beschikking over Hyper8 wat ervoor zorgt dat er minder ruis voorkomt op het HT naar de processor toe en er kan dus efficiënter gecommuniceerd worden. Binnenkort zal de bandbreedte binnenin de chipset opgewaardeerd worden als VIA een upgrade van de K8T800 lanceert. Deze zal waarschijnlijk de beschikking krijgen over de Ultra V-Link, welke kan communiceren op 1Gbp/s en verder zal de aangepaste VT8239-southbridge worden ingezet welke twee extra Serial ATA-poorten brengt en ook een ingebouwde Native Command Queue die geschikt is voor maximaal 32 commando's tegelijkertijd.

Uit benchmarks blijkt dat er enkele verschillen te zien zijn. Als we naar de categorien kijken kunnen we deze opsplitsen in:
OpenGL, DirectX 8 en 9, video, audio en synthetische.

De VIA-chipset scoort vooral in de eerste drie benchmarks, vanaf de video-benchmarks toont de SiS-chipset zijn potentie. De ALi- en nForce3-chipset zijn in alle categorien over het algemeen op respectievelijk de derde en vierde plaats te vinden.
Men twijfelt over het algemeen in de aanbeveling omdat verschillen zeer klein zijn. Maar meestal gaat men toch voor een aanbeveling naar VIA of SiS omdat deze iets sneller zijn.

Besef echter wel dat de VIA geen agp/pci lock heeft, de nForce3 150 oplossing heeft dit wel! De SiS rent echter lachend weg met het feit dat deze een 800MHz HT oplossing heeft boven de nForce3 150 en toch nog een agp/pci lock bied.

Kijkend naar de OC mogelijkheden lijkt SiS met de 755chipset dus de beste kaarten in handen te hebben voor ons OC'ende tweakers.
(bron: tweakers.net)

update: hier is nog een link met wat meer informatie over de nForce3 250

update: ALi heeft vandaag (13-feb-2004) de M1689-chip geintroduceerd. In tegenstelling tot de M1687 is dit een single chip oplossing die ingezet kan worden op het Athlon64 (FX), Opteron en Mobile Athlon64 veld. Hier een kleine opsomming van specificaties:
# Serial ATA for SATA 1.0, up to 1.5Gbpsm 2 x independent DMA channels
# PCI 2.3-compliant Plug-and-Play AC97 5.1-channel codec
# 1 x EHCI USB 2.0 controller and 3 x OHCI USB 1.1 controllers, HS (480Mbps), FS (12Mbps) and LS (1.5Mbps)
# PCI IDE for Ultra DMA 100/133 MB/s, LBA (>137GB), PIO Mode 4, Multiword DMA Mode 0,1,2
# HyperTransport I/O v1.05
# AGP 3.0 (4x/8x), AGP 2.0 (1.5V, 1x/2x/4x)

update: Op vrijdag 19 maart 2004 heeft SiS een nieuwe northbridge geintroduceerd voor de Athlon64 FX, de SiS756 northbridge. Het bijzonderde aan deze northbridge is dat het een van de eerste chipset delen is die PCI-express ondersteund. Voor het Athlon64 FX platform zijn er op dit moment (20 maart 2004) chips(sets) die standaard pci-express ondersteunen. Een leuk primeurtje voor SiS dus. Deze northbridge zal waarschijnlijk in ieder geval socket939 gaan ondersteunen. Of socket 940 en 754 ondersteund gaan worden is op dit moment voor mij niet bekend. Lees meer hier

update (24-mrt-2004): ATi heeft op de CeBIT 2004 ook te kennen gegeven met chipset voor de Athlon64 serie op de proppen te komen. Lees er hier meer over. De chipsets van ATi zullen DirectX 9.0 ondersteuning krijgen. Maar er zullen ook 'normale' chipset zijn. Van de 7 nieuwe chipsets die ATi in 2004 wil lanceren zijn er 2 voor het AMD Athlon64 platform bedoeld. De overige 5 zijn voor Intel. Degene die dit verdeeld heeft is inmiddels ontslagen ;)

update: Naast de chipset zul je ook voor een moederbord moeten kiezen. Hoewel dit wel wat makkerlijk is aangezien zeker met de ingebouwde mem controller de verschillen minder groot zijn is het toch nog zeker een hels karwei. }) Er zijn moederborden die standaard veel mee leveren, maar niet zo'n goed OC'ers zijn, en er zijn weer tegenovergestelden.
De shuttle moederborden zijn goedkoop, en kunnen makkelijk volt-modded worden waar in deze thread door meerder gebruikers met succes gebruik van is gemaakt. Over het algemeen geld toch dat de nForce3 150 (te komen -250) wat beter over clocken door hun agp-lock, en verborgen pci-deviders die bij een (ik geloof) 330mhz frequence hun werk gaan doen.

Van Mushkin zijn vervolgens ook nog deze tips ons ten goede gekomen:
Gigabyte GA- K8NN: To make memory timing adjustments, hit Ctrl + F1 while in the BIOS to access the "hidden" memory options.
--
ASUS K8V Deluxe: great overclocker, however, it is advisable in that case to use the Promise controller which is frequency-locked.
--
Shuttle AN50R: the AN50S00Y BIOS adds DRAM timing options and increases performance

Lees meer: http://www.mushkin.com/ep...80102062d/UserTemplate/27

update (28 maart 2004): Als een van de allereerste heeft Chaintech een moederbord in zijn collectie opgenomen gebasseerd op het nVidia nForce3 250 chipset. Door een 1000MHz HTT, PCI/AGP lock, zal dit een gedogen concurrent worden voor de reeds geintroduceerde chipsets.

update (7 mei 2004): Er is een test gekomen met een referentie moederbord van VIA werkende met een K8T800 Pro chipset. Het verschil tussen de K8T800 Pro en de non-pro versie is dat de Pro versie een 1GHz HyperTransport link naar de processor ondersteund en ook een AGP/PCI lock heeft wat natuurlijk zeer bevordelijk is voor het OC'en. Kijk hier voor een test.

EEN WEETJE: LBT/LDT kan je zien als de multiplier van de HyperTransport connectie. Bij de K8T800 zou deze 4x moeten zijn, bij de nForce3 150 zou de LBT/LDT 3x moeten zijn.

FSB vergissingen:
Veel mensen hebben het over de FSB instellen op een bepaalde snelheid. Het mag duidelijk zijn dat dit een vergissing is, en dat men het in de meeste gevallen heeft over de frequence die je instelt in de bios.
De k8 series maken geen gebruik meer van een FSB maar zijn aan het geheugen gebonden via een HyperTransport link.
Daarbij is de FSB komen ter vervallen. Om toch de processor snelheid in te kunnen stellen is er in de bios een frequence bijgekomen die wel erg lijkt op de FSB maar dit dus niet is!
De frequence X multiplier levert de processor clock snelheid op.

Om het geheel zo simpel mogelijk voor iedereen uit te leggen, heb ik hier een schematische tekening gemaakt van hoe het op dit moment in elkaar steekt. Als ik precies weet hoe het geheel met FSB in elkaar zit zal ik proberen daar ook een schematische tekening van te maken zodat het verschil nog duidelijker zichtbaar is.

Weetjes:
Weetjes, wat zijn nu weer weetjes? Weetjes zijn van die dingen/onderwerpen die iemand aan je verteld, en dan weet je het. Kleine op zich zelf staande dingen. Niet duidelijk genoeg, dit zegt van dale:
weet·je (het ~, ~s)
1 wetenswaardigheid
Genoeg gepraat over wat een weetje is, hier volgen de weetjes:

-De grijze koelpasta onder het retail koelblok die bij de Athlon64 geleverd wordt:
Kakaroto schreef op 15 april 2004 @ 14:11:
Dat grijze zooi is Shin-Etzu koelpasta (mocht iemand het wilde weten) ;)
Beveiliging update midden 2004:
AMD zal binnenkort een voorsprong krijgen op Intel doordat beveiligingsfeatures die in haar 64-bit processors zitten ingebouwd worden geactiveerd door een Windows XP-update. AMD heeft deze beveiligingen in nauwe samenwerking met Microsoft ontwikkeld om bescherming te bieden tegen Blaster en Code Red aanvallen. De code zit ingebakken in zowel de Athlon 64- als Opteron-processors en zal geactiveerd worden met een Windows XP-update die gepland staat voor midden 2004. De set beveiligingsfeatures zorgt ervoor dat buffer overflows niet meer mogelijk zijn, wat een wijd verspreid beveiligingslek is in computerprogrammatuur, en waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt door hackers en virusmakers. Volgens analisten zit dergelijke code niet in Intel's nieuwe Prescott-processor of andere PC-produkten die de komende anderhalf jaar door Intel zullen worden uitgebracht en komt vergelijkbare veiligheidscode alleen voor in de dure Itanium serverprocessors. Met deze beveiligingsfeatures zal een belangrijke slag worden geslagen in de strijd tegen virussen en exploits.
Zie hier voor meer informatie.

Software algemeen:

De Athlon64 loopt perfect op de oude 32bits os'en van windows en draaid de bijbehorende software sneller als ooit tevoren. Echter zijn echte kracht komt pas los bij 64bits software. Daarom is er een versie van WindowsXP in de ontwikkeling met ondersteuning voor het amd64 platform. Met behulp van wow64 is het nog steeds mogelijk om zowat zonder prestatie verlies oude 32bits applicaties te draaien. Daarentegen draaien de 64bits versie natuurlijk met extra winst. Er zijn percentage winsten bekend van 4% tot wel 258.8% (laatste voorbeeld is bij encryptie). Gemiddeld gezien verwacht men echter een prestatie winst van 10 tot 20% wat natuurlijk hele mooi cijfers zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1075898058.jpg

Een beta versie is inmiddels publiekelijk te downloaden door iedereen. Deze beta versie is echter achter op de ontwikkeling van waar Microsoft echt is omdat het heel veel testen omvat voordat een beta versie publiekelijk wordt vrijgegeven. Naast dat Microsoft ook steeds verder komt, komen de 64bits drivers ook steeds meer en meer op gang. Hier is een lijst te vinden op de site van AMD. Onderaan deze openings post vind je meer links naar drivers etc.

Hoe lang we nu eigenlijk nog op WindowsXP 64-bit edition moeten wachten is niet bekend. De originele verwachting stond op Q1 van 2004. We zitten inmiddels al in Q1 2004 en de beta versie is nu niet alleen voor MSDN subscribers beschikbaar maar ook voor het grote publiek. De versie werkt stabiel, alleen het grote nadeel is dat er standaard vrij weinig drivers bij zitten. De laatste maanden zal naar verwachting vooral hier nog aan gewerkt moeten gaan worden door Microsoft, maar ook door andere hardware fabrikanten en een alinea hierboven is te zien dat de drivers ook op gang aan het komen zijn.

Voor de linux'ers onder ons, er zijn inmiddels al Linux versies beschikbaar die amd64 ook compleet ondersteunen. SuSe is er daar in ieder geval een van. Voor meer informatie daarover, www.suse.com

Omdat er soms nogal eens onduidelijkheid ontstaat over de OS'en / Besturingssysteem die er gaan komen en zijn heb ik geprobeerd een zo duidelijkmogelijk overzicht te maken voor 64bits OS'en.

OS typeType CPU ondersteuningBeschikbaarheidExtra
WindowsXP 64-Bit Edition Version 2003 - For 64-Bit Extended Systems (x86-64)Athlon64 (FX) (Opteron)Beta versies, msdn subscribers kunnen downloaden, het is uitgedeeld op bepaalde evenementen. Vanaf 3 januari 2004 is de beta ook beschikbaar voor het grote publiek, download hierDriver ondersteuning is nog niet echt goed.
Windows2003 Server 64 bits-edition StandardOpteronBeta versies zijn uitgedeeld.-
Windows2003 Server 64 bits-edition EnterpriseOpteronBeta versies zijn uitgedeeld.-
Windows2003 Server 64 bits-edition StandardItaniumWord samen met de geintroduceerd met de Opteron versies.-
Windows2003 Server 64 bits-edition EnterpriseItaniumIs op de markt.-
Windows2003 Server 64 bits-edition DatacenterItaniumIs op de markt.-
Linux distro's x86-64Athlon64 (FX) (Opteron)Zijn verschillende beschikbaar.-
Linux distro's IA-64ItaniumZijn verschillende beschikbaar.Zijn wat specialere Linux/unix versies volgens mij, niet de SuSe distro's voor thuisgebruik naar ik meen.

Software benchmarks:
In navolging op deze test

heb ik besloten zelf eens een testje te draaien.
Ik heb echter niet de beschikking over de publieke release van windows xp 64-bit edition,
later hoop ik daar nog mee te testen.
Naast 64bits windows, en 64bits drivers beschik ik alleen over 32bits software.
Net zoals in deze test.

Hardware:
AMD Athlon64 3200+ @ 2.2GHz - 10*220
2*512mb kingston
Asus k8v deluxe 1005 bios
Via k8t800
GeforceFX 5900XT 390/700 @ 431/700

Software:
WindowsXP Professional 32bits (sp1) - Forceware 53.03
WindowsXP 64-Bit Edition Prof. build 3790 (sp1, v.1069) - ForceWare 52.14 64bits beta

Verder standaard windows drivers. Binnenkort wil ik testen of de via hyperion drivers het beter doen.

Testsoftware:
3D mark 2003 build 340 32bits
3D mark 2001 build 200 32bits

Benchmarks:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
Begin 2004 gedraaid.

3D mark 2003 build 340
----------------------
resolution: 1024x768, 
AA: 4 samples
Texture filtering: optimal
max anistrophic: 4
Shaders: all false
Repeat each test: 3 times
Fixed framerate: false

32bits | 64bits
2557   | 2120 (-17%)

3D mark 2003 build 340
----------------------
resolution: 1024x768, 
AA: none
Texture filtering: optimal
max anistrophic: 4
Shaders: all false
Repeat each test: 3 times
Fixed framerate: false

32bits | 64bits
4172   | 3635 (-13%)

3D mark 2001 build 200
----------------------
resolution: 1024x768-32bits, 
AA: 4 samples
Frame buffer: triple
Texture format: 32bits
Z-buffer depth: 24
Rendering pipeline: D3D pure hardware T&L
Test repeat: 3 times

32bits | 64bits
10173  | foutmelding

3D mark 2001 build 200

----------------------
resolution: 1024x768-32bits, 
AA: none
Frame buffer: double
Texture format: compressed
Z-buffer depth: 24
Rendering pipeline: D3D pure hardware T&L
Test repeat: 3 times

11397  | foutmelding

Verbetering op game gebied qua benchmarks zit er op dit moment bij mij dus niet in helaas.
Misschien met nieuwe drivers dat er verandering in kan komen,
misschien moet ik andere 64 bits software zien te vinden,
misschien werkt het wel beter met een demo bench van ut2003. Ik hoop snel meer te kunnen testen.

Drivers en software:
-ATi 64 bits Drivers
-AMD list of 3rd party 64bit drivers
-Driver updates / Creative SoundBlaster Live/Audigy AMD64
-nVidia drivers (selecteer het juist 64bits besturings systeem voor 64bits drivers)
-Viaarena 64bit drivers (voor VIA chipsets, k8t800)
-ViaArena 64bit drivers link van Tweakers.net, bij de reacties staan handige tips over slipstreaming en SATA drivers troubles...
-PlanetAMD64, driver pagina
-WindowsXP 64-Bit Edition Version 2003 - For 64-Bit Extended Systems (x86-64)
-1.1.0.1 drivers voor windows xp
-Cool and Quiet drivers voor win2000
-Andere drivers

Interessante links:

Bug in AMD Opteron kan hangend systeem veroorzaken -
nieuws: Bug in AMD Opteron kan hangend systeem veroorzaken

'AMD brengt Athlon 64 FX-57 op 90nm uit in Q2 2005' -
nieuws: 'AMD brengt Athlon 64 FX-57 op 90nm uit in Q2 2005'

AMD rondt ontwerpfase dual-coreprocessors af -
nieuws: AMD rondt ontwerpfase dual-coreprocessors af

Asus A8V Deluxe Wireless Edition review -
nieuws: Asus A8V Deluxe Wireless Edition review

Andy Glew verlaat AMD, onthult voorstel voor K10-ontwerp -
nieuws: Andy Glew verlaat AMD, onthult voorstel voor K10-ontwerp

Hierboven zijn de nieuwste interessante links te zien. In verband met ruimtebesparing worden 'oude' links op de site gezet zodat ze toch ter alle tijde beschikbaar blijven. Op onderstaande link vind je lijst van overige links:

http://www.websamba.com/athlon64/hyperLinks.asp

Disclaimer en bedankwoord:
Ik steek zoveel mogelijk tijd in deze openings post en thread als ik kan, verder is er ook de hulp van mensen die deelnemen aan deze thread. Iedereen mij heeft geholpen breng ik een ode toe, mijn dank is groot! Verder nog Tweakers.net B.V. die vele nieuwslinks naar ons toe brengt en uiteraard iedereen achter GoT bedankt voor het mogelijk maken. En 'last but not least' AMD natuurlijk heel hartelijk bedankt voor het maken van deze ongelooflijke beesten van processors via de K8 series. Keep it up!

Disclaimer: Alles wat je doet en/of onderneemt aan de hand van dit topic is compleet en geheel jouw eigen risico

[ Voor 255% gewijzigd door mr._Anderson op 20-06-2004 16:26 ]

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Luchtkoelers
Je wilt een nieuwe koeler, maar weet niet welke er zijn? Hier zal aan een lijst gewerkt worden van de beschikbare Athlon64 koelers. Er is geen garantie dat deze lijst nu compleet is, of dat ooit zal worden.

De lijst:
AMD stock / retail koeler (Build by Ajigo):
http://www.ajigo.com/product/MF043-044.htm

Other 3rd parties:
http://www.arctic-cooling.com/en/products/silencer64/
http://www.thermaltake.com/coolers/main.htm
http://www.thermalright.com/
http://www.coolermaster.c...=product_list&p_class=370
http://www.coolermaster.c...=product_list&p_class=115
http://www.zalman.co.kr/eng/product/code_list.asp?code=005

AMD Athlon64 Desktop notebook modellen:

AMD Athlon64, desktop notebook versie, s754, single channel
Model (PR)MultiplierBios frequenceClockVoltageL2 cache
3400+1120011*200=2200MHz?1024KB
3200+1020010*200=2000MHz?1024KB
3000+92009*200=1800MHz?1024KB

AMD Athlon64 Mobile modellen:

AMD Athlon64, mobile versie, s754, single channel
Model (PR)MultiplierBios frequenceClockVoltageL2 cache
3200+1020010*200=2000MHz?1024KB
3000+92009*200=1800MHz?1024KB
2800+82008*200=1600MHz?1024KB

Overclocken met de Asus K8V Deluxe door gebruik van Promise controller:
Aangezien ik zelf een Asus K8V Deluxe moederbord heb is het natuurlijk zaak dat mij de zaakjes omtrend dit moederbord en de overclock mogelijkheden duidelijk worden.
In navolg op het volgende gegeven:
ASUS K8V Deluxe: great overclocker, however, it is advisable in that case to use the Promise controller which is frequency-locked.
heb ik zelf de proef op de som genomen en ben mijn Seagate Baracuda IV 40GB UDMA100 HDD gaan verplaatsen van de standaard IDE aansluiting naar de Promise Controller IDE aansluiting.

We beginnen natuurlijk om het geheel in de bios aan te zetten. Promise controller aan, methode op IDE operate mode en opstarten. Het geheel werkt maar half, en ook onder windows geven de drivers veelal problemen. Na onderzoek op internet en ook in de manual van Asus heb ik een reactie van iemand gevonden die deels met hetzelfde probleem zat. Niet wonderbaarlijk was deze persoon ook niet echt te spreken over de manual die Asus in elkaar heeft gezet rondom het activeren van deze Promise Raid controller. Er zijn verschillende problemen waar je tegen aan kan lopen. Als het je eenmaal lukt om de controller aan te zetten en je in windows komt, en windows te hardware gaat detecteren en wilt gaan installeren komen de drivers aan beurt. Als je op IDE only methode opereerd moet je de Promise_SATA_378_driver_v1.00.0.26_(ATAmode) drivers gebruiken. Staat de controller in RAID mode dan moet je de Promise_FastTrak_378_RAID_driver_v1.00.1.37_AND_MakeDisk_98_98se_me_nt_xp_2003 gebruiken.

Laat ik je alvast van de droom bevrijden, de IDE only methode werkt niet. Of je nu 1 hardeschijf, of een array van hardeschijven aan de promise controller hangt (en ik heb het alleen getest met IDE) je met in beide gevallen de RAID methode instellen. Zoniet dan geeft windows een code 10 error in de device manager aan en krijg je de controller niet aan de praat.

Hieronder de wijze voor het aan de praat krijgen van 1 IDE hardeschijf:
Activeer (getest op een 1005 asus bios) de Promise controller en stel hem in op de RAID methode. Zet daarnaast ook de onboard 1394 port op enable!!

Restart het systeem en je komt na de normale bios schermen in de bios van de promise controller, via CTRL+F kom je in de instel schermen. Maak een nieuwe array aan, waarbij ik stripe had gekozen, met 1 hdd die onder in beeld kwam te staan. Deze heb ik op YES gezet, en de configuratie heb ik opgeslagen. Je krijgt dan een waarschuwing waarbij ik heb gekozen om alleen de configuratie op te slaan, en geen korte initialisatie door te voeren. (keuze NO uit mijn hoofd). Ga uit de promise bios en je systeem start nu opnieuw op. Als alles goed gaat kom je nu in windows terecht en moet het systeem de controller herkennen. Installeer de Promise_FastTrak_378_RAID_driver_v1.00.1.37_AND_MakeDisk_98_98se_me_nt_xp_2003 drivers om het geheel goed te laten werken.

Je hebt het geheel als het goed is nu draaiende, het overclocken kan beginnen. In mijn systeem maakte het niet zoveel uit. Ik hoop dat het bij andere wel een positieve invloed om de OC resultaten kan hebben.

[ Voor 255% gewijzigd door mr._Anderson op 29-05-2004 19:31 ]

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94768

Ehm.. een vraagje...
Hoe kun je zien of je een 3200+ desktop hebt of een mobile?
Die mobile's verbruiken tog meestal minder stroom? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 94768 schreef op 04 mei 2004 @ 15:55:
Ehm.. een vraagje...
Hoe kun je zien of je een 3200+ desktop hebt of een mobile?
Die mobile's verbruiken tog meestal minder stroom? :)
De echte mobile versies hebben geen heatspreader dacht ik, de desktop replacement processors weet ik zo 123 niet hoe je die kan onderscheiden van de 'normale' Athlon64's

De 'normale' Athlon64's verbruiken in ieder geval allemaal 1,5V, ik denk dat dit bij de desktop replacement en mobile cpu's een stukje lager zal liggen. Zeker weten doe ik dit niet.

[ Voor 21% gewijzigd door mr._Anderson op 04-05-2004 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 04 mei 2004 @ 16:01:
[...]

De echte mobile versies hebben geen heatspreader dacht ik, de desktop replacement processors weet ik zo 123 niet hoe je die kan onderscheiden van de 'normale' Athlon64's

De 'normale' Athlon64's verbruiken in ieder geval allemaal 1,5V, ik denk dat dit bij de desktop replacement en mobile cpu's een stukje lager zal liggen. Zeker weten doe ik dit niet.
Ok dus je moet gewoon mazzel hebben of je die mobile hebt?
Nouja...

Ik ben er uit, dit word mijn systeem:

AMD64 3200+
MSI K8N NEO Platinum
512 MB PC4000 pro (met die ledjes :) )
ATI 9700 Pro
Raptor(36GB)
Termalright SLK948 U
En dat allemaal in een Antec SLK 3700BQE

Zou dat wat worden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:12
Voor de Nforce 3 250 clockers onder ons.

Als je gaat oc'en wordt je nb echt heet. Bij de Nf 3 150 was dit anders maar die draaide op 3x200=600 mhz deze op 4x200=800 mhz.

Mijn 150'er kwam max tot 3x235=705 Mijn Vi kwam tot 4x240=960. En mijn huidige NF 3 250 chaintech doet 4x230=920 dit laatste is niet max me cpu en mem zitten te klooien. Maar mischien moet je of je nb beter coolen (ik heb er een actieve fan op zitten van 4x4 en nu wordt i nog heet) of je mult naar 3x schoppen dan kun je ook stukken verder maar dan weet je igg dat het je nb niet is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Gister bij Matinez geweest, helaas niet echt hoog gekomen.
Maar nu ik hier het spulletje weer terug gezet heb, kom ik niet meer hoog met oc-en.
Als ik hem op 2200 MHz zet dan valt mijn systeem steeds uit als er wat gedaan moet worden. Onder de 2200 Mhz draait ie alleen stabiel. Tis gewoon wc.
Bios is terug op defaults gezet omdat cpu er uit is geweest. WEten jullie misschien een instelling waar het aan kan liggen?
Of heeft de cpu misschien een klap gehad, omdat ie in een ander systeem is geweest.
Heb gewoon de hele anti statisch bandje omgehad.
Ik ga nu iig koelpasta halen, maar denk niet dat dat zal uitmaken, omdat hij zo'n 45 graden op dit moment is.
Wie o wie weet het goede antwoord :?

edit:

bij Matinez kwamen we net wel op 2500 Mhz H20 gekoeld, dus dat is mooi voor hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Mister I schreef op 04 mei 2004 @ 16:15:
Gister bij Matinez geweest, helaas niet echt hoog gekomen.
Maar nu ik hier het spulletje weer terug gezet heb, kom ik niet meer hoog met oc-en.
Als ik hem op 2200 MHz zet dan valt mijn systeem steeds uit als er wat gedaan moet worden. Onder de 2200 Mhz draait ie alleen stabiel. Tis gewoon wc.
Bios is terug op defaults gezet omdat cpu er uit is geweest. WEten jullie misschien een instelling waar het aan kan liggen?
Of heeft de cpu misschien een klap gehad, omdat ie in een ander systeem is geweest.
Heb gewoon de hele anti statisch bandje omgehad.
Ik ga nu iig koelpasta halen, maar denk niet dat dat zal uitmaken, omdat hij zo'n 45 graden op dit moment is.
Wie o wie weet het goede antwoord :?

edit:

bij Matinez kwamen we net wel op 2500 Mhz H20 gekoeld, dus dat is mooi voor hem :)
Ik denk dat het verschil dan dus in het moederbord of geheugen zit. Matinez heeft een nForce3 250 chipset zie ik. Deze heeft een pci/agp lock, terwijl de nForce3 150 alleen een agp lock heeft als ik het goed heb.

Ik weet niet of je met geheugen dingen hebt geprobeerd? Maar misschien geheugen op relaxtere timings zetten.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

mr._Anderson schreef op 04 mei 2004 @ 16:30:
[...]

Ik denk dat het verschil dan dus in het moederbord of geheugen zit. Matinez heeft een nForce3 250 chipset zie ik. Deze heeft een pci/agp lock, terwijl de nForce3 150 alleen een agp lock heeft als ik het goed heb.

Ik weet niet of je met geheugen dingen hebt geprobeerd? Maar misschien geheugen op relaxtere timings zetten.. ?
Het gekke is dat voor dat ik naar Matinez ging, hij met gemak 2600 Mhz deed. En na dat ik bij Matinez ben geweest hij al moeite heeft met 2200 Mhz.
Ik zal zo timings dan wel heel los zetten.
Maar ik denk dat het komt omdat het bios gereset is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Astennu schreef op 04 mei 2004 @ 16:12:
Voor de Nforce 3 250 clockers onder ons.

Als je gaat oc'en wordt je nb echt heet. Bij de Nf 3 150 was dit anders maar die draaide op 3x200=600 mhz deze op 4x200=800 mhz.

Mijn 150'er kwam max tot 3x235=705 Mijn Vi kwam tot 4x240=960. En mijn huidige NF 3 250 chaintech doet 4x230=920 dit laatste is niet max me cpu en mem zitten te klooien. Maar mischien moet je of je nb beter coolen (ik heb er een actieve fan op zitten van 4x4 en nu wordt i nog heet) of je mult naar 3x schoppen dan kun je ook stukken verder maar dan weet je igg dat het je nb niet is.
Ik ben een beetje een newbie, met dat nieuwe OC'en.
Graag uitleg over:
Vi?
mult?

Ik ben in bezit van een Chaintech Zenith nForce3 250 dus ik vind het wel even leuk als ik dit ook weet, zodat ik zelf op een goede snelheid kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
matinez schreef op 04 mei 2004 @ 16:59:
[...]

Ik ben een beetje een newbie, met dat nieuwe OC'en.
Graag uitleg over:
Vi?
mult?

Ik ben in bezit van een Chaintech Zenith nForce3 250 dus ik vind het wel even leuk als ik dit ook weet, zodat ik zelf op een goede snelheid kan komen.
Ik gok erop dat Vi hier voor VIA chipset staat :)

En mult gok ik op multiplier ook wel aangeduid als MP

[ Voor 8% gewijzigd door mr._Anderson op 04-05-2004 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Update:
Ik kom nu 2400 Mhz stabiel, nadat ik nieuw koelpasta er op gedaan heb en wat ijsklontjes in het water :). Maar dat is nog steeds niet wat ik gewend ben met deze cpu. Bij 2450 mhz valt ie net zo hard weer uit. Hij is zo'n 40 graden bij uitvallen, dus dat lijkt ook goed.
Hij valt ook steeds uit als hij bij stap 3 is bij Pifast.
Ik zal zo eens kijken of hij 3dmark wel goed draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Mister I schreef op 04 mei 2004 @ 17:08:
Update:
Ik kom nu 2400 Mhz stabiel, nadat ik nieuw koelpasta er op gedaan heb en wat ijsklontjes in het water :). Maar dat is nog steeds niet wat ik gewend ben met deze cpu. Bij 2450 mhz valt ie net zo hard weer uit. Hij is zo'n 40 graden bij uitvallen, dus dat lijkt ook goed.
Hij valt ook steeds uit als hij bij stap 3 is bij Pifast.
Ik zal zo eens kijken of hij 3dmark wel goed draait.
Persoonlijk denk ik dat die ijskontjes snel gesmolten zijn ;)
Maar, het is even voor Pifast wel te doen.
Was het niet zo dat tie bij onderdeeel 0 van Pifast een Reboot gaf?

offtopic:
Zie zig ;) je cooler boekt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

matinez schreef op 04 mei 2004 @ 17:18:
[...]

Persoonlijk denk ik dat die ijskontjes snel gesmolten zijn ;)
Maar, het is even voor Pifast wel te doen.
Was het niet zo dat tie bij onderdeeel 0 van Pifast een Reboot gaf?

offtopic:
Zie zig ;) je cooler boekt prima
Nee onderdeel 3. Nu net weer.
3dmark 01 SE doet ie zonder problemen super stabiel. En bij pifast doet ie meteen raar.
ijsklontjes zijn binnen 10 seconden weg :P

offtopic:
Zie zig ;) je koelpasta zorgt toch voor 200 Mhz extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Mister I schreef op 04 mei 2004 @ 17:20:
[...]

Nee onderdeel 3. Nu net weer.
3dmark 01 SE doet ie zonder problemen super stabiel. En bij pifast doet ie meteen raar.
ijsklontjes zijn binnen 10 seconden weg :P

offtopic:
Zie zig ;) je koelpasta zorgt toch voor 200 Mhz extra
Mooi, dat 3dMark 01 se goed verloopt.
Ik ga hopen dat de jongens van void your warranty snel zullen komen met hun review Chaintech nForce3 250 part 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81502

Weet er al iemand wanneer we de Nforce3 250gb plankjes van Abit, Epox, Nvidia,... kunnen verwachten? Mnr Versteeg heeft al een Epox in handen en ging zijn bevindingen één van deze dagen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Jongens goed nieuws :). Hij werkt weer helemaal goed. Heb cpu helemaal schoongemaakt met flink wat wasbenzine. Daarna een uur laten drogen. Waterkoeling helemaal ververst. Moederboard helemaal schoongemaakt met wasbenzine. En gassen maar weer.
Bij de 2650 krijg ik weer de vertrouwde bsods :P. 2600 boekt ie weer prima :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Voor de Asus K8V Deluxe gebruikers onder ons, er is een nieuwe bios (1006) uit en neer te halen op: http://www.asus.com.tw/su...px?ModelName=K8V%20Deluxe

In de zip die je download zit een K8V1006.ami file, en om eerlijk te zijn misschien kijk ik ergens overheen maar heb even geen idee wat ik ermee moet doen.

AFUDOS util 2.07 pakte hem niet, ook EZFlash pakt hem niet als ik hem hernaam naar K8V.rom.

Liveupdate heb ik niet op mijn pc geinstalleerd, en als het even kan laat ik er dat liever af. Heeft iemand zo een idee wat ik vergeet :? ?????

UPDATE:
heb het al opgelost, ik was een flag vergeten, je moet intypen:
code:
1
afudos /iK8V1006.ami /pc

[ Voor 10% gewijzigd door mr._Anderson op 04-05-2004 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
@ mr. Anderson

Hoezo moet bij je code:
code:
1
afudos /iK8V1006.ami /pc

Een i ? Niet, dat ik zelf dit bordje heb. Maar begrijp de code niet.
Misschien een typ fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Mister I schreef op 04 mei 2004 @ 18:58:
Jongens goed nieuws :). Hij werkt weer helemaal goed. Heb cpu helemaal schoongemaakt met flink wat wasbenzine. Daarna een uur laten drogen. Waterkoeling helemaal ververst. Moederboard helemaal schoongemaakt met wasbenzine. En gassen maar weer.
Bij de 2650 krijg ik weer de vertrouwde bsods :P. 2600 boekt ie weer prima :*)
Netjes, ik kom als ik morgen tijd heb weer langs ;)
Nu moet ik ook de 2600 gaan halen :P
Waarom eigenlijk Wasbenzine op je mobo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
matinez schreef op 04 mei 2004 @ 20:54:
@ mr. Anderson

Hoezo moet bij je code:
code:
1
afudos /iK8V1006.ami /pc

Een i ? Niet, dat ik zelf dit bordje heb. Maar begrijp de code niet.
Misschien een typ fout?
Dat was bij mij de code die werkte.

Ik heb de bios 1006 gedownload voor Asus K8V Deluxe NON-SE, in de zip kreeg ik het volgende file: K8V1006.ami

In windows heb ik een msDos startup diskette gemaakt, vervolgens heb ik daar AFUDOS (flash util van asus) v2.07 ook opgezet (file heet AFUDOS.exe) en daarnaast heb ik ook nog K8V1006.ami op de diskette gekopieerd, je hebt dan dus:

MS-DOS opstart diskette
AFUDOS.exe
K8V1006.ami

Als je vervolgende de computer opstart met de opstart diskette erin kom je in het dos command terecht en typ je in afudos /i<filename> /pc waar filename dus K8V1006.ami moet zijn, dat bij elkaar geeft:

code:
1
afudos /iK8V1006.ami /pc

Aangezien ik nu op bios 1006 draai heeft het gewerkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
K heb nog steeds geen mooie CG core gevonden en Yorcom krijgt elke keer wel binnen maar dan is het al weer weg :'( nja amorgen weer porbeeren

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Astennu schreef op 05 mei 2004 @ 00:01:
K heb nog steeds geen mooie CG core gevonden en Yorcom krijgt elke keer wel binnen maar dan is het al weer weg :'( nja amorgen weer porbeeren
Aanhouder wint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 15:40

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

matinez schreef op 04 mei 2004 @ 17:26:
[...]

Mooi, dat 3dMark 01 se goed verloopt.
Ik ga hopen dat de jongens van void your warranty snel zullen komen met hun review Chaintech nForce3 250 part 2
Heb geduld hij komt er zsm op ;) .
Ik denk dat zo gauw part 2 erop staat ik eindelijk me EPoX krijg, en die word dan uiterraard onder de R404a prom geknalt dan kunnen we zien hoe de nf 250 onder -temps kan draaien ;) ( MCW50T @ NB :D ).
Ik heb trouwens nog nergens een review gezien van zon plank onder extreme omstandigheden ..... of kijk ik eroverheen ??

Dan worden die plankjes ook met elkaar vergeleken op OC en en natuurlijk prestatie.

[ Voor 12% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 05-05-2004 08:05 ]

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

matinez schreef op 04 mei 2004 @ 20:56:
[...]

Netjes, ik kom als ik morgen tijd heb weer langs ;)
Nu moet ik ook de 2600 gaan halen :P
Waarom eigenlijk Wasbenzine op je mobo :?
Vanwege eventueel restjes koelpasta op mobo.
Had vanmorgen bijna 2650 Mhz gehaald, maar kreeg error in compulation :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb iets heel vaags gevonden volgens mij.
Mijn broer was ff aan het zoeken op site's enzo en toen kwam hij dit tegen:
AMD Athlon64 3200+ 2.2GHz tray CG (AX) voor 270 Euro... Klopt dat wel want de 3200+ heeft tog 2 GHz ?
Site:
http://shop.norskit.de/cg...&u=gast&p=gast&artnr=9018

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 94768 op 05-05-2004 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
De 3200 met 1 MB cache draait op 2 Ghz.
De 3200 met 512 Kb cache (Newcastle) draait op 2,2 Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
SmokeyTheBandit schreef op 05 mei 2004 @ 08:03:
[...]

Heb geduld hij komt er zsm op ;) .
Ik denk dat zo gauw part 2 erop staat ik eindelijk me EPoX krijg, en die word dan uiterraard onder de R404a prom geknalt dan kunnen we zien hoe de nf 250 onder -temps kan draaien ;) ( MCW50T @ NB :D ).
Ik heb trouwens nog nergens een review gezien van zon plank onder extreme omstandigheden ..... of kijk ik eroverheen ??

Dan worden die plankjes ook met elkaar vergeleken op OC en en natuurlijk prestatie.
Geweldig, ik zit daar echt op te wachten :9
Ik zit zelf met alles op air of passief B), dus echt OC-en is nog ver.
Maar de toekomst doet alles veranderen _/-\o_
ghehe, je weet toch. . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
matinez schreef op 05 mei 2004 @ 16:08:
[...]

Geweldig, ik zit daar echt op te wachten :9
Ik zit zelf met alles op air of passief B), dus echt OC-en is nog ver.
Maar de toekomst doet alles veranderen _/-\o_
ghehe, je weet toch. . .
Met air kan je best OC'en hoor :)

Zorg voor een goede processor koeler, en een goede air flow in je kast en je kan lekker OC'en, het nadeel is alleen dat het meestal wat meer herrie geeft :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28043

EPoX 8KDA3+ zijn onderweg naar Informatique >:) zij zullen ze morgen of overmorgen hebben.
Dus liefhebbers wees er snel bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

mr._Anderson schreef op 05 mei 2004 @ 16:24:
[...]

Zorg voor een goede processor koeler, en een goede air flow in je kast en je kan lekker OC'en, het nadeel is alleen dat het meestal wat meer herrie geeft :Y)
Hij mag wel een keer een paar 12 cm fans van me lenen >:) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EPoX 8KDA3+ review:
http://www.ocworkbench.com/2004/epox/8kda3+/8kda3+-g1.htm

Max Fsb: 250Mhz
Max Cpu voltage: 1.7V
Max chipset voltage: 1.75V
Max dimm voltage: 2.8V

Ben een beetje teleurgesteld over deze waardes. Hopelijk komt Abit of Asus met een goei oc bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
mr._Anderson schreef op 05 mei 2004 @ 16:24:
[...]

- processor koeler is oke
- Zalman Koelpasta
- Herrie ach ja
- 3 á 4 80mm fans |:( (wroooooom aarrg :P)

Ach ja, ben nu bezig met me kamer aan het schilderen en verbouwen, dus andere x verder klote |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81502 schreef op 05 mei 2004 @ 17:29:
EPoX 8KDA3+ review:

Ben een beetje teleurgesteld over deze waardes. Hopelijk komt Abit of Asus met een goei oc bordje.
is vandaag een mailtje naar Taiwan gegaan naar de juiste persoon om in de volgende bios(dit is de eerste) dit aan te passen naar EPoX >:) waardige waardes.Meer vDimm en een hogere fsb was een onderdeel in dit mailtje. ;)
Dus niet te vroeg oordelen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 28043 op 05-05-2004 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Anoniem: 28043 schreef op 05 mei 2004 @ 16:43:
EPoX 8KDA3+ zijn onderweg naar Informatique >:) zij zullen ze morgen of overmorgen hebben.
Dus liefhebbers wees er snel bij. ;)
Lekker weer, ik wacht al maanden op deze plank maarja :P hopelijk is hij het wachten waard.

Trouwens nu ik die uiteindelijke pic zie van de plank zie ik dat er geen gaatjes rond de NB zitten dus een lekkere koeler erop monteren word nu erg lastig :( ;( .

Maar ik zie al een andere manier om dat op te lossen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/2004/epox/8kda3+/Picture%20402%20copy.jpg

offtopic:
Ik heb chris gelijk een email gestuurd wanneer ik mijn exemplaar kan verwachten.
Ik kan gewoon niet meer wachten ;) ik moet me pifast verbeteren :D :D })

[ Voor 12% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 05-05-2004 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:14
maar een 2phase design op de epox? Dat is toch niet zo heel goed??

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Anoniem: 81502 schreef op 05 mei 2004 @ 17:29:
EPoX 8KDA3+ review:

Dit stukje is ook erg leuk !
In our overclocking tests, we used our Corsair XMS3500C2 module running at CAS 2, 6-2-2 at MAXCLK=166. I then raise my FSB to 250MHz and multiplier to 9. The system POST and ran without a problem. Thus we are able to overclock our AXP 3200+ (2GHz) to 9 x 250 = 2250MHz.

Voltages Vdimm=2.7v, Vcpu=1.65v, VAGP=1.7v, Vchipset=1.7v
Das leuk zeg 250 FSB op 2.7 Vdimm :D 8) :D

[ Voor 30% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 05-05-2004 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 17:39
ik heb mijn chaintech nf250 nu al ruim 2 weken , helaas nog niet kunnen testen(volledig) , me project is nog ni af, soon meer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Dat je 250 HTT kan draaien wil niet zeggen dat het mem ook op 250 loopt

Zoals je al in vet hebt gedrukt zie je maxclk op 166 staan. In het ideale geval zou het mem dan dus op 250 / 6 * 5 = 208 Mhz draaien. In de meeste gevallen wordt echter een mem divider van cpu /12 gebruikt waardoor het mem pas op 187 Mhz draait. Lijkt me logisch dat dit met 2.7V best te doen moet zijn voor dat mem

Verder is die 250 ook nog niet veel. 't msi bordje had er ook geen moeite mee om 300 HTT te draaien (max van die bios) met een LDT multi van 3x. Wat dus ook logisch is dat dit gemakkelijk kan aangezien die nf3-250 chip tot 1 Ghz HTT ontworpen is!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

YoupY schreef op 05 mei 2004 @ 19:40:

Zoals je al in vet hebt gedrukt zie je maxclk op 166 staan. In het ideale geval zou het mem dan dus op 250 / 6 * 5 = 208 Mhz draaien. In de meeste gevallen wordt echter een mem divider van cpu /12 gebruikt waardoor het mem pas op 187 Mhz draait. Lijkt me logisch dat dit met 2.7V best te doen moet zijn voor dat mem

Verder is die 250 ook nog niet veel. 't msi bordje had er ook geen moeite mee om 300 HTT te draaien (max van die bios) met een LDT multi van 3x. Wat dus ook logisch is dat dit gemakkelijk kan aangezien die nf3-250 chip tot 1 Ghz HTT ontworpen is!!!
Ja idd daar had ik niet op gelet ...... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SmokeyTheBandit schreef op 05 mei 2004 @ 19:11:
[...]

Lekker weer, ik wacht al maanden op deze plank maarja :P hopelijk is hij het wachten waard.

Trouwens nu ik die uiteindelijke pic zie van de plank zie ik dat er geen gaatjes rond de NB zitten dus een lekkere koeler erop monteren word nu erg lastig :( ;( .

Maar ik zie al een andere manier om dat op te lossen ;)

[afbeelding]

offtopic:
Ik heb chris gelijk een email gestuurd wanneer ik mijn exemplaar kan verwachten.
Ik kan gewoon niet meer wachten ;) ik moet me pifast verbeteren :D :D })
toon volledige bericht
ik zie wel 2 gaten ;) ps ik heb veel hogere scores met de bios die ik heb dan de review hierboven, snelste met mem van alle AMD bordjes daar, alles default haal ik al 3158 ongv. in sisoft. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 28043 op 05-05-2004 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Anoniem: 28043 schreef op 05 mei 2004 @ 20:01:
[...]

ik zie wel 2 gaten ;) ps ik heb veel hogere scores met de bios die ik heb dan de review hierboven, snelste met mem van alle AMD bordjes daar, alles default haal ik al 3158 ongv. in sisoft. :)
Dit is het punt waar je aan jezelf begint te twijfelen 8)7
Nou jij mag ze mij aanwijzen maar ik zie echt geen mounting holes om de nb .... B)

Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/2004/epox/8kda3+/Picture%20415%20copy.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 05-05-2004 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SmokeyTheBandit schreef op 05 mei 2004 @ 20:25:
[...]

Dit is het punt waar je aan jezelf begint te twijfelen 8)7
Nou jij mag ze mij aanwijzen maar ik zie echt geen mounting holes om de nb .... B)
nee geen 2 mountingholes maar bij toeval kan je een lijn trekken tussen de 2 gaten om je mobo vast te zetten en die heb ik gebruikt om een lengte asje vast te zetten met afstand busjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28043 schreef op 05 mei 2004 @ 18:47:
[...]

is vandaag een mailtje naar Taiwan gegaan naar de juiste persoon om in de volgende bios(dit is de eerste) dit aan te passen naar EPoX >:) waardige waardes.Meer vDimm en een hogere fsb was een onderdeel in dit mailtje. ;)
Dus niet te vroeg oordelen ;)
Als ze een vdimm van 3.3V zouden kunnen fixen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59362

Anoniem: 81502 schreef op 05 mei 2004 @ 20:36:
[...]

Als ze een vdimm van 3.3V zouden kunnen fixen :9~
idd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Anoniem: 28043 schreef op 05 mei 2004 @ 20:29:
[...]

nee geen 2 mountingholes maar bij toeval kan je een lijn trekken tussen de 2 gaten om je mobo vast te zetten en die heb ik gebruikt om een lengte asje vast te zetten met afstand busjes. ;)
idd das precies wat ik ook dacht ;) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38246

Goededag allemaal

Ik zoek clockgen voor mijn asus K8V maar omdat www.cpuid.com het niet doet kan ik hem daar niet downloaden :(
Dus als iemand clockgen nog op zijn hdd heeft staan mail me dat astublieft _/-\o_
Beastlock16@hotmail.com

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YoupY schreef op 05 mei 2004 @ 19:40:

ik ben net in windows op lucht gekomen met een fsb(HTT) van >:) 300 en een pifast gedraait, dit wel met HTT 3x en omdat ik op lucht draai met een multiplier van 8x dus schokkend was de pifast score niet.
Ik heb hier nu dus een nieuwe bios met een max van 350 HTT ;)
Aan het voltage voor de memory word ook gewerkt en ik heb om een voltage van 3.2 gevraagt dus hopenlijk krijgen we dit ook. :) De CPU Vcore heeft standaard al een flinke overvoltage en is bij gebruik van de maximale instelling voorlopig meer dan verbrandend genoeg ;) zonnebrandolie verplicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22
Anoniem: 28043 schreef op 06 mei 2004 @ 11:58:
[...]

ik ben net in windows op lucht gekomen met een fsb(HTT) van >:) 300 en een pifast gedraait, dit wel met HTT 3x en omdat ik op lucht draai met een multiplier van 8x dus schokkend was de pifast score niet.
Aan het voltage voor de memory word ook gewerkt en ik heb om een voltage van 3.2 gevraagt dus hopenlijk krijgen we dit ook. :) De CPU Vcore heeft standaard al een flinke overvoltage en is bij gebruik van de maximale instelling voorlopig meer dan verbrandend genoeg ;) zonnebrandolie verplicht :)
netjes netjes 8)
350HTT en 3.2V mogen er natuurlijk altijd bij :D

Wordt de NF250 met standaard sinkje niet te heet op 300HTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kakaroto schreef op 06 mei 2004 @ 12:10:
[...]

netjes netjes 8)
350HTT en 3.2V mogen er natuurlijk altijd bij :D

Wordt de NF250 met standaard sinkje niet te heet op 300HTT?
daar wordt ook aan gewerkt, deze wordt waarschijnlijk active. Maar een beetje tweaker heeft toch altijd beter en zijn eigen koelrecept. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Anoniem: 28043 schreef op 06 mei 2004 @ 11:58:
[...]

[...]

Het ziet eruit alsof 't een best lekkere plank gaat worden. Alleen wat jammer dat ie geen gaatjes heeft langs de chipset :(. Van dat maximum van 350 HTT hadden ze van mij eigenlijk ook wel 400 mogen maken. De 350 heb ik al ooit gedraait en ik verwacht dat die nieuwe chipset toch nog wel wat meer kan >:).

Wat me toch wel opvalt is dat die K8 SiS chipset nog wel regelmatig de nForce3 achter zich laat. Jammer dat er daar nog niet zoveel bordjes van zijn, en deze niet zo'n goede pci lock hebben.

Krijgt die plank z'n Vddr eigenlijk van de 5V af of de 3.3V :? Is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik kan er overheen gelezen hebben O-)

Wanneer is deze plank eigenlijk leverbaar in nl ??

Edit:
3.2V is leuk, maar ik wil nog wel wat te modden over houden ;) aan alleen een plank inbouwen is verder ook geen lol aan te beleven :9

[ Voor 7% gewijzigd door YoupY op 06-05-2004 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

3.2V is erg lekker hoef ik JUIST niet te vmodden want ik kan daar toch geen bal van, lekker makkelijk ook zo =].
Ik zou zeker voor de epox gaan als die 3.2Vdimm doet en helemaal mooi als er een actieve chipsetcoolertje erbij zit, ik kan zo snel niet bedenken hoe ik er een cooler op zou moeten zetten 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Anoniem: 59362 schreef op 06 mei 2004 @ 14:06:
3.2V is erg lekker hoef ik JUIST niet te vmodden want ik kan daar toch geen bal van, lekker makkelijk ook zo =].
Ik zou zeker voor de epox gaan als die 3.2Vdimm doet en helemaal mooi als er een actieve chipsetcoolertje erbij zit, ik kan zo snel niet bedenken hoe ik er een cooler op zou moeten zetten 8)7.
Heel simpel Handmatig koelen ;)
1) je vraagt of een familie lid je koeler er voor wil houden!
2) Bouw een standaardje in je kast en zet daar je actieve ubber koeler op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Anoniem: 59362 schreef op 06 mei 2004 @ 14:06:
Adhesive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
YoupY schreef op 06 mei 2004 @ 13:53:
[...]

Het ziet eruit alsof 't een best lekkere plank gaat worden. Alleen wat jammer dat ie geen gaatjes heeft langs de chipset :(. Van dat maximum van 350 HTT hadden ze van mij eigenlijk ook wel 400 mogen maken. De 350 heb ik al ooit gedraait en ik verwacht dat die nieuwe chipset toch nog wel wat meer kan >:).

Wat me toch wel opvalt is dat die K8 SiS chipset nog wel regelmatig de nForce3 achter zich laat. Jammer dat er daar nog niet zoveel bordjes van zijn, en deze niet zo'n goede pci lock hebben.

Krijgt die plank z'n Vddr eigenlijk van de 5V af of de 3.3V :? Is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik kan er overheen gelezen hebben O-)

Wanneer is deze plank eigenlijk leverbaar in nl ??

Edit:
3.2V is leuk, maar ik wil nog wel wat te modden over houden ;) aan alleen een plank inbouwen is verder ook geen lol aan te beleven :9
toon volledige bericht
clockgen is de truuk ;)

Denk dat dit bordje net als de 4PCA3+ /2+ het geheugen voltage van de 5V krijgt.
En je kan modden tot 4v dan >:) (dus er is altijd nog mod plezier)

Het bordje is onderweg naar informatique.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel een pittig prijsje die nieuwe epox :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Kakaroto schreef op 06 mei 2004 @ 14:18:
[...]

clockgen is de truuk ;)

Denk dat dit bordje net als de 4PCA3+ /2+ het geheugen voltage van de 5V krijgt.
En je kan modden tot 4v dan >:) (dus er is altijd nog mod plezier)

Het bordje is onderweg naar informatique.
Die hebben hem al op voorraad ! :Y)

Lekkere resultaten Tom dat word nog een leuk plankje ....... 8)

[ Voor 11% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 06-05-2004 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Ow dit is strange, ik blijf nu de hele tijd stabiel op 2400mhz Air draaien, terwijl ik eerst na flink gamen een reboot kreeg. Zou dat dan toch komen door de door Mister I gedoneerde koper koeler, en mijn eigen goede koelpasta?

De temperatuur in de bios zit op 62 graadjes.
Even wat zonnenolie op smeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
matinez schreef op 06 mei 2004 @ 20:48:
Ow dit is strange, ik blijf nu de hele tijd stabiel op 2400mhz Air draaien, terwijl ik eerst na flink gamen een reboot kreeg. Zou dat dan toch komen door de door Mister I gedoneerde koper koeler, en mijn eigen goede koelpasta?

De temperatuur in de bios zit op 62 graadjes.
Even wat zonnenolie op smeren :)
62C zou je reboots geven, denk niet je voeding.

Mijn A64 Crash bij 63-64C op een boxed koeler (koper).

Ik zit nu ook op 2.4GHz, is trouwens heel netjes hoor op air ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Kakaroto schreef op 06 mei 2004 @ 22:23:
[...]

62C zou je reboots geven, denk niet je voeding.

Mijn A64 Crash bij 63-64C op een boxed koeler (koper).

Ik zit nu ook op 2.4GHz, is trouwens heel netjes hoor op air ;)
Hij heeft ook wel is in de bios op 72 graden gestaan ( mister i is getuigen)
En gaf toen in Windows op die zelfde snelheid geen BSOD of reboot.
Misschien omdat jij een shuttlemobo heb, of dat één van onze temp censors gaar is.
Of je hebt in je bios ingesteld, dat hij niet hoger mag als bepaalde temp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
matinez schreef op 06 mei 2004 @ 22:28:
[...]

Misschien omdat jij een shuttlemobo heb, of dat één van onze temp censors gaar is.
Nee, de shuttle sensor is ook niet heel correct...maar eerlijk gezegd weet ik het niet.

Wat ik wel weet is dat mijn cpu onder een WC 2.6GHz doet en met boxed 2.4GHz ;) (ik vermoed een warmte issue B) )
Onder de prom rond 2730MHz (mobo brak, kan veel verder maja..)

[ Voor 6% gewijzigd door Kakaroto op 06-05-2004 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

matinez schreef op 06 mei 2004 @ 22:28:
[...]

Klopt :)
Van de week maar onder de waterkoeling maar weer dan he ;).
Maar je examens komen er ook aan, dus eerst maar leren. Denk meer een zomervakantie project :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Laatst online: 15-04 18:50
damn mijne haalt 2500Mhz air, niet superlang maar toch :P stabiel tot ong. 56C op het nieuwe Epox mobo, standaard voltage ... Stabiel @2400Mhz, nu 2uur prime

Past het p4 waterblok eigenlijk op dit mobo??, heb ik er iig nog iets aan :D

[ Voor 21% gewijzigd door maddog_rvo op 06-05-2004 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Mister I schreef op 06 mei 2004 @ 22:53:
[...]

Klopt :)
Van de week maar onder de waterkoeling maar weer dan he ;).
Maar je examens komen er ook aan, dus eerst maar leren. Denk meer een zomervakantie project :P
Ja, woest idee man net voor de vakantie komt toch dat nieuwe tft ding.
Staat wel even GeIL. Maar ga toch maar even diep in de buidel grijpen voor andere soort van koeling op dit setje, iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maddog_rvo schreef op 06 mei 2004 @ 23:38:
damn mijne haalt 2500Mhz air, niet superlang maar toch :P stabiel tot ong. 56C op het nieuwe Epox mobo, standaard voltage ... Stabiel @2400Mhz, nu 2uur prime

Past het p4 waterblok eigenlijk op dit mobo??, heb ik er iig nog iets aan :D
welk epox mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Epox 8kda3+ gister bij informatique gehaald, super mobotje

een nadeel, twinmos geheugen werkt er niet mee

[ Voor 31% gewijzigd door maddog_rvo op 07-05-2004 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

maddog_rvo schreef op 07 mei 2004 @ 08:55:
Epox 8kda3+ gister bij informatique gehaald, super mobotje

een nadeel, twinmos geheugen werkt er niet mee
Heb je het over Twinmos met BH-5 chipjes ?
Hoop dat het werkt want daar heb ik 2x 512 MB van :/

Ik lees nu de signature van Tom en daar staat :
EPoX 8KDA3+ nForce 250GB / AMD 3400+ 754 / 2x512 Corsair PC3500C2 = BH-5 / Gainward 5950 / 2xWD 74GB RAPTOR / PH Water Chilled gekoeld.
Das al wat beter .... ik schrok al :P

[ Voor 31% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 07-05-2004 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
M-tec chippies, Mijn BH5 corsair werkt gelukkig wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

maddog_rvo schreef op 07 mei 2004 @ 10:49:
M-tec chippies, Mijn BH5 corsair werkt gelukkig wel
Gelukkig :)
Die M-Tec serie had ook issues met de nForce 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
offtopic:
smokey: Hoeveel Volt had jij nodig voor 280MHz en met welke timings? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
maaruh heeft zo`n p4 waterkoelblokkie de gaten op dezelfde plaats zitten als zo`n A64 (Ik wil 2600Mhz halen >:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
maddog_rvo schreef op 07 mei 2004 @ 13:06:
maaruh heeft zo`n p4 waterkoelblokkie de gaten op dezelfde plaats zitten als zo`n A64 (Ik wil 2600Mhz halen >:))
nee natuurlijk niet. de P4 heeft er 4 en A64 twee.
Kijk maar zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

maddog_rvo schreef op 07 mei 2004 @ 13:06:
Weet ik niet, maar zoniet dan maak je hem toch voor 64 bits ;).
Ik zal vanmiddag een foto plaatsen hoe ik het bij mijn gigabyte heb gedaan.
Mijn maze 3 was namelijk voor athlon xp bedoeld, maar draait nu mijn pc heerlijk koel :).
42 graden @ 2600 Mhz.

edit:
Heb nog een vraagje, weet niet of het hier thuis hoort, maar:
Ik wil dus wat meer volt door me geheugen heen gooien, maar ik had gelezen dat je voeding zo'n 0,3 volt extra moet geven over de 3,3 volt lijn als het voltage wat je wilt hebben bij het geheugen. Dus stel ik wil bijvoorbeeld 3,7 volt door me geheugen heen hebben, moet ik dan me voedings lijn van 3,3 volt naar 4 volt modden :? Hebben andere apparaten die 3,3 volt nodig hebben er geen last van dan? Of zijn er geen andere dingen die 3,3 volt nodig hebben?
Ik heb dus een Thermaltake 420 Watt voeding en heb al gezocht hoe ik de 3,3 volt lijn kan modden, maar kan het nergens vinden. Iemand een website waar het op staat? Of weet iemand hoe dat zou moeten?
Mijn dank is groot _/-\o_

[ Voor 49% gewijzigd door Mister I op 07-05-2004 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Kakaroto schreef op 07 mei 2004 @ 11:59:
offtopic:
smokey: Hoeveel Volt had jij nodig voor 280MHz en met welke timings? :)
Ehmmm even kijken dat was 3.6 geloof ik :P 8) })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Heb nog een vraagje, weet niet of het hier thuis hoort, maar:
Ik wil dus wat meer volt door me geheugen heen gooien, maar ik had gelezen dat je voeding zo'n 0,3 volt extra moet geven over de 3,3 volt lijn als het voltage wat je wilt hebben bij het geheugen. Dus stel ik wil bijvoorbeeld 3,7 volt door me geheugen heen hebben, moet ik dan me voedings lijn van 3,3 volt naar 4 volt modden :? Hebben andere apparaten die 3,3 volt nodig hebben er geen last van dan? Of zijn er geen andere dingen die 3,3 volt nodig hebben?
Ik heb dus een Thermaltake 420 Watt voeding en heb al gezocht hoe ik de 3,3 volt lijn kan modden, maar kan het nergens vinden. Iemand een website waar het op staat? Of weet iemand hoe dat zou moeten?
Mijn dank is groot _/-\o_
Hoort hier wel thuis hoor :)
Juist, jouw geheugen voltage wordt gehaald uit de 3.3v lijn van je mobo.
Ik moest mijn 3.3v modden naar 3.6v om 3.25v Vmem te halen.

Met een te hoge 3.3v kan de geheugen controller op je CPU dood gaan, dus pas op. 3.5volt is gewoon max als je veilig wil doen.

het handigst is natuurlijk een mobo kopen die het geheugen voltage uit de 5v haalt, bv de Shuttle AN50R, Epox KHDA3+ nf250.
Dan haal alleen met een mobo mod 3.3 ~ 4.0v })

Voor mods etc. gebruik google of www.xtremesystems.org / www.truextreme.com
SmokeyTheBandit schreef op 07 mei 2004 @ 13:58:
[...]

Ehmmm even kijken dat was 3.6 geloof ik :P 8) })
Ghe ghe, erg netjes voor 512MB modules. Ik zit op 275MHz @3.3v... helaas wil mijn shuttle niet op 280MHz HTT (zelfs niet op x2 :(, volgens mij een slechte week chipset )
Wordt tijd voor een nf250 :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Kakaroto op 07-05-2004 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Kakaroto schreef op 07 mei 2004 @ 13:20:
[...]

nee natuurlijk niet. de P4 heeft er 4 en A64 twee.
Kijk maar zelf ;)
ow maar als je die bracket weghaalt zitten er toch 4 achter :? dacht ik ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
maddog_rvo schreef op 07 mei 2004 @ 15:32:
[...]

ow maar als je die bracket weghaalt zitten er toch 4 achter :? dacht ik ....
ja dan heb je vier gaten, maar een A64 blok heeft twee gaten die niet op dezelfde positie zitten als de s478.

[ Voor 38% gewijzigd door Kakaroto op 07-05-2004 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Kakaroto schreef op 07 mei 2004 @ 16:13:
[...]

ja dan heb je vier gaten, maar een A64 blok heeft twee gaten die niet op dezelfde positie zitten als de s478.
Nouja dan gaan we maar aan het modden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

maddog_rvo schreef op 07 mei 2004 @ 19:03:
[...]

Nouja dan gaan we maar aan het modden :P
Een moment dan zal ik je zo wat pics laten zien voor eventuele tips :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Done :)
Hier hoe ik mijn oude Maze 3 block van da_Mafkees gemod heb naar een blok voor mijn AMD 64

Afbeeldingslocatie: http://mpsoft.myadsl.nl/computer/nieuwe%20case%20087%20klein.jpg

Zoals je ziet, heb ik een plaatje plexiglas gemaakt waar de slangen doorheen kunnen. En ik heb 2 gaten gemaakt voor de bouten. En ik draai hem strak daarna en je ziet ik heb 2632 mhz ermee gehaald. Dus het werkt prima.

Goodluck ;)

offtopic:
Let niet op de alg op de slang, want draai nog in testopstelling dus binnenkort demiwater + waterwetter. Net zoals de slangklemmen die er nu wel opzitten (tie-wraps). Weet er nog iemand goedkoop slangklemmen, want bij de praxis waren ze 4 euro stuk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Hier nog een review van de EPoX plank

http://www.hexus.net/cont...?dXJsX3Jldmlld19JRD03NTc=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Mister I schreef op 07 mei 2004 @ 20:22:
offtopic:
Weet er nog iemand goedkoop slangklemmen, want bij de praxis waren ze 4 euro stuk!!
offtopic:
Die prijs viel mij in Eindhoven hier ook op. Toevallig zat er naast Praxis een sanitair-loodgieter-speciaalzaak (Egas volgens mij), daar hadden ze slangklemmen voor 15 eurocent, klemmen die beter zijn die van Praxis :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Roeltjuh schreef op 07 mei 2004 @ 20:48:
[...]

offtopic:
Die prijs viel mij in Eindhoven hier ook op. Toevallig zat er naast Praxis een sanitair-loodgieter-speciaalzaak (Egas volgens mij), daar hadden ze slangklemmen voor 15 eurocent, klemmen die beter zijn die van Praxis :-)
offtopic:
Is ff kijken dan of wij hier zo'n zaak in Huizen hebben. Zo niet, dan krijg je wel een mailtje van me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Algemene vraagje:
Maakt het eigenlijk voor het overklokken veel uit of je de MSI K8N neemt of de nieuwe Epox.
Waardes die ik maximaal nodig heb:
cpu 1.6/1.7V
Mem: 2.8/2.9V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Anoniem: 59362 schreef op 07 mei 2004 @ 22:56:
Algemene vraagje:
Maakt het eigenlijk voor het overklokken veel uit of je de MSI K8N neemt of de nieuwe Epox.
Waardes die ik maximaal nodig heb:
cpu 1.6/1.7V
Mem: 2.8/2.9V
Gezien de waardes die jij maximaal wil hebben maakt het in principe niet uit welke je neemt.
MSI is over het algemeen niet echt "Overklok vriendelijk", wel heel compleet!. Meestal variabele voltagelijnen op hogere voltage settings. verschilt per mobo

Het EpoX bord zal naar mijn ervaringen met EpoX borden iets verder gaan de MSI.

[ Voor 5% gewijzigd door Kakaroto op 07-05-2004 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SI4live
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09-2024
Kakaroto schreef op 07 mei 2004 @ 23:00:
[...]

Gezien de waardes die jij maximaal wil hebben maakt het in principe niet uit welke je neemt.
MSI is over het algemeen niet echt "Overklok vriendelijk", wel heel compleet!. Meestal variabele voltagelijnen op hogere voltage settings.

Het EpoX bord zal naar mijn ervaringen met EpoX borden iets verder gaan de MSI.
Dat MSI bordje dat ze bij Anandtech testen overclockde best wel goed hoor en hij is redelijk goedkoop ook :D (alleen jammer dat de vddr maar max 2.85v kan :()

offtopic:
Is het bij de Athlon64 ook zo dat er veel meer winst in snelheid wordt geboekt als de mem sync draait, net zoals bij de Atlon XP, of is het nu net als de P4 waar het bijna niks uitmaakt

[ Voor 31% gewijzigd door SI4live op 07-05-2004 23:16 ]

http://www.swfemedia.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
SI4live schreef op 07 mei 2004 @ 23:11:
[...]

Dat MSI bordje dat ze bij Anandtech testen overclockde best wel goed hoor en hij is redelijk goedkoop ook :D (alleen jammer dat de vddr maar max 2.85v kan :()

offtopic:
Is het bij de Athlon64 ook zo dat er veel meer winst in snelheid wordt geboekt als de mem sync draait, net zoals bij de Atlon XP, of is het nu net als de P4 waar het bijna niks uitmaakt
De MSI doet het inderdaad niet slecht, maar kan veel beter >:)

Bij een P4 en zowel A64 is 1:1 altijd beter. Draai alleen 5:4 als je geheugen het niet meer trekt ;)
Test het gewoon een keer uit voor de lol, zie je het vanzelf.

offtopic:
heeft 1K posts gehaald :)

[ Voor 10% gewijzigd door Kakaroto op 07-05-2004 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
offtopic:
@ SI4live
Hoe kom je aan de Ati X800XT?
Volgens mij bluf je als de neten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SI4live
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09-2024
matinez schreef op 07 mei 2004 @ 23:27:
offtopic:
@ SI4live
Hoe kom je aan de Ati X800XT?
Volgens mij bluf je als de neten.
offtopic:
Komt over een maand of twee in me systeem :p
edit: zie dat kakaroto ook al een X800pro in zijn signature heeft gezet >:)

[ Voor 20% gewijzigd door SI4live op 07-05-2004 23:37 ]

http://www.swfemedia.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
SI4live schreef op 07 mei 2004 @ 23:31:
[...]

offtopic:
Komt over een maand of twee in me systeem :p
offtopic:
Ik ga ook niet patsen dat volgende week een iiyama H430 zwart op me bureau staat, terwijl ik het nog niet heb >:)
:'( iiyama lever icomputers mijn schermpie :9

LOL

Genoeg gelult

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
NIEUWE UPDATE Athlon64 OC-DB site !

Er is weer een nieuwe update van de site, dat brengt ons nu op versie 00015.

Global changelog:
* Version 00010; basis functions, code/week/stepping/color/codename combinations could be inserted.
* Version 00011; It became possible to insert your oc and look at the inserted combinations.
* Version 00012; The oc's inserted could be requested.
* Version 00013; The oc's inserted could be viewed detailed, OC results overview was added.
* Version 00014; OC results overview had some major bug fixes.
* Version 00015; Login function so OC can be edited, site became multilanguage where primair language is english, dutch became secundair language, codeName was replaced by CPU-revision. 'Details stepping' menu item discontinued for the time being.

De site is weer vanouds te vinden op het adres wat je boven aan in de openings post vind: www.websamba.com/athlon64

Ik hoop dat meer mensen er gebruik van gaan maken, feedback, bugs, kritiek, ideeen enz. zijn altijd welkom! (wel compleet en onderbouwd graag)

[ Voor 4% gewijzigd door mr._Anderson op 08-05-2004 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
K ben nu met mijn nieuwe 3000+ aan het draaien maar het is geen wonder cpu.

Tis een CG core 0404 VPAW. Doet nu 2450 op 1.7 volt. 2380 kan op 1.6. Tis beter dan me oude cpu maar toch. Nu maar w8ten op die A64 2800+ M Low Power mobility's dan stamp ik er wel zo een in :)

Die 2450 is dan wel rock sollid dus kan 24/7 draaien cpu wordt zo'n 58c stressed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Mister I schreef op 07 mei 2004 @ 20:22:
Done :)
Hier hoe ik mijn oude Maze 3 block van da_Mafkees gemod heb naar een blok voor mijn AMD 64

[afbeelding]

Zoals je ziet, heb ik een plaatje plexiglas gemaakt waar de slangen doorheen kunnen. En ik heb 2 gaten gemaakt voor de bouten. En ik draai hem strak daarna en je ziet ik heb 2632 mhz ermee gehaald. Dus het werkt prima.

Goodluck ;)

offtopic:
Let niet op de alg op de slang, want draai nog in testopstelling dus binnenkort demiwater + waterwetter. Net zoals de slangklemmen die er nu wel opzitten (tie-wraps). Weet er nog iemand goedkoop slangklemmen, want bij de praxis waren ze 4 euro stuk!!
Ben ik weer iemand die te eenvoudig denkt :P :X ik heb gewoon de bracket dat op het mobo zit losgehaald en over mijn waterkoelblok gezet, past precies :*)

proccie is nu een lekkere koude kikker, 2450Mhz @1.55V @ 30C idle en 41C stressed

echt overklokken komt nog :o

[ Voor 3% gewijzigd door maddog_rvo op 08-05-2004 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik wou even laten zien hoe ik nu mijn setuppie waterkoel in de hoop toch wat verder te komen met oc-en :)
Hier een piccie ;):

Afbeeldingslocatie: http://mpsoft.myadsl.nl/computer/nieuwe%20case%20116%20klein.jpg

En wat vinden jullie van me nieuwe rad, uit een opel astra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mister I schreef op 08 mei 2004 @ 19:42:
Ik wou even laten zien hoe ik nu mijn setuppie waterkoel in de hoop toch wat verder te komen met oc-en :)
Hier een piccie ;):

[afbeelding]

En wat vinden jullie van me nieuwe rad, uit een opel astra?
Ok zo te zien ga jij dus nooit naar lans :o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Anoniem: 59362 schreef op 08 mei 2004 @ 22:53:
[...]

Ok zo te zien ga jij dus nooit naar lans :o :o
Lees, dit is de test opstelling. Mister I komt zo vaak op lans die matinez en Mister I organiseren afgelopen jaar wel 6 a 10 keer in het jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
maddog_rvo schreef op 08 mei 2004 @ 19:05:
[...]

Ben ik weer iemand die te eenvoudig denkt :P :X ik heb gewoon de bracket dat op het mobo zit losgehaald en over mijn waterkoelblok gezet, past precies :*)

proccie is nu een lekkere koude kikker, 2450Mhz @1.55V @ 30C idle en 41C stressed

echt overklokken komt nog :o
WTF met 250 htt boot hij wel maar ik kom windows net niet in, ook niet met 8x250 en mem @100Mhz max :?

Hoe kan ik dit oplossen? 245htt doet ie wel :?

btw wie heeft er voor mij de modded bios van mijn mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een algemene vraagje:
heb je er baat bij om een 3400+ te kopen en over te clocken, of zijn de core's nu nog in een staat dat ze allemaal vrijwel identiek zijn en niet veel van elkaar verschillen.
Wat ik dus wil weten is of een 3400+ verder kan komen dan bijvoorbeeld een 3000+ of een 3200+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bornin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08-2024
Astennu schreef op 08 mei 2004 @ 09:33:
K ben nu met mijn nieuwe 3000+ aan het draaien maar het is geen wonder cpu.

Tis een CG core 0404 VPAW. Doet nu 2450 op 1.7 volt. 2380 kan op 1.6. Tis beter dan me oude cpu maar toch. Nu maar w8ten op die A64 2800+ M Low Power mobility's dan stamp ik er wel zo een in :)

Die 2450 is dan wel rock sollid dus kan 24/7 draaien cpu wordt zo'n 58c stressed.
Geen wondercpu? Ik wordt gek. k heb gisteren mijn asetec waterchill koeling ingebouwd in de hoop dat ik eens wat verder kan klokken en nog kom ik niet verder als 2200 Mhz |:(

als ik hoger wil, ook met LDT op 2,5 en 1.7volt op cpu wordt alles zo onstabiel als de tering.

Aan mijn Mobo of Mem zou het toch niet kunnen liggen, ik denk echt dat ik gewoon de slechtste A64 3000 ter wereld heb.

Ik weet het niet meer hoor. Cpu temp @ 2200 HZ is 34 graden idle dus daar moet toch wel wat ruimte zijn maar elke HTT boven de 220 gaat gewoon niet. iemand Tips???

edit:
Ik heb um nu op 10x233 met 2.8volt op Mem en 1.7 op CPU maar dan krijg ik steeds fouten in superpi, kan ik zonder gevaar 2.9 volt op mijn mem zetten? en heeft de LDT ook nog meer volts nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door Bornin op 09-05-2004 16:38 ]

Non taken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 17:39
mmm idd raar , is je voeding wel stable , of werken er misschien nog andere componetjes tegen ?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.