[OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.605 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Topicstarter
>>> Neem je morale verplichting :) en vul jouw OC in op de Athlon64 OC-DB!!<<<

Van te voren: aan iedereen die nieuw is, lees de openings post eerst!! Lees daarna de thread, deel 1, 2, 3, 4 en 5! Het is belangrijk dat de thread schoon en informatief blijft, daarom vraag ik jullie medewerking. Bedankt!

_/-\o_ _/-\o_ Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~albersr/amd64platform_breed.jpg _/-\o_ _/-\o_

Hoe begon deze thread:
November 2003:
Sinds een aantal maandjes zijn de Athlon64 3200+ processors uit. In verschillende reviews kwam men niet verder dan een 200mhz oc van 2000 naar 2200mhz.

Ik heb nu sinds de HCC (2003) dagen eindelijk mijn langverwachte Athlon64 systeem en ik moet zeggen heerlijk :)

Graag wou ik hier alle OC resultaten van alle tweakers bij elkaar hebben.

Mijn hardware:
AMD Athlon64 3200+
Asus K8V Deluxe
2x 512ddr pc3200 Kingston

Mijn Athlon64 draaid op standaard 1,5v.
Hij draaid nu stabiel op een snelheid van 2300mhz wat hem bij mijn schatting zou moeten raten op een Athlon64 3500+

Frequency is 230mhz met een multiplyer van 10.

Op moment van typen zou de processor 28 graden moeten zijn,
na 1,5 uur full load testen met 3d mark 2001 was de max 38graden.
(deze informatie klopt op dit moment niet meer, ik heb het voltage verhoogt met 0.2v naar +-1.7v voor meer stabiliteit, idle / load is nu 35 / 51 graden.)

Het systeem is stabiel tot nu toe en geen rare verschijnselen gehad.

Hoe gaat het met de Athlon64 systemen van anders tweakers?
Daar gaat het om in deze thread, niet alleen over OC'en echter, maar algemene informatie over de Athlon64 is hier ook te vinden.

Waarom deze thread:
Deze thread is er in eerste instantie op gericht om informatie te geven over de Athlon64, K8 processor op het socket754 platform. In 2004 zal deze overgaan op socket939 en als deze thread het zo lang overleefd ben ik ook zeker van plan met die migratie mee te gaan.

Naast het opgeven van de OC resultaten van alle tweakers hebben we ook een menselijker doel :) het bieden van informatie rondom de Athlon64. Aan de hand van alles wat voorbij komt in de thread (ja echt, ik probeer alles te lezen :)) pas ik deze first post constant aan, het is dan ook een dynamische (wat klinkt dat geil ;)) first post die ik zoveel mogelijk up te date zal houden.

update: Omdat er ook andere topics zijn, en deze topic ontopic gehouden moet worden (heerlijk taalgebruik :P ) houden we het hier toch op de OC resultaten en alles omtrend daarheen. Enigzins kun je wat aanschaf adviezen vragen als je de best mogelijk OC resultaten wilt halen.

Voordat jij je in de diepe groeven van deze thread begeeft lees eerst eens even over de thread heen en kijk of je antwoorden hier al misschien beantwoord zijn. Voor fouten die je tegenkomt vraag ik je contact met me op te nemen via of de email of deze thread.

Mocht jouw antwoord niet beantwoord worden door deze zeer beantwoordende first post: stel je vraag dan zonder aarzeling en we zullen er alles aan doen je te helpen. Geef op wat je aan vooronderzoek eventueel gedaan hebt en wees compleet in het verschaffen van informatie!
Bij een goede vraag win je misschien zelfs de prijs om de informatie die vrijkomt aan de hand van jouw vraag op te worden genomen in de first post. Veel plezier!

Inhoud: (post 1)
-Hoe begon deze thread:
-Waarom deze thread:
-Inhoud:
-Delen:
-Hoe de OC resultaten te geven:
-Algemene informatie:
-Welk model pak ik dan?
-Core steppings en OC waardes:
-0.13micron cores:
-Ik heb nu een AthlonXP cpu, en wil graag updaten, wat heb ik nodig?:
-Socket754 en 939 platform:
-Beschikbare chipsets, verschillen:
-FSB vergissingen:
-Weetjes:
-Beveiliging update midden 2004:
-Software algemeen:
-Software benchmarks:
-Drivers en software:
-Interessante links:
-Disclaimer en bedankwoord:

Inhoud: (post 2)
-Modellen Athlon64 (K8 / Hammer series):

Delen:
Deel 1: [rml][OC] AMD Athlon64 OC resultaten[/rml]
Deel 2: [rml][OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 2[/rml]
Deel 3: [rml][OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 3[/rml]
Deel 4: [rml][OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 4[/rml]
Deel 5: [rml][OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 5 (huidig)[/rml]

Hoe de OC resultaten te geven:
Om de temps zo objectief mogelijk te maken stel ik voor dat we allemaal Motherboard monitor gebruiken (met dank aan ReemF).

Kijk zelf even voor de laatste versie op de website van MBM:
Link: http://mbm.livewiredev.com/download.html
*(Let ook op of je moederbord ondersteund wordt!)

Als mogelijk ook even de bios temps melden om eventuele verschillen die door windows verzorgd worden uit te kunnen sluiten. Meld ook even welke bios versie je gebruikt.

Dus om het allemaal op een rijtje te zetten (als je iets niet weet, gooi het dan niet uit de lijst maar zet erachter dat je het niet weet, om zo een consistente en duidelijke layout te houden!):

-Model Athlon64
-Eventueel stepping
-L2 Cache
-Default clockspeed
-OC clockspeed
-Multiplier
-Frequence
-Voltage
-Idle temp (motherboardmonitor)
-Full load temp (motherboardmonitor)
-Temp direct na restart als je een tijdje op full load heb gedraaid vanuit de bios.
-Bios versie
-Athlon64 driver versie
-Windows versie (Service pack X)
-Moederbord merk en type
-Geheugen merk en type
-Geheugen voltage
-Geheugen latencie
-Welke koeling (cpu koeling EN case koeling)
-Extra informatie is welkom :)

Als je wat hulp wilt bij het opvragen van deze gegevens is CPU-Z aan te bevelen
(vroeger heette dit programma WinCpuID): http://www.cpuid.com/cpuz.php

B) [[ Voer je gegevens ook in op de site: http://www.athlon64ocdb.tk/ ]] B)

Deze database is speciaal voor deze thread ontwikkeld, maar kan ook buiten deze thread om ingezet en gebruikt worden. In tegenstelling tot andere database worden OC resultaten niet alleen aan een model/naam gebonden, maar ook aan de stepping. De steppings zijn uiteraard ook in te voeren. Hierdoor ontstaat er gaandertijd een database met stepping en modellen, en OC resultaten. Als je me OC'ed maakt dan AUB ook een OC account aan en zet je OC in de database zodat deze verder kan groeien.

(Over het ontstaan van deze site die speciaal voor deze thread (en meer) is ontwikkeld kun je alles lezen in vooral deel 1 en 2.)

Tot einde 2003 was het allemaal vrij duidelijk in het Athlon64 land :+
Er zijn toen echter verschuivingen gekomen en aangekondigd. Het L2 cache zal uiteindelijk teruggeschroefd worden naar 512KB waar het allemaal begon met 1024KB. AMD heeft even tijd nodig gehad om de lijn op te zetten, en te beslissen hoe ze de verschillende modellen op de markt brengen. 1024KB bleek toch te veel te zijn, daarom krijgt het Athlon64 platform in de toekomst alleen nog 512KB (tot op een zeker moment natuurlijk). Echter daartegen over staat platform socket 939 geintroduceerd is. Hiermee wordt het mogelijk dual channel geheugen te gebruiken ophet Athlon64 platform, tot voor kort was dit alleen voorbestemd aan het socket940 platform wat een stuk duurder was.

Het mag duidelijk zijn dat alle OC resultaten van alle Athlon64 modellen welkom zijn.

Algemene informatie:
Alle Athlon64 modellen werken tot nu toe samen met socket754. Ook zijn alle modellen tot nu toe singel channel ddr ondersteunend waarbij de maximale snelheid op ddr400 (pc3200) geheugen ligt.
Aangezien de geheugen controller van de Athlon64 tot nu toe nogal 'pickie' is moet je een beetje uitkijken met welk geheugen je koopt. Op sites als die van Kingston staan lijsten die compatible zijn met bepaalde moederborden. En ook op de site van moederborden kan je vaak lijsten vinden bij type moederborden, welk geheugen door het merk is getest.
Over het algemeen kan je het beste een goed merk kopen als Kingston/Corsair/enz. op een snelheid van ddr400 of hoger. De Athlon64 heeft relatief meer baat bij lage latencies dan ander processors omdat dit een kracht van de Athlon64 is. Echter een flinke hoge clock snelheid van het geheugen is nog steeds beter. Probeer een combinatie te vinden tussen zo laag mogelijke latencies wat de Athlon64 op prijs kan stellen, en ook een hoge clock snelheid bij een OC. Beste van beide kanten.

Nogmaals vergeet niet te kijken of je lijst op de compatibilty lijst staat voor zo weinig mogelijk risico.

Echter moet ik eerlijk bekennen mijn Kingston geheugen staat niet op de compatibility lijst, en werkt perfect, zelfs op cas2.0 (was vergeten te kijken).

Alle Athlon64 modellen ondersteunen een HyperTransport link van maximaal 800mhz en 16bits. Volgende generatie Athlon64 modellen zullen waarschijnlijk HyperTransport links van 1000mhz gaan ondersteunen. Niet alle moederborden tot nu toe maken hier optimaal gebruik van. Zo zijn de nForce3 chipset nog maar maximaal aan te sturen met een HyperTransport link van 600mhz, dit heeft echter geen schrikbare gevolgen. De volgende chip van nVidia zal wel gewoon 800mhz HyperTransport ondersteunen en daarmee zijn bij mijn weten alle chip ondersteunend voor 800mhz geworden.

Een algemene tip als je je Athlon64 koopt, koop een boxed processor. De koeler die erbij zit is goed, en je krijgt veel betere garantie voorwaarden. Ja natuurlijk heb je minimaal 2 jaar recht op garantie, maar ga het maar eens zien te regelen als je winkel moeilijk doet. Dus ik raad aan een boxed versie te kopen. Eventueel daarna nog een extra / betere koeler hoewel nogmaals de boxed koeler mij totaal niet tegen valt tot nu toe... hoewel zo'n Zalman ook wel heel erg stijl staat dus wie weet 8)
Daarbij moet ik wel opmerken dat bij een boxed processor niet van te voren te zien is welke stepping je koopt. Dit kan eventueel bekeken worden bij OEM processors.

Welk model pak ik dan?
Natuurlijk hangt dit allemaal af van jouw budget. Met de komst van de Athlon64 3400+ zijn er weer een aantal dingen veranderd, zo schiet AMD zijn FX-51 bijna dood wat hun huidige top high-end model is. De FX-53 kan natuurlijk meer tegenstand bieden maar die is nog niet geintroduceerd (officieel). Naast al deze leukigheid zijn er ook verschuivingen te zien in de Athlon64 reeks.
Door de introductie van de 3400+ is het duidelijk dat de 3200+ in prijs daalt en een stuk aantrekkelijker word om te kopen. De 3000+ zal eventueel nog iets kunnen zakken, maar dit zal niet veel meer zijn wat echter ook niet nodig is aangezien deze al een zeer hoog en goed prijs/prestatie verhouding had. Om het budget aandeel nog groter te maken komt AMD ook op de proppen met een 2800+ die nog goedkoper is dan de 3000+, daar natuurlijk wel wat minder performance voor.

Waar er een verschil zit tussen de 3000+(512KB) en de 3200+(1024KB) in het L2 cache, zit het bij de 3200+ en de 3400+ enkel nog in de clocksnelheid. De steppings zouden hetzelfde zijn en beide processoren zijn dan ook uit hetzelfde hout gesneden. Dit is niet te zeggen over de 3000+, deze heeft een andere core in sommige gevallen. Er zijn verschillende meningen over of de 3000+ nu een ClawHammer, NewCastle heeft of uitgebracht wordt op beide cores.

De verschillen tussen de 3000+ en de 3200+ vielen redelijk mee waardoor de 3000+ een hele krachtige processor was voor een zeer schappelijk prijs, dat val hier goed te zien.

De 2800+ heeft net als de 3000+ 512KB L2 cache meegekregen van AMD. Echter om toch een verschil te maken tegenover de 3000+ draaid hij 200MHz langzamer op een welgenoemde 1.8GHz. Met de 2800+ heb je waarschijnlijk ook een erg snelle processor in handen die 64bits mogelijkheden heeft en over mee zal kunnen komen. Zoek jij naar een zo goedkoop mogelijk 64bits systeem, en wil je ook een fatsoenlijke performance voor je geld hebben dan is de 2800+ op dit moment ook een uitstekende keuze.
De 3400+ maakt het gaatje naar de FX-51 weer een klein stukje dichter en zit hem in een aantal gevallen kort in de nek, en gaat er zelfs een enkele keer overheen.

Tussen de 3000+ en 3200+ zit weinig verschil in benchmarks en reviews. Wie weet kan het wel een opmerkelijk verschil maken in aplicaties die cache afhankelijk zijn, op toekomstige 64bits applicaties, hoewel het logisch klinkt valt dit nu niet te zeggen.
Deze link geeft je een heel goed beeld van de zeer krachtige performance van de 3000+ voor een mooi prijsje, het is gewoon een echte aanrader.
Nu de 3200+ wat gedaald is in prijs is deze ook sneller te bereiken voor de tweakers onder ons met een iets minder ruime portemonee. Ben je een echte cijfer freak en bulk je toch van genoeg geld dan kan je of, je teveel aan geld op mijn rekening over maken :Y) of voor de 3400+ gaan die op dit moment ultieme prestaties bied die vaak in de buurt komen van de FX-51, en in een enkel geval er dus zelfs overheen kan gaan!

Heb je dan nog teveel geld over dan moeten we je zelfs doorverwijzen naar de Athlon64-FX series. Hier is echter in deze thread geen informatie over te vinden.

Core steppings en OC waardes:
Ik begin ermee te zeggen dat een bepaalde stepping, of wat voor cpu dan ook nooit een garantie heeft op een bepaald OC percentage wat je zou kunnen halen. Ga dus nooit ergens van uit, OC'en is nu eenmaal een klein gokje met risico's! Zie disclaimer onderaan deze first post.

Nu genoeg voorbereidende praat en op naar de core steppings:

We zijn begonnen om alle core/week/code steppings hier in een tabel te noteren. Al snel werd duidelijk dat dit een gigantische lijst zou worden en het niet menselijk zou zijn om dit bij te houden. Daarom is er begonnen met de ontwikkeling van een site die speciaal gemaakt is om:
-core/week/stepping code, en kleur en codenaam in te voeren.
-alle ingevoerde combinaties van core/week/stepping, kleur en codenaam op te vragen.
-OC resultaten in te voeren.
-OC resultaten op te vragen.
-OC resultaten aan te passen.

De site is op dit moment online en heeft tot nu toe de mogelijkheid om combinaties in te voeren en op te vragen. Daarnaast is het sinds 18 feb 2004 mogelijk om je OC resultaten in te voeren, en sinds 27 feb 2004 kan je statistieken inzien. Later zullen er meer mogelijkheden komen om OC's te bekijken, en om jouw OC weer aan te passen via een inlog. Vul je persoonlijke gegevens dus zorgvuldig in !

De site: http://www.websamba.com/athlon64/index.asp

Als je fouten/bugs/ideen van jezelf tegenkomt meld ze dan AUB !!!

Stepping, core, week, waar gaat dit over !?
Snap jij niet zoveel van de codes ?? Klik dan hier voor een als het goed is verhelderend plaatje.

0.13micron cores:
Alle huidige K8 processors (en dus ook de Athlon64) zijn geproduceerd op het ,13nm procede. In 2004, ik verwacht rond Q2 / Q3 zal AMD beginnen met de levering van ,09 processors.
Intel wil hier al eerder mee beginnen met de Prescott core en we zien inmiddels langzaam maar zeker dat de Prescott core op de markt zijn plaats aan het innemen is na enkele keren uitgesteld te zijn.
AMD schijnt echter ook enige problemen te ondervinden met warmte ontwikkelen bij processors met ,09nm processors.
De ,09nm cpu's zullen allemaal op socket 939 gebasseerd worden, en de specifikaties zullen waarschijnlijk van de moederborden gaan eisen dat de cpu's rond de 100Watt kunnen gaan trekken.
Die is echter een maximum en zal zeker in het begin naar mijn inzien bij lange na niet gehaald worden, en de extreme problemen die Intel heeft verwacht ik niet te zien bij AMD.

Ik heb nu een AthlonXP cpu, en wil graag updaten, wat heb ik nodig?:
Dat is mooi, en de Athlon64 zou een goede keuze voor je zijn :Y)
Wat je minimaal bij de update nodig hebt is een:
-Athlon64, socket754 (in de toekomst socket939)
-Als je op volle snelheid gebruik wilt maken van memory controller DDR400 geheugen, aanbevolen wordt DDR400 en sneller geheugen met een lage latency, en eentje die aangeven staat op de compatibiliteit lijst van je moederbord maker. Het VIA K8T800 chipset heeft een 'probleem': als je meer dan 2 modules gebruikt schroeft de snelheid automatisch terug naar DDR333 en geeft een negatieve performance hit! Voor zover bekend is dit alleen bij de VIA k8t800 chipset. Om het zelf zeker te weten sla de gebruiksaanwijzing van je (nog te kopen) moederbord er op na !!
Dit zal waarschijnlijk bij toekomstige processors niet meer het geval zijn. Als het nietmeer op socket 754 komt, is het zeer zeker te verwachten dat het dual channel platform op socket 939 geen problemen moet hebben met meer dan 2 dimms.
-Een moederbord dat het socket754 platform ondersteund, denk aan Asus K8V Deluxe, MSI K8T Neo, Shuttle, Gigabyte, enz.

AthlonXP draaid op socketA en die is ook wel bekend als socket462. Je kan dus geen Athlon64 op je huidige socketA/AthlonXP/Athlon moederbord prikken!

Wil je dit toch? Leg de Athlon64 op je huidige moederbord, pak een hamer (vandaar de codenaam Hammer voor de K8 series }) ), sla hem erin, verlies je garantie en post je vindingen hier :) Als je het werkend krijgt heb je een krachtige mod in handen :) (AT YOUR OWN RISK :Y) )

Socket754 en 939 platform:
AMD heeft inmiddels al in 2003 besloten dat alle Athlon64 processors een dual channel memory controller krijgen. Dit betekend dat het socket754 platform niet meer zal voldoen omdat er nu eenmaal niet genoeg pinnen aanwezig zijn om de verbindingen te geven. Ergens in 2004 zal de Athlon64 dan ook migreren naar socket939. Voor socket754 zullen zeker nog tot 3700+ processoren gemaakt worden.
Er word verwacht dat er nog 2 nieuwe modellen voor het socket754 platform zullen komen dit jaar na de laatst geintroduceerde 3400+/1mb cpu, deze betreffen een tweede 3400+ dit keer met 512kb L2 maar 200mhz meer clocksnelheid (namelijk 2,4) en een 3700+ die ook mag genieten van 2,4GHz en daarboven op nog eens de volle 1MB aan L2 cache mee krijgt. (24mrt2004: persoonlijk twijfel ik of de 3400+ (2,4GHz/512kb L2 cache er ooit gaat komen)

Wat opvalt is dat alle nieuwe 939 cpu's maar 512kb aan L2 cache meekrijgen. AMD verwacht schijnbaar dat de 128bits (dual channel) geheugen interface genoeg snelheids winst op zal leveren om dit gemis te compenseren. Als bepaalde mensen nog baat hebben bij 1MB L2 cache zou de socket754 dus helemaal geen slechte keus zijn, omdat er anders alleen nog een alternatief overblijft in de Athlon64 FX cpu's die wel 1MB L2 cache zal blijven gebruiken. De Athlon64 FX serie is echter ook opmerkelijk duurder.
Hoe het allemaal precies zal verlopen is natuurlijk nog even afwachten, op deze link kun je zelf het een en ander nog nalezen.

Op bovenstaand bericht is inmiddels weer een update verschenen en wel een vrij vreugdelijk al zeg ik het zelf, de Athlon64 4000+ zou van Q4 2004 naar Q3 2004 verschoven zijn. Dit zou betekenen dat AMD minder moeite heeft met het implementeren van het nieuwe productie proces (90nm) dan verwacht. Naast dit bericht zou tevens naast de hiervoor waarschijnlijk hoogste 754cpu 3700+, ook de 4000+ nog op het socket754 platform uitgebracht moeten worden. Dit brengt toch nog wat interessante upgrade mogelijkheden voor ogen voor huidige Athlon64 gebruikers (uiteraard ook met het oog op goede OC mogelijkheden :Y)). Lees hier alles nog even op je gemakje door als het je nog niet duidelijk is.

We gaan nog even verder op het socket 939 platform, de snelle vervanger van socket 754, waar steeds meer informatie over vrijkomt. Zoals bekend is het plan om deze thread mee te laten gaan met de overgang van socket754 naar 939 aangezien het in beide gevallen Athlon64 cpu's blijven.
Hier kan je in de wat interessant leesvoer vinden en hieronder gaan we zelf verder op socket 939.

Hoe verder we het jaar 2004 ingaan, hoe dichter bij socket 939 komt. De vraag van vele tweakers die erover nadenken om een Athlon64 systeem aan te schaffen is dan ook: "is het waard om op socket939 te wachten?" Niemand kan je zeggen of het voor jouw waard is om op socket939 te wachten. Met een 3200+ en 3400+ op socket754 heb je dan wel single channel maar wel 1024mb l2 cache. De verschillen met 512kb l2 cache die de dual channel socket 939 processoren gaan krijgen zijn in de meeste gevallen niet groot. Maar de verschillen zouden wel groter kunnen worden wanneer software in 64bits geoptimaliseerd gaat worden. Dit is dus in het voordeel van socket754.
Een quote van Abraxas van Tweakers.net: "Het voordeel van 1 MB cache lijkt me vooral aanwezig wanneer je 64 bit gaat draaien; pointers worden 2 keer zo groot, en int's en float's zullen in een aantal gevallen ook in 64 bit gehandled worden (ik kan me voorstellen dat developers in een 64 bit versie van hun software 64 bit ints en floats, en misschien wel 128 bit doubles, zouden gebruiken)."
Bron: vijfde reactie in deze niewspost.
Echter tegen de tijd dat er veel software is op 64bits die ook nog eens geoptimaliseerd is zit socket939 waarschijnlijk al op veel hoger clocksnelheden dan de max van socket754 wat waarschijnlijk een rating zal worden van 3700+. Met een socket 939 krijg je dus hogere clocksnelheden tot je beschikking, dual channel en meer upgrade mogelijkheden voor de toekomst (al valt te bezien of je daar gebruik van gaat maken.. meestal wordt het moederbord toch wel vervangen). Socket939 lijkt na dit verhaal misschien wel de beste keuze. Maarja... je wilt wat.. en je wilt het snel. Hoe lang moet je nog op die 185 extra pinnetjes gaan wachten. De echte release datum van die AMD gaat aanhouden is inmiddels bekend geworden in de vorm van 25 mei 2004, dit kan je hier zien. Doordat in dit bericht gesproken wordt over socket939 moederborden die beschikbaar komen in mei 2004 wordt de datum van 25 mei 2004 die hierboven genoemd is alleen verstevigd omdat het vrij logisch is dat rond dezelfde tijd ook de processoren beschikbaar komen. Of tegelijktijdig Athlon64 en Athlon64-FX modellen geintroduceerd zullen worden is nog even afwachten.

Voor degene die beter weten wat ze willen en wel voor dual channel willen gaan, maar de 512kb l2 cache totaal niet aanstaan is er het Athlon64-FX platform. Dit is dan wel een stuk duurder, maar je kan je voorstellen dat als je een wat langzamer model neemt uit die socket939 reeks dat je toch over 1024kb l2 cache en dual channel kunt beschikken als je dat belangrijk vind.

Na dat je dit gelezen hebt is het te hopen dat je je keuze beter kunt maken, of misschien is je twijfel alleen maar vergroot. Wel iedereen praat af en toe over het socket754 platform of het inmiddels (25 maart 2004) al dood is. Dit is nog lang niet zo. Sterker nog, het wordt verwacht dat als de socket939 processoren hun intrede doen er nog een hele tijd meer socket754 processoren verscheept zullen worden dan hun socket939 rivalen. Dit gaat zelfs zo ver dat het niet onwaarschijnlijk is dat pas in Q1 van 2005 socket939 de overhand zullen gaan nemen als het neerkomt op
verscheep cijfers. Lees het hier zelf nog eens door.

Beschikbare chipsets, verschillen:
Op dit moment zijn of komen de volgende chip(set)s beschikbaar die op de desktop moederborden worden gebruikt, dat zijn respectievelijk de volgende merken/types:
-ALi M1687- / M1689-single-chip,
-nVidia nForce3 150-,
-nVidia nForce3 250-,
-SiS 755-,
-VIA K8T800-chipset,
-VIA K8T800 Pro-chipset,
-VIA K8T890 PRO (2x PCI Express-slots, 1000MHz HT) (4de kwartaal 2004)
-VIA K8T890 (1x PCI Express-slot) (4de kwartaal 2004)
-VIA K8M890 (1x PCI Express-slot, on-boardvideochip) (4de kwartaal 2004)
-AMD 8185-chipset. (word vooral gebruikt in workstation en serveroplossingen)

Zoals waarschijnlijk bekend is, is de invloed op de performance van de chipsets bij de Athlon64 (K8 series) stukken kleiner dan vorige en andere pc platformen. Dit komt omdat de memory controller op de processor zit gebouwd. Dit neemt niet weg dat de verschillende chipsets nog wel enige verschillen bezitten qua hardware en dit uit zich in (kleine) verschillen in performance.

De nForce3 150 chipset is de enige die nog maar een HT snelheid van 600MHz ondersteund en daardoor in de meeste test net ietsje langzamer is dan de alternatieven. Daarnaast is de nForce 150 chipset wel de enige die een elegante oplossing heeft van 1 chip, waar de alternatieven nog altijd een north- en south-bridge hebben.

(update, 28 maart 2004) De nForce3 250 is de opvolger van z'n broertje hierboven, en beschikt niet over een HT snelheid van 600MHz, niet 800MHz, maar is direct doorgestoomd naar 1000MHz! Daarnaast is er nieuwe functionaliteit ingebouwd zoals SATA connectoren en nog meer. Dit bordje heeft ook weer als vanouds een PCI/AGP lock dus voor de OC'ers zal het waarschijnlijk een van de beste bouwstenen van de te kopen moederborden worden in de komende tijd.

Uit deze test van hardware zone blijkt dat de langzamere HT van de nForce3 weinig invloed heeft, maar in andere testen met moederborden blijkt toch de snelheids voorkeur iets vaker naar het VIA platform te gaan.

Het blijkt dat ALi een licentie heeft genomen op de AMD 8185-chipset en heeft dan ook een grote gelijkenis tussen de AMD en de ALi M1687. Het enige grote verschil tussen de oplossingen is dat ALi gekozen heeft voor een 8-bit HT op 200MHz tussen de north- en south-bridge. Door deze oplossing heeft ALi de breedste pijplijn oplossing beschikbaar en deze werkt dan ook op een 1,6Gbp/s.

De nForce3 150 daarentegen heeft een kleinere bandbreedte beschikbaar en heeft hiervoor een andere oplossing moeten vinden. Via StreamThru (based on HT) zorgt nVidia ervoor dat er bepaalde randapparatuur die aangesloten is op een niveau kan worden vastgehouden. Hierdoor kunnen bepaalde gegevensstromen (zoals video beelden) zonder onderbreking worden doorgesluisd.
Binnenkort zal nVidia de nForce3 250 lanceren en deze bied een ruimere bandbreedte en daarnaast ook extra features als S-ATA en Gigabit ethernet.

Verder is er nog de SiS 755. Deze chipset is o.a. gebaseerd op de aloude SiS 964-southbridge en gebruikt daarnaast een HyperStreaming als interface tussen chipset en randapparatuur. Het voordeel hiervan is een lagere latencie en toch een grote toegangssnelheid tot randapparatuur. Het nadeel is een incompabiliteit met SiS's eigen MuTIOL-interface welke gebruikt wordt als interface tussen north- en southbridge. Vandaar dat SiS de 755-chipset eigenlijk meer als gesloten HyperStreaming-systeem ziet dan als een normale chipset.

Zoals resultaten misschien niet zouden doen denken heeft de VIA oplossing de kleinste bandbreedte beschikbaar tussen north- en south-bridge. Het betreft hier een 533Mbps/V-link, deze heeft echter wel beschikking over Hyper8 wat ervoor zorgt dat er minder ruis voorkomt op het HT naar de processor toe en er kan dus efficiënter gecommuniceerd worden. Binnenkort zal de bandbreedte binnenin de chipset opgewaardeerd worden als VIA een upgrade van de K8T800 lanceert. Deze zal waarschijnlijk de beschikking krijgen over de Ultra V-Link, welke kan communiceren op 1Gbp/s en verder zal de aangepaste VT8239-southbridge worden ingezet welke twee extra Serial ATA-poorten brengt en ook een ingebouwde Native Command Queue die geschikt is voor maximaal 32 commando's tegelijkertijd.

Uit benchmarks blijkt dat er enkele verschillen te zien zijn. Als we naar de categorien kijken kunnen we deze opsplitsen in:
OpenGL, DirectX 8 en 9, video, audio en synthetische.

De VIA-chipset scoort vooral in de eerste drie benchmarks, vanaf de video-benchmarks toont de SiS-chipset zijn potentie. De ALi- en nForce3-chipset zijn in alle categorien over het algemeen op respectievelijk de derde en vierde plaats te vinden.
Men twijfelt over het algemeen in de aanbeveling omdat verschillen zeer klein zijn. Maar meestal gaat men toch voor een aanbeveling naar VIA of SiS omdat deze iets sneller zijn.

Besef echter wel dat de VIA geen agp/pci lock heeft, de nForce3 150 oplossing heeft dit wel! De SiS rent echter lachend weg met het feit dat deze een 800MHz HT oplossing heeft boven de nForce3 150 en toch nog een agp/pci lock bied.

Kijkend naar de OC mogelijkheden lijkt SiS met de 755chipset dus de beste kaarten in handen te hebben voor ons OC'ende tweakers.
(bron: tweakers.net)

update: hier is nog een link met wat meer informatie over de nForce3 250

update: ALi heeft vandaag (13-feb-2004) de M1689-chip geintroduceerd. In tegenstelling tot de M1687 is dit een single chip oplossing die ingezet kan worden op het Athlon64 (FX), Opteron en Mobile Athlon64 veld. Hier een kleine opsomming van specificaties:
# Serial ATA for SATA 1.0, up to 1.5Gbpsm 2 x independent DMA channels
# PCI 2.3-compliant Plug-and-Play AC97 5.1-channel codec
# 1 x EHCI USB 2.0 controller and 3 x OHCI USB 1.1 controllers, HS (480Mbps), FS (12Mbps) and LS (1.5Mbps)
# PCI IDE for Ultra DMA 100/133 MB/s, LBA (>137GB), PIO Mode 4, Multiword DMA Mode 0,1,2
# HyperTransport I/O v1.05
# AGP 3.0 (4x/8x), AGP 2.0 (1.5V, 1x/2x/4x)

update: Op vrijdag 19 maart 2004 heeft SiS een nieuwe northbridge geintroduceerd voor de Athlon64 FX, de SiS756 northbridge. Het bijzonderde aan deze northbridge is dat het een van de eerste chipset delen is die PCI-express ondersteund. Voor het Athlon64 FX platform zijn er op dit moment (20 maart 2004) chips(sets) die standaard pci-express ondersteunen. Een leuk primeurtje voor SiS dus. Deze northbridge zal waarschijnlijk in ieder geval socket939 gaan ondersteunen. Of socket 940 en 754 ondersteund gaan worden is op dit moment voor mij niet bekend. Lees meer hier

update (24-mrt-2004): ATi heeft op de CeBIT 2004 ook te kennen gegeven met chipset voor de Athlon64 serie op de proppen te komen. Lees er hier meer over. De chipsets van ATi zullen DirectX 9.0 ondersteuning krijgen. Maar er zullen ook 'normale' chipset zijn. Van de 7 nieuwe chipsets die ATi in 2004 wil lanceren zijn er 2 voor het AMD Athlon64 platform bedoeld. De overige 5 zijn voor Intel. Degene die dit verdeeld heeft is inmiddels ontslagen ;)

update: Naast de chipset zul je ook voor een moederbord moeten kiezen. Hoewel dit wel wat makkerlijk is aangezien zeker met de ingebouwde mem controller de verschillen minder groot zijn is het toch nog zeker een hels karwei. }) Er zijn moederborden die standaard veel mee leveren, maar niet zo'n goed OC'ers zijn, en er zijn weer tegenovergestelden.
De shuttle moederborden zijn goedkoop, en kunnen makkelijk volt-modded worden waar in deze thread door meerder gebruikers met succes gebruik van is gemaakt. Over het algemeen geld toch dat de nForce3 150 (te komen -250) wat beter over clocken door hun agp-lock, en verborgen pci-deviders die bij een (ik geloof) 330mhz frequence hun werk gaan doen.

Van Mushkin zijn vervolgens ook nog deze tips ons ten goede gekomen:
Gigabyte GA- K8NN: To make memory timing adjustments, hit Ctrl + F1 while in the BIOS to access the "hidden" memory options.
--

ASUS K8V Deluxe: great overclocker, however, it is advisable in that case to use the Promise controller which is frequency-locked.
--
Shuttle AN50R: the AN50S00Y BIOS adds DRAM timing options and increases performance

Lees meer: http://www.mushkin.com/ep...80102062d/UserTemplate/27

update (28 maart 2004): Als een van de allereerste heeft Chaintech een moederbord in zijn collectie opgenomen gebasseerd op het nVidia nForce3 250 chipset. Door een 1000MHz HTT, PCI/AGP lock, zal dit een gedogen concurrent worden voor de reeds geintroduceerde chipsets.

update (7 mei 2004): Er is een test gekomen met een referentie moederbord van VIA werkende met een K8T800 Pro chipset. Het verschil tussen de K8T800 Pro en de non-pro versie is dat de Pro versie een 1GHz HyperTransport link naar de processor ondersteund en ook een AGP/PCI lock heeft wat natuurlijk zeer bevordelijk is voor het OC'en. Kijk hier voor een test.

update (13 aug 2004): VIA heeft te kennen gegeven dat ze met 3 nieuwe chipsets zullen komen met ondersteuning voor pci-express. Het gaat hier over de Via K8T890 PRO met 2 PCI Express-slots, 1000MHz HyperTransport-bus. Daarnaast zal er een
Via K8T890 met 1 PCI Express-slot en waarschijnlijk nog een Via K8M890 ook met 1 PCI Express-slot en daarnaast nog on-boardvideochip. Ze worden verwacht in het 4de kwartaal van 2004.

EEN WEETJE: LBT/LDT kan je zien als de multiplier van de HyperTransport connectie. Bij de K8T800 zou deze 4x moeten zijn, bij de nForce3 150 zou de LBT/LDT 3x moeten zijn.

FSB vergissingen:
Veel mensen hebben het over de FSB instellen op een bepaalde snelheid. Het mag duidelijk zijn dat dit een vergissing is, en dat men het in de meeste gevallen heeft over de frequence die je instelt in de bios.
De k8 series maken geen gebruik meer van een FSB maar zijn aan het geheugen gebonden via een HyperTransport link.
Daarbij is de FSB komen ter vervallen. Om toch de processor snelheid in te kunnen stellen is er in de bios een frequence bijgekomen die wel erg lijkt op de FSB maar dit dus niet is!
De frequence X multiplier levert de processor clock snelheid op.

Om het geheel zo simpel mogelijk voor iedereen uit te leggen, heb ik hier een schematische tekening gemaakt van hoe het op dit moment in elkaar steekt. Als ik precies weet hoe het geheel met FSB in elkaar zit zal ik proberen daar ook een schematische tekening van te maken zodat het verschil nog duidelijker zichtbaar is.

Weetjes:
Weetjes, wat zijn nu weer weetjes? Weetjes zijn van die dingen/onderwerpen die iemand aan je verteld, en dan weet je het. Kleine op zich zelf staande dingen. Niet duidelijk genoeg, dit zegt van dale:
weet·je (het ~, ~s)
1 wetenswaardigheid
Genoeg gepraat over wat een weetje is, hier volgen de weetjes:

-De grijze koelpasta onder het retail koelblok die bij de Athlon64 geleverd wordt:
Kakaroto schreef op 15 april 2004 @ 14:11:
Dat grijze zooi is Shin-Etzu koelpasta (mocht iemand het wilde weten) ;)
Beveiliging update midden 2004:
AMD zal binnenkort een voorsprong krijgen op Intel doordat beveiligingsfeatures die in haar 64-bit processors zitten ingebouwd worden geactiveerd door een Windows XP-update. AMD heeft deze beveiligingen in nauwe samenwerking met Microsoft ontwikkeld om bescherming te bieden tegen Blaster en Code Red aanvallen. De code zit ingebakken in zowel de Athlon 64- als Opteron-processors en zal geactiveerd worden met een Windows XP-update die gepland staat voor midden 2004. De set beveiligingsfeatures zorgt ervoor dat buffer overflows niet meer mogelijk zijn, wat een wijd verspreid beveiligingslek is in computerprogrammatuur, en waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt door hackers en virusmakers. Volgens analisten zit dergelijke code niet in Intel's nieuwe Prescott-processor of andere PC-produkten die de komende anderhalf jaar door Intel zullen worden uitgebracht en komt vergelijkbare veiligheidscode alleen voor in de dure Itanium serverprocessors. Met deze beveiligingsfeatures zal een belangrijke slag worden geslagen in de strijd tegen virussen en exploits.
Zie hier voor meer informatie.

Software algemeen:

De Athlon64 loopt perfect op de oude 32bits os'en van windows en draaid de bijbehorende software sneller als ooit tevoren. Echter zijn echte kracht komt pas los bij 64bits software. Daarom is er een versie van WindowsXP in de ontwikkeling met ondersteuning voor het amd64 platform. Met behulp van wow64 is het nog steeds mogelijk om zowat zonder prestatie verlies oude 32bits applicaties te draaien. Daarentegen draaien de 64bits versie natuurlijk met extra winst. Er zijn percentage winsten bekend van 4% tot wel 258.8% (laatste voorbeeld is bij encryptie). Gemiddeld gezien verwacht men echter een prestatie winst van 10 tot 20% wat natuurlijk hele mooi cijfers zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1075898058.jpg

Een beta versie is inmiddels publiekelijk te downloaden door iedereen. Deze beta versie is echter achter op de ontwikkeling van waar Microsoft echt is omdat het heel veel testen omvat voordat een beta versie publiekelijk wordt vrijgegeven. Naast dat Microsoft ook steeds verder komt, komen de 64bits drivers ook steeds meer en meer op gang. Hier is een lijst te vinden op de site van AMD. Onderaan deze openings post vind je meer links naar drivers etc.

Hoe lang we nu eigenlijk nog op WindowsXP 64-bit edition moeten wachten is niet bekend. De originele verwachting stond op Q1 van 2004. We zitten inmiddels al in Q1 2004 en de beta versie is nu niet alleen voor MSDN subscribers beschikbaar maar ook voor het grote publiek. De versie werkt stabiel, alleen het grote nadeel is dat er standaard vrij weinig drivers bij zitten. De laatste maanden zal naar verwachting vooral hier nog aan gewerkt moeten gaan worden door Microsoft, maar ook door andere hardware fabrikanten en een alinea hierboven is te zien dat de drivers ook op gang aan het komen zijn.

Voor de linux'ers onder ons, er zijn inmiddels al Linux versies beschikbaar die amd64 ook compleet ondersteunen. SuSe is er daar in ieder geval een van. Voor meer informatie daarover, www.suse.com

Omdat er soms nogal eens onduidelijkheid ontstaat over de OS'en / Besturingssysteem die er gaan komen en zijn heb ik geprobeerd een zo duidelijkmogelijk overzicht te maken voor 64bits OS'en.

OS typeType CPU ondersteuningBeschikbaarheidExtra
WindowsXP 64-Bit Edition Version 2003 - For 64-Bit Extended Systems (x86-64)Athlon64 (FX) (Opteron)Beta versies, msdn subscribers kunnen downloaden, het is uitgedeeld op bepaalde evenementen. Vanaf 3 januari 2004 is de beta ook beschikbaar voor het grote publiek, download hierDriver ondersteuning is nog niet echt goed.
Windows2003 Server 64 bits-edition StandardOpteronBeta versies zijn uitgedeeld.-
Windows2003 Server 64 bits-edition EnterpriseOpteronBeta versies zijn uitgedeeld.-
Windows2003 Server 64 bits-edition StandardItaniumWord samen met de geintroduceerd met de Opteron versies.-
Windows2003 Server 64 bits-edition EnterpriseItaniumIs op de markt.-
Windows2003 Server 64 bits-edition DatacenterItaniumIs op de markt.-
Linux distro's x86-64Athlon64 (FX) (Opteron)Zijn verschillende beschikbaar.-
Linux distro's IA-64ItaniumZijn verschillende beschikbaar.Zijn wat specialere Linux/unix versies volgens mij, niet de SuSe distro's voor thuisgebruik naar ik meen.

Software benchmarks:
In navolging op deze test

heb ik besloten zelf eens een testje te draaien.
Ik heb echter niet de beschikking over de publieke release van windows xp 64-bit edition,
later hoop ik daar nog mee te testen.
Naast 64bits windows, en 64bits drivers beschik ik alleen over 32bits software.
Net zoals in deze test.

Hardware:
AMD Athlon64 3200+ @ 2.2GHz - 10*220
2*512mb kingston
Asus k8v deluxe 1005 bios
Via k8t800
GeforceFX 5900XT 390/700 @ 431/700

Software:
WindowsXP Professional 32bits (sp1) - Forceware 53.03
WindowsXP 64-Bit Edition Prof. build 3790 (sp1, v.1069) - ForceWare 52.14 64bits beta

Verder standaard windows drivers. Binnenkort wil ik testen of de via hyperion drivers het beter doen.

Testsoftware:
3D mark 2003 build 340 32bits
3D mark 2001 build 200 32bits

Benchmarks:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
Begin 2004 gedraaid.

3D mark 2003 build 340
----------------------
resolution: 1024x768, 
AA: 4 samples
Texture filtering: optimal
max anistrophic: 4
Shaders: all false
Repeat each test: 3 times
Fixed framerate: false

32bits | 64bits
2557   | 2120 (-17%)

3D mark 2003 build 340
----------------------
resolution: 1024x768, 
AA: none
Texture filtering: optimal
max anistrophic: 4
Shaders: all false
Repeat each test: 3 times
Fixed framerate: false

32bits | 64bits
4172   | 3635 (-13%)

3D mark 2001 build 200
----------------------
resolution: 1024x768-32bits, 
AA: 4 samples
Frame buffer: triple
Texture format: 32bits
Z-buffer depth: 24
Rendering pipeline: D3D pure hardware T&L
Test repeat: 3 times

32bits | 64bits
10173  | foutmelding

3D mark 2001 build 200

----------------------
resolution: 1024x768-32bits, 
AA: none
Frame buffer: double
Texture format: compressed
Z-buffer depth: 24
Rendering pipeline: D3D pure hardware T&L
Test repeat: 3 times

11397  | foutmelding

Verbetering op game gebied qua benchmarks zit er op dit moment bij mij dus niet in helaas.
Misschien met nieuwe drivers dat er verandering in kan komen,
misschien moet ik andere 64 bits software zien te vinden,
misschien werkt het wel beter met een demo bench van ut2003. Ik hoop snel meer te kunnen testen.

Drivers en software:
-Creative labs preview, among others also 64bits drivers/software discussions
-ATi 64 bits Drivers
-AMD list of 3rd party 64bit drivers
-Driver updates / Creative SoundBlaster Live/Audigy AMD64
-nVidia drivers (selecteer het juist 64bits besturings systeem voor 64bits drivers)
-Viaarena 64bit drivers (voor VIA chipsets, k8t800)
-ViaArena 64bit drivers link van Tweakers.net, bij de reacties staan handige tips over slipstreaming en SATA drivers troubles...
-PlanetAMD64, driver pagina
-WindowsXP 64-Bit Edition Version 2003 - For 64-Bit Extended Systems (x86-64)
-1.1.0.1 drivers voor windows xp
-Cool and Quiet drivers voor win2000
-Andere drivers

Interessante links:

A realworld 64-bit app test in Windows XP Prof x86-64 -
http://www.short-media.com/review.php?r=257&p=1

Windows XP Professional x64 Edition performance review -
nieuws: Windows XP Professional x64 Edition performance review

AMD uses strained silicon in 90nm-chips -
http://news.com.com/AMD+s...5317169.html?tag=nefd.top

Vergelijking AMD Sempron en Athlon 64 onder Linux -
nieuws: Vergelijking AMD Sempron en Athlon 64 onder Linux

AMD ships first 90nanometer products -
http://www.amd.com/us-en/...,51_104_543~89449,00.html

Verwachting dat verkoop K8-processors met 50% zal stijgen -
nieuws: Verwachting dat verkoop K8-processors met 50% zal stijgen

AMD Rev E Dual Core CPUs Info -
http://www.vr-zone.com/?i=1123&s=1

Informatie over AMD K8-core revisie E -
nieuws: Informatie over AMD K8-core revisie E

AMD komt in 2007 quad-coremicroprocessors -
nieuws: AMD komt in 2007 met quad-coremicroprocessors

VIA komt met chipsets die twee PCIe-slots ondersteunen -
nieuws: VIA komt met chipsets die twee PCIe-slots ondersteunen

AMD Has Started Shipping 90nm Products, Says Report -
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040812170423.html

Retest: Linux Shootout: Opteron 150 vs. Xeon 3.6 Nocona -
http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2163

Informatie over nForce3-moederborden met on-chip-LAN -
nieuws: Informatie over nForce3-moederborden met on-chip-LAN

AMD opent vierde R&D-centrum in India -
nieuws: AMD opent vierde R&D-centrum in India

AMD wil servermarktaandeel verdrievoudigen -
nieuws: AMD wil servermarktaandeel verdrievoudigen

Low-cost Mobile Sempron notebooks to hit market in mid-August -
http://www.digitimes.com/news/a20040805A7038.html

Xeon én Pentium met 64-bit-instructies maandag beschikbaar -
nieuws: Xeon én Pentium met 64-bit-instructies maandag beschikbaar

Microsoft to Offer Free 64-Bit Windows Upgrade to Some Customers -
http://www.eweek.com/article2/0,1759,1629804,00.asp

AMD readies for AMD Athlon 64 3600+? -
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040729063913.html

AMD Sempron; budgetprocessors in nieuwe jasjes -
nieuws: AMD Sempron; budgetprocessors in nieuwe jasjes

Microsoft delays Windows Server update, 64-bit OS -
http://news.com.com/Micro...5285913.html?tag=nefd.top

AMD introduceert Sempron-productfamilie -
nieuws: AMD introduceert Sempron-productfamilie

AMD stapt af van losse verkoop tray-processors -
nieuws: AMD stapt af van losse verkoop tray-processors

AMD verlaagt prijzen A64, verhoogt die van 64 FX en XP -
nieuws: AMD verlaagt prijzen A64, verhoogt die van 64 FX en XP

'AMD voert maandag prijsverlagingen en -verhogingen door' -
nieuws: 'AMD voert maandag prijsverlagingen en -verhogingen door'

ECS introduceert high-end Intel- en AMD-moederborden -
nieuws: ECS introduceert high-end Intel- en AMD-moederborden

Sun zou maandag quad-Opteron-server introduceren -
nieuws: Sun zou maandag quad-Opteron-server introduceren

Hierboven zijn de nieuwste interessante links te zien. In verband met ruimtebesparing worden 'oude' links op de site gezet zodat ze toch ter alle tijde beschikbaar blijven. Op onderstaande link vind je lijst van overige links:

http://www.websamba.com/athlon64/hyperLinks.asp

Disclaimer en bedankwoord:
Ik steek zoveel mogelijk tijd in deze openings post en thread als ik kan, verder is er ook de hulp van mensen die deelnemen aan deze thread. Iedereen mij heeft geholpen breng ik een ode toe, mijn dank is groot! Verder nog Tweakers.net B.V. die vele nieuwslinks naar ons toe brengt en uiteraard iedereen achter GoT bedankt voor het mogelijk maken. En 'last but not least' AMD natuurlijk heel hartelijk bedankt voor het maken van deze ongelooflijke beesten van processors via de K8 series. Keep it up!

Disclaimer: Alles wat je doet en/of onderneemt aan de hand van dit topic is compleet en geheel jouw eigen risico

[ Voor 97% gewijzigd door mr._Anderson op 23-08-2004 15:14 ]

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Modellen Athlon64 (K8 / Hammer series):

AMD Athlon64 Desktop modellen:

AMD Athlon64 3800+, desktop versie, socket939, dual channel
Officieel uitgebrachtMultiplierBios frequenceClockVoltageCore naam
Ja, 20041220012*200=2400MHz1,5vNewCastle
L1 Cache InstructionsL1 Cache DatasL2 CacheCoreDie sizeTransistors
64KB

AMD Athlon64 3700+, desktop versie, socket754, single channel
Ja, 20041220012*200=2400MHz1,5vClawHammer
64KB

AMD Athlon64 3500+, desktop versie, socket939, dual channel
Ja, 20041120011*200=2200MHz1,5vNewCastle
64KB

AMD Athlon64 3400+, desktop versie, socket754, single channel
Ja, 6 januari 20041120011*200=2200MHz1,5vClawHammer
64KB

AMD Athlon64 3200+, desktop versie, socket754, single channel
Ja1020010*200=2000MHz1,5vClawHammer
64KB

AMD Athlon64 3200+, desktop versie, socket754, single channel
Ja1120011*200=2200MHz1,5vNewCastle
64KB

AMD Athlon64 3000+, desktop versie, socket754, single channel
Ja1020010*200=2000MHz1,5vNewCastle / ClawHammer
64KB

AMD Athlon64 2800+, desktop versie, socket754, single channel
Ja, stille introductie op 30mrt200491809*200=1800MHz1,5vNewCastle
64KB

AMD Athlon64 2600+, desktop versie, socket754, single channel
Ja, stille introductie op 30mrt200481808*200=1600MHz1,5vNewCastle
64KB

Luchtkoelers
Je wilt een nieuwe koeler, maar weet niet welke er zijn? Hier zal aan een lijst gewerkt worden van de beschikbare Athlon64 koelers. Er is geen garantie dat deze lijst nu compleet is, of dat ooit zal worden.

De lijst:
AMD stock / retail koeler (Build by Ajigo):
http://www.ajigo.com/product/MF043-044.htm

Other 3rd parties:
http://www.arctic-cooling.com/en/products/silencer64/
http://www.thermaltake.com/coolers/main.htm
http://www.thermalright.com/
http://www.coolermaster.c...=product_list&p_class=370
http://www.coolermaster.c...=product_list&p_class=115
http://www.zalman.co.kr/eng/product/code_list.asp?code=005

AMD Athlon64 Desktop notebook modellen:

AMD Athlon64, desktop notebook versie, s754, single channel
Model (PR)MultiplierBios frequenceClockVoltageL2 cache
3400+1120011*200=2200MHz?1024KB
3200+1020010*200=2000MHz?1024KB
3000+92009*200=1800MHz?1024KB

AMD Athlon64 Mobile modellen:

AMD Athlon64, mobile versie, s754, single channel
Model (PR)MultiplierBios frequenceClockVoltageL2 cache
3200+1020010*200=2000MHz?1024KB
3000+92009*200=1800MHz?1024KB
2800+82008*200=1600MHz?1024KB

Overclocken met de Asus K8V Deluxe door gebruik van Promise controller:
Aangezien ik zelf een Asus K8V Deluxe moederbord heb is het natuurlijk zaak dat mij de zaakjes omtrend dit moederbord en de overclock mogelijkheden duidelijk worden.
In navolg op het volgende gegeven:
ASUS K8V Deluxe: great overclocker, however, it is advisable in that case to use the Promise controller which is frequency-locked.
heb ik zelf de proef op de som genomen en ben mijn Seagate Baracuda IV 40GB UDMA100 HDD gaan verplaatsen van de standaard IDE aansluiting naar de Promise Controller IDE aansluiting.

We beginnen natuurlijk om het geheel in de bios aan te zetten. Promise controller aan, methode op IDE operate mode en opstarten. Het geheel werkt maar half, en ook onder windows geven de drivers veelal problemen. Na onderzoek op internet en ook in de manual van Asus heb ik een reactie van iemand gevonden die deels met hetzelfde probleem zat. Niet wonderbaarlijk was deze persoon ook niet echt te spreken over de manual die Asus in elkaar heeft gezet rondom het activeren van deze Promise Raid controller. Er zijn verschillende problemen waar je tegen aan kan lopen. Als het je eenmaal lukt om de controller aan te zetten en je in windows komt, en windows te hardware gaat detecteren en wilt gaan installeren komen de drivers aan beurt. Als je op IDE only methode opereerd moet je de Promise_SATA_378_driver_v1.00.0.26_(ATAmode) drivers gebruiken. Staat de controller in RAID mode dan moet je de Promise_FastTrak_378_RAID_driver_v1.00.1.37_AND_MakeDisk_98_98se_me_nt_xp_2003 gebruiken.

Laat ik je alvast van de droom bevrijden, de IDE only methode werkt niet. Of je nu 1 hardeschijf, of een array van hardeschijven aan de promise controller hangt (en ik heb het alleen getest met IDE) je met in beide gevallen de RAID methode instellen. Zoniet dan geeft windows een code 10 error in de device manager aan en krijg je de controller niet aan de praat.

Hieronder de wijze voor het aan de praat krijgen van 1 IDE hardeschijf:
Activeer (getest op een 1005 asus bios) de Promise controller en stel hem in op de RAID methode. Zet daarnaast ook de onboard 1394 port op enable!!

Restart het systeem en je komt na de normale bios schermen in de bios van de promise controller, via CTRL+F kom je in de instel schermen. Maak een nieuwe array aan, waarbij ik stripe had gekozen, met 1 hdd die onder in beeld kwam te staan. Deze heb ik op YES gezet, en de configuratie heb ik opgeslagen. Je krijgt dan een waarschuwing waarbij ik heb gekozen om alleen de configuratie op te slaan, en geen korte initialisatie door te voeren. (keuze NO uit mijn hoofd). Ga uit de promise bios en je systeem start nu opnieuw op. Als alles goed gaat kom je nu in windows terecht en moet het systeem de controller herkennen. Installeer de Promise_FastTrak_378_RAID_driver_v1.00.1.37_AND_MakeDisk_98_98se_me_nt_xp_2003 drivers om het geheel goed te laten werken.

Je hebt het geheel als het goed is nu draaiende, het overclocken kan beginnen. In mijn systeem maakte het niet zoveel uit. Ik hoop dat het bij andere wel een positieve invloed om de OC resultaten kan hebben.

[ Voor 161% gewijzigd door mr._Anderson op 23-07-2004 11:49 ]

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101975

Nette topicstart :) ,

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paul.nijpels/A64.JPG

Het geheugen wil niet verder dan 265Mhz daarom heb ik een divider moeten gebruiken. Ik heb niet meer dan 3.3Vdimm geprobeerd.
Met elcheapo 300W psu :'( , ik heb zo het gevoel dat die het nog begrensd met die slechte voltlijnen.

Ik denk ook dat die psu veel te zwak is, het is een wonder dat hij het nog trekt. Wordt tijd voor een nieuwe en dan eens kijken hoe ver hij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 15:40

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Gaat lekker zie ik al weer ;) :)

Topper :*) 8)

Zie alleen dat je je ram timings nog niet goed heb gezet ;)

[ Voor 39% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 21-06-2004 07:42 ]

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet of het geheugen dat leuk vind :r , ik zal het eens proberen. Maar ik denk toch dat het geheugen en de Psu me tegenhouden :'(

Edit: Geheugen doet nu 265Mhz 2-2-5-2 met 3.2-3.3V
Edit2: Toch niet |:(

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 101975 op 21-06-2004 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Anoniem: 101975 schreef op 21 juni 2004 @ 08:05:
Ik weet niet of het geheugen dat leuk vind :r , ik zal het eens proberen. Maar ik denk toch dat het geheugen en de Psu me tegenhouden :'(

Edit: Geheugen doet nu 265Mhz 2-2-5-2 met 3.2-3.3V
Edit2: Toch niet |:(
Kijk idd eens voor een andere voeding want de Vdimm word van de 5V af gesnoept op dit epox mobotje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59362

Ik weet et nou ff niet meer, kheb hier de MSI K8N plank liggen, alleen welke proc moet ik nemen?
3400+ NewCastle, 512KB cache
3400+ ClawHammer, 1MB cache, AP C0 core :'(

Kwil wel gaan overklokken, dan is volgens sommige de NewCastle beter.. maar anderen zeggen dat de 1MB cache zeldzaam gaat worden en dat ze iets beter presteren. Kben van plan om gewoon aircooling te gebruiken, dus de overclock percentage zal niet zo hoog liggen.
Ik heb ook gehoord dat je beter voor de CG AR core kan gaan met 1MB cache, maar die kan ik dus nergens vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 59362 op 21-06-2004 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40
Een quote van Abraxas van Tweakers.net: "Het voordeel van 1 MB cache lijkt me vooral aanwezig wanneer je 64 bit gaat draaien; pointers worden 2 keer zo groot, en int's en float's zullen in een aantal gevallen ook in 64 bit gehandled worden (ik kan me voorstellen dat developers in een 64 bit versie van hun software 64 bit ints en floats, en misschien wel 128 bit doubles, zouden gebruiken)."
ik moet hier ff op reageren. De gedachte gang is opzich wel logisch, maar er zijn een paar dingen die de stelling toch teniet maken.

De fpu was al van "64-bit kaliber" hier is niet veel aan verandert. de ints is het enige wat opgerekt is tot 64. Ook al zou dit het geval zijn (wat niet zo is) dan zou men alsnog de doubles en floats niet een andere waarde geven. Dit zijn namelijk ansi standaarden en iedereen weet hoe lang het duurt voordat dat verandert.

het is niet voor neits dat er doubles bestaan, deze zouden immers obsolete zijn als men zomaar ff de float size zou willen veranderen. Let wel dit zijn standaarden binnen C.

Verder zullen de int's weldegelijk een verlengd worden naar 64 bit, echter men kan nu al zien hoe groot de hit zal zijn, door naar floating point peformance te kijken. Aangezien die al gedurende langere tijd meer geheugen nodig hebben (ook al voorheen) kan men een goed beeld krijgen van de peformance hit met ints (natuurlijk gaat de vergelijking niet volledig op omdat fpu unit en arithmatic & logic unit anders is) btw er wordt ook gewoon gebruik gemaakt van longs welke ook 64 bit getallen zijn.

verder moet je er ook aan denken dat de branch prediction van amd veel en veel beter is dan van intel. Amd heeft bij voorbaat al minder cache nodig omdat de kans op een cache miss al veel lager is. Verder zal je niet zonder meer zeggen dat 1mb cache met 64 zal presteren als 512 op 32 bit.

De reden hiervoor is omdat niet alles met ints werkt. Dus stel 70% werkt met ints en de rest met floats dan zou dat betekenen dat de cache 35 % onder een 1 mb 32 bit cache zou presteren dit vind ik nog wel meevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door justice strike op 21-06-2004 11:37 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113051

ik zit zelf ook te twijfelen
3200+ clawhammer
of 3200+ newcastle

sommige zeggen dat clawhammer niet goed oc't maar als ik die screen van terranghost zie blijkt toch wel dat die wel oc-baar is ;)

die 200 mhz verschil clock je er toch zo bij dan zonder al teveel temp verschil?
correct me if im wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113051 schreef op 21 juni 2004 @ 11:44:
ik zit zelf ook te twijfelen
3200+ clawhammer
of 3200+ newcastle

sommige zeggen dat clawhammer niet goed oc't maar als ik die screen van terranghost zie blijkt toch wel dat die wel oc-baar is ;)

die 200 mhz verschil clock je er toch zo bij dan zonder al teveel temp verschil?
correct me if im wrong :)
Ja maar dat is onder Phase Change he :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Nog even in reactie op:
Ace Lightning schreef op 20 juni 2004 @ 18:37:
Wat houd een native ondersteuning eigenlijk in? een soort duel AGP en PCI-E.
Maar ik had juist gehoord dat Nvida de PCI-E (native ondersteuning ) zou ondersteunen en Ati verschillende kaarten met PCI-E en AGP uitrusten!
Ik heb je al een uitleg gegeven, en iemand anders ook, maar het feit dat ATi een native ondersteuning biedt is misschien niet helemaal juist, zie dit news item: nVidia: 'ATi's PCI Express is niet native'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
justice_strike schreef op 21 juni 2004 @ 11:35:
[...]

ik moet hier ff op reageren. De gedachte gang is opzich wel logisch, maar er zijn een paar dingen die de stelling toch teniet maken.

De fpu was al van "64-bit kaliber" hier is niet veel aan verandert. de ints is het enige wat opgerekt is tot 64. Ook al zou dit het geval zijn (wat niet zo is) dan zou men alsnog de doubles en floats niet een andere waarde geven. Dit zijn namelijk ansi standaarden en iedereen weet hoe lang het duurt voordat dat verandert.

het is niet voor neits dat er doubles bestaan, deze zouden immers obsolete zijn als men zomaar ff de float size zou willen veranderen. Let wel dit zijn standaarden binnen C.

Verder zullen de int's weldegelijk een verlengd worden naar 64 bit, echter men kan nu al zien hoe groot de hit zal zijn, door naar floating point peformance te kijken. Aangezien die al gedurende langere tijd meer geheugen nodig hebben (ook al voorheen) kan men een goed beeld krijgen van de peformance hit met ints (natuurlijk gaat de vergelijking niet volledig op omdat fpu unit en arithmatic & logic unit anders is) btw er wordt ook gewoon gebruik gemaakt van longs welke ook 64 bit getallen zijn.

verder moet je er ook aan denken dat de branch prediction van amd veel en veel beter is dan van intel. Amd heeft bij voorbaat al minder cache nodig omdat de kans op een cache miss al veel lager is. Verder zal je niet zonder meer zeggen dat 1mb cache met 64 zal presteren als 512 op 32 bit.

De reden hiervoor is omdat niet alles met ints werkt. Dus stel 70% werkt met ints en de rest met floats dan zou dat betekenen dat de cache 35 % onder een 1 mb 32 bit cache zou presteren dit vind ik nog wel meevallen.
toon volledige bericht
Gedetailleerd verhaal B) Het blijft wel zo dat ontwerpers eerder over kunnen stappen naar floats of doubles voor betere preciezie ... 1 MB cache biedt dan toch meer ruimt.. dat heb ik toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net dus maar ff USDM Diagnostics van Epox geinstalleerd en wat blijkt de Vcore zakt in naar 1.75-1.8V terwijl dit in het Bios nog netjes 1.9V is. Voeding is dus echt te zwak, tijd voor een vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86049

Pfffffffff de agp/pci lock werkt niet bij mij :'( alleen bij latere revisies van de bordjes .. dat word dus denk ik ff w8en op de NF3 voor mij :)..

bij 230mhz flippen me sata schijven dus :'( en als me EB's nou is komen kan ik de echte 939 is voelen ... want nu heb ik die bug dat hij pc2700 niet als pc3200 wil laten draaien :(

Al met al ... ik denk dat me 3500+ wel lekker gaat OC-en onder WC en agp/pci locked bord :) .. haal nu 2.5ghz 1,55V :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 86049 schreef op 21 juni 2004 @ 16:42:
Pfffffffff de agp/pci lock werkt niet bij mij :'( alleen bij latere revisies van de bordjes .. dat word dus denk ik ff w8en op de NF3 voor mij :)..

bij 230mhz flippen me sata schijven dus :'( en als me EB's nou is komen kan ik de echte 939 is voelen ... want nu heb ik die bug dat hij pc2700 niet als pc3200 wil laten draaien :(

Al met al ... ik denk dat me 3500+ wel lekker gaat OC-en onder WC en agp/pci locked bord :) .. haal nu 2.5ghz 1,55V :D
zou je de 3.0ghz barriere verbreken }) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Super openings post. _/-\o_ Zeer handig, aangezien ik naar een Athlon 64 zit te kijken.
Ik mis alleen het nieuws dat er toch een Athlon 64 4000+ ,4200+ en 4400+ op de markt komen (zie nieuws: 'AMD brengt Athlon 64 FX-57 op 90nm uit in Q2 2005'). Het in de openingspost gestelde maximum van 3700+ is dus al weer achterhaald :)
Wellicht kan er nog een tabelletje in de openings post komen met de nog komende processors? Vermeld dan ook even de die groote (en/of Codenaam). Want die 4000+ en groter zijn dus de Winchester core op 90nm.

[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 21-06-2004 17:00 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 21 juni 2004 @ 16:56:
[...]

zou je de 3.0ghz barriere verbreken }) ?
3Ghz met WC lijkt me iets te ver gegrepen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Microkid schreef op 21 juni 2004 @ 16:56:
Super openings post. _/-\o_ Zeer handig, aangezien ik naar een Athlon 64 zit te kijken.
Ik mis alleen het nieuws dat er toch een Athlon 64 4000+ ,4200+ en 4400+ op de markt komen (zie nieuws: 'AMD brengt Athlon 64 FX-57 op 90nm uit in Q2 2005'). Het in de openingspost gestelde maximum van 3700+ is dus al weer achterhaald :)
Wellicht kan er nog een tabelletje in de openings post komen met de nog komende processors? Vermeld dan ook even de die groote (en/of Codenaam). Want die 4000+ en groter zijn dus de Winchester core op 90nm.
tabel heeft idd wat achterstand, maar dat geld voor de complete openings post een beetje. Ik heb het de laatste weken heeeeeel erg druk gehad met school, en mocht al blij zijn dat ik de overclock database in de lucht heb kunnen houden, en de links enz.

het in de OP max gestelde aan 3700+ is als ik me niet vergis voor socket754 :) socket939 gaat dit natuurlijk niet op

Ik ga binnenkort de openings post weer up to date maken compleet,
en het tabbeletje ook. alhoewel alle huidige modellen ook op de oc db te zien zijn.

Verder zullen de 4000+ enz. niet in de tabel verschijnen tot ze echt gelaunched zijn.
Anoniem: 101975 schreef op 21 juni 2004 @ 17:29:
[...]

Niet geschoten (ge clocked) altijd mis :P

[ Voor 14% gewijzigd door mr._Anderson op 21-06-2004 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

(jarig!)
[...]

Of gewoon wachten tot de 4400+. Die zou m.i. op 15x200=3000Mhz moeten lopen. :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:27
[...]

dat is zeker te weten te ver gegrepen , je cou komt ze hitte dan niet kwijt , als je er een promr507 opdauwt haal je zeker 100% 3ghz :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hehe idd 3ghz zal ik niet halen met WC en vooral niet met dit bord denk ik ... heb ik er toch 1 nodig met agp/pci lock ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
mr._Anderson schreef op 21 juni 2004 @ 14:23:
[...]

Gedetailleerd verhaal B) Het blijft wel zo dat ontwerpers eerder over kunnen stappen naar floats of doubles voor betere preciezie ... 1 MB cache biedt dan toch meer ruimt.. dat heb ik toch goed?
floats of doubles? mja die worden nu ook gebruikt, en ik weet niet wie je bedoelt met de ontwerpers :)

1mb kan natuurlijk leuk zijn, maar voor overklokken is het een crime en aangezien we in het oc forum zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
justice_strike schreef op 21 juni 2004 @ 21:06:
[...]

floats of doubles? mja die worden nu ook gebruikt, en ik weet niet wie je bedoelt met de ontwerpers :)

1mb kan natuurlijk leuk zijn, maar voor overklokken is het een crime en aangezien we in het oc forum zitten :P
Met de ontwerpers.. sorry bedoelde ik de programmeurs voor 64bits software. Waarom is 1mb voor OC'en een crime?

En floats of doubles, dat boeid niet zo in mijn context. Het gaat er mij over dat door de 64bits verwerkings kracht men eerder hogere preciesie kan gebruiken en dus eerder voor een float of double kiest. Dan kan de ruimere cache toch van pas komen.. lijkt mij (ben geen expert hoor)

[ Voor 25% gewijzigd door mr._Anderson op 21-06-2004 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
je gebruikt floats en doubles als je achter de komma werkt. Je zult altijd ints blijven gebruiken. Ints zijn vooralsnog en zullen waarschijnlijk altijd de meest gebruikte datatype blijven, simpelweg omdat geheugenaccess op die manier gereferenced wordt (met ints, een adress wat dus een geheel getal is).

Voor zover ik weet is dat de enige reden waarvoor je ints van 64 bit's zou willen gebruiken. Er zijn natuurlijk ook andere gevallen zoals file handling en nogwat dingen maar meeste ints worden helemaal niet zo groot. Daarbij heb je ook nog unsigned ints mocht het niet groot genoeg zijn. Misschien zou voor bitshift functies 64 bit wel grappig zijn.

mijn punt echter is dat fp al een veel hogere preciscie geniet en er niet op vooruit is gegaan sinds de komst van 64 bit processing, en dat ints hoewel handig, in weinig gevallen 64 bit echt nodig hebben (dus alleen met geheugen endergelijke)

hier is een tabel waarin het wat duidelijker naar voren komt:
code:
1
2
3
4
5
Data Type       Register Type   Execution Unit  x86 Width   x86-64 Width 
Integer             GPR         ALU         32          64 
Address             GPR         ALU or AGU  32          64 
Floating-point*     FPR         FPU         64          64 
Vector              VR          VPU         128         128

N over waarvoor veel cache slecht is voor overklokken. Het eerste wat waarschijnlijk zal falen bij het omhoog klokken van je processor is je cache. De kans dat je cache de snelheid van je processor kan bijbenen wordt kleiner naarmate je cache groter wordt. (logisch immers op een kleinere cache zijn er minder transistoren die kunnen falen)

een mooi voorbeeld hiervan was de celeron 333 die tot 500 geschaald kon worden en daarbij de pentium 3 versloeg. De celeron had geen cache (uitgeschakeld) en de pentium 3 had wel wat cache en kon om deze reden niet zo hoog geclocked worden als de celeron.

uiteindelijk ligt het er aan wat voor applicaties je zult gebruiken, maar op een gegeven moment komt er een break even punt, waarin meer cache niet opweegt tegenover een hogere kloksnelheid. En gezien de peformance rating is de breakeven punt niet zo hoog.

[ Voor 31% gewijzigd door justice strike op 22-06-2004 00:27 . Reden: tabel aanpassen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28043

je verhaal is helemaal waar, het gaat helaas alleen niet meer op wat betreft het overclocken. Het selecteren bij AMD leverd nu processoren op die bij de Newcastle type`s al door AMD nog eens even 200MHz hoger worden gezet van wege dit voordeel wat jij zo mooi beschrijft. Het komt er dus op neer dat ze alle twee aan de zelfde grens zitten en dus ook de zelfde marge qwa overclocken over hebben.
;)
En ik kan het weten want ik kreeg deze uitleg zelf van mijn contact bij AMD. :)

ps, er werd mij ook nog eens verteld dat wanneer de cache niet volledig werkt en er dus een Newcastle van word gemaakt inplaats van de Clawhamer dit in 99% van de gevallen meestal ook een mindere qwaliteit core is dan de 100% goed gekeurde core met in orde zijnde cache van de Clawhamer. ;)

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 28043 op 22-06-2004 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
bench.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Results in PCmark 2002 
--------------------------- 

Clawhammer A64 3200+ (2000mhz, 1024k cache): 
CPU: 6441 
Memory: 8485 

Newcastle A64 3200+ (2200mhz, 512k cache): 
CPU: 7057 
Memory: 7749

Newcastle is inderdaad een clawhammer met minder cache, maar weet dus niet of ze inderdaad op het limiet zitten. in theorie zou je dus met een newcastle hoger kunnen klokken, maar als het een mindere core is dat wordt het lastig. Tenzij ze de cores uit het midden pakken en die hoger gaan klokken (de hogere ratings dus)

[ Voor 24% gewijzigd door justice strike op 22-06-2004 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexyl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-01-2023
Hmz ik snap iets niet zie onderstaand plaatje:

www.phant0m.nl/amd-specs.jpg

amd 3200+ clawhammer ism. asus K8V deluxe bordje

de ene keer 2201mhz en de andere keer 880.56mhz clocksnelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 13:35
Phant0m schreef op 22 juni 2004 @ 10:38:
Hmz ik snap iets niet zie onderstaand plaatje:

www.phant0m.nl/amd-specs.jpg

amd 3200+ clawhammer ism. asus K8V deluxe bordje

de ene keer 2201mhz en de andere keer 880.56mhz clocksnelheid
Deze processor heeft een "speedstep"functie, bij AMD heet dat cool 'n'quiet.
Dus als de CPU simpel gezegd weinig wordt gebruikt, wordt MP verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

justice_strike schreef op 22 juni 2004 @ 10:13:
bench.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Results in PCmark 2002 
--------------------------- 

Clawhammer A64 3200+ (2000mhz, 1024k cache): 
CPU: 6441 
Memory: 8485 

Newcastle A64 3200+ (2200mhz, 512k cache): 
CPU: 7057 
Memory: 7749

Newcastle is inderdaad een clawhammer met minder cache, maar weet dus niet of ze inderdaad op het limiet zitten. in theorie zou je dus met een newcastle hoger kunnen klokken, maar als het een mindere core is dat wordt het lastig. Tenzij ze de cores uit het midden pakken en die hoger gaan klokken (de hogere ratings dus)
toon volledige bericht
ze hebben even veel cache alleen is bij de Newcastle de het kapotte gedeelte uit geschakeld, en daarna is deze proc 200MHz hoger gezet en getest om te kijken of hij aan de eisen voldoet. Het beter overclocken is dus niet waar. AMD test de CPU als Newcastle (dus met halve cache) en kijkt hoever hij kan komen zonder errors op default voltage. Zodra hij errors geeft word hij terug gezet in MHz en op die snelheid verkocht. De echt snelle cores gaan nu inmiddels naar de 3500+ dan naar de 3700+ en de 3800+. Op deze manier is er dus altijd dezelfde marge qwa overclocken met een stock koeler, de 1024 versies zijn dus cores die minder geselecteerd worden omdat ze gewoon simpel weg alleen nog maar voor de 3700+ versie in aanmerking komen. Dus als er genoeg van die core op voorraad zijn kan het voorkomen dat zo`n core op lagere snelheid wordt verkocht dan dat hij kan. Tevens overclocken de meeste mensen met watercooling en dan is het verschil 1024/512 qwa overclocken al helemaal te verwaarlozen omdat meestal watercooling een overcapaciteit heeft en wanneer de temp om hoog gaat van het water ook het rendement in koelen omhoog gaat in verhouding met de gebruikte koellucht temp van je rad.
Nee naar mijn info en oordeel(test ervaring want ik heb hier alle modellen op mijn werk bij EPoX) heb je meer kans om een Clawhamer core te kopen die het beste overclockt. Zeker nu als je in de winkel een nieuwe Newcasle core gaat kopen met een verse produktie datum heb je kans dat de beste alleen nog maar voor de duurdere versies apart worden gehouden. AMD heeft immers genoeg problemen om op te schalen in MHz zoals je weet. ;)
Dus of een van de eerste Newcastle core zien te krijgen(heb je nog kans op een betere overclock) of een nieuwe produktie datum Clawhamer om kans te hebben op een hoge overclock. ;)

oja en voor de gene die het nog niet wisten, de Clawhamer met 1024 gaat verdwijnen, dus ook alle nieuwe 939 socket processors doen mee in het 512 selectie proces van de cores bij AMD.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 28043 op 22-06-2004 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexyl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-01-2023
Kakaroto schreef op 22 juni 2004 @ 10:46:
[...]

Deze processor heeft een "speedstep"functie, bij AMD heet dat cool 'n'quiet.
Dus als de CPU simpel gezegd weinig wordt gebruikt, wordt MP verlaagd.
en dat is makkelijk of kan ik dat beter uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Phant0m schreef op 22 juni 2004 @ 14:05:
[...]

Maakt niks uit voor zover ik weet ... er word dan minder energie verbruikt door je proc .. en als je hem weer nodig hebt word hij weer 2200mhz , dus kan geen kwaad voor zover ik weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Phant0m schreef op 22 juni 2004 @ 14:05:
[...]

Het geeft soms problemen bij het spelen van een spel als UT 2004, maar over het algemeen werkt het perfect. Als de kracht niet nodig is schaalt hij terug, voltage gaat omlaag en ook de temperatuur. En natuurlijk de levensduur van de CPU.. maar dat boeid niet.. want die leeft anders ook wel lang genoeg :)

Mocht je problemen krijgen, dan kan je het weer uitzetten :) zo simpel is het :) en als je de bios zo instelt dan gaat de CPU - fan ook nog minder hard draaien, wat dus een minder luidruchtige computer tot gevolg heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 28043 schreef op 22 juni 2004 @ 11:10:
[...]

ze hebben even veel cache alleen is bij de Newcastle de het kapotte gedeelte uit geschakeld, en daarna is deze proc 200MHz hoger gezet en getest om te kijken of hij aan de eisen voldoet. Het beter overclocken is dus niet waar. AMD test de CPU als Newcastle (dus met halve cache) en kijkt hoever hij kan komen zonder errors op default voltage. Zodra hij errors geeft word hij terug gezet in MHz en op die snelheid verkocht. De echt snelle cores gaan nu inmiddels naar de 3500+ dan naar de 3700+ en de 3800+. Op deze manier is er dus altijd dezelfde marge qwa overclocken met een stock koeler, de 1024 versies zijn dus cores die minder geselecteerd worden omdat ze gewoon simpel weg alleen nog maar voor de 3700+ versie in aanmerking komen. Dus als er genoeg van die core op voorraad zijn kan het voorkomen dat zo`n core op lagere snelheid wordt verkocht dan dat hij kan. Tevens overclocken de meeste mensen met watercooling en dan is het verschil 1024/512 qwa overclocken al helemaal te verwaarlozen omdat meestal watercooling een overcapaciteit heeft en wanneer de temp om hoog gaat van het water ook het rendement in koelen omhoog gaat in verhouding met de gebruikte koellucht temp van je rad.
Nee naar mijn info en oordeel(test ervaring want ik heb hier alle modellen op mijn werk bij EPoX) heb je meer kans om een Clawhamer core te kopen die het beste overclockt. Zeker nu als je in de winkel een nieuwe Newcasle core gaat kopen met een verse produktie datum heb je kans dat de beste alleen nog maar voor de duurdere versies apart worden gehouden. AMD heeft immers genoeg problemen om op te schalen in MHz zoals je weet. ;)
Dus of een van de eerste Newcastle core zien te krijgen(heb je nog kans op een betere overclock) of een nieuwe produktie datum Clawhamer om kans te hebben op een hoge overclock. ;)

oja en voor de gene die het nog niet wisten, de Clawhamer met 1024 gaat verdwijnen, dus ook alle nieuwe 939 socket processors doen mee in het 512 selectie proces van de cores bij AMD.
toon volledige bericht
De Athlon64 FX op socket939 blijft wel gewoon 1024 cache houden.
En dat zijn toch ook gewoon clawhammer cores?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

mr._Anderson schreef op 22 juni 2004 @ 17:47:
[...]

Volgens mij gaan die ook naar 512kb cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 22 juni 2004 @ 17:47:
[...]

AMD vertelde mij dat de Clawhamer helemaal vervangen gaat worden door de Newcastle. Alles 512 cache dus.

Ik heb op me werk al een paar Clawhamers met 512 cache. Ja echt waar dit zijn dus exact het zelfde als de Newcastle.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 28043 op 22-06-2004 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 28043 schreef op 22 juni 2004 @ 20:13:
[...]

AMD vertelde mij dat de Clawhamer helemaal vervangen gaat worden door de Newcastle. Alles 512 cache dus.

Ik heb op me werk al een paar Clawhamers met 512 cache. Ja echt waar dit zijn dus exact het zelfde als de Newcastle.
Wat is dan nog het voordeel van de Athlon64FX tegenover de Athlon64 -939 .. ?

Beide zijn dual channel sinds het 939 platform, en om nou twee verschillende namen te blijven voeren voor dezelfde processoren.. lijkt me vreemd. Er gaat dus of iets veranderen, of er zit iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met FX kan je alle multi's gebruiken en nu heeft het nog 1024mb cache , voor de rest weet ik het ook niet zo 1,2,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 86049 schreef op 22 juni 2004 @ 20:20:
met FX kan je alle multi's gebruiken en nu heeft het nog 1024mb cache , voor de rest weet ik het ook niet zo 1,2,3
De FX op 940 kan je de multi's veranderen jah, ik betwijfel dat ten zeerste op het 939 platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Anoniem: 28043 schreef op 22 juni 2004 @ 20:13:
[...]

Volgens mij is het zo dat alle 64's Newcastles worden en dus 512 krijgen. De FX daarentegen zal 1MB houden. En das dan ook meteen het verschil tussen de 64 en de FX op S939.
Het lijkt me onzinnig dat de FX ook 512 krijgt, want dan heeft die geen bestaansrecht meer (en kun je de prijs ook niet rechtvaardigen). Denk ik dan... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 22 juni 2004 @ 20:42:
[...]

De FX op 940 kan je de multi's veranderen jah, ik betwijfel dat ten zeerste op het 939 platform.
op 939 FX kan je ook alle multi's gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 86049 schreef op 22 juni 2004 @ 21:18:
[...]

op 939 FX kan je ook alle multi's gebruiken ;)
Oke, dat is erg fijn van AMD (ik hoop dat dat ook zo blijft :))

Maar voor een processor die identical is aan de non-FX, en waar alleen als extra niet gelockte multiplier op zit, dat vind ik de prijs ook niet rechtvaardigen :)

Zoals ik al zei.. of er zit iets fout en er komen grote veranderingen aan, of... we zitten ernaast te praten.

[ Voor 14% gewijzigd door mr._Anderson op 22-06-2004 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
mr._Anderson schreef op 22 juni 2004 @ 22:12:
[...]

Oke, dat is erg fijn van AMD (ik hoop dat dat ook zo blijft :))

Maar voor een processor die identical is aan de non-FX, en waar alleen als extra niet gelockte multiplier op zit, dat vind ik de prijs ook niet rechtvaardigen :)

Zoals ik al zei.. of er zit iets fout en er komen grote veranderingen aan, of... we zitten ernaast te praten.
Het verschil voor de verandering:

Athlon 64 3200+ ~ 3400+ AP/AR , S754, Half Locked, 1024KB, non-ECC, SC
Athlon 64 newcaslte, S754, Half Locked, 512KB, non-ECC, SC
Athlon 64 FX-51/53, S940, Unlocked, 1024KB, ECC, DC

Zoals je dus ziet is het verschil de verschillende sockets, S940 voor dualchannel en de ECC geheugen support.
In deze tijden kon AMD de prijs van de FX flink verhogen door deze verschillen.

Nu, Juni 2004 als de S940 verdwijnt en S939 Dual channel support ingevoerd wordt is het verschil tussen de A64 en FX dan erg klein.

Wat AMD dus heeft gedaan is de 1024KB cache uit de Athlon64 schrappen. De newcastle wordt de opvolger van de Clawhammer.
De prijzen van de 3800+ en FX-53 is dan dus ook niet groot. de FX-53 is nu dus alleen duurder door haar 1024KB cache en de unlocked mode.

In weze is de 3700+ 1MB meer waard dan de 3800+, dat zie je ook in de pricewatch.

Persoonlijk vindt ik dit een marketing strategie, er wordt 512KB erafgehaald en gecompenseerd met Dual Channel.
De A64 heeft meer profeit aan extra cache dan dubbele bandbreedte geheugen.

Wat AMD heeft gedaan is erg verwarrend. De laatste maanden zijn er ERG ERG veel veranderingen qua cache en revisies/core.
Als je kijkt naar een van de eerste roadmaps van AMD zie je dat de S939 rustig in de loop van Q2 2004 de S754 overneemt, maar blijkbaar moest er veranderingen in de productie proces komen met een mogelijke reden dat AMD niet genoeg 1MB chips kan produceren.
Aan de verkoopcijfers zal het niet aan liggen.

offtopic:
in me hoofd weet ik het ongeveer hoe het zit, maar tis gewoon zo verwarrend om uit te leggen... vin ik

[ Voor 4% gewijzigd door Kakaroto op 23-06-2004 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb nu een 3400+ C0 AP core tot mijn beschikking:
CAA OC 0352TPMW

Weet nog niet hoe ver die gaat.
Deze gaat op een MSI K8N draaien. Ik wacht nu alleen nog op mn kast :/.
Ben nu wel blij dat ik toch een 1Mb cache proc heb nu ik de laatste paar zinvolle reacties heb gelezen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Kakaroto schreef op 23 juni 2004 @ 00:05:
[...]

Het verschil voor de verandering:

Athlon 64 3200+ ~ 3400+ AP/AR , S754, Half Locked, 1024KB, non-ECC, SC
Athlon 64 newcaslte, S754, Half Locked, 512KB, non-ECC, SC
Athlon 64 FX-51/53, S940, Unlocked, 1024KB, ECC, DC

Zoals je dus ziet is het verschil de verschillende sockets, S940 voor dualchannel en de ECC geheugen support.
In deze tijden kon AMD de prijs van de FX flink verhogen door deze verschillen.

Nu, Juni 2004 als de S940 verdwijnt en S939 Dual channel support ingevoerd wordt is het verschil tussen de A64 en FX dan erg klein.

Wat AMD dus heeft gedaan is de 1024KB cache uit de Athlon64 schrappen. De newcastle wordt de opvolger van de Clawhammer.
De prijzen van de 3800+ en FX-53 is dan dus ook niet groot. de FX-53 is nu dus alleen duurder door haar 1024KB cache en de unlocked mode.

In weze is de 3700+ 1MB meer waard dan de 3800+, dat zie je ook in de pricewatch.

Persoonlijk vindt ik dit een marketing strategie, er wordt 512KB erafgehaald en gecompenseerd met Dual Channel.
De A64 heeft meer profeit aan extra cache dan dubbele bandbreedte geheugen.

Wat AMD heeft gedaan is erg verwarrend. De laatste maanden zijn er ERG ERG veel veranderingen qua cache en revisies/core.
Als je kijkt naar een van de eerste roadmaps van AMD zie je dat de S939 rustig in de loop van Q2 2004 de S754 overneemt, maar blijkbaar moest er veranderingen in de productie proces komen met een mogelijke reden dat AMD niet genoeg 1MB chips kan produceren.
Aan de verkoopcijfers zal het niet aan liggen.

offtopic:
in me hoofd weet ik het ongeveer hoe het zit, maar tis gewoon zo verwarrend om uit te leggen... vin ik
toon volledige bericht
De FX heeft dus als voordeel dat hij unlocked is en 1024KB heeft aan L2 cache. Maar ap Versteeg zei nu juist dat alle clawhammer cores verdwijnen. Als dat echt zo is dan valt het voordeel van de cache weg en daarmee eigenlijk bijna alles wat de FX aan extra's heeft, op de unlocked multiplier na.

Ik denk dat je gelijk hebt.. maar is ap. versteeg dan verkeerd voorgelicht door de AMD man?
Anoniem: 59362 schreef op 23 juni 2004 @ 00:30:
Heb nu een 3400+ C0 AP core tot mijn beschikking:
CAA OC 0352TPMW

Weet nog niet hoe ver die gaat.
Deze gaat op een MSI K8N draaien. Ik wacht nu alleen nog op mn kast :/.
Ben nu wel blij dat ik toch een 1Mb cache proc heb nu ik de laatste paar zinvolle reacties heb gelezen :).
Laat je niet gekmaken hoor :) 512kb l2 presteerd ook heerlijk :)
En tot nog toe heeft de Athlon64 OC DB de hoogste overclock behaald op een processor met 512kb l2. Alhoewel er niet zoveel oc's zijn :( ingevoerd :(.

[ Voor 13% gewijzigd door mr._Anderson op 23-06-2004 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Had gister even wat met waterkoeling gespeeld op pc, maar niet verder gekomen nog dan me 3000+. De vmod op geheugen werkt trouwens wel heerlijk. Heb nu 510 mhz gehaald met me mushkin pc3200 BH6 op timings 2.2.2.5.
Maar toen ik verder wilde gaan met spiritus icm water had ik een corrupte windows, dus dat ga ik volgende de week wel weer proberen. Mijn doel is minimaal 2700 mhz te halen en het liefst 2800 mhz. Heerlijk zo'n mp van 11 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Anoniem: 28043 schreef op 22 juni 2004 @ 11:10:
[...]

.........dus ook alle nieuwe 939 socket processors doen mee in het 512 selectie proces van de cores bij AMD.
Dat is niet waar. De Athlon 64 FX blijft haar 1MB cache behouden. (Slegdehammer)
mr._Anderson schreef op 23 juni 2004 @ 00:31:
[...]

De FX heeft dus als voordeel dat hij unlocked is en 1024KB heeft aan L2 cache. Maar ap Versteeg zei nu juist dat alle clawhammer cores verdwijnen. Als dat echt zo is dan valt het voordeel van de cache weg en daarmee eigenlijk bijna alles wat de FX aan extra's heeft, op de unlocked multiplier na.

Ik denk dat je gelijk hebt.. maar is ap. versteeg dan verkeerd voorgelicht door de AMD man?
[...]
Ja daar heeft de heer versteeg wel gelijk in is dat de Clawhammer core verdwijnt.
Voor zover ik weet is laatste clawhammer de 3700+ 1MB.
De S754 worden allemaal Newcastles. (AX revisie) De S939 zijn allemaal Newcastles (AW revisie)
De newcastles hebben een kleinere "die-size"

De FX blijft een Slegdehammer. De FX is gebaseerd op de Opteron core.
Ik denk dat jij een FX ook als clawhammer ziet, maar dat is niet zo.

Na al die wijzigingen van AMD is er eindelijk toch een verschil in klasse, met als belangrijkste de cache verschil.

[ Voor 45% gewijzigd door Kakaroto op 23-06-2004 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 23 juni 2004 @ 00:31:
[...]

[...]

Laat je niet gekmaken hoor :) 512kb l2 presteerd ook heerlijk :)
En tot nog toe heeft de Athlon64 OC DB de hoogste overclock behaald op een processor met 512kb l2. Alhoewel er niet zoveel oc's zijn :( ingevoerd :(.
kijk het feit dat AMD nu Clawhamers op de markt brengt met maar 512kb cache is ook al verwarrend met de Newcastle 512, wat is dan het voordeel??

ps ik heb het alleen over socket 754, het kan best zo zijn dat de 939 wel 1024 krijgt en de Clawhamer core houd. Kan ik me wat bij voorstellen aangezien de benches nu af en toe positiver uitvallen voor de socket 754. Dit terwijl de 939 toch beter zou moeten presteren. ;) Dus 939 met 1024 mogenlijkheid en niet meer voor de 754 lijkt mij een makkelijke oplossing voor dit probleem ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 28043 op 23-06-2004 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Kakaroto schreef op 23 juni 2004 @ 11:44:
[...]

Dat is niet waar. De Athlon 64 FX blijft haar 1MB cache behouden. (Slegdehammer)

[...]

Ja daar heeft de heer versteeg wel gelijk in is dat de Clawhammer core verdwijnt.
Voor zover ik weet is laatste clawhammer de 3700+ 1MB.
De S754 worden allemaal Newcastles. (AX revisie) De S939 zijn allemaal Newcastles (AW revisie)
De newcastles hebben een kleinere "die-size"

De FX blijft een Slegdehammer. De FX is gebaseerd op de Opteron core.
Ik denk dat jij een FX ook als clawhammer ziet, maar dat is niet zo.

Na al die wijzigingen van AMD is er eindelijk toch een verschil in klasse, met als belangrijkste de cache verschil.
toon volledige bericht
Ik heb inderdaad de clawhammer en sledgehammer door elkaar heen gehaald. De socket939 athlon64FX blijft natuurlijk gewoon op de sledgehammer draaien, nu valt alles ineens op zijn pootjes in mijn gedachten ;)
Anoniem: 28043 schreef op 23 juni 2004 @ 13:18:
[...]

kijk het feit dat AMD nu Clawhamers op de markt brengt met maar 512kb cache is ook al verwarrend met de Newcastle 512, wat is dan het voordeel??

ps ik heb het alleen over socket 754, het kan best zo zijn dat de 939 wel 1024 krijgt en de Clawhamer core houd. Kan ik me wat bij voorstellen aangezien de benches nu af en toe positiver uitvallen voor de socket 754. Dit terwijl de 939 toch beter zou moeten presteren. ;) Dus 939 met 1024 mogenlijkheid en niet meer voor de 754 lijkt mij een makkelijke oplossing voor dit probleem ;)
Tussen clawHammer-512 en newCastle -512 zit ook geen voordeel verschil. Alleen tussen clawHammer-1024 en newCastle-512.. daar ging het mij over.

Om de discussie maar even samen te vatten:

Socket 754 Athlon64 zal uitsluitend nog newCastle cores krijgen met 512kb l2 cache.
Socket 939 Athlon64, newCastle met 512kb l2 en dual memory
Socket 939 Athlon64FX, sledgeHammer core met 1024kb l2 cache en dual memory.
Socket 940 blijft gewoon sledgeHammer, maar verdwijnt dan toch op de desktop markt.

ClawHammer kan in dat geval dus inderdaad verdwijnen.

En het probleem met de benches is nu inderdaad opgelost omdat er binnen een 'serie' niet meer verschillende cache sizes en dual of single memory controllers meer zijn.

Het lijkt erop dat AMD eindelijk weet wat ze wilt :)

[ Voor 45% gewijzigd door mr._Anderson op 23-06-2004 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
mr._Anderson schreef op 23 juni 2004 @ 14:41:
[...]

Tussen clawHammer-512 en newCastle -512 zit ook geen voordeel verschil. Alleen tussen clawHammer-1024 en newCastle-512.. daar ging het mij over.
Er is praktisch geen verschil tussen die twee. Alleen de newcastle heeft een kleinere die-size, dus gemaakt voor 512KB L2 in tegenstelling tot de Clawhammer met 512KB gedisabled cache.
Voor de tweakers is de newcastle aantrekkelijker, kleinere oppervlakte betekent lagere temperaturen en dat betekent.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

(jarig!)
Kakaroto schreef op 23 juni 2004 @ 18:04:
[...]

Voor de tweakers is de newcastle aantrekkelijker, kleinere oppervlakte betekent lagere temperaturen en dat betekent.... >:)
Of wachten op de Winchester core van 90nm die in Q4 verschijnt :9~

* Microkid wacht dus nog effe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

mr._Anderson schreef op 23 juni 2004 @ 14:41:
En het probleem met de benches is nu inderdaad opgelost omdat er binnen een 'serie' niet meer verschillende cache sizes en dual of single memory controllers meer zijn.
Anoniem: 28043 schreef op 23 juni 2004 @ 13:18:
het kan best zo zijn dat de 939 wel 1024 krijgt en de Clawhamer core houd. Kan ik me wat bij voorstellen aangezien de benches nu af en toe positiver uitvallen voor de socket 754. Dit terwijl de 939 toch beter zou moeten presteren. ;) Dus 939 met 1024 mogelijkheid en niet meer voor de 754 lijkt mij een makkelijke oplossing voor dit probleem ;)
als ik a.p.versteeg hoor, dan is het nog niet helemaal opgelost...
misschien dan toch nog een 939 clawhammer met 1024kb cache? :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Kakaroto schreef op 23 juni 2004 @ 18:04:
[...]

Er is praktisch geen verschil tussen die twee. Alleen de newcastle heeft een kleinere die-size, dus gemaakt voor 512KB L2 in tegenstelling tot de Clawhammer met 512KB gedisabled cache.
kleiner oppervlakte bij hetzelfde vermogen betekend groote warmte doorvoor via hetzelfde kleine stukje :)

in theorie is een grooter oppervlakte beter voor de warmte geleiding, het kan echter zo zijn dat door wat optimlisaties de newcastle iets minder warme worden.. maar de clawhammers staan natuurlijk ook niet stil qua optimalisaties
Jack schreef op 23 juni 2004 @ 18:32:
[...]

[...]

als ik a.p.versteeg hoor, dan is het nog niet helemaal opgelost...
misschien dan toch nog een 939 clawhammer met 1024kb cache? :)
dat zou de sledge hammer worden dan waarschijnlijk, zoals de Athlon64FX nu ook al is....

alle Athlon64 krijgen 512kb l2.. new castle dus..

alles wat 1024kb l2 krijgt dadelijk wordt waarschijnlijk een sledge hammer core.

[ Voor 25% gewijzigd door mr._Anderson op 23-06-2004 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

even een vraagje over die stepping:

CAA OC 0352TPMW

03 staat voor 2003 en 52 voor week 52? Of heb ik et helemaal mis :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Nou hierbij wil ik jullie ook ff aanraden om op de nVidia nForce 3 250 Pro mobos gebruik te gaan maken van de nVraid optie icm S-ATA.

2x Maxtor 120 GB 7200 Rpm 8 MB S-ATA
Stripe Size : 16k

Haal gewoon 95 mb/s + in sisoft .... :9~ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

SmokeyTheBandit schreef op 24 juni 2004 @ 08:19:
Nou hierbij wil ik jullie ook ff aanraden om op de nVidia nForce 3 250 Pro mobos gebruik te gaan maken van de nVraid optie icm S-ATA.

2x Maxtor 120 GB 7200 Rpm 8 MB S-ATA
Stripe Size : 16k

Haal gewoon 95 mb/s + in sisoft .... :9~ :*)
in Raid 0?
en hoe leeg was je hardeschijf toen je testte dan?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Jack schreef op 24 juni 2004 @ 10:15:
[...]

in Raid 0?
en hoe leeg was je hardeschijf toen je testte dan?
windows installatie partitie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb me EB's nu .. zal wel ff pifast nu echt op default runnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

HULDE aan flappiedrol :+ !

Ben benieuwt.... Wel ff pics posten hey :P

Ben beetje verwaand maare... mijn kv8-max 3 van abit gaat nu niet meer voor een meter denk dat ik maar eens n-force 3 250 GB ga scoren ofzo.
Heb hier nu 4 SATA maxtor 160gb liggen en die gaan er zeker in voor me video bewerken. Heb nu een reepje 512 500mhz kingston.... Nog maar een reepje er bij doen? Zal dan niet de geheugen trug klappen naar 333? (boeie kan toch oc'en...duho)... <<<<<------ J6 wat een inteligente opmerking.... ;( :+ |:( 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 24-06-2004 21:54 . Reden: Zory MODd.... ik was beetje Devonse (frans voor goed stoned) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 30670 schreef op 24 juni 2004 @ 15:05:

Ben beetje verwaand maare... mijn kv8-max 3 van abit gaat nu niet meer voor een meter denk dat ik maar eens n-force 3 250 GB ga scoren ofzo.
Heb hier nu 4 SATA maxtor 160gb liggen en die gaan er zeker in voor me video bewerken. Heb nu een reepje 512 500mhz kingston.... Nog maar een reepje er bij doen? Zal dan niet de geheugen trug klappen naar 333? (boeie kan toch oc'en...duho)... <<<<<------ J6 wat een inteligente opmerking.... ;( :+ |:( 8)7
Je kan je geheugen OC'en, pas wel op dat het soms minder stabiel wordt met twee dimms.

Ikzelf heb gewoon value geheugen (2x512) van Kingston en het draaid nu op 420 effectief, maar dat is dan ook de top :) Gaat niet meer van harte als ik verder wil :(

Ik zou dus zeker niet zomaar besparen op het geheugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Ik ben mn CPU aan het overclocken, op lucht, ik draai nu 2x HTT 230*11 Stabiel

Ik kan mijn MP niet veranderen :'(

Klote mobo

[ Voor 4% gewijzigd door mimic op 25-06-2004 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MiMiC schreef op 25 juni 2004 @ 01:43:

Klote mobo
Vertel is wat meer informatie?

-welke klote mobo?
-welke processor?
-welke geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klote mobo
Ik denk niet dat die HTT multiplier van 2 je ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter

Klote mobo
Misschien kan het niet direct in de bios, maar je kan het altijd via een programma als ClockGen. (tenminste.. dat werkt erg vaak :) )
http://www.cpuid.com/clockgen.php

Verder vertel ons inderdaad eens wat meer details over je hardware :)

geheugen,
moederbord (bios versie),
processors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670 schreef op 24 juni 2004 @ 15:05:

Ik quote me eigen van de Pifast thread ...
Anoniem: 86049 schreef op 24 juni 2004 @ 13:54:
ok nu met me EB's ... 1ste screen is default de 2de op 220HTT, hoger kan ik niet echt omdat de agp/pci lock niet werkt :( ... is dit dan beter :> ???

[afbeelding]

[afbeelding]

edit: zie net dat ik bij de 2de get values ben vergeten 8)7
alstu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

edit: lama

Komt het nou erop neer dat ik geen 1:1 kan draaien met hyperx pc3000? :(
Moederbord (MSI K8N) houd me geheugen heel de tijd op 166mhz, ook als ik em op 200mhz zet :(. Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 184% gewijzigd door Anoniem: 59362 op 27-06-2004 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien omdat je bord de SPD uitleest van het mem net als me AV8 of de K8V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-12-2024

Syngrow

Framerate is life

Iemand ervaring met een cold-boot probleem op een Gigabyte NF3-150?

Mijn bordje wil sinds deze week 's ochtends niet meer fatsoenlijk starten. Na de voeding een paar keer aan en uit zetten geeft ie beeld, maar dit is natuurlijk niet echt handig.

Systeem is op dit moment luchtgekoelt, en alleen voorzien van een vcore, vbt en vdimm mod (de 3.3v doorlus is er dus vanaf)
Verder gewooon stock instellingen, dus geen oc.

Aan de bios ligt het ook niet, want hij zou dan de backup bios moeten pakken. Hij boot volgens @bios gewoon vanaf de F11 bios (F9 is backup)

Weet iemand een oplossing hiervoor? anders gaat ie maar RMA :/

(mail naar Gigabyte is al onderweg)

Edit: nu noodgedwongen een post vanaf mn laptop

Ik heb de pc een half uur geleden afgesloten, ben even wat gaan eten. Op dit moment weigert ie alle dienst, en boot dus helemaal niet meer :(

Morgen mobo'tje maar eens @ local pc-shop na laten kijken :|

[ Voor 17% gewijzigd door Syngrow op 27-06-2004 17:41 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Syngrow schreef op 27 juni 2004 @ 15:29:
Iemand ervaring met een cold-boot probleem op een Gigabyte NF3-150?

Mijn bordje wil sinds deze week 's ochtends niet meer fatsoenlijk starten. Na de voeding een paar keer aan en uit zetten geeft ie beeld, maar dit is natuurlijk niet echt handig.

Systeem is op dit moment luchtgekoelt, en alleen voorzien van een vcore, vbt en vdimm mod (de 3.3v doorlus is er dus vanaf)
Verder gewooon stock instellingen, dus geen oc.

Aan de bios ligt het ook niet, want hij zou dan de backup bios moeten pakken. Hij boot volgens @bios gewoon vanaf de F11 bios (F9 is backup)

Weet iemand een oplossing hiervoor? anders gaat ie maar RMA :/

(mail naar Gigabyte is al onderweg)

Edit: nu noodgedwongen een post vanaf mn laptop

Ik heb de pc een half uur geleden afgesloten, ben even wat gaan eten. Op dit moment weigert ie alle dienst, en boot dus helemaal niet meer :(

Morgen mobo'tje maar eens @ local pc-shop na laten kijken :|
toon volledige bericht
Dat klinkt niet goed, als je alles default hebt, en de mods erweer hebt afgehaald, en het gaat alleen maar bergafwaarts denk ik dat het mobo aan het overleiden is. Ik kan naast de standaard dingen (bios reset hardware matig, zoveel mogelijk hardware loskoppelen enz. ) niets verzinnen wat zou kunnen helpen. Ik hoop dat je het kan oplossen.
Anoniem: 59362 schreef op 26 juni 2004 @ 23:50:
edit: lama

Komt het nou erop neer dat ik geen 1:1 kan draaien met hyperx pc3000? :(
Moederbord (MSI K8N) houd me geheugen heel de tijd op 166mhz, ook als ik em op 200mhz zet :(. Iemand hier ervaring mee?
Beetje vreemd probleem, want hij wil dus gewoon niet op de 200mhz, het is niet dat hij het niet aan kan want dan zou hij neem ik aan gewoon vastlopen. Misschien als je nu alles eens handmatig instelt, op 200mhz en lekkere relaxte timings pakt voor het geheugen? :?

[ Voor 18% gewijzigd door mr._Anderson op 27-06-2004 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-12-2024

Syngrow

Framerate is life

mr._Anderson schreef op 27 juni 2004 @ 21:05:
[...]

Dat klinkt niet goed, als je alles default hebt, en de mods erweer hebt afgehaald, en het gaat alleen maar bergafwaarts denk ik dat het mobo aan het overleiden is. Ik kan naast de standaard dingen (bios reset hardware matig, zoveel mogelijk hardware loskoppelen enz. ) niets verzinnen wat zou kunnen helpen. Ik hoop dat je het kan oplossen.
[...]
Alle mods zijn er nu vanaf, en het helpt dus niks

Hij heeft vandaag nog 2x een post gegeven, maar net deed ie het weer niet.

Ik denk dat het om een los contactje ofzo gaat, want het verschilt in houding van het bord of ie wil booten :P

rechtop vasthouden met de hand resulteerde 2x in een post, maar de laaste keer ook weer niet.
Wanneer ie plat ligt op een boek, mobodoos oid boote ie niet.

Net heb ik hem ook weer terug op een mobotray gezet, maar dat mocht niks baten. Hij zit nu in z'n doos en gaat RMA

Wel een mooie reden om de EpoX te gaan halen:P

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Syngrow schreef op 27 juni 2004 @ 21:28:
[...]

Ik denk dat het om een los contactje ofzo gaat, want het verschilt in houding van het bord of ie wil booten :P

rechtop vasthouden met de hand resulteerde 2x in een post, maar de laaste keer ook weer niet.

Net heb ik hem ook weer terug op een mobotray gezet, maar dat mocht niks baten. Hij zit nu in z'n doos en gaat RMA

toon volledige bericht
Ja lijkt mij ook, hier nog nergens last van iig :P. Dus die dingen kunnen toch kapot :p, mijne is volgens mij onsterfelijk, na alles wat ie heeft mee gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Syngrow schreef op 27 juni 2004 @ 21:28:
[...]

toon volledige bericht
tja blijft jammer.. als ik het was zou ik liever m'n geld aan iets anders/nieuws/extra's uitgeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr._Anderson schreef op 27 juni 2004 @ 21:05:
Beetje vreemd probleem, want hij wil dus gewoon niet op de 200mhz, het is niet dat hij het niet aan kan want dan zou hij neem ik aan gewoon vastlopen. Misschien als je nu alles eens handmatig instelt, op 200mhz en lekkere relaxte timings pakt voor het geheugen? :?
Het probleem is datie em gewoon niet pakt op 200mhz, dus je stelt em in op 200mhz maar hij post vrolijk op 166mhz.

Mja ik heb ondertussen wat uitgezocht en heb gezien dat andere mensen met pc2700 en pc3000 hetzelfde probleem hadden, deze bijvoorbeeld: PC3000 1:1 op MSI 865PE NEO2?
en een andere threadje op xtreme systems met hetzelfde probleem.
btw, geheugen kan gewoon 200mhz 2-2-2-6, getest op een p4 mobo.
enigste manier om geheugen hoger te krijgen is htt te verhogen 8)7 en dus een hele lage multiplier nemen om de 200mhz voor geheugen te bereiken :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 59362 schreef op 28 juni 2004 @ 00:44:
[...]

Het probleem is datie em gewoon niet pakt op 200mhz, dus je stelt em in op 200mhz maar hij post vrolijk op 166mhz.

Mja ik heb ondertussen wat uitgezocht en heb gezien dat andere mensen met pc2700 en pc3000 hetzelfde probleem hadden, deze bijvoorbeeld: PC3000 1:1 op MSI 865PE NEO2?
enigste manier om geheugen hoger te krijgen is htt te verhogen 8)7 en dus een hele lage multiplier nemen om de 200mhz voor geheugen te bereiken :(.
Niet fijn dat men tegenwoordig die bios'en voort zo maken dat je gewoon niet de instelling draaid die je instelt. Laat hem dan maar gewoon vast lopen, zet ik het zelf wel naar beneden :( maja.. de gemiddelde user geeft er natuurlijk niets om. Ze zouden eens een speciale tweaker bios moeten ontwerpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59362 schreef op 28 juni 2004 @ 00:44:
[...]

zoals ik al zei .. je mobo leest de SPD van je memory |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Ik heb contact gehad met Sitecom over 64bits drivers, en Sitecom zal deze niet gaan ontwikkelen voor Windows XP 64bit Edition.

Daar ben ik o.a. als Wifi sitecom kaart gebruiker dus mooi mee klaar.

Dat omzetten van drivers kan je toch in principe al vrij simpel doen door ze door een andere compiler heen te halen als je het optimaliseren al vergeet.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diontjuh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-11-2014

diontjuh

for president

Nou, ik wil dus ook in het wereldje van de 64 bits processors gaan, ik heb verschillende reviews etc. gelezen hier en op tomshardwareguide.
Nu ben ik echt aan het twijfelen tussen een 3200 en een 3400, in prestatie scoort de 3400 natuurlijk beter, maar het enige verschil is dat de mp van 10 naar 11 is. Zijn alle 64bits standaard unlocked dat ik hem zo kan overclocken?
en zo niet, denken jullie dat het 125 euro meer waard is voor de 3400?

edit: of denken jullie dat een dual 3000+ sneller zou zijn, en dat ism met welk mobo?

[ Voor 10% gewijzigd door diontjuh op 29-06-2004 15:43 ]

-=-=- [CM] Stainless Art -=-=-[cip] blauwe plexi cube -=-=-=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ze zijn alleen unlocked van hun standaard multi en lager dus bij 3200+ 10 en lager en bij 3400+ 11 en lager ... alleen de FX-en zijn helemaal unlocked ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:51

Gamer

mobile

kijk eens wat ik opgestuurd kreeg....

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?s=&postid=480392

A3000+ down the drain...

return to sender (2e hands), maar hij heeft geen antwoord :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik ben eerlijk gezegd benieuwd van welke zaak jij deze levering hebt gehad dan weet ik zeker dat ze aan niet 1 tweaker hier nog een onderdeel verkopen wat een oplichterij

eerlijk gezegd ben ik heel erg benieuwd wat nu het nut is en het verschil tussen de 64bit cpu's met 512kb en 1mb cache

ik zelf heb zo het idee dat wanneer de socket 939 cpu's juist afgesteld staan dat het verschil met de snelste athlon (bijvoorbeeld 3800+) en de fx 53 te verwaarlozen is ook qua overclockbaarheid

zijn er al mensen die hierover echte reports hebben kunnen vinden ipv prognoses

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Gamer schreef op 29 juni 2004 @ 17:12:

[afbeelding]

A3000+ down the drain...

tja... 2e hands processoren.....
Op je photo zie ik lijm en koelingpasta.
De vorige eigenaar had de HS eraf gehaald en weer terugop geplakt, en zo te zien is die persoon hardstikke noob.

Maar helaas ben je genaaid en teruggeven gaat moeilijk worden.
Tenzij je zijn adres weet en er naartoe gaan. :(

[ Voor 24% gewijzigd door Kakaroto op 29-06-2004 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die afbeelding heb ik volgens mij op Xtreme gezien :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Anoniem: 86049 schreef op 29 juni 2004 @ 16:31:
ze zijn alleen unlocked van hun standaard multi en lager dus bij 3200+ 10 en lager en bij 3400+ 11 en lager ... alleen de FX-en zijn helemaal unlocked ;)
Met een minimum van ongeveer een mp van 4 (bij 3200) en zal wel rond de 5 liggen bij (3400) gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 08:40

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Hier ook een minimum MP van 4 bij een 3400(2200MHz).
Jammer dat je niet net zo als bij de Athlon XP-M er boven ook kan gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[afbeelding]

A3000+ down the drain...

lekker .. ik zag het op XS.org ... weet je ze adres gewoon ff langsgaan ik denk dat ie je nu gewoon negeert want hij heeft ze geld :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter

[afbeelding]

A3000+ down the drain...

Mensen die zoiets al opsturen onder valse voorwaarden dus.. zullen ook wel niet het fatsoen hebben nog te reageren :(

Het is natuurlijk ronduit rottig, maar als je die koelprut voorzichtig schoonmaakt, misschien doet hij het dan nog?
Moet je wel erg opletten bij het monteren van een koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:35
uhmmz nu toch iets leuks.

nieuwe 3000+ NC op me mobo UPMW. Ik start op 72 c in bios 1.65 v 2500 mhz. Uhmm veel uti aan drukken weer starten nog heel veel :O ke cooler er af alles schoon gemaakt weer testen weer 68c. Ga windows starten werkt allemaal prima. kijk naar digidoc 79c stressed v-core 1.7 2500 mhz stabiel. oude cpu werd max 60.

Wat kan dit zijn contact is goed. Zou contact HS van de cpu zelf en de core slecht zijn of is me mobo ( Chaintech ZNF-250 ) aan het fukken en klopt de temp gewoon niet k heb al meerdere cpu's gehad geen werd zo heet maar liep dan ook zekers niet stabiel op 70 c al niet en deze met 80 wel :?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Astennu schreef op 30 juni 2004 @ 19:47:

nieuwe 3000+ NC op me mobo UPMW. Ik start op 72 c in bios 1.65 v 2500 mhz. Uhmm veel uti aan drukken weer starten nog heel veel :O ke cooler er af alles schoon gemaakt weer testen weer 68c. Ga windows starten werkt allemaal prima. kijk naar digidoc 79c stressed v-core 1.7 2500 mhz stabiel. oude cpu werd max 60.

Wat kan dit zijn contact is goed. Zou contact HS van de cpu zelf en de core slecht zijn of is me mobo ( Chaintech ZNF-250 ) aan het fukken en klopt de temp gewoon niet k heb al meerdere cpu's gehad geen werd zo heet maar liep dan ook zekers niet stabiel op 70 c al niet en deze met 80 wel :?
Misschien krijgt ie meer volt dan je instelt :?

[ Voor 9% gewijzigd door Mister I op 30-06-2004 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mister I schreef op 30 juni 2004 @ 19:49:
[...]

Misschien krijgt ie meer volt dan je instelt :?
Jah das zo i zo 0.05 meer maar toch zo'n hoge temp haalde ik nog niet eens met een clawhammer 1mb en deze makkelijk dus klopt niet echt :)

Edit mbm geeft 49c idle aan en digidoc 74 !!! dus ik ga ff verders zoekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 30-06-2004 19:55 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online

Beetje heel erg bekend, start ook op met 72 C in de bios op default Volt.
Heb nu een andere cooler op me cpu en het koper word daar 41 C op 1800RPM
't gaat om een Zalman CNPS7000A-Cu. (geheel koper dus).

Misschien een nieuwe bios nodig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter

bios update geprobeerd ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
mr._Anderson schreef op 30 juni 2004 @ 19:56:
[...]

bios update geprobeerd ??
't vervelendste die is nog niet eens uitgebracht door chaintech!
Ik zit echt elke dag even te kijken. (vandaag vergeten :o )

Update
Version : 1.0
Date: 2004/01/16
Note :
Feature :First Release |:(

[ Voor 16% gewijzigd door matinez op 30-06-2004 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Is er dus idd niet en heb wel een beta maar daar geven ze geen support op :( maar de temp van mbm veranderde niet dus die klopt ook al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Astennu schreef op 30 juni 2004 @ 20:02:
Is er dus idd niet en heb wel een beta maar daar geven ze geen support op :( maar de temp van mbm veranderde niet dus die klopt ook al niet.
Ik heb een CM Aerogate tempsensor dan niet op de core liggen, maar wel bijna bij het hard van de core. Beete moeilijk uitteleggen. Maar hij moet daar de juiste temp meten.. hoogstens 5C hoger. dus 41C+5=46C en geen 72C !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SI4live
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09-2024
Chaintech mobo's hebben vaak 'problemen' met het lezen van de temperatuur, had ik ook bij mijn Chantech 7NIL1 nForce 2 mobo :)

[ Voor 13% gewijzigd door SI4live op 30-06-2004 20:11 ]

http://www.swfemedia.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ah maar de andere hadden dat dus niet ( met andere bedoel ik mij 4 vorige a64's ) waarvan ook een NC.

Net volt naar 1.60 gezet geeft 1.63 a 1.65 en nog steeds 76C dus ik ga gewoon vertrouwen op de temp sensor op me heatsink en daar 10c bovenop tellen dan zit ik nu op 48c

Edit:

Hij loopt wel lekker 1.6 volt in bios 2550 mhz strax nog eens verder probeeren.

Nu 2600 @ 1.65 Vind het geen slechte cpu :)

Edit 2

Draait nu 2600 @ 1.7 voor 100% stabiliteid temp @ cooler zijkand 39C zal wel 10 a 15 hoger liggen dus 55c op dit moment vind ik zelf niet slecht maar denk dat me mem er zo mee op houd pc 4000 :)

[ Voor 92% gewijzigd door Astennu op 30-06-2004 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
matinez schreef op 30 juni 2004 @ 20:07:
[...]

Ik heb een CM Aerogate tempsensor dan niet op de core liggen, maar wel bijna bij het hard van de core. Beete moeilijk uitteleggen. Maar hij moet daar de juiste temp meten.. hoogstens 5C hoger. dus 41C+5=46C en geen 72C !!
Ik kom meer van dit soort gevallen tegen moet ik zeggen, en misschien vergis ik me, maar het getal 72 graden komt me wel heel bekend voor. MSI moederborden weet ik zo al, die hebben er veel last van.

Ik denk niet dat je cpu echt zo heet wordt, ik denk echt dat het verholpen gaat worden middels een bios update. Zoniet dan lijkt het me eigenlijk ook dat je systeem niet meer zo stabiel zal zijn op 72graden, en verder zit je dan ook wel in de buurt dat de thermal protection zal ingrijpen en je systeem zal afsluiten. Zit dat niet gewoon in de cpu zelf gebouwd?? Zonder bijkomst van bios...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 22:27

Syzzer

Prutser

Die Thermal protection zit idd in de CPU. Daarnaast hebben veel biossen er ook nog één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Syzzer schreef op 01 juli 2004 @ 02:54:
Die Thermal protection zit idd in de CPU. Daarnaast hebben veel biossen er ook nog één.
Dat dacht ik al.. maar de thermal protection van biossen zijn dus door dit soort fouten eigenlijk alleen maar luxe in mijn ogen (ik bedoel.. goed dat het erop zit, maar als de bios niet in orde is heb je er niet veel aan helaas). Je hoeft je met de latere athlonxp's en de Athlon64's dus al helemaal geen zorgen te maken.

Een mooi voorbeeld..

bij ons thuis draaid ook een AthlonXP 2800+ met barton core.
Deze had in het begin nogal wat kuren.. hij knalde gewoon uit als we hem opstarte... bleek dus uiteindelijk dat de koeler er neit op zat en dat de thermal protection van de processor dus perfect zijn werk heeft gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door mr._Anderson op 01-07-2004 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Volgens mij had de A64 erm wel on die zitten en de XP op het mobo zelf.

Schakeld btw pas in bij 100+c of zo hebben ze bij tomshardware getest

[ Voor 34% gewijzigd door Astennu op 01-07-2004 08:34 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.