[table border=1][tr align=center]
[td align=center bgcolor="#ED6F32"]
Huidig Systeem:[/td]
[/tr][tr][td]
Athlon XP 1800+ (Palomino, 1.53 GHz, 1.75 V) @
1.63 GHz, 1.875 V
Asus A7V266-E mobo
512 mb pc2100
40 GB IBM 60GXP
Radeon 64 MB DDR ViVo
[/][/][tr align=center]
Extra zut:[/td]
[/tr][tr][td]
Koelblok: Thermosonic Thermo-engine, met afgebroken clip. Nieuwe nodig...
Cpu fan: Idiote Delta fan 60 mm stock speed 5500 rpm, heel veel heel veel herrie.
wordt @ 3000 rpm gedraaid (en dan wel stil)
2x antec 8 cm casefan met een weerstandje ertussen.
Het valt mij op dat mijn PSU nu het meeste herrie maakt, met m'n Celeron hiervoor in deze kast was de PSU fan fluisterstil (temperature controlled), maar inmiddels heeft hij het met deze athlonxp kennelijk niet naar zijn zin.
Vroeger zat in dit systeem nog een paar Atlas IV SCSI harddisks en een SCSI controller in. Dat was zeker wat extra stroomverbruik, en die voeding trok dat ook prima. De schijven maakten toen zeker zoveel herrie dat ik de voeding fan niet hoorde.
Echter nu is mijn Athlon XP d00dgegaan

en moet ik iets nieuws hebben.
[/][/]
[tr align=center]
Toekomstig? Systeem:[/td]
[/tr][tr][td]
Socket 754 Athlon 64 3000+: 2.0 GHz en 512 kB @ 2.2 GHz draaien.
Moerderbord dacht ik aan de Sis755 van Asrock, afhankelijk van nog op te zoeken reviews. Die kost niet zoveel en voor het geld dat ik over hou kan ik dan een betere PSU kopen!

Grafische kaart wordt een Radeon 9800 pro of over een half jaar een X800 pro als die dan tenminste voor de 200 euro te krijgen zijn. Ooit komt er nog wel een S-ATA schijfje bij en ook nog wel een DVD brander denk ik.
[/][/]
[tr align=center]
Voeding?[/td]
[/tr][tr][td]
Mijn voeding is nu een Antec PP-303X 300W, geleverd in Antec sx1030B server kast (bekende antraciet zwarte kast met deurtje). Ik voel me nogal vern*kt door Antec omdat een vriend van mij een jaar later dezelfde kast met dezelfde specs kocht en daar zat een veel krachtiger Antec voeding in.
Specs van mijn voeding:
+3.3 volt | +5.0 volt | +12 volt |
14 A | 30 A | 10 A |
3.3 en 5.0 volt samen combined max. 160W
Ik heb 3 vraagjes:
• klopt het dat deze amperages nominale maximum outputs zijn, dat deze waarden volcontinu geleverd moeten kunnen worden door de PSU
Met name het getal van 10 ampere voor 12 volt is erg laag. Ik heb in dit topic no-name voedingen gezien die hier ook 10 ampere hadden staan voor een 200W exemplaar. Op basis van dit getal levert deze voeding slechts 120 Watt aan 12V.
Mijn CPU heeft overklokt een stroomverbruik volgens de pagina met tabellen in de openingspost van 70 watt, de Athlon 64 heeft een TDP van 90 watt, dus er komt 20 watt bij. Dit alles gebeurt voor zover als ik dat gesnapt heb op basis van de 12 volt lijn.
• wie weet van welke spanningen de ATi 9800pro gebruik maakt, en wat de vermogensvraag is?
• heb ik inderdaad een nieuwe voeding nodig?
Als ik het excel sheet gebruik voor de vermogensinschatting kom ik over de 10 ampere op de 12 volt lijn. Maar volgens mij klopt die tabel niet echt door de onderliggende verbruikscijfers: die zijn te hoog, en te laag voor de videokaart.
[/][/]
[
Voor 3% gewijzigd door
mr_a op 05-06-2004 12:33
]
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs