Ok, voor diegenen die alvast wat willen prullen met blaadjes is hier alvast wat, ben nu bezig een wat uitgebreidere tutorial te schrijven voor het maken van bewegende blaadjes (best ingewikkeld nog).
Voor max 6 of max 5.1 met pflow!
Stilstaande blaadjes kun je gewoon positioneren volgens deze pflow tutorial:
http://www.scriptspot.com...w/pflow__Hairy_Teapot.htm
Pflow open je met "6".
Vergt wat aanpassingen:
-maak ipv een haar een blaadje (duh), een manier om het te doen is dit:
Maak een plane (9 verts), daarna aan de 'onderkant' in het midden twee vertices toegevoegen links van die er al zit, dan een nieuwe edge maken tussen de buitenste van de nieuwe twee verts en de middelste vertex van het blaadje. Als het goed is heb je nu een nieuwe 4-sided poly (quad) op die plaats.
Haal de middelste van de onderste verts iets omhoog en selecteer de twee omhoogstaande edges. Verplaats deze met shift+move van het blaadje af, doe dit nog een keer. Maak twee polies aan de onderkant zodat het steeltje dicht is.
Positioneer de vertices zodat het op een blaadje lijkt.
-Gebruik een takje (een beetje vertakt voor het effect) ipv de teapot bij zowel Position Object 01 en Speed by Surface 01.
-Maak nu zo'n zelfde systeem, maar dan voor het voorgaande takje ipv de haar en gebruik nu de boom bij zowel Position Object 01 en Speed by Surface 01.
Zo moet het wel werken. Voor wie nog wat tijd over hebben: animeren kan met de flex modifier, het probleem is alleen om de blaadjes op de juiste positie te houden, maar dat heb ik al bijna voor elkaar.
Ben trouwens nu redelijk op weg met MaxScript om de verbindingen tussen de takken te maken... weer iets in max om me in te verdiepen... is er dan echt geen eind aan dat programma?

Oh, dit ga ik dan dus ook wel gebruiken voor mijn bomen, maar ik vind dat dat ook wel mag na die dagen werk die ik erin gestopt heb, maar goed:
you will be the judge(s).
Heb denk ik ook een maniertje gevonden om met procedurals een mooie boom-, bast-material te maken, dus geen ge@#$ met mapping aangezien dat heel irritant is bij bomen. Later meer.