Leuke discussie !,
Zelf was ik vroeger ook een redelijke audiofiel, ik had B&W matrix 2 monitors en mono eindblokken van Onkyo om lekker uitgebreid naar muziek te luisteren. Later kreeg ik hier steeds minder interesse in, hoofdzakelijk omdat ik overdag al genoeg muziek had gehoord in de auto.
Toen eenmaal de dvd opkwam, heb ik direct zo'n speler aangeschaft omdat ik de beeldkwaliteit van VHS een verschrikking vond. Mijn B&W speakers heb ik als voorspeakers gebruik en 2 infiniti's als achter speaker (die leuke met ingebouwde subwoofer, type vergeten).
Hiermee was ik goed tevreden, totdat ik bij een kennis een subwoofer+satelliet setje hoorde (wat jij melkpakken setjes noemt, vooruit..), die klonk bij films toch beduidend beter dan mijn installatie. Ik denk dat dat door de subwoofer kwam die apart werd aangestuurd ipv de, eigenlijk 4.0 opstelling die ik had staan. Hierna ben ik direct op zoek gegaan naar zo'n setje en heb de, in mijn oren, best klinkende aangeschaft. De jvc th-70r. Dit soort zetjes hebben echt wel normale stemmen die zeker niet raar klinken.
De B&W staan in mijn 2e zithoek voor muziek, hoewel ze weinig gebruikt worden.
Je spreekt over "ontzettend klote geluid" , "melkpaksetjes" e.d. Bedenk echter dat vrijwel geel enkele set echt "klote" of "geweldig" is. De geluidskwaliteit (let wel bij films) is meestal redelijk tot zeer goed. Tuurlijk heb ik ook wel eens een film gezien met een zeer prijzige set (infiniti set van 13.000 euro) en ja dat klink nog wat beter maar niet 12.000 euro meer dan een goed 5.1 setje.
Wat bekabeling en meer van dergelijk "nonsens", ik heb mijn B&W speakers op een cheapo kabeltje zitten. Ooit heb ik van een audiofanaat vriend een Monster en v/d HUL kabel te leen gehad. Met een blind test (oftewel hij en ik wisten niet welke kabel erin zat) konden wij, tot zijn grote verbazing, geen verschil horen. Hi-end audio is vaak een hele berg bullsh.t. Lees hier maar eens :
http://www.breem.nl
Je hebt wat mij betreft gelijk m.b.t. de mensen die kennelijk door ruis/banden/slechte kleuren heen kunnen kijken, die zijn er inderdaad nu ik er even over nadenk.
Wat ik zo mis in dit soort forums is een discussie over het BEELD, het lijkt altijd over geluid te gaan. Laat ik zelf een klein stukje hierover schrijven :
Voordat ik een dvd speler had, had ik een 4:3 tv van 72cm zoals de meesten in Nederland. Hiermee was ik aardig tevreden vooral omdat ik vaak in de USA kom waar ze toen behalve een slechte NTSC standaard ook nog eens achter liepen met tv technologie. Natuurlijk wilde ik dvd's zien zoals ze bedoelt zijn en heb ik direct een breedbeeld tv aangeschaft. Een philips van 82 cm met 100 hz. Hiervan heb ik er 3(!) moeten terugsturen omdat ze kennelijk de technologie nog niet onder controle hadden bij philips. 2 waren er niet recht te krijgen, en 1 had beeldvlekken van een cm of 5 in de hoeken. Uiteindelijk dus een goede gehad maar echt tevreden ben ik er nooit over geweest.
Bij opkomst van de plasma tv viel mij vooral de prijs tegen (toen zo'n 30.000 gulden) en het feit dat ze niet bepaald een egaal beeld hadden. Dit is nu wel o.k. en ook de prijs is aardig naar beneden. Zelf heb ik toen een projectie tv gekocht en wel in duitsland waar ze zo'n 1000 euro goedkoper zijn dan hier. Dit is de Toshiba die je in een eerder posting kan zien staan van 50 inch. Deze heeft component input waardoor je met een goede dvd speler een geweldig beeld krijgt. Verder heeft een projectie tv geen last van pixels zoals bij plasma en is het beeld heel rustig en natuurlijk. Een projector is niet handig in mijn woonkamer die nogal licht is, en ik wil op 1 tv alles kunnen zien, dus geen projector voor fims en nog een tv voor de rest. Deze tv blijft voorlopig totdat de lcd/tft techniek volwassen is en op 130-150cm diagonaal beschikbaar is. De huidige tft/lcd schermen zijn een joke in mijn ogen, erg slecht beeld met smeer effecten.
Mijn laatste stukje en dan hou ik er mee op, als je nu nog aan het lezen bent : bedankt !,
Film geluid bestaat hoofdzakelijk uit :
1-Achtergrond muziek
2-Gesprekken
3-De rest (explosies, brandjes, auto geluiden bij actie b.v.)
Dit is geen audiofiel materiaal en is goed weer te geven op een niet al te prijzige 5.1 set. En muziek luister ik dus op een andere set.
En, niet vergeten aub : bovenstaande is slechts mijn mening.
[
Voor 4% gewijzigd door
Anoniem: 26903 op 23-04-2004 08:20
]