RareAap presenteert:
JURYRAPPORT!
Beter laat dan nooit is een mooi motto!
Ik heb voor elke deelnemer even een verhaaltje geschreven, om het zo objectief mogelijk te houden heb ik de verhalen van de andere juryleden nog bijna niet gelezen (alleen er even overheen gescrolled op weg naar een ander verhaal

). Ik heb geprobeerd er overal wat tips en links bij te zetten, misschien ken je ze al, maar dat maakt niet zoveel uit. Naar voorbeeld van Hymn ook maar wat gezegd over compositie.
Lees ook even de stukjes van de anderen door, daar staan vast ook tips in die je zelf ook kan gebruiken.
Het zal over het algemeen wat negatief klinken, maar dit noemen ze dus opbouwende kritiek

Mocht je er anders over denken dan hoor ik het graag, maar dit is zoals ik het zie en waarschijnlijk heb je er wel wat aan.
Plaatjes in de volgorde zoals ze in het overzichtje van floriske staan. Dit is geen beoordeling. En achteraf ook niet op spelfouten gecontroleerd

Linkjes staan onderaan. Zal binnenkort al mijn links eens sorteren en dan mijn 3D-favourites dir online zetten voor veel meer info.
Mercarra
PLAATJE
Ziet er gelikt uit, het pakje is mooi gedaan. DOF is mooi subtiel, geeft een idee van de schaal en diepte terwijl het niet stoort. Is dat trouwens achteraf gedaan? Want bij de onderste sigaret is de shag blurry terwijl het bloed erboven nog scherp oogt.
Het bloed is heel mooi gedaan alleen vind ik de plaatsing een beetje vreemd: voor mijn gevoel moet het bloed op de linker sigaret wat sporen achterlaten, ook al is het maar een beetje doordat de sigaret een keertje verschoven is. Het linkse bloedspoor houdt abrupt op bij het pakje, wat ook een beetje vreemd is. Misschien zou bloed in het pakje zelf wel aardig zijn geweest.
Je reflecties kloppen niet echt, uitgezonderd die van het marmer. Het pakje reflecteerd veel te veel wat er raar uitziet op de zijkant, en wat reflecteerd er eigenlijk, plastic is n.l. niet te zien. Ook de reflectie van die gouden bandjes om de sigaretten lijkt wat teveel wat de oorzaak zou kunnen zijn van dat het er onrealistisch uitziet op de redelijk realistische sigaretten.
Het witte karton moet denk ik wat scherpere hoeken hebben. De folie is mooi gedaan. De tekst op het pakje lijkt te blurry, maar dat kan ook aan de DOF liggen, ook mis ik de tekst op de sigaretten.
De compositie is minder: het zal er wat beter uitzien als je alles wat naar links opschuift, het is nu vrij druk in de hoek rechtsonder. Ook lopen alle lijnen diagonaal in bijna dezelfde richting, behalve van de rechtse sigaret, waarvan de lijn bijna helemaal verticaal loopt. Ik zelf zou de sigaretten wat meer uit elkaar leggen, misschien eentje steunend op de linkerkant van het pakje en de andere rechts van het pakje, maar wel ten opzichte daarvan wat gedraaid.
Over de belichting en de shaduwen valt niet veel te zeggen, het lijkt allemaal wel te kloppen.
Conclusie: Heel mooi eindresultaat, paar kleine model en materialfoutjes, maar let op de plaatsing/compositie en denk wat praktischer (bloed dat opeens ophoudt e.d.).
Next!
MephistophElos
PLAATJE
Je belichting kan veel beter, zo te zien heb je nu een of twee lichtbronnen en een hoge ambientwaarde, de schaduwen komen zo helemaal niet over. Je kan beter in plaats van die hoge ambient waarde een hele hoop lampen gebruiken met een vage shadow map, zo zijn de schaduwen veel duidelijker. Zit er geen (bump)map op de voorkant van die boeken? Of valt die daar weg omdat er het licht er niet goed opschijnt? Dit is jammer, want voor de rest zien die boeken er heel mooi uit!
Het glaswerk heeft rare wazige vlekken. Is dat specular of is dat een reflectie van het witte papier? Het kan wel, maar het moet veel scherper.
Ook is het wat overbelicht: wat er op het papier staat is helemaal niet meer te zien.
Tafelmaterial is op zich mooi gemaakt, vooral door de bumpmap denk ik. Maar is het nu kunststof of hout? Vooraan lijkt het op een of andere coating terwijl waar de zon op schijnt ik wat houtstructuren zie.
Plankband is leuk gemaakt. Het schrijfblok is wat onrealistisch, het papier is te dik. Ik weet trouwens niet of dat ook je bedoeling was bij de boeken, maar dat maakt niet uit, het lijkt zo net alsof de pagina's af en toe wat verschoven zijn, door het inbinden ofzo, ik hoop in ieder geval niet dat het de bedoeling was om zo de individuele pagina's aan te geven.
De gordijnen kan je beter niet doorschijnend maken. Het lijkt nu net alsof het van halftransparant glas is of anders een heeeeele fijne stof. Ze lijken ook geen dikte te hebben. Ook zit lijkt het alsof er geen glas in de ramen zit, ook door het gebrek aan reflecties denk ik. Als er geen glas in hoort te zitten kan je beter de gordijnen zo maken dat het lijkt alsof ze wat meebewegen met de wind.
Overigens vind ik het gebruik van foto's in renders er alleen goed uitzien als je scene ook daadwerkelijk fotorealistisch is.
Wat ook vaak goed werkt is een subtiele diffuse glow als je heldere/felle vlakken in je render hebt. Zie linkje iets verderop.
Compositie: ik mis iets aan de linkerkant van je plaatje, daar is het te leeg nu en de achtergrondfoto lijkt dit niet op te vullen. Ook het werken met lichte en donkere vlakken in je afbeelding kan het veel beter maken, meer contrast dus, want alles heeft nu zo'n beetje hetzelfde felheid, niets springt er echt uit of staat centraal in je afbeelding.
Conclusie: Op zich heel mooi gemaakt, maar je belichting en de schaduwwerking haalt het geheel naar beneden. Met goede belichting kan het heel realistisch gemaakt worden.
Volgende patient!
RCA
PLAATJE
Eens even kijken...
modeltechnisch valt hier niet veel op aan te merken, behalve dan dat je beter geen booleans kan gebruiken zoals je aan de wire te zien gedaan hebt bij de speaker. Nu geeft het geen zichtbare problemen omdat je achteraf geen meshsmooth hebt hoeven gebruiken (chamferbox?) en het oppervlak ziet er nog mooi vlak uit. Maar doorgaans en vooral bij de wat meer complexere dingen en absoluut bij objecten die vervormen is het geen goed idee om booleans te gebuiken. Dit is gelukkig niet zo'n geval. Ziet er strak uit zo.
Dat iPod dingetje ziet er vreemd uit, maar goed, dat doet ie in het echt ook, maar wat is dat voor reflectie op het schermpje?
Je materials zijn wat minder, ik mis vooral bump en specular maps. Ook is alles direct uit de fabriek geplukt, geen krasje te zien ergens. Je staat er versteld van hoe een vingerafdruk op een glas of wat krassen her en der het realisme kan verhogen. Dit geldt trouwens voor iedereen.
Je belichting is wat minder, ook hier niks wat er echt uitspringt en de schaduwen ogen ook weer raar. Ze zijn ook te scherp, maar goed, volgens gaven shadowmaps problemen bij het glas, of was jij dat niet? Ik denk dat je heel wat meer lights kan gebruiken.
Kijk ook even naar diffuse glow, misschien ook een heeeel lichte grain erop voor het realisme.
Compositie: alles is echt om de camera heen gezet, met de glazen en die iPod in het midden, ook staat de camera loodrecht op de tafel. Kan wel, maar het is wel saai zo. Verschuif de camera bijvoorbeeld eens wat naar rechts en naar boven en verschuif de voorwerpen zodat het niet meer zo uitgestald is. Ook hier niet echt een opvallend centraal punt in je render.
Conclusie: Zit goed in elkaar, maar de belichting en compositie kunnen stukken beter, ook het materiaalgebruik mag nog wat aandacht krijgen.
Kijk bij de eerste link ook even bij de materials section (bij education).
6K
PLAATJE
Een van de dingen die me meteen opviel waren de spijlen van het traphek. Ik denk dat je ze scheef hebt gezet om het idee te geven van een oude zolder, maar normaal gesproken zitten spijlen vast dmv een pen-gat verbinding. Het zou een slordige timmerman zijn geweest die het zo gemaakt zou hebben dat ze zouden kunnen verschuiven zonder compleet doorgebroken te zijn. Ik zie trouwens nu dat je wel een gat hebt gemaakt op de plaats waar die omgevallen spijl zou moeten zitten, misschien niet praktisch genoeg nagedacht? De bumpmap van de spijlen is trouwens ook wat te groot en de te 'diep'.
De handdoeken: vooral de linkse vind ik een mooie texture hebben, maar zoals je zelf waarschijnlijk al weet hangen ze erbij alsof ze met stijfsel behandeld zijn. Volgende keer kan je beter zo'n drie tot vijf keer zoveel polys gebruiken voor de simcloth/reactor simulatie, dat geeft meer realisme.
De kozijnen hebben geen glas erin, zelfs geen mogelijkheid om glas erin te zetten, een normaal kozijn ziet er heel anders uit nl.
De vloer ziet er heel mooi uit met dat licht wat erop valt, maar de trap zelf daarentegen niet. De texture van de treden lijkt wat samengeperst in de richting van de trap en de boom lijkt weer een uitgerekte texture te hebben.
Dat mistige licht geeft wel wat sfeer, maar had misschien wat kleine stofdeeltjes kunnen hebben, bv. dmv. noise. Ook valt er te weinig licht op de binnenkant van het kozijn, aangezien hiet buiten heel licht is (...) zou je verwachten dat er wat licht erop zou vallen. Het zonlicht zelf mag wel wat geliger zijn.
De potten hebben nog een bumpmap nodig, ik weet eigenlijk niet wat ik daar mis.
Dat tikgeval met die balletjes (hoe heet het eigenlijk?) valt mooi op in het zonlicht.
Het spinneweb is goed gelukt. De klok is een leuk detail en is mooi gelukt, alleen is die texture op de gewichten erg fout, uitgerekt en roestig bij klok in goede staat.
Compositie: Aan de linkerkant is het enorm druk terwijl er aan de rechterkant van het kozijn vrijwel niets meer gebeurt. Dat zonlicht had je mooi kunnen gebruiken om wat punten op te lichten (letterlijk en figuurlijk) in je scene.
Conclusie: Best mooi, maar veel kleine foutjes die meteen in het oog springen, dat is jammer. Compositie kan veel beter. De belichting is goed gelukt. Materials hebben nog aandacht nodig. Ik denk dat je op sommige punten heel veel klein detail erin gestopt hebt terwijl je in die tijd beter wat meer detail op groter een vlak had kunnen maken. En praktischer nadenken.
Vreeke1
"The page cannot be found" ...
Bioweb
PLAATJE
Zo te zien heb je bij twee van die drie lichten de schaduwen uitgezet, op deze manier heb je geen diepe schaduwen terwijl die er wel zouden moeten zijn. bijvoorbeeld onder de platenspeler, daar hoort geen licht te komen. Je kan beter zoiets als een dome-of-light gebruiken, of natuurlijk GI of een skylight, maar dat was niet de bedoeling van deze contest. Zijn dat trouwens mental ray caustics of heb je het zelf op een of andere manier gedaan?
Die plastic kap ziet er best goed uit, maar het lijkt erop alsof die kap het licht te weinig breekt, je ziet er alleen een heel klein beetje van bij die rechter poster, misschien de verkeerde IOR waarde, of komt het door het camerastandpunt?
De hoeken van de platenspeler zijn te scherp, een paar keer chamferen doet wonderen (of fillet, ik weet niet meer hoe het heet in Maya).
Die ronde knoppen zien er erg opgeplakt uit, een zwart randje eromheen (gewoon een map) zal al veel schelen zonder dat je echt met de mesh aan de slag hoeft te gaan. Die knop aan de linkerkant zier er daarentegen wel weer goed uit.
De posters/flyers/hoezen zien er goed uit, ook omdat je geen echte foto's hebt gebruikt. Die posters op de achtergrond hebben trouwens echt veel te veel polys voor zoiets vlaks.
Ik mis goede materials, het is nu meer vaak een kleurtje met een aangepaste specular of een reflectie erop, een bumpmap zie ik niet eens, en ook geen krasjes of vuile vlekken voor het realisme.
Compostitie: Leuk. Ziet er evenwichtig uit, maar wat meer contrast mag wel, ook dmv lichtwerking.
Conclusie: Heel leuk, maar je materialen en je belichting kan echt stukken beter. Ook wat meer aandacht voor meshwerk/
CyberHunter
PLAATJE
Ziet er leuk uit. Je zou wat meer met de materials moeten doen, nu is het allemaal vrij simpel, een paar bump en specualar maps zullen al stukken schelen. Het beertje lijkt wat veel te glanzen.
Je dekbed lijkt nu meer op een plane met een noise modifier dan op het echte werk, probeer er eens wat kreukels e.d. in te krijgen.
Jij bent een van de weinige met een goede belichting, zo te zien heb je een soort van dome-of-light toegepast, mooi. Onder de verschillende objecten is het mooi donker zo.
Wel zou het rood en groen minder mogen zijn omdat het zo te zien een nachtscene moet voorstellen, ook iets minder saturation.
DOF geeft een goed idee van de grootte van de scene, al zou het wat minder kunnen zijn, ook zou je je objecen wat moeten verschuiven om de DOF overgang wat soepeler te maken.
Over je mesh valt niet veel te zeggen, het is allemaal heel simpel, maar ziet er wel goed uit.
Compositie: Je hebt nu drie 'stroken' met voorwerpen, in de voorgrond het boek en de ringen rechts onder, in de achtergrond het beertje en de linkse blokes en dan de rest in het midden, het zou beter staan als je het wat meer verspreidt. Ook oogt het allemaal een beetje rommelig, er is geen hoofdpunt, al denk ik dat het het karretje zou moeten zijn, schuif je Jack-in-the-box (Nederlands?) eens wat op.
Conclusie: Op zich heel aardig, maar je materials kunnen veel beter. Volgende keer proberen wat moeilijkere objecten (qua mesh) te maken. Let om de plaatsing van je voorwerpen. Belichting is goed.
Floriske.nl
PLAATJE
Je ketting is uiteindelijk toch nog mooi gelukt, alleen de ring ziet er nog steeds een beetje vreemd uit. Ik weet niet of het door de omgeving komt of niet, want je aansteker ziet er namelijk wel behoorlijk realistisch uit. De ring is te grijs ofzo, het lijkt meer op een environment map dan op raytrace.
De texture op je tafel is een beetje onduidelijk, maar doet niet af aan het geheel. Een lichte bump zou het denk ik af maken.
Je paperclips zijn te dun, in het echte zijn ze wat dikker. De flesjes zijn goed gelukt, al lijkt de reflectie op het rechter flesje wat dof.
Probeer eens wat te oefenen met het zelf maken van textures in photoshop, niet dat het hier erg is, maar alles is zo te zien of ingescand of uit een van de max matlibs. Als je verder wil gaan in 3D is dat zeker een van de dingen die je moet kunnen.
De rand om het knopje van je monitor kan veel scherper. Ah, zo te zien heb je er aan gedacht wat er op je monitor te zien is een self illumination mee te geven, anders zie je schaduwen op je beeld, een veelgemaakte fout.
Zo te zien heb je mooi een dome-of-light toegepast, ziet er goed uit.
Ook is de tekst aan de onderkant goed (3D Contest...), niet te opvallend, maar wel duidelijk. Die streep maakt het wel stijlvol. Veel mensen laten de tekst heel erg opvallen, maar dat haalt juist de aandacht weg van waar het om gaat.
Compositie: Goed. Het beeldje is heel duidelijk het centrale punt, de plaatsing van de rest maakt het een levendig geheel. De aansteker had wel iets gedraaid mogen zijn ten opzichte van de pen. Je zou eens kunnen proberen het beeldje wat meer op te laten vallen door wat meer licht erop te laten vallen.
Conclusie: Goed eindresultaat. Kijk nog even naar het maken van textures en materials.
Krusher
PLAATJE
Wat is dat eigenlijk op de achtergrond? Het ziet er in ieder geval heel erg undersampled/JPEG-achtig uit. De glazen zijn wat melkachtig, maar zien er verder goed uit op die rare grijze vlek aan de onderkant na, waarschijnlijk komt dat door de schaduwwerking van de waxinelichtjes, maar goed. Je CD-doosje ziet er wat kartelig uit aan de bovenkant.
De reflecties in 't algemeen kloppen niet helemaal, gebruik je wel falloff met fresnel?
En is je DOF naderhand met PS toegevoegd? Dit omdat ik het niet terug zie in wat je dor de glazen heen ziet en omdat de rand van de tafel met het ding op de achtergrond ook wat blur heeft, maar daarboven weer niet.
De autosleutel mag wel wat karteliger.
Je vlammen kan je denk ik beter gewoon van een plane maken met een opacity map met de output een heel stuk hoger zodat je vlammetje ook reflecteerd in het glas. Nu ziet het eruit als een papiertje op een stokje. Het aluminiummateriaal van de waxinelichtjes is goed gelukt. Dit geldt ook voor de material van de tafel.
Je schaduwen komen helemaal niet over, ik zie wel wat vage vlekken maar echte schaduwen zie ik niet.
Verder valt er niet zo veel op te merken, er staat namelijk niet zoveel in je scene.
Compositie: Best goed, alleen verstoort die paarse ring het geheel, met deze weg en met iets meer inzoomen op je objecten ziet het er al een stuk beter uit. Of plaats die ring iets meer naar het midden. Ook is het bovenin nu te leeg.
Conclusie: Over het algemeen aardig, maar ik mis een beetje het detailwerk; de volgende keer iets mee aandacht besteden aan mesh-editing. Reflecties kloppen niet helemaal.
Offtopic: in wat voor General Motors bak past die sleutel eigenlijk?
R-ev0
PLAATJE
Plaatje was eerst offline, maar doet het gelukkig nu weer.
Hier valt natuurlijk niet veel over te zeggen, hij was nog niet af geloof ik, excuses als het wel zo was. Maar goed. DOF is niet goed zo, als je het achteraf (post) wilt doen dan kan dat bijvoorbeeld door alles apart te renderen, verschillende passes. Wat je beter kan doen is een z-depth pass maken (ff opzoeken in je helpfile, is iig een standaard optie bij je render dialog) en dan in Photoshop 8 (CS) de filter Lens Blur (zo heet het geloof ik) gebruiken, die Z-depth pass kun je daarin invoeren en daarmee kun je heel aardig DOF heel snel simuleren. Je hebt nog geen schaduwen, probeer eens te werken met een dome-of-light. Textures zijn niet slecht, maar probeer ze door te laten lopen, de tafelrand heeft nu geen samenhang met de bovenkant, even naar UVW mapping kijken. Denk aan het chamferen van je randen voor het realisme, hoeken zijn zelden heel scherp, er is vrijwel altijd een zichtbare 'overgang', kijk maar eens om je heen. Lees ook even de compositieverhaaltjes door. Maar zeker geen slecht begin!
Dark Blue
PLAATJE
Ik dacht eerst dat je een spiegel had in het midden, totdat ik erachter kwam dat er helemaal niks gespiegeld werd. Zal wel door je eerste renders komen.
Deze oogt ook nog niet helemaal af, maar dat weet je zelf ook wel.
Het snoer van de muis is ook wat hoekig, ik weet niet hoe het in C4D zit, maar je zal vast wel een optie hebben om iets langs een spline te latn lopen, of om een spline dik te renderen. Daarmee kan je wat soepelere vormen maken en het is ideaal voor zo'n snoertje. De monitorvoet is nog een beetje hoekig. Je deur heeft geen schildplaatje rond de klink. Achterste muur is wit en het plafond is zwart, hoort dat? Dat witte scherm lijkt wat teveel te reflecteren. Let ook op het gebruik van echte foto's in CG scenes, dat ziet er meestal niet uit. Belichting is GI? Ook even dome-of-light proberen als dat zo is. Die klapper/Dat boek op de voorgrond is vrij aardig gelukt.
Compositie: Beetje saai zo. Het is heel erg druk aan de linkerkant. En het witte vlak stoort erg.
Conclusie: Niet slecht aangezien je net begonnen bent met C4D. Compositie kan beter.
D-Tox
PLAATJE
Nu, ik zal het maar meteen zeggen: als het je bedoeling was om het effect van een oude slechte foto te evenaren dan is het je gelukt. Ik weet dat je het niet meer wilt horen, maar ik denk dat het hier wel even bij hoort om het compleet te maken. Probeer je renders wat scherper te maken, dat is meestal veel mooier, dit zeg ik niet om je te irriteren.
Goed. De was in je lavalamp mag wel wat ronder en vloeiender. Verder ziet het er mooi uit. Alleen: hoe komt dat rode licht daar aan de voorkant? Dat kan niet van de lamp zelf zijn.
Ik mis de knopjes op je monitor. De weekaatsing van rode licht op je scherm zelf ziet er natuurlijk uit (mits het een TFT is).
het stopcontact ziet er wat te 'meshsmooth' uit, als je begrijpt wat ik bedoel, ik denk dat de binnenste hoeken een stuk scherper mogen. Tafel ziet er heel goed uit. Ook loopt je map mooi door. Het kopje ziet er nog te nep uit voor zijn omgeving.
et boek is te veel te hoekig. Het mannetje is aardig, maar valt helemaal niet op zo.
De muursteunen komen ook realitisch over. Het gebruik van de foto's kan hier wel.
De belichting, je schaduwen zijn veel te donker, je had desnoods even wat ambient light toe kunnen passen om het wat lichter te maken. Probeer ook wat op je hoeveelheid polys te letten, sommige voorwerpen hebben gruwelijk veel polys terwijl anderen er veel te weinig hebben.
Oh, en last but not least, laat dat 'D-TOX' wat minder opvallen, je nick hoort niet de aandacht van het plaatje af te leiden.
Compositie: Je beeldscherm had je beter in het midden kunnen plaatsen, of wat er op te zien is ook een warme kleur geven. Nu is het allemaal warm met ineens een kwak blauw aan de rechterkant, kan wel, maar hier past het niet. De monitor in het midden en de lavalamp ervoor zetten zal een mooi contrast geven.
Conclusie: Best goed, maar je kan veel beter, zeker door een betere compositie toe te passen en door op het kleurgebruik te letten. Je belichting is nog een beetje vreemd op sommige plekken.
Paar linkjes die van toepassing zijn:
Handig om even helemaal door te lezen
-
linkje over reflecties
-
linkje over diffuse glow
linkje over reflecties, belichting en compositie (heel goed)
Kijk bij tutorials, eerste twee 'notes', compositie e.d.
Misschien wel handig, klein stukje over IOR
JUIST, dit is dus de laatste keer dat ik zo'n werkstuk uit ga poepen, volgende keer moeten jullie het maar doen met steekwoorden

Hopelijk hebben jullie er iets aan, want daar gaat het natuurlijk om.
[
Voor 4% gewijzigd door
Anoniem: 77157 op 24-03-2004 00:28
. Reden: Linkjes naar de plaatjes erbij gezet. ]