Ik zag weinig verschil tussen Fine en super fine.. maar dat kan ook door m'n 16bit voodoo komen
Verwijderd
Vraag1: Kun je de camera op een of andere manier ook gebruiken als webcam?
Vraag2: Is de camera aan een laptop te koppelen zodat de filmpjes die je maakt rechtstreeks op je laptop gesaved worden?
Met de standaard software die bijgeleverd wordt kun je wel foto's maken terwijl de camera aangesloten is aan de pc/laptop, maar een filmoptie heb ik niet kunnen ontdekken.
Edit: zojuist via een ander topic het programma Softcam gevonden. Jammer dat het zo omslachtig werkt, maar voor een webcam is 't prima te doen.
Vraag2: Is de camera aan een laptop te koppelen zodat de filmpjes die je maakt rechtstreeks op je laptop gesaved worden?
Met de standaard software die bijgeleverd wordt kun je wel foto's maken terwijl de camera aangesloten is aan de pc/laptop, maar een filmoptie heb ik niet kunnen ontdekken.
Edit: zojuist via een ander topic het programma Softcam gevonden. Jammer dat het zo omslachtig werkt, maar voor een webcam is 't prima te doen.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 15:31 ]
Ik heb de camera inmiddels een paar maanden... (sinds juni/juli ergens).
Erg handig datie ook mee de Arena in kon (ik werd niet gecontroleerd, maar er werd om mij heen gezegd dat 4 MP de grens is.... gelukkig heeft deze 10x zoom
.. de mensen om mij heen waren zichtbaar jaloers, omdat bij hun de camera ingenomen was
)..
Anyway, erg leuk allemaal... MAAARRR...
Ik kwam er gister achter (ik had al even het vermoeden) dat de motor voor het zoomen nogal wat herrie is gaan maken. Eerst hoorde je bij filmpjes een zacht gebrom op de achtergrond en was eigenlijk het geluid van het zoomknopje harder, maar nu heeft het geluid van de motor de overhand
. En da's toch niet helemaal de bedoeling...
Heeft iemand anders dit ook?
Als dit garantie wordt, is het altijd zo jammer dat je je camera weer eeuwen kwijt bent, maargoed.
Oja, en nog iets... naast de functietoets zitten van die bobbeltjes (15 stuks om precies te zijn). Zo van: "Doe hier je duim!
". Als ik mijn duim daar dus doe, dan hoor je soms de body "uitdeuken" (een klik-geluid), maargoed, da's niet zo heel irritant.
Erg handig datie ook mee de Arena in kon (ik werd niet gecontroleerd, maar er werd om mij heen gezegd dat 4 MP de grens is.... gelukkig heeft deze 10x zoom
Anyway, erg leuk allemaal... MAAARRR...
Ik kwam er gister achter (ik had al even het vermoeden) dat de motor voor het zoomen nogal wat herrie is gaan maken. Eerst hoorde je bij filmpjes een zacht gebrom op de achtergrond en was eigenlijk het geluid van het zoomknopje harder, maar nu heeft het geluid van de motor de overhand
Heeft iemand anders dit ook?
Als dit garantie wordt, is het altijd zo jammer dat je je camera weer eeuwen kwijt bent, maargoed.
Oja, en nog iets... naast de functietoets zitten van die bobbeltjes (15 stuks om precies te zijn). Zo van: "Doe hier je duim!

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Mja, viel mij ook op.. normale zoom is perfect, maar in video modus gaat ie een soort kraak achtig geluid maken. Boeit me echter niet zoveel
Het lijkt bij mij net of ik naar een bandje zonder Dolby A,B,C,D,ESponge schreef op 02 oktober 2004 @ 11:52:
Mja, viel mij ook op.. normale zoom is perfect, maar in video modus gaat ie een soort kraak achtig geluid maken. Boeit me echter niet zoveel
Verder is het geluid wel okee.. Het is natuurlijk geen videocamera (al lijkt het soms van wel, want de kwaliteit van het beeld is echt super
Verwijderd
ik heb toch erge twijfels bij deze camera, het scherm is vrij klein en er zijn andere cameras die veel meer bieden voor minder geld. B.v. Panasonic Lumix DMC-FZ3 / Minolta Dimage Z2
Mja, beetje onderbouwing mag wel ? 
* Sponge is dik tevreden, en gebruikt hem sinds Mei.
Die manuele focus waardeer ik ook steeds meer.. kan ik perfect door de hor voor m'n raam heen foto's schieten
* Sponge is dik tevreden, en gebruikt hem sinds Mei.
Die manuele focus waardeer ik ook steeds meer.. kan ik perfect door de hor voor m'n raam heen foto's schieten
Verwijderd
Vraagje:
Op het moment dat ik een stukje (niet 10x) ingezoomt ben en ik met de hand scherp wil stellen dan lukt mij dat niet omdat ie niet dichterbij wil gaat dan 1 meter. Als ik op dit moment de autofocus aanzet dan lukt het de camera zelf wel. (ik krijg een groen vakje en de foto is scherp)
Is er nog iemand die dit geconstateerd heeft?
Op het moment dat ik een stukje (niet 10x) ingezoomt ben en ik met de hand scherp wil stellen dan lukt mij dat niet omdat ie niet dichterbij wil gaat dan 1 meter. Als ik op dit moment de autofocus aanzet dan lukt het de camera zelf wel. (ik krijg een groen vakje en de foto is scherp)
Klopt, heb ik ook gemerkt. Zodra je van volledig wide-angle af bent wil die niet meer handmatig focussen op minder dan een meter.Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 23:32:
Vraagje:
Je kan hem trouwens wel 'focus-locken' door de autofocus te gebruiken en op 'manual focus' te duwen terwijl je de sluiter half indrukt.
Ik heb trouwens gisteren pas het toestel gekocht. Mijn eerste foto's staan op:
http://www.sandernijdam.nl/temp/
[ Voor 10% gewijzigd door sandeman op 10-10-2004 11:48 ]
Ik denk dat ik dit ding ga kopen als ik 600 euro heb (cam+1GB+versteviging(extensiering, zonnekap, uv-filter)), maar ik heb nog twee vraagjes over onderwerpen waar deze cam volgens andere fora en reviews niet zo heel goed in zou zijn. Mijn vraag is dus hoe het beestje presteert bij:
- weinig licht
- hoge ISO waarden
Ik doe namelijk veel aan concertfotografie, en mijn huidige Olympus C2040z komt wat dat betreft nogal wat tekort (zoomt niet ver genoeg, te lange sluitervertraging, behoorlijk veel ruis @ ISO400, geen IS...). Ik heb inmiddels zo'n 4000 concertfoto's gemaakt met mijn 2040z waarvan een groot aantal met extreem weinig licht (donkere punkzaaltjes e.d.), dus ik heb op zich wel ervaring met dergelijke situaties.
Nog een functie die ik erg makkelijk vind op mijn Olympus, en waarvan ik niet weet of die op de S1 zit is het 'bevestigen' van het opslaan van een foto. Mijn Olympus vraagt na het maken van elke foto of ik deze op wil slaan of niet, en dat scheelt heel erg veel uitzoekwerk thuis. Ik denk dat ik 2/3 van de foto's niet opsla, vooral als de artiest veel beweegt op het podium en ik dmv de sluitervertraging zodoende net een moment mis. Op meerdaagse festivals heb ik zo aan 64 + 128 MB (450 foto's, 15 a 20 per artiest) genoeg, en kan ik de foto's binnen een uur op Internet zetten omdat ik slechts enkele foto's weg moet gooien.
Weet iemand of deze functie ook op de S1 zit?
- weinig licht
- hoge ISO waarden
Ik doe namelijk veel aan concertfotografie, en mijn huidige Olympus C2040z komt wat dat betreft nogal wat tekort (zoomt niet ver genoeg, te lange sluitervertraging, behoorlijk veel ruis @ ISO400, geen IS...). Ik heb inmiddels zo'n 4000 concertfoto's gemaakt met mijn 2040z waarvan een groot aantal met extreem weinig licht (donkere punkzaaltjes e.d.), dus ik heb op zich wel ervaring met dergelijke situaties.
Nog een functie die ik erg makkelijk vind op mijn Olympus, en waarvan ik niet weet of die op de S1 zit is het 'bevestigen' van het opslaan van een foto. Mijn Olympus vraagt na het maken van elke foto of ik deze op wil slaan of niet, en dat scheelt heel erg veel uitzoekwerk thuis. Ik denk dat ik 2/3 van de foto's niet opsla, vooral als de artiest veel beweegt op het podium en ik dmv de sluitervertraging zodoende net een moment mis. Op meerdaagse festivals heb ik zo aan 64 + 128 MB (450 foto's, 15 a 20 per artiest) genoeg, en kan ik de foto's binnen een uur op Internet zetten omdat ik slechts enkele foto's weg moet gooien.
Weet iemand of deze functie ook op de S1 zit?
...And the world goes on racing, like the world always will...
Ik lees vaak dat de S1 te zachte kleuren geeft en niet echt scherp is, maar deze foto's vind ik wat dat betreft echt geweldig! Ik krijg bij het bekijken van deze foto's het gevoel dat ik de vacht van de dieren aan kan raken! Heb je misschien meer info over de foto's? In welke res zijn ze geschoten, welke jpeg-modus, welke brandpuntsafstand, diafragma, ISO waarde, witbalans?Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 20:26:
ff 3 foto's posten, gemaakt in Antwerpen. Foto van de apen gemaakt achter glas.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Die bevestig-functie zit er niet op. Wel kan je als de foto nog in beeld is (vanwege een ingestelde tijd of omdat je de sluiter nog vast hebt) met twee drukken op een knop de foto meteen wissen.Parlor_Inventor schreef op 11 oktober 2004 @ 16:46:
Mijn vraag is dus hoe het beestje presteert bij:
- weinig licht
- hoge ISO waarden
Ik doe namelijk veel aan concertfotografie, en mijn huidige Olympus C2040z komt wat dat betreft nogal wat tekort.
Nog een functie die ik erg makkelijk vind op mijn Olympus, en waarvan ik niet weet of die op de S1 zit is het 'bevestigen' van het opslaan van een foto.
Over het weinig licht: ik neem aan dat je bij een concert meestal op een vaste afstand van het podium staat? In dat geval hoef je maar 1 keer scherp te stellen (manual focus of focus lock) en je krijgt daarna snel scherpe foto's bij weinig licht.
De iso-200 en 400 hebben inderdaad redelijk veel ruis, maar dat kan je met bijvoorbeeld Noise Ninja er goed uit filteren zoals ik gisteren heb geprobeerd:

Verwijderd
Ze zijn in hoogste res geschoten, 2048*1536Parlor_Inventor schreef op 11 oktober 2004 @ 21:15:
[...]
Ik lees vaak dat de S1 te zachte kleuren geeft en niet echt scherp is, maar deze foto's vind ik wat dat betreft echt geweldig! Ik krijg bij het bekijken van deze foto's het gevoel dat ik de vacht van de dieren aan kan raken! Heb je misschien meer info over de foto's? In welke res zijn ze geschoten, welke jpeg-modus, welke brandpuntsafstand, diafragma, ISO waarde, witbalans?
Welke waarden kan ik helaas niet controleren, zit tussen 2 comps in, en degene waar ik nu achter zit heeft de Canon apps niet, dit is nl. de comp van mijn ouders.
Als je nog meer foto's wilt zien: http://www.kremo.demon.nl/foto.html (reiger en foto's van Ijmuiden aangepast in Photoshop vanwege overbelichting en onscherpte, rest is zo uit camera gekomen)
Ik merk zelf dat af en toe de kleuren niet echt lekker uit komenVerwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 21:33:
[...]
Ze zijn in hoogste res geschoten, 2048*1536
Welke waarden kan ik helaas niet controleren, zit tussen 2 comps in, en degene waar ik nu achter zit heeft de Canon apps niet, dit is nl. de comp van mijn ouders.
Als je nog meer foto's wilt zien: http://www.kremo.demon.nl/foto.html (reiger en foto's van Ijmuiden aangepast in Photoshop vanwege overbelichting en onscherpte, rest is zo uit camera gekomen)
http://fotos.gelebanaan.nl Voor al de foto's in de dierentuin zijn beetje kleurloos of juist de veel kleur wat ook niet echt klopt.
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
Mijn Canon A60 van net iets meer dan een jaar geleden is overleden
(E18 fout, zand in de lens, ja ik heb hem opengeschroefd omdat 150 euri's reparatie niet opwegen tegen een nieuwe A75 voor 195 euro, maar dat was niet succesvol (gebroken plastic ed)), en ik heb na lang twijfelen een S1 gekocht.
Mijn keuzes waren dus de A75, de S1 IS, of de Z2/Z3 van Konica Minolta. De A75 en de Z2 vielen eigenlijk gelijk al af, omdat daar het enige echte voordeel de prijs van zou zijn, en ik nu wel eens echt iets beters wou. S1 vs Z3 dus. Er zijn een aantal voordelen van de Z3 tov de S1 (4MP ipv 3, 12x zoom ipv 10, USB 2.0 ipv 1.x, live histogram ipv alleen na het nemen van de foto, flitser die je eruit moet halen ipv een die zelf op-popt (kan goed stuk gaan)), maar ook een aantal nadelen (veel minder ruis tov de Z3, draaibaar LCD-scherm ipv vast, CF ipv SD (ik had al CF-kaartjes)). Ik heb uiteindelijk toch voor de S1 gekozen, omdat dat ruis-verhaal (en ook zichtbaar in de voorbeeldfotos hier en daar) toch wel een erg groot nadeel is.
Maar nu heb ik weer een nadeel met de S1
De eerste die ik had, had een rooie punt in de CCD, en heb ik teruggebracht, om de tweede aan te treffen, die een witte punt had
. De voorraad was daarna helaas op, en moet ik even wachten op de nieuwe lading, op zoek naar een exemplaar zonder stukke pixels in de CCD.
Mijn keuzes waren dus de A75, de S1 IS, of de Z2/Z3 van Konica Minolta. De A75 en de Z2 vielen eigenlijk gelijk al af, omdat daar het enige echte voordeel de prijs van zou zijn, en ik nu wel eens echt iets beters wou. S1 vs Z3 dus. Er zijn een aantal voordelen van de Z3 tov de S1 (4MP ipv 3, 12x zoom ipv 10, USB 2.0 ipv 1.x, live histogram ipv alleen na het nemen van de foto, flitser die je eruit moet halen ipv een die zelf op-popt (kan goed stuk gaan)), maar ook een aantal nadelen (veel minder ruis tov de Z3, draaibaar LCD-scherm ipv vast, CF ipv SD (ik had al CF-kaartjes)). Ik heb uiteindelijk toch voor de S1 gekozen, omdat dat ruis-verhaal (en ook zichtbaar in de voorbeeldfotos hier en daar) toch wel een erg groot nadeel is.
Maar nu heb ik weer een nadeel met de S1
En de 3e (van de Mediamarkt voor 429,-) is wel goed
Zo, goedkoop is anders. Ergens in juli kocht ik 'm voor niet veel meer.
Ja, 388 nu bij PCwebwinkel & ITwebwinkel, en 389 bij Cameranu.nl ... Buitenland nog niet eens gechecked..Chief.NET schreef op 29 oktober 2004 @ 08:23:
[...]
Zo, goedkoop is anders. Ergens in juli kocht ik 'm voor niet veel meer.
Maar goed, ik ben blij, de eerste 2 hadden dus dooie pixels in de CCD, en ben ik blij 30 euri's meer betaald te hebben en de mogelijkheid gehad te hebben hem te kunnen testen (ik mag um nog steeds binnen 13 dagen inleveren, wat ik niet van plan ben te doen). Plus een mooie korting op het tasje (Samsonite Trekking)
Verwijderd
Ik heb mijn S1 IS ongeveer en maand geleden gekocht en toen was ie 388 bij Digitalstreet in Beuningen. Monenteel is daar 385,--. Moet je maar eens zoeken op deze winkel, zowel bij kieskeurig.nl als op tweaker.net is iedereen heel erg positief over deze winkel.
Ze hebben ook een gewone winkel en leveren gratis bij vooruit betaling.
Ik heb er toen een aanbiedingen pakket bijgekocht van 4 accu's een snellader, een extra geheugen kaart en een schoonmaakset voor de lens. Totaal kost dat op dit moment 462,--
www.digitalstreet.nl
Ze hebben ook een gewone winkel en leveren gratis bij vooruit betaling.
Ik heb er toen een aanbiedingen pakket bijgekocht van 4 accu's een snellader, een extra geheugen kaart en een schoonmaakset voor de lens. Totaal kost dat op dit moment 462,--
www.digitalstreet.nl
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2004 21:03 ]
Hoe is de fotokwaliteit eigenlijk vergeleken met een PowerShot A95 camera?
Verwijderd
Ik heb um nu zelf ruim een half jaar en moet zeggen het schiet perfecte plaatjes. Echter vind ik wederom zoals bij de vorige versies dat de batterijen het zo zwaar maken... teminste als je het ding om je nek hebt hangen. Zelf heb ik er nu meer dan 2.500 images mee geschoten en zal deze zekers nog even blijven gebruiken maar er zitten zoveel mogelijkheden op dat ik de kluts daar een beetje van kwijt ben... maar who cares...
Verwijderd
Kan ik niet bepalen, ik heb nl niet een A95 en een S1 IS , maar ik weet wel dat een A95 5MP foto's kan schieten t.o.v. 3.2 MP. Maar ja, zoals je weet heeft het aantal MP niet veel met de kwaliteit te maken, maar meer met afdruk op grotere formaten.Ripley schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 21:39:
Hoe is de fotokwaliteit eigenlijk vergeleken met een PowerShot A95 camera?
Ik heb hem gisteren opgehaald 
Ik ben er redelijk over te spreken, alleen het focusen op telestand bij weinig licht valt me vies tegen. Je hebt echt heeel erg veel contrast nodig om goed te kunnen scherpstellen. Iemand tips hiervoor?
Vrijdag en zaterdag zal ik het beestje aan een zware test onderwerpen bij een concert. De perskaart is inmiddels geregeld dus ik zit eersterangs
. Ik durf het nog niet aan om alleen mijn S1 hiervoor te gebruiken, dus ik zal zeker mijn Olympus C2040z ook meenemen, omdat ik die erg goed ken, vooral in moeilijke omstandigheden als bij een concert.
Ik zal hier zaterdag of zondag wel een paar fotootjes neerzetten.
Ik ben er redelijk over te spreken, alleen het focusen op telestand bij weinig licht valt me vies tegen. Je hebt echt heeel erg veel contrast nodig om goed te kunnen scherpstellen. Iemand tips hiervoor?
Vrijdag en zaterdag zal ik het beestje aan een zware test onderwerpen bij een concert. De perskaart is inmiddels geregeld dus ik zit eersterangs
Verwijderd
Jep, het focussen is echt matig helaas. Daar baal ik nogal van. Ik houd me ook aanbevolen voor tips. Upgrade vand e firmware schijn in ieder geval te helpen!Parlor_Inventor schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:11:
Vrijdag en zaterdag zal ik het beestje aan een zware test onderwerpen bij een concert. De perskaart is inmiddels geregeld dus ik zit eersterangs. Ik durf het nog niet aan om alleen mijn S1 hiervoor te gebruiken, dus ik zal zeker mijn Olympus C2040z ook meenemen, omdat ik die erg goed ken, vooral in moeilijke omstandigheden als bij een concert.
Verwijderd
Mail; akroezen@planet.nl
Verwijderd
Waarom doe je hem weg, heb je daar ene reden voor? En wil je die met je medetwiekers delen?
Verwijderd
De reden is dat hij mij toch nog iets te groot is, ik had hem mee naar turkye en dan is het toch iedere keer van waar moet ik er nou mee heen dus heb ik mij een beetje vergist in de groote.
Nu koop ik een kleiner toestel en moet ik ook mijn zoom missen.Maar ja!
ik wil hem nu dus in mijn broekzak kunnen hebben.
Zie ook mijn Site http://vanillakoyak.fotopic.net/
Nu koop ik een kleiner toestel en moet ik ook mijn zoom missen.Maar ja!
ik wil hem nu dus in mijn broekzak kunnen hebben.
Zie ook mijn Site http://vanillakoyak.fotopic.net/
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 14:15 ]
Ik denk dat ik inmiddels al een oplossing voor dit probleem heb gevonden. In groothoekstand scherpstellen, vervolgens de cam op Manual Focus zetten zodat het scherpstelpunt wordt vastgehouden, en daarna inzoomen. Met de supersnelle zoom van het beestje hoop ik dat dat gaat lukken. Maar morgen kan ik het pas echt in de praktijk gaan testen.....Parlor_Inventor schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:11:
Er was toch ook een verhaal dat je ook met een LED-je of een zaklamp iets kan doen? Iemand híér ervaring mee??
Verwijderd
Ik vind de flits nogal fel van de S1
Van de canon powershot A60 weet ik dat je de flits sterkte in kan stellen. Bij de S1 heb ik die mogelijkheid nog niet kunnen vinden. Kijk ik ergens overheen?
Van de canon powershot A60 weet ik dat je de flits sterkte in kan stellen. Bij de S1 heb ik die mogelijkheid nog niet kunnen vinden. Kijk ik ergens overheen?
Ja, dit is mogelijk. Volgens mij uit m'n hoofd als je op "function" drukt, en dan iets van 5-6x naarbeneden drukt. Daar kan je het instellen.Verwijderd schreef op zondag 19 december 2004 @ 00:06:
Ik vind de flits nogal fel van de S1
Als het scherpstellen bij mij niet lukt op een bepaald voorwerp dan pak ik een voorwerp dat op dezelfde afstand staat en stel hem daar op scherp. Daarna maak ik de foto van het voorwerp dat ik wil hebben. Het kost alleen even wat meer tijd.Parlor_Inventor schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:41:
[...]
Ik denk dat ik inmiddels al een oplossing voor dit probleem heb gevonden. In groothoekstand scherpstellen, vervolgens de cam op Manual Focus zetten zodat het scherpstelpunt wordt vastgehouden, en daarna inzoomen. Met de supersnelle zoom van het beestje hoop ik dat dat gaat lukken. Maar morgen kan ik het pas echt in de praktijk gaan testen.....
Ik ben van plan deze camera te kopen, maar zit toch nog met enkele vraagtekens.
Met name over hoe goed/makkelijke je macro foto's kan maken met deze cam ik heb hier nog al wat tegenstrijdige berichten over gelezen.
En tevens ook het problem met de auto-focus in tele stand. Werkt de methode van scherpstellen in wide stand, dan op MF zetten, en vervolgens inzoomen en foto maken goed?
Wie o wie weet raad voor mij
Met name over hoe goed/makkelijke je macro foto's kan maken met deze cam ik heb hier nog al wat tegenstrijdige berichten over gelezen.
En tevens ook het problem met de auto-focus in tele stand. Werkt de methode van scherpstellen in wide stand, dan op MF zetten, en vervolgens inzoomen en foto maken goed?
Wie o wie weet raad voor mij
Verwijderd
Deze optie werkt niet in de Auto stand. In ieder geval wel in de P-stand.Sponge schreef op zondag 19 december 2004 @ 10:18:
[...]
Ja, dit is mogelijk. Volgens mij uit m'n hoofd als je op "function" drukt, en dan iets van 5-6x naarbeneden drukt. Daar kan je het instellen.
Hm. Ik heb gisteren een lang bericht naar Canon gestuurd, over 2 dingen. 1 ding is niet interessant, en de andere ging over mogelijk RAW support net zoals die gehackte Minolta Z2 (alleen dan wat netter verwoord, uiteraard)
Your comments are noted and will be passed along to the appropriate
party.
Thank you for taking the time to write. There is no planned RAW support
with the camera unfortunately.
Ik zit er ook over te denken deze camera in februari aan te schaffen, maar betwijfel of ik hier goed aan doe. De reden waarom ik twijfel is de purple frigging (oid) en de macro stand.. iemand die daar meer info over heeft? Want die foto sites laten soms wel foto's zien, maar ja das niet echt standaard "gebruiker" zegmaar.
En de zoom? Is die goed? T kan wel 10x zijn maar ist wel scherp enzo? (Wil bijv de maan graag fotograveren).
En de zoom? Is die goed? T kan wel 10x zijn maar ist wel scherp enzo? (Wil bijv de maan graag fotograveren).
[ Voor 18% gewijzigd door Dennahz op 22-12-2004 23:37 ]
Verwijderd
Purple fringring blijf je houden bij een dergelijk zoombereik (en te weinig geld voor een SLR), maar door met je diafragma te spelen kan je het ergste zonder veel problemen weghalen. Macro stand, ja die zit er niet op. Ik moet ook nog een beetje uitvinden hoe ik het makkelijkst macros kan maken...Dennahz schreef op woensdag 22 december 2004 @ 23:35:
Ik zit er ook over te denken deze camera in februari aan te schaffen, maar betwijfel of ik hier goed aan doe. De reden waarom ik twijfel is de purple frigging (oid) en de macro stand.. iemand die daar meer info over heeft? Want die foto sites laten soms wel foto's zien, maar ja das niet echt standaard "gebruiker" zegmaar.
Geloof me, het is echt een heerlijke camera hoor!
Ja het lijkt me ook een super camera, maar die macro functie zal ik toch echt gaan missen.. maar ja de zoom daarintegen is weer super.. dus zal er nog even over nadenken 
Heb je misschien wat mooie zoom / macro foto's?
De focus van de camera gaat wel tot 10 cm.Dennahz schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 01:20:
Ja het lijkt me ook een super camera, maar die macro functie zal ik toch echt gaan missen.. maar ja de zoom daarintegen is weer super.. dus zal er nog even over nadenken
Net even getest: 6,5 cm breed en 4,5 cm hoog (ongeveer) krijg je scherp.
Kleiner lukte niet.
(Kan geen foto's plaatsen; mijn homepage-ruimte is vol)
Je moet dan wel helemaal uitzoomen dus je krijgt wel vertekening.
De camera kan bij goed licht gemakkelijk vanaf 3 ~ 4 cm scherpstellen hoor 
Je moet hiervoor wel de focus van de camera gebruiken, dus geen manual focus.
Het enige nadeel is inderdaad de vervorming! Deze is van zo'n afstand zeer duidelijk merkbaar
Het enige nadeel is inderdaad de vervorming! Deze is van zo'n afstand zeer duidelijk merkbaar
3/4 cm van de eerste lens dus. Ik vond het ook al zo dichtbij, maar het is uiteindelijk wel 10 cm (het gaat ook om brandpuntsafstanden enzo).Johnvh schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 19:52:
De camera kan bij goed licht gemakkelijk vanaf 3 ~ 4 cm scherpstellen hoor
En op manual focus gaat het ook, maar op het moment dat je gaat zoomen gaat de minimale afstand ook omhoog.
Ik vraag me af wanneer de opvolger van de S1 IS komt (zeg maar de S2 IS).
Het is nu toch al weer een jaar geleden dat de S1 werd aangekondigd.
Canon vernieuwt het assortiment meestal eens per jaar...dus...when?
Als verbeterpunten zou ik dit lijstje graag aangepakt zien:
Het is nu toch al weer een jaar geleden dat de S1 werd aangekondigd.
Canon vernieuwt het assortiment meestal eens per jaar...dus...when?
Als verbeterpunten zou ik dit lijstje graag aangepakt zien:
- een AF assist ledje voor voor low-light indoorsituaties
- grotere lcd scherm (minimaal 2.0" i.p.v. 1.5")
- 4/5 megapix in plaats van 3 megapix (alhoewel dit niet zaligmakend is...)
- videocompressie (mpeg 2 of 4)
- videofunctie niet beperkt tot 1 GB (bij videocompressie al iets minder urgent)
- iets minder paarsranden (purple fringing)
- iets snellere autofocus
- iets handigere manual focus
- aparte macro stand voor macro foto's op 2-4 cm....
[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 26-12-2004 02:07 ]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Verwijderd
Heeft iemand van jullie al de 2e firmware in de S1 "gezet", en wat zijn de veranderingen??
Ik bedoel is er een wezenlijk verschil met de 1e firmwareupdate
Ik bedoel is er een wezenlijk verschil met de 1e firmwareupdate
Volgens mij gaat het focussen iets sneller? Ik weet het niet precies meer, het is al een aardig tijdje geleden dat ik het gedaan heb. ($me wil RAW support
)
Hm, ik vroeg me af of iemand een werkende universal remote heeft liggen? Deze die ik hier heb geeft geen mooi rood ledje 
Ik zou dit wel willen proberen nml:
http://www.camerahacker.com/universal_remote/
Het schijntdus dat verschillende Canon camera's op een afstandsbediening werke ndie support heeft voor'MGA'. Ik meende dat een S1 toch ook een remote control als optie had?
Het schijntdus dat verschillende Canon camera's op een afstandsbediening werke ndie support heeft voor'MGA'. Ik meende dat een S1 toch ook een remote control als optie had?
[ Voor 30% gewijzigd door Sponge op 31-12-2004 11:00 ]
Ik heb de remote control die bij de S1 hoort.Sponge schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 10:59:
Hm, ik vroeg me af of iemand een werkende universal remote heeft liggen? Deze die ik hier heb geeft geen mooi rood ledje
Althans het is RC van Canon en die doet het ook op de S1.
De mogelijkheden vallen me een beetje tegen, maar ik heb er ook nog niet lang mee gespeeld (10 minuten ofzo).
Dat ding is trouwens wel heel klein ..
Nog wat voorbeelden van wat de S1 IS kan, enkele foto's van onze vakantie in zuidelijk Afrika:

Alle foto's (S1 IS en A20) zijn hier te vinden: http://sandernijdam.nl/afrikareis/allefotos.html
Een selectie van de 75 beste hier: http://sandernijdam.nl/afrikareis/allefotos.html

Alle foto's (S1 IS en A20) zijn hier te vinden: http://sandernijdam.nl/afrikareis/allefotos.html
Een selectie van de 75 beste hier: http://sandernijdam.nl/afrikareis/allefotos.html
Om ook nog maar wat fotootjes te plaatsen
Ik ben afgelopen weekend weer 2 dagen geweest Eftelingen...
Hieronder de linkjes, de foto's zijn 700pixels in de breedte namelijk
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Foto 7
Foto 8
Foto 9
Foto 10
Zoals je kunt zien heb ik eens lekker met scherptediepte gespeeld, best leuk
Foto's zijn trouwens enkel verkleind, verder geen bewerkingen
Ik ben afgelopen weekend weer 2 dagen geweest Eftelingen...
Hieronder de linkjes, de foto's zijn 700pixels in de breedte namelijk
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Foto 7
Foto 8
Foto 9
Foto 10
Zoals je kunt zien heb ik eens lekker met scherptediepte gespeeld, best leuk
Foto's zijn trouwens enkel verkleind, verder geen bewerkingen
[ Voor 66% gewijzigd door Johnvh op 24-01-2005 21:58 . Reden: Op "Verstuur bericht" geklikt ipv bekijken ]

Deze is heel erg mooi vind ik zelf
Is het mogelijk om van die eens de originele te zien?Sandeman684 schreef op maandag 24 januari 2005 @ 21:34:
Nog wat voorbeelden van wat de S1 IS kan, enkele foto's van onze vakantie in zuidelijk Afrika:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nou vooruit, maar ik haal ze er over een tijdje weer af, want zoveel plek heb ik niet hiervoor:Sponge schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 11:10:
[...]
Is het mogelijk om van die eens de originele te zien?of van 2 ofzo.. * Sponge is beniuwd hoe het er dan uit ziet..
(zelf ook een S1, daarom juist
).
http://sandernijdam.nl/temp/afrika_156_s1is.jpg
http://sandernijdam.nl/temp/afrika_523_s1is.jpg
Thanks. Ik heb eens de EXIF vergeleken.. IS die contrast/saturation (custom effect) met een reden gedaan?Sandeman684 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 21:37:
[...]
Nou vooruit, maar ik haal ze er over een tijdje weer af, want zoveel plek heb ik niet hiervoor:
http://sandernijdam.nl/temp/afrika_156_s1is.jpg
http://sandernijdam.nl/temp/afrika_523_s1is.jpg
Yep, ik heb fine aanstaan omdat ik nauwelijks tot geen verschil zie tussen fine en superfine, terwijl de filegrootte behoorlijk verschilt.Sponge schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 20:53:
[...]
Thanks. Ik heb eens de EXIF vergeleken.. IS die contrast/saturation (custom effect) met een reden gedaan?. Een ding is wel vaag. Ik heb compressed bits per pixel 5, en jij hebt 3. Terwijl we dezelfde versie hebben. Misschien hangt het wel af van super fine/fine. Lijkt me het enie wat het kan zijn.
Contrast en saturation heb ik beide op + staan omdat de camera IMHO in standaard settings een beetje vlakke foto's maakt.
Ga ik dat ook eens proberen
.
Alleen jammer dat Cannon geen RAW support wil geven.. 't zal wel 1 bitje anders zijn in de flash code..
Alleen jammer dat Cannon geen RAW support wil geven.. 't zal wel 1 bitje anders zijn in de flash code..
Weet iemand of Canon bezig is met een opvolger voor de Powershot S1 IS ? Dat zou wel fijn zijn, misschien dat de prijs van dit apparaat nog wat gaat dalen aangezien dit nu niet zo heel snel gaat!
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
20 februari begint de PMA, en daarvoor zullen waarschijnlijk nog wat nieuwe modellen uitkomen. Dus als er eind van de maand geen aankondiging is geweest, kan het waarschijnlijk ook nog wel even duren (maar je weet het nooit).Gunner schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 14:24:
Weet iemand of Canon bezig is met een opvolger voor de Powershot S1 IS ?
Verwijderd
Weet iemand of je op de apapter/zonnekap set LAH-DC10 ook een polarisatie-filter kan schroeven? Kan het niet echt vinden, maar me dunkt dat het moet kunnen, er zit immers een 52 mm schroefring op. Iemand ervaringen met de set en/of het gebruik van filters?
Verwijderd
Een groothoekconverter is vaak ook wel op een andere camera te gebruiken.(een tele lijkt me met 350 mm weinig zinvol, neemt teveel licht weg)Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2004 @ 19:57:
ik heb hier de review gelezen: http://www.dcresource.com...hot_s1-review/index.shtml
de camera komt er redelijk goed uit, mits een paar opmerkingen (niet iedereen is perfect). natuurlijk blijf ik twijfelen. de foto's die op die website staan zien er wel schitterend uit!
nu vraag ik me af, op de S1 kan je extra lenzen opzetten (groothoek en tele), maar als ik nu een lens voor koop om op de S1 te zetten en misschien later gewoon een andere canon camera (als m'n budget gunstiger is), kan ik die zelfde lenzen dan gebruiken of worden deze enkel voor 1 specifieke camera gemaakt?
Mja, ik ben ook wel eens benieuwd naar wat lenzen e.d., alleen is 't allemaal zo onduidelijk wat je nodig hebt (vind ik persoonlijk dan). Misschien geeft dat ook aan dat hetn iet voor mij bedoelt is
Verwijderd
Vast wel, 52 mm is een van meest courante maten.Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 20:05:
Weet iemand of je op de apapter/zonnekap set LAH-DC10 ook een polarisatie-filter kan schroeven? Kan het niet echt vinden, maar me dunkt dat het moet kunnen, er zit immers een 52 mm schroefring op. Iemand ervaringen met de set en/of het gebruik van filters?
Ik heb een adapter (LA-DC52D, ook 52mm) voor mijn A95 en daar kan ik gewoon een pola. filter opschroeven. Werkt perfect!
Hier http://www.lensmateonline.com/S1.html vind je goede info over welke lenzen geschikt zijn en zo.Sponge schreef op zondag 13 februari 2005 @ 22:30:
Mja, ik ben ook wel eens benieuwd naar wat lenzen e.d., alleen is 't allemaal zo onduidelijk wat je nodig hebt (vind ik persoonlijk dan). Misschien geeft dat ook aan dat hetn iet voor mij bedoelt is
Ik heb de canon conversion lens adapter LA-DC52E met daarop een Hoya regelbaar polarisatiefilter (52mmm, duh). Regelbaar = draaien aan het filter. Werkt prima.Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 20:05:
Verwijderd
Inderdaad, dit heb ik ook en werkt perfect. Helaaas is de conversion lens adapter bij mij zwart. Maar deze doet het net zo goedwinnie schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 09:07:
[...]
Ik heb de canon conversion lens adapter LA-DC52E met daarop een Hoya regelbaar polarisatiefilter (52mmm, duh). Regelbaar = draaien aan het filter. Werkt prima.
Al die dingen zijn zwart... ziet er niet uit. Maar het werkt wel.Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 11:02:
[...]Helaas is de conversion lens adapter bij mij zwart. Maar deze doet het net zo goed
Heeft dit model trouwens ook last van de bekende Canon E18 bug?
In het kort; het is zo ongeveer vergelijkbaar met een Blue Screen in Windows. Als er iets van stof of zand in het zoom mechanisme komt , wil de lens niet meer terugtrekken. Komt HEEL veel voor bij verschillende types Canon camera's.
Canon heeft nog nooit willen toegeven dat het om een fabricage fout gaat, omdat het ook vaak gebeurt bij zorgvuldig gebruik. Valt volgens Canon ook niet onder garantie omdat zij het wijten aan onzorgvuldig gebruik.

Lees Google en huiver.
[google=canon +e18]
Canon heeft nog nooit willen toegeven dat het om een fabricage fout gaat, omdat het ook vaak gebeurt bij zorgvuldig gebruik. Valt volgens Canon ook niet onder garantie omdat zij het wijten aan onzorgvuldig gebruik.

Lees Google en huiver.
[google=canon +e18]
[ Voor 20% gewijzigd door Gunner op 15-02-2005 15:09 ]
Verwijderd
Hm, de S1 is vrij uniek qua zoom mechanisme (USM motor die normaal alleen op veel duurdere objectieven wordt gebruikt) dus in die zin denk ik dat het wel losloopt.
USM wordt gebruikt voor focus, niet voor zoom. Overigens kan in een USM motortje ook zand komen, dat heeft niks met het USM-principe te maken.Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 15:13:
Hm, de S1 is vrij uniek qua zoom mechanisme (USM motor die normaal alleen op veel duurdere objectieven wordt gebruikt) dus in die zin denk ik dat het wel losloopt.
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Verwijderd
Nee hoor: http://www.canon.nl/For_H...156606&SourcePageID=26181koraks schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 16:08:
[...]
USM wordt gebruikt voor focus, niet voor zoom.
Dat zeg ik ook niet, maar alle AXX en Ixus series hebben last van de E18 problemen. Deze zijn qua zoom en focus grotendeels hetzelfde opgebouwd. De S1 IS is een buitenbeentje wat dat betreft, dus ik stel dat de problemen die bestaan bij die series niet per definitie ook voor de S1 moeten gelden.Overigens kan in een USM motortje ook zand komen, dat heeft niks met het USM-principe te maken.
Verwijderd
Hey,
Ik heb nu zo`n 2 maanden de S1 IS, en ben er erg tevreden over.
Na het doorlezen van dit topic kwam ik een link tegen naar "Lensmate". Zij hebben een mooie zilveren lensadapter i.p.v. de zwarte adapter van Canon zelf. Ik zag ik de catalogus van Soligor, dat zij ook een zilveren adapter hebben. De adviesprijs is zo`n 25,- euro. Nu is mijn vraag of iemand een fotospeciaalzaak kent die Soligor producten verkoopt?
Bij voorbaat dank,
Arjan
Na het doorlezen van dit topic kwam ik een link tegen naar "Lensmate". Zij hebben een mooie zilveren lensadapter i.p.v. de zwarte adapter van Canon zelf. Ik zag ik de catalogus van Soligor, dat zij ook een zilveren adapter hebben. De adviesprijs is zo`n 25,- euro. Nu is mijn vraag of iemand een fotospeciaalzaak kent die Soligor producten verkoopt?
Bij voorbaat dank,
Arjan
http://www.koopdigitaal.nl/Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:18:
Hey,
Bij voorbaat dank,
Arjan
At your service
Combi foto hier in Roosendaal.Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:18:Nu is mijn vraag of iemand een fotospeciaalzaak kent die Soligor producten verkoopt?
Verwijderd
Foto Plus zakenVerwijderd schreef op Tuesday 15 February 2005 @ 17:18:
Hey,
Bij voorbaat dank,
Arjan
Ik gebruik de camera btw, sinds Mei vorig jaar. Tot nu toe nog geen problemen gehad
. (Gebruik nu 1.02.0 firmware oid)
Hm, ik heb eens zitten klooien nav wat gegoogle (Canon S1 tips tricks), en heb weer eens wat dingetjes geleerd zoals de AF lock en de licht lock (ben naam even kwijt, AE lock dacht ik). Wel leuke featurees, die vast wel eens van pas kunnen komen.
* Sponge wil alleen nog eens RAW
* Sponge wil alleen nog eens RAW
Heb je misschien een paar handige linkjes?Sponge schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 19:06:
Hm, ik heb eens zitten klooien nav wat gegoogle (Canon S1 tips tricks)
http://forums.dpreview.co...orum=1010&message=9583614
Uiteraard. Je moetdie boom structuur volgen: "The tips - part x". Sommige zijn wel aardig.
Uiteraard. Je moetdie boom structuur volgen: "The tips - part x". Sommige zijn wel aardig.
PMA is vandaag begonnen en behalve de 350D en wat kleine modelletjes heeft Canon geen nieuwe camera's aangekondigd. Dus voorlopig waarschijnlijk geen opvolger voor de S1 IS of de Pro1.Sandeman684 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 22:23:
[...]20 februari begint de PMA, en daarvoor zullen waarschijnlijk nog wat nieuwe modellen uitkomen. Dus als er eind van de maand geen aankondiging is geweest, kan het waarschijnlijk ook nog wel even duren (maar je weet het nooit).
Verwijderd
Okee, bedankt mensen voor de links 
Ik was zaterdag bij Correct, en daar hadden ze de lensadapter van Canon liggen voor €39,95. Dus ik heb deze maar meegenomen.
Tevens heb ik bij bol.com van Hama een uv-filter, polarisatie-filter en een skylight-filter besteld.
Zit er trouwens veel verschil tussen een uv-filter en een skylight filter? Ik hoor namelijk veel tegenstrijdige dingen. De één zegt dat het gewoon een uv-filter is, terwijl de ander zegt dat het een warmer effect geeft?!
Het was ook weer geen wereldbedrag, dus mocht het niet veel uitmaken....
Ik was zaterdag bij Correct, en daar hadden ze de lensadapter van Canon liggen voor €39,95. Dus ik heb deze maar meegenomen.
Tevens heb ik bij bol.com van Hama een uv-filter, polarisatie-filter en een skylight-filter besteld.
Zit er trouwens veel verschil tussen een uv-filter en een skylight filter? Ik hoor namelijk veel tegenstrijdige dingen. De één zegt dat het gewoon een uv-filter is, terwijl de ander zegt dat het een warmer effect geeft?!
Het was ook weer geen wereldbedrag, dus mocht het niet veel uitmaken....
UV filters zijn zinloos bij een digitale camera. (misschien als lens bescherming
)
UV filters zijn alleen nuttig voor camera's waarin een film wordt gebruikt.
Ik gebruik puur mijn UV filter voor bescherming van de orginele lens.Beertjeman schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:52:
UV filters zijn zinloos bij een digitale camera. (misschien als lens bescherming)
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
Ik haal vanavond mijn S1 op, maar als ik dus dit topic wat door lees dan kan ik dus een adapter i.c.m een bv uv filter kopen en dan is inprincipe mijn lens geschikt voor alle filters, lenzen etc. en is de zoom beschermt.!!!! maar dan is mijn uv filter toch zomaar beschadigt ? of doe je daar dan weer die lensdop op ? of klik je dan de adapter dan weer los ? lijkt me niet handig als je hem in een tas hebt ?Dark Angel schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 13:08:
[...]
Ik gebruik puur mijn UV filter voor bescherming van de orginele lens.
edit: heeft nu iemand een linkje van een shop die die zilveren adapters verkopen ?
[ Voor 7% gewijzigd door mkanon op 01-03-2005 13:11 ]
I reject your reality and substitute my own!
Verwijderd
Nee hoor, UV filters zijn compleet zinloos op een digicam, alleen geschikt voor bescherming!Beertjeman schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:52:
UV filters zijn zinloos bij een digitale camera. (misschien als lens bescherming)
Als je erg hoog in de bergen zit dan kan het misschien handig zijn.
Verder is een UV filter is een leuk beschermlensje.
[ Voor 13% gewijzigd door B___MAN op 01-03-2005 19:20 ]
Inderdaad doe je weer een lensdop op die UV-filter. Maar ook als die beschadigt: hij is veel goedkoper dan de camera waar de gewone lens aan zit.mkanon schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 11:44:
[...]
Ik haal vanavond mijn S1 op, maar als ik dus dit topic wat door lees dan kan ik dus een adapter i.c.m een bv uv filter kopen en dan is inprincipe mijn lens geschikt voor alle filters, lenzen etc. en is de zoom beschermt.!!!! maar dan is mijn uv filter toch zomaar beschadigt ? of doe je daar dan weer die lensdop op ? of klik je dan de adapter dan weer los ? lijkt me niet handig als je hem in een tas hebt ?
edit: heeft nu iemand een linkje van een shop die die zilveren adapters verkopen ?
Linkje: www.lensmateonline.com dit bedrijf levert alleen maar rechtstreeks online.
Beertjeman: ook hoog in de bergen is de CCD van je digicam nog steeds volledig ongevoelig voor UV hoor.
Verwijderd
Volgens deze site:Sandeman684 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 19:53:
[...]
Inderdaad doe je weer een lensdop op die UV-filter. Maar ook als die beschadigt: hij is veel goedkoper dan de camera waar de gewone lens aan zit.
Linkje: www.lensmateonline.com dit bedrijf levert alleen maar rechtstreeks online.
Beertjeman: ook hoog in de bergen is de CCD van je digicam nog steeds volledig ongevoelig voor UV hoor.
"In theory, UV filters add clarity by cutting UV scatter in high UV environments—e.g., at extremely high altitude (well over 10,000') or in long shots over water, but most digital cameras are too UV-insensitive to benefit here. Post-processing can suppress or sharpen a hazy blue channel to good effect, particularly in B&W work, but an effective UV filter (most likely a haze filter) might allow you to improve clarity while preserving blue channel data in your color images."
De camera is er vrijwel helemaal ongevoelig voor, maar een UV filter (haze filter) heeft toch wel een effect. Zelf gebruik ik hem nooit, ik heb er een skylight filter op zitten.
Ik ben ff benieuwd naar de meningen van de S1 gebruikers in deze.
Ik heb de S1 een paar weken en er al een aantal foto's meegemaakt, meer rondom het huis en zo.
Wat me opvalt is dat geen enkele foto écht super scherp is. Ik gebruik meestal een statief om te fotograferen. Wat me bij mijn S1 overigens ook opviel, misschien is het exemplarisch, is dat de AF niet consequent is. Ik had een testopzetje gemaakt om binnenshuis een stilstaand voorwerp van drie zijden te belichten en vanaf het statief af de foto te maken op zo'n 7 meter afstand.
Als ik via de P stand op 400 iso ingezoomd de sluiterknop 10 keer achter elkaar licht indruk dan stelt de AF 3 á 4 keer goed scherp en geeft aan voldoende licht te hebben, ik kan dus ook een foto maken. De overige keren dus niet, en kan ik ook geen foto maken. IS schakel ik zowiezo uit als ik een statief gebruik. Zonder AF gaat het beter maar écht scherpe foto's levert het niet op. Op de review sites, zoals Steve Digicams e.d., zie ik zeer scherpe foto's staan.
Ik vraag me af of het mogelijk aan mijn S1 ligt. Of zijn er meer mensen die hetzelfde ervaren.
Ik heb overigens dezelfde testsetup gedaan met een Sony W12 en die leverde wel scherpe foto's op.
Zou de Canon lens dit gedrag soms veroorzaken?
Ik ben benieuwd.
Ik heb de S1 een paar weken en er al een aantal foto's meegemaakt, meer rondom het huis en zo.
Wat me opvalt is dat geen enkele foto écht super scherp is. Ik gebruik meestal een statief om te fotograferen. Wat me bij mijn S1 overigens ook opviel, misschien is het exemplarisch, is dat de AF niet consequent is. Ik had een testopzetje gemaakt om binnenshuis een stilstaand voorwerp van drie zijden te belichten en vanaf het statief af de foto te maken op zo'n 7 meter afstand.
Als ik via de P stand op 400 iso ingezoomd de sluiterknop 10 keer achter elkaar licht indruk dan stelt de AF 3 á 4 keer goed scherp en geeft aan voldoende licht te hebben, ik kan dus ook een foto maken. De overige keren dus niet, en kan ik ook geen foto maken. IS schakel ik zowiezo uit als ik een statief gebruik. Zonder AF gaat het beter maar écht scherpe foto's levert het niet op. Op de review sites, zoals Steve Digicams e.d., zie ik zeer scherpe foto's staan.
Ik vraag me af of het mogelijk aan mijn S1 ligt. Of zijn er meer mensen die hetzelfde ervaren.
Ik heb overigens dezelfde testsetup gedaan met een Sony W12 en die leverde wel scherpe foto's op.
Ik ben benieuwd.
Is het eigenlijk sowieso wel mogelijk om een scherpe foto te maken op ISO 400?
Stel dat de foto scherp is, wordt dat dan niet helemaal teniet gedaan door het onacceptabele ruisniveau?
Stel dat de foto scherp is, wordt dat dan niet helemaal teniet gedaan door het onacceptabele ruisniveau?
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Ruis is wel iets anders dan scherpte. Je mist detail in beide gevallen, maar 't wordt natuurlijk op een andere manier evident.
Alors.
Verwijderd
1-Hoe beoordeel je de scherpte, direct uit de camera of na bewerking en resizen, op monitor met 800x600 of 1600x1200, CRT of TFTregmaster schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 10:45:
Ik ben ff benieuwd naar de meningen van de S1 gebruikers in deze.
Ik ben benieuwd.
2. een zoomlens met een degelijk bereik heeft niet de scherpte van een 3 xzoom
Superscherp met een dergelijke camera is gewoon een illusie......
Ik bekijk ze direct uit de camera op mijn notebook. Uiteraard snap ik ook wel dat een 3 x zoomlens een betere 'scherpte' dan de lens van de S1 geeft. Maar ook met iso 100 zie ik hetzelfde terug.Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 18:10:
[...]
1-Hoe beoordeel je de scherpte, direct uit de camera of na bewerking en resizen, op monitor met 800x600 of 1600x1200, CRT of TFT
2. een zoomlens met een degelijk bereik heeft niet de scherpte van een 3 xzoom
Superscherp met een dergelijke camera is gewoon een illusie......
Ik krijg het wel ietsje scherper door wat te spelen met 'unsharp mask' via PhotoBrush maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn.
Het viel mij op dat ik toch hele scherpe foto's gezien heb op diverse review sites maar ook op GoT zelf, weet ff niet meer waar, gemaakt met de S1. dan vraag ik me toch af hoe die dan gemaakt zijn als de in de S1 gebruikte lens 'nooit' echte scherpe foto's maakt.
Verwijderd
Op zich ben ik wel tevreden over de S1, alleen vind ik het ruis niveau op ISO-200 en 400 zeer slecht. Over het AF-systeem ben ik ook niet helemaal tevreden. Alhoewel ik hoofdzakelijk buiten foto`s maak, en niet binnenshuis, valt het AF-systeem wel mee. Binnen bij middelmatig licht is het gewoon een ramp. Verder heb ik over de scherpte niets te klagen.
Let op dat de image stabilizer uit moet voor een statief. Naja, dit is zeer aanbevolen
Verwijderd
Toch heb ik het gevoel dat m`n foto`s niet scherp zijn. Of ik nu foto`s van mijn katten maak, of van andere onderwerpen, het lijkt wel of er scherpte ontbreekt. Je zou bijna zeggen dat er een blur filter overheen is gedaan in Photoshop. Toch geeft de camera aan dat er is scherpgesteld op een onderwerp. De 10x optische zoom met stabilisatie is een erg prettige feature, maar ik ben zeer ontevreden over het focus systeem en het gebrek aan scherpte (zelfs wanneer ik de scherpte op +1 instel).
Ik heb eerlijk gezegd spijt van m`n aankoop, en ga hem denk ik verkopen.
Je moet minder de spast uithangenVerwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 15:00:
Toch heb ik het gevoel dat m`n foto`s niet scherp zijn. Of ik nu foto`s van mijn katten maak, of van andere onderwerpen, het lijkt wel of er scherpte ontbreekt. Je zou bijna zeggen dat er een blur filter overheen is gedaan in Photoshop. Toch geeft de camera aan dat er is scherpgesteld op een onderwerp. De 10x optische zoom met stabilisatie is een erg prettige feature, maar ik ben zeer ontevreden over het focus systeem en het gebrek aan scherpte (zelfs wanneer ik de scherpte op +1 instel).
|>
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 22:44:
Op zich ben ik wel tevreden over de S1, alleen vind ik het ruis niveau op ISO-200 en 400 zeer slecht. Over het AF-systeem ben ik ook niet helemaal tevreden. Alhoewel ik hoofdzakelijk buiten foto`s maak, en niet binnenshuis, valt het AF-systeem wel mee. Binnen bij middelmatig licht is het gewoon een ramp. Verder heb ik over de scherpte niets te klagen.
Kan je misschien een voorbeeld plaatsen?Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 15:00:
Overigens zeg je 1 posts eerder dat je over de scherpte niets te klagen hebt.
Wat is er in de tussentijd veranderd?
ISO 200-400 levert in de meeste digitale (niet spiegelreflex-)camera's onacceptabele ruis in de opnamen op. Ik zou nooit hoger dan ISO 50-100 gaan...
[ Voor 30% gewijzigd door The_Sukkel op 26-03-2005 15:10 ]
Verwijderd
Ik begrijp de verwarringThe_Sukkel schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 15:06:
[...]
[...]
Kan je misschien een voorbeeld plaatsen?
Overigens zeg je 1 posts eerder dat je over de scherpte niets te klagen hebt.
Wat is er in de tussentijd veranderd?
ISO 200-400 levert in de meeste digitale (niet spiegelreflex-)camera's onacceptabele ruis in de opnamen op. Ik zou nooit hoger dan ISO 50-100 gaan...
Ten tijde van mijn vorige post fotografeerde ik enkel landschappen. De scherpte van die foto`s zijn in orde. Kort geleden wilde ik eigenlijk wat foto`s van m`n katten gaan maken, en toen viel het mij direct op. Wanneer ik grijp naar m`n broertjes Olympus C-350 camera, zijn de resultaten stukken beter kwa scherpte. Ook zijn deze foto`s die ik met m`n CyberShot F88 maak scherper.
Ik zal even wat foto`s maken op ze te kunnen laten zien, edit dadelijk deze post.
Edit//
In plaats van verschillende camera`s te gaan vergelijken, heb ik nog wat zitten spelen met de manual focus. Ook heb ik de camera nu in de "m-stand" gezet, normaal maak ik alleen maar foto`s in de p-stand.
De resultaten:

M-stand, F2.8, 1/640sec, auto-focus

M-stand, F2.8, 1/640sec, manual-focus
Het ligt gelukkig niet aan de camera, maar....ehm..aan de gebruiker

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 17:23 ]