Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024
Gunner schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 19:50:
Ondanks de aankondiging van de S2 heb ik vanmiddag toch maar een S1 gekocht.
Dat is bijzonder... Ik kan me namelijk voorstellen dat de S1 de komende weken in de dump wordt gedaan.

Had je nogal haast?
Anoniem: 50624 schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 20:39:
SD :{

Dat vond ik nou juist een pluspunt van Canon, dat ze gebruik maakte van CF, stuk sneller en goedkoper, vaag mij af waarom de switch...
Dat goedkopere valt tegenwoordig reuze mee. Een standaard CF kaart van 512 MB kost nagenoeg hetzelfde als een SD kaart van 512 MB. Bij dezelfde prijs is de SD echter sneller dan de standaard CF. Een CF kaart van 512 MB die wél sneller is dan de SD kost weer meer dan de standaard CF. Ik denk dat het om de ruimtebesparing gaat (een ander voordeel van de SD t.o.v. de CF zie ik niet...)

Capaciteit is echter wél een issue: een SD van meer dan 1 GB heb ik nog niet echt gezien.
Als je bedenkt dat Canon nogal pocht met de samensmelting van foto en video in één apparaat dan is het nogal vreemd dat je niet meer dan een minuut of 8-9 in de hoogste kwaliteit kan opnemen (totdat de 1 GB vol is). Op de S1 kon je tenminste op een 4 GB kaart nog 4 filmpjes achter elkaar opnemen van 1 GB (met een minieme pauze ertussen). Bij de S2 moet je van kaart wisselen.

Tis dus een beetje hinken op 2 gedachtes van Canon: wél of niet kwaliteits video willen met de S1 of S2... Als je als Canon toegeeft dat het bij een fototoestel niet om de hoogste videokwaliteit draait, waarom dan niet gewoon een sterkere compressie op de avi zodat je met 1 GB ruim kan opnemen? Nu is het vlees noch vis. Snapt Canon dan niet dat als ik op vakantie ga met een 1 GB kaartje dat ik dan gewoon leuke foto's wil nemen en af en toe een paar korte fimpjes (van divx/xvid kwaliteit) zonder dat na één filmpje gelijk mijn hele kaart vol is? Ik heb liever dat ze een chip inbouwen om het compressiewerk te verrichten dan dat er een extra microfoon wordt ingebouwd om "stereogeluid" op te nemen.

[ Voor 83% gewijzigd door The_Sukkel op 23-04-2005 22:55 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Over de prijs, ik keek gister op een webshop waar hij voor pre-order aangeboden wordt voor €644, weet alleen de link niet meer :{

Als dat de prijs wordt, vind ik het wel wat veel van het goede, die van Konica-Minolta is een stuk goedkoper (€388), wat toch wel een directe concurent genoemd kan worden.

Kan me haast niet voorstellen dat dat de prijs zal gaan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

The_Sukkel schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 22:37:
Dat is bijzonder... Ik kan me namelijk voorstellen dat de S1 de komende weken in de dump wordt gedaan.

Had je nogal haast?
Nee het kwam gewoon goed zo uit en ik vind dat ik er een goede prijs voor betaald heb. Bij de shop waar ik hem gekocht had was hij in een week van 349 naar 319 gegaan en daar heb ik hem voor aangeschaft.

In mijn ogen een goede deal en ik ga niet janken als het iets goedkoper wordt, zo gaat het met elektronica.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vranqz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05-2021
Ben toch wel erg benieuwd wanneer de S2 leverbaar zal zijn en wat de prijs gaat worden... dat weerhoudt me er nog even van een S1 te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:52
Anoniem: 50624 schreef op zondag 24 april 2005 @ 12:20:
Over de prijs, ik keek gister op een webshop waar hij voor pre-order aangeboden wordt voor €644, weet alleen de link niet meer :{

Als dat de prijs wordt, vind ik het wel wat veel van het goede, die van Konica-Minolta is een stuk goedkoper (€388), wat toch wel een directe concurent genoemd kan worden.

Kan me haast niet voorstellen dat dat de prijs zal gaan worden...
bij pixmania is ie een stuk goedkoper, precies weet ik niet meer.. maar ik geloof iets van 560.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vranqz
masterslave schreef op maandag 09 mei 2005 @ 21:55:
[...]

bij pixmania is ie een stuk goedkoper, precies weet ik niet meer.. maar ik geloof iets van 560.
505 euri :) Gaat de goede kant op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het gaat de goede kant op.

Maar ik ben niet geinteresseerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vranqz
Whoew, 50 euri per dag eraf, lekker hoorrrr :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:31
Ik houd dit topic met argus ogen in de gaten :) .. Ik ben namelijk erg benieuwd wanneer de camera (S2) op de Nederlandse markt verschijnt.

Overigens heb ik wel SD kaartjes gezien met > 1GB (hier) 189,- voor 2GB ..

[ Voor 3% gewijzigd door om3ega op 11-05-2005 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Misschien ishet een idee om een apart S2 topic aan te maken, en dit topic voor de s1 te behouden

* shameblaster wacht ook op de s2 :9~

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
shameblaster schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:52:
Misschien ishet een idee om een apart S2 topic aan te maken, en dit topic voor de s1 te behouden

* shameblaster wacht ook op de s2 :9~
Goed idee.
Is dit een goede topicstart?
Canon Powershot S2 IS
(als er iets moet worden aangepast of als het eerst moet worden voorgelegd aan een mod dan hoor ik dat graag)

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik ben op zoek naar een camera voor vooral partypics. Dankzij zijn features leek me deze cam het meest geschikt en hij is voor 340€ te koop. Is dit idd. met deze camera te doen of is er een betere voor hetzelfde bedrag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Indoor focussen bij low light conditions gaat moeilijk o.a. door ontbreken van AF-assist lampje.
Er zijn wel wat noodoplossingen genoemd zoals zaklampje etc., maar ideaal is het allemaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Er zullen vooral mensen gefotografeerd worden (dus portret), wat overview shots van de zaal, DJ's/bands ... Het moet niet té professioneel zijn en zal zowiezo op 640x480 of 640x853 worden. Vooral de image stabilizer en uitklapbaar schermpje leken me handig ervoor, zeker voor de prijs ! Eens effe zoeken naar een andere camera misschien, iemand suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
Portretfoto's zullen baat hebben bij een AF-assist.
Bij overviewshots van een zaal zal geen enkele AF-assist lamp iets kunnen toevoegen.
Dan is het inderdaad handig om in ieder geval een image stabilizer te hebben (en een superzoom).

De Canon Powershot S2 IS heeft in ieder geval zowel een AF-assist en een image stabilizer.
Panasonic heeft een aantal camera's met een superzoom&image stabilizer (o.a. FZ20 en FZ5) en ook Konica Minolta (Z3, Z5) heeft er een paar. Volgens mij allen zonder AF-assist...(of vergis ik me?)

[ Voor 4% gewijzigd door The_Sukkel op 15-05-2005 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb de FZ3 op het oog, deze is voor 360€ te krijgen. Hij heeft ook een AF lampie, Image Stabilizer enzo. Ik zoek eentje met IS, manuele shutter, liefst kantelbaar schermpje. Voor ongeveer 350€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:10
Het bewijs dat je ook fatsoenlijke onderwaterfoto's met de S1 IS kan maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.sandernijdam.nl/egypte2005/bigimages/egypte2005_052_s1_is.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sandernijdam.nl/egypte2005/bigimages/egypte2005_285_s1_is.jpg
Meer voorbeelden op: http://www.sandernijdam.nl/egypte2005/ (let op: een deel van de foto's hier is met een Powershot A20 gemaakt, zie bijschrift onder de foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Die foto van de vis ziet er mega uit ! Wel aardig veel chromatische aberatie enzo rond de structuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120135

Ik ga waarschijnlijk ook een onderwatercase aanschaffen voor mn s1. ik zie bij jou foto's dat er aardig wat ruis in zit, komt dit omdat je met hoge iso schiet of door jpg compressie?

mooie foto's trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandeman
Anoniem: 120135 schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 16:10:
Ik ga waarschijnlijk ook een onderwatercase aanschaffen voor mn s1. ik zie bij jou foto's dat er aardig wat ruis in zit, komt dit omdat je met hoge iso schiet of door jpg compressie?

mooie foto's trouwens!
Ik heb alle foto's op ISO 100 geschoten. De ruis komt deels van het oppoetsen. Het blijft lastig om onder water de kleuren goed te krijgen, dus meestal heb ik in PSP een kleurcorrectie moeten doen. Dit heeft soms ook een vergroting van de ruis tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 07:25
Mooi foto's. Mijn favoriete vis trouwens: ze zien er zo liev uit :P

[ Voor 6% gewijzigd door Sponge op 17-05-2005 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Laatst online: 23:46

WouterG

Dit is geen ondertitel

Afbeeldingslocatie: http://213.233.230.112/pics/motor/oesterdam/6.jpg

Wat is dat moeilijk zeg, om van dichtbij zulke foto's te maken. Of een slechte uitsnede door de hoge snelheid of alles wazig. En uitzoomen ging ook niet echt omdat dan de hekken op de foto kwamen.
Maar deze vond ik wel aardig gelukt voor iemand die voor het eerst foto's op deze stand maakt. Zou alleen niet weten hoe die stand heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
[quote]Tomcat schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 20:15:
Zou alleen niet weten hoe die stand heet?[/quote]

Stand op de acherband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 22:24

MrSleeves

You'll thank me later.

Tomcat schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 20:15:
[afbeelding]

Wat is dat moeilijk zeg, om van dichtbij zulke foto's te maken. Of een slechte uitsnede door de hoge snelheid of alles wazig. En uitzoomen ging ook niet echt omdat dan de hekken op de foto kwamen.
Maar deze vond ik wel aardig gelukt voor iemand die voor het eerst foto's op deze stand maakt. Zou alleen niet weten hoe die stand heet?
Bekijk de EXIF-data of met ^^^ en bedoel je een wheelie? :)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Ik heb vandaag de S1 even bij de Dixons in handen gehad en ik vroeg me af of je ook bescheiden kan zoomen met deze camera. Omdat ik eigelijk alleen maar helemaal kon inzoomen of helemaal uitzoomen. voor tussenstanden ging het veel te snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Anoniem: 145013 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:22:
Ik heb vandaag de S1 even bij de Dixons in handen gehad en ik vroeg me af of je ook bescheiden kan zoomen met deze camera. Omdat ik eigelijk alleen maar helemaal kon inzoomen of helemaal uitzoomen. voor tussenstanden ging het veel te snel.
De zoomknop heeft twee standen, langzaam en snel. Het vereist enige feeling maar die krijg je snel genoeg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

en hoe ziet het met de hoeveelheid licht dat nodig is met 10x zoom, ik heb gehoord dat dat erg veel moet wezen. Maar met digitaal wil dat ook soms nog wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Anoniem: 145013 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 11:04:
en hoe ziet het met de hoeveelheid licht dat nodig is met 10x zoom, ik heb gehoord dat dat erg veel moet wezen. Maar met digitaal wil dat ook soms nog wel meevallen.
Diafragma is dan f 1/3.1. Dat is goed te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
Er liggen hier nog een zooi oude lenzen, die ooit eens gekocht zijn door m'n broer voor een schijntje (lang geleden). zoals een UV filter, zoals deze (maar dan 49e :?)

http://fotos.marktplaats.nl/fotos/foto/lenzen/14607.jpg

Nu vroeg ik me af, of ik lenzen zoals deze kan gebruiken met zo'n converter/adapter ring zoals de "LAH-DC10". Ik heb het nooit begrepen hoe het nou exact zit met andere lenzen, en de S1. Is het bijv. mogelijk oude SLR lenzen te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
Hm, ben ik de enige die een S1 heeft tegenwoordig? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nee hoor, ik heb er ook 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandeman
Sponge schreef op zondag 19 juni 2005 @ 20:25:
Er liggen hier nog een zooi oude lenzen, die ooit eens gekocht zijn door m'n broer voor een schijntje (lang geleden). zoals een UV filter, zoals deze (maar dan 49e :?)

http://fotos.marktplaats.nl/fotos/foto/lenzen/14607.jpg

Nu vroeg ik me af, of ik lenzen zoals deze kan gebruiken met zo'n converter/adapter ring zoals de "LAH-DC10". Ik heb het nooit begrepen hoe het nou exact zit met andere lenzen, en de S1. Is het bijv. mogelijk oude SLR lenzen te gebruiken?
Volgens mij kan je deze dingen gebruiken als ze passen. Dan heb je dus de goede maat adapter nodig, eventueel met verloopringen.
Filters zullen altijd goed werken, lenzen niet altijd. Soms kan je met lenzen nog wel spelen met de afstand tussen lens en camera, maar dan heb je weer opvulringen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
Hm, dus die adapter heeft ene bepaalde mm, en dan moet ik er voor zorgen dat de lens/filter dezelfde diameter heeft, correct? :)

ps: (dacht dat ik nooit een antwoord zou krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandeman
De diameter van de adapters van de S1 IS zijn bijvoorbeeld 52 mm (zowel die van Canon zelf als die van anderen zoals lensmate):
http://www.lensmateonline.com/buy5.html
De S2 IS heeft weer een andere maat: 58mm (waarschijnlijk omdat de lens zelf iets groter is.
Een goede fotozaak kan je vast helpen aan conversieringen en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
OK!

Net een paar macro's gemaakt uit verveling :P. Als je er maar tijd in steekt, komen er met de S1 toch best wel mooie resultaten uit. Buiten lukt dit me echter minder goed:

http://www.persistentrealities.com/temp/IMG_4661.JPG
http://www.persistentrealities.com/temp/IMG_4664.JPG
http://www.persistentrealities.com/temp/IMG_4660.JPG

(ben wel even te lui om dit te resizen, sorry :P). Ziet er echt goed uit, vindt ik dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
Hm, weet iemand of de S1 geschikt is voor Infrarood foto's? Lijkt me wel eens interessant om te proberen (dmv filters).

Alleen heb ik het gevoel dat ik de enige nog ben die wat post over z'n S1? :P Iemand hier ervaringen met dergelijke filters? Bijv dmv. "Iensmate"? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
Monoloog :P

Maar goed, ik heb nu een lensmate + polarisatie filter. Ziet er indrukwekkend uit :). Tevens eens kijken of ik nog andere leuke filters kan vinden (goedkoop).

Afbeeldingslocatie: http://www.persistentrealities.com/got/s1/Img_3119.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.persistentrealities.com/got/s1/Img_3120.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.persistentrealities.com/got/s1/Img_3121.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64307

-laat maar -

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 64307 op 09-08-2005 10:24 ]

Anoniem: 151886

damn, mooie lens man!!!

ik heb er 1 sinds gister!!!
wat zijn die meegeleverde batterijen snel op zeg!!! hahahahaa

maar ben ook zeeeer blij met het resultaat!!!!!
Afbeeldingslocatie: http://pics.cig.canon-europe.com/priv/05D0C02ACEFEAB49AD115C9002F8B82E.jpg
(alleen deze een beetje klein ivm online staan)

echt helder... en eindelijk mijn lieve hond online!!!! :-)

maar ik merk alweer dat ik veel moet leren aangezien dit mijn eerste echt digitale camera is met MEER dan 3 opties!!! haha

iemand een handige uitleg ?
over dichtbij foto's maken?
over pixels instellen (als dat kan)

ik hoor het graaaag!!!!
f.herwaarden@chello.nl

Bedankt!!!
Greets Ferry

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 151886 op 11-08-2005 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandeman
Anoniem: 151886 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:05:
iemand een handige uitleg ?
over dichtbij foto's maken?
over pixels instellen (als dat kan)
Een grote verzameling (Engelstalige) tips voor deze camera kan je hier vinden:
http://forums.dpreview.co...orum=1010&message=9583614

Voor dichtbij: als je dichter bij bent dan een meter zorg dan dat je helemaal uitgezoomd bent, anders kan de camera niet scherpstellen.
pixels: druk 'func' en ga naar de onderste regel, hier kan je kiezen tussen L M1 M2 en S wat de verschillende resoluties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Sinds een aantal dagen heb ik ook een S1 IS. En wat een ding, ik heb er geen seconde spijt van. MIjn vorige fototoestellen waren een goedkope Sweex, die het uitstekend doet als webcam maar als camera een modderfiguur slaat, en een FormiKa. Op zich is die laatste een prima ding, maar de kwaliteit vond ik iets aan de mindere kant. Op het circuit vroeg een kennis van me om een paar foto's van hem te maken met zijn S1, en in gedachten was ik al bezig met een andere camera. Vanaf de eerste afdruk wist ik het, dit wordt hem. Ik tril heel erg met mijn handen, waarom weet ik niet. Daarom verpestte ik de meeste foto's met mijn andere camera's. De auto kwam aanrijden met een bloedgang, ik zoomde in, de auto driftte de bocht door, ik drukte af en.....de kentekenplaat was te lezen!!!! Toen wist ik het, dat ding moest ik gewoon hebben!

Ik heb hem meegenomen naar Sail om daar wat te experimenteren, en er zijn zeer mooie foto's uitgekomen. Ik moet ze nog uploaden, maar heb wel 2 anderen online staan die ik vanuit de losse pols schoot toen ik de camera net 1 dag binnen had.

Even een paar links, aangezien ze op een zeer hoge resolutie gemaakt zijn.

http://www.frozen-land.com/1.jpg

Da's Benji, 1 van mijn honden, die in de tuinstoel geniet van het late zomerzonnetje.

http://www.frozen-land.com/IMG_0047.jpg

Het Muiderslot, vlak bij mijn werk.

Deze camera is dus een aanrader, ik had hem voor €292. Uiteraard was de 32MB flash langena niet genoeg, dus heb er meteen een 512 bij gekocht. Misschien in de toekomst nog lenzen, flitsers en een onderwaterbody, maar voorlopig kan ik even schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lenzen en Flitsers op een S1?

Mijn pa heeft ook een S1 maar voor het geld wat ie nu nog kost koop je liever een S5500 (die heb ik zelf dus ik heb ze goed kunnen vergelijken).
Ok als je trilhandjes hebt is de IS misschien handig, maar minder koffie drinken helpt ook wel eens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
Kun je nagaan, ik drink geen eens koffie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
De IS is een must have imo, als je snel wat op 10x te pakken wilt krijgen :). Overigens blijft de lensmate mij nog steeds ideaal. Ik kan de camera een stuk beter vasthouden nu, en de polarizer blijft ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Och je kunt met IS een iets langere sluitertijd gebruiken bij een grotere zoom voordat je echt een statief moet gaan gebruiken.
Op de gewone sluitertijden schiet ik ook nog makkelijk scherpe plaatjes met 10x zoom van bewegende objecten uit de losse hand.

IS helpt wel en het is een mooie techniek maar IMHO is het een tikje overrated en zeker niet must have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
ZAMoRANo schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:02:
Och je kunt met IS een iets langere sluitertijd gebruiken bij een grotere zoom voordat je echt een statief moet gaan gebruiken.
Op de gewone sluitertijden schiet ik ook nog makkelijk scherpe plaatjes met 10x zoom van bewegende objecten uit de losse hand.

IS helpt wel en het is een mooie techniek maar IMHO is het een tikje overrated en zeker niet must have.
Nu IS langzamerhand standaard wordt (ook bij niet superzooms zoals de Panasonic Lumix FX en LZ series) zou ik het zeker niet overrated noemen en eerder een must. Ik zou nooit een toestel kunnen kopen zonder IS, als ik zou weten dat er een goed toestel in dezelfde klasse leverbaar is mét IS.

Het mag geen betoog hebben dat het bij een superzoom zéker een must is. Waarom zou je nog een superzoom aanschaffen zonder IS als je eenzelfde soort toestel mét IS kan krijgen? Gemak dienst de mens en ik ben graag bereid om een kleine meerprijs (als van toepassing???) te betalen voor meer gebruikersgemak, grotere kans op gelukte foto's bij minder pogingen en mooier belichte foto's door een langere sluitertijd. Maar dat het jou lukt om uit het handje makkelijk scherpe 10x zoom foto's te maken van bewegende objecten... is voor jou meegenomen... maar ik denk voor de meeste mensen wishful thinking...(of visserslatijn)

Edit:
Ik zie achteraf dat je de Fuji S5500 (zonder IS) hebt... bovenstaande is absoluut niet bedoeld om de S5500 af te kraken...de S5500 is ook een prima camera die mooie foto's kan maken...ook zonder IS... (maar ik begrijp je nu een beetje beter waarom je het voor jou zelf geen must vindt)

[ Voor 11% gewijzigd door The_Sukkel op 23-08-2005 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
Even een vraagje:

Een vriend van me geeft binnenkort een feest vanwege zijn releaseparty van zijn platenlabel. Ik wil daar foto's gaan maken. Aangezien het een donkere ruimte zal zijn, en ik daar nog geen verdere ervaring mee heb, wil ik graag weten wat goede settings zijn om goede foto's te kunnen krijgen. Na wat lezen hier, en het een en ander te hebben uitgeprobeerd met behulp van het boekje, ben ik erachter gekomen dat ISO-waardes en sluitertijden een behoorlijk grote rol spelen. Iemand wat tips voor de instellingen? En natuurlijk de hamvraag: met of zonder flits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-06 12:10
Donkere ruimte... Je wilt de bezoekers op de foto zetten?

Wanneer dat het geval is, gewoon flitsen op ISO 50 of 100.
Wanneer je echt de sfeer wilt proberen vast te leggen zou ik een statief zoeken...

Ook vooral niet ISO 400 gebruiken, het kan dan een stukje makkelijker zijn het zooitje stil te houden, maar de kwaliteit is vrij belabberd :9

Sluitertijden zal ik verder gewoon door de camera zelf laten kiezen, als je dit handmatig gaat doen zal het er denk ik niet veel beter op worden, alleen donkerder in de meeste gevallen.

Succes in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
Ja bezoekers, en omdat de muziekstijl vaak geassocieerd wordt met nationaal-socialisme wil ik ook graag een aantal totaaloverzichten maken van het feest, om zo die indruk weg te nemen. Misschien lezen een aantal van jullie de ID&T magazine, daarin zag ik een aantal foto's staan waarop de sfeer van Sensation erg goed werd uitgedrukt. Zoiets wil ik dus opzetten. Zal moeilijk worden voor mij als superbeginner, maar niet geschoten is nooit een foto.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandeman
Ik zou zeker ook experimenteren met een steunflits. Dan heb je dus een redelijk lange sluitertijd om de sfeer (disco-lampen ed) goed te pakken en een flits om de beweging te bevriezen.
Om deze instelling te krijgen moet je in het menu de optie 'slow sync' (tweede optie) aan zetten (bijvoorbeeld in de P-stand).
Let op: op deze manier zien de foto's er op je schermpje meestal goed uit, maar kunnen ze op de PC tegenvallen, dus schiet niet alleen in deze stand. Ook is het bij langere sluitertijden belangrijk om de camera goed stil te houden voor of na de flits (afhankelijk of de flitser op 1e gordijn of 2e gordijn staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
Ik ben in het menu van mijn camera inderdaad iets tegengekomen over eerste gordijn en tweede gordijn. Alleen jammer dat het boekje in het Engels is, en een hele beknopte uitleg heeft. Kun je me wat vertellen over wat die termen precies inhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
MartijnGizmo in "Canon Powershot S2 IS"
Ik adviseer een 2e gordijn, ISO van 100 of 200 (dan kan de sluitertijd 2x tot 4x langer zijn dan ISO 50), met een middelzachte flits...

[ Voor 54% gewijzigd door The_Sukkel op 24-08-2005 23:00 ]

• sandeman
the_scientist schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 22:24:
Ik ben in het menu van mijn camera inderdaad iets tegengekomen over eerste gordijn en tweede gordijn. Alleen jammer dat het boekje in het Engels is, en een hele beknopte uitleg heeft. Kun je me wat vertellen over wat die termen precies inhouden?
Het vertelt wanneer de camera flitst: aan het begin (1e gordijn) of aan het eind (2e gordijn) van de tijd dat de sluiter open staat. Vooral bij lange sluitertijden is dat erg belangrijk.
Als je bijvoorbeeld een nacht-foto wil maken met veel beweging is het vaak mooi om 2e gordijn te gebruiken zodat de flits de bewegingen aan het eind bevriest. Als je 1e gordijn gebruikt moet je opletten dat de camera ook na de flits nog aan het opnemen is, dus niet meteen na de flits je camera gaan bewegen.

• the_scientist
Kijk aan dat soort uitleg heb ik wat :)

Ik heb gisterenavond ook in het kort de FAQ even doorgenomen, en dat riep ook al behoorlijk weer wat vragen op. Ik wilde een paar foto's maken in makro-stand, maar kon die niet vinden op mijn camera. Dus ben ik in de M-modus zelf aan de slag gegaan met diafragma en sluitertijden. Resultaat wilde niet echt lukken, dus dat wordt nog vervolgd.

Om even terug te komen op de gordijnen: dus als ik een 1e gordijn zou gebruiken, zou dat vooral goed zijn om een gevoel van snelheid te creeëren? De flits zal dus ervoor zorgen dat het hoofdaspect belicht wordt, en de achtergrond als het ware iets waziger overkomt. Of sla ik de plank volledig mis?

• sandeman
the_scientist schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 12:16:
Om even terug te komen op de gordijnen: dus als ik een 1e gordijn zou gebruiken, zou dat vooral goed zijn om een gevoel van snelheid te creeëren? De flits zal dus ervoor zorgen dat het hoofdaspect belicht wordt, en de achtergrond als het ware iets waziger overkomt. Of sla ik de plank volledig mis?
Bij het eerste gordijn komt de wazigheid (in tijd) na de flits, bij tweede gordijn komt de wazigheid voor de flits. Dus als je in het donker een auto met daarachter een wazige staart (van beweging) wil maken heb je 2e gordijn nodig. Bij 1e gordijn krijg je een scherpe auto met daarvoor (in de rijrichting dus) een wazig stuk.
Beide effecten drukken snelheid uit, hoewel ik in dit geval de eerste beter vindt (2e gordijn dus).

• the_scientist
Afgelopen zaterdag het feest gehad, en over de foto's ben ik zeker niet ontevreden. De tips heb ik toegepast, en wilde het resultaat even laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.frozen-land.com/got/thumb/1.jpg

http://www.frozen-land.com/got/hq/1.jpg

De allereerste foto die ik daar maakte, alle instellingen op automatisch. Ik wilde het verschil zien tussen foto's gemaakt op automatische instellingen, en de foto's die eruit zouden komen met jullie tips.

Afbeeldingslocatie: http://www.frozen-land.com/got/thumb/2.jpg

http://www.frozen-land.com/got/hq/2.jpg

Een minuut gemaakt na de eerste. Het verschil is wel duidelijk, niet?

Afbeeldingslocatie: http://www.frozen-land.com/got/thumb/3.jpg

http://www.frozen-land.com/got/hq/3.jpg

Een foto van 1 van de DJ's, en een real-life vriend van me. Hij stond in een donkere omgeving, ik moet zeggen dat de flits zeker zijn mannetje stond.

Afbeeldingslocatie: http://www.frozen-land.com/got/thumb/4.jpg

http://www.frozen-land.com/got/hq/4.jpg

En dit vind ik zo'n ontzettend mooie foto. Ze zitten eraan te denken om dit op de hoes van een plaat te gebruiken. Dat lijkt me echt zo cool, mijn foto, gewoon een toevalsshot, op de hoes van een plaat!

Afbeeldingslocatie: http://www.frozen-land.com/got/thumb/5.jpg

http://www.frozen-land.com/got/hq/5.jpg

Vandaag even wezen lopen met de hond, en uiteraard de camera mee. Vind deze erg mooi geworden.

Afbeeldingslocatie: http://www.frozen-land.com/got/thumb/6.jpg

http://www.frozen-land.com/got/hq/6.jpg

Dit vind ik zelf wel 1 van de mooiere, waarom weet ik niet, misschien door het gras of door die uitdrukking. Moest het gewoon even laten zien :)

Afbeeldingslocatie: http://www.frozen-land.com/got/thumb/7.jpg

http://www.frozen-land.com/got/hq/7.jpg

Gemaakt op 10X zoom. Behoeft verder geen uitleg neem ik aan :)

Afbeeldingslocatie: http://www.frozen-land.com/got/thumb/8.jpg

http://www.frozen-land.com/got/hq/8.jpg

Deze vind ik zelf de mooiste. Geeft het idee van een grote berg, terwijl deze gewoon bij mij om de hoek op het speelveld is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
Even een vraag: ik heb, na het zien van al die mooie macro's hier op GoT, de handleiding wel 6 X doorgebladerd en gezocht naar een macro-stand. Maar ik kan hem niet vinden. Ik dacht zelf eerst dat deze er niet opzat, vond het raar, maar je kunt niet alles hebben. Nu zie ik dat Neoflopper een aantal prachtige macro's uit zijn S1 heeft gekregen. Zie ik iets over het hoofd, of bedoelde hij de S2? En mocht er een macro-functie op de S1 zitten: waar vind ik die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
the_scientist schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 13:33:
Even een vraag: ik heb, na het zien van al die mooie macro's hier op GoT, de handleiding wel 6 X doorgebladerd en gezocht naar een macro-stand. Maar ik kan hem niet vinden. Ik dacht zelf eerst dat deze er niet opzat, vond het raar, maar je kunt niet alles hebben. Nu zie ik dat Neoflopper een aantal prachtige macro's uit zijn S1 heeft gekregen. Zie ik iets over het hoofd, of bedoelde hij de S2? En mocht er een macro-functie op de S1 zitten: waar vind ik die?
Er zit geen Macro stand op. Maar dat betekent niet dat je ze niet kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandeman
the_scientist schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 13:33:
Even een vraag: ik heb, na het zien van al die mooie macro's hier op GoT, de handleiding wel 6 X doorgebladerd en gezocht naar een macro-stand.
Zoals ZAMoRANo al zegt, de camera heeft geen macro-stand, maar focusseert wel tot op korte afstanden (ik dacht zo'n 10cm). Je moet gewoon volledig uitgezoomd staan en dan automatisch of handmatig scherpstellen.

the_scientist: Leuke foto's. Voor die potentiële platenhoes zou ik nog proberen de ruis wat weg te filteren met bijvoorbeeld Noise Ninja of zo. De foto is zo te zien met ISO-200 of 400 genomen waardoor er redelijk veel ruis in zit. Met zo'n programma kan je dat behoorlijk verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
Sandeman684 schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 17:40:
[...]

Zoals ZAMoRANo al zegt, de camera heeft geen macro-stand, maar focusseert wel tot op korte afstanden (ik dacht zo'n 10cm). Je moet gewoon volledig uitgezoomd staan en dan automatisch of handmatig scherpstellen.

the_scientist: Leuke foto's. Voor die potentiële platenhoes zou ik nog proberen de ruis wat weg te filteren met bijvoorbeeld Noise Ninja of zo. De foto is zo te zien met ISO-200 of 400 genomen waardoor er redelijk veel ruis in zit. Met zo'n programma kan je dat behoorlijk verbeteren.
Thx! Klopt, de foto's op het feest zijn met ISO 200 genomen en een sluitertijd van 1/30 uit m'n hoofd. Diafragma zo hoog mogelijk. Ik ga eens kijken naar Noise Ninja, is dat free/shareware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
the_scientist schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 00:12:
[...]
Thx! Klopt, de foto's op het feest zijn met ISO 200 genomen en een sluitertijd van 1/30 uit m'n hoofd. Diafragma zo hoog mogelijk. Ik ga eens kijken naar Noise Ninja, is dat free/shareware?
Als ik de foto's zo bekijk dan zou ik zeggen dat de 2e foto op de automatische stand is genomen en de eerste met handmatige instellingen.

Ervan uitgaande dat je bij beide foto's gebruik maakt van de flitser...

edit:
Heb de EXIF info bekeken en 1e blijkt met een sluitertijd van 1 seonden te zijn genomen (in de "easyshooting mode") en de tweede foto in de Tv-stand met een sluitertijd van 1/60s. Aperture in beide gevalen F/3.1. ISO in de 1e foto AUTO en in de 2e foto 200.

Ik snap niet zo goed hoe de automatische stand op een sluitertijd van 1 seconde komt... bij mij (ik heb de S2) geeft de auto mode juist een veel te harde flits bij een korte sluitertijd. Ik heb dit even bij de S2 gecheckt: in de auto stand in een donkere kamer met flitser aan geeft de camera een sluitertijd van 1/60s...maar geen 1 seconde... Erg vreemd dus...

Om een mooier effect te bereiken stel ik overigens voor om in de Tv-mode de sluitertijd in te stellen op 1/8 of 1/10 en de flits op 2e gordijn. Probeer volgende keer een paar foto's uit op langere sluitertijden dan 1/60s, maar weer veel korter dan 1 seconde. Start bij 1/8 zou ik zeggen...en breng het als er te veel beweging in het object is het terug naar 1/10 etc...

[ Voor 54% gewijzigd door The_Sukkel op 03-09-2005 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
Thx voor de reply, ik ga er wat mee doen :)

Besef trouwens wel dat deze foto's zijn genomen in een feestzaal, waarbij de camera in de easyshooting te maken heeft gehad met allerlei lichteffecten, en indien mogelijk, met keiharde muziek. Met keihard bedoel ik dus dat je vlakbij de speakers geen adem meer kon halen door de druk van de lage tonen. Kan een camera daar eigenlijk problemen mee hebben?

In ieder geval, de foto's die daarna zijn gemaakt zijn ondanks de ruis toch prima plaatjes geworden. En hou er rekening mee dat we nu kritisch naar de foto's kijken (wat goed is, no offence uiteraard) terwijl de feestgangers alleen maar kijken hoe bezopen ze op de foto staan. De grote baas is in ieder geval zeer tevreden :)

Desalniettemin ga ik de volgende tips rustig uitproberen op 29 oktober, dan is er weer een feest en mag ik weer opdraven met m'n cam. Vind het heel erg gaaf dat mijn camera zoveel te bieden heeft, terwijl mijn vorige camera gewoon een speelgoeddingetje is. Heb toen alle foto's van de ETS weg kunnen gooien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
Afbeeldingslocatie: http://www.frozen-land.com/test.jpg

Een test-makro shot. Is dit de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
Afbeeldingslocatie: http://www.frozen-land.com/mixer.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.frozen-land.com/sepia.jpg

Vond deze 2 nog, komen IMO erg in de buurt van macroshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nette foto's onderste bewerking is alleen bagger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
Die sepia bedoel je? Komt standaard uit de IS gerold :)

Anoniem: 154849

is er iemand die al infrarood foto s gemaakt heeft met de canon s1is
graag zou ik hier wat meer over willen weten instelling van de cam
en wat infrarood foto s willen zien

• Sponge
Ik heb er een artikeltje over gemaakt, check m'n post history. Het is niet echt geweldig met de S1 en een stukje negatief.. dat kan ik je wel al vertellen :)

ik heb een b+w infraroodfilter 092 en wat fotoos gemaakt maar ze zien er niet uit
wie kan mij wat tips geven en hoe bewerk ik ze met wat voor programma ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
Sowieso moet je de witbalans niet op auto hebben, maar laten instellen dor de camera.

Ik zou zeggen, geef eens een voorbeeld? :)

..

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 154849 op 20-09-2005 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

www.mijnalbum.nl/album=E4RZLRYZ http://www.mijnalbum.nl/album=E4RZLRYZ[/img] ik hoop dat het nu gelukt is hier een voorbeeld
deze is gemaakt met de instelling sluitertijd 0.8 en f 3.2 kun je mij nog wat tips geven
alvast bedankt grt jd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119912

haha ze zien er echt niet uit man, misschien witbalans door de camera zelf instellen? Zoals boven al vermeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hier nog 2 foto s een met witbalans op auto (blauw)
en een op zelf berekenen wat zou ik moeten doen om dit te verbeteren ?http://www.mijnalbum.nl/album=E4RZLRYZ MIJN CAMERA staat hier op de M stand

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 154849 op 20-09-2005 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
OK, ik zal het even uitleggen, i kdoe het heel even uit m'n hoofd:

- Druk op de functies knop en ga 3 of 4x naarbeneden, zodat je bij het witbalans menu item komt.
- Hier kan je kiezen uit een zonnetje, een wolkje, e.d. - Je moet het meest rechter icoontje hebben.
- Er komt nu 'set' in het scherm. Als je nu op de 'set' knop drukt maakt de camera een 'nep foto' (om het maar ff zo te noemen), en maakt de witbalans gebaseerd op wat je op dat moment voor je lens hebt.
- Dus, doe je filter op je camera, zet het witbalans, en ga je gang! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoi sponge
dit heb ik gedaan en deze heb ik in mijn album gezet het zijn 2 foto s
van een treurwilg (de blauwe) heb ik op auto gemaakt en (de grijze )op witbalans
zelf berekenen sl tijd 0,8 sec en diafragma op 3,2 als je ze wild bekijken zie dan de link op het vorige
bericht van mij ik vind dat ze er nog niet uit zien stand M op de camera is dat goed?
alvast bedankt voor je reactie grt jd

• Sponge
Das al een stukje beter volgens mij... het lijkt alleen of de camera bewogen is? Gewoon even prutsen zou ik zeggen.. met mijn zelfgemaakte 'negatief' fitler kreeg ik ook niet echt scherpe resutlaten, totdat ik er voro zorgde dat de camera echt NIET bewoog
(zelfs het sluiterknopje indrukkenm kan soms al fataal zijn..)

vrijdag ben ik vrij dus dan zal ik een gaan prutsen had jij ook de camera op stand M staan?
en kan jij mij eens een paar infrarood foto s laten zien die met een canon s1 is zijn gemaakt
grt jd

• Sponge
Mja dat gaat nu ff wat lastig, zit namelijk in washington state atm ;). Maar misschien staan ze nog in m'n infrarood topic (check m'n post history voor dit fotografie forum) Ik zeg alleen opnieuw: Ik moest de 'filter' gemaakt van een negatief handmatig voro de camera houden.. niet echt geweldig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoi hier weer wat pruts werk ik krijg het weer niet voor elkaar nu zijn mijn foto s weer blauw
instelling steeds veranderd maar ze blijven blauw ook zelf witbalans laten berekenen
heeft iemand nog een tip voor de instellingen van mijn camera sluiter veranderd op 0,8
en diafr op 3,2 en nog op verschillende waardes geprobeerd kijk zelf maar eens
www.mijnalbum.nl/album=kl6pfpog en nog een vraag is er een progamma waar ik kan zien op welke waardes ik mijn foto s heb gemaakt ?

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 154849 op 26-09-2005 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-07 16:27
Hallo ik heb een kleine vraag, voor de fotografen onder jullie ik ben het iid geval niet, dus mischien een rare vraag.
Ik heb nu 1 dag de s1 is en wat mij is opgevallen is dat als ik een foto maak in het donker op stand P met flitser,en ik bekijk de foto,s op de pc, dan zie ik op sommige foto,s kleine ronde wazige circels een stuk of 3 of dan weer 2.
een vriend van mij met de G3 heeft hetzelfde wat is dit?is dit normaal?
en is dit te voorkomen?

mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119930

Na het hele topic doorgespit te hebben, vond ik het de hoogste tijd om mijn licht te laten schijnen over dit mooie toestel.

Ik ben eigenlijk net begonnen met fotografie en wilde een camera met veel zoom en de mogelijkheid om veel in te stellen. Heb de camera nu sinds juni en alhoewel ik er veel mooie foto's uitpers ( al zeg ik het zelf), heb ik nog veel moeite in het donker. Of de foto's worden overbelicht of er ontstaat te veel ruis. ISO instellen doe ik niet meer, de camera doet dat prima zelf. Welke stand gebruiken jullie voor foto's in het donker van mensen? P stand met -1 flits werkt op zich, maar vind het resultaat niet briljant. Soms zijn de foto's ook net niet scherp, hoewel dat je dat niet zou zeggen als je op de lcd kijkt! 8)7

De camera vind ik overigens erg goed _/-\o_ . Hoewel hij soms helemaal verkeerd focus, is zulks te voorkomen met MF. Helaas heeft hij ook focus problemen met de filmpjes, wat ik overigens een erg leuke 'rest'functie vindt! Leuk voor een geintje!

Vraag me dus eigenlijk af wat de beste stand is voor het fotograferen van mensen in een donkere ruimte, waarbij de afstand ongeveer 1 meter is? Gaarne wel een normale reactie, ben wel een beginner in fotografie!!! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Ik heb hier een S1 liggen van iemand die hem graag zou gebruiken icm met een Archos AV700 die als image tank kan dienen. Dat blijkt dus niet te werken. Met mijn Fuji s5500 heb ik het ook getest, dat werkt prima.

Ondersteunt de S1 dit dus gewoon niet, communiceren met een opslagmedium via USB zonder tussenkomst van een PC? Of werkt het wellicht niet met alle image tanks?
Ik kan het nergens vinden, ook niet op de Canon site, dus waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 119930 schreef op donderdag 03 november 2005 @ 16:09:
Vraag me dus eigenlijk af wat de beste stand is voor het fotograferen van mensen in een donkere ruimte, waarbij de afstand ongeveer 1 meter is? Gaarne wel een normale reactie, ben wel een beginner in fotografie!!! :*)
Zou ik ook wel eens willen weten. Ben geen kenner op fotografie gebied, en de foto's in het donker vind ik erg mager met m'n S1

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

*neemt een aanloop en schopt..

Maar wel met een reden. Enige tijd geleden heeft mijn Canon S1 de geest gegeven. Met een leeftijd van 3½ jaar had ik 'm ook wel afgeschreven.. Maarrr... mijn vriendin zat heel toevallig op haar werk over camera's te praten en toen vertelde iemand over een recall van canon.

In dit topic op dpreview staat een foto die ik gemaakt zou kunnen hebben en dit blijkt dus een probleem te zijn dat bekend is bij Canon (op de canonsite onder artikelnummer 37383). Op kieskeurig is er ook wel iets over te vinden.
Het gaat er om dat in zeldzame gevallen de bedrading loslaat van de chipset. Het maakt niet uit wat de status is van de garantie; als je dit probleem blijkt te hebben, dan wordt de camera kostenloos gerepareerd of vervangen (door een nieuwe S5 o.i.d.).

Toch iets wat ik het vermelden waard vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdi48
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-04 13:35
Ook mijn S1, waar ik heel tevreden over was gaf na 3 jaar zomaar ineens geen beeld meer. Niets bijzonders mee gebeurd niet heet, niet koud, géén vocht. Het probleem leek heel erg op de beschrijving van de "losse" CCD bedrading. Ik kom regelmatig in de VS, daar had ik 'm ook gekocht. Tijdens m'n laatste reis heb ik hem, na mail contact naar Canon America gratis kunnen opsturen. Ik werd voortdurend (via mail) op de hoogte gehouden van hun bevindingen. Na ruim een week kwam de melding dat het inderdaad de CCD fout betrof, zou gerepareerd worden. Na weer een week werd een doos bezorgd, met excuses, wegens gebrek aan onderdelen S1 niet meer op korte termijn te repareren. Of ik genoegen wilde nemen met de hierbij geleverde (Refurbished, smetteloos) S3 !!!. Hier was ik dus echt blij mee. :)
Moet nog wel een wennen, is toch weer een beetje anders (menu's). Kortom een uitstekende service van Canon (USA). Ben nieuwsgierig of Canon Nederland een vergelijkbare service zou bieden, lees meestal negatieve verhalen.
Ik wil S1 bezitters niet bang maken, maar realiseer je dat het ook zonder extreme omstandigheden, ineens defect kan zijn. Vragen om garantie, ook na een paar jaar zou ik zeker uit proberen.

Grtz Verdi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Verdi48 schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:17:
Of ik genoegen wilde nemen met de hierbij geleverde (Refurbished, smetteloos) S3 !!!. Hier was ik dus echt blij mee. :)
Moet nog wel een wennen, is toch weer een beetje anders (menu's). Kortom een uitstekende service van Canon (USA). Ben nieuwsgierig of Canon Nederland een vergelijkbare service zou bieden, lees meestal negatieve verhalen.
Ik wil S1 bezitters niet bang maken, maar realiseer je dat het ook zonder extreme omstandigheden, ineens defect kan zijn. Vragen om garantie, ook na een paar jaar zou ik zeker uit proberen.

Grtz Verdi
Ook Canon NL heeft deze service, misschien wel beter, want ik heb woensdag een splinternieuwe S5 ontvangen. Uiteindelijk heeft het ongeveer een maand geduurd (inclusief kerst en oud&nieuw), dus da's best netjes. _/-\o_
Leuke camera, hoewel ik 'm niet zelf gekocht zou hebben (zwaar, geen raw en de lenskap zit nog losser dan de S1; verder hele leuke camera met veel mogelijkheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105660

Ik heb inmiddels (na 4 jaar) hetzelfde probleem. Net boven de 9000 fotos, hoeveel hebben jullie er al?
Een paar dagen geleden wilde ik een foto maken en ik schrok me rot. Ik kreeg ongeveer zo'n beeld (iets lichter, maar erg wazig, met strepen en veel paars):

Afbeeldingslocatie: http://www.dcresource.com/forums/attachment.php?attachmentid=10147&stc=1&d=1141912647

Op internet gezocht en inderdaad, het leek heel erg op het bekende probleem. Naar de winkel geweest, ze herkenden het probleem wel, maar gaven aan dat hij niet bij hun op de lijst staat. Beetje op de canon site gezocht met het volgende resultaat:

https://self-service.cano...RSET_ExitWin=Exit&LANG=nl
(mooiere link kan ik niet maken i.v.m. rare tekens)

Het probleem staat er exact omschreven en de S1 IS staat er heel duidelijk bij. Toen waren ze wel overtuigd en hij is inmiddels weg.

Het is wel grappig dat ze meteen de S5 geven(of ik hem krijg moet nog blijken). Ik kan me niet voorstellen dat ze geen S3 meer hebben liggen. Ik vind het best, kom maar hier met die S5 _/-\o_

Een vraag aan de mensen die al een S5 hebben gekregen: Krijg je er nu opnieuw garantie op of vervalt deze gelijk, omdat je eigenlijk geen garantie meer had op de S1?

Algemene indruk over de S1:
Heel erg tevreden, alleen met weinig licht geen fantastische foto's en heb niet veel gebruik kunnen maken van de videofunctie (geen high speed CF). Hij is een keer weggeweest onder garantie om de lens schoon te maken, leek wel of er zand/ stof in zat. Tijdens het zoomen hoorde je rare geluiden.

Algemene indruk over Canon:
Ze maken hele goede producten, maar support kan op bepaalde gebieden veel beter. Met name drivers en firmware upgrades. Ik heb namelijk ook een Canon scanner en DV cam met diverse driverproblemen in Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Je hebt hetzelfde probleem. Onze foto's zagen er ook zo ongeveer uit. Wij hebben hem overigens naar etbass verstuurd (die doen alle service voor Canon; scheelt weer een tussenpersoon).
En je krijgt er hoogstwaarschijnlijk een S5 voor; tijdje terug kreeg je wel een S3 (collega van m'n vriendin).
Anoniem: 105660 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:41:
Een vraag aan de mensen die al een S5 hebben gekregen: Krijg je er nu opnieuw garantie op of vervalt deze gelijk, omdat je eigenlijk geen garantie meer had op de S1?
Geen idee, maar ik ga er vanuit van wel. En als er echt wat is, schijnt het niet uit te maken, zoals nu.. :)

[ Voor 39% gewijzigd door MrSleeves op 03-03-2008 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105660

Anoniem: 105660 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:41:
Ik heb inmiddels (na 4 jaar) hetzelfde probleem. Net boven de 9000 fotos, hoeveel hebben jullie er al?
Een paar dagen geleden wilde ik een foto maken en ik schrok me rot. Ik kreeg ongeveer zo'n beeld (iets lichter, maar erg wazig, met strepen en veel paars):

[afbeelding]

Op internet gezocht en inderdaad, het leek heel erg op het bekende probleem. Naar de winkel geweest, ze herkenden het probleem wel, maar gaven aan dat hij niet bij hun op de lijst staat. Beetje op de canon site gezocht met het volgende resultaat:

https://self-service.cano...RSET_ExitWin=Exit&LANG=nl
(mooiere link kan ik niet maken i.v.m. rare tekens)

Het probleem staat er exact omschreven en de S1 IS staat er heel duidelijk bij. Toen waren ze wel overtuigd en hij is inmiddels weg.

Het is wel grappig dat ze meteen de S5 geven(of ik hem krijg moet nog blijken). Ik kan me niet voorstellen dat ze geen S3 meer hebben liggen. Ik vind het best, kom maar hier met die S5 _/-\o_

Algemene indruk over de S1:
Heel erg tevreden, alleen met weinig licht geen fantastische foto's en heb niet veel gebruik kunnen maken van de videofunctie (geen high speed CF). Hij is een keer weggeweest onder garantie om de lens schoon te maken, leek wel of er zand/ stof in zat. Tijdens het zoomen hoorde je rare geluiden.

Algemene indruk over Canon:
Ze maken hele goede producten, maar support kan op bepaalde gebieden veel beter. Met name drivers en firmware upgrades. Ik heb namelijk ook een Canon scanner en DV cam met diverse driverproblemen in Vista.
Inmiddels zijn we ongeveer 5 weken verder en kan ik het volgende melden:

Een aantal keer ETB gebeld (reparatiedienst voor Canon), ze gaven meteen aan dat het idd om het bekende probleem ging en ik een S5 zou krijgen. Natuurlijk was hij niet op voorraad en kon ik even wachten. Daarna nog 2x gebeld om te vragen waar hij bleef.

Vorige week een brief van de winkel gekregen dat ik een sx100IS krijg, meteen gebeld en geregeld dat ik alsnog S5 krijg. Ze wilden ook €65,- behandelingskosten. Stond zogenaamd in hun algemende voorwaarden. Die heb ik niet gekregen en mij was ook niets van kosten bekend bij afgifte. Ik heb met de consumentenautoriteit (.nl) gebeld en zij zeiden (ongeveer) het volgende:
"De leverancier is verantwoordelijk voor de reparatie als het toestel niet de normale gebruiksduur meegaat. Burgerlijkewetboek boek7, artikel21. Ook na de garantie."

Foto Kino Linders in Venlo vindt hun eigen algemene voorwaarden belangrijker dan dwingend recht. Na hele discussie Canon gebeld en zij wilden die kosten wel vergoeden en kreeg ik me camera eindelijk mee.

Moraal van het verhaal: Canon bedankt voor de service. Foto Kino Linders Venlo NIET BEDANKT voor de "service". AUB stuur het gewoon direct op naar ETB.

Over de S5:
Veel nieuwe fucties vergeleken met de S1, maar ik vind hem echt lomp. Moet ik maar aan wennen.
Voelt zwaarder en de grip is anders. Dat de flits niet automatisch omhooggaat vind ik wel fijn. Ze moeten de volgende IS wel ECHT beter maken, want als ik naar de concurrentie kijk kunnen ze het binnenkort schudden.

edit: Bij ETB nagevraagd, de garantie van de nieuwe S5 is de garantie van een reparatie, dus 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 10:08

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb ook een S5 gekregen als vervanging van een kapotte S1 (begon met de paarse strepen, later helemaal geen beeld meer). Direct via etbass geregeld, na 3 weken stond DHL voor de deur met een nieuwe S5.

Prima service, goede camera en leuke upgrade. Jammer dat hij alleen groter is dan een S1 en dus niet in het tasje past.... En nieuw geheugen (SD ipv CF) nodig natuurlijk maar dat had ik nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173544

En ja hoor, inmiddels ook hetzefde CCD probleem met mijn Powershot S1 IS.
Opgestuurd en krijg een Powershot SX100 of een Powershot A650 aangeboden, dit omdat de Powershot S5 pas in oktober weer leverbaar zou zijn.

Iemand bekend met dit leveringsprobleem?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 173544 op 14-07-2008 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Niet bekend met leveringsproblemen. Aan de andere kant zou ik het wel weten: (vergelijking)
Ik zou denk ik voor de A650 gaan: scherm groot, ruim voldoende megapixels, maar in verhouding toch minder MP/cm², maar het grootste voordeel: het gewicht. Best kans (maar verder weet ik de specs niet precies) dat ik die zelfs liever dan een S5 zou hebben: die weegt maar liefst 550 gram; voor een compact camera gewoon veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 20:37

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Ik heb een bijna 4 jaar oude S1 IS met sinds kort exact de bovenvermelde problemen:

Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n261/KABR/IMG_0001-1.jpg

Heb de camera direct bij ETB aangemeld voor reparatie.
Ben benieuwd hoe de afhandeling gaat verlopen.
Aangezien het om het bekende probleem gaat hoop ik op enige coulantie inzake de (verlopen) garantie en eventuele kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 20-07-2008 16:55 ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Ik heb sinds gisteren ditzelfde probleem met mijn ruim 4 jaar oude Canon S1 IS.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61820

helemaal zwart het beeld.
ff kijken op GOT of het een bekend probleem is......
in februari nog prachtige foto's gemaakt. Maar inmiddels is de S1 de reserve geworden. Vorige weer dacht ik toch maar even de Canon pakken want die is wat kleiner dan mijn nieuwe. Dat werd dus niks.
Maar ik blijk dus niet de eerste te zijn.

PS: iemand geinteresseerd in de overname van mijn teleconvertor + adapter?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 61820 op 05-09-2008 01:12 ]

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Ik kreeg vandaag via de e-mail een aanbod van ETB om de SX 100 IS te ontvangen als vervangende camera voor de kapotte S1 IS, omdat deze op voorraad is en daarom direct geleverd kan worden. Ik weet nog niet of ik akkoord ga. Op zich al heel mooi dat ik een nieuwe camera krijg.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik had al eerder een vergelijking gepost: MrSleeves in "Canon PowerShot S1 IS": vergelijking.

De SX100 zou ik persoonlijk een achteruitgang vinden en veel liever de A650 als vervanging krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door MrSleeves op 11-09-2008 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61820

Louise525 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 14:44:
Ik kreeg vandaag via de e-mail een aanbod van ETB om de SX 100 IS te ontvangen als vervangende camera voor de kapotte S1 IS, omdat deze op voorraad is en daarom direct geleverd kan worden. Ik weet nog niet of ik akkoord ga. Op zich al heel mooi dat ik een nieuwe camera krijg.
Gisteren mijn ruiltoestel gekregen de SX 110 IS. Ik wilde graag iets anders maar dat was niet mogelijk. Ze hadden inmiddels ook weer materiaal om reparaties uit te voeren. Dus toen wilde ik zeker ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122766

En vandaag is de mijne aan de beurt,, reparatie ingediend bij ETB, hopelijk wordt het voor mij wel een S5.. heb namelijk al eerder in gedachte die te kopen dus dat zou mooi zijn!
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste