Laat ik mijn ervaringen met de S1 ook maar eens delen. Ik heb de camera nu drie weken en ik ben er erg tevreden mee. Ik heb naast de standaard camera een Magicstor 2.2 GB PLUS microdrive, een 128 MB Sandisk compactflashkaart (als back-up) en het Canon WP-DC20 onderwaterhuis.
Allereerst even over bovenstaande accessoires: De microdrive werkt naar behoren in de S1, hij is snel genoeg om een film tot volledige capactiteit vol te maken (is dus 1GB). Ik film zelf in 640x480normal en dan kun je in twee stukken zo’n 25 minuten filmen. Overigens ben ik over de filmmodus van de S1 erg tevreden, zoomen tijdens het filmen is erg leuk en het zoomgeluid is door de ultrazoom zeker niet storend. Doordat de microfoon bovenop aan de achterkant zit vind ik echter wel dat er andere nogal storende geluiden zijn, het zoomen hoor je niet zo hard, maar je hoort het wel als je aan de zoomknop zit. Verder ben je zelf erg aanwezig, dus niet te hard ademen en kuchen enzo, en het omgevingsgeluid had wel wat harder gekund (heeft dus waarschijnlijk te maken met de plaatsing en richting van de microfoon). Maar ik heb eerlijk gezegd weinig vergelijkingsmateriaal, dus misschien zit ik te muggenziften, zoals gezegd ben ik verder zeer zeer tevreden met de filmmodus.
Nog even over de microdrive, hij is dus snel genoeg om helemaal vol te filmen, maar ik had op het eind van de film wel ff een glitch, volgens mij een paar dropped frames. Echter, ik heb de microdrive nog niet kunnen formatteren op een PC, dan kun je em FAT32 met 64k clustergrootte formatteren, wat nog best wat snelheidswinst zou moeten opleveren. Verder heb ik wel al een aantal keer een geheugenkaart fout gehad, geen foto’s verloren gegaan, maar de camera is gewoon even niet te gebruiken, maar misschien dat ook dit na beter formateren is verholpen. Ik vond de prijs/MB verhouding van deze microdrive gewoon niet te weerstaan, maar de kwaliteit is dus misschien iets minder dan de Hitachi drives.
Verder het onderwaterhuis, ik heb nog nergens ervaringen hierover gelezen, dus blijkbaar zijn er niet zoveel duikers die de S1 hebben. Alle functies zijn in het onderwaterhuis beschikbaar, alle knoppen kunnen worden gebruikt (inclusief de draaiknop, zoomknop en foto/weergaveknop), je kunt in het onderwaterhuis ook gewoon zoomen en de flitser kan gewoon opklappen (hier is op verschillende sites wat onduidelijkheid over). Doordat alle knoppen gebruikt kunnen worden is het nogal druk op de buitenkant van het onderwaterhuis. De functies van de knoppen staan niet op het onderwaterhuis geschreven, dus je moet de camera wel een beetje kennen, hoewel de meeste tekst op de camera wel door het onderwaterhuis heen te lezen is als je em een beetje schuin houdt. Verder is het lastig om de ontspanknop half in te drukken om scherp te stellen, zeker met handschoenen aan, maar dat geld denk ik voor alle onderwaterhuizen. Daarom onderwater maar op continue autofocus instellen. Of de flitser voldoende is voor onderwaterfotografie of dat een externe flitser nodig is, daar durf ik nog geen uitspraak over te doen, ik heb de camera alleen nog gebruikt in het zwembad en in Bussloo, waar het zicht op dat moment erg slecht was. Foto’s van in het zwembad zijn te zien op
http://the-rock.student.utwente.nl/~robbert/gallery/album49. Denk er hierbij aan dat de foto’s gecomprimeerd zijn voor de website en dat dit de eerste keer was dat ik de camera in het onderwaterhuis en onder water gebruikte, dus de instellingen kloppen waarschijnlijk nog niet helemaal en het scherpstellen is nog even oefenen.
Dan over de rest van de camera. Ik ben prima tevreden over de kwaliteit van de foto’s, hoewel ik al wel snel van de auto stand ben afgestapt. De flitser is standaard overbelicht en ook de automatische witbalans en ISO is niet altijd handig, maar dat geldt geloof ik voor alle Canons. Ik gebruik daarom de P stand, dan kun je dit wel zelf instellen, maar ik ben te lui om diafragma en sluitertijd zelf te regelen. Ik heb helaas nog geen gewone foto’s online staan, misschien post ik binnenkort nog wat samples. Omdat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb kan ik moeilijk een gefundeerd oordeel vellen over de foto’s, maar ik ben er dus erg tevreden mee. Ze zijn beter dan sommige 4 en 5 MP foto’s die ik heb gezien, maar dat kan ook aan de makers van die foto’s hebben gelegen. Het LCD schermpje is wel klein, maar de resolutie en helderheid vind ik prima en als er felle zon is dan help het een klein beetje draaien van het schermpje vaak enorm. Er zit geen optische zoeker op, maar een EVF. Eigenlijk is dit hetzelfde als het LCD schermpje, dus ik geloof niet dat ik em ooit gebruik. Bovendien is ie nogal groot uitgevallen, dus ik vind de EVF alleen maar irritant. Focussen duurt soms wat lang en doordat als je focust het beeld even wordt stilgezet is het lastig om bewegende dingen te fotograferen. Over de prestaties in slecht licht doe ik nog geen uitspraak, want dat is geloof ik nogal een hot item en ik heb er nog te weinig ervaring mee om daar iets gefundeerds over te zeggen. Ik ben in ieder geval nog geen situatie tegengekomen waarin ik geen fatsoenlijke foto heb kunnen maken, hoewel uiteraard de instellingen soms moeten worden aangepast om dit te bereiken.
Dan over de batterijen, een stel oplaadbare Nimh batterijen, bij voorkeur van boven 2000 mAh dient je eerste aankoop te zijn naast de camera zelf. Gewone batterijen, zelfs Duracell ultra M3 of hoe ze ook heten worden werkelijk leeggeslurpt. Na een week had ik al 8 setjes batterijen verbruikt (natuurlijk experimenteer je de eerste week wel veel, maar toch), dan heb je de kosten van oplaadbare batterijen er dus al lang uit. Ik heb zelf een setje 2300 mah batterijen en een setje 2350 van hahnel, volgens mij de grootste capaciteit die je kunt krijgen. Hoe lang je met dit setje doet kan ik nog niet zeggen, want ik heb ze net.
Zo, ik geloof dat het verhaal wel lang genoeg is, tot zover mijn ervaringen dus.