Het Luchtvaart Topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste
Acties:
  • 15.232 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 08:08

reuzekind

Ik geloof in GoT

Kwam toevallig dit geluidsbestandje tegen: http://fmc.dotnet-services.nl/waves/nato05_wx_eham.wav Hierin krijgt iemand in de radartoren @ schiphol de schrik van z'n leven als er opeens een nato vliegtuig naar het weer vraagt :+

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:o meesterlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappig om te horen. :)

Even een kleine correctie. De verkeersleider zal op schiphol oost zitten en niet in de radartoren. In de radartorens zitten geen personen. Op de verkeerstoren van schiphol zal deze verkeersleider niet gezeten hebben omdat hij het vliegtuig op de radar kon zien terwijl het in de buurt van leeuwwarden vloog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De media-gallery van Sukhoi is de moeite waard, vooral de video-fragmenten:
http://www.sukhoi.org/eng/gallery/
http://www.sukhoi.org/eng...y_id=99&cur_gallery_id=99

http://www.sukhoi.org/eng...ur_gallery_id=99&&id=1319
(rechter-muisknop op foto en 'opslaan als')

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ongeveer dertig actievoerders van Milieudefensie hebben vrijdagochtend ruim drie uur lang de taxibaan van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan op Schiphol geblokkeerd. De actie was een protest tegen de kabinetsplannen om de geluids- en milieuregels voor Schiphol op te rekken.
Stomme hippies :/

Goed dat de Polderbaan niet in gebruik was Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/schater.gif

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 11:05

Keida

dr.

Schiphol wist er ook van hoor....

[edit] Eh, tenminste, dat hoorde ik vanochtend op het RTL nieuws. hmm

http://www.nieuws.nl/2353...igt_bezetting_op_Schiphol
(Novum) - Schiphol. De activisten van Milieudefensie die vrijdagochtend een taxibaan op luchthaven Schiphol hadden bezet, hebben hun actie rond 07.30 uur beëindigd. De 31 actievoerders zijn aangehouden door de marechaussee. De actie heeft ongeveer drie uur geduurd, meldt de milieuorganisatie. De verkeersleiding was van tevoren op de hoogte gebracht. De taxibaan leidt naar de Polderbaan van Schiphol. Die was niet bruikbaar, maar de actie heeft niet geleid tot vertraging of afgelasting van vluchten.

De actievoerders hadden grote vaten met lange palen neergezet, waarin drie mensen waren geklommen. Andere demonstranten hadden zich vastgeketend aan de vaten. Toen de vaten door de politie naar de kant van de baan werden gerold, hebben de activisten zich van de vaten losgemaakt.

Milieudefensie protesteerde tegen het voorstel van de regering het aantal vluchten op de luchthaven uit te breiden naar 600 duizend. De organisatie wil dat de Tweede Kamer, die de plannen voor de zomer bespreekt, rekening houdt met de geluids- en milieuoverlast die de 200 duizend extra vluchten zouden veroorzaken. Milieudefensie dringt er bij Tweede Kamerleden op aan te zorgen voor 'fatsoenlijke' milieunormen voor de hele regio.

De regering besloot in april dat Schiphol mag groeien als de overlast wordt beperkt. Dat kan worden bereikt door flexibeler met het handhavingsbeleid om te gaan. Wanneer op één punt meer lawaai wordt gemaakt dan toegestaan, maar op een ander punt juist minder, blijft de totale geluidshinder binnen de afgesproken grenzen.

Daardoor wil Schiphol toestemming krijgen om extra lawaai te maken op plaatsen waar de grens al is bereikt, zegt Milieudefensie-directeur Frank Köhler. "Schiphol legt de wildste wensenlijsten bij het kabinet neer. Voor de vierde keer in tien jaar dreigen Schiphol en kabinet de grenzen op te rekken. Met als gevolg extra lawaai, luchtvervuiling en uitstoot van broeikasgassen. Dat is voor het milieu en de mensen uit de omgeving onacceptabel."

Bij de voorgestelde groeicijfers zou Schiphol in 2020 volgens Milieudefensie twintig procent van de Nederlandse broeikasgassen uitstoten. Köhler: "Toen het Bulderbos de Polderbaan werd, zijn harde grenzen aan de groei van Schiphol gesteld. Het kabinet breekt die belofte nu al. Daarom is deze actie hard nodig."

[ Voor 146% gewijzigd door Keida op 02-06-2006 11:24 ]

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 07:35
De Tupolev 144, door het Westen ook wel de Concordski genoemd, doordat het een overduidelijke rip off was van de Brits/Franse Concorde.
Dit is niet of gedeeltelijk waar. De Ty-144 vloog eerder dan de Concorde en het belangrijkste verschil is de plaatsing van de motergondels. Vooral dit laatste bleek een cruciale ontwerpfout.

Echter, als een vliegtuigbouwer een toestel wil bouwen dat aan de eisen van de Concorde/Ty-144 moet voldoen, dan zal deze altijd een deltavleugel hebben. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit onderdeel van het vliegtuig de gelijkenis zo treffend maakt.

Daarnaast speelde in die tijd 'prestige' een belangrijke rol.

Ook Boeing had in die tijd plannen voor een supersonisch vliegtuig. Drie keer raden hoe die er uitzag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

"Het vliegtuig" ... "die" :?
Nederlands :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verhaal gaat dat de russen destijds nogal gebruik gemaakt hebben van spionage om de Tu-144 te kunnen ontwikkelen. In europa was men daar ook van op de hoogte en besloot men om opzettelijk vervalste documenten door te spelen met opzettelijke ontwerpfouten. Dat zou één van de hoofdoorzaken zijn waarom die Tupolev in eerste instantie compleet is geflopt.

Nouja, het zou me niet eens verbazen als er een kern van waarheid in zat. Die Koude Oorlog was namelijk zo koud nog niet... Later is er overigens een ingrijpend herontwerp doorgevoerd en vele jaren later, na het instorten van de Sovjetunie, heeft NASA zo'n verbeterde machine gebruikt voor onderzoek naar nieuwe supersone verkeersvliegtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Mr. Liu schreef op zondag 04 juni 2006 @ 02:34:
Dat vind ik nou weer een beetje jammer.

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Liu schreef op zondag 04 juni 2006 @ 02:34:
De manier waarop jij het beletselteken tussen dubbele aanhalingstekens zet heeft anders ook vrij weinig met de Nederlandse taal te maken. :X Zullen we dan nu weer verder praten over vliegtuigen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit wist ik niet:
The first test-flight of the newly-improved Concorde flew from England to the mid-Atlantic and back in preparation for a return to full scheduled service that week. The flight took place on September 11, 2001, and was in the air when the attacks on the World Trade Center were taking place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05:19
Is er vandaag een oefening of luchtshow ergens? Er vliegt nu al voor de 4e keer zo'n herrie AWACS over m'n dak (regio Utrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zuid-Koreaans vliegtuig verliest neus en radar

SEOUL - Een airbus van de Zuid-Koreaanse luchtvaartmaatschappij Asiana Airlines is vrijdagavond zonder neus en radar geland op de luchthaven van Seoul. Het vliegtuig verloor de onderdelen tijdens een hevige storm op het traject tussen het eiland Cheju en de Zuid-Koreaanse hoofdstad.

De hagelstenen die de Airbus geselden, verbrijzelden ook de ruiten van de cockpit, die gemaakt waren van veiligheidsglas. De ramen bleven op hun plek maar werden ondoorzichtig. De radar die uitkomst had kunnen bieden, was kapot gegaan door de storm. Wel konden de piloten gebruik maken van de zijraampjes.

Het vliegtuig had tweehonderd mensen aan boord, onder wie 177 leerlingen van basisscholen op een schooluitje, zo liet een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij zaterdag weten.

De piloten Lee Chan-go en Kim Yong-ik krijgen een onderscheiding omdat zij het vliegtuig ondanks alle pech veilig aan de grond wisten te zetten.
Hulde _o_

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.R.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

D.R.

XBox Live Tag: CrazyCavia

De hagelstenen die de Airbus geselden, verbrijzelden ook de ruiten van de cockpit, die gemaakt waren van veiligheidsglas. De ramen bleven op hun plek maar werden ondoorzichtig. De radar die uitkomst had kunnen bieden, was kapot gegaan door de storm. Wel konden de piloten gebruik maken van de zijraampjes.
Waarom krijg ik nu een visual van Ace Ventura voor me met de piloten uit de zijramen hangend..

Afbeeldingslocatie: http://www.dickeyschmid.com/me/AceVentura.jpg

Maar zonder gekheid, toch mooi staaltje vliegen van die piloten.

Flickr | Groningen Eelde Aviation Society | Flightdiary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

D.R. schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:33:
[...]

Waarom krijg ik nu een visual van Ace Ventura voor me met de piloten uit de zijramen hangend..

[afbeelding]

Maar zonder gekheid, toch mooi staaltje vliegen van die piloten.
In een A320 kun je anders prima recht vooruit kijken door de zijruiten in de cockpit ;)

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
biobak schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:29:
Is er vandaag een oefening of luchtshow ergens? Er vliegt nu al voor de 4e keer zo'n herrie AWACS over m'n dak (regio Utrecht).
Zullen ze wel weer kaarten aan et maken zijn ofzo. Doen ze een keer in de zoveel tijd. Heb em van de week ook gezien boven school.

Wat ik niet snap aan dat geluidje, waarom schrikt ie zo omdat een NATO toestel naar het weer vraagt? (newbie maybe :P)

[ Voor 16% gewijzigd door Kiwiknaapje op 10-06-2006 18:16 ]

Leegte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Gister zag ik nog een AWACS overvliegen in Driebergen. Vage dingen zijn het.
reuzekind schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:19:
Kwam toevallig dit geluidsbestandje tegen: http://fmc.dotnet-services.nl/waves/nato05_wx_eham.wav Hierin krijgt iemand in de radartoren @ schiphol de schrik van z'n leven als er opeens een nato vliegtuig naar het weer vraagt :+
Waarom is ie eigenlijk bang? Een pd is...?
Ik moet echt die vaktaal eens gaan leren :P

[ Voor 74% gewijzigd door Spiller op 10-06-2006 20:23 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een PD is een Profile Descent.

PROFILE DESCENT- An uninterrupted descent (except where level flight is required for speed adjustment; e.g., 250 knots at 10,000 feet MSL) from cruising altitude/level to interception of a glideslope or to a minimum altitude specified for the initial or intermediate approach segment of a nonprecision instrument approach. The profile descent normally terminates at the approach gate or where the glideslope or other appropriate minimum altitude is intercepted.

bron : http://www.pilotsweb.com/pcg/pcg_p.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De helden! Stiekem niet vertellen dat ILS met antennes werkt en dat de radar of windscherm niet persé nodig zijn.

Of zie ik nu wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Misschien bedoelden ze dat wel, het is natuurlijk een ANP-bericht, daar wordt (logischerwijs) alles versimpeld tot een kleuter het snapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Cubix schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 22:06:
[...]

De helden! Stiekem niet vertellen dat ILS met antennes werkt en dat de radar of windscherm niet persé nodig zijn.

Of zie ik nu wat over het hoofd?
Die hele radar heb je nergens voor nodig, het is namelijk een weerradar. Je kan er op zien waar wolken zitten met veel activiteit (onweer). Die ruitjes heb je ook niet nodig, de autopilot kan prima landen. Maarja het is niet heel relaxed als je niets ziet en er stukken van je vliegtuig af gevallen zijn ;)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeBee
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

FreeBee

The Sky is the limit

Vliegen zonder weerradar in zo'n weertje....Liever niet hoor.
Zeggen dat je de weerradar niet nodig hebt is dan ook een beetje overdreven.
Denk dat geen enkele piloot het fijn vindt als dat ding niet werkt. (ik in ieder geval niet).
En de autopilot kan inderdaad het toestel landen. Al is er bij de meeste maatschappijen wel een visuale referentie met de baan nodig. Dat kan in dit geval dus met de zijruiten.

Tel hierbij op het feit dat je aerodynamica weg is waardoor je hele luchtstroom veranderd maakt dit alles toch een kritieke situatie, die gelukkig erg goed is afgelopen

Veni vidi volavi!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een ILS zal een vol automatische landing alleen maar kunnen als het vliegveld is uitgerust met een CAT III ILS. De meeste vliegvelden hebben een CAT I installatie en daar is voor het laatste deel van de landing officieel een goed zicht bij nodig op de decision height.

Met een beetje creatief vliegen lijkt het me wel mogelijk om het vliegtuig scheef genoeg te laten vliegen om de landingsbaan te zien. en toch op koers te blijven.

Persoonlijk denk ik dat de piloten toch wel een knap staaltje vliegen getoond hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeBee
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

FreeBee

The Sky is the limit

uit dit bericht: http://times.hankooki.com...kt2006061116425711980.htm
The Airbus 321 was hit at 5:45 p.m., 300 meters above Anyang, Kyonggi Province while preparing to land at Kimpo International Airport on route from Cheju Island, according to the carrier.

The lightning strike caused the aircraft's nose radome housing the radar antenna to fall apart from the fuselage, shutting the radar off.

Hailstones also punctured the engine covers and cracked the cockpit windows, completely obstructing the pilots' view.

The incident terrified passengers, causing some elementary schoolchildren on board to vomit.

The pilot, Lee Chang-ho and co-pilot, Kim Yong-ik immediately requested Kimpo control tower for an emergency landing.

With the flight's automatic operation devices malfunctioning, the plane circled the airport to determine if its landing gear was operating. The airport authority temporarily closed the runways for the emergency landing.

After confirming the landing gear was operating normally, the pilots landed manually 15 minutes behind schedule at 6:15 p.m.
Knap werk! _/-\o_

Veni vidi volavi!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit blijft dé knapste redding van een toestel en de passagiers (op 1 na): http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Flight_243

Al is deze ook knap: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_5390

Overzicht van alle afleveringen van Air Crash Investigation op National Geographic: http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Crash_Investigation

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 01:15:
Bij een ILS zal een vol automatische landing alleen maar kunnen als het vliegveld is uitgerust met een CAT III ILS. De meeste vliegvelden hebben een CAT I installatie en daar is voor het laatste deel van de landing officieel een goed zicht bij nodig op de decision height.

Met een beetje creatief vliegen lijkt het me wel mogelijk om het vliegtuig scheef genoeg te laten vliegen om de landingsbaan te zien. en toch op koers te blijven.

Persoonlijk denk ik dat de piloten toch wel een knap staaltje vliegen getoond hebben.
Je kan prima een CAT I autoland maken (Overigens heeft nieuwe veld op seoul 2 paralelle banen met CAT III ILS en dat ligt nog geen 5 minuten vliegen van Kimpo), je hebt dan officieel inderdaad wel een decision altitude, maarja als je niets kan zien heb je niet veel keus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Devil op 14-06-2006 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nood zal in zo'n geval wet breken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:42

Freak187

geen

Die Aloha 737 was was opzich knap gedaan door de flight crew, maar het is nog steeds een godswonder dat die floorbeams het gehouden hebben. Zoveel krachten op zo'n slappe constructie.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Zijn er nog wat mensen die morgen naar Leeuwarden gaan om de Blue Angels te bekijken (en eventueel de rest)? :D

Ik wel iig. Hopelijk is het zicht wat beter dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ik weet dat eF-Wee van plan is morgen te gaan. Ik heb er zelf ook over gedacht, maar vanuit Rotterdam is het me net te ver.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Gezien de context lijkt het mij in dit geval eerder een "practice diversion". :)
Kiwiknaapje schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 18:14:
[...]

Wat ik niet snap aan dat geluidje, waarom schrikt ie zo omdat een NATO toestel naar het weer vraagt? (newbie maybe :P)
Waarschijnlijk dacht de controller dat het toestel naar het weer van EHAM vroeg, omdat hij uit wilde wijken naar EHAM. En uitwijken doe je (tenzij het om te oefenen is) niet zomaar. Vandaar de vraag "Are you scaring me or do you want to make a pd at Amsterdam?"
Cubix schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 15:11:
Zijn er nog wat mensen die morgen naar Leeuwarden gaan om de Blue Angels te bekijken (en eventueel de rest)? :D

Ik wel iig. Hopelijk is het zicht wat beter dan nu.
Ik ook, vooral voor de Blue Angels inderdaad.

[ Voor 21% gewijzigd door Joni op 15-06-2006 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

Ik zit morgen in Leeuwarden op de KLu dagen om het bedrijf te promoten waar ik werk en om even een rondleiding in een AWACS te krijgen. Blue Angels "Fat Albert" zal (naar ik gehoord hebben) vrijdag iig geen JATO start maken. (Maar gelukkig heb ik die vorige maand in Fort Worth al gezien.)

-- == Alta Alatis Patent == --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 14:44
Joni schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 16:14:
[...]

Gezien de context lijkt het mij in dit geval eerder een "practice diversion". :)
offtopic:
vanwaar die avatar en onderschrift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.airliners.net/open.file/1064314/L/

Kan iemand vertellen welke drie effecten hier te zien zijn en waarom ze op die plaatsen verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Wingtip turbulentie is vrij normaal en dat zien we hier dus bij zowel de hoofdvleugels als bij de staartvleugels. Die dikke stromen in het midden van de hoofdvleugels komen van tussen een paar flaps, waardoor ze niet zo mooi draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Freee!! op 24-06-2006 13:23 . Reden: Correctie, bedankt, kon niet op het juiste woord komen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 12:00:
http://www.airliners.net/open.file/1064314/L/

Kan iemand vertellen welke drie effecten hier te zien zijn en waarom ze op die plaatsen verschijnen?
Op elk van die drie plaatsen vind omstroming om de rand van een vlak plaats van hogedruk lucht naar een gebied met lage druk, aan de bovenkant van de vleugels en flaps (niet slats) en aan de onderkant van de staartvlakken. Uitgerekt in voornaamste luchtstroom van het vliegtuig (de stroom die tegengesteld is aan de vliegrichting) krijg je een werveling, die in dit geval net genoeg lokale temperatuurverlaging tot stand kan brengen om de luchttemperatuur op die punten onder het dauwpunt te brengen. Dan krijg je condensatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsuru schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 12:47:
[...]
Op elk van die drie plaatsen vind omstroming om de rand van een vlak plaats van hogedruk lucht naar een gebied met lage druk, aan de bovenkant van de vleugels en flaps (niet slats) en aan de onderkant van de staartvlakken. Uitgerekt in voornaamste luchtstroom van het vliegtuig (de stroom die tegengesteld is aan de vliegrichting) krijg je een werveling, die in dit geval net genoeg lokale temperatuurverlaging tot stand kan brengen om de luchttemperatuur op die punten onder het dauwpunt te brengen. Dan krijg je condensatie :)
Ah, dus gewoon door een hogedrukgebied dat in een lagedrukgebied verandert, zoals je bvb. ook hebt bij een decompressie in een vliegtuig (mistvorming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Tsuru schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 12:47:
[...]
Op elk van die drie ... Dan krijg je condensatie :)
Uiterst correct vriendelijke vriend d:)b

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 12:52:
[...]
Ah, dus gewoon door een hogedrukgebied dat in een lagedrukgebied verandert, zoals je bvb. ook hebt bij een decompressie in een vliegtuig (mistvorming).
Of als je een biertje of een blikje fris openmaakt, idd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben gisteren naar de Airshow van Koksijde geweest, het is misschien de laatste keer omdat de runway ingekort zal worden: http://www.vrtnieuws.net/...060702Airshow/index.shtml

En nog een nieuwtje van Airbus:
http://www.vrtnieuws.net/...702EADSAirbus/index.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 22:04

_Christiaan_

Master of SOG

Afbeeldingslocatie: http://p.airliners.net/photos/middle/8/6/8/0541868.jpg

Those were the days 8)

(B707 in juni 1960)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De B-52 kan er ook wat van :P

Afbeeldingslocatie: http://img421.imageshack.us/img421/9228/b521vy2.jpg

Of een Antonov An-12: http://www.flightlevel350..._Aviation_Video-2111.html

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

:o

Weliswaar luchtvervuiling, maar het ziet er wel vet uit :9

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:03
What the f*ck is dat? :>

[ Voor 6% gewijzigd door Dersan op 06-08-2006 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets wat je niet graag samen aan de horizon ziet om je aan te vallen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Is dat niet de Mojave desert? (m'n geologische kennis van de VS is klein)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Hmm, waarom ben ik daar nooit geweest? Ben wel op Marina (Pinal) geland, tussen de scraps, was wel erg gaaf.

http://www.airliners.net/open.file/1030599/L/

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk waren de jaren 50 en 60 het boeiendst wat betreft luchtvaart en ruimtevaart:

-1e grote passagiersvliegtuigen met straalmotoren (Boeing 707 tem 747), momenteel is alleen de A380 slechts enkele meters langer en breder dan de 747.
-1e supersonische passagiersvliegtuigen (Concorde met 2200 km/h en de Tu-144 met 2500 km/h), momenteel zijn er geen supersonische passagiersvliegtuigen meer in gebruik.
-1e maal door de geluidsmuur (1200 km/h voor de Sabre tot 3500 km/h voor de SR-71 Blackbird en 3800 km/h voor de XB-70 Valkyre), momenteel kan geen enkel vliegtuig sneller met conventionele straalmotoren (ram- en scramjet dus niet meegeteld). Dit zijn de sixties!
-1e helicopter met gasturbine-engine, momenteel wordt nog steeds dezelfde techniek gebruikt.
-1e vliegtuig met nucleaire aandrijving, momenteel is er geen enkel nucleair vliegtuig in gebruik.
-1e maal in de ruimte
-1e maal op de maan, momenteel is een mens nog niet verder geraakt

Wat mij betreft veel boeiendere tijden dan de decennia erna.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Idd, er is erg weinig veranderd eigenlijk. Ja de motoren zijn zuiniger en stiller, maar de vorm van het vliegtuig is niet radicaal veranderd t.o.v. de sixties. Of een ander voorbeeld, voor het inchecken moet je nog altijd naar een balie en een half uur wachten. Dat was toen ook al zo.

Soms zou ik terug naar die tijd willen (hoewel m'n ouders toen nog maar net op de wereld waren), en gewoon eens rondkijken en een stukje vliegen in zo'n oude jet. :>

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bigchristiaan schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:35:
Of een ander voorbeeld, voor het inchecken moet je nog altijd naar een balie en een half uur wachten. Dat was toen ook al zo.
Nu duurt het langer (meer volk, meer veiligheidscontroles).

Ik heb een grafiekje gemaakt met specificaties van enkele machtige machines uit die periode:

Afbeeldingslocatie: http://img398.imageshack.us/img398/9884/graphpl5.png

Enkel de B-1 en Tu-160 zijn recenter.

De monster-engines van de Tu-160: http://p.airliners.net/photos/photos/0/5/5/0191550.jpg

En van de XB-70:
http://www.dfrc.nasa.gov/...B-70/Medium/EC68-2101.jpg
http://www2.interceptor.com/~thumper/xb2/damaged-engine.jpg

Unieke foto's en filmpjes van deze rare vogel:
http://www.dfrc.nasa.gov/gallery/movie/XB-70/index.html
http://www.dfrc.nasa.gov/...o/XB-70/Medium/index.html

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Cyberblizzard maakt er werk van :P

Maar wat een machine. Het laat in ieder geval zien waartoe men in de 60's in staat was qua aviation.

[ Voor 22% gewijzigd door _Christiaan_ op 07-08-2006 00:26 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spijtig dat de Boeing 2707 niet doorgezet is: http://p.airliners.net/photos/photos/2/8/5/0533582.jpg
The American SST was intended to carry 250 passengers (more than twice as many as Concorde), fly at Mach 2.7–3.0, and have a trans-Atlantic range of 4,000 miles.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Erg veel verder dan een ontwerpstudie zijn de Amerikanen nooit gekomen... dat geldt dus voor zowel Lockheed als Boeing. Als je kijkt naar hoe het de Concorde vergaan is zou de 2707 een 10x zo grote flop geworden zijn. 250 passagiers met mach 3 vervoeren is wel erg ambitieus: dat zijn snelheden die zelfs toestellen als de Mig-31 en SR-71 maar met moeite halen, en dan heb ik het nog niet eens over het vliegbereik... daar komt nog bij dat een aluminium constructie zoals bij de Concorde sowieso out of the question zou zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de banner op de frontpage van www.planepictures.net niet bepaald mooi (mild uitgedrukt ;))

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 19:54 ]

• Reanimation
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-07 12:31
Airbus verliest van Boeing op orders, wint op afleveringen

09-08-2006

TOULOUSE - Airbus legt het in de eerste zeven maanden van 2006 af tegen Boeing op het gebied van nieuwe orders. De Europese vliegtuigbouwer moest toezien hoe Boeing vooral met de nieuwe 787 Dreamliner scoorde, terwijl de eigen A350 geheel terug naar de tekentafel moest. Airbus verwacht wel meer toestellen af te leveren dan Boeing.

In totaal stond de teller voor nieuwe bestellingen in 2006 eind juli op 200, waar Boeing er 525 noteerde. Het grootste deel van de nieuwe bestellingen bij Boeing werd behaald door de 737. Ook de 787 deed het met 77 bestelde exemplaren prima.

Airbus raakte eerder dit jaar in opspraak doordat een vertraging ontstond in het A380-programma. Ook moest de A350 opnieuw worden ontworpen en moest de CEO vertrekken. De nieuwe A350, die als A350XWB op de markt kwam, ontving gelukkig voor Airbus meteen een order voor twintig stuks van Singapore Airlines.

Airbus heeft Boeing de laatste vijf haar afgetroefd op het aantal afleveringen. Naar verwachting gebeurt dat ook dit jaar, vanwege het grote aantal bestellingen dat de Europese vliegtuigbouwer vorig jaar ontving.
Toch wel weer beetje verrassend vind ik zelf, de laatste tijd hoorde je veel positieve berichten van Airbus en dat Boeing achteruitging enzo. Dat de 737 nog steeds zo goed verkoopt is wel weer een bevestiging van het meest succesvolle vliegtuig allertijde qua verkopen

• Artcore
  • Niet online
Komt je berichtje van Luchtvaartnieuws.nl? Ik vind het wel een aardige site, maar ze hebben af en toe de neiging pr-publicaties van maatschappijen te publiceren als nieuws. Zoals deze :X :X

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=15262

• Reanimation
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-07 12:31
Artcore schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 09:26:
Komt je berichtje van Luchtvaartnieuws.nl? Ik vind het wel een aardige site, maar ze hebben af en toe de neiging pr-publicaties van maatschappijen te publiceren als nieuws. Zoals deze :X :X

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=15262
Dat is gewoon overduidelijk reclame maken voor een bepaalde maatschappij (het zou me niks verbazen als ze er voor betaald krijgen..) en ja mijn berichtje kwam ook van die site

[ Voor 4% gewijzigd door Reanimation op 10-08-2006 13:18 ]

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik weet niet of het raclame maken is, zelf vind ik kreeft bijvoorbeeld smerig :P
Dit soort dingen zijn als reiziger toch handig om te weten, misschien kun je daar je maatschappij keuze op baseren. Nieuws hoeft niet alleen maar negatief te zijn ;)

• Freee!!

Freee!!

Devil schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 18:12:
Ik weet niet of het raclame maken is, zelf vind ik kreeft bijvoorbeeld smerig :P
Paar kleine puntjes:
• Smaken verschillen
• Het gaat hier om rivierkreeft, totaal andere smaak
• Je hebt altijd keus, zeker in de business (en eerste) klas
Dit soort dingen zijn als reiziger toch handig om te weten, misschien kun je daar je maatschappij keuze op baseren. Nieuws hoeft niet alleen maar negatief te zijn ;)
Inderdaad handig om te weten. Spijtig alleen dat ik voorlopig eecht niet naar de VS wil (niet zolang Dubya aan de macht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Freee!! schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 18:47:
[...]

• Je hebt altijd keus, zeker in de business (en eerste) klas
Kip of pasta :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan er beter een culinair topic afgesplitst worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 07:39:
Misschien kan er beter een culinair topic afgesplitst worden. ;)
Nee, dat is te veel eer voor vliegtuigvoer. Alleen al het idee dat culinair te noemen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Teletekst:
Een vliegtuig van de KLM is na de landing op Schiphol naast de Polderbaan beland. De Boeing-737 kwam na een bocht door het vele water op de landingsbaan naast de Polderbaan terecht. Volgens de eerste berichten zijn er geen gewonden.
Het toestel kwam uit Londen. Aan boord zijn bijna 180 mensen. Het vliegtuig landde om half twaalf tijdens een zware regenbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst uren en uren wachten in Londen, dan blij zijn dat het vliegtuig niet opgeblazen is en dan bij het taxiën nog naast de baan terecht komen. :/ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Aquaplaning :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[flauw]Nee, aqua-plane-ing[/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Laatst online: 11-09 17:34

Korakal

Up up up!

wij waren toevalllig vandaag aan het spotten en zagen ineens brandweer bij een vliegtuig aan komen rijden, blijkbaar was het toen net gebeurd...

vervolgens kwam er nog een helikopter inspecteren en bussen om de mensen uit te laden:

Afbeeldingslocatie: http://www.korakal.nl/got/IMG_4648.jpg

een tijdje later zijn we nog wat dichter bij gaan kijken

Afbeeldingslocatie: http://www.korakal.nl/got/IMG_4667.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 08-08 09:26

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Da's toch gewoon een Beluga? Die lijkt me iets kleiner dan die verbouwde 747.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Nee, de Beluga heeft een verlaagd opgehangen cockpit onder de neus, zie:
http://www.diseno-art.com...ive/beluga_transport.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Guppy is een gemodificeerde versie van een Boeing C-97:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0a/Superguppy.jpg

De Beluga is een gemodificeerde versie van een Airbus A300:

Afbeeldingslocatie: http://www.diseno-art.com/images/Airbus_Beluga.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vind dit wel een erg mooie foto.

Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/1255/smokeangelusafbigil4.th.jpg

Uitleg.
What type of cloud is that? It is not a naturally occurring one. Looking perhaps a bit like a gigantic owl monster, the cloud pictured above resulted from a series of flares released by an air force jet over the Atlantic Ocean in May. The jet that released the flares, a C-17 Globemaster III, is seen on the right. The flares release smoke and the resulting pattern is sometimes known as a smoke angel. The circular eyes of the above smoke angel are caused by air spiraling off the plane's wings and are known as wingtip vortices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af hoe die lelijke 747 open gaat, ik vermoed dat de staart open draait, op deze foto zie je ter hoogte van de staart iets wat op scharnieren lijkt: http://www.airliners.net/open.file/1098583/L/ (heeft een grote laaddeur nodig voor 787-onderdelen)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 15:00:
Ik vraag me af hoe die lelijke 747 open gaat, ik vermoed dat de staart open draait, op deze foto zie je ter hoogte van de staart iets wat op scharnieren lijkt: http://www.airliners.net/open.file/1098583/L/ (heeft een grote laaddeur nodig voor 787-onderdelen)
Staart draait t.h.v. de scharnieren deze kant op.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 20:18:
[...]
Zijn daar geen regels voor? Publiek is dan dichtbij en moeilijk weg te komen.
Ik denk dat de toestellen gewoon in het verlengde van de Donau vlogen, maar het kruist dan wel nog het publiek op de bruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Daar zijn inderdaad regels voor. Het was niet voor niets dat vorig jaar met de Redbull Airrace in Rotterdam de Erasmusbrug afgezet was. Start/Finish was onder de brug. Ook mocht er niet boven het publiek (op beide oevers) gevlogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

OTTOWA - De inzittenden van een Canadees passagiersvliegtuig hebben een spannend moment beleefd toen een piloot vlak voor de landing zat opgesloten in het toilet.
[...]
Een woordvoerder van de vliegmaatschappij benadrukte dat iedereen aan boord kalm is gebleven en dat in het uiterste geval de copiloot het toestel alleen aan de grond had kunnen krijgen. Het vliegtuig was op weg van Winnipeg naar Ottowa.
Weer dat kromme beeld bevestigd dat de FO er normaal gesproken alleen maar zit voor de "gear up, flaps up, shut up" :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Hehe idd, ook een jet is prima single pilot te vliegen. Werkdruk is misschien wat hoger, maar met de automatics is het niet moeilijk.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Agja bij de meeste mensen bestaat nog steeds het beeld dat een co piloot zelf niet kan vliegen en er alleen zit om naar buiten te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Vernieuwend? Dat ding kan alles dat een 757 ook al kon, hij is alleen lelijker. :P

Het is logisch dat Boeing zoveel mogelijk kosten bespaart door een lijn te sluiten en de rol die dat type binnen de linie speelde te laten vervullen tot een uitbreiding op een ander type, maar zo'n 737 blijft natuurlijk gewoon veertig meter standaardvliegtuig, ook al is het een -900ER.
Een 757 is nog echt iets bijzonders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Laatst online: 07:28
_/-\o_ Great Speech _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsuru schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:33:
Vernieuwend? Dat ding kan alles dat een 757 ook al kon, hij is alleen lelijker. :P

Het is logisch dat Boeing zoveel mogelijk kosten bespaart door een lijn te sluiten en de rol die dat type binnen de linie speelde te laten vervullen tot een uitbreiding op een ander type, maar zo'n 737 blijft natuurlijk gewoon veertig meter standaardvliegtuig, ook al is het een -900ER.
Een 757 is nog echt iets bijzonders :)
Ik bedoel gewoon dat het vliegtuig al zo lang meegaat en dat er nieuwe versies blijven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Veel vliegtuigbouwers (zoals Boeing) blijven lang teren op hun oude modellen, en voegen af en toe wat vernieuwingen toe. 40 jaar geleden werd er tenminste nog echt groots vernieuwd.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij heeft zijn eerste vlucht gemaakt:
TAIPEI - De nieuwste variant van de Boeing 747-400, de Large Cargo Freighter (LCF), koos zaterdag (9 september) voor het eerst het luchtruim tijdens een testvlucht vanaf Taiwan Taoyuan International Airport bij Taipei. De vlucht duurde iets meer dan twee uur en vormt het begin van de 250 testvlieguren die de nieuwe LCF moet ondergaan. Het nieuwe vliegtuig is bedoeld om rompdelen van de Boeing 787 Dreamliner te vervoeren.

De LCF heeft een grotendeels verbrede romp waarin drie keer zoveel vracht als in een standaard Boeing 747-400 kan worden opgeslagen. Een vergelijking met de Airbus A300-600ST ‘Beluga’ - het toestel dat Airbus gebruikt voor het vervoer van rompdelen - is dan snel gemaakt. De LCF heeft ook een scharnierend staartstuk, waardoor 787-rompen zo in het toestel kunnen worden geschoven.

De eerste LCF is een door het Taiwanese Evergreen Aviation Technologies omgebouwde 747-400 die voorheen vloog in dienst van Cathay Pacific. In totaal worden drie 747-400's omgebouwd tot LCF. De eerste twee moeten in het begin van 2007 vliegklaar zijn.

"Dit is een sleutelmoment in het productieprogramma van de Dreamliner", aldus Scott Strode, hoofd Airplane Development and Production van het 787-programma. "De LCF-vloot vormt het fundament voor het internationale productiesysteem van de Dreamliner en helpt ons om aan de grote vraag naar de Dreamliner te kunnen voldoen.

Sinds de introductie van de Dreamliner in April 2004 hebben 32 klanten in totaal 420 orders en opties geplaatst met een totale waarde van 59 miljard dollar. De introductie van de Dreamliner is hiermee de meest succesvolle in de geschiedenis van de luchtvaart.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2006 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 15:06:
[...]
Hij heeft zijn eerste vlucht gemaakt:

[...]
Volgens mij klopt het nieuwsbericht niet, het vliegtuig is niet van Cathay Pacific geweest. Want alle B744's van CPA waren RR powered. Alleen de ex SIA kisten zijn PW aangedreven.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Karlok[JY-616] schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 15:44:
[...]

Volgens mij klopt het nieuwsbericht niet, het vliegtuig is niet van Cathay Pacific geweest. Want alle B744's van CPA waren RR powered. Alleen de ex SIA kisten zijn PW aangedreven.
Ah, de verloren kunst van de klantnummers.

De "J6" in 747-4J6 wil zeggen dat het toestel ooit als eerste door Air China is besteld. Het customer number in het typenummer is uniek voor Boeing, en "06" is bijvoorbeeld KLM, "22" United, "44" South African, "28" Air France, etc... :) Singapore zou dan "12" zijn, en Cathay "67".

Ik vond net hier een mooie lijst online, en deze nummers worden geloof ik voor elk type Boeing vanaf de 707 gebruikt, met uitzondering van de 717.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
Tsuru schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 17:22:
[...]
Ah, de verloren kunst van de klantnummers.

De "J6" in 747-4J6 wil zeggen dat het toestel ooit als eerste door Air China is besteld. Het customer number in het typenummer is uniek voor Boeing, en "06" is bijvoorbeeld KLM, "22" United, "44" South African, "28" Air France, etc... :) Singapore zou dan "12" zijn, en Cathay "67".

Ik vond net hier een mooie lijst online, en deze nummers worden geloof ik voor elk type Boeing vanaf de 707 gebruikt, met uitzondering van de 717.
Ze hebben het al veranderd op luchtvaartniews.nl, mooie lijst, maar voor codes gebruik ik altijd www.airlinecodes.co.uk

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Filmpje van de vliegende hot-dog: http://video.boeing.com:8...ents/747LCF_90906_300.asx

Edit: Beter filmpje: http://www.flightlevel350..._Aviation_Video-7077.html

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 19:59 ]

Verwijderd

In-flight gamen met Singapore Airlines: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=16165

Ik vind dat er een Flight Simulator zou bijmogen. ;(

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Geen idee of het al aan bod gekomen is maar.. hier is dan ook wat triest luchtvaart nieuws.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eroelofs/private/aviation/tr_7781.jpg

Na meer dan 30 jaar trouwe dienst en onsterfelijk geworden in de film "Top Gun", is het doek nu definitief gevallen voor de F-14 Tomcat. Begin dit jaar waren er nog maar 2 squadrons actief waarbij de "Black Lions" bij terugkeer vanuit de Perzische Golf direct haar Tomcats heeft ingeruild voor de Super Hornet maar nu hebben ook de "Tomcatters" definitief afscheid genomen van de F-14. De laatste exemplaren worden deze maand naar de diverse musea gevlogen, gaan in opslag in de woestijn (AMARC) of worden gesloopt.

Dan blijven alleen nog de Iraanse Tomcats over maar die zie je ook bijna nooit. :(

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Freee!!

Freee!!

Ik vind het wel opvallend hoe weinig aandacht er momenteel besteed wordt aan de komende sluiting van de langst actieve burgerluchthaven, Don Muang bij Bangkok. Vannacht gaat het dicht en moet Suvarnabhumi het overnemen.

Voor wie nog eenmaal Don Muang met zijn golfbaan tussen de startbanen wil zien, moet ik aanraden eens op Google Earth te kijken en bij locatie "VTBD, TH" in te geven.Van Suvarnabhumi (dat nog maar 40 jaar in aanbouw is) zijn nog geen scherpe beelden te krijgen helaas.

Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.